Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Portal 2-coauteur Jay Pinkerton vertrekt bij Valve

Door , 87 reacties

Schrijver Jay Pinkerton, die bij Valve werkte aan games als Team Fortress 2 en Portal 2, heeft het Amerikaanse bedrijf verlaten. Daarmee is hij de vierde schrijver die sinds begin 2016 zijn baan bij het bedrijf heeft opgezegd.

Het vertrek werd opgemerkt door de site RockPaperShotgun, nadat Pinkerton op zijn Facebook-pagina had aangegeven dat zijn baan bij Valve tot een einde is gekomen. Hij heeft niet bekendgemaakt waarom hij het bedrijf heeft verlaten. Hij werkte sinds 2008 bij Valve en schreef samen met Erik Wolpaw en Chet Faliszek het verhaal van de game Portal 2. Daarnaast werkte hij aan de 'Meet the..'-serie van Team Fortress 2, waarin de verschillende personages in de game geïntroduceerd worden.

Zijn medeauteurs zijn inmiddels ook vertrokken bij Valve. Faliszek werkte twaalf jaar bij Valve en maakte zijn vertrek begin vorige maand bekend. Hij werkte aan Half-Life 2: Episode One, Half-Life 2: Episode Two, beide Portal-games en beide Left 4 Dead-games.

In februari vertrok Erik Wolpaw, die samen met Faliszek de teksten voor de games van de studio schreef. Begin 2016 vertrok Marc Laidlaw, die al eerder bij Valve in dienst was en verantwoordelijk was voor het verhaal en de dialogen voor zowel Half-Life als Half-Life 2. Wolpaw en Laidlaw gaven aan dat er geen onmin was tussen hen en de studio. Laidlaw gaf aan boeken te willen gaan schrijven; Wolpaw is als schrijver betrokken bij de ontwikkeling van Psychonauts 2. Het is onduidelijk wat Pinkerton gaat doen.

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

Reacties (87)

Wijzig sortering
Gaat Valve ooit nog zelf games maken. Dit soort nieuwtjes geven de indruk van niet. Valve heeft natuurlijk hun handen vol aan Steam, maar fans van series als Half-life, Portal, Left 4 Dead en Team Fortress zouden wel heel graag nieuwe delen zien.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 7 juni 2017 17:59]

Steam levert Valve meer dan genoeg op. Ze hebben simpelweg geen financiŽle motivatie om een nieuw deel in de Half-life franchise uit te brengen en daarnaast zijn de verwachtingen bij de fans zo hoog dat het spel waarschijnlijk sowieso zal tegenvallen.
Ze hebben simpelweg geen financiŽle motivatie om een nieuw deel in de Half-life franchise uit te brengen
Kan ik me toch echt niet in vinden, uiteindelijk is het natuurlijk super simpel, Valve houd (natuurlijk) van geld verdienen, er zijn hele generaties gamers die wachten op HL3, vergeet records zoals die van een GTA5 verkoop, als HL3 dan eindelijk een keer uitkomt brengt het een enorme berg geld op, die berg wil Valve natuurlijk wel.
Het is nog veel simpeler.
Als je een platform hebt (Steam) wat je per geinvesteerde euro x oplevert en je kan een game maken die je per geinvesteerde euro y oplevert, dan ga je die game niet maken zolang y < x . Maakt ze geen bal uit of het 'kortstondig' een berg geld oplevert. En op dit moment is Steam aardig populair, en Valve dus ook. Je hebt met HL3 en Portal3 altijd het risico dat het tegen kan vallen en door gewoon door te gaan op de huidige manier heb je dat risico niet en meer dan genoeg geld. Ook Gaben is gewoon iemand die z'n centen telt.
Maar dat is juist het ding, ik heb dus hele sterke vermoedens dat als EP3/HL3 er dan eindelijk komt dat ze daarmee meer geld in het laatje brengen dan een paar jaar aan Steam opbrengsten gecombineerd, juist vanwege die 'legendarische' status van die game/franchise.
[http://gearnuke.com/steam-sales-2015-valve-generated-total-3-5-billion-paid-games/

Dat was in 2015. Ze genereerden gemiddeld 300 miljoen dollar omzet per maand. Grand Theft Auto genereerde 160 miljoen omzet in 8 maanden.

