Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Half-Life verschijnt na 20 jaar ongecensureerd in Duitsland

Door , 74 reacties

Half-Life, de klassieke shooter van Valve die bijna twintig jaar geleden uitkwam, is nu in Duitsland voor het eerst officieel ongecensureerd beschikbaar. Gewelddadige scènes, bloed en andere controversiële elementen waren in de oorspronkelijke Duitse versie verwijderd of flink aangepast.

Half-Life Uncensored is in Duitsland beschikbaar via Steam. Deze versie is alleen te downloaden voor Duitsers van 18 jaar en ouder die ook de originele gecensureerde versie van Half-Life in hun bezit hebben. Valve heeft Half-Life Uncensored deze week beschikbaar gemaakt op Steam, nadat eind april bleek dat Half-Life van 'de index' is verwijderd. Dit is een lijst van de Duitse organisatie BPjM, een keuringsinstantie die onder andere films en games beoordeelt of ze schadelijk zijn voor kinderen.

In een interview uit 1998 zei Valve-directeur Gabe Newell dat het voor de toelating van Half-Life tot de Duitse markt onder andere nodig was om alle menselijke karakters te vervangen door robots, bloed moest worden vervangen door olie en lichaamsdelen moesten worden ingeruild voor mechanische componenten zoals springveren. Newell uitte daarbij zijn frustratie en was niet blij met de situatie dat een overheid zich paternalistisch opstelde en voor zijn burgers bepaalde wat ze wel en niet te zien mochten krijgen.

De nieuwe op Steam te downloaden ongecensureerde versie van Half-Life zal de oude originele gecensureerde versie vervangen. Als Half-Life Uncensored eenmaal is gedownload en geïnstalleerd, kunnen gebruikers volgens de informatie op Steam niet meer terug naar de originele gecensureerde versie van Half-Life. Eventuele opgeslagen saved games uit het originele Half-Life blijven wel bruikbaar in Half-Life Uncensored.

 Enkele beelden uit de originele gecensureerde Duitse verse van Half-Life

Reacties (74)

Wijzig sortering
Mijn hart maakte een enorme sprong bij het lezen van het woord Half-Life, maar helaas. Misschien bij het 20e jubileum, al denk ik dat het er niet meer van komt.
Mwah. Het gevoel wat ik bij het eerste deel had, dat oneindig vette avontuur waar je gruwelijk alleen voor stond, dat had ik met deel twee al niet meer. Heb nog genoten van de DLC 's Opposing Force en Blue Shift (en geloof nog 1) maar HL2 en de episodes hebben nooit dat gevoel terug kunnen brengen van het origineel :) helaas.
Ik was immens jong toen ik voor het eerst Half Life speelde. Ik denk een jaar of 5-6. Ik snapte er totaal geen bal van, en kwam volgens mij niet verder dan het allereerste level, maar man man man wat een indruk heeft dat achter gelaten. Toen Half Life 2 eenmaal uitkwam was ik alweer iets ouder, toen heb ik eerst Half Life 1 volledig uitgespeeld. Voor die tijd waren het echt meesterwerken. Nu kijk ik natuurlijk ook terug met nostalgische glazen, en is het voor deze tijd niet meer zo'n technisch/grafisch hoogstandje, maar toen wél.

Daarom denk ik ook dat Valve aan het aarzelen/treuzelen/slacken is met Half Life 3. De verwachtingen zijn zo immens hoog dat het bijna onmogelijk is om aan die verwachtingen te voldoen. Het maakt mij allemaal niet uit, als ik maar een goede afsluiting van het verhaal krijg. Gameplay maakt me dan helemaal geen bal meer uit om eerlijk te zijn.

oh en meer stalking door G-Man :+

[Reactie gewijzigd door Zexion op 5 mei 2017 17:49]

Denk dat je in je laatste deel van je antwoord groot gelijk hebt... De verwachtingen zijn zo hoog dat ze misschien gewoon niet meer durven.
Ik denk dat ze veel meer verdienen aan het Steam platform dan aan het ontwikkelen van games.
Dat denk ik ook wel ja. Kijk alleen al naar de 'keys' die Valve verkoopt voor skin cases in CS:GO, DotA 2 en TF2. ¤2,40 pst.
En daar gaan tienduizenden, waarschijnlijk zelfs honderd duizenden per dag, misschien wel miljoenen keys per dag door, ik zou echt geen idee hebben. Pakken ze ook nog 20% 'belasting' van elke sale via de Steam Market, wat ook flink aantikt.

