Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Valve-fansite ValveTime.net heeft een aantal screenshots onthuld die afkomstig zijn van het gecancelde Half-Life 2: Episode Four. De game was in ontwikkeling bij de Franse Dishonored-ontwikkelaar Arkane Studios.

Volgens Valve Time zou de episode ook wel de naam Return to Ravenholm dragen. Ravenholm is het plaatsje in het Half-Life-universum dat overrompeld is door mensen met headcrabs op hun hoofd, waardoor ze in zombies veranderen. Kenmerkend voor de omgeving zijn nauwe, donkere ruimtes en doorgangen die bijna als een doolhof ingericht zijn. De game zou omgevingen lijkend op een ziekenhuis en een gevangenis bevatten. De omgevingen die te zien zijn, lijken ook allemaal ondergronds. De screenshots zijn afkomstig uit het portfolio van een ontwikkelaar die rond 2007, toen Arkane werkte aan de game, in dienst was van de studio.

Half-Life 2: Episode Four zou zich afspelen ergens voor het einde van Half-Life 2: Episode Two en het verhaal zou los staan van het verhaal van Gordon Freeman en zijn strijd om de wereld te bevrijden van de Combine. De ontwikkeling van Episode Four is opgeschort en voor zover bekend werkt Valve zelf ook niet aan Episode Three. In januari van 2013 kwamen ook al meerdere beelden van Episode Four uit. Wat Half-Life 3 aangaat: Valve-baas Gabe Newell wil de ontwikkeling van de game niet ontkennen maar ook niet bevestigen. "De enige manier waarop we zo'n klassieker weer zouden maken is als een hele zooi mensen bij Valve zeiden dat ze het willen doen en daar een goede reden voor hebben," aldus Newell in maart van 2015. De laatste Half-Life-game die uitkwam was Episode Two in 2007.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Hoe graag ik ook een Half-Life 3 zou zien, ik betwijfel dat deze ooit komt.

Een kraker zoals HL1 en HL2 zal het nooit worden, Ep 1 en 2 waren al ietsjes minder, nog steeds wel goed, maar minder.
En ondertussen zijn de verwachtingen voor HL3 zo hoog dat deze nooit waargemaakt kunnen worden. (DNF anyone?)
Ik denk dus dat Gabe HL gewoon een stille, weliswaar gehypte, dood laat sterven.
Ik denk dat hl3 er zeker komt wanneer de techniek iets extra's kan toevoegen. Avatar haalde ook veel prijzen omdat die als een van de eerste grote titels een andere ervaring kon bieden met het 3d gebeuren. Misschien dat HL3 wacht op een vr bril voor huis en tuin monitoren ofzo.
Aangezien de HTC Vive (in samenwerking met Valve) en de oculus exclusives krijgen zou het niet eens onlogisch zijn om half life 3 te koppelen aan de Vive.Zou wel een onwijze boost geven.
Valve wilt juist niet dat er exclusives komen voor de Vive.
DNF werd niks omdat het meerdere malen van engine en developer is geswitched. Half-Life 3 heeft dit probleem niet, alleen het probleem dat Valve niet tot 3 kan tellen :+
DNF werd niks omdat ze zaken in de trailers toonden en beloofden die niet in het uiteindelijk spel zaten
op zich vond ik het nog niet eens zo slecht
mensen vergeten dat DN3D nu ook niet je van het was, in 1996 was het wel goed omdat er nauwelijks concurrentie was, maar tussen DN3D en DNF hadden we al Unreal, HL, HL2, SS2,... waardoor de algemene verwachtingen gewoon veel hoger zijn geworden
Vond ep2 juist veel beter dan hl2 en ep1. Vind het wel lame dat ze nooit met ep3 zijn gekomen. Valve hield toendertijd juist vol dat ze met kortere episodes geen 10 jaar nodig zouden hebben om de game af te maken :lol:

Dat ze nu met een cliffhanger zijn geeindig is nog wel het ergste.
inderdaad.. HL2 was gewoon rete goed natuurlijk.. maar ep1 en ep2 waren ook zeker zeer goed hoor.. albeit iets korter omdat ze deel moesten uitmaken van een triologie.
Wat ik vooral merkte aan ep1 en ep2 is dat je veel 'fluff' miste wat ik helemaal niet erg vind.. bij HL2 had je echt enorm overdreven uitgerekte stukken waar je bvb met de boot over de rivier ging of met de buggie over wegen.. dat voegde mijns inziens niet zo enorm veel toe aan het verhaal.
Hoe graag ik ook een Half-Life 3 zou zien, ik betwijfel dat deze ooit komt.
Wie weet... :

http://www.destructoid.co...eases-leaked-324750.phtml
Ik denk wel dat hij komt maar pas als ze een reden hebben zoals gabe zegt.

