Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 178 reacties
Submitter: himlims_

Valve heeft de eerste testversie van zijn Linux-besturingssysteem voor gamemachines SteamOS uitgebracht en het bedrijf geeft instructies hoe gebruikers hun eigen Steam Machine kunnen maken. Voorlopig worden daarbij alleen Nvidia-kaarten ondersteund.

SteamOS is een fork van Debian met de Gnome-omgeving en de eerste testversie met codenaam Alchemist is gebaseerd op Debian Wheezy 7.1. Valve heeft onder andere de graphics stack aangepast, waarbij voorlopig alleen Nvidia-kaarten worden ondersteund. Ook is auto-update-functionaliteit toegevoegd, naast grafische aanpassingen om het OS geschikt te maken voor de 'huiskamer' en het naadloos aan te laten sluiten op Steam en de games van het platform.

Valve heeft een handleiding online gezet voor systeembouwers die hun eigen Steam Machine met SteamOS willen bouwen. De systeemvereisten zijn dat er een systeem met uefi-ondersteuning en 64bit AMD- of Intel-processor aanwezig moet zijn met 4GB geheugen en een harde schijf van minstens 500GB. Verder heeft Valve het over aanwezigheid van een Nvidia-kaart, zonder daar verder minimale eisen aan te stellen. Ondersteuning voor AMD- en Intel-graphics zou nog komen. SteamOS kan vervolgens via een usb-stick geïnstalleerd worden.

SteamOS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (178)

Ik snap niet dat dit niet genoemd is maar de installer die SteamOS op dit moment gebruikt wist volledig de harde schijf en je kan niet kiezen welke, wees dus erg voorzichtig met het installeren en haal alle schijven die je niet leeg wilt hebben los. De 500gb is onzin, je kan SteamOS ook op veel kleinere schijven installeren(vanaf ongeveer 40gb moet het lukken). Ontdanks dat AMD en Intel niet ondersteunt worden, zijn er wel drivers aanwezig en is er een best grote kans dat deze wel werken. Verwacht hierbij wel tegen bugs aan te lopen.

Verder is het geen desktop os, als dat is wat je zoek raad Valve Ubuntu 12.04 aan.
Lijkt me nogal logisch dat hij alles wist. Het is een OS net zoals Windows en Linux, die formatteren ook altijd.
Dit heb je fout! Ooit gehoord van een dual-boot? Dat zou natuurlijk niet werken als alles continu geformateerd werd...
Normaal kun je bij installatie aangeven dat je hem op een andere partitie geinstalleerd wilt hebben, en dan laat hij het andere OS met rust.
Formatteren van een partitie ja. Niet de hele schijf.
Niet dus, de meeste Linux installers laten andere installaties intact als je dat wilt.
Bij Windows dus ook hè. Je krijgt dan een Windows.Old map.
Bij Ubuntu kun je gewoon kiezen of je een dualboot/tripleboot wil
windows doet dat, linux kan je zelf je partities aanmaken en beheren, en sommige linux distro's(ubuntu) geven gewoon aan 'ubuntu naast windows installeren'
windows formatteerd de schijf gewoon als er iets opstaat tenzij het een andere windows versie is
http://store.steampowered.com/steamos/buildyourown:
WARNING: Both installation methods will erase all content on the target computer

Niet genoemd zeg je?
Sharkwouter bedoelt niet genoemd in het Tweakers artikel. Iemand die iets enthousiast gaat downloaden en installeren komt van een koude kermis thuis.
Hij doelt op het Tweakers artikel.
[....] De 500gb is onzin, je kan SteamOS ook op veel kleinere schijven installeren(vanaf ongeveer 40gb moet het lukken). [...]
Die eis is dan ook gelukkig voor Steam Machines en niet SteamOS...
Dus hiermee kan ik niet zeg maar, internetten, film kijken, downloaden via newsgroepen?
Maar eigenlijk alleen games spelen?

En wat zou je me aanraden voor het gebruik van (regel 1) windows of valve ubuntu?

Ben alleen bekend met windows, maar een keer een andere uitdaging/os lijkt me ook leuk.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de streaming functie. En dan wat daarvoor nodig is aan processing power. Het zou geweldig zijn als ik bij de TV een stil SteamboXBMC apparaatje kan zetten voor weinig waarbij ik de intensievere games kan spelen als mijn main pc elders aanstaat en op andere momenten een htpctje heb. Je zou denken dat de systeemeisen daarvoor laag kunnen zijn. Zoals een user op het steam forum al zegt:

"To put it into simple terms.

For downstream(living room) you literally only need a machine powerful enough to play a blu-ray movie and download from the internet at the same time."

(bron: http://steamcommunity.com.../1/864980734655803394/#p2)
dus je kan inhous gakai onlive maken?
dat de pc alles rendeert en dan streamt naar de woonkamer?
dat zou wel een leuke functie zijn want dan kan je de pc(groot kast) ergens weg doen en een kleine console bouwen voor op de tv.
Dit is overigens al in de praktijk mogelijk met een PS3/PS4 en PSP of Vita (Remote Play).
Ik heb hetzelfde idee. Ik heb momenteel een xtreamer ultra 2 aan, die kan prima bluray images streamen over het netwerk. Dual bootable tussen steamOs en Openelec lijkt mij vrij interessant.
Voor mensen zonder een UEFI moederbord:

http://redd.it/1su4t1

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 14 december 2013 09:11]

Jammer dat amd fans moeten wachten had ik niet verwacht van valve...
maar ik wel van amd.. veel bugs in drivers etc. er is nog geen goeie ondersteuning voor steamOS waarschijnlijk..
Pardon?