Voor de skins hoeven ze niks te doen, die maakt de community, ze stoppen ze alleen in doosjes en verkopen de keys. Makkelijker kun je het niet krijgen.
Voor CS:GO verkochten ze eens in de zoveel tijd een 'operation' (soort tijdelijke DLC) waarbij je voor ¤4 tot 7 euro ongeveer een aantal maanden missies kon doen, en nieuwe maps kon spelen. Deze maps waren dus ook door communitymembers gemaakt. Weer een kwestie van in een doosje stoppen en verkopen. Ook al kost CS:GO iets meer dan een tientje, er zijn genoeg mensen met 10,000+ euro aan pixels in hun bezit. Waarvan er 100,000 euro verloren is gegaan aan 'troep' skins van een paar centen.

Ik weet vrijwel zeker dat ze gemiddeld per speler vele malen meer verdienen dan 1 full priced game sale a ¤60, en dan de extremisten die honderden of duizenden euros per maand uitgeven aan... skins. Makkelijker kun je eigenlijk niet verdienen. Vooral niet met al die gratis publiciteit van grote YouTubers met hun 'Unboxing/Case opening' videos, waarin ze skin drops krijgen van honderden euros, waardoor de jongere medemens ook maar een gokje gaat wagen, en daar kunnen mensen heel makkelijk verslaafd aan raken.

[Reactie gewijzigd door Zexion op 5 mei 2017 22:04]

Ja dat klopt het is ook een goed spel jij hebt er goede herinneringen aan net zoals ik maar toe was je jonger je kijkt er op terug als een stukje nostalgie.
Het is net hetzelfde als ut 99 ze hebben verschillende games van die ut uitgebracht net zoals halflife, denk aan ut2004 ut3 en nu zijn ze dus bezig met ut 4maargoed nu ga ik oftopic.Het blijven altijd hele goede spellen en heb half life ook veel gespeelt.
Maargoed deze software technologie kan je eigenlijk geen vergelijking meer treffen met oudere games en zonder het in de gaten te hebben doe je dat automatisch wel.
Quake ut 99 half life zijn denk ik nog de meeste gespeelde games van dit moment.
En iedereen wilt het hebben als je een echte gamer bent.
Dat die duitsers een aparte versie nodig hebben vind ik een beetje onzin.
Komt waarschijnlijk vooral door je leeftijd en dat HL een van de eerste First person shooters was met een echt goed verhaal er in

HL was voor mij echt een unieke ervaring en ik vond het geweldig, de wereld voelde zo levend aan, dat had ik nog geen een spel gezien

HL2 was voor mij ook echt een topper, maar het is bijna onmogelijk het gevoel van het eerste deel te overtreffen aangezien dat (voor mij) een ervaring was die ik nog nooit had mee gemaakt.
Dat zal er ook zeker mee te maken hebben :)
En toch heb ik dat niet helemaal, ik heb een jaar geleden geprobeerd half life 1 te spelen. kwam er gewoon niet doorheen.
Speel al sinds 2005 hl2 en episodes elk jaar wel een keer.
Toevallig deze week black mesa uitgespeeld.(' hl2 remaster' van half life).
Vind hem toch wel een stuk beter dan hl2.
Je kon niet door HL1 komen maar vond black mesa wel leuk?

black mesa == HL1 (in een up-to-date visueel jasje)

[Reactie gewijzigd door sheez88 op 5 mei 2017 18:28]

Klopt inderdaad, je geeft ook antwoord op je vraag.
Doordat ik hl2 gewend was, kon ik gewoon niet aan de oude graphics wennen.
En blackmesa zijn naar mijn mening geen up-to-date graphics.
Maar hl2 graphics, het spel is geloof ik ookal 10+ jaren in ontwikkeling(is nog niet helemaal af)
HL zat amper een verhaal in, flinterdun. Zeker in die tijd waren er nog spellen met véél meer verhaal. Denk bv. aan de quests van Sierra.

Waarom HL in die tijd zo goed was, was vanwege de graphics en de engine. Het zag er erg goed uit allemaal (voor die tijd, dan) én het was gewoon heel erg goed speelbaar.