Ik denk dat de berekening vrij simpel is. Steam is gewoon veel constanter kwa inkomsten en vele male hoger.
GTA5 bracht op de eerste dag 800 miljoen euro op ;) bron

Ja, Steam is een lekker consistente inkomsten bron, maar dat is toch geen reden om dan maar geen nieuwe inkomsten te genereren?
Lijkt me toch eerder dat juist omdat ze daar geld genoeg hebben ze makkelijker grote projecten (zoals een HL3) aankunnen?
Ik heb het sterke vermoeden dat jullie nu een discussie voeren die Pinkerton en Gaben ook hebben gevoerd :)
Gaben wint, Pinkerton vertrekt.
Je vertrekt bij een bedrijf als er voor jou geen perspectief meer in zit...
Heb zelf ook steam en vind al die andere software niet snel prettig. Maar als je mij vraagt of het goede software is dan zeg ik nee. Ik denk zelfs dat valve degene is die de prijs van pc-spellen heeft doen verhogen voor de consument. Vroeger waren de prijzen vrij stabiel en tegenwoordig is die grens echt flink hoger zonder opgaaf van reden. Dusja, blij dat het er nog is, wel jammer dat het in de afgelopen 15 niet geevolueerd is en ik verwacht dat steam echt veel schept bij de verkoop van een toptitel, hun monopolie zou eventueel de oorzaak kunnen zijn van de hogere toptitelgrens.

[Reactie gewijzigd door govie op 7 juni 2017 19:55]

Je hebt het over omzet, niet de winst.

Supermarkten bijvoorbeeld genereren een omzet van een of enkele miljarden per jaar, waarna alle kosten eraf moet worden gehaald zoals transport, inkoop prijzen van de producten, personeel etc.
Wat er overblijft is de winst, een paar honder miljoen.

In het geval van Valve nemen ze een bepaald percentage per verkochte game, de rest gaat naar de developer. Stel dat dit 20% is (ik kan het niet checken op mn werk) dan zie je dat wat ze daadwerkelijk netto overhouden onder de miljard zit.

Nog steeds niet verkeerd uiteraard :)
Het uitbrengen van een game is echter veel riskanter. Eerst heb je de gigantische ontwikkelkosten die je van te voren moet ophoesten.
Wanneer je de game dan uitbrengt, moet je hopen dat het niet een flop gaat worden. Zal bij genoemde games waarschijnlijk niet gebeuren, maar de mogelijkheid is er nog wel. De onzekerheid is gewoon weg veel hoger.
Bij mij hebben ze het omgekeerde effect gecreŽerd.
Ik vermijd nu net steam door hun omgang met fans.

Steam was de dood van Valve. Ja, tof, centjes met steam.
Maar heeft er voor gezorgd dat er weer een bedrijf minder is met potentie...
Valve is groot geworden door valve GAMES, niet door een winkel waar je spelletjes kan kopen... Triest

Jammer, want je merkt dat er nu al een heleboel belangrijke mensen vertrokken zijn terwijl ze geen armzalig loon zullen krijgen.
De reden is dus hoogswaarschijnlijk dat ze valve als bedrijf beu zijn. Ze zijn immers allemaal kort na elkaar vertrokken.

Benieuwd of ze in de toekomst samen een nieuwe studio oprichten die wel nog toffe games wil maken met op geld op 2 ipv op 1. Zou mooi zijn.

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 7 juni 2017 20:17]

Dit is wel erg simplistisch

Stel op steam krijgen ze voor elke 10 euro die ze investeren 15 euro terug. Met diminishing returns na een investering van meer dan 100 euro.

Stel op het uitbrengen van een game krijgen ze voor elke 10 euro die ze investeren 12 euro terug met diminishing returns na een investing van meer dan 30 euro.

Stel je hebt 100 euro, dan investeer je alleen in steam voor een omzet van 150 euro, 50 euro winst. Stel je hebt 200 euro dan investeer je zowel in steam als een game maximaal. Je hebt dan een omzet van 180 euro en ween winst van 56 euro.

