Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Valve heeft een update uitgebracht voor de bta van SteamOS die de ondersteuning voor Intel-gpu's aanmerkelijk moet verbeteren. Aan het oplossen van problemen met AMD-gpu's wordt nog gewerkt. Wel bevat de update al verbeteringen wat betreft de audioweergave.

Bij de eerste bètarelease van SteamOS maakte Valve in de lijst met systeemvereisten nog melding dat alleen Nvidia-gpu's worden ondersteund door het op Debian gebaseerde besturingssysteem. Gebruikers konden echter door enkele aanpassingen aan de kernelparameters bij het opstarten alsnog AMD- en Intel-gpu's aan de praat krijgen. Vooral bezitters van een Intel HD Graphics-gpu kregen echter te maken met de nodige bugs. Ook de meegeleverde Mesa, een verzameling opensource libraries voor onder andere OpenGL-ondersteuning, was met versie 9.2 verouderd.

Met een recente update voor SteamOS krijgen Intel-gebruikers voortaan de beschikking over Mesa 10.0. Hierdoor zullen de prestaties op met name Intel Haswell- en Ivy Bridge-processors aanzienlijk verbeteren. Ook wordt voortaan OpenGL 3.3 ondersteund. Verder zouden er geen kernelparamaters meer aangepast hoeven te worden.

Op audiogebied is er voortaan geluid beschikbaar als de gebruiker schakelt naar de desktopmodus. Ook audioproblemen met de game Trine 2 zouden zijn verholpen. Valve hanteert nog wel een 'hard coded' hdmi-audio-driver, waardoor het overschakelen naar een ander audioapparaat handmatig uitgevoerd zal moeten worden.

SteamOS zal door Valve gedurende de bètaperiode met regelmaat van updates worden voorzien. Daarvoor heeft het bedrijf een eigen repository opgericht. Aan een aantal problemen met AMD-gpu's wordt door Valve en AMD zelf nog gewerkt zodat voor gebruikers van die kaarten de nodige patches en fixes in het verschiet liggen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Ik ben benieuwd hoe Valve het op gaat lossen met spellen die via Steam gekocht kunnen worden, maar waarvoor je vervolgens ook Uplay voor nodig hebt (Farcry 3 om maar een mooie titel te noemen)

En persoonlijk hoop ik dat Bethesda snel hun engine werkend heeft op linux, want stiekem lijken Fallout new Vegas en TESV wel verdacht op elkaar kwa functionaliteit. (zelfs in de debugmode)
Ik ben benieuwd hoe Valve het op gaat lossen met spellen die via Steam gekocht kunnen worden, maar waarvoor je vervolgens ook Uplay voor nodig hebt (Farcry 3 om maar een mooie titel te noemen)

En persoonlijk hoop ik dat Bethesda snel hun engine werkend heeft op linux, want stiekem lijken Fallout new Vegas en TESV wel verdacht op elkaar kwa functionaliteit. (zelfs in de debugmode)
Daar kan Valve niet veel aan doen, ze kunnen games van andere partijen alleen onder Linux aanbieden als deze Linux-compatible worden gemaakt door die andere partij.
Maar ze maken niet de software die 3rd parties via Steam aanbieden
Wel bieden ze software aan die 3rd party apps nodig hebben. Daarom rees bij mij in eerste instantie de vraag hoe Valve hiermee om zal gaan.
Heeft nog lange tijd nodig zo te zien voor dat SteamOS mijn w7 gaat vervangen (helaas :()

Edit: Voor de duidelijkheid, ik heb het hier over mijn game-rig en de HTPC naast de TV, want dat Unity3d, PS en office hier niet/slecht op zullen draaien was me al wel duidelijk ;). Voor werkdoeleinden ben ik dan ook tot windows veroordeelt maar ook voor gaming dus nog de komende tijd helaas.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 december 2013 16:43]

Het is ook zeker geen vervanger voor een volwaardige OS (Windows,iOS of een volwaardige Linux versie). Dit OS is eigenlijk bedoeld voor de komende Steam Boxes en zal moeten zorgen dat games beter draaien op mindere hardware.

