Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Dell heeft de Alienware Alpha aangekondigd, een consoleachtig desktopsysteem dat voorheen als Steam Machine met Steam OS werd aangekondigd, maar dat nu gepresenteerd wordt als gamesysteem met Windows voor de huiskamer.

De basisversie van de Alienware Alpha bevat een Intel Core i3 van de Haswell-generatie, een hdd met een opslagcapaciteit van 500GB, 4GB ddr3 dat op 1600MHz loopt, ondersteuning voor wifi-ac, hdmi-in en -uit, gigabit-ethernet, een optische audio-uitgang, twee usb 3.0-poorten en twee usb 2.0-interfaces. De gpu heeft geen typeaanduiding, maar het gaat om een speciaal voor de Alpha aangepaste Nvidia GeForce-gpu op basis van de zuinige Maxwell-architectuur met 2GB gddr5. Deze zou vergelijkbare prestaties als de gpu van de PS4 en Xbox One bieden, maar dan in een kleinere en stillere behuizing.

Alienware AlphaAlienware AlphaAlienware AlphaAlienware Alpha

Dell levert de basisversie inclusief Windows 8.1 en een Xbox 360-controller voor 550 dollar. Europrijzen zijn nog niet bekend. Naast het standaardsysteem komen er varianten met Core i5's en Core i7's, meer geheugen en hdd's met capaciteiten tot aan 2TB. De console ondersteunt ook controllers voor de PlayStation 3 en gebruikers hebben de mogelijkheid om zelf, op de gpu na, wijzigingen op hardwaregebied door te voeren, belooft Frank Azor, general manager van Alienware, tegen PC World.

Opvallend is dat de Alpha dezelfde behuizing heeft als de begin dit jaar aangekondigde Steam Machine. De Windows-versie komt na de aankondiging dat Valve de release van Steam Machines heeft uitgesteld tot 2015. Ook is er onzekerheid bij fabrikanten of Steam Machines wel winstgevend te krijgen zijn, waarbij Dell het meest uitgesproken is. Valve heeft echter wel meegewerkt aan de Alpha en het Windows-systeem draait een speciale versie van Steam Big Picture met console-interface.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Toch mooi, hoe Alienware overpriced meuk netjes in de markt kan zetten en ook klanten heeft die hiervoor bereid zijn te betalen.. Dat het design er gaaf uitziet, zeker! Wie daar de extra centjes graag voor wilt uitgeven, dat begrijp ik wel :) Ik vind de prijs nog wel meevallen voor iets wat Alienware in de markt zet. Maar dat is al een tijdje duidelijk, zie vorige nieuws update op Tweakers: "Steam Machine wordt ons minst winstgevende systeem ooit":
nieuws: Dell: Alienware-Steam Machine wordt ons minst winstgevende systeem ooit

Als er wordt geroepen (door een Amerikaan) dat het het minst winstgevende systeem ooit is, heb ik er mijn vraagtekens bij ^^

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 10 juni 2014 10:55]

Dat gold voor de box met SteamOS, het kan best zijn dat de versie met Windows een betere winst marge heeft.

Ze zullen er aan mij geen een slijten, ja, het design is mooi maar ik ben een 'ouderwetse' PC gamer, mijn tower staat onder mijn buro, uit het zicht en is gekozen voor zijn airflow en uitbreidbaarheid, ik heb ook geen behoefte aan Big Screen opties of om mijn PC op mijn TV aan te sluiten, ik heb een hele mooie 24" monitor voor mijn neus.

[Reactie gewijzigd door Tijger op 10 juni 2014 10:58]

Ik denk eerlijk gezegd dat dit gerust goed zal verdienen.

Zoals eerder iemand al opmerkte, het is in feite een luxe HTPC, maar dan eentje met vol W8.1, mid-range specs en volledige connectiviteit. Daarmee is het een van de goedkoopste Alienware desktops, maar ook een marktconform geprijsde gameconsole met extra mogelijkheden. Daarmee een vrij capabele 3-in-1, dus, afhankelijk van waar je 'm neerzet.

Laten we wel wezen, als je zo'n ding neerzet hoef je verder in heel veel opzichten niet meer met streaming devices, media centers etc te prutsen, helemaal omdat je er wanneer je wilt ook een USB BluRay speler enzo in kan prikken. Streamen van websites (inclusief Netflix enzo), vanaf je thuisnetwerk, vanaf externe HDD's, vanaf je tablet/telefoon, en allemaal behoorlijk eenvoudig, binnen W8 (een systeem dat mensen toch al kennen, waarbij je niet met speciale installaties in de weer hoeft).

Bovendien kan het ding alsnog prima gebruikt worden door hele serieuze gamers, door de nieuwe Steam Streaming feature die pas uitkwam, waarmee je dan de games op een gaming desktop/laptop rendert en alleen maar naar je doel-apparaat streamt. Voor de casual gamers zal de hardware die erin zit best genoeg kunnen zijn, ook. Plus je bent niet gebonden aan de Steam library, maar kan er ook gewoon uPlay, Origin en al die andere meuk opgooien, als je zou willen, voor games die platform-exclusive zijn.

*shrug*

Als ik zoiets zocht zou ik het echt serieus overwegen, afhankelijk van hoe de valuta-omrekening gebeurt. voor 450-500 euro krijg je best waar voor je geld, denk ik.

