Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Negentien jaar oude Half-Life krijgt nieuwe patch

Door , 70 reacties

Hoewel van Half-Life 3 nog geen half teken van leven te bekennen valt, krijgt de originele game uit 1998 wel een nieuwe patch die enkele recent gevonden bugs verhelpt. De update lost onder meer problemen op tijdens het invoeren van console-commands en het inladen van bestanden.

Dat Half-Life inmiddels al oud genoeg is om in een café een biertje te bestellen, betekent niet dat de game geen bugs meer bevat. Mede door tips van spelers heeft ontwikkelaar Valve een aantal bugs uit de 19 jaar oude game verwijderd waarmee het spel wat beter bestand is tegen crashes. De vorige update kwam vier jaar geleden uit; of dit betekent dat spelers in 2021 een nieuwe versie mogen verwachten, is nog niet duidelijk.

Rock, Paper, Shotgun meldt dat de patch ook is doorgevoerd op andere games die gebruikmaken van GoldSrc, de game-engine waar Half-Life op ontwikkeld is. Hieronder vallen games als Counter-Strike 1.6, Day of Defeat en Team Fortress Classic.

Half-Life was vanaf de release in 1998 al geliefd bij zowel recensenten als spelers en won meer dan vijftig prijzen voor spel van het jaar. De iconische game bleek voor Valve het begin van zijn bestaan als zeer succesvol gamebedrijf en later ook als oprichter van gamedistributieservice Steam, dat nu miljarden dollars waard is. Het bedrijf bracht sinds 2004 onder meer het langverwachte Half-Life 2 en uitbreidingen Episode 1 en Episode 2 uit.

Valve-topman Gabe Newell laat al een lange tijd niets meer los over een eventuele komst van Half-Life 3, een game die velen nu beschouwen als vaporware. Hoewel er nog internetfora zijn die altijd nog actief over Half-Life praten, viel voor velen de droom van een derde game in de reeks in duigen met het vertrek van Half-Life-schrijver Marc Laidlaw.

Hieronder volgt de complete lijst van veranderingen die in de patch zijn doorgevoerd:

We have updated the public release of Half-Life. Changes in this update are: 

  • Fixed crash when entering certain malformed strings into the game console. Thanks to Marshal Webb from BackConnect, Inc for reporting this.
  • Fixed crash when loading a specially crafted malformed BSP file. Thanks to Grant Hernandez (@Digital_Cold) for reporting this.
  • Fixed malformed SAV files allowing arbitrary files to be written into the game folder. Thanks to Vsevolod Saj for reporting this.
  • Fixed a crash when quickly changing weapons that are consumable. Thanks to Sam Vanheer for reporting this.
  • Fixed crash when setting custom decals.

Andrew Kambel

Stagiair nieuwsredactie

Reacties (70)

Wijzig sortering
Een pluimpje bij op de hoed van Andrew Kambel:

"Hoewel van Half-Life 3 nog geen half teken van leven te bekennen valt...""

Ergens wel benieuwd of er ooit een derde komt, maar zoals je her en der leest: de verwachtingen zijn dus al zodanig hoog, dat ze het moeilijk gaan hebben om eraan te voldoen!

Ik denk zo aan Duke Nukem Forever, wat ik persoonlijk wel een aangename game vond.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door RRV op 11 juli 2017 19:01]

@RRV Ik ben ook Half-life fan van het eerste uur! Echter denk ik (en waarschijnlijk vele fans met mij) dat het verhaal van Half-life gewoon te veel vragen open laat.
Ik denk dat erg veel mensen gewoon zoeken naar een vorm van afsluiting ('closure'). Of dat strookt met de 'baseline' die iemand als Gabe zou willen verbinden aan en titel als Half-life is maar de vraag. Half-Life en Half-Life 2 werden ten tijde van de release geroemd om de baanbrekende features die werden geboden.