Maar verhaal? Nee. Niet echt. Dat er tegenwoordig al helemaal geen verhaal meer in games zit, doet daar weinig aan af.
HL gespeeld en de eerste Deus Ex gaf hetzelfde gevoel. Verschillende pareltjes daarna nog gespeeld. HL2 en Ep1 en 2 gaven hetzelfde.
Er zijn een paar games die op hetzelfde niveau staan qua speelervaring.
Heb nu een collega die GTA V aan het spelen is en die zegt dat deze de beste uit de reeks is en op hetzelfde niveau staat qua speelervaring. (we zijn allebei voorbij 45 ;) maar het blijft leuk)
Same here... Same here... ;(
The ride never ends..
Ergens ben ik blij dat ik de Half-Life serie nooit gespeeld heb, zo mis ik het uitblijven van deel 3 niet.
Well, the right man in the wrong place can make all the difference in the world
De G-man blijft een van de meest effectieve karakters van alle shooters om een verhaal over te brengen... zo weinig in beeld, maar oh zo interessant telkens als hij in beeld is.
Wat spokje zegt... Toen was HF1 een hele ervaring. Wat daarna kwam al lang niet meer. Iets als Bioshock, Dead Space of SOMA is 100 maal de Half Life van toen.
Tjsa, toen de tijd was half-life echt uniek. Nu heb je meer dan genoeg keuze. Toch zou ik de herinneringen die ik heb aan half-life voor een goud willen ruilen voor al de games die je opnoemt samen. Deels is het natuurlijk nostalgie, maar het is een van de spellen die een aardige impact heeft gehad in de vorming van games zoals je ze nu kent.

Man, het was een feest als je een pareltje als half-life kon spelen toen de tijd als 10 jaartjes oude koter. :) Helaas kan ik niet meer zo enthousiast worden over een spel als toen. Heb nu vaak het gevoel van "Meh, dit spelleke is wel ok..." En vervolgens ben je 2 weken later al weer vergeten dat je het had. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard ^^
Same. Ik snap alle hype niet, maar ik leef wel met ze mee...
Half Life was naast Unreal een eerste megasucces waarbij de potentie van de 3D-kaarten van toen maximaal benut werd. Ik had toen zelf net een Asus 3400 (nVidia TNT) videokaart en Half Life was smullen geblazen :) Later heb ik nog de Opposing Forces uitbreiding gespeeld, en multi-player games zoals Team Fortress Classic en Counter Strike gebaseerd op de HL engine zijn enorm populair geweest. In 2004 kwam HL2 en ook daar zijn 2 uitbreidingen op gekomen die het verhaal voortzetten. EP2 stopte met een redelijke cliff hanger, dus het uitblijven van een vervolg is een behoorlijke domper.
Je hebt het dus niet gespeeld als ik het goed begrijp? Vervolgens niet snappen waarom..
Daarom moet je het spel eens spelen :D Ik geloofde ook nooit in deze hype, maar ben er toch mooi ingeluisd :9
Lol had precies het zelfde dacht ha toch, totdat je iets verder leest. grrrrr
Ik vond het ook een geweldig spel (deel2) en veel plezier aan gehad.
Ik werd alleen altijd zo misselijk en kreeg hoofdpijn bij het spelen van Halflife.
Bij nieuwe games heb ik dat niet. Hadden meer mensen daar last van
Yep, altijd gedacht dat het aan de te lage framerate lag met mijn matige hardware
Mogelijk heeft dat iets met "bobbing" te maken, de mate waarin je wapen heen en weer zwaait tijdens het lopen, ik kan er in vrijwel elk game tegen maar in sommige niet.

Toevallig had ik er echt last van in black mesa, de herwerkte hl1 in de hl2 engine.

[Reactie gewijzigd door StGermain op 5 mei 2017 23:19]

Het komt er wel nog van hoor, en waarschijnlijk eerder dan het 20ste jubileum, ik verwacht zelf dat we voor eind 2018 eindelijk iets van valve zelf zullen horen/zien over HL3 (afgaand op de engine update, die 'stilletjes' steeds verder in de recente portfolio word uitgerold, als ze daar klaar mee zijn zou een prachtig punt zijn om eens wat te laten zien, want iedere nieuwe 'mayor' engine versie is gerelateerd aan een nieuwe HL game)

Om niet te veel in herhaling te vallen link ik je graag naar deze post
valve maakt geen deel 3 van een game.
Voor mensen die iets Half-Life achtigs nodig hebben, ik kan Prey zeker aanraden! Hoog Half-Life gehalte.
De eerste prey bedoel je zeker? Die was inderdaad HL waardig.
Of de Dead Space trilogie :Y)
Vandaag voor het eerst gespeeld. Best leuk spelleke, heeft best wat weg van half-life. Moet eerlijk zeggen dat ik bioshock en deadspace beter vond tot nog toe.

