Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Submitter: Amanoo

Naast voor Windows, de PlayStation 4 en de Xbox One, maken de ontwikkelaars van The Witcher 3 hun game ook beschikbaar voor Linux. Dat bleek uit een advertentie die verklapte dat de game naar het op Linux gebaseerde SteamOS komt.

De door CD Projekt Red ontwikkelde game werd aangekondigd voor SteamOS op de hoofdpagina van Steam, zo ontdekte Phoronix. SteamOS is het op Linux gebaseerde besturingssysteem van Valve, waardoor dus duidelijk wordt dat CD Projekt RED werkt aan Linux-ondersteuning voor The Witcher 3. Een release van de game voor Valves distributieplatform Steam werd eerder al bekendgemaakt.

The Witcher 3 komt in februari volgend jaar uit. De ontwikkelaar had al onthuld dat er versies komen voor Windows, de PlayStation 4 en de Xbox One. Aanvankelijk had CD Projekt RED de game al in dit najaar uit willen brengen, maar de ontwikkelstudio heeft meer tijd nodig om de ontwikkeling te voltooien.

Eerder kwam The Witcher 2 uit voor Linux en kondigde CD Projekt RED aan dat het zijn gamedistributieplatform GOG naar Linux brengt. Gebruikers konden daarbij aangeven welke game zij graag wilden zien voor Linux, waarbij The Witcher 3 al veelvuldig werd genoemd. Daardoor komt de release niet geheel als een verrassing.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Tegenwoordig zie je veel spellen Linux ondersteunen.
Inderdaad, ik denk dat het over een jaartje op hetzelfde niveau is als OSX qua aanbod maar fors door blijft groeien (waar OS-X een beetje hetzelfde blijft). Nu nog een fatsoenlijke versie van Unity voor Linux, want de helft van de games die ik wil spelen zijn met Unity gemaakt...
Ik denk dat als je voorspelling waar blijkt, en dus het Linux aanbod even groot wordt als het OSX aanbod, en het Linux aanbod alsnog blijft groeien, dat het OSX aanbod meegroeit. Hoe vaak zie je nu dat wel Linux wordt ondersteund, maar niet OSX? Volgens mij heb ik ooit 1 spel gevonden waarbij dat het geval was, en ik weet niet eens meer welk spel, maar het was geen grote titel. Eigenlijk zie je altijd wel dat als een developer een Linux port maakt, ze meteen ook hun spel voor OSX compileren, nu ze toch bezig zijn. Het is ook een relatief kleine moeite. Als je eenmaal bezig bent met .net, C#, DirectX en noem maar op, dan ben je behoorlijk afhankelijk van Windows, maar als je toch al bezig bent met een van de minder populaire besturingssystemen ben je toch wel meer bezig met OpenGL en dergelijke technologie, en ben je een stuk minder afhankelijk van een specifiek platform. En zeker als je Linux het waard acht, dan moet de toch iets grotere user base van OSX dat ook wel zijn.

TL;DR: Ik verwacht dat OSX wel een graantje zal meepikken van de groeiende interesse in Linux.

Ik ben ook wel benieuwd wat The Witcher 3 zal doen met mijn GTX770, en hoe goed het zal draaien op mijn Linux bak. Ik ben wel hoopvol, volgens mij staat CD Projekt er nogal bekend om niet graag halfbakken spellen te maken, en meer een mening te hebben van "of je doet het goed, of helemaal niet". Althans, dat is wat ik van een studiegenoot van me heb begrepen, die zelf nogal fan is van The Witcher. Al is er een side note nodig dat de Linux port van The Witcher 2 in en compatibiliteitslaag draaide, en het daarin niet al te best deed.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 8 juni 2014 16:59]

Hoewel het klopt dat OS X gebruikers er ook van zullen profiteren, zijn er toch wel een aantal spellen op Steam die wel voor Linux en Windows, maar niet voor OS X beschikbaar zijn. Als ik zo even snel door de Steam Linux catalogus blader tel ik er toch al 25.
Ehm, als ik deze aankondiging lees dan lijkt het erop dat Witcher 3 wel naar Linux komt, maar niet naar OS X.

