Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Valve heeft voor januari 2014 de Steam Dev Days aangekondigd. Op de ontwikkelaarsbijeenkomst wil Valve kort na het ontvouwen van zijn SteamOS- en Steam Machines-plannen developers op weg helpen met het nieuwe platform.

Steam Dev DaysDe Steam Dev Days zullen op 15 en 16 januari 2014 worden gehouden in Seattle. Volgens Valve kunnen developers op de tweedaagse conferentie niet alleen onderling kennis uitwisselen, maar zullen er ook diverse presentaties worden gehouden. Onder andere onderwerpen als Linux, OpenGL, virtual reality en user generated content worden genoemd. Een definitieve agenda moet nog opgesteld worden.

Valve meldt verder dat tijdens de Steam Dev Days deelnemers direct in contact kunnen komen met het Steam Team, de developers van het gamedistributieplatform. Ook kan het op Linux gebaseerde SteamOS worden besproken en zowel Steam Machines als de Steam Controllers kunnen hands-on getest worden.

Volgens de faq zal Valve geen mediaprogramma organiseren op de conferentie. Deelname aan de conferentie kost 95 dollar per persoon. Opnames van de conferentie zullen na afloop online worden gezet, zo belooft Valve.

Met de introductie van de Steam Dev Days lijkt Valve spelontwikkelaars te willen prikkelen die mogelijk overwegen om games compatibel te maken met SteamOS. Valves Linux-distributie moet volgens de visie van Valve uitgroeien tot een opensource-tegenhanger van Windows en pc-gaming, op basis van Steam Machines van verschillende merken, naar de huiskamer brengen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Met de introductie van de Steam Dev Days lijkt Valve spelontwikkelaars te willen prikkelen die mogelijk overwegen om games compatibel te maken met SteamOS.
Mij lijkt het niet dat je ontwikkelaars prikkelt met een entree prijs van 95 dollar, maar goed.
Zelf vind ik het wel een mooi initiatief dat SteamOS, met een goede support van game ontwikkelaars kan dit nog wel iets worden. Wel moet er goed worden geadverteerd voor SteamOS en de SteamBoxen anders ben ik bang dit dit in de soep gaat lopen.

[Reactie gewijzigd door mobstaa op 10 oktober 2013 18:57]

Grappig, bij het lezen van post dacht ik meteen: Student en jouw profiel bevestigd het.
Toen ik student was vond ik dit soort bedragen ook veel geld maar om het even in perspectief te zetten

SharePoint Conference 2014: General Registration Rate $1,995
Microsoft Techdays: 599 Euro

Om maar even twee recente voorbeelden te noemen. $95 is echt een aanmoedigingsprijs.
Valve weet dat als ze er 500 voor hadden gevraagd het ook uitverkocht zou zijn maar dan zouden het vooral de grote publishers van deze wereld zijn die gaan. Door $95 te vragen is het, zeker voor Amerikaanse, indie devs makkelijk te betalen. Vliegen in de vs kost geen klap en goedkoop slapen kan vaak zo geregeld worden. Tegelijkertijd weet je dat je met die $95 gamers die een glimp van HL3 hopen op te vangen buiten de deur houd.

Ik zie niet hoe ze het vriendelijker hadden kunnen maken dan dit
Ja, klopt ik weet dat het bijna niks is die 95 dollar, maar toch je wordt als developer ergens voor uitgenodigd, maar er moet wel worden betaald. Meer het principe.
Tja het is een keuze. Iedereen kan zich developer noemen en wie wil er niet even bij Valve kijken. Dan kan je uitnodigingen op naam versturen maar wie nodig je dan uit? Mensen die al een keer een spel hebben gemaakt (en wat classificeert zich als spel) of mensen van naam/faam?

Het is hoe dan ook rottiger voor indie Dev's dan 95$ betalen. Een imperfect systeem dat goed genoeg is voor een imperfecte wereld
Ach, 95$ per entry is nog wel over heen te komen. Ik ga ervan uit dat het goed voor elkaar zal zijn.
Ik had de uitnodiging van Valve al binnengekregen in ieder geval (gaat op basis van registratiecode).