Valve zal vast ergens een commerciële beslissing genomen hebben om destijds vol in te zetten op Portal en Left4dead. Maar het overgrote punt is dat de laatste Half-life 2 Episode gewoon midden in een verhaal eindigt (een beetje hetzelfde alsof men in de bioscoop tijdens de pauze halverwege zou stoppen met het uitzenden van de film). Er zijn gewoon te veel vragen onbeantwoord.
Dus ook al zijn de verwachtingen hoog, denk ik persoonlijk dat het invullen van alle vragen al menig fan tevreden zou stellen.
Zelfs als er van Valve een bericht zou komen als "De game gaan we nooit kunnen maken jongens, hier is een boek met daarin het gehele verhaal van begin tot eind", denk ik dat menig fan enthousiast zou zijn.

@PearZeaL Inderdaad, prima voorbeeld! Wat een dijk van een game was Doom zeg. 1 van de betere nieuwe shooters (al dan niet de beste) die ik de afgelopen 1-2 jaar heb gespeeld! Vooral de sfeer in de Hell maps vond ik echt waanzinnig goed gedaan alsmede de manier waarop de invasies/hordes met monsters je tegemoet komen rennen met imo zeer goede animaties.

offtopic:
Overigens heb ik ook genoten van Duke Nukem Forever en vond ik het een aangename Arcade Shooter. Hiermee werd op een juiste manier in de voetsporen getreden van zijn voorganger Duke Nukem 3D in mijn optiek.
Veel mensen verwachtte destijds een wat anders van deze game, terwijl dat wellicht nooit de insteek was geweest (eg. nog meer complexiteit en vrijheid etc.).

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 11 juli 2017 16:55]

Het zou mooi zijn als ze er in het diepste geheim al jaren aan werken en het voor de herfstvakantie opeens uitbrengen.
Ik roep dat al sinds 2008, de hoop is dood inmiddels.
Godja, 19/11/1998 - 16/11/2004 was ook 6j hé. Denk eerder dat ze wachten tot als er weer een serieuze sprong kan gemaakt worden. Als je naar de laatste updates van de engine van HL2 kijkt en de meest recente games... Zo'n GIGANTISCH verschil als HL1 en HL2 is dit niet..
Denk dat ze pas echt nog eens uitpakken met een nieuwe game als HL als ze de nood voelen voor een volledig nieuwe engine. Dan plots ook HL3, dan TF2 en nieuwe CS, nieuwe DoD.. Dat zou ik nog eens knap vinden. HL1(+deathmatch), CS, DoD en TF waren mijn all-time favorites (samen met quake en UT, MoH en eerste 2 CoD's) in het shooter-genre, de source opvolgers iets minder maar toch nog héél véél gespeeld.

Stiekem nog véél hoop maar beseffen dat het er misschien nooit meer van komt :(
Unreal Tournament _/-\o_ niks kwam indertijd bij 99 in de buurt (zelfs Quake 3 niet, laten we eerlijk zijn) en ook op 2k4 heb ik heel wat uurtjes stukgeslagen. CTF instagib :9~
Je mag de quake 3 engine toch niet onderschatten hoor, zeker voor zijn tijd echt wel goed.
En heel veel leuke games/mods die deze gebruikten.
Tot natuurlijk de hl2 engine kwam...

[Reactie gewijzigd door killerfromsky op 11 juli 2017 19:31]

De engine was prima (getuige de vele games die erop gebaseerd zijn..) maar Quake 3 had een saai grijs-bruin kleurenpalent, de movement was minder goed uitgewerkt, wapens hadden maar 1 in plaats van 2 firing modes, het mistte het geweldig goed bedachte mutator systeem van UT.. het was zeker geen slechte game maar is een gevalletje van good vs. great
Quake 2 met Lithium mod, of ET. Geweldige games.