Nu neem ik aan dat Valve niet zeer veel geld heeft en niet oneindig dat geld kan uitgeven aan Steam. Dan zou een game maken toch een mooi resultaat opleveren :).
Nou, het gaat gegarandeert tegenvallen:
- UE4 is awesome, die game engine gaan ze niet zomaar toppen. Bij HL2 waren realistisch physics engine nog een novelty en later HDR.
- AR/VR is immature en duur. Daar moet je echter nu wel de innovatie zoeken. AI was er al in games, ga je vernieuwing daarvan merken ipv goede scripting? Nee! Er is dus geen / te weinig momentum om nu een HL3 release te koppelen aan nieuwe game-related tech zoals bij HL1 en HL2.
- Het first person genre viert nu niet bepaald z'n hoogtij dagen. Hoewel nieuwe quake awesome is. Bethesda doet wel verreweg de meeste AAA titels in dat genre.
Om alleen de graphics wat op te poetsen gaat valve geen nieuwe release van HL maken. Zou ook zondr zijn. Ik denk dat we HL3 pas zien bij volledige VR immersion over een jaar of 4.
Ja het kan ze aardige duid opleveren. Maar het kan ze ook een duid geld kosten of gelijk spelen. Steam levert iedere dag weer een flinke zak geld op. En dat vinde. Ze bij Valve natuurlijk veel leuker.
HL3 'kost' ze natuurlijk al jaren geld (het is geen geheim dat er al jaren aan gewerkt word door verschillende formaten teams) dus uiteindelijk zullen ze dat wel terug willen verdienen, die zak geld die Steam iedere dag oplevert is natuurlijk leuk en daar draait het hele bedrijf ondertussen op, maar dat betekend niet dat ze dan geen interesse hebben in nog meer/nog grotere zakken geld, toch?
Welke teams dan? Zover ik weet werkt Valve alleen aan wat VR games. Maar die grote zak geld is geen garantie. En die zal dan pas over 2/3 jaar komen. Totaal niet interessant voor de aandeel houders.
Hier een bron, er was (alweer een paar jaar geleden ondertussen) een 'lek' in het Jira dashboard van Valve, waardoor op straat is komen te liggen welke teams ze hebben, waar ze aan werk(t)en, etc.
Die bron is al 4 jaar oud! Ik begrijp dat mensen graag een half life 3 wouden zien. Maar ze hebben de moeite niet eens genomen op hl2 EP3 uit te brengen. En die stond voor kerst 2007... misschien is die half life 3 eigenlijk half life VR? Die nog wel in ontwikkeling is.
Er zijn wel nieuwere bronnen maar die zijn vrij vaag. (bijv iemand die heeft gezegd dat ja, er word aan HL3 gewerkt en hij heeft speelbare gameplay gezien, om daar vervolgens een paar dagen later met excuses aan valve op terug te komen, op zn zachts gezegd een slordige lek)

Uiteindelijk was het punt dat er met verschillende formaten teams gewerkt word aan HL3, iets wat je uit die gelinkte bron kunt halen :)

HL2:Ep3 is op de lange baan geschoven/word HL3 (door valve zelf gezegd)

HL:VR word absoluut niet HL3, hebben meerdere Valve medewerkers al gezegd (simpele uitleg; ze gaan natuurlijk niet 90% van de markt verspelen omdat ze zo graag een VR game willen, dus HL3 word NIET VR, eventueel als optie, maar zeker niet als vereiste)
Eerst zien dan geloven. Ik geloof er niet meer in.
Ik geloof er al een paar jaar niet meer in..

Wat heeft Valve nog uitgebracht in de laatste jaren? Niets...
Geen kleppers zoals counterstrike, team fortress, half life, portal

Wat hebben ze wel gebracht?
Slappe afkooksels zonder enige ziel: counterstrike nexon, counerstrike online 2, counterstrike:GO, l4d: survivors, ...

Er is zelfs niet eens moeite gedaan voor een nieuwe franchise. Alles is gebaseerd op vorige delen, maar dan slechter als het origineel.
Allemaal zeer triest.

DOTA2 is enigste game dat nog iets voorstelt (maar zelfs dat is overgekocht geweest) en is alweer 4 jaar oud.

De laatste deftige game, portal 2, dateert van 2011.


ALS half life 3 er zou komen (maar die kans is heel klein) heb ik er eigenlijk al weinig vertrouwen in, de belangrijkste mensen zijn intussen vertrokken.
CSGO is populairder dan CS of CS-Source ooit was. Dota 2 is net als Portal...oh en Counterstrike een communitymod dat door Valve een voetstuk heeft gekregen. Waarvan Portal, Dota 2 en Left 4 Dead toch echt compleet anders is dan alle voorgaande games van Valve. Hoezo geen nieuwe franchise?!
CS GO heeft nooit de populariteit gehaald van cs source en zeker niet van cs1.6

Dota is overgekocht
Portal 2 stamt uit 2011
Left4dead nog van daarvoor.

Van 2004-2010 hebben ze in 6 jaar tijd cs source, hl2,hl2 ep1,hl2ep2, l4d, l4d2, tf2 uitgebracht. Allemaal topgames.

Wat hebben ze gedaan van 2011-2017 gedaan??
Enkel dota2 heeft waarde en dat is dan nog overgekocht geweest en komt niet uit eigen zak
Vriend, dat is onzin. Ik heb zelf een tijd lang in de CS-scene gezeten. CS1.6 had in haar beste dagen max 100k mensen tegelijk die aan het spelen waren, CS:S om en nabij de 400k. En CS:GO piekt al een paar jaar tussen 800k en 1000k spelers. Met andere woorden, en dat heeft ook deels met de groeiende populariteit van STEAM te maken, maar CS:GO is gewoon veel populairder dan zijn voorgangers.
DotA is niet overgekocht. De bedenker en het team dat aan de mod werkte is 'gewoon' door Valve in dienst genomen om aan DotA 2 te werken. Dat is gewoon te googlen.
Zoals ik al in mn vorige post zei, dat geldt net zo goed voor de overige 'mods'; counterstrike, portal en left4dead.
Ja, Valve is relatief karig met nieuwe games uitbrengen. Maar dat geldt ook voor grote studios als Blizzard. Maar ze preferen allebei 1 beleid; kwaliteit boven kwantiteit. En ik heb daar, en vele miljoenen anderen, gezien ook de populariteit van hun games, echt geen moeite mee. :)
Geen onzin...

