×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Modders werken aan 'demake' van Half-Life 2 in engine van Half-Life 1

Door , 45 reacties

Er zijn verschillende mods en remakes waarmee de graphics van Half-Life 1 en 2 flink zijn opgepoetst. Het team dat Half-Life 2: Classic maakt, pakt het anders aan: hun doel is om het tweede deel van Half-Life compleet na te maken in de engine van Half-Life 1.

Een team van vijf modders werkt aan de zogenaamde demake. Sockman111 heeft een eerste speelbare demo op ModDB gezet en een filmpje geüpload waarin een alfaversie is te zien. De demo bevat het eerste hoofdstuk, maar is incompleet en bevat nog veel fouten. Zo bewegen de monden van de personages niet als ze praten en kunnen spelers gewond raken als ze in de trein stappen.

De makers zeggen Half-Life 2 te downgraden omdat ze dat gewoonweg leuk vinden, maar geven ook als reden op dat veel mensen de feeling van de GoldSrc-engine waarderen of de gameplay van Half-Life beter vinden dan die van Half-Life 2. Of het team in staat zal zijn om de complete game naar de oude engine te porten is nog maar de vraag. Elementen als de Gravity Gun en de Striders zijn waarschijnlijk moeilijk over te zetten.

Spelers hoeven niet in het bezit te zijn van Half-Life 2 om de mod te spelen, maar moeten wel een exemplaar van het originele Half-Life in hun bezit hebben. Die game stamt uit 1998 en is gemaakt in de GoldSrc-engine. Dat is een flink aangepaste versie van de Quake-engine en GoldSrc vormde de basis voor de Source-engine, die gebruikt werd voor Half-Life 2.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-09-2017 • 10:46

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
Bij het lezen van de titel dacht ik "waarom!?". Maar het ziet er eigenlijk wel tof uit! Het valt me op dat ze wel aardig geavanceerde belichting hebben gebaked (je ziet indirect illuminiation hier en daar), maar wel op lekker lage resolutie (blokkerig bij schaduwen etc)
Ik denk dat het antwoord op de waarom-vraag het aloude 'omdat het kan' is, net zoals pogingen om Doom op allerlei buitenissige apparaten te laten draaien. :)
Zoals de touch bar op de MacBook pro :D
Zeker nu alle hoop op HL3 vervlogen lijkt, is zoiets als dit helemaal actueel :) En het blijft toch mooi om te zien hoe goed HL1 nu bijna 20 jaar geleden was. In 1998 kwam de nVidia TNT uit en HL en Unreal waren 2 trendsetters die de kracht daarvan goed benutten en de lat hoog legden voor games in dit genre. Ik blijf hopen dat er ooit nog een HL3 komt. De Black Mesa remake van HL1 wil ik nog wel eens spelen, en op de PS4 ga ik HL2 en de 2 extra episodes nog wel eens spelen :)
Zeker nu alle hoop op HL3 vervlogen lijkt
Ik denk dat die straks zomaar van de ene op de andere dag aangekondigd wordt voor een release op korte termijn. Bij HL2 was dat patroon namelijk ook zo: die kondigden ze ineens op een dag in mei aan voor release in september (wat ook een vrij korte periode is). Het duurde vervolgens nog wel even voordat ie daadwerkelijk uitkwam, maar het maakt duidelijk dat ze bij Valve graag een lopende ontwikkeling lang geheim houden.
Eerst lekte ook nog een deel van de HL2 source code.

https://www.google.nl/amp...valves-servers/%3Famp%3D1

[Reactie gewijzigd door Xmoo op 18 september 2017 23:36]

In 1998 kwam de nVidia TNT uit en HL en Unreal waren 2 trendsetters die de kracht daarvan goed benutten en de lat hoog legden voor games in dit genre.
Twee 3dfx Voodoo II kaarten in SLI zouden voldoende moeten zijn voor iedereen. :P