Maar de SP in Half-Life was geweldig. Vergeet ook niet dat CS van originele een HL mod was. CS draaide ik zelfs in WINE...
Dat dachten we van Duke Nukem ook.. totdat die uitkwam... (en waardeloos was.. maar dat terzijde)
Mwoah. Ik denk dat de intentie er ooit wel was.

https://www.youtube.com/watch?v=Jt0w9YP_wZ0

Maar nu niet meer :P
Ze werken er ook al jaren aan, en zo geheim is het ook niet, veel van die 'leaks' omtrent Valve worden gewoon door Valve zelf verzorgd, zo creëer je hype, hebben ze zelf wel eens toegegeven.

Hier een link naar een Jira 'leak' van 2013 waar o.a. allerlei referenties zijn naar HL3
De verwachtingen zijn haast onmogelijk om waar te maken. Om maar even Duke Nukem als voorbeeld te noemen. Maar als ik dan aan Doom denk, dat is een ontzettend toffe game geworden. Het is ook goed beoordeeld door zowel gamers als reviewers.
Bethesda had dan ook het hele project van Doom geschrapt om het helemaal opnieuw te maken, aangezien ze het niet eens waren met hoe het spel was toen ze de rechten kochten.

Dat is een enorm verschil tussen Doom en Duke Nukem. Duke Nukem is hetzelfde project, wat 3 (of 4?) keer van handen gewisselt is voordat het klaar was.
DNF is ook nog eens 3x van engine gewisseld, en iets van 6x van verhaal, wat je ook terug kon zien in de game, hoofdstukken die totaal anders speelden/slecht op elkaar aan sloten/verschillende graphics kwaliteit hadden, dat was gewoon omdat 2K dacht 'we hebben hier tig jaar aan content, dus hergebruiken die hap'

[Reactie gewijzigd door olivierh op 11 juli 2017 17:56]

2k games bracht Duke Nukem uit, niet Bethesda.

Bethesda bracht Doom uit, en had ook ontzettend veel content toen ze het project schrapte en helemaal opnieuw begonnen.

De Doom reboot was eerst een heel serieus spel a la CoD. Bethesda vond dat niet hoe Doom moest zijn.
Oeps, je hebt helemaal gelijk, door elkaar gehaald :o
Aangepast ;)
En dat er inmiddels een groot deel van de schrijvers bij valve weg zijn, helpt ook niet echt.
Tja, ik zou verwachten dat het schrijven onderhand wel afgelopen is. Don't let the hope die.
Is het grotendeels ook, heeft Marc Laidlaw zelfs nog gezegd bij z'n vertrek, maar 'HL3 komt nooit meer uit' heeft dan voor de doorsnee site/youtuber blijkbaar toch meer nieuwswaarde dan 'HL3 komt ooit nog een keer uit'
Zou mooi zijn als er in deze patch een verborging aankondiging zit. Je kan er op gaan zitten wachten dat mensen er naar gaan lopen zoeken ;)
Ja, Half-Life 3 is niet de enige waar mensen zeuren om nieuwe vervolg. Mensen hameren ook graag op Portal 3, welke ook van Valve komt :)

Arme Valve, zoveel wordt er gehamerd op hen door zeer succesvolle Portal en HalfLife. Er wordt nog steeds tegenwoordig over gepraat.

Op dit moment zijn er wel mods of totale conversies die andere kijk op Half-Life biedt, zoals Black Mesa. En Portal heeft al wat grotere update met nieuwe verhaallijn erbij.

Maar daar blijft het ook bij. De stilte rond Valve is wel apart. Er is geen harde nee gezegd maar ook geen ja gezegd. Wellicht wacht Valve eerst af wat de mogelijkheden zijn. Dit is alleen wat moeilijker omdat er paar betrokken mensen weggegaan zijn....
Is deze patch ook los te downloaden? Ik heb HL nog op CD gekocht, en heb dus niets aan een update op steam.
Kan je niet gewoon je CD-Key ingeven in Steam? Dan zou hij hem aan je Library moeten toevoegen.
offline patches zijn altijd opnieuw te installeren, hij vraagt expliciet NIET achter steam-updates
Nee, dat vroeg hij niet.