Je vergeet de tijd in acht te nemen: online gamen was in 2002/3/4 nog niet zo vanzelfsprekend als nu. Nu is er geen reden om offline te spelen tegen bots. Vroeger was er soms geen keuze omdat het internet niet stabiel was.
Steam servers waren toen ook zeer onstabiel en nog vaak down

Vroeger kon je cs1.6 ook spelen los van steam. Beter nog, steam bestond nog niet eens tijdens de piek hoogdagen van counterstrike...
Nu is iedere speler op cs:go effectief ook ingelogd op steam.

Verder is het percentage gamers ook gewoon toegenomen tov vroeger. Gamen op zich is populairder dan ooit, zeker door MOBAs.

Er zijn best nog een aantal andere spellen die populairder zijn dan cs: go.
Om CS:GO in perspectief te zetten:
- League of Legends heeft maandelijks 100 miljoen spelers
- DOTA heeft ook een pak meer gamers
- Minecraft 2 jaar geleden
- GTA V (mss niet op PC, maar zeker op consoles)

CS1.6 was gewoon de nummer 1 game onder de gamers. Punt
Counterstrike heeft zelfs nu nog steeds 20 000 spelers die tegelijk aan het gamen zijn, op dit moment. Dat 17 jaar na release!!
Benieuwd hoeveel spelers nog CS GO zullen spelen in .. 2029


Btw als je CS:GO kwaliteit vindt.. Wat hebben ze verandert in die 12 jaar? De graphics zijn ondermaats, idem physx, hitboxes zijn verbeterd maar kloppen nog steeds niet, amper nieuwe maps, weinig mods tov vroeger, etc

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 9 juni 2017 20:50]

Dat vergeet ik juist niet. Online gamen was in 2002-2004 al zeker vrij regulier. In de periode daarvoor inderdaad niet, maar het aantal mensen dat uberhaupt in die tijd op een pc aan het gamen was, was ook vrij marginaal. Maar het aantal CS1.6-spelers, dat 'slechts' circa 100k mensen op piek momenten aan het spelen waren, dat was juist in de tijd dat gamen meer mainstream werd. Dat is ook mijns inziens het enige ijkpunt die je serieus kunt nemen. Niet de tijd waar in CS nog een soort van niche was.
Met Source, dat begin 2003-2004 (uit mn hoofd uitkwam), werd Counterstrike nog populairder. En dat effect zag je later nogmaals met CS:GO. Weliswaar niet direct, want dat was met Source immers net zo, maar wel uiteindelijk.
Wat CS:GO betreft, graphics is nimmer een prime feature geweest van Counter-strike. Er zijn zat multiplayer-shooters die er grafisch veel beter uitzien dan CS:GO. En toch werden ze nooit zo populair als GO. Physics is daarentegen wel een prime feature, en was in het begin inderdaad niet jovel, maar dat is inmiddels al bijna 2 jaar gefixed. Dat geldt net zo goed voor hitboxes. Dat het in jouw ogen niet klopt betekent nog niet dat er ook daadwerkelijk iets er niet aanklopt. Ik hoor immers deze klacht al sinds CS 1.4 ofzo? Het komt er gewoon op neer dat je even met je connectionrate settings moet gaan pielen.
Over mods, ja klopt ze zijn vrij karig. Met dat heeft waarschijnlijk te maken met die andere feature van GO; treasures en skins(showen). En daar wordt grof geld mee verdient. Ik kan me voorstellen dat je daar niet echt blij van wordt.
Maar goed, ik snap best dat je kritiek hebt. Maar dat neemt niet weg dat CS:GO desondanks toch echt enorm populair is. :)
daarnaast zijn de verwachtingen bij de fans zo hoog dat het spel waarschijnlijk sowieso zal tegenvallen.
Dat lijkt me geen argument. Destijds werd precies hetzelfde over HL2 gezegd, dat 6 jaar na HL uit kwam. Ook nog met vertraging vanwege gestolen source code. Inmiddels is HL2 een hoog gewaardeerde klassieker. Als ze de lijn van Episode 2 voortzetten met wat modernere graphics, is het gros tevreden. Voor jongere gamers die de voorgaande delen niet kennen ligt de lat misschien hoger om ze enthousiast te krijgen, maar het lijkt me zot om het dan maar helemaal niet te proberen.
Ja, maar het internet klimaat is tegenwoordig compleet anders. de levels die hype tegenwoordig bereikt zijn niet normaal meer, (kijk bijv naar de moord-dreigingen richting een aantal journos over no man's sky) ook zit er natuurlijk een verschil tussen zes jaar en dertien jaar. En HL3 heeft immidels zo'n status dat alles behalve een '10/10' een grote kans op reputatie schade met zich meebrengt want "ze hadden x aantal jaar en dit is wat ze hebben gemaakt, sleeeeeeeeeeeeeeeecht" wordt tegenwoordig ook steeds vaker gebruikt zelfs bij 3 year release cycles.
De huidige generaties kennen Half Life waarschijnlijk niet (sterker nog, ik heb genoeg mensen in mn steam friends die die game nog nooit hebben gespeeld..) dus als het goed is valt het wel mee met hype etc, want de meeste 'jonge' gamers hebben geen idee wat Half Life is, en delen dus ook niet de hoge verwachtingen die wij 'oude' gamers hebben.
Dat is niet zo gek. Half Life 2 was na een paar jaar al behoorlijk gedateerd. Het kwam namelijk net uit aan het einde van de zesde console generatie, en daarna werden shooters ineens heel populair bij het mainstream publiek (waar het eerder voornamelijk PC games waren). Dus shooters die een paar jaar later kwamen voelen veel dynamischer aan.
Dat ("Half Life 2 was na een paar jaar al behoorlijk gedateerd") valt volgens mij wel mee, maar kan komen omdat ik nou eenmaal "liefde heb" voor de serie :P

