×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Schrijver Half-Life zet verhaal van Episode 3 online

Door , 121 reacties, submitter: BennyLava

Schrijver Marc Laidlaw heeft het verhaal van Half-Life 2: Episode 3 online gezet. De derde uitbreiding werd nooit uitgebracht. Laidlaw werkte tussen 1997 en 2016 bij Valve, schreef de verhalen van de twee Half-Life-games en was lead writer van Episode 1 en 2.

Door middel van een tweet heeft Laidlaw kenbaar gemaakt dat hij Epistle 3 op zijn website heeft gezet. De website is niet bereikbaar, waarschijnlijk wegens overbelasting, maar de tekst is bijvoorbeeld via de cache van Google te lezen.

In de tekst die Laidlaw online heeft gezet, zijn de namen van personages vervangen. Zo gaat de tekst over Gertie Femont, Alex Vaunt en de Disparate. Die namen zijn de aangepaste versies van Gordon Freeman, Alyx Vance en de Combine. Op GitHub staat een aangepaste tekst, waarin alle namen zijn gecorrigeerd.

Het verhaal van Episode 3 lijkt grotendeels te draaien om de Borealis. Dat is een Aperture Science-schip dat eigenlijk in Half-Life 2 had moeten zitten en aanwezig was in bèta's van het spel. In de uiteindelijke versie van het spel werd de locatie geschrapt.

Aan het einde van Half-Life: Episode 2 staan Gordon Freeman en Alyx Vance op het punt om naar de Borealis te vertrekken. In de derde episode komen ze voor de keus te staan om het schip te redden en in te zetten voor de Resistance of om het af te laten stevenen op de Combine en daarbij tot ontploffing te laten brengen.

Marc Laidlaw vertrok begin 2016 bij Valve om zelf boeken te gaan schrijven. Nadien hebben ook de andere schrijvers die betrokken waren bij de Half-Life-games de ontwikkelaar verlaten. In mei heeft Chet Faliszek als laatste schrijver vaarwel gezegd tegen Valve.

Dearest Player,

I hope this letter finds you well. I can hear your complaint already, "Gordon Freeman, we have not heard from you in ages!" Well, if you care to hear excuses, I have plenty, the greatest of them being I've been in other dimensions and whatnot, unable to reach you by the usual means. This was the case until eighteen months ago, when I experienced a critical change in my circumstances, and was redeposited on these shores. In the time since, I have been able to think occasionally about how best to describe the intervening years, my years of silence. I do first apologize for the wait, and that done, hasten to finally explain (albeit briefly, quickly, and in very little detail) events following those described in my previous letter (referred to herewith as Episode 2).

Begin van het verhaal van Episode 3 (gecorrigeerde versie)

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-08-2017 • 11:15

121 Linkedin Google+

Submitter: BennyLava

Reacties (121)

Wijzig sortering
Iedereen schreeuwt al dat er geen Half Life 3 uitkomt. Maar heeft iemand die laatste alinea goed doorgelezen? Als ik de laatste alinea eens goed doorlees krijg ik het gevloel dat dat laatste er niet echt bijhoort.

''And here we are. I spoke of my return to this shore. It has been a circuitous path to lands I once knew, and surprising to see how much the terrain has changed. Enough time has passed that few remember me, or what I was saying when last I spoke, or what precisely we hoped to accomplish. At this point, the resistance will have failed or succeeded, no thanks to me. Old friends have been silenced, or fallen by the wayside. I no longer know or recognize most members of the research team, though I believe the spirit of rebellion still persists. I expect you know better than I the appropriate course of action, and I leave you to it. Except no further correspondence from me regarding these matters; this is my final epistle.''

Het eerste onderstreepte gedeelte heeft naar mijn inzicht een dubbele betekenis. Reflecteerd Laidlaw zichzelf in dit verhaal? Vooral de zin ''It has been a circuitous path to lands I once knew, and surprising to see how much the terrain has changed'' is iets wat Laidlaw zelf heeft meegemaakt. Hij heeft het pad van Valve gevolgd en is zelf waarschijnlijk verbaasd hoe het gaming landschap is veranderd.

ook kan je in zijn volgende zin lezen dat Valve niet meer kent maar hij nog wel geloofd in de ''spirit'' van Valve. Vooral zijn laatste zin is interessant ''I leave you to it'' wie is dan de ''you'' de community of Valve?

Het kan speculatie zijn maar ik zie een erg sterke reflectie is dit verhaal. Er is altijd nog hoop en nu dit verhaal ''gelekt'' is. is Ep3/HL3 veilig gesteld omdat de community het eventueel kan maken.
Vooral zijn laatste zin is interessant ''I leave you to it'' wie is dan de ''you'' de community of Valve?
De brief is gericht aan de speler, dus ik denk de community.
'You' is de community. Hij spoort mensen aan Ep 3 te maken, hoe dan ook, met dit verhaal als leidraad daar verhaal king is in de HL wereld.
Na de laatste game "reveal" van Valve ben ik helemaal klaar met hun.
Gabe die het vertikt om fatsoenlijk met zijn fan-base te praten en vervolgens een Card game uit brengt pffff.
Verder blijven ze maar oude spelen uitmelken met microtransacties in plaats van iets nieuws proberen.
De hardware die ze op de markt brengen floppen allemaal mede omdat ze er niet op door ontwikkelen.

Valve zit naar mijn idee veel te comfortabel op een paar goudmijntjes (Steam, DOTA, CSGO), en alles wat ze ernaast doen lijken zelf gefunded kickstarter projecten.