SteamOS is in basis een Debian distro. Wil je beweren dat het alleen maar ellende en rampspoed is, wanneer je AMD drivers gebruikt in Debian? Bovendien, weet jij of het aan AMD ligt, of aan Valve, dat Valve de ondersteuning voor AMD videokaarten momenteel weg heeft gehaald?
Wil je beweren dat het alleen maar ellende en rampspoed is, wanneer je AMD drivers gebruikt in Debian?
Ik gebruik naast OSX op mijn Macbook pro Ubuntu dagelijks als mijn main desktop OS omdat het beide platformen zijn die een plezier zijn voor de ontwikkelaar. In de Linux PC zit een AMD kaart. Denk dat ik een goeie ervaringsdeskundige ben.

Als je over de kommer en kwel wil spreken in dat systeem dan is het inderdaad die AMD kaart. Eigenlijk zijn de open source drivers (zeker als je meer dan 2 schermen aan de praat wil krijgen) kwalitatief beter als het over 2D gaat, echter boet je enorm in 3D snelheid.

Dus het is ergens kiezen tussen de cholera en de pest met AMD onder Linux. Ik geloof zelf dat voor de laatste Serious Sam die ook onder linux werkt de ontwikkelaar er eigenlijk klaar mee was en gewoon zei dat AMD gebruikers maar de open source drivers moest gebruiken.

En dan spreek ik nog niet eens over hun OpenCL support die ook om te huilen is. Geloof dat ze bij de Blender foundation al jaren proberen om hun renderer op AMD kaarten werkend te krijgen.

En zelf met dev support van AMD (want voor al die open source movies gebruikt men de laatste tijd nvidia kaarten) lukt het nog niet eens omdat ze tot de constatatie kwamen dat AMD hun CL compiler (als ik mij niet vergis) eigenlijk op niet veel trok en moest herschreven worden om het goed te kunnen ondersteunen.

Ik heb gelukkig die 7950 gekregen anders en iets met een gekregen paard, maar had ik ervoor betaald dan was ik absoluut geen happy camper. Nu niet dat ik voor een AMD kaart waarschijnlijk had gekozen. En ergens wil ik hem dan ook niet verkopen omdat ik die persoon waarvan ik het gekregen heb niet tegen het hoofd wil stoten.

Eerlijk gezegd ik moet soms eens lachen met mensen op Windows die klagen over AMD drivers want dan heb je volgens mij nog nooit kennis gemaakt met AMD GPU's onder Linux.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 14 december 2013 22:02]

Dat is jou ervaring, mijn ervaring en die de rootgamer.com community is van mening dat je beter een Nvidia kaart in de Linux desktop kunt proppen dan een afkomstig van AMD/ATI.

Vanwege de simpele redenen;
- prestatie verschil (positief)
- kwaliteit van driver en hardware ondersteuning.

Neemt niet weg dat Maple een mooie techniek is, en zeker potentie toont voor de toekomst. Maar heden dag komt ATI nog niet in de buurt van Nivida voor Linux, windows kan de verhouding vast anders liggen, maar heb ik geen verstand van.


Steps to install SteamOS on a machine without UEFI:
On your current computer:
• Copy the files from SteamOSInstaller.zip to your FAT32 flash drive
• Run blkid to get the device id of your flash drive (ex. /dev/sdb)
• Run sudo grub-install --debug --target=i386-pc --force --root-directory=/media/usb /dev/sdb
• Copy grub-pc-bin.deb and grub-pc.deb to the root of your flash drive (these are Wheezy/grub-pc-bin and Wheezy/grub-pc with modified dependencies to accomodate SteamOS' custom packages)

On your (soon-to-be) Steam Machine:
• Boot onto your USB
• Select Automated Install
• Allow the installer to run until it errors out, saying: "The 'grub-pc' package failed to install into /target/."
• Press continue twice, select Execute a shell, and press continue two more times

Commands to enter into the shell:
• chroot /target
• dpkg -i /media/cdrom/grub-pc-bin.deb
• apt-get install grub2-common
• dpkg -i /media/cdrom/grub-pc.deb
• Press back, and click continue

Install the GRUB boot loader on a hard disk should now be highlighted; press continue two more times
Continue the instructions here under Custom Installation at #7

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 14 december 2013 13:20]

Yep Nvidia heeft nou eenmaal veel betere Linux drivers dan AMD, dat was 15 jaar geleden ook al zo en nu nog steeds.
Dat is niet alleen in Linux... ATI/AMD is op Windows ook altijd al een drame geweest met drivers.
Dat is niet alleen in Linux... ATI/AMD is op Windows ook altijd al een drame geweest met drivers.
Behalve toen Microsoft met Windows Vista een nieuw drivermodel gemaakt had en AMD als enige van de twee een fatsoenlijke driver had gemaakt terwijl nVidia het spul maar niet van de grond kreeg.
Dit is ook echt zo'n "broodje aap verhaal" dat ooit is opgedoken ofzo.
Ik gebruik al ruim 10jaar ATi/AMD kaarten, en de keren dat er iets niet helemaal goed werkte zijn op 1 hand te tellen.
Ik kan brummetje geen ongelijk geven. Ik heb zelf een AMD kaart(hd7950). AMD is heel snel met het uitbrengen van beta drivers(ik spreek hier over Windows) maar zoals je weet is een beta driver niet het toppunt van stabiliteit. nVidia deed dit dan toch beter (mijn vorige kaart was een 8800GTX) want kwamen altijd snel met whql drivers die veel stabieler zijn. Af en toe moest je van nVidia eens een beta driver downloaden om ondersteuning te krijgen voor de nieuwste games.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 15 december 2013 04:08]

Dat slaat nergens op. Ik heb door de jaren heen zowel ATI/AMD als NVidia kaarten in mijn windows systemen gehad en beide hebben zo hun bugs en problemen. Maar het is absoluut niet zo dat de één erger is dan de ander is mijn ervaring.