Maar heb pas een uurtje gespeeld ofzo, dus wie weet :) Mijn ervaring tot nog toe is vooral dat ik heel paranoïde elke stoel die ik tegen kom een pak slaag geef :+
Vind je dat zelf of praat je gewoon reviewers na? (Met alle respect trouwens, niet dat je zelf niet nadenkt ofzo) Want ik heb dat ('reminds of HL2') van meerdere reviewers gehoord, maar nog van geen een niet-reviewer (en val al een dag lang iedereen op mn steam friends lijst die em speelt lastig, en de ondertoon is vooral 'wel oke, maar buggy')

Ook stoor ik me mateloos dat we wederom een game hebben gekregen die op de E3 videos tig keer mooier was (vergelijk die monsters eens) en nu is gedowngrade zodat de PC versie niet te mooi is in vergelijking met de rest. Ook kan het eigenlijk niet dat ze dingen als een FOV slider gewoon vergeten en dan effe snel via een config file (tig keer onhandiger) implementeren.

Al met al, wil ik iedereen hiermee aanraden vooral even een weekje of 2 te wachten op wat meer objectieve reviews van gamers zelf, hoe graag ik ook wil dat deze game tof is, er zijn al genoeg tekenen dat het allemaal erg mee/tegen valt.
Tsjah je kan het negatief bekijken, ik geef gewoon mijn mening. Het doet mij namelijk echt heel erg denken aan Half-Life, en daar ben ik heel blij mee. IGN was het geloof ik die zei dat het een beetje 'Bioshock in space' is, maar ik heb nooit Bioshock gespeeld.
Nu Carmageddon 2 nog :+ (of was het Carmageddon1?)

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 5 mei 2017 17:37]

Carmageddon 2000 was de titel volgens mij. Die heeft overigens wel een (volgens mij geflopte) HD remake.
Carmageddon (met Splat Pack uitbreiding) en Carmageddon II: Carpocalypse Now zijn goede games, daar sta ik persoonlijk voor in. Daarna kwam Carmageddon TDR 2000 en die werd inderdaad slecht ontvangen (ik was er ook niet weg van). TDR2000 was niet gemaakt door de originele devs van 1&2 (Stainless Games) en die beschouwen de game logischerwijs als het zwarte schaap van de familie, m.a.w. wat hun betreft bestaat die game niet.

Later kochten ze de rechten van de serie terug en startten een successvolle kickstarter om een opvolger te maken, wat resulteerde in Carmageddon: Reincarnation. Die kreeg aanvankelijk lauwe reacties maar Stainless beloofde beterschap en de game evolueerde in Carmageddon: Max Damage naar lovende kritieken en wordt op Steam als "Erg positief" beoordeeld.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 6 mei 2017 01:33]

- Carma 1 & 2 waren leuk, maar in alle eerlijkheid was deel 1 weinig 'game'.
- TDR2000 is eigenlijk niets mis mee, en had wat mij betreft de leukste easter eggs (text adventure enzo) en beste muziek in de serie, ja het toevoegen van missies was misschien niet de beste stap, maar uiteindelijk was dat ook maar gewoon aangestuurd door SCI, Torus games deed ook maar gewoon wat ze was opgedragen omdat Stainless op dat moment een te groot ego kreeg. (waarom SCI de game uberhaupt naar een andere developer bracht) Wat je 'nobby' nooit zal horen toegeven is dat TDR2000 'het zwarte schaap' is omdat ze daar door hun eigen acties de franchise verloren, nee, SCI was natuurlijk de boosdoener.. (not)
- Carmageddon:Reincarnation heeft de beloftes die oorspronkelijk op KS stonden niet waar gemaakt, het zou een game worden die deel 1 & 2 samen voegde in een nieuwe 'bijdetijdse' game, uiteindelijk werd het alleen content van deel 1, en was de engine, hoewel natuurlijk duidelijk tig keer beter dan deel 2, niet echt heel kwalitatief (gebruikte veel te veel resources)
- Carmageddon:Max Damage is plat gezegd de console versie van Reincarnation, ze hebben wat van de bugs opgelost, toch wat carma2 content toegevoegd, en de render engine herschreven, en die vervolgens op console uitgebracht, alle KS backers op de achterste poten, en toen hebben we allemaal die Max Damage versie ook gekregen voor pc. Toegegeven, hij speelt wat beter, maar uiteindelijk heeft ie nog steeds dezelfde issues, de game is gewoon echt niet meer vergelijkbaar met de eerdere delen, het is op een of andere manier 'soft' geworden ofzo, carma was van het opponents van de weg beuken, voetgangers platwalsen, etc. Op de beat van harde rock muziek, nu is het meer een soort zondagmiddag spelletje waar je vrij snel wel weer genoeg van hebt. Misschien wel omdat ze eigenlijk gewoon de missies van TDR2000 hebben ingebouwd als 'gamemodes'

Al met al, ik ben blij dat ik Stainless (als ruime KS backer) heb kunnen helpen met het afsluiten van de serie, maar wat mij betreft is het nu ook echt klaar, als er nu nog nieuwe delen uitkomen dan is het gewoon een melkkoe geworden, de nieuwe games zijn gewoon bij lange na niet zo leuk als de oude delen.