[Reactie gewijzigd door Twam op 10 juni 2014 11:14]

Toch mooi, hoe Alienware overpriced meuk netjes in de markt kan zetten en ook klanten heeft die hiervoor bereid zijn te betalen.. Dat het design er gaaf uitziet, zeker! Wie daar de extra centjes graag voor wilt uitgeven, dat begrijp ik wel :) Ik vind de prijs nog wel meevallen voor iets wat Alienware in de markt zet. Maar dat is al een tijdje duidelijk, zie vorige nieuws update op Tweakers: "Steam Machine wordt ons minst winstgevende systeem ooit":
nieuws: Dell: Alienware-Steam Machine wordt ons minst winstgevende systeem ooit

Als er wordt geroepen (door een Amerikaan) dat het het minst winstgevende systeem ooit is, heb ik er mijn vraagtekens bij ^^
Wacht, je vind het overpriced meuk, maar tegelijkertijd een gaaf design en de prijs valt mee?
Over het algemeen is het overpriced meuk, waardoor dit nieuwe product haar prijs nog wel meevalt en het design wel leuk is ja :)

interpretering kan veelal op diverse manieren, zodoende was ik jouw wat uitleg verschuldigd. Hopelijk begrijp je het standpunt nu wel.
Wat ik dan jammer vind is dat je GPU niet kan vervangen dus kan je als je op hoge instellingen wilt blijven gamen. Om de 2 of 3 jaar weer een nieuw systeem aanschaffen
Een eigen systeem bouwen blijft dan voordeliger( kan ook leuker zijn!)
Zo werkt het ook met consoles?
Klinkt als een goed idee. De functionaliteit van Windows, mooie behuizing en als je wilt kun je er gewoon steam opzetten(ook met big picture) in plaats van het verplicht te gebruiken(steamOS).
Ik zie niet in hoe dit apparaat kan concurreren tegen de PS4 / XBONE , die out-of-the-box tot meer instaat zullen zijn om high-end games te draaien (Zoals Battlefield) dan dit apparaat onder windows.
Ik zie wel de potentie. Steam heeft wereldwijd miljoenen gebruikers en een supergroot spellen aanbod. Van die gebruikers zullen er best mensen zijn die ook een console hebben i.v.m. gebruikersgemak. Maar als de Steambox uitkomt in een leuke verpakking, gratis online gaming en super gebruikersgemak en redelijke prijzen voor spellen, dan is het totaal plaatje compleet om een grote concurrent te worden van Sony en Microsoft.

Tevens is een (zelfbouw) Steambox aanpasbaar met grafische kaarten en verdere hardware, een console niet. Het is gewoon zo dat je vrij bent in je keuze wat je wenst dat er in je Steambox gebouwd wordt.
Al jaren verlangt de consument naar een apparaat zoals Steambox met alle gebruikersgemak van de console, zonder de nadelen van een console (allemaal extra betalen of hardware restricties). Ook kan je gewoon je eigen favoriete randapparatuur kiezen, dus een bepaald type muis of je eigen mechanische toetsenbord voor FPS of RTS games....

Geregeld houdt Steam Sales, de bekendste zijn, Summer , Winter, Halloween. Dan kan je leuk scoren met spellen.

Het grootste probleem wat ik nu nog zie gebeuren is dat EA Games en mogelijk Ubisoft (in de toekomst) hun eigen spellen voornamelijk uitgeven Op Uplay of Origin. Wat weer geen uniformiteit zal creëren. Ik begrijp het wel, maar handig is het niet.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 10 juni 2014 11:17]

Dat zal je tegen vallen. Deze pc heeft een game aanbod dat meer dan 400% groter is dan die van alle consoles bij elkaar. Op de pc komen meer games uit per week dan voor alle consoles bij elkaar in een heel jaar. Daarbij heb je ook nog eens toegang tot alle grote MMO's van dit moment wat je op die consoles kunt vergeten. En dan is die hardware nog naar harte lust te upgraden, uitbreiden en modden.

Als je, je games dan ook nog eens verstandig inkoopt via aanbiedingen en de pricewatch van tweakers dan heb je de meerprijs van een high end pc er ook zo weer uit.

Jeroen7s daar heb je helemaal gelijk in.

Vergis je niet in wat een console kost. In de 4 Jaar dat ik mijn xbox360 heb, heb ik er meer dan 5000,- euro aan besteed. Abbo, xbox, accesoires en meer dan 50 games. Van dat geld kan je helemaal los gaan in de steam sales en een high end pc kopen die alle consoles het nakijken geeft. Waarbij je lekker in 3d kunt gamen. En straks in 3d VR.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 10 juni 2014 11:33]

not to forget you don't have to pay to play online, like on consoles
+ de ibuypower steam machine heeft een r7 260x, welke elke game op dit moment op 1080p mid kan draaien, en kost ook maar 500$
als deze GPU even sterk is als de r7-260x van ibuypower, zou dit zeker een console killer kunnen zijn
Dat is dan uiteraard ook niet de bedoeling... Veel mensen (zoals ook mijn persoon) spelen niet continue 1080p spellen, maar ook indie games. En daar zijn er een hoop van op Steam
die ook gewoon in 1080p werken... resolutie != graphics
je weet nog niet eens hoe krachtig de grafische kaart wel degelijk is,
als je kijkt naar de steam machine van ibuypower(die overigens 500$ kost)
heeft die een r7 260x, die elke game van dit moment op 1080p mid-high kan draaien, inclusief battlefield 4
als deze gpu even krachtig is dan die van iBuyPower's systeem kan dit zeker een goede deal zijn
+ het feit dat je niet achter een totaal onnodige paywall zit om online te spelen is genoeg reden om dit boven een console van microsoft of sony te verkiezen
Dus op de behuizing na heeft het niets met de steammachines te maken? Draagt niet de naam "Steam Machine", heeft geen SteamOS etc. Beetje non nieuws in mijn ogen.
Het is de Steam Machine die ze al eerder aangekondigd hadden. Alleen bij uitblijven van SteamOS zetten ze er nu Windows op en doen ze er een Xbox 360 controller bij. Gezien het feit dat SteamOS en Steam Machines bedoeld waren om de PC-gaming hegemonie van Microsoft te verbreken is dat best nieuws.
SteamOS is niet bedoeld als aanval op Microsoft, maar als plan B voor het geval dat Windows het verknalt. Nu Microsoft zijn knikkers heeft teruggevonden, is SteamOS wellicht niet meer zó belangrijk.
Voor de OEMs misschien, maar vanuit Valve is het wel degelijk enkel en alleen bedoeld om Microsoft buiten spel te zetten.
Alienware weet altijd goed de onderdelen met de allerslechtste price/performance te kiezen.