Snap wel dat mensen waaronder de genoemde persoon in dit artikele daar weg gaan want lijkt me niet echt heel spannend om daar iets voor te ontwikkelen/bedenken. En erg frustrerend als je allemaal ambitie en ideeŽn hebt maar dat alle resources naar het uitmelken van oude games gaat.

Ik snap trouwens ook niet dat ze bij valve altijd zeggen dat ze zelf mogen kiezen welke projecten je mag werken. Als ik op mijn werk zou mogen kiezen welke projecten ik mocht werken, dan ging ik echt niet alleen aan oude meuk werken. Misschien is er een bonus beleid, wat medewerkers stimuleert om voor het meest winstgevende te gaan ipv meest uitdagende/leukste. Met microtransacties is het natuurlijk snel scoren, voor een csgo skin hoef je niet 2 jaar te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 25 augustus 2017 13:04]

Zeker veel te comfortabel, als ze wat ongemakkelijker op hun ijzeren troon zaten zouden ze csgo allang naar source2 hebben geport
Maak je maar geen zorgen, sinds deze maand heeft PUBG meer dagelijkse spelers dan CSGO. Veel CSGO streamers spelen steeds meer PUBG en ook steeds meer esport bedrijven stellen een PUBG team samen. Dit brengt Valve's marktaandeel in competitieve shooters in gevaar dus dan moeten ze spelers wel teruglokken met grote verbeteringen aan CSGO.
jij hebt nog hoop, ik ben jaloers :)
Er schijnen wel degelijk meerdere pogingen gedaan te zijn om aan hl3 te werken alleen bleek het erg lastig een draagvlak/team te krijgen en vast te houden...
Want jij als medewerken kan wel willen maar in je eentje gaat je dat niet lukken...
Volgens mij mogen de medewerkers wel degelijk zelf kiezen aan welke projecten ze werken al zullen er wel minimum eisen zijn aan bijvoorbeeld de team grootte en samenstelling (zonder designer/coder kom je nergens natuurlijk).
Betekent dit dat hij het online mag zetten omdat ze toch niet meer van plan zijn om ooit een episode 3 uit te brengen?
Ik vraag me af of hij dit met goedkeuring van Valve doet, aangezien hij zelf de namen van de karakters heeft aangepast? Ik denk dat dit is om zichzelf in te dekken zodat hij kan claimen dat het een fictie werk is dat niet gerelateerd is. Vandaar waarschijnlijk ook Epistle 3 in plaats van Episode 3. Bovendien is het ook niet het echte script, maar naar het lijkt een aangepaste samenvatting.

Met goedkeuring zou je verwachten dat ook de echte namen etc gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door menne op 25 augustus 2017 11:33]

Nou als dit de werkelijke verhaallijn had moeten worden en Valve kan dat aantonen dan heeft ie toch wel een copyrightprobleem vrees ik.
Copyright die hij zelf bezit, omdat hij het zelf geschreven heeft vůůr Valve.
Dat geeft hem als auteur dus dezelfde copyrights. :)
Als Valve de schrijver heeft betaald voor het script of als de schrijver het onder werktijd heeft geschreven terwijl die in loondienst was van Valve, dan is het script eigendom van Valve (of er moet expliciet afspraken hierover zijn gemaakt).

Als ik software voor mijn werk schrijf mag ik die software niet zomaar prive gebruiken.
Is totaal afhankelijk wat er afgedwongen is in het contract met de schrijver. ;) Dus zullen echt wel een clausule hebben, dat wat ze schrijven, ook van hen is en dat hij na X tijd uit dienst te zijn bij Werkgever, de schrijver ermee mag doen wat hij wilt.

Anders had de schrijver het verhaal echt niet online gezet. ;)
Ik denk dat er inderdaad wel een dergelijke clausule in zit, die dit mogelijk maakt. Of dat Valve zwart op wit heeft besloten episode 3 definitief niet te gaan maken. Of dat Valve dat verhaal heeft afgewezen voor een eventueel vervolg.
Logisch dat hij de echte namen niet gebruikt, want die personages zijn al wel gewoon eigendom van Valve (ook omdat die namen in de eerdere Valve games zijn uitgekomen).
Copyright die hij zelf bezit, omdat hij het zelf geschreven heeft vůůr Valve.
Dat geeft hem als auteur dus dezelfde copyrights.
In Nederland is in het auteursrecht vastgelegd dat intellectuele eigendomsrechten die ontstaan in het kader van een dienstverband, in de ruimste zin des woords, toehoren aan de werkgever. Dat gaat zo ver dat het twijfelgebied in deze richting werkgever leunt, in dat het als jij 40 uur per week onder contract staat om X te doen, de vooraanname is dat als jij 's avonds ook X doet dat in het kader is van je "day job", tenzij expliciet is afgesproken dat nevenwerkzaamheden in hetzelfde vakgebied zijn toegestaan door werkgever. Dit is een van de weinige gebieden rondom arbeidsrecht waarbij de werkgever in het voordeel is tenzij bijzonder goed anders gedefinieerd.