Je zou natuurlijk wel een dual boot kunnen opzetten, maar daar zie ik op het moment het nut nog niet van in aangezien de benchmarks die in een eerder artikel van Tweakers werden getoond bleek dat Steam OS onderdeed voor Windows 8.1. Dus als ik jou was zou ik gewoon Windows blijven draaien en als Steam OS optimaal werkt overwegen om de overstap te maken. Maar vergis je niet want met Steam OS mis je veel functionaliteiten die Windows bijvoorbeeld wel heeft. Zo is er nog niks vernomen van een mogelijke video/audio player en dat is toch wel een must voor een computer.

[Reactie gewijzigd door rjpurk op 23 december 2013 15:19]

Je zou natuurlijk wel een dual boot kunnen opzetten, maar daar zie ik op het moment het nut nog niet van in aangezien de benchmarks die in een eerder artikel van Tweakers werden getoond bleek dat Steam OS onderdeed voor Windows 8.1.
Dan heb je de benchmarks niet goed begrepen. SteamOS draaide spellen in OpenGL modus beter dan Windows in OpenGL.

De game developers hebben meestal veel meer ervaring in DirectX dan in OpenGL. Ook spelen de meesten mensen op moment hun spellen op Windows waarbij DirectX er is.

1+1=2, Oftewel waarom het spel optimaliseren voor OpenGL? Juist ja, nu Steam(OS) er is voor linux zal er hopelijk aan die redenering wat gebeuren. Met in de hoop dat in de toekomst spellen op OpenGL op linux draaien dan op Windows met DirectX.

Wanneer dat gebeurd zal de industrie steeds beter hun spellen optimaliseren voor OpenGL.

Vergeet ook niet dat de GFX kaarten boeren hun hardware en drivers ook veeeel meer tijd in hebben gestoken om DirectX beter te laten draaien dan ze voor OpenGL hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 23 december 2013 16:31]

Dan heb je de benchmarks niet goed begrepen. SteamOS draaide spellen in OpenGL modus beter dan Windows in OpenGL.
Valve claimde anders letterlijk dat OpenGL sneller was dan Direct3D, ook op Windows:
http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/
We are using a 32-bit version of Linux temporarily and will run on 64-bit Linux later.
Running Left 4 Dead 2 on Windows 7 with Direct3D drivers, we get 270.6 FPS as a baseline. The data is generated from an internal test case.
...
After this work, Left 4 Dead 2 is running at 315 FPS on Linux.
...
Interestingly, in the process of working with hardware vendors we also sped up the OpenGL implementation on Windows. Left 4 Dead 2 is now running at 303.4 FPS with that configuration.
...
This experience lead to the question: why does an OpenGL version of our game run faster than Direct3D on Windows 7?
Kortom, volgens Valve:
Direct3D/Windows < OpenGL/Windows < OpenGL/linux

Alleen zien we dat dus in de benchmarks niet terug.
Nouja, 'internal test case' is waarschijnlijk de verklaring hier.
Nouja, 'internal test case' is waarschijnlijk de verklaring hier.
Als ik dat als verklaring moet zien, dan betekent dat dus dat ze expres een tragere variant hebben genomen dan de standaard-versie die iedere Windows-gebruiker via Steam binnenkrijgt (die tweakers.net dus hier getest heeft).
Ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat Valve nogal onbetrouwbaar is.
Ik vond die rants tegen Windows 8 ook al zo'n onzin. Een hoop onzin over touchscreens en de app store, maar nergens iets dat niet met persoonlijke voorkeur of belangen ($$$) te maken had.
Windows 8 draait immers Steam en z'n games prima. Beetje goedkoop tegen Windows schoppen om maar hun eigen OSje te kunnen promoten.
De vergelijking is ook met een direct3d 9 versie van windows tegen laatste versie van opengl. Direct3d is met 10 en 11 veel sneller geworden door de betere multithreading support.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is voor SteamOS een volwaardig OS wordt. Je kan ook apps via steam kopen, dus waarom niet gewoon een window manager optie erbij plakken voor "normale" PC's
Die zit er al bij maar Valve heeft aangegeven dat ze daar geen plannen mee hebben maar het puur voor de hobbyisten is die meer willen.
Valve had ook geen plannen voor het maken van eigen hardware, laat staan een OS. Toch? :P
het is ook geen vervanger. windows zal je altijd meer kunnen. SteamOs is alleen bedoeld voor gamen.

