Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties
Submitter: koeienvlekken

Mogelijk heeft Valve toch een nieuwe game in de Half-Life-serie in de maak. In Europa is afgelopen week het handelsmerk Half-Life 3 geregistreerd. Er gaan al lange tijd geruchten over een nieuwe telg in de Half-Life-serie.

Half-LifeHet handelsmerk is afgelopen week geregistreerd in Europa en staat op naam van Valve, zo blijkt uit de Europese merkdatabase. De aanvraag is nog niet goedgekeurd, maar de aanvraag is al wel gepubliceerd. Een gebruiker van het Neogaf-forum ontdekte de registratie van de merknaam als eerste. Valve heeft nog niet op de aanvraag van de merknaam gereageerd.

Er gaan al lange tijd geruchten over de komst van een nieuwe titel in de Half-Life-serie. In 2011 verscheen een website met een vermeend Half-Life-3-logo online, en er werd een medewerker van Valve met een Half-Life-3-shirt gespot. De game is echter nog altijd niet officieel aangekondigd. Half-Life 2 kwam in oktober 2004 uit, al volgden op die titel nog twee sequels, met de namen Episode One en Episode Two.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Hier is trouwens al de bugtracker van Half-life 3 gespot: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=688711
HL3 gaat het enorm zwaar krijgen. Wij als gamers hebben deze game - grotendeels terecht - de stempel legendarisch gegeven. Hoe kan een vervolg nu ooit goed uitpakken? Het zal alleen maar tegenvallen (erg goed komt niet in de buurt bij legendarisch).

HL2 is de beste shooter geworden doordat het technisch behoorlijk revolutionair was. Het zag er erg mooi uit en de interactie met van alles (physics) was erg tof en nieuw! Alleen om zo revolutionair te zijn vandaag de dag, dan moet je toch wel met iets heel slims komen. Engine technisch heeft Valve behoorlijke concurrenten. Crysis 3 en BF3/4 draaien op de twee beste en mooiste engines van dit moment. En dan heb je nog de RED engine van CDPJ en 4A engine van 4A Games (Metro serie).

Een tweede punt waar HL2, vooral in de shooter gerne, mee vernieuwde was het uitstekende verhaal. HL2 bouwde verder op HL1, maar hier was het verder uitgediept en interessanter. Maar goed verhalende, zo niet een van de beste verhalende games, zijn shooters. Kijk naar The Last Of Us en in mindere mate de Mass Effect serie.

Ik heb zin in HL3, maar boy o boy, wat gaat deze game het zwaar krijgen.

EDIT: comment wat uitgebreid

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 2 oktober 2013 12:59]

Ja ik sluit me enorm aan bij je comment. Vind het gewoon eng dat ze het gaan proberen. Ben echt bang voor een falen. Ik vermoed dat de hardcore gamers van 10 jaar terug (die zitten te wachten op HL3) verzadigt zijn geraakt aan "goede games" (zie Projectnewtt's rake opsomming), en niet echt worden aangetrokken aan een voortzetting van headcraps en zombies in een normale 3th person shooter.

En de jongere generatie gamers zitten waarschijnlijk al helemaal niet te wachten op "yet another" post-apocalyptical-alien-shooter, bij die doelgroep sneeuwt hij sowieo onder in de massa als het niet iets totaal nieuws onder de zon brengt.

Ze moeten op z'n valve's met iets revolutionairs komen (denk oculus rift ) om het derde deel ook maar enigszins goed te maken voor deze markt en de mega kritische doelgroep.

Hou mijn hart vast, want HL heeft een speciaal plekje in mijn gamers-heart..
Ik dacht ook aan Oculus rift om HL3 toffer te maken. Mijn verwachting is wel dat HL3 en elke nieuwe Valve game gebruik maakt van OR. Ondersteuning is inmiddels in de source engine ingebouwd.
Alleen de pure game wordt er niet beter of slechter van. Oculus rift verbeterd je ervaring door middel van nieuwe output (bril). En HL2 ondersteund ook OR.

Zoals je zegt zijn de jongere gamers met totaal andere games opgegroeid. Zo is de nieuwe Counter Strike: Global Offensive niet echt een succes. Ook die game had te maken met een zeer sterke legacy. Toch geloof ik in de kracht van Valve om HL3 te verkopen aan nieuwe gamers.