Hij zei dat hij niets aan een update op steam heeft, en anderen leggen hem dus uit dat hij daar wel wat aan heeft.
Als het goed is, dacht ik, kan je de bijgeleverde cd-key gebruiken om je oude kopie te activeren.

Als hij een cd-key heeft.
Je kunt je key gewoon registreren joh :)

Heb ik in 2004 wel gedaan in elk geval ;)
Heb je geen licentie code bij je cd, die kan je in Steam invoeren. Dit heb ik zo ook ooit in een ver verleden gedaan.
Mocht hij niet te activeren zijn, ik verwacht dat je hem voor een schrale 2 euro of minder opnieuw kan kopen met een sale.
Vorige week tijdens de steam summer sale de hele valve bundel gekocht. Kan ik de half life delen weer eens spelen. Puur jeugd sentiment. Toch bijzonder dat ze zoveel jaar na dato nog een patch uitbrengen.
Dat was voor mij de reden om black mesa eindelijk eens aan te schaffen. Remake van Half Life in de Source engine
*Gedeeltelijke remake

Het houdt helaas op wanneer je vanuit Black Mesa door de portal richting de Borderworld 'Xen' gaat. ;(
Ik wist dat niet wanneer ik de Remake speelde en kan me de teleurstelling van het plotse einde nog goed herinneren... :/
Dan heb ik goed nieuws voor jou. Ik heb deze in aangekocht omdat ik relatief recent (ergens in juni) had vernomen dat men Xen wil uitbrengen rond eind dit jaar
Hier gevonden: http://kotaku.com/huh-bla...l-not-finished-1796258830
Blijkbaar gaat dit wel wat afwijken van het origineel einde.

[Reactie gewijzigd door Soggney op 11 juli 2017 15:39]

If it's any consolation: Men werkt (toegegeven: al heel, heel lang. Meerdere jaren ondertussen!) aan de Xen ''uitbreiding'' en die zal er wel komen. Duurt zo lang want men is niet bezig met een complete re-make van Xen maar ze willen hun eigen draai eraan geven. Ben benieuwd naar het eind resultaat. :)
Ben wel benieuwd naar de framerate 😋 maar goed wie speelt het nog.
Heb nog steeds een mapje van 8 pc's terug van unreal tournament en als ik die opstart dan is er veel veranderd in 17jaar
Toevallig in de steam sale gekocht, op mijn oude dell laptop met een intel hd 3000 haal ik 120 fps :P
De harde limiet van de framerate in HL2 en volgens mij ook HL1 is 300 fps. Hoger gaat ie niet ook al stel je een hogere max in.
Het lijkt mij dat een paar van deze "crashes" ook tot code execution konden leiden, vooral de combinatie van de sav bug + bsp bug zou in dat geval vrij nasty kunnen zijn.
Ik weet niet of de developers die dit hebben gedaan nou juist blij zijn of niet om aan deze decennia oude legacy code te moeten werken...
Wat ik vooral knap vind is dat ze na zo'n lange tijd nog steeds de broncode hebben...

Daar kunnen behoorlijk wat gamebedrijven nog wat van leren...
Nieuwsbericht gepost op 11-07-2017 om 15:10... 11-7+2+1-7-1+5-1=3... Half-life 3 confirmed!

Toch netjes van ze om nog een patch uit te brengen. Ik denk niet dat er veel bedrijven zijn die ze dat 19 jaar na dato nadoen tenzij ze een HD remake uitbrengen waar je opnieuw voor kunt betalen.
19 jaar oud. Jezus. Ik kan me nog herinneren deze game te spelen. Vervolgens natuurlijk CS 1.x. Wat een nostalgie, de (korte) Half Life reeks heb ik meermaals uitgespeeld. Dit zijn overigens ook een van de weinige games waarvan ik de SP heb uitgespeeld.
(Offtopic) Ehm, de illustratie is toch artwork van Half-Life 2? O-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*