Ook wacht ik nog steeds op m'n beloofde DRM-free versie trouwens :+
Het was Carmageddon 1 inderdaad, met groen bloed als ik me goed herinner. Was overigens met een textcommando te omzeilen.
20 jaar alweer, nu voel ik me echt oud. :*)
Heb het gespeeld op mijn Pentium 2 met Voodoo kaart.
Ik speelde deze op een Asus P2B upgrade Slot1 P3 733@900 mhz. en twee 3dfx monster SLI.

Moet nu weer een traantje weg pinken als ik hieraan terug denk.

Deze Jurasic Game Pc heb ik nog steeds.
Deze Jurasic Game Pc heb ik nog steeds.
Bijhouden of upgraden naar een dual celeron op gelijkaardige frequenties of OC.
Wat zeg ik nu ... celeron. Dat was omdat dat toen prijs/prestatie uniek was maar als je kan ga dual PIII natuurlijk :D.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 6 mei 2017 21:30]

Als Half-Life Uncensored eenmaal is gedownload en geïnstalleerd, kunnen gebruikers (...) niet meer terug naar de originele gecensureerde versie van Half-Life.
Newell uitte daarbij zijn frustratie en was niet blij met de situatie dat een overheid (...) bepaalde wat ze wel en niet te zien mochten krijgen.
:+

[Reactie gewijzigd door Aikon op 5 mei 2017 17:37]

ik zou 'm eigenlijk best gecensureerd eens willen spelen :)
Collectors neiginkjes }:O

De non steam versie kun je trouwens prima in een aparte directory installeren.

[Reactie gewijzigd door Vintage Freak op 5 mei 2017 19:02]

Ik zou best eens een "Freeman's Mind" aflevering willen zien.

"We've got military ROBOTS? I should have studied robotics! It's safe to say I got a knack for finding backdoors and getting away with it, and it can't hurt to have a private robot army on stand-by. And not just for personal security, the possibilities are endless..." -Freeman's mind.
Dit zou toch echt geweldig zijn, maar om nou nogmaals 7+ jaar daaraan te besteden :P. Ik ben allang blij dat Ross HL2 opgepakt heeft.
1 aflevering voor de censuur-versie is al genoeg.... maar hooo eens, ik dacht dat de HL2 video een 1 april grap was? Als er meer komt kan ik niet wachten! Zoniet... naja jammer, maar niks veranderd.
Nope, in de afgelopen videochat heeft ie uitgelegd dat het geen grap was, maar wel z'n insteek om mensen te trollen met de datum.
Nou dat is hem gelukt lol! Zeg bedankt, je maakt me blij met zulk nieuws!
.... hmm.... zelfs als jij mij nu ook te grazen hebt...
Heb me er te weinig in verdiept moet ik eerlijk zeggen, maar commercieel gezien is deel 3 maken toch gewoon een inkoppertje?
Ergens wel. Valve maakt echter nooit derde delen. Er is geen Portal 3, ook geen Team Fortress 3, en zo voorts.
Juist niet, deel 3 gaan ze nu niet meer maken.
Probleem is enerzijds het succes van de originelen en de cult eromheen, plus de tijd sinds de release van HL2.
De verwachtingen voor HL3 zijn nu gewoon zo hoog dat geen enkel spel ze nog waar kan maken.
Na 10 jaar of zo heb ik de hoop op HL3 compleet ende totaal opgegeven :(
Yes nieuwe Half Life :*) Oh 20 jaar geleden :? Tijden :9~
En ik maar denken aan life een AI die zelf nieuwe stukjes software schreef en zo groeide en stierf.

Tja, een stukje ouder dan half-life zie ik, in 1998 was ik al gestopt met PC games na misselijk te zijn geworden van Doom enkele jaren eerder.
Half-life één van mijn eerste schiet games dat ik ooit speelde.
Dit spel is altijd blijven hangen bij mij.
Online game was aangenaam om te spelen toen was er nog niet zoveel last cheaters en spam gedoe allemaal. Zekers aangenaam thuis onder vrienden om te spelen 8-)

Toch verschieten dat het al 20 jaar geleden is :P