Zo nog Half-Life gespeeld op 1024x768. Zag er geweldig uit.
Klopt, er waren toen al een jaar of 2 GPU's voor gaming op de markt. Maar voor de mainstream begon de GPU-markt in 1998 pas echt los te komen. 3DFX was heer en meester met de Voodoo2, maar de TNT was het serieuze begin voor nVidia en brak het high-end monopolie van 3DFX. Mijn vader had een S3 Virge kaart in zijn PC zitten die in 1996 op de markt kwam. Mijn eerste 3D videokaart was de Asus 3400 TNT VIVO voor 369 gulden bij MyCom. Die kocht ik nadat ik mijn Viper V550 van 450 gulden had teruggebracht. Meer features voor minder geld :)
Ik speel al mijn games met een ingebouwde intel videokaart.
Retrogrames FTW !
S3 Virge DX 4MB VRAM was de echte trendsetter bruh! :X :9~
Dappere poging. Ik weet nog hoe ik onder de indruk was van de physics van HL2 ("Now put it in the trash can"). Het lijkt me een flinke uitdaging om dergelijke features in zo'n oude engine te klussen.
Gezien het een aangepaste Quake 1 engine is vraag ik me af in hoeverre het Łberhaupt mogelijk zal zijn.
Volgens mij was het toch een aangepaste Quake 2 engine?
GoldSRC draait in principe op een aangepaste Q1 engine. Ja er is code gebruikt van o.a. Q2, maar dat is vrij minimaal.
Dacht ik ook jaren lang... maar blijkt idd een aangepaste Quake1 of QuakeWorld engine te zijn. Best knap nog wat die engine allemaal kan. Maar ook de nieuwe Source engine... dagelijks nog 1000en gamers die games spelen die op Source/GoldSRC draaien.
Precies dit en samen met:
Elementen als de Gravity Gun en de Striders zijn waarschijnlijk moeilijk over te zetten.
zijn voor mij altijd de reden (als programmeur) om eerst de meest moeilijke dingen op te pakken. Zodra dat gelukt is, bouw ik verder aan de makkelijkere elementen.
Half-Life 1998, beste fps ooit :)

Ik ben het origineel, zonder Steam, weer aan het uitspelen op mijn retro rig met Voodoo 3 3000.

Op mijn Plasma tv, via tv-out en met de Glide API van 3dfx.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 18 september 2017 11:47]

Dat is toewijding :D
Als ik mijn favoriete RTS Red Alert 2 weer eens wil spelen maak ik op mijn W10-machine gebruik van de XP-versie uit het First Decade-pakket en de onofficiŽle patches waarmee wide-screen resoluties kunnen worden ingsteld. O-)
Tip:

koop RA2 op Origin & speel het online via CNCNET, daar zitten dagelijks nog rond de 100-200 man op te spelen
En terecht! Ik vond het een ontzettend leuke rts die heel goed uitgebalanceerd is.

Ps. De command and conquer ultimate pack, die je op origin kan kopen, is out of The box compatibel met Windows 7, 8 en 10
ie heel goed uitgebalanceerd is.
Totdat je met Yuri speelt....

Cloning Vats
Heel veel goedkope mannetjes maken
Converten naar die brute met de Genetic Mutator
Hele hoop op elkaar gooien
En daarna allemaal vrolijk in de grinder
Unlimited gold...
Via Origin werd RA2 een tijdje gratis weg gegeven. Deze werkt direct op Windows 10 out of the box, dus blijkbaar hebben ze iets veranderd om het te kunnen spelen zonder alle community fixes.
Klopt geloof ik ja, hoewel ik mij herinner dat ik een aantal maanden geleden nog deze patch heb moeten gebruiken:
http://answers.ea.com/t5/...Windows-8-10/td-p/4840120

zit nu waarschijnlijk ingebakken in de origin versie dan. Was erg leuk om weer eens te spelen overigens!
Of het rechtstreeks van toepassing is op RA2, daar heb ik geen idee van, maar via EA's On The House-programma waarbij gratis (oude) games worden weggegeven, wordt vaak gebruikt gemaakt van DOSBox. Dat wordt helemaal achterliggend en transparant geÔnstalleerd en opgestart, dus dat kan verklaren waardoor je de indruk krijgt dat het out-of-the-box werkt met Windows 10 :)
Gewoon een Windows 98 SE systeem gebruiken, dan heb je al die ellende niet :P

Edit: voor widescreen resoluties moet je vaak kunstgrepen uithalen, ongeacht het OS. :(

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 18 september 2017 11:49]