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 2 oktober 2013 12:59]

Je opmerking over CSgo volg ik niet helemaal. Ik beweeg me ook wat in het Counterstrike wereldje (iig elke dag 1 a 2 potjes, en wat community-leech werk) en om eerlijk te zijn zie ik juist een hevige populariteit. Zelfs onder de hardcore 1.6 spelers die CS:Source geen blik waardig hebben gevonden zie je nu langzaam een stap maken naar CSgo. Veel druk bezochte dedicated servers en veel discussies/meningen/aankopen/verkopen op het hele Skins-unlocken verhaal.

Wat dat aangaat heeft Valve die franchise (iig in mijn ogen) best wel een nieuwe leven ingeblazen die ook voor de nieuwe generatie een goede arcade-shooter biedt.

Toch zijn graphics in CSgo hopeloos achterhaalt en ik doe een klein shooter-gebedje dat ze toch HL3 en bijbehorende engine een flinke boost gaan geven.
Het wordt wel actief gespeeld, maar het is toch niet te vergelijken met de hoogtijdagen van CS 1.6? Dus kan je spreken van een succesvolle waardige opvolger? Ik zet het nadrukkelijk als een vraag neer, ik heb CS:GO niet gespeeld :).

Er gaan aannemelijke geruchten (bewijzen) rond dat Valve bezig is met de source 2 engine.

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 2 oktober 2013 14:16]

Okay "euro-middenweg" dan? Laten we zeggen dat het een goede "vervanger" is. ;) Het komt het dichtst bij het gevoel dat ik had bij 1.6 in die tijd.

CS 1.6 is revolutionare legacy, punt. :)

Maar goed ik dwaal af. Inderdaad de Source2 engine is in de maak en dus een top-segment core game op die engine lijkt me dan niet onwaarschijnlijk..

"Lets keep memerizing.." Terug naar de radio stilte rond Half Life 3 die al jaren gaande is vanuit Valve.. ;(
Het zal per persoon wel verschillen dan. :)
Toen ik Half Life 2 voor het eerst speelde was het al jaren achterhaald. Genoeg games die er technisch beter uitzagen. Het is maar een jaar of 2 terug.

En toch vind ik Half Life 2 een van de beste FPS-ervaringen in singleplayer. Dat ligt niet aan de revolutionaire graphics of game mechanics, maar aan het design van de levels, de "feel" van de engine, het verhaal, de karakters... al die dingen blijven ZO belangrijk dat ze prima een shooter kunnen maken die een vergelijkbare ervaring biedt. :)

Ik maak me nooit zorgen om de technische invulling. Ik maak me eerder zorgen om wat ze ermee doen.
Het zat er natuurlijk aan te komen, al duurt het wel erg lang...

Er valt nog veel te vertellen na epsiode 2. Ik vraag mij alleen af of de game daadwerkelijk al zo lang in ontwikkeling is, en of de ontwikkeling na episode 2 is gestart.
Ik vermoed zelf dat de game op een hele nieuwe engine zal draaien, en dat daar ook veel programmeertijd in zit.

Toevoeging: Na het debacle met Half-Life 2 (het vele malen uistellen van de game), zal Valve het pas naar buiten brengen als het spel bijna af is. Tenminste: dat lijkt mij verstandig...

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 2 oktober 2013 07:51]

Ik vermoed dat men na de ontwikeling van Ep2 gestart is met de bouw van Ep3 maar dat de vooruitgang zo traag ging dat men op een gegeven moment beslist heeft van Ep3 gewoon maar terug te schrappen en te wachten op het goede moment voor HL3.

Die episodic content was een zeer goed idee, maar Valve heeft het zo enorm verknoeid dat vele fans gewoon enorm kwaad zijn op deze spelmaker. Je gaat voor Episodes zodat je sneller nieuwe content kunt online zetten (wat ze tegenwoordig met DLC doen) maar uiteindelijk hebben ze voor die 2 korte episodes die ze uit hebben gebracht ontwikkeltijden nodig gehad die vergelijkbaar zijn met dat van een volledig nieuw spel.