Ik geef meteen toe dat het naast een goeie game van vandaag de dag hier en daar maar mager lijkt, maar tegelijkertijd kan het zich wel nog meten met games vandaag de dag, en het kan je toch niet ontgaan zijn dat ze (net als destijds met HL1) een standaard hebben neergezet die veel games proberen te evenaren, nog steeds vandaag de dag.
Shooters zijn nu eenmaal een genre dat snel gedateerd aanvoelt. De graphics maken grote sprongen met de vooruitgang in tech, en ook de physics etc. worden steeds beter. Doet er toch ook niet toe? In de tijd dat het uitkwam, was het revolutionair qua technologie.

Op vlak van Storytelling is een andere zaak. Ik vind zelfs Half-Life 1 nog steeds een van de beste games ooit qua storytelling en sfeer. Daar kunnen de moderne shooters nog wat van leren.
Ik vermoed zelf dat Valve met elke nieuwe Half Life weer iets nieuws wil doen. HL1 was vanwege de verhaallijn in een lineaire shooter opvallend (ook geen cutscenese, je behield nagenoeg altijd de controle over Gordon). Halflife 2 was grafisch en kwa interactie, en kwa engine vernieuwend.
Halflife 3? Ik vermoed dat Valve op VR in aan het zetten is, dat is de technologie die aan het doorbreken is op het moment.
"We used to make games, now we make money"
Steam levert Valve meer dan genoeg op. Ze hebben simpelweg geen financiŽle motivatie om een nieuw deel in de Half-life franchise uit te brengen en daarnaast zijn de verwachtingen bij de fans zo hoog dat het spel waarschijnlijk sowieso zal tegenvallen.
Met de hele VR hype hebben ze ineens wel een financiele motivatie. Niet zozeer om een spel te verkopen, maar wel om meer HMD's te verkopen.

Wat nu als HL3 en L4D3 enkel voor de Vive/OR uitkomen? Ik denk dat de VR hype een flinke boost zal geven.
(Dubbele reply, excuses)

Om dan toch maar ontopic te blijven: er is volgens mij nog 1 junior writer bij Valve actief. Sheila Sadeghi.

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 8 juni 2017 01:52]

Dan nog lijkt het me wel zo dat het Good Business practice is om zelf ook games te maken op je eigen platform.

Als ze dat niet inzien en of vergeten kan er over tijd nog wel interessante dingen gebeuren voor Valve/Steam.

Heb wel het idee dat het Imago Good guy Valve nog wat slijtage krijgt en toch wel wat dubieuze dingen laat zien.
hoe het er op dit moment uit ziet gaat valve 3 vr games uitbregen (waarschijnlijk dit jaar).
  • HL-VR (half-life VR)
  • L4D3 (Left 4 dead 3)
  • een nog onbekende game
Edit: bron: https://www.youtube.com/watch?v=1HeuVAvhSy4

[Reactie gewijzigd door nickassink op 7 juni 2017 14:02]

hoe het er op dit moment uit ziet gaat valve 3 vr games uitbregen (waarschijnlijk dit jaar).
Valve Time nu alweer vergeten? Met Valve is het "it's done when it's done".
Christmas of 2007 | Coincident with the Rapture | Release of Half-Life 2: Episode Three

:'( :/
Op het youtube kanaal in de edit staat ook een complete interview met valve en daar gaan ze er iets duidelijker op in.
Volgens mij heb je de verkeerde video aangehaald?