Mijn huidige systeem heeft een AMD kaart en die draait zonder noemenswaardige problemen onder WIndows.
Ik heb niet anders dan ellende gehad met mijn AMD drivers.
Dat kan zijn maar ik heb met beide problemen gehad.

Met AMD zijn de problemen vooral met crossfire geweest en support voor nieuwe games. Later opgelost door altijd maar op beta drivers te draaien (met mogelijke bugs daar weer van :P).

Nvidia heb ik een 7900GT gehad (die ik ook nog ergens heb liggen en het nog steeds doet :O). In de tijd ik deze heb gehad is er van Nvidia een grafische driver geweest waardoor RDP niet meer werkte (je kan geen verbinding meer maken met de PC waar remote desktop op aanstaat tenzij je een registry edit op die PC doet en dan de PC herstart).

M'n broertje een [sarcasm]fantastische PC[/sarcasm] gehad die in elkaar gezet was door Paradigit, hier zat een passief gekoelde Nvidia kaart in die op een gegeven moment 70 celcius was bij het opstarten van Windows en 98-115 celcius (uiteindelijk crash) bij het afspelen van een YouTube filmpje. Natuurlijk gekeken naar die kaart hey er zit ruimte tussen de koelpasta en het passieve koelblok (bouwt Nvidia 7900GT bij hem in daarna geen problemen meer behalve high-end games, daarna gezegd koop die kaart maar *een AMD van MSI*) sinds die was ingebouwd geen problemen meer.

Ik moet zeggen dat ik dat problemen van Nvidia irritanter vond dan het probleem van de AMD kaarten/drivers. Daarom gebruik ik op het moment van vandaag nog steeds AMD kaarten, sinds ik van Nvidia naar AMD ben overgestapt.

edit: alinea's enzo

[Reactie gewijzigd door Starke op 14 december 2013 16:41]

*M'n broertje een fantastische PC gehad die in elkaar gezet was door Paradigit, hier zat een passief gekoelde Nvidia kaart*

Fantastische pc en passief gekoeld in 1 zin.
Die kaart die je broer had zal wel een productie fout gehad hebben.
Of misschien zelfs de koeler die gewoon niet goed genoeg aangedrukt was.
AMD zal altijd problemen hebben met software. Dit is al jaren zo.
Enkele jaren terug (weet niet of dit al gebeterd is) kon je zelfs menig games gewoon niet spelen op AMD kaarten, zuiver en alleen omdat hun software te wensen over liet.
En in vergelijking, de huidige kaarten van Nvidia zijn gewoon weg stukken beter. Meer actieve cudacores etc. En daarboven zijn AMD kaarten altijd energievreters geweest, dus veel meer warmte wat dan weer ten koste komt van performance.
Ik was even vergeten dat sarcasme niet zo heel erg opvalt. Sowieso heb ik de laatste jaren menig PC dat is in elkaar gezet door wat voor computer zaak dan ook niet van binnen willen bekijken (omdat als je dat van binnen ziet je over het algemeen gelijk alles eruit wil trekken en er opnieuw inzetten zodat je een betere airflow kan creëren) .

De huidige PC van hem heb ik gewoon zelf in elkaar gezet en heeft geen problemen naar wat ik heb gehoord. Maar zoals ik zeg ik heb slechte ervaring met Nvidia kaarten (afgezien van de problemen die met de 8XXX series zijn langsgekomen en het ei bakken op de Nvidia kaarten) waardoor ik zelf eerder voor AMD zal kiezen.
En in vergelijking, de huidige kaarten van Nvidia zijn gewoon weg stukken beter. Meer actieve cudacores etc.
Meer actieve cudacores etc. ga je inlezen over Nvidia en AMD, cudacores en gebruik van deze is iets wat voorbehouden is aan Nvidia alleen nog al logisch dat ze meer actieve cudacores hebben. Nvidia is sinds de Fermi architectuur Stream Processors, Cuda Cores gaan noemen en dat is op een andere waarde dan AMD geeft aan actieve Stream Processors (aka 300 cuda = 1000 stream processors) leesvoer http://www.tomshardware.c...es-stream-processors.html

De enige reden dat Nvidia hier voordeel ook mee is, is omdat game developers Cuda Cores speciaal kunnen aanspreken en die dan voor physx kunnen gebruiken in plaats van openGL.

[Reactie gewijzigd door Starke op 14 december 2013 18:05]

Het gaat hier over driver support en jullie komen met een rij voorbeelden van hardwarematige problemen waar in veel gevallen de verantwoordelijkheid juist niet bij Nv/AMD ligt. Lekker on topic :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 december 2013 13:13]

M'n broertje een fantastische PC gehad die in elkaar gezet was door Paradigit, hier zat een passief gekoelde Nvidia kaart in die op een gegeven moment 70 celcius was bij het opstarten van Windows en 98-115 celcius (uiteindelijk crash) bij het afspelen van een YouTube filmpje. Natuurlijk gekeken naar die kaart hey er zit ruimte tussen de koelpasta en het passieve koelblok (bouwt Nvidia 7900GT bij hem in daarna geen problemen meer behalve high-end games, daarna gezegd koop die kaart maar *een AMD van MSI*) sinds die was ingebouwd geen problemen meer.
Want het is de schuld van nVidia als een fabrikant van een video kaart (lees: NIET nVidia zelf) een verkeerde koeler op een kaart zet? Onzin.
Want het is de schuld van nVidia als een fabrikant van een video kaart (lees: NIET nVidia zelf) een verkeerde koeler op een kaart zet? Onzin.
Het is niet duidelijk of het nVidia of de fabrikant van de kaart z'n schuld is mogelijk is het op reference design gebouwd en gewoon te weinig pasta er tussen gedaan. Het is de fout van Paradigit geweest dat ze dit niet gecontroleerd hebben.