[Reactie gewijzigd door arendjr op 8 juni 2014 22:28]

Dat sowieso, veel Linux gebruikers zijn ook niet vies van OSX. En Linux en OSX hebben veel meer gemeen met elkaar dan Windows. Dat staat op een grotere afstand van elkaar.
In het geval van gaming niet.
Windows, OS X en linux hebben alledrie support voor OpenGL, bestandstoegang kan met standaard ANSI C/C++, en netwerken kan met BSD-sockets, maar daarbuiten houden de overeenkomsten wel op. Dingen als audio-APIs of muis/keyboard/controller-input zijn OS-gebonden.
En zeker als je Linux het waard acht, dan moet de toch iets grotere user base van OSX dat ook wel zijn.
Ik heb geen glazen bol. Maar oiv SteamOS zal de install base wat betreft "gamers" imho in ieder geval snel die van OSX ontstijgen.

Redenen (imho):

- Een steambox geeft veel meer bang for the buck. Elke Steambox kan samengesteld worden uit een breed scala aan PC-hardware. Een gebruiker of OEM kan met een goedkoper systeem potentieel veel meer prestaties krijgen.

- Tevens is een Steambox volledig customizable binnen de door Valve gestelde hardware vereisten. De gebruiker of OEM heeft hierin volledig de vrije hand.

- SteamOS draait ook op (de meeste) Mac hardware.

- SteamOS is gratis. Je betaalt geen premium bij nieuwe hardware (OSX en Windows op OEM PC's). Je betaalt niet voor upgrades of nieuwe versies (OSX en Windows). Je betaalt niet voor een losse licentie om op zelf samengestelde hardware te installeren (Windows).

- Heel veel "gamers" werken met Windows (lees: ze zitten er min of meer aan vast) omdat daarop het aanbod games ten opzichte van OSX en Linux met grote afstand vele malen uitgebreider is. Zelfs als Valve slechts een relatief klein deel van z'n Steam content porteert naar SteamOS bieden ze relatief gezien véél meer content dan er nu op OSX en Linux beschikbaar is. De install base van Steam onder "gamers" op Windows is enorm, de stap naar SteamOS is voor hun gemakkelijk te maken omdat Steam voor hun een bekende gebruiksomgeving is.

- SteamOS wordt als een console qua streamlining en gebruiksgemak wat betreft de primaire activiteit: gamen.
Unity werkt toch gewoon op Linux? Dat is nou net het hele voordeel van Unity, dat het zo heerlijk cross platform is.
Unity kan naar Linux exporteren, maar dat is heel buggy en de performance is behoorlijk crap.
Ik las heel andere dingen over de portability van Unity. Juist dat dit erg goed draaide op Linux. Heb je recente bronnen waar dit uit zou blijken?
Niet om het een of ander, maar jij komt ook niet met bronnen. Als ik google op unity linux kom ik op de eerste hit een pagina tegen die al sinds 2012 niet meer geupdate lijkt te zijn: hierzo . De laatste links waarnaar wikipedia verwijst zijn uit 2010. Als dit het is wordt ik niet echt enthousiast.

edit: nette links

@Synzvato: ok tnx, ik was dus abuis. De google uitkomsten op "review unity3d" lijken voornamelijk positief te zijn. Zoeken op negatieve reviews levert alleen ouwe koeien...

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op 8 juni 2014 16:08]

Je verwijst naar een Linux distributie die toevallig "Unity Linux" heet, niet naar de game engine "Unity3D".

Hier geven de makers op een bijgehouden pagina aan dat je spellen die je met behulp van Unity3D maakt, prima op Linux uit kunt brengen.

Uit de link:
Create that classic desktop gaming experience with Unity for PC, Mac and Linux.
ik volg de site van gamingonlinux all een tijdje, daar hoor ik vaak mensen posten dat onder bepaalde window managers de muis verkeerd functioneerd en dat de performance slecht is,
wel stond er onlangs een post dat bij een nieuwe versie van unity (4.5) een deel van de problemen is verholpen, maar het merendeel van de games gebruikt nog een oudere unity versie en hebben nog wel enkele issues

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 8 juni 2014 17:35]

Ik heb zelf niet de indruk dat de performance van Kerbal Space Program, die in deze engine is geschreven, nu echt bedroevend is onder Linux. Niet meer dan op andere platforms, althans (erg geweldig werkt het spel überhaupt niet, ongeacht platform, al is het goed genoeg om veel lol aan te beleven). Enige tijd geleden leek het zelfs onder Linux beter te werken dan onder Windows, al heb ik geen metingen gedaan dus kan ik niet al te objectieve uitspraken doen hierover.
Ik heb in Kerbal Space Program grofweg de halve FPS als in Windows op dezelfde hardware. Niet echt speelbaar.
Apart. Ik kan het zelf spelen onder Linux op mijn stokoude laptopje, en die had jaren geleden al niet heel bijzondere prestaties. Uit nieuwsgierigheid, wat voor hardware heb je?