Voor de mensen die ook een uitnodiging hebben ontvangen:
"Space for this event is limited—your invitation guarantees your place until Oct. 25, but after that time registration availability will be on a first-come-first-served basis, so sign up now!"
Dit soort prijzen zijn echt peanuts voor een conferentie. 95$ is werkelijk niks. Zelfs voor een eenmans bedrijfje.

Wat Steam os betreft, eerst maar eens afwachten. Zo te zien beginnen ze pas serieus ergens in 2014. (Valve time) ;)

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 10 oktober 2013 19:15]

Helaas is de ticket naar Seatle een stuk duurder :(
Dat is om over ijverige steam/valve fanboys buiten de deur te houden die er toch niks te zoeken hebben.

Als gratis was staat de complete HL3 conspiracy community voor de deur.
SteamOS, hmm. Dan hoop ik dat AMD de Mantle-api gaat ondersteunen voor Linux.
op moment nog niet, maar zowel amd als nvidia ontwikkelaars zijn tijdje bij valve over de vloer geweest. steamos en linux lijkt toch wel serieus genomen te worden. Zo meldde total wars ontwikkelaar vandaag dat 'definitively intents to support steamos'. en een steambox/machine is niet eens een vereiste. het intern steamen van games, ook van origin, via steam overal in huis vanaf je game-pc klinkt veel belovend. je kunt je overigens nog steeds kandidaat stellen als tester voor een van de 300 steammachines.
Ja en ook het leuke is=Dat waarschijnlijk bijna elk spel die voor SteamOS gaat komen ook makkelijker voor elke Linux OS te porten is
20% van de games die nu op steam verschijnen draaien ook op Linux. Komt voornamelijk door de multi-platform mogelijkheden van Unity3D en SDL 2.0, oa gebruikt is voor de eerste unreal-engine gebaseerde game op Linux.
waarbij er bijna geen enkele AAA game beschikbaar is voor Linux.
klopt - omslag punt is ook pas net enkele maanden
- FootBall Manager 2014 is de eerste AAA die komt
- Borderlands 2, onderweg
- NHL '14, ... geen datum
I love it, ik ga zeker in de nabije toekomst games developen, misschien zelfs voor het steam platform!

Ben benieuwd!
Ik zou graag een conferentie zien met alle spelers in de digitale distributie handel zodat gewerkt gaat worden aan een standaard: 1 software library per persoon dat op diverse platforms geactiveerd kan worden, idem met je frendslist etc. Nu lijkt de markt meer en meer richting exclusives en lockins te gaan helaas.
Hopelijk gaan vooral AMD, NVidia en Intel mee in de boot om goede drivers te schrijven voor Linux in het algemeen en niet enkel voor SteamOS.
Op deze manier kunnen andere Linux-distributies meegenieten en kan Linux misschien een volwaardige concurrent worden van Windows. Op deze manier wordt het enkel maar beter voor alle consumenten :).
Ik verbaas me er nog steeds over dat men over drivers begint, en vooral dat men nVidia dan daarbij noemt.
nVidia heeft al jaren prima linux-drivers, die niet onder doen voor de Windows-drivers qua features en performance.
AMD doet het iets minder goed, maar toch valt dat ook best mee.
(Hier spreek ik ook uit eigen ervaring, ik ontwikkel zelf ook cross-platform video/graphics software, voor oa Windows, OS X en linux, en test regelmatig de performance op de verschillende OSen).

Van Intel weet ik eerlijk gezegd niet hoe ze er voor staan op het linux-platform, ik heb zelf geen recente Intel GPU, en ze worden ook zelden in benchmarks meegenomen.

Maar zeker voor nVidia geldt dat het 'driver probleem' er gewoon niet is. Tenminste, niet van nVidia's kant. Er valt nog wel het nodige te verbeteren aan de kant van de kernel en Xorg zelf.
Maar Linus heeft al vaker bijdragen van nVidia aan de kernel geweigerd, dus ik denk dat hier een mooie rol weggelegd is voor Valve om te gaan bemiddelen tussn de linux-ontwikkelaars en de fabrikanten.
Of gewoon de hele zaak forken en op die manier Linus en de andere moeilijke kernel-ontwikkelaars meteen buiten spel zetten. Die draaien vanzelf wel weer bij zodra de fork hun eigen kernel op alle fronten voorbijstreeft.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 11 oktober 2013 16:10]

Ik had het niet helemaal zo verwoord als ik het wou overbrengen, maar ik doelde eigenlijk ook vooral op het hele DirectX eco-systeem en waarom er net hiermee gewerkt werd in samenwerking met de hiervoor geschreven drivers.