Ze zijn nu aan het testen met steambox om het daar op te laten draaien. om steamOS openbaar te maken kan je eigen steambox maken.

PS: filmpje doet het niet
nja, aan andere kant hoop ik dat steamOs een geweldige boost gaat betekenen in het ondersteunen van linux door gpu-fabrikanten... want die ondersteuning is gewoon zwak...
Niet alleen in games maar in multi-monitor setup is het dikwijls zelf sleutelen om alles in orde te krijgen...
Inderdaad, Linux is wat dat betreft gewoon niet volwassen. En over het algemeen hebben alle Linux-gebruikers dus profijt van de ontwikkelingen rond een distro met een sterke focus.
Linux IS volwassen.
Het ligt aan specifieke driver support van fabrikanten van grafische kaarten.
Nee, linux mist gewoon een aantal interfaces om bepaalde features goed te implementeren. Daar vallen onder andere multimonitor en dingen als Optimus onder.
Het resultaat is dat fabrikanten zelf het wiel opnieuw moeten uitvinden in hun drivers, en daardoor ontstaan allerlei compatibiliteitsproblemen.
Linux is zeker nog niet volwassen op het gebied van graphics.
Ik weet niet in hoeverre jouw kennis van linux reikt,
maar multi-monitor is al meer dan een decennium mogelijk.
Issue is vaak de slechte driver ondersteuning van voornamelijk Ati en Nvidia en heeft niets met Linux te maken.

Hetzelfde geldt voor Optimus, ook hier een grafische driver issue.
Neemt niet weg dat ik al minstens drie jaar met optimus werk via het bumblebee project.
Inmiddels is het mogelijk om standaard vanuit de repository met behulp van kmod Optimus te installeren en werkend te krijgen.
Issue is wat ik al eerder zei, of de grafische driver jouw videokaart goed ondersteund.
Ik weet niet in hoeverre jouw kennis van linux reikt,
maar multi-monitor is al meer dan een decennium mogelijk.
Issue is vaak de slechte driver ondersteuning van voornamelijk Ati en Nvidia en heeft niets met Linux te maken.
Verder dan de jouwe blijkbaar, want je snapt niet wat ik zeg.
Er is een verschil tussen iets dat 'mogelijk' is, en iets dat goed algemeen ondersteund wordt.
Hetzelfde geldt voor Optimus, ook hier een grafische driver issue.
Neemt niet weg dat ik al minstens drie jaar met optimus werk via het bumblebee project.
Niet dus. Om Optimus goed te laten werken, moet het mogelijk zijn via een standaard interface resources te sharen tussen verschillende drivers. Dat is niet goed mogelijk in linux.
Bumblebee kan dan ook niet hetzelfde als wat Optimus doet.
Lees je eerst maar eens in, want blijkbaar is je kennis heel oppervlakkig en gebrekkig.
Ik heb het een tijdje terug in m'n blog al eens uitgelegd, want blijkbaar snapt niemand het (zelfs Linus Torvalds niet):
http://scalibq.wordpress....ux-the-dunning-kruger-os/
Namely, if he would just have read the Optimus whitepaper from nVidia, he would understand that it requires quite a bit of support from the OS and the graphics APIs. It’s not just some feature that nVidia can switch on. It does not work on all versions of Windows either. You need Windows 7 or higher, because Windows 7 had an overhaul of the display driver model, which allows drivers of multiple vendors to be active at the same time, and it allows DXGI surfaces to be shared between these drivers efficiently (the key point of Optimus is that running applications can be moved from one GPU to the next on-the-fly).

