Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Project Borealis toont gameplaybeelden van fan-vervolg op Half Life 2 Episode 2

In nieuwe gameplaybeelden van Project Borealis zijn onder andere verbeterde graphics en het resultaat van het gebruik van een nieuwe physics engine te zien. Project Borealis is een door een fan gemaakte game op basis van het Half Life 2 Episode 3-script.

Het gaat om de vijfde video-update die de makers van het project publiceren. De update laat onder andere een sneeuwlevel zien waarin de speler rondloopt. De beelden tonen nieuwe gameplayfunctionaliteit en het resultaat van de overstap van PhysX naar de 'Unreal Chaos Physics'-engine.

Ook tonen de beelden gebruik van wind, waardoor lichtere objecten worden omvergeblazen of mee worden gevoerd. Verder heeft de iconische Gravity Gun een aantal updates gekregen. Zo kan het wapen nu meerdere objecten tegelijkertijd oppakken en een tornado van objecten afvuren. Tevens heeft onder andere de Headcrab-vijand ook een verbeterd ontwerp gekregen.

Headcrab Project Borealis

Het team maakt gebruikt van Steam Audio om nagalmen, afsluiting van de omgeving en ruimtelijk geluid te produceren. Het team heeft op zijn website een reeks aan concept-art-beelden en screenshots staan.

Het verhaal van Project Borealis is gebaseerd op het Half Life 2 Episode 3-script dat door voormalig Valve-schrijver Marc Laidlaw is geschreven. Het project is sinds 2017 in productie.

In 2015 bracht een andere fan ook zijn eigen versie van het vervolg op episode 2 uit. De ontwikkeling hiervan duurde naar eigen zeggen twee jaar en laat de speler beschikken over een nieuwe Gravity Gun, die hem in staat stelt om van grote hoogtes te vallen en grote sprongen te maken.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

20-06-2019 • 21:14

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Wat bezielt Steam om hier geen vervolg van uit te brengen. Een hele generatie die opgegroeid is met dit spel, en zat geld heeft, zit erop te wachten. Leek mij toch een no-brainer.
Vrij eenvoudig: bedrijven maken over het algemeen beslissingen op basis van wat ze op dat moment het meest oplevert en waarvoor de omstandigheden juist zijn.
De vorige designers, developers en schrijvers zullen ongetwijfeld inmiddels in een andere levensfase zitten met andere functies in andere bedrijven. Dus moet je én een heel nieuw team hebben én een goede reden hebben om een sequel te maken(als er geen goede nieuwe ideeën zijn heeft het geen zin). De eigen VR bril zou een reden kunnen zijn, maar dan moet er een grotere installed base zijn. En dan heb je nog het huidige klimaat waarbij multiplayer/battle royale/mobile games het stukken beter doen dan een single player FPS games.

Vrij logisch dat ze hun geld investeren in makkelijkere projecten die meer opleveren.
Makkelijke projecten: Jaaa! Artifact!!! Daar zat iedereen echt op te wachten (not).
Korte docu Valve en Artifact: https://www.youtube.com/watch?v=rjjudgRAlC0

De door Valve beloofde 3 VR titels zijn wellicht een opstap naar de massa acceptatie van VR. Wie weet zit er een halflife randje aan. De VR titel waar iedereen nu naar kijkt is Boneworks. Die is van Stress Level Zero, niet van Valve, maar de game mechanics lijken er erg op. Zelfs de headcrabs van Halflife. Al zijn het nu modernere varianten: VR headsets die je steeds verder willen trekken in de virtualiteit.

Nog ongeveer een week en dan heb ik de Valve Index met Index Controllers!!! Spannende dagen. Ik zal waarschijnlijk nooit meer met platte beeldscherm spellen kunnen spelen. Alleen nog maar VR.

Edit: the Valve News Network, waaronder de borealis clip staat, is van Tyler Vicker. Meestal Hit and miss met hem. Hij houdt van grove speculaties. Eerst wel titels met verschijnen van de Index. Toen weer niet. Op laatste moment weer gecanceld en dan weer niet. Op reddit is de running gag, dat als Tyler Vicker het zegt, het meestal het tegenovergestelde waar is.