Hier is de video van het interview, waar je vervolgens ook in te horen krijgt dat HL-VR en L4D3 geen onderdeel zijn van die 3 titels (het gaat over 3 nieuwe ip's)
Natuurlijk wel, echter lijken ze wel voornamelijk te proberen nieuwe franchises neer te zetten (als je dan even gaat duiken in de niet uitgebrachte projecten van de laatste jaren) dus het is nog maar de vraag of we een nieuwe team fortress game zien, ik denk dat dat niet echt prio heeft (ook niet op zn minst omdat ze die game toch blijven updaten/steeds verder uitbouwen)

Portal 3 en HL3 lijken me wel in development, maar daar is lang over te discussiŽren :P
Ik kan het ze niet kwalijk nemen. Steam is een stuk lucratiever dan zelf games maken.
Ik ken verder geen andere indie devs die het tot miljarden bedrijf hebben geschopt. Volgens mij zelfs de enige sinds blizzard niet meer independent is.(Al is het hier dus dankzij publishing,maar valve is nog steeds indie)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 7 juni 2017 14:24]

Ja. Er zitten er zelfs 3 in de pipeline (binnen een jaar).

The Lab, Dota en CSGO zijn ook allen vrij recente spellen die, net als de rest van de wereld, SaaS zijn gegaan.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 7 juni 2017 16:26]

Hey je vergeet Portal, man wat wacht ik toch al lang op een Portal 3 ;) (Nog niet zo lang als Half-Life 3 maar toch)
In het geval van HL zou ik er niet op rekenen.
Zie: https://i.imgur.com/mMy11Yi.png
(Mark Laidlaw is de orginele schrijver van de HL games)

Toch heeft Gabe 3 titels in de maak en onlangs devs van KSP aangenomen. Verwarrend allemaal..
Het feit dat hij nu weggaat kan betekenen dat hij al klaar is met z'n werk aan een game, of dat een game is gecancelled waar hij aan werkte. Ik neig naar het laatste.
Dit begint onderhand wel een beetje een brain drain te worden. Het lijkt ook wel dat Valve steeds minder interesse heeft in nieuwe IP's en games op te zetten, en zich steeds meer richt op Steam. Vanuit bedrijfsvoering logisch, want steam en de winsten zullen niet mals zijn, maar wel zonde voor de studio die zoveel uitstekende games heeft afgeleverd. :/
Valve is juist hard bezig om zelf nieuwe IP's te bedenken, soms horen we erover (Stars of Blood, 2 bots 1 wrench) maar vaak helemaal niet. Ze zijn ook de laatste maanden zeer actief allerlei developers aan het verzamelen dus grote kans dat een van die nieuwe IP's echt door gezet word nu. Ow en ja, Gabe N. heeft zelf gezegd dat ze aan 3 nieuwe titels werken.
Maar dan zou je verwachten dat ze dergelijk talent vast kunnen houden. We hebben het hier over games zoals Portal. Het succes van die game is voor een groot deel het talent van auteurs geweest. Wie heeft nu niet gehoord van "the cake is a lie" of GLaDOS? In dit geval gaat het meer om Portal 2, met de iconische "Because I am a potato", of Wheatley, Cave Johnson?

Nee, dit soort schrijverstalent wil je behouden, en als er in korte tijd zoveel vertrekken, dan is er wat aan de hand.
Dat iemand bij Valve weg gaat hoeft niks te maken te hebben met of dat Valve wel of niet het voor hem aantrekelijk probeert te maken daar te blijven. Je hoort vaak genoeg dat (big name x) weggaat bij de dev / pub waar hij werkt omdat hij iets anders wil gaan doen wat gewoon echt niet kan bij (big name x)
Dat zou logisch geweest zijn als er maar 1 iemand vertrekt op die manier. Als er zoveel top mensen in zo'n korte tijd vertrekken is er praktisch altijd iets anders aan de hand. Gezien de stand van zake bij Valve de laatste jaren is dat ook heel logisch want er wordt nog amper in (nieuwe) games geÔnvesteerd. Wanneer je talent juist daar ligt, is het logisch dat je wat anders gaat zoeken.
Begrijp me niet verkeerd want ik vond beide games ook ontzettend leuk, maar wat je zegt klopt eigenlijk niet.

Portal1 had nauwelijks verhaal, ze 'moesten wat' om de puzzles aan elkaar te praten, dat werd GLaDOS, maar uiteindelijk zit er inderdaad weinig verhaal in de game, ze hebben zelfs een paar weken voor de release van Portal2 nog even 'stiekem' een nieuw einde aan Portal1 geplakt zodat het kon doorlopen in het verhaal van Portal2.
Verder heeft Valve al toegegeven dat ze nooit verwacht hadden dat Portal1 zo groot zou worden, en dat de Portal1 meme's compleet toeval zijn en niet iets waar ze op hebben aangestuurd.