Voor hen die bovenstaand niet geloven: https://ictrecht.nl/2012/...ienstverband-hoe-zit-het/

[Reactie gewijzigd door curry684 op 26 augustus 2017 00:02]

Dat Ep3 nooit zal zijn was lang geleden zeer duidelijk gemaakt, dat hij het online zet heeft daar niks mee te maken. Dit is waarschijnlijk iets wat hij ooit in gedachten had maar niet kon/mocht doen. Het is eigenlijk vergelijkbaar aan een stukje fanfiction, dat kan je ook zien aan het feit dat hij alle namen en locaties heeft veranderd.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 25 augustus 2017 11:44]

Hoe is dat duidelijk gemaakt dan? As far as I know heeft Valve nooit een officiŽle bevestiging gegeven of het spel er al dan wel of niet komt.
Recht van the mond of the paard! Wel beetje bij blijven he.

http://www.develop-online...he-episodic-model/0109248
Valve has concluded its experiment with episodic game content, the studio’s president has said.

Gabe Newell told Develop that the episodic development philosophy has been replaced wholesale by the ‘games as a service’ model.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 25 augustus 2017 11:33]

Dat zegt niets gezien ze HL2 EP3 zouden gaan maken; en dat ze er mee bezig waren. Uiteindelijk heeft GabeN gezegd dat episodes een oud systeem was die ze niet meer zouden gebruiken.

Uiteindelijk blijft het de vaagheid die Gabe / Valve naar buiten brengt de oorzaak van al dit gezeur.
Dat zegt niets gezien ze HL2 EP3 zouden gaan maken; en dat ze er mee bezig waren.
Het is niet ongewoon dat projecten uiteindelijk niet uitgebracht worden en gecancelled, er zijn zoveel voorbeelden van. HL2:EP3 is daar een van. Net als Blizzard's Titan project (waaruit Overwatch ontstond).
Ze hebben alleen 'games as a service' vervangen voor Episodes. Dat wilt niet zeggen dat ze EP3 als een service nooit hebben kunnen uitbrengen. In dat interview en door middel van de leaks wisten we dat ze er mee bezig waren de leaks kwamen zelfs nog door nadat Source2 bezig was. Valve spreekt hier over een manier van distributie niet over de manier waarop ze games maken; daarom dacht men dat Valve een EP3 zou vervangen voor HL3.

Waar het mis gegaan is met Ep3 weet niemand alleen intern bij Valve. Dat de schrijver er niet mee eens is geweest weten we nu. Hij is pist en er zijn waarschijnlijk (mijn mening) afspraken niet gevolgd. Vandaar dat heel het HL team ook is weggegaan het afgelopen jaar.

[Reactie gewijzigd door xzaz op 25 augustus 2017 12:02]

Maar we hebben het hier over of Ep3 ooit zal komen, als ik tussen de regels lees ("Waar het mis gegaan is met Ep3 weet niemand alleen intern bij Valve") dan zeg jij hetzelfde. Waar hebben we het dan nog over?

Gabe zelf zegt dat ze zijn gestopt met het episodische model, dus een spel wat HL2:EP3 gaat heten zal niet zijn, klaar! Dat is de discussie hier. Dat ze het verhaal of delen daarvan ooit in een toekomstige HL game hergebruiken is altijd een mogelijkheid, maar zoals ik hierboven al zei, hoe Valve werkt kan je daar absoluut geen uitspraak over doen.

Met "games as a service" haalt Gabe het voorbeeld TF2 aan, het is dus heel duidelijk wat hij daarmee bedoelt en dat een story based single player daar niet in past.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 25 augustus 2017 12:16]

Ik denk dat jij EP3 koppelt aan de manier waarop Valve games released.EP1- EP3 is gemaakt in de periode waarin Valve games releasde in 'Episodes'. Tegenwoordig doen ze het alleen nog maar met volledige games EP3 kwam dus nog steeds alleen zou het een hele game moeten worden in de vorm van HL3.

Dat stelt hij ook in dit interview:
“We went through the episodes phase, and now we’re going towards shorter and even shorter cycles,”
Ze zijn dus naar een systeem gegaan wat een game released en daarna heel veel updates uitvoert (Dota2 is hier een voorbeeld van).

Dat EP3 nooit zou uitkomen stelt hij dus niet; ze zijn alleen van het systeem afgestapt waarbij Episodes niet meer de manier was waarom Valve games zou uitbrengen. Uiteindelijk bracht Valve na 2011 (tijd van het interview) nog maar 3 games uit (inc.Artifact), en dan nog The lab en daarbij de updates van andere games.

Het spel EP3 zou dus ooit uitkomen alleen niet in de vorm met Episodes maar in een andere vorm. Nu blijkt dus heel Half life discontinued te zijn en daar zijn mensen pissed over.

Dat jij stelt dat: 'we hebben het hier over of Ep3 ooit zal komen'. Is nergens ontkracht; nogmaals alleen de manier waarom Valve updates en releases doet (bedrijfsvoering) is veranderd in 2011. De game die zich in EP3 bevind was nergens dood verklaart.
Dus wat je nu zegt (met heel veel woorden) is dat een HL2:EP3 niet zal zijn?
HL2:EP3 komt er niet niet omdat het niet gemaakt is maar omdat Valve het gewoon niet uitbrengt vanwege een reden die alleen Gabe weet.

Maar dat is niet het ergste; heel HalfLife is dood.
Maar een spel met de naam HL2:EP3 zal niet zijn?
De conclusie van het hťle verhaal is dat Half Life 2: Episode 3 er naar alle waarschijnlijkheid niet zal komen, maar dat die conclusie niet te trekken valt uit de eerder genoemde opmerking.