[Reactie gewijzigd door XuPrX op 21 juni 2019 12:01]

Omdat het nu nooit meer de verwachting waar kan maken
Ik vind dat altijd een vrij zwak excuus. Als iedereen die succes zou hebben, zo zou denken dan wint nooit iemand een 2e grote titel. Als je gelooft in jezelf dan moet dat geen probleem zijn. Ik denk dat eerder het probleem is voor Valve, dat ze niet meer de mensen in dienst hebben die het kunnen. Ze focussen zo veel op het steam platform dat de developers inmiddels ergens anders aan het werk zijn.
Ik was vrij benieuwd naar wat er gebeurt is met het bedrijf dat ooit de fantastische Orange Box uitbracht. Valve geeft vrij weinig informatie over zichzelf, maar door de puzzelstukjes samen te brengen lijkt dit inderdaad het antwoord te zijn.

Valve ziet zichzelf niet primair als gameontwikkelaar. De afgelopen tien jaar hebben ze in-house maar een paar titels ontwikkelt, en die zijn vrij klein (Artifact) of middelgroot (DOTA 2). Met deze methode verdienen ze een hoop geld, dus waarom zouden ze honderden ontwikkelaars in dienst nemen om nog te kunnen concurreren op de (oververzadigde) markt voor schietspellen?
Ik ben het met je eens maar jij weet ook dat half life net zoals doom en quake een legendarische game is. Ze beloofden ons dat episode 2 niet het einde zou zijn. Zie je maar weer dat je corporaties nooit meteen moet geloven.
... een legendarische game is.
En dat is precies de reden dat HL2:EP3 (of HL3) er nooit zal komen. Hoe goed het spel ook zal zijn, het kan de verwachtingen die we hebben (jij noemt het al "legendarisch") nooit waar kan maken.. Kijk maar naar Duke Nukem Forever bijvoorbeeld.
Ja inderdaad de waarheid is jammer :D
Ze hebben al een 2e grote titel :) Dat de mensen er niet meer zijn zal een factor zijn maar het gros van de mensen die eraan gewerkt hebben heb je niet eens nodig, het gaat vooral om het creatieve aspect. Het probleem ligt toch eerder bij verwachtingen en de bijbehorende risico's.

Een goed voorbeeld is nu Borderlands 3, ook een game met een grote en trouwe fanschare. Als er teveel verandert worden zij boos, verandert er te weinig dan wordt het weer neergesabeld door de pers of is het te conservatief voor andere gamers. En ondertussen steek je er wel tientallen/honderden miljoenen in.

We zagen het onlangs bij Rage 2, die game ligt voor november in de budgetbakken en wordt gewoon vergeten.
Half life staat op eenzame hoogte, en de rage serie is absoluut niet vergelijkbaar. Daarnaast voelt rage 2 voor mij meer aan als een strategische cashgrab.

Ze wisten dat borderlands 3 eraan zat te komen. Release een game als rage 2 tussen de aankondiging van borderlands 3 en de release in, en je hebt tal van mensen die zich vast lekker willen maken in het post apocalyptische wereldje. Een opwarmertje voor borderlands.

Je kunt mij niet wijsmaken dat ze zelf niet inzagen dat de wereld zo dood als een pier is, en de story zo saai als wat. Oke de gunplay is aardig, een copy paste van DOOM, thats it.
Half life is inderdaad een klassieker. (Black Mesa komt binnenkort met een update, dus dat wordt weer genieten).
Maar Rage 2 is toch gewoon leuk om erbij te hebben? Eindelijk floor-level gevechten met grote monsters, het uitwerken van het verhaal met General Cross. OK, er zit een SJW sausje over de game (alle vrouwelijke personages zijn lelijk), maar zo hinderlijk als bij Wolfenstein New Colossus is het weer niet.