Linux/Xorg had no such interface at the time. So while there were some hacks that claimed to give you Optimus-support in linux, such as Bumblebee, they really didn’t. Namely, what Bumblebee does, is a really ugly bruteforce solution: It starts up two X servers, one for the internal GPU, and one for the nVidia GPU. It then copies the window contents from one X server to the other. The obvious flaw here is that it’s not dynamic: an application needs to specifically be started on the proper X server. And once it is started, it cannot be moved to another. This means it cannot dynamically respond to changes in GPU-load, such as Optimus, and therefore, once the X server is started for the nVidia GPU, the nVidia GPU will remain active, until all programs on that X server, and the X server itself are closed.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 23 december 2013 23:40]

Ik denk toch dat jij het niet helemaal snapt. Linux is opensource. Dat linux een bepaalde interface mist om iets te laten werken is dus onzin. Nvidia is vrij om ook maar wat dan ook ze nodig hebben gewoon bij te patchen in het OS
Ik denk toch dat jij het niet helemaal snapt. Linux is opensource. Dat linux een bepaalde interface mist om iets te laten werken is dus onzin. Nvidia is vrij om ook maar wat dan ook ze nodig hebben gewoon bij te patchen in het OS
Nee, jij snapt het niet.
Iedereen kan wel van alles aan linux patchen, maar dan krijg je een totale wildgroei aan APIs en functionaliteit, en is het onmogelijk om applicaties te schrijven die overal goed werken.
Daardoor is er dus een bepaalde gestandaardiseerde interface nodig, die door alle software gebruikt kan worden. Opensource of niet heeft daar weinig mee te maken.
Zeker in het geval van Optimus, waar de nVidia-driver dus met de Intel-driver moet samenwerken.

Het is wel zo dat men in de opensource-wereld het opensource-zijn vaak onterecht als excuus gebruikt om bepaalde dingen niet goed te standaardiseren (zoals jij dus ook nu doet). En dat maakt een systeem als linux dus onvolwassen.

SteamOS is zelf al een goed bewijs hiervoor: Alleen met een beperkt aantal nVidia-kaarten werken Steam en de games goed.
Bij Windows spelen dat soort dingen niet echt. Of je nu Windows Vista, 7, 8, of 8.1 gebruikt, vrijwel alle games werken gewoon volledig (met OpenGL danwel D3D9/10/11). En het maakt ook niet uit of je een Intel, AMD of nVidia GPU hebt. Als je maar een beetje recente drivers hebt, komt het wel goed.
Dat is gewoon een volwassen OS en ecosysteem, met goed gestandaardiseerde interfaces en goed geteste drivers.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 23 december 2013 19:49]

Dat is niet waar jij mag van alles patchen en vervolgens kan je dat submitten om standaard opgenomen worden in volgende releases en dus zo een standaard te creeeren. Enige kritiek die je hier op kan hebben is dat Linus en ze foundation soms wat moeilijk zijn met het mee nemen van dit soort standaarden in volgende releases. Des al niet te min is dit al heel vaak gebeurd. Om maar een voorbeeld te noemen, zo zitten er optimalisaties in de kernel voor xen die microsoft nodig had om windows server mee te virtualiseren.

Dat AMD kaarten niet goed werken onder linux is een veel besproken probleem en ligt volledig aan AMD en hun drivers.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 december 2013 19:59]