Nog een conclusie die ik wťl kan trekken, is dat je een ontzettend neerbuigende en agressieve manier van converseren hebt, maar vervolgens in de verdediging schiet als je op je eigen fouten gewezen wordt. Misschien iets om aan te werken.
Jammer dat mensen, misschien uit een vorm van hoop of een illusie, niet een simpel antwoord kunnen geven op een zeer simpele vraag. De vraag waar het hier om gaat: "zal er een Ep 3 zijn". Het antwoord op deze vraag, het antwoord wat jullie al in heel veel woorden en kleuren hebben gegeven is: "Nee, er zal geen Ep 3 zijn", punt! Heeft dat iets met deze publicatie te maken? Nee, want het was al eerder duidelijk dat er geen Ep 3 zal zijn!

Dat hier wordt aangehaald dat de ontwikkeling nog doorgaat, dat er in de toekomst van alles nog mogelijk is, etc. etc. etc. etc. is keiharde speculatie. Niemand maar dan ook niemand kan daar iets over zeggen, ik heb daar verder ook geen uitlatingen over gedaan. Het enige wat ik heb gezegd is: "er zal geen Ep 3 zijn", dit zeg ik omdat Gabe in een interview duidelijk heeft gemaakt dat ze afstappen van episodische uitgaves, dus Half-Life 2: Episode 3, zullen ze niet uitbrengen.

Dan vind ik het raar dat ik dan door een groepje mensen wordt aangevallen, die met heel veel woorden en kleuren hetzelfde zeggen, maar dan een hoop bijzaken aanhalen waar we het ten eerste niet over hebben en ten tweede een hoop wishful thinking en speculatie aan vast zit. Ja het kan dat Valve nog werkt aan HL, het kan dat ze het verhaal van Ep3 deels of geheel terug laten komen in een toekomstige uitgaven (alhoewel dat zeer onmogelijk lijkt op dit moment, want Gabe heeft een geschiedenis met verhalen die uitlekken), het kan zelfs dat Gabe morgen een sexchange operatie heeft en dat hij vanaf dan Gabrielle heet, het kan allemaal. Hebben we genoeg informatie om tot een duidelijk conclusie te komen? Nee!

Daarom vind ik het raar dat mensen ervoor kiezen om dat wel aan te halen als een mogelijkheid, wat is het nut van die discussie? Wat ik dan nog raarder vind is dat ik aan alle kanten wordt aangevallen door een stel charlatans die met heel veel woorden willen laten lijken alsof ze geÔnformeerd zijn, maar in essentie helemaal niks zeggen, een non-discussie willen voeren gebaseerd op speculatie en wishful thinking. Als ik dan iets zeg dan vallen we snel in een slachtofferrol en ben ik de agressor. Het feit dat ik de gehele discussie destilleer tot een vraag van 1 zin, een vraag waar met 1 zin of zelfs 1 woord antwoord op gegeven kan worden, maar 2 mensen kiezen ervoor om een langdradig verhaal te maken van een heel simpel antwoord zegt mij al genoeg. Ik weet niet of jullie de moed erin willen houden of geÔnformeerd over willen komen, dat is allemaal ook niet mijn probleem maar ga mij aub niet beschuldigen van rare onzin.

Misschien tijd voor een stukje zelf reflectie, ik weet niet kijk maar. Voor mij is en blijft het een spel, ik vind het nog steeds jammer dat er geen Ep3 of een HL3 is, maar goed, het zij zo. Ik heb mijn eigen ideeŽn waarom Ep 3 en HL3 er niet zijn, maar ik ga die niet aan andere mensen opdringen want ik heb geen feiten om dat kracht bij te zetten. Ik heb wel een feit, dat is dat Valve Ep 3 niet zal maken, dus als iemand aan mij vraagt of Valve Ep 3 gaat maken dan zeg ik duidelijk: "NEE!".

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 26 augustus 2017 01:42]

Begrijpend lezen? Nergens staat dat xzaz denkt dat EP3 alsnog uit gaat komen, slechts dat hij zegt dat het door jouw aangedragen bewijs niet bevestigd dat EP3 nooit in ontwikkeling is geweest. Sterker nog, we weten zeker dat deze wel in ontwikkeling is geweest.

Daarnaast is dit dus geen fan-fiction, maar het verhaal dat de schrijven van EP2 al klaar had voor EP3.
Die zal inmiddels ongetwijfeld volledig geschrapt zijn.
Zoals xzaz al zei: dit zegt alleen dat ze (Valve) gekapt zijn met het episodic-content model, niets over de toekomst van Half-Life. Maar inderdaad, Ep3 komt er dus nooit, dus in dat opzicht heb je wel gelijk.
ja dat klopt.

[Reactie gewijzigd door Finntasy op 25 augustus 2017 11:29]

Dat klopt niet; hij heeft de namen veranderd en is weg bij Valve. Hij is het waarschijnlijk zat en heeft gewoon het verhaal geplaatst zonder de namen (IP) van Valve te gebruiken.

Dit is overigens het verhaal van EP3 waarbij hij zegt dat er niks meer van Gorden vernomen zal worden. HL3 heeft dus NOOIT in de maak gezeten.
Na 3 minuten reageren op een minnetje... dat komt een beetje overspannen over. Sowieso reageren op je moderatie trouwens.

Wacht gewoon een paar uur. Komt wel goed.
Tja tijd en moeite ergens insteken en dan een -1 krijgen is natuurlijk ook frustrerend.

Je kan het ook omdraaien. Waarom word die rating niet gewoon pas na minimaal 5~10 ratings getoond of na een periode van 15 min? Dan is er al een gezondere basis dan bij 1 rating...
Ik zou zeggen, stel je voorstel voor! :)

Ontopic: Ik heb nog nooit een spel van HL gedaan. Volgens mij wel iets een van een MP demo of zoiets. Is het anno 2017 HL2 of zelfs HL nog wel een mooi en goed spel?
Het korte antwoord: Ja!