[Reactie gewijzigd door Starke op 14 december 2013 18:06]

Dat zal waarschijnlijk eerder aan u liggen dan aan de drivers.
Natuurlijk wel. Het lijstje met AMD driver issues is lang en tot op de dag van vandaag is het een gegeven dat de Nvidia drivers over het algemeen completer zijn en bredere ondersteuning bieden. Nvidia is sneller met SLI profiles, had microstutter beter en eerder op orde en ook 4K ondersteuning was men eerder mee. En dat is alleen nog maar op basis van de ervaringen van de afgelopen twee jaar. Daarvoor wilde het meer dan eens zo zijn dat er fundamentele issues waren, denk aan het ongewild terugklokken van kaarten bijvoorbeeld, of de vreemde under/overscan bij het installeren van nieuwe drivers. Allemaal dingen waar Nvidia gebruikers geen last van hebben gehad. Toegegeven, ook Nvidia heeft weleens mindere drivers gehad, maar er is echt wel verschil.

En dan hebben we het puur over de drivers voor Windows, laat staan Linux waar het een algemeen bekend gegeven is. 'Het ligt aan de gebruiker' getuigt van een gebrek aan ervaring met deze situaties...
snap ik niet - heb laatste jaren (sinds 2008) eigenlijk alleen maar ati/amd gehad en geheel zonder problemen. Dit omdat ik van 2004 tot 2008 3 nvidias heb versleten - kutdingen gingen iedere keer na 1 1/2 kapot en ze draaiden gewoon op stocksnelheid. Zooi. De ati-kaart die ik in de pc van 2008 heb in gebouw was niets mis maar systeem werd me begin 2013 toch echt te traag. Lijk 5jr met een kaart ipv 1 1/2 - dat vind ik belangrijker dan af en toe een misser in de driver - een misser die meestal gameafhankelijk is.

Nvidia dikke doei maar ja - steamos en de steambox is wel heel gaaf concept hoor. Inmiddels is nvdia ook wel 6jr verder en hebben ze betrouwbaarder spul gemaakt. who knows.
Reactie op: simplicidad
Ik als bezitter van een HD5750 en een dual boot pc,wil even kwijt, dat je gelijk hebt.

Vooral Serious Sam 3, was in eerste instantie op openSUSE, met de catalyst Linux drivers een drama.

Waar ik op windows gewoon het spel kon spelen in me desktop resolutie (1680 x1050) zat er op op Linux niets anders op als de resolutie terug te schroeven.

Wat me vooral soort, hoelang was de HD5750 al op de markt ?
Het heeft dus gewoon minstens twee ! jaar geduurd voordat er een fatsoenlijke Linux driver was.

Pas sinds de catalyst linux beta driver die openGL 4 ondersteunde, kon ik eindelijk ook op Linux gewoon SS3 spelen op de desktop resolutie, en kan ik zonder benchmark, niet zinnings zeggen of het spel op W7 of openSUSE beter draait.

Dit geld echter nog steeds niet voor Left For Dead 2. Hoewel het ook op windows niet echt helemaal geweldig draait, is het op Linux een stuk slechter.
Om de 2 a 3 seconden bevriest het beeld.

En wat lees ik vervolgens op de steam forums?
Veel blije nvidia gebruikers die op Linux iets meer fps halen als op windows.

En als we dan nu kijken naar de ondersteuning van de hd7000 serie op Linux, is er nog geen barst veranderd.

Uit de benchmarks van phoronix blijkt ook dat upgraden voor mij geen zin heeft.
( als ik bij amd blijf )

Met dank aan valve, hebben meerdere amd eigenaren kunnen klagen op amd forums. (amd beweerde eerst dat niemand de klachten bij hun melde)
Ik zou wel eens willen weten wat nu dan hun excuus is?
De 7000 serie is inmiddels toch al weer een tijdje op de markt.

[Reactie gewijzigd door Gps4l op 14 december 2013 15:25]

Als gamer ga je voor de platform met de meeste exclusive en dev support. Voor PC is dat niet MAC ook Niet Linux maar windows.
BeoS en OS2 zijn helemaal weggevallen.

AMD heft blijkbaar niet de resources met hun vooruitsukkelende CPU tak. Om breed R&D en Support te geven voor minority markten.
Zo heeft NV de ruimte om iNtel met hun havoc overname PhysX SDK als tegen gas over te nemen. Ze dumpen kapitalen in Cuda aan de man brengen. Ja dat is zeer agressief lobbien. Ook hun TWIMTBP is ook een afdeling dat ook wat kost maar zij hebben de ruimte.

Windows is een Grote meerderheids platform. Ja op games gebied zijn Mac en Linux groeiende maar lopen nog steeds zo achter.

Zelf total geen behoefte aan SteamOS.

Ten eerste geen PC aan TV hier. Dus bigPicture mode gebruik ik ook al niet.
Die steam controller zeer interresant maar speel niet op de bank.

Ook mijn main console hangt aan de PC monitor.

Tenzij er een must have exclusive komt.

Het gaat om de games.

Voor server ja interresant had een intranet server gehad.
Ben weer van plan om een server neer te zetten.