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 8 juni 2014 21:01]

GeForce 650M en een i7 3630QM, draaide op de LTS versie van Ubuntu een tijdje terug, 12.04 denk ik.
Dat is dan erg apart, mijn laptop heeft een Quadro die equivalent is aan een 330M, en daarop is het nog best te doen met een FPS die net aan vloeiend is (waarschijnlijk dus rond de 30) als ik niet te extreem hoge grafische instellingen gebruik, en niet al te lompe raketten. CPU is geloof ik een i5 540M of zo, of misschien zelfs een nog oudere. Of misschien dat je hogere eisen stelt aan gamen op een laptop dan ik doe, maar ik vind het niet onspeelbaar. Wel verkies ik mijn desktop, waar ik alles lekker hoog zet, maar die is daar dan ook op gebouwd.
Gebruikte je de open source drivers die er standaard opstaan of de closed source nvidia drivers? Die laatste presteert even goed als de Windows drivers, de eerste presteren... nogal wisselvallig ;)
Sowieso kan ik iedereen die aan game development wil gaan doen zeker aanraden om eens te kijken naar Unity3D. Het is echt een geweldige engine (ook voor 2d games). De nieuwe versie 5 kan zich zo meten met engines als Cryengine en Frostbite. En je mag er nog gratis mee aan de slag ook. De tools die je krijgt zijn echt geweldig. Binnen no time heb je een werkende game draaien. Echt petje af voor deze jongens..
Dit zelfde geld voor alle bekendere game engines tegenwoordig hoor. Ken je eentje dan ben je ook zo thuis in de andere betere engines. Unity is wat mij betreft wel een van de betere en hadden al vrij snel een goede opengl implementatie (welke ik nog niet gebruikt heb trouwens).
Er zijn inderdaad wat Unitygames die echt baggerperformance hebben, maar dat zou dan wel door de developers komen want er zijn ook weer Unitygames die het prima doen.
De Unity Editor werkt niet op linux, hoewel je wel games naar linux kan exporteren
Komt door dat SteamOS, zoals het artikel ook al aangeeft, en lijkt me persoonlijk een zeer goede zaak, als we via dat gratis SteamOS straks een goed alternatief hebben voor het relatief dure Windows, met voldoende software support dat er dus op kan draaien.

:)
SteamOS wordt vooral een 'alternatief' voor de XboxOne, PS4 niet voor Windows.
Maar alle werk dat gedaan wordt voor SteamOS komt ook Debian (en dus Ubuntu, Mint en veel andere populaire distro's) ten goede. Vergeet niet dat SteamOS een laagje bovenop Debian is.

Gevolg: naarmate meer games naar SteamOS komen, wordt Linux als geheel een aantrekkelijker gameplatform.
Voor SteamOS werden er ook al heel veel spellen naar Linux geport dankzij Humble Bundle. Ik kan niet ontkedden dat Valve's plannen met SteamOS hier nog een extra boost aan gegeven heeft.

Ryan Gordon en Edward Rudd zijn verschrikkelijk druk met porten van games naar Linux en OSX.
En dan is er nog Sam Lantinga, die tegenwoordig voor Valve werkt, net zoals Gordon, ex-Loki.
Deze 3 mensen zijn voor een heel groot deel verantwoordelijk voor de Linux games van de afgelopen 15 jaar.
Heb zelf ook SteamOS draaien, ziet er netjes uit en je hebt echt de volledige look and feel van een gameconsole, in dat opzicht ziet het er goed uit.

Nadeel vindt ik dat ik merk dat mijn games op SteamOS nog niet zo vlot lopen als op Ubuntu, terwijl het idee toch echt was dat dit andersom zou zijn. Het is dan ook een beta en heb dit punt maar ingeschoten als bug ;)
Valt anders vies tegen, buiten wat indie en valve games heb ik in mijn steam library nauwelijks linux games. Als ik zeg dat20% van het steam aanbod linux ondersteund is het volgens mij al een serieuze overdrijving.
Het valt nu vies tegen maar je merkt wel dat de markt groeit.
Erg jammer dat developers ontwikkeldgeld verspillen aan een OS dat op consumentenniveau op computers een irrelevante rol speelt.
Ik heb juist de volle mep betaald aan The Witcher 2, omdat ik ze goede keuzes vind maken zoals dit. Dat ga ik met deel drie weer doen om dezelfde reden. Normaal koop ik alleen sterk afgeprijsde games.
Als je zo redeneert kan er nooit innovatie zijn.