Komen we vervolgens bij Portal2, als je dat boek (al dan niet als pdf) een keer tegenkomt over de development van Portal2, kan ik je aanraden dat eens te lezen, staat onder andere in dat het verhaal van Portal2 pas echt een maandje of 2 voor release vorm begon te krijgen, nou niet echt toonbeeld van getalenteerde schrijvers als je het mij vraagt, niet dat ik het beter kan ofzo, maar een team van schrijvers wat een jaar werkt aan een verhaal en uiteindelijk pas in de laatste maanden beslissingen gaat maken (letterlijk omdat er een deadline lag, de ene game waarbij valve het geprobeerd heeft) daar valt over te discussiŽren hoe talentvol ze zijn, en tof als het verhaal ook was, uiteindelijk was het niet echt super origineel, er is erg veel leentjebuur gespeeld bij allerlei sci-fi's die de doorsnee gamer niet kent omdat die verhalen 20+ jaar oud zijn.
Moet een spel dan 10 jaar ontwikkeld worden voordat het goed is? Ik vond Portal (en vooral deel 2 met co-op) een geweldig spel. En er zijn maar weinig spellen die zo simpel zijn dat ik ze dan ook echt vermakelijk vind, dit was er een van. Het verhaal is natuurlijk simpel maar de gameplay was echt enorm goed.

Heb liever meer van zulk soort spellen dan dat ze 3 jaar aan een cod werken die niks is haha ;).
Je haalt top talent weg om vervolgens aan nieuwe IP's te werken 8)7
Het 'top talent' (waarbij dat in mijn ogen discutabel is..) vertrekt zelf en word niet 'weggehaald' (wat dan volgens mij 'weggestuurd' had moeten zijn? of nie?)

Verder is er natuurlijk niets wat zegt dat nieuwe werknemers niet net zulke goeie verhalen kunnen bedenken als oude, er leeft in de reacties de gedachte dat verhalen schrijven een verloren kunst is ofzo, maar niets is minder waar/er komen nog steeds goeie nieuwe schrijvers van allerlei scholen.
Veel van die nieuwe "talenten" die jij opnoemt zijn veel goedkoper dan de huidige en is normaal. Want de huidige talent wat op dat moment nog werkt voor de studio heeft top prestaties geleverd.

Probleem is ook vaak dat schrijvers Ontwikkelaars niet hun gang mogen gaan betreft een verhaal schrijven en dus mainstream moeten blijven, maar ze dat niet willen. En vaak weggaan en een eigen studio maken. Kijk maar naar cliffy b is een goed voorbeeld. Werkte bij een van de beste 1st party devs voor Xbox mocht niet meer zoveel doen en is toen weggegaan.

De nieuwelingen accepteren toch wel alles omdat ze zich moeten bewijzen en dus kom je uiteindelijk met een dom verhaal en spel aan. De spirit blijft altijd bij de eerste delen, dat is ťťnmaal zo. Bij films precies het zelfde. Paul Walker is overleden meteen vinden mensen het een flop. Logisch is ook hij is de hoofdpersoon. Dit is met spellen precies het zelfde.

Metal Gear Solid de echte wordt nooit meer evenaart nadat Hideo Kojima weggestuurd is omdat de studio hem geen ruimte gaf. En is een eigen studio begonnen!!?
De vraag is: Kan het genoeg mensen nog schelen? Na de cliffhanger aan het einde van ep2 zat ik te smachten om een vervolg. Eerlijk gezegd kan het me nu niet meer veel schelen. Ik zie in elk geval veel liever een vervolg op Portal 2(I know, zelfde universum), maar dat ebt ook steeds verder weg.
Ik heb een sterk vermoeden dat als we dan eindelijk Ep3/HL3 krijgen, dat Valve weinig keuze heeft en Ep1 en Ep2 (dan natuurlijk in de nieuwste engine) erbij moet leveren, simpelweg omdat de helft van de klanten dan nog nooit HL2 of een van de episodes heeft gespeeld.
Same,
was grote fan van HL, moet feitelijk enkel nog laatste mission van Ep2 doen (save stopt net toen de striders kwamen) en heb het 4 of 5 keer volledig uitgespeeld.

Nu kan een eventueel vervolg me eigenlijk weinig boeien. Portal daarintegen zou ik wel kunnen smaken.
Je begint nu toch wel te denken dat Valve een verandering aan het ondergaan is waar in ieder geval de schrijvers het niet mee eens zijn. Kan uiteraard ook altijd nog gewoon toeval en persoonlijke redenen zijn.
Wat dacht je van het feit dat ze zelf geen games meer maken? Hoeveel nut heeft een schrijver in een bedrijf dat zijn focus verplaatst heeft naar diensten?
Gaan we weer, dit is dus niet juist, ze maken wel zelf nog games (3 nieuwe games aangekondigd een paar maandjes geleden) en ze blijven de huidige portfolio (dota2 tf2 en csgo) steeds updaten.