De Rage 2 gevechten zijn gewoon leuk. Slam uitvoeren. Headshots maken. Overdrive goed inzetten.
Ik ben het met je eens dat de vergelijking tussen Rage en Half Life mank dus die vergelijking was inderdaad niet goed, het was al laat :z
. Als je gelooft in jezelf dan moet dat geen probleem zijn

Beetje naief, en als het niet lukt is het zeker je eigen schuld? De wereld is helaas niet zo maakbaar.
Nee, maar je kunt ook gewoon accepteren dat het kan falen. Als je stopt met risico's te nemen, omdat je bang bent te falen, dan zul je nooit succesvol zijn.
Ik vind dat altijd een vrij zwak excuus. Als iedereen die succes zou hebben, zo zou denken dan wint nooit iemand een 2e grote titel. Als je gelooft in jezelf dan moet dat geen probleem zijn. Ik denk dat eerder het probleem is voor Valve, dat ze niet meer de mensen in dienst hebben die het kunnen. Ze focussen zo veel op het steam platform dat de developers inmiddels ergens anders aan het werk zijn.
Je zegt het al, het team achter HL2 heeft natuurlijk fantastisch werk geleverd, maar dat wil niet zeggen dat niemand anders dat ooit meer zal kunnen. Ik wil wat dat betreft nog wel in Valve/Gaben geloven, het is geen EA ofzo. Als ze echt ooit aan HL3 zouden beginnen halen ze vast de beste mensen binnen die ze maar kunnen vinden, desnoods halen ze leden uit de oude garde weer terug waar dat mogelijk is.

Dan wordt het een soort Blues Brothers verhaal, waar Jake en Elwood telkens weer de band bij elkaar moeten brengen voor dat ene optreden aan de het eind van de beide films :P
Ik vind dat altijd een vrij zwak excuus. Als iedereen die succes zou hebben, zo zou denken dan wint nooit iemand een 2e grote titel.
Inderdaad. Dat is toch wel een groot zwakte-bod. Stel je voor, zeg, dat de Beatles na hun eerste platinum album gezegd zouden hebben, "Jongens, we stoppen ermee. De verwachtingen zijn zo hoog gespannen, het kan alleen maar tegenvallen!" LOL.

Eigenlijk vind ik dat de kopers van een beloofde trilogie ook gewoon recht hebben op een HL2:EP3/HL3. Dat zal juridisch uiteraaard wel niet afdwingbaar wezen, maar mensen commiteren zich wel aan de trilogie, met de aankoop van de eerste twee delen; en dan laat je ze vervolgens gewoon in de kou staan. Zou mooi zijn als er eens iemand een class-action suit begint over zoiets. Maar ook TV series worden tegenwoordig gewoon gecanceled, zonder het verhaal af te sluiten (al dan niet verhaasd). Het lijkt op een algemene F-you trend richting consument.
Half-life 3 niet, maar we praten hier over Half-Life 2, Episode 3. Half-Life 2 is nooit afgemaakt. Half-Life 1 had een einde van het verhaal maar Half-Life 2 niet.

De hoofd schrijver van het Half-Life verhaal, Marc Laidlaw, heeft zijn visie voor Episode 3 geleaked naar het publiek. Nadat dat gebeurt is, is Project Borealis gestart.

Als je het verhaal wilt lezen. (ik lees het niet want ik wil het in de game spelen)

https://www.marclaidlaw.com/epistle-3/

Zodat gamers, zoals deze jongen eindelijk het verhaal verder kunnen spelen. (GROTE EPISODE 2 SPOILER IN VIDEO)

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 20 juni 2019 23:34]