Die extra ontwikkeltijd is trouwens heel beperkt als een project van in het begin multi platform ontwikkeld wordt. Dan hou je rekening met alle libraries die je gebruikt zodat ze op alle platformen bestaan, gebruik je geen features die specifiek zijn voor 1 platform... Als je daar van in het begin rekening mee houdt kan een gemiddelde game op een paar dagen volledig geport zijn.
Windows zou hier allang wieberen als ik onder Linux had kunnen gamen. Ik denk dat je nog best schrikt hoe groot de vlek tweakers is die Microsoft de vinger geeft als ze op Linux kunnen gamen. Ik ben blij dat ze hier geld in steken, al kan ik me niet voorstellen dat het veel is.
Je moet tegenwoordig van de grond af rekeningen houden met een zekere platform independance anders ga je voor elke conversie die je hoe dan ook moet maken (xbox 360, xbox one, ps3, ps4, pc) weer zitten huilen aan de hoeveelheid werk het is om het aan de praat te krijgen. Daar kan Linux/OSX ook nog wel bij. Je hoeft als ontwikkelaar eigenlijk alleenmaar te waken dat je je tijdens de ontwikkelingsfase geen bindende keuze's maakt en zo veel mogelijk standaarden toepast.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 8 juni 2014 20:29]

Daarom vind ik alle ontwikkeling aan Xbox One en Playstation 4 games ook zo jammer. Bijna niemand heeft zo'n ding.

Uiteraard kan een platform wanneer slim wordt gehandeld nog gebruikers bij krijgen, maar omwille van versimpeling laten we dat even achterwege.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 8 juni 2014 20:49]

Niet helemaal mee eens, Forsakeneyes. Als de grotere studios nooit innoveren of gokken op andere markten, dan zal er weinig veranderen. Alles kost geld, maar een goede platform onafhankelijke games engine (die er toch al is), maakt een port naar een ander OS relatief eenvoudig. Als PC-gamer heb ik liever meer ports naar een ander PC-achtig platform dan naar de consoles. Noem het egoistisch, maar er zal dan meer rekening worden gehouden met toetsenbord en muis. ;)
De Linux port van Witcher 2 was dramatisch. De performance was een stuk slechter dan de windows variant. Ik hoop dat ze er van hebben geleerd.
Bijna iedereen die Witcher 2 heeft gekocht voor Linux wacht eerst op de reviews voordat ze Witcher 3 gaan kopen, wilde hem zelf ook halen totdat ik las hoe dramatisch de port is en dat ze er een emulator tussen hebben zitten.
Bijna iedereen die Witcher 2 heeft gekocht voor Linux wacht eerst op de reviews voordat ze Witcher 3 gaan kopen, wilde hem zelf ook halen totdat ik las hoe dramatisch de port is en dat ze er een emulator tussen hebben zitten.
Gezien er een native PS4 versie komt gok ik dat de engine vanaf de get-go al gebruik gaat maken van OpenGL4. Dus hopelijk geen eON/wine bullshit deze keer.

Het is dat de Linux port er gratis bovenop kwam, maar als dit bij release zo was dan had ik meteen mijn geld terug geëisd.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 8 juni 2014 14:26]

Ja dat vraag ik me dus ook af. Aangezien het OS van PS4 een Unix variant aftreksel is. Zou het dan makkelijker te porten zijn?
In theorie zou het een stuk makkelijker zijn ja.
Wat CD Project RED er echt van weet te bakken, zullen we helaas pas weten zodra de game uit is.
Ps4 volgt de opengl standaarden dus zou inderdaad makkelijk moeten zijn, bij ps3 hadden ze nog hun eigen afgeleide van opengl.

Rob, Beiden zijn trouwens mix gebaseerde systemen
Waar baseer je dat op?
Ik heb nergens informatie gevonden dat de PS4 uberhaupt OpenGL ondersteunt. Het enige dat ik heb kunnen vinden is dit, over hun eigen API: http://www.eurogamer.net/...ndry-inside-playstation-4
To that end, PlayStation 4 has two rendering APIs.