De specs zijn echt waardeloos. i3, voor 50,- meer had dat een i5 geweest, doe anders een celeron als je wilt besparen. 4GB ram is al helemaal onbegrijpelijk.

Ze zijn hier met de kaasschaaf over het hele systeem heengegaan, waardoor je een systeem krijgt dat je niemand zou aanraden.
Nouja het moet allemaal natuurlijk wel in een klein en stil kastje passen. Dit apparaat heeft bijna exact dezelfde specs als wat ik zelf heb gebouwd in een Fractal Node kast, ook een i3 met een Maxwell GPU (GTX750Ti) met 2GB, en een SSD, maar dan met 8GB RAM. Ik weet niet wat deze Alienware gaat kosten, maar ik heb dik over de 700 euro uitgegeven voor het systeem wat ik heb gebouwd, en dat zijn allemaal off-the-shelf componenten. Om het stil te houden wil je een high-end CPU koeler, een goede stille voeding, een kast met grote fans en fan controller, een SSD in plaats van een HDD, het loopt vrij snel op...

Ja je kunt voor hetzelfde geld iets veel bruters bouwen, maar linksom of rechtsom moet je dan ergens concessies gaan doen, waardoor je steambox niet meer te vergelijken is met een console kwa form-factor. Dus als dat is wat je wil (bijvoorbeeld omdat het systeem anders niet slaagt voor de wife-test), dan is dit nog niet zo heel gek. Zelf bouwen is natuurlijk leuker maar het zal niet veel goedkoper zijn...

Ben het er wel mee eens dat dit geen alternatief is voor een high-end game PC, als je echt waarde hecht aan de beste spelervaring. Persoonlijk vind ik de grafische kwaliteit van de PC games die ik op mijn eigen 'steambox' kan draaien namelijk best wel tegenvallen vergeleken met mijn PS4, die lagere specs heeft. Far Cry 3 is bijvoorbeeld wel op 1080p te spelen, maar alleen door aardig wat effecten terug te schroeven of met framedrops te spelen.

Edit: zie nu pas dat het basismodel $550 gaat kosten. Beetje dezelfde prijs als zelfbouw dus, alleen heb je dan wel meer flexibiliteit.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 juni 2014 11:49]

Dus het is een compacte PC… tja wat moeten we daar nou van zeggen?
Zelf samenstellen? ;)
Ben groot fan van Linux platform, en mogelijkheden tot gaming.

maar ....

SteamMachines, ik zie het nut er niet van en begrijp nog steeds niet waarom Valve dit zou willen.
- Prijs; zelf samenstellen is meer bang for bucks
- Beperkte mogelijkheden/functionaliteit SteamOS
- Beperkt(er) aanbod via SteamOS

Leuke functie is 'in-house' streamen van je game naar een 'remote play' oplossing. Kijk daarvoor is zoń steammachine leuk; als client om beeld te geven. Maar dat hoef absoluut geen 500+ dure machien te zijn; immers is het een thinclient.

De doelgroep is dan ook zeer beperkt;
- mensen die geen console hebben? Of willen gamen op ander platform
- mensen die geen fatsoenlijke game pc hebben

Dat is een zeer selecte groep, niet dan? ALs je daar alle winst vna moet trekken.... moet het nog zien.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 10 juni 2014 11:04]

• Prijs, zelf samenstellen
Een mini-itx behuizing die er goed uit ziet (persoonlijke mening), een behoorlijke grafische kaart er in proppen en het stil houden voor minder dan $ 550.- het is zo simpel. ;)

Zie hier ook hier mijn poging iets ik de richting van de 'specs' te maken Tom Alpha, 420 euro voor de inhoud, nu nog een leuke behuizing, voeding en controller, nog zo'n gekke prijs niet die $ 550,-
Als je Windows 8.1 er nog eens bij doet, dan kom je er met gemak overheen. Ik gok dat de gebruikte videokaart eerder richting een GTX760 of GTX860 gaat, wat het nog eens duurder maakt.

De prijs van deze Steambox is meer dan scherp.
Een indicatie hiervoor is ook dat Dell zelf betwijfeld of haar Steambox winstgevend zal zijn. Zie link "uitgesproken" in artikel. De prijs kan zijn ontstaan door analyse van wat de doelgroep voor een dergelijke Steambox wil betalen. Dit bedrag leeft blijkbaar op gespannen voet met de kosten van de configuratie.

Een kleine en stille behuizing met koele componenten is mij best wat waard. De AMD hardware in de PS4 en de komende Xbox One zal meer warmte genereren, hoe zeer ik ook fan van AMD ben moet ik dit toegeven. Een dergelijke koele en compacte behuizing is niet zomaar te bouwen. Wel ben ik benieuwd of de koeling zodanig is dat het systeem niet gaat throttelen bij te grote activiteit. Bij veel laptops zien we dit euvel al. Voor laptops is het acceptabel als er niet mee wordt gegamed, met deze Steambox zou zoiets niet acceptabel zijn. Misschien een vergelijkende test Tweakers? PS4, Xbox-one en deze Alienware?

Ook het design van de Steambox is zeker niet slecht. De rode verlichting is discreet in een huiskamer. Alleen de backlight van de Alienware knop komt niet helemaal strak op me over.