Het lange antwoord: Ja, absoluut!
Ik speel de eerste HL en (soms daarbij HL2) minimaal 1 x per jaar een keertje door vanwege nostalgische redenen (sla "het laatste stuk" wel eens over) maar ook omdat het gewoon nog steeds een vreselijk goeie game is. Ik verbaas me er steeds weer over hoe goed die game in elkaar zit. Wat een verhaal het te vertellen heeft, en dat met een immer zwijgende protagonist. Top games, te verkrijgen voor zeer weinig! Verwen jezelf zou ik zeggen!

Mocht je trouwens niet aan de graphics van HL1 kunnen wennen, er is een prachtige overhaul gemaakt van deel 1: Black Mesa. Is nog wel early access maar zeker de moeite al waard!

[Reactie gewijzigd door Druss op 25 augustus 2017 12:54]

Ik ben laatst weer aan HL1 begonnen :)
Blijft naar mijn mening echt een topspel. Uiteraard grafisch niet meer up-to-speed, maar qua ervaring en sfeer nog altijd erg gaaf.
SPELEN... NU!!!
- half-life1
- half-life1: opposing force
- half-life1: blueshift
- half-life2:
- half-life2:ep1
- half-life2:ep2

En dan heb je nog blackmesa (@Druss heeft dat al genoemd)

En eigenlijk moet je ook spelen
- Portal 1
- Portal 2

Want die game (en vooral Portal 2) heeft veel raakvlakken met het spel (Aperture Science versus Black Mesa)

Gewoon ff googlen enzo want het is gewoon een heel vet verhaal.

En neem de tijd - niet door de games heen raggen want er zijn veel dialogen..

[Reactie gewijzigd door shades op 25 augustus 2017 13:12]

Er is een community update uitgebracht, getiteld : Half Life 2 Update

Zeker de moeite waard om opnieuw te spelen en hopelijk komt er ook een voor EP1 & 2.

Ik speel af en toe de mod Synergy (kan je HL met meerdere spelers spelen).

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 25 augustus 2017 19:26]

Wat ik niet begrijp, misschien ben ik overigens niet de enige, als er zo veel animo en hype is rondom de laatste episode van HL, wat zou Valve er dan van weerhouden om het laatste hoofdstuk uit te brengen? (ik zou het dolgraag spelen!)

Is Valve misschien bang dat het niet aan de verwachtingen van de spelers kan voldoen?
De hype is simpel. Half life was geweldig, de storytelling destijds ongeŽvenaard en velen met mij werden echt in de game gezogen door de rol van de NPC's en de verbintenis die je er mee leek te krijgen. Episode 2 eindigt ook met een MEGA cliff hanger die je dan gewoon opgelost wilt zien worden. Inmiddels was ik van mening dat een comic, een boek, een mini-serie, een film WHATEVER meer dan prima was zolang ze het verhaal maar afmaakte voor de fans.

En inderdaad na zo een lange periode kan je waarschijnlijk alleen nog maar meer mensen teleurstellen dan aan verwachtingen voldoen. Daarnaast is Valve ook enorm als bedrijf veranderd en zie ze ook geen full-fledged games meer maken uit dergelijke IP's
Ik blijf het bizar vinden dat mensen zo vallen over open verhaallijnen die plots eindigen. Ok, het einde van HL2:Ep.2 was wel heel erg open-ended, maar een einde aan een populair verhaal breien kan ook helemaal verkeerd uitpakken en hetgeen waaraan je al schrijver/ontwikkelaar zo hard hebt gewerkt in meerdere games (of andere media) plots in een heel ander en veel negatiever daglicht daglicht zetten. 'Member Mass Effect 3? :+

Wellicht is Valve inderdaad vooral bang dat ze niet meer aan de ondertussen legendarische Half-Life mythe kunnen voldoen, en dat hoe goed een volgende Episode of game ook zou zijn het sowieso als een teleurstelling zou voelen. En dan is het misschien inderdaad beter dat ze het laten voor wat het is, in plaats van het toch nog te proberen.

<Personar-Rant>
Er zijn tal van series, films of games te bedenken die misschien beter een open(er) einde hadden gekregen. Ik kan er bv. nog steeds niet over dat The Return of the King niet eindigde bij het zinnetje van Frodo: "I'm glad you're with me Samwise Gamgee, here at the end of all things." Als dat niet klinkt als een einde weet ik het ook niet meer. Maar nee, ze plakken er nog 5 eindes achter, en dan nog niet eens het einde van het boek. Suits is een goed voorbeeld van hoe het einde van seizoen 5 geniaal zou aansluiten op het begin van seizoen 1, maar nee ze doen gewoon verder. (En ik kijk nog steeds hoor, maar heb toch nog steeds het gevoel dat het beter toen was afgesloten). Afgesloten verhalen zijn niet altijd beter...
</Personal-Rant>

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 25 augustus 2017 20:24]

Dat, en Valve heeft zijn bedrijfsstrategie veranderd om zich meer te gaan richten op Steam als platform en dat hun eigen games op een laag pitje komen te staan. Nieuwe games van Valve hoef je dan ook eigenlijk niet meer te verwachten, enkel dat ze hun populairste multiplayer titels blijven onderhouden (DOTA, CS:GO en TF2).
A:/ Is Valve misschien bang dat het niet aan de verwachtingen van de spelers kan voldoen?