"One of them is the absolute low-level API, you're talking directly to the hardware. It's used to draw the static RAM buffers and feed them directly to the GPU," Norden shared. "It's much, much lower level than you're used to with DirectX or OpenGL but it's not quite at the driver level. It's very similar if you've programmed PS3 or PS Vita, very similar to those graphics libraries."

But on top of that Sony is also providing what it terms a "wrapper API" that more closely resembles the standard PC rendering APIs.
Twee APIs, low-level en 'wrapper', maar geen woord over OpenGL.

Om de API van de PS3 een 'afgeleide van OpenGL' te noemen, gaat ook wat ver. Er was een hele beperkte versie van OpenGL ES 1.0 aan boord, met een hoop custom-extensies (1.0 ondersteunt nog niet eens shaders). Men noemde dit ook wel 'PSGL'.
Maar games gebruikten LibGCM, een low-level API, omdat PSGL niet bepaald efficient gebruik maakte van de PS3-hardware.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 9 juni 2014 03:18]

Beiden staan in hun documentatie voor ps3 en ps4. In die van ps3 noemen ze het zelf een afgeleide, welke inderdaad flink aangevuld is met hun eigen methoden. De van ps4 staat opengl versie nogwattus. Die laatste is behoorlijk bekend trouwens bij de verschillende game engine leveranciers.

Geef even aan af je nu nog de bronnen wilt, als je het zo niet kon vinden zoek ik het thuis even op op mijn ontwikkel machine.
Ja, doe maar even opzoeken, want ten eerste heb ik nergens bronnen gezien van IETS van OpenGL support op de PS4, alleen maar mensen die elkaar napraten (met de logica van het niveau van "Het draait op een soort van BSD, dat is linux, dus dat is OpenGL").

Ten tweede heb ik geen enkele game-engine ontwikkelaar iets horen zeggen over OpenGL op de PS4. Zelfs als er al OpenGL support is, dan zal het net als bij de PS3 niet gebruikt worden voor de meeste game-engines, maar worden de efficiente APIs gebruikt, die Sony in het eerder genoemde artikel gebruiken. Dat maakt OpenGL dus totaal irrelevant als argument voor portability tussen PS4 en PC.
ik vraag me dan ook af hoe dat ze bij eON komen, had er nog nooit van gehoort tot ik het nieuws zag van de linux-release van de witcher
The Witcher 2 had dan ook een compatibiliteitslaag. Een soort WINE. Dat is bij definitie al dramatisch. Ik meen dat dit niet erg typerend is voor CD Projekt. Ik begreep dat ze normaal het goed en efficiënt maken van een spel als erg belangrijk achten.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 8 juni 2014 16:58]

Zelfde met de OSX port. Grafische glitches, bagger performance, was gewoon totaal niet speelbaar en ben na 30 min spelen gestopt waar ik 15 minuten kwijt was aan het proberen te navigeren terwijl de helft van het scherm bedekt werd door een of ander 3D object dat compleet uitgerekt was.
Ik ben benieuwd hoe dit zich de komende tijd zal ontwikkelen. Ik wordt soms wel echt Windows-moe en naar mijn mening is het ook te duur. Maar zolang alle games en programma's die ik wil alleen op Windows uitkomen zijn er gewoon geen goede alternatieven. Windows kan een serieuze concurrent zeker gebruiken. Ik hoop dat Linux over een tijdje een waardig alternatief wordt voor Windows.
Apple is ook een behoorlijke concurrent van Windows . Hoewel Apple wel iets in populariteit daalt de laatste tijd.
Voor mij was bijvoorbeeld de stap naar Linux te groot omdat je dan bijna geen Windows programma's kan draaien, maar ondertussen zijn er allemaal verschillende middelen om toch Windows programma's te draaien op Linux. Bijvoorbeeld met Wine. En omdat Linux gratis is denk ik dat het inderdaad wel een grote concurrent kan worden. En omdat nu ook veel meer spellen Linux ondersteuning hebben zal Linux (hopelijk) groeien.
Of je zoekt gewoon alternatieve voor je Windows applicaties. Die doen vaak precies wat je wilt.
Dat geld alleen voor de simpele basistooltjes. pak wat profesionele programma's en je kan het vergeten op Linux. De geavanceerde gebruiker zit simpelweg vast aan Windows(desnoods virtueel of bootcamp), of dat hij dat nu leuk vind of niet.
Zoals wat voor software dan? Want ook pakketten als 3Ds Max en Photoshop heb je alternatieven voor, als je die dingen zelf al niet gewoon via Wine kan starten.
Het probleem zit hem doorgaans meer in mensen die niet de moeite willen nemen een nieuw programma te leren kennen dan dat er een daadwerkelijk technische reden is tegen het gebruik van Linux.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 8 juni 2014 20:34]

Ik snap je punt, maar het is fout om te veronderstellen dat een alternatief ook daadwerkelijk gelijkwaardig is, dus een echt alternatief.