Linux voor desktop. Mijn Linux ervaring is van lang geleden toen had ik 3DFX banshee kaart. Moest toen een maand op de eerste driver wachten.

Maar ik heb een iNtel NV system i920 GTX580

en AMD P2X4_965 5870.

Ik denk dat Valve het innititief neemd voor AMD support want wil teamOS aanslaan moeten ze de markt breed ondersteunen. Voor AMD is het minder interresant die minderheids markt. Maar gezien Valve in een kruistocht tegen windows App store is met OS.
Hebben zij er meer baad bij dan AMD.

En hoe zit het met Steam op MAC?
Dit is natuurlijk waar, maar het is ook wel een kip-ei verhaal. Het is als met de elektrische auto, zonder auto's geen oplaadpunten en zonder oplaadpunten heb je niets aan zo'n auto.

Wat betreft exclusives: ik voorspel dat het titeltje exclusive binnen afzienbare tijd gaat verdwijnen, dat er enkel nog timed exclusives gaan zijn simpelweg omdat de markt dankzij SteamOS nog verder gefragmenteerd raakt.

Wat dat betreft heb ik veel vertrouwen in de toekomst van SteamOS, vooral om die reden dat het gratis is, en iedereen het dus gewoon kan proberen naast Windows op een bestaande PC. Sterker nog, ik denk dat het gros van de PC gamers op deze manier begint en dan gaat kijken in hoeverre het meerwaarde biedt, vooral vanwege de streaming functie. Want laten we eerlijk zijn, los van een beetje extra FPS is er geen ander voordeel aan SteamOS op dit moment. Je hebt gewoon veel minder games tot je beschikking.

Maar die streaming-functie, die past perfect in de huidige tijdsgeest/ontwikkeling qua gaming, waarbij de focus op de huiskamer ligt en niet meer op het zolderkamertje, en waarbij de PC de hoofdhub kan zijn voor alle mediaconsumptie in huis (en zelfs daarbuiten...). Sowieso ligt de toekomst logischerwijs in streaming omdat dat veel efficienter is: binnen je huis 1 dikke 'server' hebben en alle kleine devices daar naadloos op laten aansluiten.

Wat dat betreft is SteamOS icm XBMC oid een zeer interessante stap en de kortste weg naar het meest veelzijdige systeem in de huiskamer, veelzijdiger nog dan de nieuwe of vorige console generatie want volledig open en sneller ondersteund (de PS4 mist nu nog uiterst belangrijke ondersteuning, zoals DLNA, en wordt veel meer gemarket als de game console itt de PS3).

Als dit aanslaat bij de community dan is SteamOS in no-time veranderd in een OS met een net zo goede, zo niet betere ondersteuning dan in Windows.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 december 2013 14:35]

Wat ik lees over de mac, kan je als gamer beter Linux hebben als een mac.
Dat schijnt te komen omdat dat Mac zijn eigen openGL implementie maakt, die achter loopt op de Linux versie.

Ik neem aan dat de meeste tweakers wel weten dat mac en linux minder verschillen als Linux en windows.

Even iets anders.
Ik las hierboven een opmerking Linux = debian.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik als openSUSE gebruiker vind ik het een vreemde opmerking.
openSUSE en bijv Arch zijn geen debian afgeleiden.

Kijk maar naar de Linux stamboom. OpenSUSE en arch zijn beide een aparte tak.

Toch toont steam aan dat het wel meevalt me de veschillen tussen de distro's.
Zo heb ik op openSUSE al "Ubuntu" oplossingen gebruikt.
En de eerste installatie van steam op openSUSE werd via een uitgepakt deb bestand gedaan.

Dan nog iets over de versnippering.
Dat hoeft dus niet want als een spel openGL ondersteund kan het prima op Windows en Linux draaien, en ook op een aantal consoles.
Ik ben zo iemand die klaagt over AMD drivers op Windows. Probeer maar eens fatsoenlijk Litecoin te minen met AMD kaarten, de drivers zijn een hel. Niet elke Catalyst driver is geschikt om te minen, er zijn versies waardoor je hashrate zwaar achteruit gaat, en zelfs versies waarbij minen helemaal niet gaat; CGminer crasht hierbij gelijk.

Ik heb deze week een clean install van Windows 8.1 gedaan, aangezien mijn W7 installatie op onverklaarbare manier crashte, alles werd traag, met Knoppix op een USB stick heb ik wat tests kunnen runnen maar die gaven aan dat er hardwarematig niks fout zat, en alle softwarereparaties werkten niet, maar goed, ontopic:

Ik heb Catalyst 12.8 en SDK 2.8 geprobeerd aangezien die goede mining compatibliteit zouden hebben, alleen was dat nog steeds niet het geval, het was zelfs zo dat na installatie van deze software Steam en Skype niet meer wilden opstarten. In ieder geval na verschillende rondes van Driver Sweeper en een andere driver te installeren geef ik het op, aangezien GPU-Z zelfs met installatie van de nieuwste SDK soms geen OpenCL support ziet.

Maar goed, ik ben dan ook lichtelijk bevooroordeeld over AMD, mijn 5870 had last van de GSOD, mijn 6870 had af en toe last van random crashes en een zwarte flicker, en nu heb ik deze miningproblemen met mijn 2 6950s.

Het is dat minen met CUDAkaarten niet rendabel is, anders was ik onmiddelijk overgestapt naar een 770. /rant
12.8... is bijna anderhalf jaar oud!
Ja.... Dit waren toch ook niet de enige drivers die ik geprobeerd heb? Ik begon met de nieuwste maar die deden het niet
tja, zat mensen die het wel lukt.
Wat ik in ieder geval wel weet, is dat AMD's catalyst driver voor linux min of meer standaard achter loopt met ondersteuning voor de laatste X server versies, waardoor ik in Arch allemaal hacks moet toepassen om de package manager ervan te weerhouden een nieuwere X server te installeren.