Een reden is om de nieuwe engine te laten zien. Op dit moment zijn alleen de consoles niet krachtig genoeg voor een "wow effect" en daar wordt toch het geld verdient.

Ik denk dat ze wachten op consoles die krachtig genoeg zijn om te laten zien wat valve als de toekomst ziet. Op dat moment zullen ze hl3 gebruiken om die engine in de markt te zetten.

Denk dat, dat ook de reden is geweest waarom ze geprobeerd hebben om die valve box aan te laten slaan. Zodat ze krachtigere hardware hadden staan bij de casual gamer. Dat project is volgens mij niet helemaal geslaagd.
Hoeveel mensen hebben überhaupt het origineel nog gespeeld?

Nee Valve verdient bakken geld met Steam, een echte game dev zijn ze niet meer. Al helemaal geen story driven single player.
verwachtingen voor half-life 3 hoog?
wat is er hoog te houden er is 0 aankondiging alles lijkt geschrapt ook episode 3, er is enkel teleurstelling.
mijn verwachting voor Half-life 3/episode 3 is nog lager dan de kruipruimte van me kelder, het zou een wonder zijn als in mijn leven er nog een vervolg komt.
Het probleem is eerder dat 1 en 2 zulke cultklassiekers zijn geworden, dat een vervolg daarop hetzelfde al dan niet een hoger niveau moet halen.

Denk dat de inspiratie bij Valve wel een beetje uitgeput is op het gebied van een Black Mesa-onderzoeker die zijn weg uit de verdoemenis moet redden.

Dat wil niet zeggen dat ik een nieuwe Half Life met open armen zal ontvangen.
Het is eigenlijk raar dat we denken dat HL3 'de verwachtingen nooit waar zal kunnen maken'. Waarschijnlijk zeiden we dat jaren geleden ook over HL2. De HL1 engine was subliem en de basis voor vele mods als CS/Team Fortress en weet ik wat. Ik denk dat we destijds ook allemaal dachten dat HL2 nooit in de buurt zou kunnen komen van (de engine van) HL1. Maar uiteindelijk is ze dat toch ook behoorlijk gelukt.

Waarom zou dit met HL3 anders zijn? ;)

[Reactie gewijzigd door ReneDD op 8 december 2015 09:15]

HL1 kwam uit toen 3D graphics zich net begonnen te ontwikkelen; de wow factor was erg hoog vooral omdat het een van de eerste FPS games is die ook echt een verhaal probeert te vertellen (niet helemaal natuurlijk; Strife ging de game al veel eerder voor).

HL2 kwam uit in de beginfase van physics driven design, de wow factor was erg hoog. Speel HL2 nu nog eens, de vele gameplay elementen om maar zoveel mogelijk de physics in je gezicht te duwen zijn niet meer te ontkennen :) "Yay bakstenen op een kantelende plank leggen!" Toendertijd vond je dat nog cool ook. Toen ik het laatst nog eens speelde kon ik alleen maar heel hard zuchten met al dat physics demo gedoe.

Wat gaat de wow factor van HL3 kunnen zijn na de dozijnen FPS games die we al hebben mogen verteren sindsdien? Enkel VR als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 7 december 2015 18:14]

Nee, VR gaat het ook niet maken of kraken.. Er is nog steeds geen aankondiging voor HL3, dus mocht hij er ooit nog komen zal dat nog jaren duren..Tegen die tijd is VR al lang gemeengoed en dus lang niet meer imposant zijn..
Nouja... er is hoop. Zoals hij zegt deed zowel HL1 als HL2 technisch het neusje van de zalm uit die tijd benutten. Het is geen geheim dat Valve flink heeft samengewerkt met Oculus en zelf de Vive in ontwikkeling heeft met HTC.