Valve was het DLC tijdstip een beetje vooruit maar heeft uiteindelijk de boot gemist.
Dat moet haast wel ja.
Volgens mij is de Orange box een direct gevolg van die kritiek: Naast Episode 2 ook Portal aanbieden plus een opgepoetste versie van HL1 (die tegenviel).
De Orange box boodt een hoop value voor money en oogstte veel lof.
Die opgepoetste versie van HL1 viel inderdaad tegen omdat het gewoon dezelfde maps waren in de nieuwe engine, maar een aantal fans zijn jaren bezig geweest alles opnieuw te tekenen en met resultaat: http://www.blackmesasource.com . Zou hem zeker eens bekijken!
Ik vond die Episodes altijd een beetje geldklopperij. Ze waren destijds zeker niet goedkoop. Neemt niet weg dat ik ze toch gekocht heb :p.

Half-life was een revolutie in 1998. HL2 uit 2004 was ook goed (al sloot het nauwelijks aan op HL1). Met name die gravity gun was een goede uitvinding, naast goede graphics en een redelijk verhaal. Ben benieuwd of HL3 stand gaat houden. De meeste opvolgers zijn minder dan het origineel.
Heb ze ook gewoon gekocht... Ik vond ze precies 5euro te duur maar goed.. Waren wel twee ziekelijk goede episodes..

Kans is groot dat HL3 gewoon EP3 + HL3 is waardoor HL3 waarschijnlijk weer een nieuwe mijlpaal wordt zoals HL1 destijds (voor mij iig) insloeg als een bom... Ik kan me geen spel herinneren waar ik zo erg werd ingetrokken..

Iedereen die maar iets weet van HL denkt gelijk terug naar die ellelange intro met de mono-rail en "unforeseen consequences" ;).. mmm..

En wat is nou die hele geschiedenis tussen Black Mesa en Aperture ?? Hoe zit het met de Borealis ??? We want answers !!! <<-- spoiler alert voor HL1, 2 en EP1 en 2..

Voor diegenen die het nog nooit gespeeld hebben.. DOEN !

Oh - portal ook spelen dus !!
Liggen heel veel raakvlakken met HL

[Reactie gewijzigd door shades op 2 oktober 2013 12:27]

Die episodic content was een zeer goed idee, maar Valve heeft het zo enorm verknoeid dat vele fans gewoon enorm kwaad zijn op deze spelmaker.
"Enorm kwaad" is nogal overdreven volgens mij. Het is teleurstellend dat we zo lang op een vervolg moeten wachten omdat HL2 zo'n enorm aangrijpende game was, maar Valve blijft een geliefd bedrijf met vele fans.
Zal wel tegelijk uitkomen met de Steam Console. Krijgt die direct een goede boost in de sales.
Ik zat eerst te denken of ze HL3 misschien exclusief voor Linux / SteamOS gaan maken. Dat zou pas een stunt zijn. Maar gezien de enorme fanbase zie ik Valve eerder aan om Windows betaald en de Linux / SteamOS versie gratis te maken.

In ieder geval kan ik me niet voorstellen dat ze geen koppeling / boost voor het SteamOS proberen te creŽren.
Een gratis versie van een spel in deze succesvolle franchise? De eerstkomende jaren zeker niet! Misschien wordt het spel "gratis" meegeleverd bij aankoop van een spelcomputer maar meer ook niet.
Denk dat console tegen kosten prijs aangeboden zal worden, valve zal juist op software willen verdienen, verwacht dus niet dat ze half life en daarbij waarschijnlijk een van meest populaire games CS gartis zullen worden. HL is leuk maar blijft single player game die je naar tijdje wel gezien hebt, maar men koop spel toch meest voor CS.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 2 oktober 2013 10:25]

Bedenk wel dat het niet Valve is die de consoles zal produceren, maar dat het allemaal third-party gebeurd. En die bedrijven zullen er wel geld aan willen verdienen.

Maar het is op zich niet heel moeilijk om voor een niet al te hoog bedrag een machine te maken die even krachtig is als de consoles. Het is vooral de kleine formfactor die de prijs wat omhoog zal dringen.
Valve laat ze gewoon maken, dat is dus ook de kostenprijs voor valve, valve verkoop ze namelijk ook. Welke bedrijven er daarvoor geld aan hebben verdient is irrelevant natuurlijk.