Verder heb ik ¤30 betaald voor mijn Windows8 licentie, en dat staat in geen verhouding tot de tijd die nodig is om Linux te leren, inclusief het zoeken naar alternatieve programma's en tooltjes, en uiteindelijk het leren werken met die alternatieven, nog daargelaten het werk om alles om te zetten (documenten, foto en muziek archieven, scripts etc).

En niet voor alle software zijn alternatieven icm iOS overigens.
Hoop wel dat de boost van games op Linux nog iets brengt voor games onder OSX!
Ook windows heb je moeten leren gebruiken. Dat is een slecht uitgangspunt.
Windows leer je al op de basischool. Op het moment dat je wat serieusere dignen gaat doen als documentjes typen ken je het systeem al. Al begin je in groep 3 met computerlessen het je in klas 1 al 5 jaar ervaring.

NB ik keur nergens is goed of af, ik constateer in deze post alleen een feit.
Pardon? Ik heb op de basisschool niet met een computer leren werken. Mijn eerste ervaring met een computer was met Knoppix Linux.

Ik ben zelf nooit groot geworden met Windows, dus nu generaliseer je.

Maar goed, je bevestigt wat ik eerder zei: "ook met Windows heb je moeten leren werken".

[Reactie gewijzigd door sfranken op 8 juni 2014 23:58]

Als je Linux puur ziet als een gratis alternatief voor Windows is je ervaring gedoemt om tegen te vallen, ik merk dat maar al te veel bij virenden/collega's die er na enkele maanden de brui aan geven.
Wie echter de moeite doet om de switch te maken en actief naar nieuwe software zoekt beleeft er veel plezier aan.
Ik zou maar al te graag Canonical's Unity interface (hier ga ik strafpunten voor krijgen), Rhythmbox op mijn Windows-pc van het werk draaien, voor die software zijn imho geen volwaardige Windows-alternatieven.
Jammer genoeg speel ik ook heel wat Win-only games, dus het blijft voorlopig bij een dual boot op m'n desktop thuis.
Ik wil maar zeggen dat het mes langs 2 kanten snijdt.
Zoals wat voor software dan? Want ook pakketten als 3Ds Max en Photoshop heb je alternatieven voor,
Specefieke bedrijfssoftware is wel het mooiste voorbeeld. Verder is een alternatief voor software als autocad of phototshop niet genoeg, binnenbedrijven word bijan aaltijd afgesproken om programma X versie Y te draaien.
als je die dingen zelf al niet gewoon via Wine kan starten.
Lezen?
Het probleem zit hem doorgaans meer in mensen die niet de moeite willen nemen een nieuw programma te leren kennen dan dat er een daadwerkelijk technische reden is tegen het gebruik van Linux.
Proffesionele tijd kost geld, oversteppen geeft altijd ergens problemen, je kan je helel ict afdeling omscholen enz. Er zijn heel wat meer redenen om binnen een profesionele(want daar had ik het expleciet over) niet over te stappen op Linux.

[Reactie gewijzigd door wttj op 8 juni 2014 22:27]

Niet helemaal met je eens. Veel professionele software heeft ook gewoon een *nix tegenhanger. Veel van de programmas die ik professioneel gebruik zijn er niet voor Windows..
Welke zijn dat dan? Linux heeft prima programmeeromgevingen, statistische pakketten, simulatiesoftware, databasesoftware,... Voor een professionele gebruiker is Linux misschien wel het meest aantrekkelijke OS van allemaal.

En vergeet ook niet dat je tegenwoordig in de meeste bedrijven, universiteiten en dergelijke meer software platformonafhankelijk kan draaien via een applicatie zoals Citrix Receiver.