Ik hou de verwachtingen laag, maar het zou me niks verbazen als Valve straks opeens HL3 aankondigt voor de Vive en deze al enkele jaren stilletjes in ontwikkeling is. Het is een mooie droom, maar het past wel in het HL1 en HL2 verhaal om weer met een wow factor te komen.

Dan gaat Valve weer terug naar zijn roots. HL1 was de 1e story driven FPS, HL3 wellicht de 1e echte story driven VR FPS? :D Een aangename verassing zou het zeker zijn! Het zou ook in één klap VR op de markt zetten. We weten dat game development bij Valve achter de feiten aan hobbelt vanwege de omzet van Steam, maar in dit geval zou HL3 de kickstarter van de Vive zijn.

[Reactie gewijzigd door quintox op 7 december 2015 18:45]

Ja misschien verkoopt Valve ooit de licentie en krijgen we zoiets als Thief 4.
Speciale kerel Gabe Newell. Soms zou je bijna wensen dat iemand anders de rechten van HL koopt en er iets mee aanvangt. Jammer dat dit universum nu al bijna 7 jaar onaangeroerd is.
Idd het is en blijft een machtig mooi spel vond het vooral geweldig dat je bakstenen kon oppakken en die als gewicht op een plank moest leggen om jezelf omhoog te krijgen om over een rand te klimmen. De geluiden, de sfeer en alles is gewoon top 'n het verhaal ook. Zeker te weten dat ik hem koop als die ooit uitkomt.
Als ze vandaag een kickstarter of indiegogo zouden opzetten om EP3 mee van de grond te krijgen zou ik er direct de helft van mijn spaargeld in donderen.
Als Valve ren kickstarter op zouden zetten, nadat ze bakken met geld verdiend hebben met 1 en 2 en nog steeds sloten met geld verdienen aan steam en de fans zonder iets tr melden in de kou hebben laten staan? Nee van mij krijgen ze helemaal niets, ik zou het zelfs een behoorlijke belediging vinden.
Maar ja, dat ene tientje schiet ook niet op.
Speciale kerel Gabe Newell. Soms zou je bijna wensen dat iemand anders de rechten van HL koopt en er iets mee aanvangt. Jammer dat dit universum nu al bijna 7 jaar onaangeroerd is.
Ik ben juist blij dat ze niet maar remakes van HL blijven maken voor het geld. Door HL3 te bewaren tot ze echt iets speciaals kunnen brengen wordt de reputatie van HL niet verpest met slappe aftreksels.
Aan de andere kant kan het nu nooit meer tegen de hoge verwachtingen opboksen
Vergeet niet dat portal zich ook afspeelt in het HL universum, maar dat is inmiddels ook al een tijd geleden.
Valve-baas Gabe Newell wil de ontwikkeling van de game niet ontkennen maar ook niet bevestigen. "De enige manier waarop we zo'n klassieker weer zouden maken is als een hele zooi mensen bij Valve zeiden dat ze het willen doen en daar een goede reden voor hebben," aldus Newell in maart van 2015.
Dit klinkt heel mooi, maar 'een goede reden voor hebben' kan je ook interpreteren als 'als het winstgevend genoeg is t.o.v. andere activiteiten die wij ontplooien'.

Als Valve 100% eerlijk was naar de fans, dan krijg je een heel ander beeld, en begrijp je ook waarom een nieuw Half-Life spel niet (snel?) zal komen. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 december 2015 15:19]

Ik denk dat Gabe Newell hier verwijst naar de organisatiestructuur bij Valve: er is geen formele hierarchie en men werkt aan wat men zelf belangrijk vindt (zie bv. hier en ~/valve/jobs).
Dat maakt een mega-project, zoals HL3 zou worden, waarschijnlijk wel veel lastiger; voordat het er van komt moeten heel veel mensen in de organisatie zich zelfstandig committeren.
Ik denk dat je het moet interpreteren als 'wanneer wij zien dat er magie in HL3 zit wordt er doorontwikkeld en gepubliceert'.