[Reactie gewijzigd door teacup op 10 juni 2014 21:52]

Ati/amd in als GPU voor je Linux bak; Doe het niet! Doe het niet!!

nvidia speelt in heel andere league wanneer je prestatie vergelijkt met amd; linux, hoe dat in windows land werkt weet ik niet.
Ja inderdaad, dat is ook nog een aspect. ATI ijlt na bij Nvidia als het om Linux drivers gaat. Dit zou je bijna beleid van ATI kunnen noemen. ATI heeft veel geïnvesteerd in het slagen van consoles met ATI spullen. Zouden ze nu weer inspanning gaan leveren voor dit Steam platform, dan zou dit ATI rendement op de console investering kunnen kosten. ATI heeft dus op het paard van de consoles gewed.

Het ging mij met het vergelijken trouwens meer om die verschillende systemen met eenzelfde game te benchmarken. Al is met bestaande hardware benchmarks daar misschien ook al iets over te zeggen.
aangepaste Nvidia GeForce-gpu op basis van de zuinige Maxwell-architectuur met 2GB gddr5
Neem maar van mij aan dat is een aangepaste 750 / 750 Ti in zo'n behuizing wil je echt niet meer dan 150 watt verstoken.

Inderdaad Windows 8.1 komt daar nog bij maar dat kost een OEM een stuk minder dan een consument die een OEM versie of laat staan een retail versie koopt.

Zie ook teruggave Windows licentie kosten bij Dell, de een krijgt ¤ 51,- de ander ¤ 73,- alle twee Windows 7 Home Premium, de aanschafprijs was de verhouding blijkbaar.
Het moeilijke zit 'm in de kast.
als je zo plat en klein als deze Alienware wil gaat het je zelf niet lukken ben ik bang.
Met de processor koeling ga je al een probleem krijgen
Ik heb een htpc die naar mijn idee al mooi klein is, maar de enige grafisch optie is een low profile kaart, daar heb je helaas geen cutting edge kaarten van.
een mini-itx systeem waar je deftig mee kan gamen valt wel forser uit als de deze... Ik ben al lang aan het kijken naar een compact game machine, maar als je kleiner als een mini-itx wilt gaan (wat in mijn geval zo is) kom je sowieso bij fabrikanten uit i.p.v. alles zelf samen te stellen.
Plus nog windows 8.1, kost je vaak toch in de richting van 80-100 euro. Dat is ook het gene wat deze alienware nog best betaalbaar maakt. Dell zelf betaald geen drol voor een licentie.
SteamMachines, ik zie het nut er niet van en begrijp nog steeds niet waarom Valve dit zou willen.
- Prijs; zelf samenstellen is meer bang for bucks
Klopt, maar niet iedereen heeft tijd/zin/kennis beschikbaar hiervoor.
- Beperkte mogelijkheden/functionaliteit SteamOS
Het is een soort pc console, en wanneer er gaandeweg steeds meer linux (en dus SteamOS) beschikbaar komt kunnen ze de concurrentie aangaan met MS/Sony. Plus je kan nu PC games spelen a la console.
- Beperkt(er) aanbod via SteamOS
Klopt, de tijd zal het leren (zie boven). Maar Valve is een machtige speler op de gamesmarkt, vergeet dat niet.
beperkter aanbod is niet egt waar(t.o.v. consoles), er zijn al boven de 500 linux games op steam
beperkter aanbod high-end games kan ik echter wel begrijpen
maar er is tog wel al een degelijk aanbod, welke voor mij aantrekkelijker zijn dan het aanbod voor consoles, maar dat is voor iedereen verschillend
-alle valve games (10 ofzo)
-metro LL (metro 2033 komt met redux)
-natural selection 2
-witcher 2
-amnesia en penumbra
-trine 1 & 2
-painkiller: hell and damnation
-among the sleep
-anomaly
-rust
-crusader kings 2
-jagged alliance flashback
///komende games:
-nieuwe unreal tournament(komt niet naar consoles, free)
-witcher 3
-Star Citizen
-Interstellar Marines
-Civilization 5
-Metro Redux (2033 and Last Light)
-Project Cars
-Homefront The Revolution (crytek game)
-XCOM: Enemy Unknown
-Grid games
-Tropico 5
-Serious Sam 4
-age of wonders 3
persoonlijk vind ik dit een veel beter aanbod dan de 'next gen' consoles
je bespaart de nutteloze online paywall en je krijgt games goedkoper
beperkte mogelijkheden is ook niet egt waar aangezien steamOS niet gelimiteert is tot steam, je hebt eigenlijk alle vrijheid van een gewone linux-distributie
Run de 2e grootste Linux gaming pagina waardoor ik 60-70% van alle beschikbare games inmiddels bezit en gespeeld heb.

Maar het aanbod is compleet te verwaarlozen tozv Windows, enkele percentages, dus het aanbod is minimaal/beperkt! Aantal AAA-games is op 2 handen te tellen
Run de 2e grootste Linux gaming pagina waardoor ik 60-70% van alle beschikbare games inmiddels bezit en gespeeld heb.

Maar het aanbod is compleet te verwaarlozen tozv Windows, enkele percentages, dus het aanbod is minimaal/beperkt! Aantal AAA-games is op 2 handen te tellen
Met zo'n opmerking hoeft een nieuwe speler in een markt nergens meer te beginnen.
In verhouding met alle Windows games zijn alle PS3 en XBOX 360 games ook te verwaarlozen. Toen Microsoft met de XBOX begon en Sony met de PS1 waren er ook nog geen spellen.

Het gaat erom hoeveel Linux games aangeboden zodra de steambox uit is.

Ik ben ook erg blij met de actie van Valve om de release van de Steambox uit te stellen om de controller maximaal te verbeteren. Eindelijk een fabrikant die wel naar de klanten luistert. :)

Ik begrijp niet hoe je als beheerder van een LInux Gaming pagina zo negatief/pessimistisch kan zijn.
Ben je wel echt een Linux fan?
Volgens mij is hij een grotere Linux fan dan ik ben, maar hij heeft wel een punt.
Ik ben blij dat Steam eindelijk Linux gaming meer viable heeft gemaakt, maar laten we onszelf niet voor gek houden, want er is nog steeds niet heel veel te beleven.