Daar heb je kans op en ik zeg dat ze de plank keihard misslaan.
Iedere nog waardelozere COD followup wordt ook verkocht als warme broodjes.
Goed verkopen zal het sowieso wel doen. Ze willen alleen een naam hoog houden. 'valve' het bedrijf van alle 9/10 en 10/10 games.
Valt geen geld meer te verdienen (in vergelijking) met single player games. Met de micro transacties van een DOTA 2 worden miljarden verdient en dat heb je niet in single player games. Zelfde reden dat we nooit een portal 3 gaan zien. Single-player is dood. Waarom zou Valve resources stoppen in een game die hoogstens net zoveel opbrengt in totaal als een nieuwe chest in CS:GO doet.

[Reactie gewijzigd door acst op 25 augustus 2017 11:52]

Dat is inderdaad wat ik mij ook al erg lang af vraag.

Als Half life 3 zo belangrijk is voor de fan-base en er dus zoveel animo voor is zou het een goudmijn moeten zijn.

Persoonlijk denk ik dat het met de developers te maken heeft. Er is inmiddels zo veel jaar verstrekken dat ze wellicht vinden dat Half Life 3 meer een reboot zou zijn met een nieuw team dan een vervolg op wat ze al hebben.
Nog steeds een ongeloofelijk dom besluit van Valve om geen HL3 te maken. Kan me niet voorstellen dat de verkopen van HL2 EP1 en EP2 zo slecht waren.
Dit is helemaal niet besloten. Maar om nu iets uit te brengen wat niet af is, niet lekker voelt of niet baanbrekend is, is niet echt hun stijl.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 25 augustus 2017 11:46]

Geen micro transacties dus in vergelijking met de games van nu valt er geen droog brood mee te verdienen. Waarom zou Valve resources stoppen in een game die hoogstens net zoveel opbrengt in totaal als een nieuwe chest in CS:GO doet.
Dat zouden ze kunnen doen omdat:

1. ze Valve zijn
2. gaben nog steeds een echte gamer is
3. het prestige van de ene game mensen ook aanmoedigt om je andere games te kopen en daar meer geld in te stoppen, zodat je misschien niet alleen hl2 ep3 maar ook een hl3 gaat maken
4. ze nieuwe dingen willen proberen in source2 die niet in dota te passen zijn
Gaben heeft zelf toegegeven dat hij Half-Life a 'Series of Regrets' vindt... Dus op gaben hoeven we niet te rekenen...
ooit zal hij zich realiseren dat dat juist de best mogelijke uitkomst is omdat het aantoont dat valve er zoveel van heeft geleerd
Prachtig verhaal, helaas dat er geen spel bij komt.
Je kunt er wel van uit gaan dat er een fanbased hl3 komt nu
Ja maar dat is natuurlijk niet zo mooi als een volledige Valve-made game
Nou... Black Mesa Source was anders toch echt wel een flinke prestatie en ik durf best te zeggen dat het deel dat uit is, ik toch wel meer kon waarderen dan HL2 en de twee HL2 episodes. Als dit dus op vergelijkbare wijze opgepakt gaat worden, dan hebben we over 30 jaar wel een leuke HL3/HL2 Ep3.

De laatste spelletjes van Valve waren toch niet echt boeiend of richten zich 100% op multiplayer.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 augustus 2017 11:31]

Nou... Black Mesa Source was anders toch echt wel een flinke prestatie
En nog steeds niet af. Dat is positief, want er komt nog wat leuks uit (Xen is uitgesteld tot december). Het is ook negatief, want de doorlooptijden zijn zo lang en interesse ebt langzaam weg. Het is dus meer een project voor die-hard fans. Daarnaast is Black Mesa Source een remake van een bestaand spel. Dat is makkelijker dan een nieuw spel maken.

Jammer van episode 3. Iedereen die nog de illusie had dat dit uit zou komen moet deze videos kijken.

[edit]
Even het script doorgenomen. Ik denk dat dit met wat kleine aanpassingen best wel een leuke episode neer had kunnen zetten. Er is wat ruimte om keuzes te maken voor meerdere eindes, doordat het toch de laatste episode is en bedoeld was om het Half-Life verhaal af te sluiten. Er is ook wat ruimte om kort terug te blikken naar andere delen van het Half-Life universum (het dok in Aperture Labs/Portal 2 met mogelijk een schim van Chell, misschien Xen), wat ook een mooie knipoog geweest zou zijn voor een afscheid. En natuurlijk zou Portal 2 ook een kleine update kunnen krijgen om een easter egg aan deze geheime locatie toe te voegen zodat de Borealis misschien kort als een schim zichtbaar is, om zo de cirkel rond en gesloten te krijgen. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 augustus 2017 11:56]

Het dock van de borealis is al te vinden in portal 2.
Dat was juist de clue, een scheepsdock ergens diep onder de grond, getoond in portal 2, waarbij het schip zelf opduikt in een ijsvlakte aan het eind van hl ep2... Het was de perfecte brug tussen portal en half life...

Persoonlijk neem ik het valve dan ook erg kwalijk dat ze niet de moeite hebben genomen het verhaal af te ronden en de fans gewoon zo lang hebben laten hangen...