Dat is niet waar jij mag van alles patchen en vervolgens kan je dat submitten om standaard opgenomen worden in volgende releases en dus zo een standaard te creeeren.
Ik zeg niet dat het niet mag.
Verder kun je dingen wel submitten, en dat heeft nVidia ook gedaan... maar dat werd dus afgewezen. Sowieso is het nog maar de vraag of een AMD of Intel ooit iets gaan ondersteunen dat nVidia heeft gesubmit of vice versa.
Het is gewoon veel beter om die interfaces van te voren te standaardiseren.
Des al niet te min is dit al heel vaak gebeurd.
Maar niet vaak genoeg, want linux loopt nog ver achter op Windows op grafisch gebied.
Dat AMD kaarten niet goed werken onder linux is een veel besproken probleem en ligt volledig aan AMD en hun drivers.
Nee, dat is niet zo. Het probleem is vooral dat het veel te lastig is om goede drivers voor linux/OpenGL te schrijven. Voor Windows/Direct3D lukt het AMD wel. Dat is geen toeval.
Als iets mogelijk is dan werkt het dus.
Algemene ondersteuning heeft te maken dat een fabrikant een kant-en-klare oplossing heeft en dit ondersteunt.
MS heeft hier voordeel in omdat fabrikanten dit primair maken voor Windows met maar 1 reden : commercie en geld.

En in het geval van multi-monitor kan ik met Windows ook regelmatig niet de juiste setup krijgen, vaak door brakke drivers.

Dat bumblebee niet hetzelfde kan doen met Linux/Optimus dan de oplossing via Windows/Optimus heeft te maken dat Nvidia dit heeft ontwikkelt voor MS Windows.
Reden hiervoor is niets meer en minder : commercie en geld.
Het bumblebee project heeft de werking van Optimus voor mekaar moeten krijgen door middel van reverse enginering en soms gokken ofwel trial&error.
Hadden ze de code kunnen inzien of Nvidia had bijgedragen aan het project, zou veel meer mogelijk zijn.

Dat alle games werkzaam zijn over alle genoemde Windows versies is niet waar.
Regelmatig zijn er voorbeelden geweest dat het niet meteen werkte, maar weer eens een patch toegepast moest worden.
Deze patch wordt snel neergezet in de Windows updates en het lijkt weer alsof het standaard wordt ondersteund.
Echter met maar 1 reden : commercie en geld

Dat Linux achterloopt op grafisch gebied is bull-shit.
Vijftien jaar geleden waren al games die een betere performance hadden op Linux dan op Windows en er zijn nu nog steeds voorbeelden van met nu nieuwe games.
Ik kan de link niet zo snel even vinden, maar ergens hier op Tweakers is een view geweest waarin werd aangegeven dat sommige games meer fps haalde dan de Windows tegenhanger.

Commercie en geld heeft alles te maken met de ondersteuning van drivers voor OS-sen, zodra je een interessante marktwaarde hebt komt geld los.
Zodra geld vrijkomt is het makkelijker voor ontwikkelaars om goede drivers te maken en ondersteuning te bieden.
Ontwikkelaars krijgen daarmee de tijd om kennis te vergaren van het OS, interfaces, methoden, etc.
Dit voordeel heeft Windows gewoon tegenover Linux.

Daarom blijven voorlopig de commerciele drivers van AMD en Nvidia voor Linux achterlopen op die voor Windows.
Wanneer de commerciele marktwaarde van Linux stijgt, zal meer budget vrij komen voor de ontwikkeling van drivers en dus betere drivers.