Dat zeiden ze ook toen HL2 wel/niet/wel/niet zou komen en er uiteindelijk sourcecode gestolen was via een hack. Toch was HL2 een hit en inmiddels een topklassieker.
Omdat het nu nooit meer de verwachting waar kan maken
Of wel. Ik was bang dat Doom 2016 zou floppen, dat Id de verwachtingen niet meer kon waarmaken. We weten allemaal hoe dat is afgelopen, intussen staan we te springen om Doom Eternal.
Het lijkt er ook op dat DOOM eternal geen last gaat hebben van het SJW virus. Ze maken van de hoofdrolspeler geen zielig mannetje in een rolstoel die gered wordt door z'n zwangere vrouw, net zoals bij B.J. Blaskowitz in Wolfenstein New Colossus.
Maar die DOOM eternal gaan we natuurlijk niet kopen via Steam, want dat geld zorgt ervoor dat Valve zeker nooit meer een vervolg op HL2 gaat maken. ;-)
Zou het dan toch angst zijn voor dat het tegenvalt? Los van het feit dat er inderdaad miljoenen mensen op zitten te wachten, denk ik persoonlijk dat de verwachtingen zo hoog zullen zijn, dat teleurstelling al snel op de loer ligt en de franchise niet meer 'perfect' is, zou dan het argument kunnen zijn van Steam om het niet uit te brengen.
Ik heb respect voor de schrijver die daar nog een einde aan weet te lijmen wat niet 100% cliche is.

(Valve, overigens. Steam is een distributieplatform)
Eigenlijk zou Steam als bedrijf en Valve als uitlaatklep logischer zijn :+

Mooi te zien in de video hoe de physx naar een hoger niveau worden getild. Dat was ten slotte een van de unique selling points van HL2 destijds (samen met verhaal, (gezichts)animatie en AI).
Ik denk dat niemand het echt begrijpt. Voornamelijk lag de focus bij Valve steeds minder op eigen single player IPC. Portal 2 is ook ook al weer 7 8 jaar geleden. Alles effort gaat volgens mij naar het Steam platform.

Zelf hoop ik dat het feit dat er meer concurrentie komt voor de Steam Store Valve ook eindelijk weer goede eigen games gaat maken, eindelijk een nieuwe half life, of portal, of l4d2 of iets helemaal nieuws.

Maar half life 3 gaat Duke Nukem Forever overtreffen qua wachttijd :+

Edit:
Oh, en natuurlijk alle microtransactions voor skins/wapens en andere zooi wat ik als 30+ er nooit zal begrijpen.

[Reactie gewijzigd door 3dmaster op 20 juni 2019 21:42]

Volgens mij houden ze dit als B plan, stel voor dat steam opeens spelers verliest naar concurrenten (wat volgens mij onmogelijk is),hopla Half-Life 3 uitkondigen 'only available on steam'. dat wordt miljoenen spelers terug trekken.
Helemaal niet. Het gros van de spelers (<20 jaar) is niet eens echt bekend met Half Life. Ze kennen het qua naam en daar houdt het voor een heel end mee op.

We moeten niet vergeten dat Half Life 2 uit kwam in een tijd dat zelfs Call of Duty nog maar net bestond. Game(series) die destijds groot waren stellen nu in veel gevallen nauwelijks meer wat voor en zijn allang opgevolgd door andere games.

Als er dus een Half Life 3 komt zal een deel van de gamers opgewekt zijn en er reikhalzend naar uitkijken. Echter zal er ook een groot deel zijn schouders voor ophalen, niet snappen wat er zo bijzonder aan is en het eerst nog wel eens allemaal wel wil zien gebeuren...
Helemaal niet. Het gros van de spelers (<20 jaar) is niet eens echt bekend met Half Life. Ze kennen het qua naam en daar houdt het voor een heel end mee op.
Maakt niet uit, nostalgie hype wil nog wel eens overstromen naar nieuwere generaties, ken zat mensen die helemaal hyped waren voor remakes of vervolgen van games die uitkwamen voordat ze zelf geboren waren
Ik voel me oud ;(
Remember Duke Nukem? :)
Dat was een PC testprogramma voor DOS, toch? :+
steam verdient meer met steam zodoende
De verwachtingen zijn zo immens hoog dat het alleen maar kan tegenvallen. En nu hoeven ze iedere keer dat ze veel aandacht ergens voor willen een lullig 3tje te tweeten en de hele wereld rolt weer over elkaar heen.