Het gaat de goede kant op, maar Linux heeft tijd nodig en de vraag is hoelang? Ik speel nu sommige spellen nog steeds in wine, omdat er geen alternatief voor is. Windows wil ik niet omdat het mij veel tijd kost om het alleen al fatsoenlijk op te zetten, laat staan dat ik daarna actief ervoor moet zorgen dat het goed blijft werken. Nog even afgezien van het feit dat er mensen zijn die mijn windows fijn verpesten en ik alles daarna weer normaal moet zetten(lees:crapware verwijderen). Ik denk dat ik daar het langst mee zoet ben.
Volgens mij is hij een grotere Linux fan dan ik ben, maar hij heeft wel een punt.
Ik ben blij dat Steam eindelijk Linux gaming meer viable heeft gemaakt, maar laten we onszelf niet voor gek houden, want er is nog steeds niet heel veel te beleven.
Dat is ook heel erg logisch er bestaat nog geen steambox deze zal pas in 2015 uitkomen. Jan met de Pet / Mien uit Assen willen gewoon gamen ze kennen Linux niet daarom zullen ze geen Linux met Steam gaan installeren. Maar zodra er Steamboxen bestaan die verkocht en gemarked worden zoals een XBOX en een PS zal deze wel genegen zijn om deze te kopen. Omdat hij/zij hier maar een schijfje in kan pleuren of online iets aan kan schaffen.

Daarom is de Steambox het gene waar het om draait.
Zodra deze goed verkoopt en er veel Linux spellen zijn zullen niet Linux gebruikers mogelijk ook voor Steam op een Linux PC kiezen.

Gelukkig komen Linux gebruikers de laatste tijd ook al meer aan hun trekken. Maar dat zal in eerste instantie niet voor een revolutie zorgen. Daar is de Steambox voor nodig.
Kip en ei verhaal. Als er niet genoeg A(AA) spellen zijn, dan zal Linux oftewel Steambox een slechte naam krijgen en heel snel stof bijten. Dan zullen mensen juist een slechte nasmaak hebben als ze het woord Linux en steambox horen.

Hopelijk zullen er tot 2015 wel heel veel goede games uitkomen. De steamboxen moeten dan wel op een steamsale tijd verkocht worden als ze nog meer verkoscht willen worden ;) :9~ .
Kip en ei verhaal. Als er niet genoeg A(AA) spellen zijn, dan zal Linux oftewel Steambox een slechte naam krijgen en heel snel stof bijten. Dan zullen mensen juist een slechte nasmaak hebben als ze het woord Linux en steambox horen.

Hopelijk zullen er tot 2015 wel heel veel goede games uitkomen. De steamboxen moeten dan wel op een steamsale tijd verkocht worden als ze nog meer verkoscht willen worden ;) :9~ .
Heb je voor de aardigheid een keer gekeken hoeveel Games er voor de PS4 en de XBOX ONE waren bij de introductie?
Er moeten moeten games zijn, deze komen er ook al en er zal een constante aanvoer moeten zijn. Die komt er wel als er voldoende Steamboxen verkocht worden. Ik zie geen enkele reden waarom niet zou lukken terwijl Microsoft en Sony dit wel lukt.

Als Steambox zou floppen zou Linux echt geen slechte naam krijgen. Krijgt BSD een slechte naam als de PS flopt of Windows als de XBOX ONE flopt? De standaard consument weet niet en interesseert niet welk OS/kernel op zijn/haar device draait.
Zo heeft Linux geen enorme boost gekregen door het gebruik van Android.
Zo heeft Linux geen enorme boost gekregen door het gebruik van Android.
Ach jah als er al 2 zielen zijn die Linux gaan gebruiken dan spreken we al over een grote boost ;) :+ .

XBOX (ONE) en de PS(4) hebben zich al eerder bewezen en zijn een gevestigde orde in het (console) gaming gebied. Maar als je naar Nintendo kijkt zie je dat zelfs die moeite heeft met het verkopen van WiiU's, juist omdat er niet veel goede games ervoor beschikbaar zijn. Ja er zitten parels ertussen, daarom kunnen ze de WiiU's nog wel kwijt. Als we kijken naar het handheld gebied met de 3DS, dan doet Nintendo het juist zeer goed en waarom is dat? Omdat er veel keuze is en er top games voor uitkomen voor het doelgroep.
niet iedereen is technisch voldoende aangelegd om zelf een pc samen te stellen en zien deze oplossing als goed alternatief voor een gameconsole.
daar bovenop krijg je dan ook nog eens alle voordelen van een gewone pc en hij past gewoon lekker in je tv meubel en ziet er nog goed uit ook.
ik zou hem zeker kopen moest ik zelf niet in staat zijn een pc te assembleren en deze dan ook gewoon gebruiken als htpc.
daarenboven zul je van steam en alienware waarschijnlijk altijd de juiste en aangepaste driversupport krijgen om toch beter alle nieuwere games te kunnen draaien.
De doelgroep is dan ook zeer beperkt;
- mensen die geen console hebben? Of willen gamen op ander platform
- mensen die geen fatsoenlijke game pc hebben
- Mensen die niet nog een keer bovenop de prijs van een online spel voor een PSN of een XBox Live Gold abonnement willen betalen.
- Mensen die een voorkeur voor Linux hebben.
- Mensen die de hardware nog als PC willen kunnen gebruiken als Valve zo'n rare fratsen als Sony me de PS3 uitgehaald heeft, uit haalt. het is uiteindelijk gewone PC hardware.
Dat is een zeer selecte groep, niet dan? ALs je daar alle winst vna moet trekken.... moet het nog zien.
Ik denk het wel. Hebben een PS3, na de Linux actie van Sony heb de Console van de huidige 3 drie grote spelers afgezworen. Ook omdat je boven op de prijs van een spel dat online kan spelen nog een keer kosten moet betalen.