In de tussentijd moeten we het doen met hele goede open-source ontwikkelaars, die met weinig middelen en weinig informatie, goede (grafische) drivers maken.
Als iets mogelijk is dan werkt het dus.
Ja, maar dat kan dus ook een lelijke hack zijn die alleen maar werkt op een special geconfigureerd systeem van een ontwikkelaar.
Algemene ondersteuning heeft te maken dat een fabrikant een kant-en-klare oplossing heeft en dit ondersteunt.
En dat is de enige vorm van ondersteuning die telt in de echte wereld. Zoals ik al zei, voor Optimus moeten dus drivers van twee verschillende fabrikanten met elkaar kunnen praten, en dat kan alleen als beide fabrikanten hier dezelfde standard voor gebruiken.
MS heeft hier voordeel in omdat fabrikanten dit primair maken voor Windows met maar 1 reden : commercie en geld.
Dat heeft er weinig mee te maken. Ook in de open source wereld zijn er genoeg voorbeelden te noemen van algemeen geaccepteerde standaarden. Neem bv TCP/IP.
En in het geval van multi-monitor kan ik met Windows ook regelmatig niet de juiste setup krijgen, vaak door brakke drivers.
Gevalletje PEBKAC.
Je maakt mij niks wijs. Ik ontwikkel custom video-oplossingen voor VJs en dergelijke, met eigen software. We moeten regelmatig PCs optuigen met 6 of meer video outputs. Dat gaat vaak met een combinatie van AMD, nVidia en Intel-chips. Dat is totaal geen probleem onder Windows.
Dat bumblebee niet hetzelfde kan doen met Linux/Optimus dan de oplossing via Windows/Optimus heeft te maken dat Nvidia dit heeft ontwikkelt voor MS Windows.
Nee, het heft te maken met het ontbreken van de juiste interfaces in de linux-kernel. En zelfs toen nVidia patches daarvoor had gesubmit, warden die tegengehouden. Dat heeft allemaal niks met Windows te maken.
Het bumblebee project heeft de werking van Optimus voor mekaar moeten krijgen door middel van reverse enginering en soms gokken ofwel trial&error.
Helemaal niet. Bumblebee is gewoon een triviale oplossing met meerdere Xorg-servers. Dat heeft niets met reverse engineering te maken. Je kletst uit je nek.
Dat alle games werkzaam zijn over alle genoemde Windows versies is niet waar.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen werkt dezelfde software out-of-the-box op een groot aantal versies van Windows, en een groot aantal verschillende configuraties.
Mijn eigen software draait probleemloos op XP, XP x64, Vista, 7, 8 en 8.1, op Intel, AMD en nVidia GPUs (en een combinatie daarvan, al is dat vanwege technische beperkingen in Vista niet mogelijk, daar moeten alle GPUs dezelfde driver gebruiken).
Dat Linux achterloopt op grafisch gebied is bull-shit.
Nee, dat is gewoon de waarheid. Neem dat maar van mij aan, ik schrijf zelf software voor Windows, OS X en linux, en kan je haarfijn uitleggen hoe de vork in de steel zit, en dat ook aantonen met werkende code. Ik heb zelfs een deel van mijn OpenGL-code open source gemaakt, zodat je daar zelf mee kunt experimenteren: http://sourceforge.net/p/...default/tree/BHM3DSample/
Je zult zien, onder Windows draait deze OpenGL-code het snelst. OS X en linux zijn beiden trager.
Dat zijn de keiharde feiten. De rest is geblaat van linux fanboys.
Ik denk toch dat jij het niet helemaal snapt. Linux is opensource. Dat linux een bepaalde interface mist om iets te laten werken is dus onzin. Nvidia is vrij om ook maar wat dan ook ze nodig hebben gewoon bij te patchen in het OS
Lekker als iedereen dat op zijn eigen manier doet, heb je straks 30 verschillende implementaties zonder dat er een algemene standaard is die iedereen gebruikt :/
Hee die blog heb ik nog gelezen toen ik bezig was om Linux samen met bumblebee goed aan de praat te krijgen op mijn laptop met optimus chipset. :)
Wat je zegt is juist, het is geen vervanger. Maar het is niet zo dat het alleen bedoeld is voor gamen. Als je graag games speelt op een Windows of Linux PC, is SteamOS daar niet de vervanger voor. Het is puur bedoeld voor de woonkamer. Het moet een gestandaardiseerde HTPC worden.

Valve is daar altijd eerlijk over geweest, en onderschreef dat nog eens toen ze de beta eenmaal vrij gaven. Toch hebben een hoop mensen op de een of andere manier het beeld gevormd dat ze SteamOS op hun desktop gaan gebruiken, terwijl Valve het advies geeft om gewoon Ubuntu te draaien.