Dus ja: het is ellende om AMD drivers te gebruiken in Linux, de drivers lopen namelijk achter de feiten aan.
Yep. AMD onder linux is alleen maar ellende en rampspoed.
Vooral in vergelijking met Nvidia drivers, ja. AMD drivers zijn ruk op Debian.
Het ligt aan AMD, draai hier zelf voor de meeste taken Ubuntu-Gnome 13.04, heb met veel pijn en nog meer moeite na 3 dagen me AMD proprietary drivers werkend gekregen, de ondersteuning voor in ieder geval debian based OSen nog steeds belabberd. De opensource drivers kunnen niet fatsoenlijk overweg met meerdere schermen positioneren, ventilatoren die standaard 60% draaien en niet aanpasbaar zijn.

De AMD proprietary drivers is trail en error om ze te laten werken, ze werken slecht met crossfire, en wanneer je het werkend hebt kan je kiezen of 2e kaart inschakelen en geen 2e scherm, of 2 of meer schermen en maar 1 kaart die werkt. Daarnaast merk je amper iets van een 2e kaart in je systeem, de grafische prestaties blijven daarnaast voor een single kaart ver achter op die van Windows.

Dus helaas, ja het is AMD ze schuld ik zou als Valve ook geen half brakke drivers willen ondersteunen, enige wat je daarvan krijgt is dat je potentiële klanten pissig op je worden.
Heel simpel.
AMD zuigt gewoon op linux. Debian is linux. en SteamOS is op debian gebaseerd.
Die AMD drivers zullen altijd een hel zijn hoe je het ook draait of keert.
Enkel die opensource drivers werken maar dan nog zonder opencl support.
Veel geluk in games dan ook want de moderne games gebruiken dit allemaal.
nog nooit een AMD kaart onder linux gebruikt zeker?
Ik krijg OpenCL met geen mogelijkheid aan de praat met een AMD videokaart onder Linux.
Wil je beweren dat het alleen maar ellende en rampspoed is, wanneer je AMD drivers gebruikt in Debian? Bovendien, weet jij of het aan AMD ligt, of aan Valve, dat Valve de ondersteuning voor AMD videokaarten momenteel weg heeft gehaald?
Over het algemeen nog altijd ja. Als je chance hebt werken de opensource drivers en heb je dus waarschijnlijk een oude kaart en geen nood aan recente games. Of probeer je de fglrx drivers en dan heb je meestal miserie.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 16 december 2013 09:55]

Denk aan de release van Vista. ATI en Nvidia brachten trage en crashende drivers uit, de OEMs beknibbelden op RAM waardoor Vista vierkant draaide op vele nieuwe PC's en de softwaremakers hadden al die tijd Microsoft's raadgevingen over limited accounts genegeerd waardoor hun software een bombardement aan UAC-popups genereerde. Resultaat: Vista's imago om zeep.

Zonder verdere informatie zou ik hiervan AMD de schuld geven.
Er is met moeite goede ondersteuning voor linux als het aankomt op grafische drivers...
Het kan ook aan Nvidia liggen.
A. Ze hebben actief meegewerkt aan drivers.
B. ze hebben betaald om het eerst als Exclusive te krijgen, zoals in de gamewereld wel meer gebeurt (games die eerst exclusief op 1 console zijn en later ook ergens anders op uitgebracht worden)
het is een beta OS wat denken we daarvan..
Valve wil het gewoon makkelijk houden voor nu in elk geval
er zijn al aankondigeingen gedaan van steamboxes met AMD hardware, maar ze doen voor het moment het nog even allen met Nvidia hardware om het makkelijk te houden.
Of C. nVidia heeft betere Linux drivers en is daardoor op dit moment de meest logische partner om mee in zee te gaan.
Laat ik even twee belangrijke woorden uit het artikel voor je quoten die het misschien een beetje in perspectief plaatsen:
eerste testversie
dat heb je wel verwacht, steam heeft dat al maanden lang aangekondigt.
Waarom zou je nog fan zijn van nvidia of ati?
Door ervaringen in het (recente) verleden vooral. Elke keer als ik ATI een kans gaf had ik gedonder:
Ik heb de ervaring dat de ondersteuning van NVidia op Linux/FreeBSD een stuk beter is.
Ik heb de ervaring dat mijn systeem spontane BSOD's gaf door de ATI video driver op W7 x64.

Ik ben dus daardoor een fan van NVidia, en niet van ATI.
Tja, als je geen idee hebt waar je over praat, dan kan je beter niets zeggen, dan haal je de waarde van de rest van je antwoord ook niet naar beneden.

FreeBSD is net zo goed, zo niet beter te gebruiken voor alles waar je Linux voor gebruikt. Ik heb het jarenlang als desktop/game OS gebruikt. (en daarnaast ook als server OS, media OS, en knutsel OS)

Tja, ik heb een mooie ATI sticker op mijn kast staan. Dat dat tegenwoordig van AMD is doet er niet toe wat mij betreft. een videokaart van AMD == ATI videokaart.

Zoals ik al zei is de ervaring met de verschillende merken de reden om ergens fan van te zijn. Ik ben geen fan van BSOD's, daardoor heb ik geen positieve ervaring met ATI kaarten. (Borderlands (& Borderlands2) spelen: Geen probleem. Op de desktop te snel een window verslepen -> BSOD)
Ik gebruik zelf al jaar en dag Ati/AMD en ik geef toe dat de ondersteuning op Linux nog om te huilen is. Gelukkig voor mijzelf gebruik ik Windows dus in de praktijk heb ik daar zelf niet zoveel last van :) En onder Windows heb ik minder problemen met AMD dan met nVidia.