De steambox (op Linux gebaseerd, niet deze steammachine) heeft een behoorlijk grote kans om bij ons in huis te komen.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 10 juni 2014 11:35]

[...]
De steambox (op Linux gebaseerd, niet deze steammachine) heeft een behoorlijk grote kans om bij ons in huis te komen.
tja... dan moeten alle game fabrikanten wel meewerken, dus weinig kans.
tenzij je de game fabrikanten omkoopt zodat ze hun games ook voor Linux beschikbaar maken.
[...]


tja... dan moeten alle game fabrikanten wel meewerken, dus weinig kans.
tenzij je de game fabrikanten omkoopt zodat ze hun games ook voor Linux beschikbaar maken.
Je hoeft game fabrikanten helemaal niet om te kopen. Er komen steeds meer games Linux ook commerciële varianten.

nieuws: The Witcher 3 krijgt ook een Linux-versie
nieuws: Codemasters gaat Linux-games uitbrengen
nieuws: Crytek voegt Linux-ondersteuning toe aan CryEngine
nieuws: Unreal Engine 4.1 brengt deze maand ondersteuning voor Linux en SteamOS
nieuws: Valve brengt Dota 2 voor Linux en OS X uit
nieuws: Linux-versie van Half-Life verschijnt in Steam

Dit is pas het begin.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 10 juni 2014 13:29]

Het leuke is nou dat er geen verliezer is in alles wat hier gebeurd.
Valve heeft straks hun eigen "console" vriendelijke os voor mensen die hun zelf bouw huiskamer console willen maken voor veel bang voor buck.
Linux krijgt meer games voor het platform wat weer goed is voor de linux gamers.
Linux game developers krijgen hun games toch wel verkocht op linux met of zonder steamos omdat ik om mij heen toch mensen vaker zie dualbooten nu er meer games voor linux komen, ook zijn linux gamers vaak bereid meer geld uit te geven voor linux ports (Kijk maar naar humble bundle).
En tot slot de pc bouwers : Die verliezen ook niks omdat je het zelfde systeem kan installeren met windows of steamos (met controller erbij) afhakelijk wat de vraag is.

Kortom iedereen heeft hier wel baat bij al lijkt in het hele rijtje valve de gene te zijn die het het meeste winst oplevert op de korte termijn. Toch met hun infinite money was dit zeker geen slechte keus.
Het artikel stelt toch erg duidelijk dat het systeem met windows 8.1 geleverd wordt... daarmee vervallen al je argumenten |:(
ik volg je punt volledig, ik zie absoluut het nut niet van een steam machine
vooral nu Valve zelf voor hun grootste concurrentie hebben gezorgd, namelijk in-home streaming

ik ben dat momenteel aan het testen en alhoewel het nog wat polish mist werkt het eigenlijk bijzonder goed

je kan het perfect op een HTPC machientje ( windows of Linux ) zetten zoals bv in mijn geval op een atom ion systeempje met begot 2GB ram
ik kan nu zowel mijn xbmc vlekkeloos draaien als steam en samen op 1 extreem goedkoop ( <200¤ ) piepklein systeem
En officieel werkt Steam In-home streaming dus ook enkel thuis. Maar officieus werkt het ook van buitenaf mits je een VPN netwerk configureert (met bv Hamachi). Enkel de snelheid van je internetverbinding dient voldoende hoog te zijn; ik heb de streaming service al getest met Hamachi van buitenaf op een hoge snelheids wifi verbinding en het werkt perfect.
De enige reden die ik ken verzinnen is de optimalisatie voor hardware. Verder zou ik het ook niet weten. Ik heb zelf nu ook een compacte coolermaster behuizing in de woonkamer als gamebak en zie ook het nut niet in om de hoofdprijs te betalen.
Misschien dat het voor wat mensen makkelijker is omdat ze dan niet hoeven te lokken of alle componenten er in passen of iets dergelijks...
- Prijs; zelf samenstellen is meer bang for bucks
Men hoopt nu juist dat door een standaard platform aan te prijzen de prijzen van dergelijke productie apparaten omlaag gaat zodat je niet meer bang voor je buck heb.

Ik vraag me trouwens heel erg af of je meer power in een dergelijke formfactor krijgt voor $550, Je kan natuurlijk vast zwaar kosten besparen als je het in een tower propt, maar een dergelijk product wordt niet aangeboden en is wellicht niet eerlijk om het hiermee te vergelijken.

Dit ding is $150 duurder, maar is zo terug verdient bij de eerst volgende Steam sale ;-)
Ik zie als groot probleem met de Steam machines dat het in de markt wordt gezet als "Steam machine", terwijl het gewoon een PC is en de configuratie dus bij elke Steam machine kan verschillen. Als er nou iets niet logisch is voor de gemiddelde consument... Ik denk eerlijk gezegd ook dat dat dé reden gaat zijn waarom het concept niet gaat slagen.
De SteamMachine draait om het aanbieden van PC-games met het gemak van een console. Voor veel mensen is het beheer van een PC te ingewikkeld. Het voordeel van een SteamMachine is voor hun dat ze zelf niks hoeven te beheren en een doosje met hardware kopen die gegarandeerd goed samen werkt maar waar ze toch PC-games op kunnen spelen.
Ja en dat is dus niet het geval, want is het volslagen afhankelijk van de specs van die SteamMachine hoe games draaien. De productnaam SteamMachine biedt dus eigenlijk helemaal geen garanties behalve dat je er Steam(OS) op kan draaien. Dat lijkt mij een groot probleem ten opzichte van de reguliere consoles: als je een game koopt weet je dat die (goed) zal werken. Dat is bij een SteamMachine nog maar afwachten. Om het nog maar niet te hebben over hoe snel PC games zich ontwikkelen en daarmee de mate waarin je SteamMachinehardware verouderd...