Valve heeft op de een of andere manier verkeerde verwachtingen geschept en zal dus niet alleen hard haar best moeten doen om SteamOS stabiel te krijgen, maar ook om een PR probleem op te lossen.
Clip is fixed.
Steamos is wel degelijk te gebruiken als windows vervanger in de toekomst, het is een voor gaming geoptimaliseerde tak van debian maar dat wil niet zeggen dat je hem niet gewoon ook met een ander desktop environment als pc kan gebruiken. Natuurlijk is dat nu nog niet aan de orde maar het zou wel moeten kunnen in de toekomst.
je zeg eerst dat het een vervanger kan zijn, en daarna zeg je duidelijk dat het misschien wel zou moeten kunnen in de toekomst. dat klinkt toch een beetje tegenstrijdig. en volgens mij heeft valve duidelijk aangegeven daar ook niet aan te willen.
Dit is bedoelt als OS waar je eigenljik alleen games op speelt. Er zit wel een desktop in, maar dat is een nagedachte.
.
Ofwel, eigenlijk wil je dit alleen op je Steambox of HTPC. Op je desktop kan je beter Ubuntu installeren en daar gewoon Steam op draaien.
Dit is bedoelt als OS waar je eigenljik alleen games op speel
Behalve als je via SteamOS ook de Software kan kopen die ook in Steam te koop staat

Als die pakketten ook onder Linux werken kan SteamOS zeker uitgroeien tot meer dan alleen een Gamers OS
SteamOS lijkt mij zeker interessant, maar geheel " vervangen" van windows voor het gamen zal denk ik niet gebeuren. De kans dat ik SteamOS opstart om te gamen, om vervolgens Windows weer te booten om andere dingen te doen is vrij klein denk ik (Ondanks het snelle opstarten van SSD's natuurlijk)

Mocht het prestatiewinst opleveren tov Windows, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Iemand toevallig die hier al wat meer over weet?
Ik heb eens gehoord dat er multiboot programma's zijn. waarbij je Zonder opnieuw op te starten van OS kan wisselen. Een soort van alle actieve taken en programma´s en geheugen wegschrijven naar de HDD en vervolgens een eerder geopende verzie van windows hervatten. (dan heb ik het niet over emulators). Ik zie er wel toekomst in.

Misschien dat steamOs onbewust kan bijdragen aan de ontwikkeling ervan.
Dit gaat nooit werken tenzij de os'en precies gelijk zijn, zelfde kernel hebben en zelfde configuratie. Onmogelijk dus. Voor Android heb je wel een appje voor zomige modellen (sgs4) waarbij je kan rebooten naar andere ROM. Maar op PC gaat dit nog lang niet werken simpel om dat os'en hier niet voor gemaakt zijn om dit te kunnen
Dit gaat nooit werken tenzij de os'en precies gelijk zijn, zelfde kernel hebben en zelfde configuratie. Onmogelijk dus.
Nog nooit van een hypervisor gehoord? De techniek is er. De marktvraag voor yousql's idee is er alleen niet, waardoor softwareondersteuning achter blijft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 december 2013 20:54]

Het is er wel, zij het in embedded vorm en dus niet beschikbaar voor jou en mij op onze computer.
De Xbox One heeft een Hyper-V draaien met een downsized Windows kernel waar "apps" als Skype op draaien en hun traditionele Xbox OS.
Het resultaat is dat je feilloos gewoon switched tussen de 2 OS'en en ze zelfs tegelijkertijd, side by side kunt gebruiken. Het zou mooi zijn als op dit idee verder gewerkt wordt want dan kan je gewoon het beste OS voor de toepassing die je gebruikt inschakelen.
Jij hebt het over Windows en steamOS(linux). Ooit verdiept in hypervisor? Gaat voorlopig nog niet werken hoor.
ik zou zelf meer toekomst zien in een game OS, waarbij game developers de game´s ontwikkelen voor het desbetreffende os. In plaats van een OS dat games op vangt, dat voor een ander OS gemaakt is. Dan voelen game´s ook wat minder gemuleerd‎ aan, als ik dat zo mag zeggen.