Wat Gabe aan het doen is is veel moeilijker dan een spel uitbrengen voor de cash, hij houd het achter de hand zodat het spel alle kans krijgt om zichzelf te ontplooien.
"De enige manier waarop we zo'n klassieker weer zouden maken is als een hele zooi mensen bij Valve zeiden dat ze het willen doen en daar een goede reden voor hebben,"
uhmm.. omdat een BOEL mensen het willen en daar hun geld aan willen uitgeven??
Zo werkt het niet bepaald bij Valve. Ze werken daar aan wat ze willen werken. Als jij als werknemer een goed idee hebt en je genoeg medestanders vindt, dan wordt die game (of het idee) uitgewerkt. Blijkbaar wil niemand momenteel aan Half-Life werken.
Ik heb wel eens gehoord dat het systeem ook de reden is dat niemand aan HL3 wil werken. Ze mogen wel zelf kiezen waar ze aan werken maar ze worden er ook op afgerekend. Bij HL3 zullen eisen heel hoog liggen en is de kans op mislukken ook groot en dat wordt je dan persoonlijk aangerekend. Als er al iemand is die het wil dan zijn er nooit genoeg medestanders om het ook echt te doen. Waarom zou je zo'n risico nemen als je al een superbaan bij Valve hebt?

ps. allemaal roddels, misschien klopt er wel niks van.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 7 december 2015 17:32]

Dit heb ik ook al een paar keer gehoord, en eerlijk is eerlijk; het klinkt ook wel erg logisch. De payoff van een project is binnen een bedrijf natuurlijk niet altijd geld, maar verder zijn alle werknemers eigenlijk net zzp'ers. Die springen ook niet massaal op de risicovolle maar mogelijk zeer goed betalende opdrachten.
En als je nu eens op je cv kunt zetten:
2016: lead dev voor HL3.
Lijkt me geen slecht incentive om toch eraan te beginnen!
Moet het natuurlijk wel een succes worden... ;)

[Reactie gewijzigd door rachez op 7 december 2015 20:15]

En dat kan omdat ze met HL3 bezig zijn. of iets anders,. who knows.
Half life is altijd een beetje de speeltuin van valve geweest om iets nieuws uit te testen, of toch als je vanaf Half Life 2 bekijkt. Half Life 2 was vooral een test voor het steam platorm, de nieuwe engine en wie weet wat nog allemaal. De episodes waren hun poging in content brengen per episode wat heel wat games erna ook nog geprobeerd hebben en velen ook gefaald hebben.

Persoonlijk denk ik dat ze Half Life 3 in prototype aan het ontwikkelen zijn of dit al hebben gedaan maar er mee gestopt zijn omdat zaken niet werkten of nog niet kunnen werken zoals ze het voor ogen zien.
De kans is dan ook erg groot dat ze Half Life 3 samen met de release van een nieuw platform/systeem/gadget gaan samen uitbrengen. De vraag is natuurlijk of ze echt wel geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van een nieuwe Half Life?

Het grootste probleem voor valve is dat ze met half life iets nieuws willen brengen wat nog nooit eerder gedaan is. Voor Half Life 2 was dit de physics engine die ongekend was op dat moment. De gravity gun blijft zowat het coolste dat ze ooit in een shooter gestopt hebben. Hoe ze dat ooit gaan overtreffen blijf ik me afvragen.
Een theorie voor zoiets nieuws is de introductie van de portal-gun in half life. Daar gaan al langer verschillende theorien over rond. we hebben in portal kunnen leren hoe de portal-gun werkt en wat de mogelijkheden zijn, zodat we het vervolgens in de half-life wereld kunnen toepassen. Ik heb geen idee hoe dat zou werken in half life, maar het idee lijkt mij wel gaaf :)
Die geruchten zijn ook niet zo gek als je bedenkt dat ze in hl2 ep2 stuiten op de borealis, het verdwenen schip van aperture science en dat we er in (voornamelijk) portal 2 achter zijn gekomen dat aperture en black mesa concurrerende bedrijven waren die in een race waren portal technieken te ontwikkelen...
Ondanks dat black mesa er ogenschijnlijk eerder in is geslaagd dan aperture kennen we ook de gevolgen van de gebruikte techniek... Aperture maakte gebruik van een andere methode en het feit dat de borealis uit een ondergronds droogdok is verdwenen, doet toch vermoeden dat aperture close was...
Het einde van episode 2 is dan ook dat ze op weg zouden gaan naar de borealis en het zou me niets hebben verbaasd als daar de portal gun wordt geïntroduceerd in hl... Zover heeft het echter tot op heden nooit mogen komen...