Wat ik wel hoop is dat SteamOS zowel AMD als nVidia een duwtje zullen geven om betere drivers te gaan maken voor Linux.
Dan heb je geluk. Met mijn vorige kaart (van AMD) was het zowel onder Ubuntu als onder Windows (wat ik geïnstalleerd had om eens te kijken wat Netflix nou bood) echt huilen met de pet op. Zelfs de "unstable" test drivers hadden 0,0 resultaat terwijl er van alle kanten beweerd werd dat die drivers het probleem op zouden moeten lossen.

Na ongeveer 3 maanden was ik het kotsbeu. Heb een nvidia GTS450 gekocht, erin gebouwd, drivers geinstalleerd en het werkte. Beide schermen, 1920x1080 (ATI kwam niet verder dan 1024x768)
Soms heb je pech, soms heb je geluk. Ik denk dat als je alle positieve en negatieve verhalen tegen elkaar gaat uitzetten, de balans ongeveer gelijk zal zijn (op Windows althans, op Linux is nVidia op dit moment gewoon beter bezig).
Die mogelijkheid is er altijd natuurlijk. Dan heb ik wel heel veel pech maar ook dat kan.
FreeBSD is NAS software ? Waar haal je dat ?
Hardeschijf van 500gb ? Betekent dit dat je het besturingsysteem niet op een kleinere ssd kunt installeren ??? Of kan je door je home partitie op een hardrive te zetten dit ook bereiken ?
aanbeveling, tuurlijk draait het wel op kleinere parties 8)7
het is gewoon debian.

[Reactie gewijzigd door stewie op 14 december 2013 09:08]

Gelukkig, ik draai nu zelf als dagelijks os debian en arch linux :) ik dacht al dat ze de installer verplicht lieten checken op die 500gb :o
De 500gb is voornamelijk voor de home-partitie. Dus gewoon content enzo. Lijkt me als je die ergens anders plaatst (of minder content hebt) ook vooruit kan.

http://arstechnica.com/ga...your-very-own-computer/2/

kan je partitie-indeling zien :)
Ja, is dus zoals een gewone linux (debian in hun geval) installatie :) hier heb ik het als volgt / op ssd /home op men hardeschijf.
Valve lijkt mij niet zo achterlijk omdat te doen, ook aangezien veel gebruikers slechts een 128/256GB SSD hebben.
Inderdaad :) zou die eis alleen begrijpen voor de systeembouwers :P
De SteamOS installer is Debian installer based, en is 960MiB. Dus lijkt me dan 4GiB genoeg is voor een bare install. Natuurlijk wil je nog wat diskspace voor swap en games.
De default SteamOS package is een system restore image, dus daar heb je een bepaalde disksize voor nodig.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 14 december 2013 09:06]

@sandervberkum en @mimang:

De drivers die AMD maakt voor Linux zijn van slechte kwaliteit (de open source drivers hebben minder problemen en zijn soms zelfs sneller) en bovendien gooien ze al na een paar jaar de ondersteuning voor oudere kaarten eruit. NVIDIA's drivers zijn wel goed en ondersteunen zelfs nog 10 jaar oude grafische kaarten/chips. Intel heeft zijn drivers open source gemaakt, dus ook daarmee zijn er weinig problemen te verwachten.

De niet-veeleisende gamer die met Linux wil werken zou ik daarom eerder Intel aanraden dan AMD (de Intel HD 4000 in mijn laptop kan al een hoop spellen aan!) en de zware gamer NVIDIA. Na acht jaar met Linux werken loop ik om een grote boog om AMD heen (de grafische kaarten/chips ervan dan); altijd gedoe terwijl Intel en NVIDIA meteen of bijna meteen werken.
Maar misschien weet Valve AMD er wel van te overtuigen zijn drivers eindelijk te fixen en de ondersteuning te verlengen. Als het SteamOS en/of de SteamBox populair worden kan AMD daar goed aan verdienen, mits hun drivers in orde zijn.
Amd zijn drivers vallen tegenwoordig best mee in linux hoor, heb hier een 6870 draait perfect soms wat geklooi om de closed source drivers werkend te krijgen maar eens het werkt doen de drivers het perfect :)
AMD Drivers zijn voor mij juist extreem achteruit gegaan.
Ik heb vorig jaar de 13.1 driver geprobeert op mijn laptop en dat werkte fantastisch maar tegenwoordig is het weer drama. Alles hoger dan 13.1 installeert niet , heeft onspeelbare games of in de meeste gevallen veroorzaakt het een full system freeze (Zelfs SYSRQ werkt niet).
Ik heb het daarna op mijn desktop geprobeerd en kreeg ten opzichte van windows extreem veel mouse lag en rare framerates.

De ervaringen van iedereen met AMD zullen dan ook erg uit een lopen op basis van compatibiliteit van de hardware en gebruikte drivers/distro's.
En daarom dus niet klaar voor de consument en dus van lage kwaliteit. SteamOS wil hoge adoptie krijgen en wat je dan dus niet wil is dat mensen eerst moeten klooien om de drivers werkend te krijgen. Vind het dus nogal vreemd dat je zegt dat ze het perfect doen.
Ze kunnen perfect de opensource drivers gebruiken in de testfase deze werken zonder problemen.....
"Soms wat geklooi". Juist. Met een nvidia kaart is het driver installeren en klaar; het werkt.
Heb ook al genoeg geklooit met nvidia hoor....
Een paar jaar geleden nog wel. Na 2010 is het voor mij met nvidia een stuk beter geworden. Driver installeren, rebooten en klaar.
is net als met amd van kaart tot kaart en distro tot distro anders.....
Klopt, maar over het algemeen is de AMD driver écht slecht. Ik heb het op Ubuntu, debian, arch, fedora en gentoo getest.. geen van die families werkte echt lekker.
Dat is dus het probleem, soms werkt het wel, soms niet. Soms heb je goede performance, soms niet.