Op zich zou je toch een heel lichtgewicht game os moeten kunnen maken als je het helemaal van de grond af aan opbouwt? Met wat beperkte hardware ondersteuning om het wat stabieler en minder lomp te houden.
Dat is wat SteamOS ook is.

SteamOS is gebaseerd op Debian, wat een realistische basis is om het lichtgewicht en toch breed ondersteund te houden. Daar bovenop verwacht ik in de toekomst een AMD Mantle API variant die cross-GPU werkt. Het is er nu nog niet, maar ik verwacht zeker dat het op korte termijn zal komen. Die 2 dingen samen zorgen voor een lichtgewicht, veilig, breed ondersteund OS die uitstekende gaming prestaties kan neerzetten.

- Maar eerst moeten we goede AMD support afwachten, cross platform Mantle of variant erop, en (veel) meer games die op Linux draaien. Tot die tijd is SteamOS niets meer dan een niche product.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 december 2013 15:28]

Snelle update. Netjes! Ik hoop van harte dat dit een maatstaf is voor de doorontwikkeling van SteamOS. Kleine iteraties met elke keer een kleine fix of uitbreiding en zo langzaam de beta steeds aantrekkelijker maken.

Ik lees in het SteamOS channel dat streaming ook al in Q1 beschikbaar gaat komen. Als dat zo is, zet ik hier meteen een Intel NUC neer!
Ik zie serieus de kans dat ik over een paar jaar (als mijn PC aan vervanging toe is) ik een Steam Box koop en een licht gewicht deskop, of een tablet, voor overige zaken (browsing, YouTube, chat etc.)

Dit zou wel eens heel groot kunnen worden.
Ik heb er al zin in dat ze het OS releasen :)
Als Valve slim is dan voegen ze XBMC toe in hun catalogus zodat mensen het makkelijk kunnen installeren en hun Steam machines zodoende ook makkelijk als mediaplayer kunnen inzetten. Media afspelen is nog een groot gemis van het steamOS. Als ze dit nou eens zouden regelen dan konden ze nog veel beter concurreren met xbox en playstation want gewoon van al mijn vrienden die een console hebben weet ik dat ze het ook gebruiken om films en muziek mee af te spelen.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 23 december 2013 20:48]

Als Valve slim is dan voegen ze XBMC toe in hun catalogus zodat mensen het makkelijk kunnen installeren en hun Steam machines zodoende ook makkelijk als mediaplayer kunnen inzetten.
Dat gaat niet gebeuren. Valve zal bijvoorbeeld nooit voor de licentiekosten van codecs willen betalen.

Wat je wel kan doen is het makkelijk maken om repositories aan te laten sluiten bij SteamOS. Dit is niet moeilijk, omdat het op Debian gebaseerd is en het Debian package systeem (apt) gebruikt. Niet-commerciele partijen die XBMC uitbrengen kunnen dit dan op SteamOS doen, waardoor het betalen van licentiekosten omzeild wordt.
Media afspelen is nog een groot gemis van het steamOS. Als ze dit nou eens zouden regelen dan konden ze nog veel beter concurreren met xbox en playstation want gewoon van al mijn vrienden die een console hebben weet ik dat ze het ook gebruiken om films en muziek mee af te spelen.
Heb geduld. SteamOS moet ten eerste zich sterk maken als alternatief voor Windows. XBMC komt er vanzelf bij vanuit de community. ;)
Hmm ga hem binnekort eens in een Vbox gooien!

PS: Video eventjes nakijken :+
Dat videootje is volgens mij correct, SteamOS kan namelijk ook geen videootjes afspelen :P
Zou dat vooral niet doen, nog minder video-driver support voor virtual-GPU's... helaas, want soms presteren ze niet eens zo slecht. Ik zal even een tweede disk pakken als ik jou was, en een UEFI entry aanmaken, het heeft een (U)EFI nodig namelijk, SteamOS.
Geen optie in mijn geval ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True