Anders kunnen we wel terug gaan tot grondstoffen/inkopen van fabrikanten van de fabrikanten, van de fabrikanten, etc. :D

Valve heeft kosten in vorm laten produceren en als valve de producten tegen ongeveer dezelfde prijs doorverkoop als ze betaald heeft voor het laten maken van die producten spreken we van tegen kostprijs verkopen. ;)
Er is nog niet echt veel van de Steam Machines bekend, behalve dat ze van meerdere fabrikanten zullen komen. Het lijkt me sterk dat Valve ze zelf door zal verkopen. Ten eerste werkt dat het hele idee van een open-systeem tegen, aangezien Valve het dan alsnog cherry-picked. Daarbij is het zo moeilijk om concurrentie te creeren, iets wat mogelijk een groot voordeel ten opzichte van traditionele consoles zal zijn. Het zou niet heel logisch zijn om twee gelijkgeprijsde systemen te gaan verkopen.

Verder is Valve een heel goede software-ontwikkelaar en leveren ze een geweldige service, maar consoles distribueren is toch een heel andere sport. Juist door SteamOS op net zo'n manier aan te leveren als Google met Android gedaan heeft, hopen ze waarschijnlijk dat hardware-ontwikkelaars voor de marktwerking en verspreiding gaan zorgen.
Je haalt nu twee dingen door elkaar die toch apart van elkaar moet zien, steamOS en steam console. SteamOS kan prima zoals jij in laatste alinea beschrijft uitgegeven worden, google heeft toch ook zijn nexus lijk die ze door derde laat maken.

Dat zeg ik ook niet dat het zo is, ik geef alleen maar mogelijkheid. En ik denk dat hele waarschijnlijk is. Valve verdient zijn geld met software en door console uit te brengen wilt ze haar afzet markt vergrote.

Open systeem betekend niet dat niet commercieel verkocht kan worden, zat succesvolle producten die naast open source ook gewoon verkocht worden en door derde nagemaakt en die mag ze dan ook gewoon verkopen. Zie arduino, adafruit, etc.

En wat bedoel je met cherry picked? valve heeft niks te kiezen, die regelt gewoon wat partners voor de onderdelen en assambleerbedrijf die alles in elkaar, en krijgt gewoon haar console per 1000 stuks of zo aangeleverd.

Edit/
Of ik heb het verkeerd of jij. :+

Steam box word toch gewoon console van Valve zelf? Eerste 300 heeft valve al laten maken, of worden gemaakt op dit moment.

http://www.techradar.com/...will-land-in-2014-1183941

"Valve's own gaming machine, generally referred to as the Steam Box, continues to work through the prototype stage."

Van andere fabrikanten krijgen we mogelijk andere apparaten lijkt me.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 2 oktober 2013 19:01]

Valve maakt inderdaad een prototype. Wat ik echter uit de announcements kon opmaken was echter dat deze puur bedoeld was om een standaard neer te zetten, fabrikanten te dwingen om met dat apparaat te concurreren.

"so we are working with multiple partners to bring a variety of Steam gaming machines to market during 2014" bron
Het is dus duidelijk dat er al overleg is met fabrikanten. Verder lijkt het me sterk dat deze Steam Machines allemaal via Valve verkocht gaan worden, en zal er waarschijnlijk dus ook winst op gemaakt moeten worden.

Met het cherry-picked doelde ik op de bewering dat Valve Machines zal doorverkopen. Als dit via Valve zou gebeuren is het systeem direct niet zo open meer.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 2 oktober 2013 19:08]

Volgens mijn is beide de bedoeling, en dat is succesvolle formule, word wijd toegepast. Dus zowel zelf eentje maken en standaard neerzetten zoals google doet met nexus, en MS met surface bijvoorbeeld, en tegelijk steamOS beschikbaar stellen voor iedereen die graag steam console wilt maken. Is zelfs de bedoeling dat je zelf een "steam machien" (pc dus) kan bouwen en SteamOS kan draaien, althans dat heb ik laatst ergens gelezen.

heb nog even wat gelezen en zijn interviews waar Gabe Newell letterlijk zegt dat ze zelf console gaan verkopen. Hoeverre dat ook uitgewerkt is is me nog niet helemaal duidelijk.