Half life 2 werd ik - en duizenden andere players - motionsick van
wat leuk dat je een voodoo kaart nog hebt :) . Ik kan me de eerste keer quake herinnenren met een canopus met 6 Mb geheugen aan boord en je zag het schijnsel van de raket op de muur waar hij langsvloog, waanzinnig.
Wow.. Deze mod ga ik zeker eens proberen.
Het valt mij eigenlijk best nog mee hoe het eruit ziet! Best aardig gedaan. Verder is het natuurlijk echt een gevalletje 'omdat het kan'. Ik zou verder niet weten waarom je hier tijd in zou stoppen. Das net zo nutteloos als Doom op je printer draaien (https://www.electronicpro...ssic_video_game_Doom.aspx) of quake op een oscilloscoop (https://www.youtube.com/watch?v=aMli33ornEU) , maar wel cool om te zien!
Net zo nutteloos als muziek luisteren, of vrijen met condoom. Zinloos, maar toch erg tof om te doen. Ik vind de term demake of downgrade an ook een beetje negatief: het is gewoon een onweerstaanbare gewoonte om als je met leveldesign bezig bent te kijken of je andere games na kunt maken en het gaat er niet om of het er beter of slechter uitziet dan het origineel ;-) God, de hoeveelheid diablo 2 act 1 towns die er wel niet nagemaakt zijn met de warcraft III map editor. Gaat niet om upgrade of downgrade, gaat gewoon om de lol.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 19 september 2017 12:10]

Eigenlijk wil ik best allebei de delen weer een keertje doorlopen. In tegenstelling tot deze "demake" qua graphics: Wat is naar jullie mening de beste versie/mod om Half-Life 1 en 2 te spelen?

*Edit: Bedankt voor de reacties. Ik ga dus weer met de originele aan de slag en ook even kijken naar o.a. Black Mesa. Snap alleen niet helemaal wat hier "ongewenst" aan is.

[Reactie gewijzigd door Gaaiz op 18 september 2017 11:37]

Naar mijn mening geen, gewoon de originele spellen. Black Mesa is wel een heel knappe remake van Half-Life 1, maar mist nog het Xen gedeelte. Voor de rest vind ik de graphics van Half-Life 1 wel z'n charme hebben, ook al is het duidelijk gedateerd.

Mods zoals Fakefactory Cinematic Mod voor HL2 vernielen mijn inziens totaal de beleving en stijl van de game.

Toevallig heb ik Half-Life 2 en de twee Episodes recent nog eens uitgespeeld en ik moet zeggen dat de graphics vandaag de dag nog steeds best hun mannetje staan.
De Half Life 2: Update mod is redelijk trouw aan het origineel, die voegt alleen de grafische updates van de episodes een paar jaren erna toe en misschien iets meer. En de mod is ook door Valve zelf goedgekeurd, wat dat nog waard moge zijn.

Voor HL1 is Black Mesa zoals al gezegd een optie, kan ook leuk zijn om origineel HL1 en Black Mesa na elkaar te spelen, het is toch wel een iets ander spel. Ik heb HL1 niet gespeeld bij release (net te jong toen, geen game pc), en ik heb het dan wel jaren later gespeeld, na HL2, maar voor mij zal het nooit zo iconisch zijn als wie het originele gespeeld heeft toen het relevant was. Misschien heb ik daarom nu meer plezier aan Black Mesa, geen nostalgische bril om het door te bekijken.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 18 september 2017 11:58]

HL2 kan je eigenlijk gewoon vanilla houden, werkt nog perfect al is het een spel uit 2004. HL1 werkt opzich ook maar Black Mesa heeft een bijna complete graphics overhaul / verbeteringen van het origineel.
Black Mesa: Source en Half Life 2, heb je beiden games op dezelfde engine.
Ik kijk er 2-zijdig er tegenaan. Aan de ene kant zeg ik dat het er leuk uitziet en ik ga het zeker volgen en later vanavond even uitproberen, maar aan de andere kant zeg ik dat Valve en Half-Life deze aandacht niet verdienen gezien Valve ervoor gekozen heeft om er helemaal niets meer met Half-Life te doen en fans van het eerste uur (juist degenen die in '98 het spel kocht en daarmee Valve in z'n hedendaagse positie hebben gebracht) de rug toe te keren. Net als Black Mesa gaan anderen nu extra naamsbekendheid geven terwijl ze zelf te besodemietert zijn . . . :{ :{
Ik voel gewoon nog steeds genaaid door 3 episodes te beloven en er dan 2 uit te brengen.
Daar dan eerst 5 jaar geheimzinnig over doen en dan langzaam terugkrabbelen.
HL3 komt eraan.
But....it is done when it is done!
Ziehier: de afgelopen 10 jaar samengevat. Daardoor zeg ik dat Valve deze aandacht voor hun product van weleer niet meer verdient . . .
Ik kan zo al in de toekomst kijken, Half-Life 2 Episode 1 & Episode 2 komen uit in het 4de kwartaal van 2018, begin eerste kwartaal 2019. :-)
tja, het past dan wel 'beter' als je eerst HL1 speelt en dan verder wilt spelen, maar verder vind ik dit een beetje sund van de tijd die ze er in hebben gestoken, hadden beter kunnen besteden aan het maken van iets nieuws/origineels.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*