Gratis reclame of een verwachting niet nakomen. Dat is een no-brainer. :)
Wat bezielt Steam om hier geen vervolg van uit te brengen
Je geeft zelf al aan waarom Valve het onnodig vind om op dit moment een nieuwe HL te produceren.
Dit ziet er echt wel boeiend uit, bestaat het risico dat Valve de release zou tegenhouden? Heb wel vaker gelezen dat dit voorkomt.
Valve is echt de laatste die dit zou tegenhouden, zal eerder worden "cool, willen jullie een baan, en de inkomsten van de game die jullie maken houden?" want dat hebben ze vaker zo gedaan

[Reactie gewijzigd door dakka op 20 juni 2019 22:14]

Kan dat wel zo maar? Je moet toch je intellectual property beschermen, of je verliest het? Lijkt me dat ze dat risico liever niet willen lopen.

Wel beter in ieder geval :)
Het ligt wat genuanceerder dan dat, het is zeker niet zo zwart/wit dat je als een hond achter je trademark aan moet gaan, in tegenstelling tot wat veel mensen altijd lopen roepen als nintendo bijv. weer iemand offline haalt
Klopt, ze kunnen ook gewoon de trademark in licentie geven.. Hoeft niet eens per se tegen betaling.
Ik denk dat ze het uit de kast halen als er echt iets nieuws aan de man gebracht moet worden. Ik kan me voorstellen dat wanneer VR geperfectioneerd en goedkoper is, dat we dan een HL3 op dat platform kunnen verwachten die gebundeld wordt verkocht met de hardware.

HL3 is immers zo'n beetje de hoogste kaart die ze op kunnen gooien, dus zetten ze die pas in als ze er quad damage mee kunnen doen.
wat ze technisch doen maak mij, en ik weet dat andere er ook zo over denken, geen zak uit, we willen gewoon het verhaal afsluiten, al doen ze het met dezelfde techniek als half life 2, zelfs dan zal het het meest verkochte spel record breken

[Reactie gewijzigd door dakka op 20 juni 2019 22:12]

Denk je, het is niet meer dan een veredelde meme geworden inmiddels en dat handjevol die-hard half life liefhebbers vult de kassa ook niet.

En die "liefhebbers" zullen waarschijnlijk vanaf dag 1 alles bij elkaar klagen dat het niet meer "hun half life" is omdat hun herinnering aan het spel het spel inmiddels vele malen beter heeft gemaakt dan het daadwerkelijk was.

Ze kunnen alleen maar verliezen als ze ooit met hl3 komen.
In 2015 bracht een andere fan ook zijn eigen versie van het vervolg op episode 2 uit.
Zowel de video in dat artikel als de content op de link naar deze versie zijn weggehaald. Links gaan dood, kan gebeuren. Maar waarom heeft Tweakers de video weggehaald?

Ik was wel nieuwschierig. Link dan niet naar je eigen artikel. 8)7
[...]

Zowel de video in dat artikel als de content op de link naar deze versie zijn weggehaald. Links gaan dood, kan gebeuren. Maar waarom heeft Tweakers de video weggehaald?

Ik was wel nieuwschierig. Link dan niet naar je eigen artikel. 8)7
In het artikel van Tweakers destijds staat de naam van de mod (Transmissions: Element 120), met een simpele Google search had je hem zo gevonden ;). Een tijdje terug is de mod ook uitgekomen op Steam en de trailer staat eventueel ook op Youtube als je nog interesse hebt.
Ik had hem inderdaad al gevonden, maar het gaat er natuurlijk ook een beetje om dat dit niet zo netjes is in een met advertenties omringd artikel van een commerciël bedrijf in eigen beheer waar ze zelf naar verwijzen.
Maar waarom heeft Tweakers de video weggehaald?
Tweakers maakte gebruik van een videodienst waarvan ik de naam even kwijt ben, maar ik weet nog wel dat hij constant problemen opleverde. Ze zijn onlangs naar YouTube overgestapt.
Ah dat wist ik niet. Bedankt voor de opheldering.
Ziet er erg leuk uit, snap er geen bal van waarom Valve Software niet Half-Life 3 heeft gemaakt, weet wel zeker dat het VEEL verkocht zou woorden, maar het lijkt wel dat Steam ze zo veel geld binnen haalt, dat zelfs een spel die zeker weten erg veel geld had opgebracht voor hun peanuts is.