""We'll come out with our own and we'll sell it to consumers by ourselves," Newell said. "
Bron

Ik snap je cherry picked verhaal nog steeds niet, cherry picked is term waarmee je zegt dat men handmatig de beste uit serie pakt. Bijv. cpu's om beste chips te selecteren voor speciale overclock versie. Snap niet wat dat te maken heeft met open of gesloten project/code/etc. Andorid(vergelijkbaar met SteamOS ) is toch ook open, google laat toch ook nexus maken door derde, dat is gewoon in opdracht van google.

ZIjn heel veel open source projecten die daarnaast gewoon ook commercial verkocht worden, en concurrent gewoon hetzelfde apparaat mag maken.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 2 oktober 2013 22:01]

Ok, dan zitten we op 1 lijn en is dit gesprek ontstaan uit een miscommunicatie :).

Dat cherry-picken bedoelde ik ook op zo'n manier. Uit je eerste reactie had ik opgemaakt dat je dacht dat Valve alle steamboxes zelf gaat verkopen. Dan gaat Valve natuurlijk niet 10 uit 1 enkele prijsklasse aanbieden, maar zouden ze de beste uitkiezen.

Maar dit is niet het geval. Valve zal waarschijnlijk zijn eigen machine profit-less verkopen, maar de hardware manufacturers zullen er wel wat voor terug willen zien.
Wellicht was ik ook niet helemaal duidelijk in mijn post, mijn excuus. :)

Denk dat Valve wel hele kleine marge pakt maar niet marge waar je rijk van word, is niet hun hoofddoel om geld te gaan verdienen met hardware volgens mijn, ze willen alleen maar grotere afzetmarkt maken. Is eerder verplicht nummertje om console te maken zodat partners bepaalde standaard hebben.

Als het goed is komen er meerdere varianten zowel van valve als andere, voor elke wat wils, bijv. valve komt met goedkope, asus met mid range en acer met hig end, of combinatie ervan.
Kuch * team fortress is ook gratis * kuch
Maar dat komt omdat Team Fortress een online only game is, en mensen kunnen geld betalen voor items ingame.

Half life is alleen maar singleplayer, en als ze die gratis zullen maken, kunnen ze ook geld verdienen aan ingame items, al zou dit nutteloos zijn aangezien niemand die items zou kunnen zien. Dus het lijkt me sterk dat Half Life ooit gratis wordt
Kuch * team fortress is ook gratis * kuch
Team Fortress 2 is pas in 2012 free to play gegaan, daarvoor heeft het sinds z'n release gewoon geld gekost, 20 euro o.i.d. was het of je moest het mee krijgen met The Orange Box.
Ik vind het vreemd dat er in die 10 jaar nog geen patenttroll is geweest die de naam alvast heeft aangevraagd. Zou dit in praktijk werken of zijn hier regels tegen?
valve heeft patent op de naam half-life.
Waarom moeten ze "Half life 3" dan nog eens apart trademarken ?
inderdaad. dit vroeg ik mij ook af.
Patenten en trademarks (handelsmerken) hebben weinig met elkaar te maken.
Ik heb er zo mijn bedenkingen over ik bedoel Valve Europe zit in Luxenburg. Waarom zouden ze de trademark in Spanje doen?

Ik wacht nog even Valves credo was altijd its done when its done.

Al ben ik beniuwd of ze de FPS genre weer zullen herdefiniŽren (zoals ze deden met Half Life 1).
Ik dacht dat John Carmack altijd riep: "when it's done" vanuit id-software.

Vond dat HL2 wel vooruit was destijds met die physics, mooi was dat :)
HL2 was inderdaad met phusics ver voor uit maar als een FPS was het toch wat minder. Niet zo grond brekend als HF1 waar het idee van scripted events (op de juiste manier) bedacht is. Bedoel we hoeven niet te blijven luisteren naar de NPC's we kunnen weg lopen en door gaan, we worden niet vastgehouden aan ons handje etc.. Dat was met HL1 de doorbraak en de reden waarom het nu zo veel gebruikt wordt (op de verkeede manier).