Verder zijn er comics die geschreven moeten worden, er moeten verhalen geschreven worden voor de andere projecten waar we normaliter niet over horen (games die uiteindelijk in de ijskast verdwijnen of geschrapt worden, zoals bijvoorbeeld die ruimte-game 'stars of blood', of die portal spinoff '2 bots 1 wrench', etc) en wat dan te denken van de half life en portal films waar nog steeds aan gewerkt word?
Valve's laatste echte release was Dota 2 in 2013, en sindsdien is er officieel ook niks aangekondigt. Kan me wel voorstellen dat werknemers het zat zijn als er constant aan projecten 'gewerkt word' maar nooit iets af komt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 juni 2017 15:10]

Klopt niet hoor wat je zegt, je vergeet hier even titels als:
- The lab
- Destinations
- (zeer recent) SteamVR Home

Daarnaast zijn er ook 'mini releases' geweest voor o.a. TF2 Dota2 en CS:GO, oftewel 'grote updates', denk bijvoorbeeld aan die hele toevoeging van robots in TF2, of de verschillende 'operations' in CS:GO

Daarbij is laatst officieel aangekondigd dat ze aan 3 nieuwe titels werken?
We vergeten drie on afgemaakte VR experimenten die ook nog eens grotendeels assets met elkaar delen en (grote leuke) updates voor hun best lopende spellen.

Maar we vergeten geen echte nieuwe games. En al helemaal niks waar dan ook maar een beetje verhaal aan te pas komt. Ik snap wel dat alle schrijvers weg aan het gaan zijn. :(
Als ze geen games meer maken zou je een veel grotere golf aan mensen hebben die weg gaan. Er is ook geen reden om bakken met designers en artists aan te houden als je geen games meer maakt. Denk toch dat hier iets anders speelt.
Vers bloed binnenhalen voor nieuw verhaal te schrijven, HL3 confirmed.
En hij is de 4e die Valve verlaat, HL4 confirmed!
In de maand MEI, HL5 confirmed!
En het wordt nu pas op Tweakers gezet in JUNI, HL6 confirmed!

EN op 7 JUNI nog wel, HL7 CONFIRMED!!1!!one

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 7 juni 2017 15:27]

en je reageerd met iemand met een 8 is zijn naam HL 8 Confirmed.!!! En als je in mijn naam de 0 weghaalt. En de 5 en 4 bij elkaar optelt is Half Life 9 ook Confirmed?
10/10

Oh! Kijk! HL10 confirmed!

(ik ga nu wel ophouden. was leuk :P)
Jullie lopen achter, heb laatst Half-Life 2020 uitgespeeld. Ik vond 'm matig, had meer verwacht . . . 8-) :+
Jammer, zeker voor Portal waren de teksten enorm belangrijk. De Portal games zijn genre overstijgend. Ze zijn meer dan alleen een FPS of een puzzlegame, ze zijn ook (donkere) comedy. Zonder de enorm sterkte teksten waren die games toch niet zo goed geweest.

* CAPSLOCK2000 knuffelt z'n companion fidget cube.
Even een herinnering dat Valve nog wel degelijk bezig is met nieuwe games, Source 2 is nu een beetje strak getrokken en is nu een mooie grondlegging voor nieuwe Valve games. Ongeveer 4 maanden geleden zei Gabe Newell nog dat ze bezig zijn met onaangekondigde games.

https://www.reddit.com/r/..._gabe_newell_ama/dck73lw/
Iets zeggen en iets uitbrengen zijn twee dingen. Van Team Fortress 2 zeiden ze ook dat 'men ermee bezig is', maar het duurde uiteindelijk tot 2007 (Orange box) voordat 'ie er uiteindelijk was. Ik geloof niet meer dat Valve nog games maakt en dat ze meer in de distributie van games zijn gaan zitten door Steam, want dat is dus letterlijk hun kip met de gouden eieren geworden . . .
Er is weinig motivatie voor het bedrijf zelf om continu games uit te gooien. Onderhand is de hele PC gaming community wel bekend met "Valve Time" dus tja..
Ohja en van meerdere werknemers is er dus aangenomen dat het een chaos is van organisatie binnen Valve.
The cake is a Lie !!!
Er gebeurd gewoon nou eenmaal veel met Valve de laatste tijd, en gezien hun formaat (niemand heeft specifieke cijfers maar geloof maar dat ze met Steam met een enorme voorsprong de marktleider zijn op gaming op PC) is dat belangrijk nieuws voor de meeste PC gamers.

En dan is er altijd nog dat stemmetje bij miljoenen gamers in het achterhoofd; "waar blijft HL3" dus als het ook maar een beetje daaraan te relateren is dan word het genoemd, genoeg mensen die het willen weten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*