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 10 juni 2014 17:17]

Net zo snel als console hardware verouderd. Dat geld al jaren niet meer dat je constant moet replacen. En het einde van de vorige console generatie graphics waren bagger resolutie was super laag en meeste games hadden nog maar 20 fps omdat de console het niet meer aankonden. Je kan altijd de graphics wat lager zetten in de games.
Wanneer is de laatste keer dat jij op je zelfgebouwde pc met een controller op je tv een speciaal voor console gemaakt spel gespeeld hebt? Daarom dus een steambox.

Verder draait steamOS games vele maler soepeler dan op windows met dezelfde hardware.

Ook is dual boot nog in ontwikkeling voor steamOS wat dus zou betekenen dat je een pc en console in 1 hebt, en het zelf kunnen kiezen van de hardware.

[Reactie gewijzigd door waktak op 10 juni 2014 12:52]

dagelijks: xbox360 controller icm zelfbouw, bijna alle games ondersteunen controller/gamepad. SteamOS is gewoon dualboot te installeren!!
Niet op je tv, op je monitor. Natuurlijk ondersteunen ze het wel, maar ik heb het over games die voor de console gemaakt zijn. Denk aan een halo of iets dergelijks. De kans is groot dat er console only games uitkomen op steam.
Wat je zegt is deels waar, dual boot kan. Wat ik bedoel (was niet helemaal duidelijk) is windows op je monitor en steamOS op je tv draaien. Dit is namelijk nog niet mogelijk.
jawel; in-house streaming (sinds enkele maanden mogelijk)
ik stream bijv. CoD (windows titel) naar mijn Linux steam client
Meende dat valve dit opgezet had met de gedachten om minder afhankelijk te zijn van de grille van Micro$oft. Ook waren ze niet zo te spreken over de interface van windows 8 in eerste instantie. Stond ooit eens een artikel hier op tweakers. Dus het nut is niet om winstgevend te zijn, maar om andere partners af te dwingen om rekening te houden met valve producten.
Nou nee, zit zelf te wachten op de Zotac EN760.
Helaas door het gebruik van ULV i5 in de zotac komt deze alienware als geroepen. Full voltage Haswell i.c.m. een leuke Maxwell (gok 750/ti/860m achtig) in een kleine form-factor is precies waar ik op zit te wachten. En nee dat kun je zelf niet maken in een sub-ITX formaat.
550 is een nette prijs als die deze maand nog beschikbaar komt.
toch knap als je dat lukt in zo'n kleine behuizing...
leuk een apparaat wat alle nieuwe games niet eens op high aankan...
maar wel op medium zoals de ps4 xbone. maar dan wel op 1080p..
Betekent wel dat je meteen bij aanschaf van zo'n Alienware bakje al concessies doet die je niet meer kan terugdraaien, en dat je al helemaal achter de feiten aanloopt zodra developers de volle potentie van 'next gen'-platforms beginnen te benutten (of anders na verloop van tijd, simpelweg doordat games en technieken altijd blijven evolueren).
Tuurlijk, voor 550 Eu koop je geen state-of-the-art gaming PC (je haalt er net een high-end video-kaart voor, lol), maar wat is de meerwaarde van een beperkt upgradeable Steambox als deze tov. een console? Consoles, waarbij je in ieder geval weet dat de content die beschikbaar komt ook het meeste uit de voorhanden rekenkracht haalt (wat bijv. een PS3 op het scherm weet te toveren zou je echt niet hoeven te verwachten op een PC met grofweg equivalente specs/rekenkracht). Dus de kans is best aanwezig dat je in de toekomst PS4/XBox One games op Medium (want geoptimaliseerd voor die specifieke hardware) speelt, terwijl je op de PC-versie op deze Alienware misschien de boel net op Low kunt draaien.
Dit klinkt een beetje als de doodsteek voor de normale SteamMachines op SteamOS.
Als je voor een vergelijkbare prijs hetzelfde systeem kunt krijgen met Windows ipv SteamOS, dan heb je dus toegang tot veel meer spellen, en de spellen die op beide systemen draaien, werken ook beter onder Windows (zie: reviews: SteamOS: nieuw gameplatform bouwt druk op).
Dus waarom zou iemand een SteamOS-machine kiezen boven de Windows-variant?
Dus waarom zou iemand een SteamOS-machine kiezen boven de Windows-variant?
Omdat het beheer makkelijker is. Windows beheren is voor velen toch maar eng en moelijk. Wanneer mogen ze wel op "ok" klikken en wanneer is het een virus? Welke virusscanner moeten ze installeren? Mogen ze dat word-document aan het mailtje van oom Jan wel openen?
Tweakers lachen daar om maar vele anderen worstelen hier echt mee. Het is een van de redenen van het succes van Apple.
Consoles zijn voor deze groep een uitkomst. Een apparaat dat precies één ding doet en waar niks aan te beheren valt.
Omdat het beheer makkelijker is.
Ik neem voor het gemak even aan dat deze Windows ook als een console geconfigureerd is: meteen opstarten met Steam in Big Picture modus.
Geen Windows-beheer, geen gedoe, geen Word, nergens op klikken.