Het enige veld waar Linux achterloopt is media (video, print, fotografie,...), maar dat is maar één segmentje.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 8 juni 2014 20:45]

Belastingdienst software draait niet op linux
Is dat in Nederland? Hier in België werkt hij prima...
Die voor consumenten werkt op Linux.
Toegeven met een irri bug waardoor je hem altijd vanaf de commandline moet starten, maar still

http://www.belastingdiens...gifteprogramma_2013_linux

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 9 juni 2014 11:39]

Dat klopt, maar wat er niet is kan nog komen he! Positief denken. ;)
In 2009 ben ik met de komst van Windows Vista overgestapt op Linux. Het begon aardig, maar vaak heb ik het gevoel dat Linux-voor-de-desktop één grote hackjob is, en eigenlijk niets gewoon werkt.

M'n computer is dual-boot Linux Mint en Windows 7. Dit zijn de belangrijkste programma's waarvoor ik toch echt Windows nodig heb:
  • Google AdWords Editor
  • WebEx (video-conferencing): Er bestaat zogenaamd een client voor Linux, maar die is onwerkbaar
  • Microsoft Access: Ik ken nix op Linux wat ook maar in de buurt komt van de functionaliteit van Access, al is MySQL Workbench+Python redelijk hoopvol
  • Teamviewer: De laatste versies werken niet goed op Linux.
Maar ehh, ik vind het erg goed nieuws als er meer op Linux komt. Dat de Chinese overheid Windows 8 op overheids-computers verbiedt, is hopelijk eveneens een impuls voor Linux.

[Reactie gewijzigd door strompf op 8 juni 2014 21:59]

heb ik het gevoel dat Linux-voor-de-desktop één grote hackjob is, en eigenlijk niets gewoon werkt.
Wat werkt er dan niet? Er wordt standaard een hoop vanuit de kernel ondersteund onder Linux...
Misschien is het probleem niet zozeer Linux, maar het feit dat er weinig goede ports bestaan voor Microsoft producten. WebEx word goed ondersteund onder FireFox en werkt ook goed. (tip: installeer de 32 bit versies; Java, start webex en los problemen met dependencies op met ldd)
Ik heb geen problemen met Teamviewer.

Ik had laatst een gesprekje met een collega die verbaasd was dat je geen MS Office kon draaien onder Linux. Nee, duh. Daar is het ook niet voor bedoeld. Hoewel je met Wine zeker een wat oudere versie aan de praat moet kunnen krijgen. Hackjob? Zeker.
Maar rijd jij ook een Ferrari met onderdelen van een Skoda?
De toenemende Linux ondersteuning van game engines als CryEngine, Unreal en Unity, aangekondigde Linux-uitgaven voor spellen als Tropico 5, Civilization Beyond Earth en The Witcher 3, de positie waarin Valve zich momenteel maneuvreert en het feit dat GOG binnen afzienbare tijd Linux titels gaat aanbieden beloven veel goeds voor Linux als spelplatform.
Vergeet Total War: Rome II niet op je lijstje te zetten. Ook een bekende en recente titel die naar Linux komt.
Klopt, ik heb ook al heel veel nieuws gelezen over de meest populaire engines van allerlei games die ze gaan porten naar Linux. Het is zeker goed nieuws.

Valve kan hier wel een grote slag mee gaan slaan.
Een van de eerste serieuze games die naar Linux(steamOS) komt. Al ben ik een PC Gamer, ik mis wel het gemak van een console. :9
Ik hoop dan ook de performance zoals in deze forum wordt besproken niet slechter zal zijn dan de Windows variant. Dan zal ik misschien Dualboot overwegen om te kijken of SteamOS lekker gamed. :*)
Ik ben Linuxgebruiker dus ik mis het gemak van een Windowsinstallatie al. ;)
Da's natuurlijk niet helemaal waar, want ik heb een PC speciaal voor de games en die heeft dan wel Windows, maar mijn dagelijkse computergebruik is toch op m'n laptop en die draait op Linux. Nou is het tegelijkertijd zo dat die machine gewoon al een paar generaties oud is en het moet doen met zonder dedicated videokaart, dus bijna alle games op steam die ik native kan afspelen zijn toch teveel gevraagd voor 'm. :)
Dat is wel de reden voor mij om erg blij te worden van in-home streaming en mijn eerste ervaringen zijn dat het wel werkt, maar het is in mijn huidige netwerksetup toch net iets te laggy, al komt dat ook doordat het encoden en decoden vaak traag is (volgens Steam dan). Maargoed, 'k wil er nog wat tijd in steken om het te proberen te versnellen.