Waar ik me persoonlijk heel erg aan stoor is de clifhanger... Hl1 was af, maar hou ze de gamers nu hebben laten "hangen" door het crappy einde van ep2 neem ik ze wel kwalijk... Had er dan op z'n minst een fatsoenlijk einde aan gebrouwen...
Al zal het mij ook niets verbazen dat ze idd hl3 bewaren voor vr. Het enige jammere daar aan is weer dat ik echt never nooit speciaal voor hl een vr-bril aan ga schaffen... Dus ik hoop dat tegen die tijd hl ook in non-vr modus te spelen is...

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 8 december 2015 13:24]

Waarom worden goede ideeen mid-to-late-development opgeschort?
Omdat een game maken tegenwoordig minstens 50 miljoen $ kost?
En Valve verdient genoeg geld met Steam en is met andere dingen bezig.
Half-Life 3 zou natuurlijk vet zijn maar wat ik zo jammer vind is dat het half-Life 2 verhaal stop bij episode 2 met een alien die de vader van Alex dood. Hoe gaat het verhaal verder? Dat was zo'n sterk verhaal, wacht nu al jaren op het vervolg ... Is dat nou zo moeilijk voor valve om episode drie te maken?
is al zooo lang geleden dat ik die oude rommel opnieuw zou moeten spelen om het verhaal weer te leren.
ik ben blij dat het niet uit komt :P
DNF had dat probleem tenminste niet, spoiler : aliens komen babes van de aarde ontvoeren en DN steekt er een stokje voor, meer verhaal zit er niet in :D
Het lijkt me logischer dat een dergelijke game zou komen wanneer het VR-gebeuren wat meer ontwikkeld is. Zeker gezien Valve daar ook actief mee bezig is.
Yep, dit was ook mijn reactie een tijdje geleden.
Deze game heeft hele hoge verwachtingen van iedereen, dus die kunnen ze natuurlijk nooit waarmaken. Als de game al ooit uitkomt, zal dit waarschijnlijk gebeuren in combinatie met VR, aangezien het de shooter games "MOET" veranderen.
Pfffff don't go to Ravenholm.... pfffff 1 van de meest intensieve gedeelte van halflife2 vooral in het donker... je hoort van alles, ziet bijna niks...
Had er klame handjes van :)
Jammere is, ik kan zo weer de complete HL² reeks spelen en weer overal verrast worden, behalve dan Ravenholm, dat is me na de 4 playthroughs zo bijgebleven dat ik het haast vanbuiten ken :(


Doet me er aan denken, moet nog es laatste uurtje van playthrough van +-2 jaar geleden afmaken :x
Persoonlijk vind ik het erg jammer, ben een groot fan van Half-Life en had graag een deel 3 gezien.
Zoals zovelen al zeggen lijken ze nergens een deel 3 van te maken, Portal, Left4Dead, Half-Life (geen deel 3 en geen episode 3)
Vooral de eerste Half-Life was geweldig de source engine is toch de grondlegger geweest van menig game. Counter strike, Day of Defeat,
Persoonlijk vind ik het erg jammer, ben een groot fan van Half-Life en had graag een deel 3 gezien.
Zoals zovelen al zeggen lijken ze nergens een deel 3 van te maken, Portal, Left4Dead, Half-Life (geen deel 3 en geen episode 3)
Vooral de eerste Half-Life was geweldig de source engine is toch de grondlegger geweest van menig game. Counter strike, Day of Defeat,
Er is wel iets voor te zeggen. Bij versie 1 zit je altijd met beperkingen en foutjes. In versie twee kun je leren van de fouten van v1. Als je die verbeterd hoef je verder niks te veranderen om er een succes van te maken. Bij versie drie zal men geneigd zijn om nog meer te veranderen zodat het maar anders is dan v2. Daarmee loop je wel het risico om ook de goede dingen kapot te maken.

Dus als je eenmaal een succesvol vervolg hebt gemaakt kun je misschien beter stoppen.

(bedrijfskunde vanuit de luie stoel)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True