Maarja, steam brengt genoeg geld in het laadje dus why bother... Ik heb in de afgelopen jaren al meer meegemaakt dat de pc gamers voor valve lang niet meer op de 1e plek staan...
Het dock van de borealis is al te vinden in portal 2.
Lees mijn post toch eens opnieuw en voorzichtig door. Je zal dan begrijpen dat ik 'de geheime locatie' noem, en dat daar een easter egg aan toegevoegd kan worden. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 augustus 2017 22:47]

Black Mesa Source is anders al ruim 6 jaar in ontwikkeling waarvan het dan wel een hele lange tijd heel onduidelijk was hoever ze waren. Als je op die lui moet gaan wachten heb je misschien episode 3 in 2029.
Daarom zei ik ook; over 30 jaar.
Modders weten Skyrim en Fallout op een heel ander niveau te schoppen. Heb dus ook wel vertrouwen erin dat Episode 3 een goed product kan worden. Kwestie van tijd.
Modders
Ja, en dat is t probleem. Het gaat niet over een game modificeren, maar over een nieuwe game maken.

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door P3ctor!Q op 25 augustus 2017 12:12]

Hoezo? Men neme half-life 2 ep 2 en modt het zodat deze het verhaal van ep 3 uit de doeken doet.

Hoeft geen volledig nieuwe game te zijn.

Neemt natuurlijk niet weg dat dit nog steeds onwijs veel werk is.
Dat zeg je, maar veel mods zijn uiteindelijk zeer succesvolle spellen geworden.
Maar hoeveel van die mods hebben daadwerkelijk een goed verhaal?
Waarom niet eigenlijk? Het gaat er bij mij niet in dat het voor Valve niet financieel aantrekkelijk is om een ep 3 te maken.
Waarom niet eigenlijk? Het gaat er bij mij niet in dat het voor Valve niet financieel aantrekkelijk is om een ep 3 te maken.
Het gaat er niet om of het geld oplevert. Het gaat erom hoeveel geld het oplevert. Steam, hoedjes en ander spul wat ze verkopen in spellen als Team Fortress 2 en DOTA 2 levert ze gewoon zoveel meer op dat het niet de moeite waard is om een afdeling overeind te houden voor het ontwikkelen van dit soort spellen. Het zou winst kunnen opleveren, maar dat valt in het niets met wat de rest doet.

Half-Life en alles wat daaruit voortkwam (spellen en mods, en spellen gebaseerd op mods) werd uiteindelijk gebruikt om Steam te kickstarten. Dat is gelukt. Het heeft zijn doel bereikt, dus nu heeft het Valve's interesse niet meer.

Zie ook deze videos.

De source engine wordt nog een beetje ontwikkeld om ontwikkelaars te ondersteunen, maar met Unity en UE4 is het nog maar de vraag hoe lang dat nog gaat duren. Volgens mij zijn Titanfall 1 en 2 een paar van het handjevol nieuwe spellen die hier nog gebruik van maken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 augustus 2017 12:04]

Omdat Valve meer dan genoeg verdient aan hun digitale distributieplatform, Steam. Waarom nog geld spenderen aan het maken van spelletjes wanneer andere clubs dit risico willen nemen en het via Valve's winkel willen verkopen?
Het zal een economische risicoafweging zijn, maar een bedrijf dat geen risico's meer durft te nemen kan weleens de deksel op de neus krijgen. Geen risico, geen innovatie, en je wordt ingehaald door de concurrentie. Op je lauweren rusten in een concurrerende omgeving is nooit een goed idee. En daarbij, ik had Valve hoger zitten vroegah. Zwaktebod om het niet gewoon af te maken. Eigenlijk zeggen ze nu gewoon: "We geven niet om onze klanten, wij vinden alleen het binnenkomende geld belangrijk." Een slechter signaal kan je niet aan je klanten geven toch?

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 25 augustus 2017 12:07]

Tja, ik zou ook liever zien dat Valve niet was gestopt met het maken van spellen. Hoewel ze geen revolutionaire titels maakten, waren het technisch uitstekende spellen. Het laatste wat ik van hun heb gespeeld was Alien Swarm, wat uiteindelijk alleen maar een platform was voor hobbyisten om hun eigen maps voor te maken.

Helaas is de huidige Valve niet de Valve van vroeg‚h. Waar ze nu mee bezig zijn is de hardware kant, hoewel hier ook al een tijdje niks meer in is gebeurd en ze het VR-stukje hebben gedropt (Hoewel ik ze dat niet kwalijk kan nemen, VR is nog ťrg gimmicky). En kunnen jullie je nog de "Steam machine" herinneren? Ook geen succes.

Maar ik wil niet alleen maar negatief zijn over Valve - bijvoorbeeld, hun push voor ondersteuning voor Linux is noemenswaardig. Uiteraard, het zijn de ontwikkelaars die uiteindelijk bepalen of een spel Linux ondersteunt, maar de initiŽle impuls moet ergens vandaan komen.
Overigens maken ze nog nieuwe spellen. Onlangs werd er een DotA2-gethematiseerd kaartspel aangekondigd, waarop in de zaal een zeer luide en teleurgestelde "aaaaawwwwwwwww" klonk.

Tja, het is technisch gezien een nieuw spel. Alleen zat niemand te wachten op een dom kaartspel.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 25 augustus 2017 15:27]

Valve geeft al heel lang niet meer om zijn klanten, 1 van de voorbeelden is hun service afdeling. De rest is ook al vaak genoeg gezegd. Vroeger was Valve nog een topper, maar ze zullen nooit meer een game uitbrengen zoals Half-Life of Portal. Het is nu lekker geld graaien en safe spelen. Ze zijn gewoon 1 van de vele geworden. Zal ook niet vreemd opkijken als ze binnenkort helemaal niks meer uitbrengen.