Eerlijk gezegd ben ik best een leek in de details hiervan, maar ik weet wel dat grafische performantie niet meteen een plus is binnen het Linux-omgeving.

Als dit de laatste jaren veranderd is, heb ik hier maar weinig effectief van opgevangen.

Wat ik wel weet is dat men nu bij windows blijft, puur voor het gamen.
Ik had het niet helemaal zo verwoord als ik het wou overbrengen, maar ik doelde eigenlijk ook vooral op het hele DirectX eco-systeem en waarom er net hiermee gewerkt werd in samenwerking met de hiervoor geschreven drivers.
Ja okee, dat is meer een probleem in de organisatie van linux. Linux heeft geen tegenhanger van DirectX, OpenGL is de enige API die ondersteund wordt. En de benadering van drivers is daar iets anders dan bij DirectX. Dat geldt onder Windows overigens ook. En als je puur OpenGL tussen Windows en linux vergelijkt, scheelt dat niet veel, zeker niet bij nVidia.

Ik ben het met je eens dat DirectX qua drivers wat netter geregeld is. Een deel van de API wordt door Microsoft zelf in een 'runtime' library geimplementeerd, en de drivers implementeren alleen een minimale driver-API. Bij OpenGL wordt de complete API door de drivers zelf geimplementeerd. Dit zorgt ervoor dat het veel meer werk is om een OpenGL driver te schrijven en testen, en ook dat er meer verschillen zitten tussen de implementaties van verschillende fabrikanten.

Maar dat is een probleem dat ik de linux-community niet zie oplossen. Er is wel het Gallium3D-project, waarbij OpenGL-drivers met een shared runtime worden geschreven, zoals DirectX dat doet. Maar dat wordt momenteel alleen bij een aantal opensource drivers gebruikt. Het kost ook wat extra overhead, dus de performance van Gallium3D-drivers zijn vaak wat minder dan de normale varianten.
Ik denk ook niet dat een nVidia of een AMD z'n drivers gaat herschrijven met Gallium3D.
Eerlijk gezegd ben ik best een leek in de details hiervan, maar ik weet wel dat grafische performantie niet meteen een plus is binnen het Linux-omgeving.

Als dit de laatste jaren veranderd is, heb ik hier maar weinig effectief van opgevangen.
Nou ja, zoals ik al zei, dat valt op zich wel mee dus. Als ik m'n OpenGL code test op Windows, OS X en linux, dan is Windows wel de snelste, maar het verschil is niet heel groot. Het verschil komt ook niet zozeer van de graphics drivers zelf, maar vooral ook van alles eromheen, zoals Xorg en de kernel zelf. Windows is toch iets gestroomlijnder van opzet, in het geval van desktop/gaming.
Wat ik wel weet is dat men nu bij windows blijft, puur voor het gamen.
Ja, dat zal de komende jaren ook wel zo blijven. Op zich is het wel mogelijk om goede games voor linux te maken. Maar op Windows zijn er al zo enorm veel goede games, dus voor een gamer is het niet interessant om de overstap te maken.
Met de komst van SteamOS moet het hopelijk wel net zo makkelijk worden voor de leek om games op linux te installeren met de juiste drivers, libraries etc, als onder Windows.

Maarja, dan moeten die games er nog wel komen, en zo ver zijn we nog lang niet. Voorlopig is eigenlijk Valve de enige grote naam die linux-games maakt. Vroeger was het ID software, maar die zijn juist gestopt met ondersteuning van linux (ondanks dat ze hun games nog steeds met OpenGL ontwikkelen), omdat het de moeite niet waard bleek.
Andere grote namen als DICE, CryTek, Ubisoft, Blizzard... die hebben nog niet echt interesse in linux uitgesproken. En dan blijf je op linux dus een hoop populaire games mislopen, en dus kun je maar beter Windows blijven gebruiken.
JAWEL!! HALF-LIFE 3 CONFIRMED!
eigenlijk niet zo'n gekke tittle

Half-Life 3: Confirmed!

:p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True