Erg jammer had HEEL graag deel 3 willen zien, maar misschien woord dit spel wel erg goed.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 juni 2019 21:54]

Gewoon uitbrengen. Officieel of onofficieel. Stiekem hoop ik ergens dat het een marketingstunt is. Zou wel gaaf zijn, haha.
Ik heb niets tegen Unreal 4 Engine, maar ik krijg totaal geen Half-Life gevoel in het filmpje. Combat voelt niet Half-Life aan, lijkt allemaal een beetje "overdone".

Maar misschien ligt het aan mij...

(heb een maand of 2 geleden nog door HL1 en 2 gespeeld)
Dit is waarschijnlijk trappen tegen het zere been, maar ik word een beetje moe van het "wanneer komt de nieuwe Half Life?".

Oké het is een leuke game met goede herinneringen, maar Valve heeft een nieuw verdienmodel gevonden, die ontzettend succesvol is. En wat hierboven ook al is aangegeven; de game zal nooit kunnen voldoen aan de torenhoge verwachtingen. Hoe goed de game ook zal zijn, de echte 'fans' zullen nooit tevreden zijn, want het zal of niet authentiek genoeg zijn, of juist te weinig vernieuwend.

Laten we het daarom bij een mooie herinnering houden.

Wat trouwens niets afdoet aan de mooie beelden hierboven!

Dit alles is natuurlijk een persoonlijke mening :-)
Misschien off-topic...

Maar ik ben momenteel bezig met wat oudere spellen zoals Bioshock, Halo, Portal, Wolfenstein (niet oud maar wel old-skool.

Is het een aanrader om Half-Life hier aan toe te voegen? Of is het te gedateerd?
Half-Life 2 dan. Die is ongeveer uit dezelfde tijd. HL1 is uit 1998 ofzo. Dan zou je Wolfenstein 3D, Quake en Doom 1 er ook bij moeten doen
Nee, HL is zeker de moeite waard. Als je deel 1 wil spelen is het aan te raden om Black Mesa te gaan spelen. Dat is ook een fan-made remake van het eerste deel waarbij gebruik gemaakt wordt van de source engine van deel 2. Uiteraard zijn HL2 en Ep1 en Ep2 ook zeker de ervaring waard. Het is en blijft een klassieker van ongekende hoogte. Het zal je meevallen hoe goed deze games er ook nog uit zien. Veel plezier alvast :)

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 21 juni 2019 08:22]

Bij HL1 moet je van de graphics natuurlijk niet te veel verwachten ;) en de engine was ook stukken minder geavanceerd dan wat we vandaag de dag gewend zijn... maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Het verhaal is in ieder geval wel prima!

De eerste twee episodes van HL2 waren al een heel stuk beter... ernstig jammer dat dat derde deel nooit is uitgekomen, zou er een mooi afgerond geheel van maken. Maar ja, dat kost nogal wat en de interesses van de huidige generatie gamers ligt nu eenmaal ergens anders.

Dit Borealis project ziet er in ieder geval indrukwekkend uit, geweldig dat er mensen zijn die zo fanatiek bezig zijn met doorbouwen op deze briljante serie :)
Na vanilla te hebben gespeeld kan je ook de Cinematic Mod proberen. Nieuwe textures, sounds, skyboxes, hd characters. Alles is optional. Sommige models zijn wel veel veranderd, dit kan je dus uitzetten.
https://www.moddb.com/mods/fakefactory-cinematic-mod

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 21 juni 2019 11:11]

Let maar eens op. Half life 3 zal een launch titel worden voor de next gen consoles en komt helemaal niet uit op de pc. Bam. Wat zou de chaos geweldig zijn. :Y)
Nee nee een epic game store exclusive :+ :+ ben ik trouwens de enige die de headcrab potentieel huisdier materiaal vind?
Dat vond Dr. Kleiner ook
Hahaha jaaaa, en alleen een free to play battle royal mode!!!! _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Best Buy Guide

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True