Hoop dat een bedrijf weer het pad van vroeger op pakt maar nu er steeds meer onafhankelijke game bedrijven worden opgeslokt en dlc's microtransacties de norm zijn ziet de toekomst er niet echt goed uit.

De enigste die mij nog echt heeft weten te verbazen en verslaafd aan een game heeft gemaakt de laatste jaren is CD Project Red met de Witcher games. Alle andere nieuwe games kunnen mij gewoon niet zo in het verhaal mee slepen of laten verbazen met goede gameplay als vroeger.
Het ziet er dus naar uit dat HL3 ook nooit meer zal uitkomen. :'(
zo jammer...
En misschien is dat maar goed ook. De hype en hoop omtrent ½Life 3 zijn zo opgeblazen, no way dat Valve daar ooit aan kan voldoen. Duke Nukem forever (en in zekere zin ook No Man Sky) was een goede les - als de community los is gegaan m.b.t. verwachtingen, dan kan dat alleen maar tegen vallen. Bij te hoge verwachtingen maakt het niet uit of de graphics/storyline goed is - het gaat erom of er aan de verwachtingen is voldaan. En tja, te is nooit goed.

En dat Valve niet tot 3 kan tellen, dat wisten we toch al?

[Reactie gewijzigd door Kuusje op 25 augustus 2017 11:45]

Er zullen veel, heel erg veel, gamers zeer teleurgesteld zijn.
Ik snap het ook niet, het gedoe over te hoog gespannen verwachtingen zal misschien voor een doodenkeling opgaan, het leeuwendeel van de spelers absorbeert het spel en jammert niet.
De graphics hoeven helemaal niet beter, de verhaallijn is prima, de omzet zal onvoorstelbaar zijn.

Ik ben ondernemer en ik zou graag de opbrengt willen zien binnenkomen op mijn rekening van Half Life 3

't is me totaal niet duidelijk waarom er niet allang deel 20 is uitgebracht.
Jan md Pet koopt het toch wel en alle ingediŽnten zijn er.
Newell is maf... of gewoon een arrogante kwal, vul het maar in.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Vintage Freak op 25 augustus 2017 11:39]

Geen micro-transacties/online abbo, dus een eventuele winst zou in het niet vallen van een Dota 2. Single Player games zijn gewoon niet meer interessant voor ontwikkelaars. Single player games voor pc zijn dood. Een nieuwe skin in DOTA 2 levert waarschijnlijk meer op dan een HF3 in totaal zou doen.

[Reactie gewijzigd door acst op 25 augustus 2017 11:54]

Single player op pc dood? Vertel dat eens aan CDProjektRed, Bethesda, Ubisoft (Assassin's Creed, Far Cry), Telltale Games, talloze indie en andere grote studios. Verdienen meer dan genoeg op de pc markt met single player.
Er zit inderdaad meer geld in multiplayer maar vaak ook een grotere investering en groter risico.
het is toch niet het een of het ander. Valve kan net zo veel aan dota verdienen, als ze daarnaast een hl3 team inhuren, zolang die maar break even halen.
Maar dat is, helaas, niet hoe het werkt in de huidige corporate maatschappij met aandeelhouders.

Een project opstarten met de verwachting om hier breakeven op te draaien in plaats van diezelfde developers in te zetten op een project welke een winstgevende prognose heeft zal er bij aandeelhouders niet in gaan.
Misschien wel, net zoals dat Steve Jobs ooit ontslagen is bij Apple.
ik denk dat gaben nog meer controle heeft over valve dan jobs had over apple. jobs was wel de frontman, hij deed de shows, hij maakte plannen, maar deed niet in zijn eentje de regie.

voor zover ik begrepen heb heeft gaben valve eigenhandig uit de klei getrokken. niet dat ik hem de coolste gozer ooit vind, hij mag wel eens een paar extra devs tegen csgo aangooien die het spel ook echt spelen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 25 augustus 2017 14:30]

Het zou kunnen komen doordat Valve/Newell verwacht dat de hype rondom HL er in principe al voor zorgt dat het spel gedoemd is? Dat neem ik in dit geval aan :P
Aan de andere kant: na Half Life waren de verwachting ook super hoog voor een vervolg. Dat hebben ze destijds toen wel waar kunnen maken met Half Life 2 en de nieuwe engine die daarbij zat. Het is dus wťl mogelijk, maar makkelijk zal het echt zeker niet zijn.
Het is niet omdat Duke Nukem flopte dat HL3 flopt...
Fan made Ep3 kom er maar door! :D
Al had ik liever een game gehad, ik ben blij dat we nu een einde hebben, wat mij betreft van de beste man om het te doen. Had het ook liever in boekvorm gehad dan in zo'n kort stukje tekst, maar er komt genoeg bij kijken om zowel iets van afsluiting te geven, zonder alle mysterie te ontrafelen.

Nu nog Black Mesa dat ooit wordt afgemaakt en dan kan ik het echt laten rusten.
Idem. Dit geeft mij wel een stukje voldoening, na de gigantische teleurstelling die het cancelen van EP3 was. Prima vervolg verhaal ook, was een mooie afsluiter geweest!
Dat is zo'n beetje de de meest officiŽle bevestiging dat het spel niet meer vanuit Valve zal komen. Ik zie hier wel kansen voor fanmade games, net als Black Mesa bijvoorbeeld.

Al is er stiekem nog wel hoop voor HL3 natuurlijk. O-)

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 25 augustus 2017 11:32]