Zodra je SteamOS of welke andere linux-distro als compleet systeem gaat gebruiken ipv console, krijg je natuurlijk precies dezelfde issues (of is er nog niet genoeg OpenSSL-nieuws langsgekomen de laatste tijd om duidelijk te maken dat exploits ook op linux voorkomen, en je daar toch ook wel op moet letten of alles wel up-to-date is, en of je geen onveilige software draait etc, verkeerde bestanden opent, foute sites bezoekt etc).
En dan durf ik ook nog wel te beweren dat Windows daarin simpeler is dan linux.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 10 juni 2014 17:29]

Ik neem voor het gemak even aan dat deze Windows ook als een console geconfigureerd is: meteen opstarten met Steam in Big Picture modus.
Geen Windows-beheer, geen gedoe, geen Word, nergens op klikken.
Dat klinkt als wat veel mensen willen. Ik hoop dat Dell het ding zo levert, dat zou goed zijn voor de PC-game-markt.
En dan durf ik ook nog wel te beweren dat Windows daarin simpeler is dan linux.
Dat ben ik niet met je eens, dat is juist een van de sterke kanten van Linux, maar dat is nu even niet relevant. We hadden het nu juist over de situatie waarin zo'n machine wel als console wordt gebruikt. Valve werkt hard aan een machine die zich als een echte console moet gedragen, een volwaardige desktop is geen deel van de plannen. Hierdoor kunnen ze het OS erg robuust maken en de overhead tot een minimum beperken.
Dat ben ik niet met je eens, dat is juist een van de sterke kanten van Linux
Grappig, het is toch wel algemeen bekend dat je bij linux vaak veroordeeld bent tot de commandline en/of het editen van obscure configuratie-bestandjes, zodra er iets gedaan moet worden dat net even buiten het dagelijkse gebruik valt.
Valve werkt hard aan een machine die zich als een echte console moet gedragen, een volwaardige desktop is geen deel van de plannen. Hierdoor kunnen ze het OS erg robuust maken en de overhead tot een minimum beperken.
Dat is een beetje een redenering uit 1960. In de begintijd van Windows 95 riepen mensen ook dat MS-DOS veel beter was voor gaming, vanwge de lagere overhead etc. Toen was die extra overhead al niet echt merkbaar (zolang je maar genoeg geheugen had, wat in die tijd nog wel eens een kostbare zaak kon zijn). Een beetje stevige 486 of vroege Pentium had geen probleem met dat kleine beetje achtergrondspul dat er bij Windows draaide bij een fullscreen game. De impact daarvan was toen al verwaarloosbaar.

Vandaag de dag maakt de overhead van een degelijk OS echt vrijwel niets meer uit. Ik denk ook niet dat Valve daar echt tijd in gaat steken. Het kost namelijk veel resources om zo'n custom gestripte distributie te onderhouden (je moet natuurlijk wel steeds bijblijven met nieuwe linux-kernels, nieuwe Debian distros, video drivers etc). Er valt daar weinig te winnen qua performance... En daarnaast is er nog het probleem dat ze ook weer niet teveel kunnen schrappen, want de meeste ontwikkelaars zullen toch willen dat hun games op meerdere linux-distros werken, en niet alleen op SteamOS. Dan blijf je toch vastzitten aan Xorg als de schakel tussen de linux-kernel en OpenGL, en dat is toch wel de hoofdmoot qua overhead.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 10 juni 2014 18:31]

Grappig, het is toch wel algemeen bekend dat je bij linux vaak veroordeeld bent tot de commandline en/of het editen van obscure configuratie-bestandjes, zodra er iets gedaan moet worden dat net even buiten het dagelijkse gebruik valt.
We hadden het over je systeem veilig & up-to-date houden. Onder Linux is dat dagelijks gebruik.
Dat is een beetje een redenering uit 1960. In de begintijd van Windows 95 riepen mensen ook dat MS-DOS veel beter was voor gaming, vanwge de lagere overhead etc. Toen was die extra overhead al niet echt merkbaar (zolang je maar genoeg geheugen had, wat in die tijd nog wel eens een kostbare zaak kon zijn).
Het ging nu net om RAM. Wel of geen Windows maakte het verschil tussen bepaalde spellen kunnen spelen of niet. We hadden toen nog computers met 4 of 8 MB RAM.

Je gaat helemaal los op 1 woord terwijl je aan de kern voorbij gaat. Valve heeft 100% controle over haar consoles zodat eindgebruikers zelf niet na hoeven te denken over het onderhoud en niks verkeerds kunnen doen. Blijkbaar kan dat ook onder Windows maar op een of andere manier is dat dusver niet aangeslagen.
We hadden het over je systeem veilig & up-to-date houden. Onder Linux is dat dagelijks gebruik.
Nee hoor. Alleen zolang je software gebruikt die door je distro automatisch gepatcht wordt. Zodra dat niet het geval is, moet je nogal eens zelf patches toepassen en opnieuw compileren/installeren.
Het ging nu net om RAM. Wel of geen Windows maakte het verschil tussen bepaalde spellen kunnen spelen of niet. We hadden toen nog computers met 4 of 8 MB RAM.
Toen wel ja. Nu heb je dus zomaar 4 GB of 8 GB, omdat het toch niets kost. 4 GB is voor de meeste Windows-spellen nog steeds genoeg (zeker de spellen van Valve).
Nee hoor. Alleen zolang je software gebruikt die door je distro automatisch gepatcht wordt. Zodra dat niet het geval is, moet je nogal eens zelf patches toepassen en opnieuw compileren/installeren.
Gelukkig hoeft 95% van de gebruikers dat nooit te doen, maar dit wordt een Windows vs Linux discussie dus ik stop er nu mee.
Gelukkig hoeft 95% van de gebruikers dat nooit te doen, maar dit wordt een Windows vs Linux discussie dus ik stop er nu mee.
Het is toch sowieso een kwestie van Windows vs linux?
Als het puur om betrouwbaarheid, simpelheid, efficientie en kosten gaat, dan kan de SteamMachine nooit concurreren met echte consoles als de XBox One en PS4.
De meerwaarde van de SteamMachine moet juist zitten in het feit dat het OS ook een desktopfunctie heeft (en als je het zo bekijkt, heeft Windows dus ook duidelijk de voorkeur boven linux, want Windows is de onbetwiste marktleider op desktop-gebied met zo'n 90% marktaandeel).