Zie hier voor benchmarks:
http://www.phoronix.com/s...tem=amd_nvidia_10cl&num=2
zeker al heel lang geen AMD kaart gebruikt onder linux?
Mijn 7970 draait als een zonnetje onder Linux Mint Debian Edition. Nog nooit problemen mee gehad.
Ik ook niet met 4 HD6990onder Ubuntu
ik ben erg tevreden over de drivers van nvidia, mijn 10 jaar oude pc had nog steeds de laatste versie!
Zou dit ook draaien op een iMac?
tuurlijk, waarom niet?
Omdat niet elke iMac een Nvidia kaart aan boord heeft :) Ik hoor helaas bij die groep.
De nieuwere modellen komen meer in aanmerking.

[Reactie gewijzigd door svane op 14 december 2013 16:17]

het is gewoon debian, dus je kan gewoon drivers instaleren.
maar dat is meestal niet voor "normale" gebruikers.

[Reactie gewijzigd door stewie op 14 december 2013 16:21]

Werkt ook gewoon in Virtualbox.
Waren er voor macs geen speciale installatie images voor Debian en Ubuntu? Dat was om om hun Frankenstein UEFI heen te werken geloof ik..
Iemand al even in Vmware bekeken ? heb namelijk geen zin om mijn eigen of server hiervoor op te geven, en heb momenteel even niks anders liggen :P En dualboot begin ik niet aan.

[Reactie gewijzigd door Renegade666 op 14 december 2013 10:12]

Als je een beetje handig bent met Linuxen en een beetje RAM hebt kan je misschien wel een live-cd starten en die "live" ombouwen naar SteamOS. Ik heb het met Linux nooit gedaan maar je kan waarschijnlijk een PC wel zo booten dat ie niet aan de harde schijf hangt voor de systeembestanden, Met 8GB of meer moet SteamOS dan volledig uit RAM kunnen draaien zonder dat ie het zelf door heeft.
Maar om eerlijk te zijn verdenk ik ook Steam ervan dat ze hun OS van deze flexibiliteit hebben ontdaan om te voorkomen dat er een legioen aan mods ontstaat waarvan een groot aantal het beter doet en meer kan dan Steam zelf. Zit er eigenlijk ook copyrighted gesloten software in SteamOS?
ja , steam zelf en de drivers zijn closed source, en de technologie van het streamen zal ook closed source zijn verwacht ik
Gpu passthrough zou een dingetje kunnen zijn waarom het niet lekker zou lopen
Gaat mij er voornamelijk om even rond te kijken, niet zozeer om te gamen in een VM :P
Ah, nou... ik denk vast toch nog wel ? :) Ik zal het wel eens proberen! Ik wil zelf graag ook even rondkijken. Weet niet hoeveel ruimte ik nog beschikbaar heb voor nog een VM :P
Ik zal zo eens kijken of het lukt dit in Hyper-V onder Win 8.1 te installeren :) To be continued...
onder VmWare is het nog niet gelukt, hij pakt de usb niet... Marja, zal morgen even verder kijken, nu wat andere dingen te doen :p
Even kort door de bocht:

Ik heb een htpc thuis met Windows 8.1 en daarop staat o.a. Steam met een paar games, maar ook een hoop andere software (xbmc, games die niet op steam draaien, etc.)...
Wat is zou het voordeel kunnen zijn als ik overstap naar SteamOS? Of zou dat een stomme zet zijn aangezien alles nu al werkt en draait?
In jouw geval zou ik het niet doen, je verliest daarmee XBMC en je niet-steam software. Daarnaast zullen de Windows-only software ook niet meer werken (wat waarschijnlijk de meerderheid is).

Direct je Windows HTPC booten naar big screen, en vanuit steam een launcher toevoegen voor XBMC + overige software is denk ik een betere keuze voor jou.
XBMC draait ook lekker onder Debian hoor.
Enige voordeel is dat Debian minder RAM gebruikt standaard dan de WIndows desktop. Ik weet niet of dit in Windows 8.1 ook nog van toepassing is, in 7 in ieder geval wel.
Ik zou graag zien dat AMD ATI met de nieuwe Mantle techonolgie wordt gebruikt. Dan zou ik er misschien overna denken om een SteamOS te kopen ipv een PS4.
Mantle wordt waarschijnlijk gewoon een onderdeel van de driver, maar meeste games zullen gewoon OpenGL blijven gebruiken onder linux. "mantle is een beetje zoals 3dfx, zal haast niet gebruikt gaan worden cross-platform"
en SteamOS is gratis :z

misschien zal EA het ooit wel eens wagen om frostbite 3 onder mantle te laten draaien voor Linux/Windows. "maar dat is hopen"

[Reactie gewijzigd door stewie op 14 december 2013 11:26]

Aangezien Mantle enkel ondersteund word door een select aantal AMD kaarten zie ik die technologie nog niet direct een hoge vlucht nemen. Gamedevs moeten toch sowieso ook voor D3D/OpenGL ontwikkelen, waarom dan moeite steken in een bijkomende tech die slechts een klein deel van je publiek heeft?