Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Submitter: anandus

GOG, een online distributieplatform voor pc-games, werkt aan ondersteuning voor Linux. Het bedrijf hoopt in het najaar de eerste Linux-games aan te kunnen bieden, al kan GOG nog geen titels noemen. Het bedrijf gaat Ubuntu en Mint ondersteunen.

GOG, een distributieplatform voor pc-games dat vergelijkbaar is met Steam, werkt achter de schermen al enkele maanden aan Linux-ondersteuning en kondigt de stap naar Linux aan via de eigen website. De distributeur, die gelieerd is aan de Poolse uitgever CD Projekt, gaat niet alleen games aanbieden die al een Linux-variant hebben, maar hoopt ook games aan te kunnen die nog niet op Linux speelbaar zijn. GOG, dat vroeger bekend stond als Good Old Games, hoopt daarbij vooral een aantal klassieke games in Linux-variant aan te kunnen bieden. Het bedrijf verwacht in de herfst met het verkopen van Linux-games van start te gaan en tegen die tijd 100 titels aan te kunnen bieden.

GOG gaat daarbij Linux-varianten Ubuntu en Mint officieel ondersteunen en is al begonnen met het trainen van personeel in het omgaan met beide besturingssystemen. De Poolse distributeur noemt geen titels van games die voor Linux te krijgen zullen zijn, maar roept gebruikers wel op om hun wensen kenbaar te maken. Eén van de eerste games die op de lijst opduikt, is rpg The Witcher 3: Wild Hunt, dat gemaakt wordt door het tot hetzelfde concern behorende CD Projekt RED. De Poolse distributeur verkoopt sinds 2012 naast Windows-games ook games die draaien op OS X. Met de overstap naar Linux volgt Good Old Game het voorbeeld van Steam, dat in 2012 al begon met het aanbieden van Linux-games.

The Witcher 3 verschijnt mogelijk voor Linux

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Excellent nieuws.

Ondanks dat veel games wel te porten zijn via play on linux en wine blijven de games geoptimaliseerd voor windows. Je blijft dus met emulatie zitten volgens mij.
Het feit dat ik nog wel eens een game wil spelen op mijn PC en dat helaas de meeste games vooral windowsbased zijn blijf ik wat hangen op Win7. Ik zou naar aanleiding van een breder aanbod van games op Linux zeker volledig overgaan.
Ondanks dat veel games wel te porten zijn via play on linux en wine blijven de games geoptimaliseerd voor windows. Je blijft dus met emulatie zitten volgens mij.
Een ongegronde aanname. Spellen zijn soms juist sneller onder Wine.
Het feit dat ik nog wel eens een game wil spelen op mijn PC en dat helaas de meeste games vooral windowsbased zijn blijf ik wat hangen op Win7. Ik zou naar aanleiding van een breder aanbod van games op Linux zeker volledig overgaan.
Waarom zo zwart-wit? Met multi-boot kan je het water in ieder geval eens testen zonder dat je in n keer over moet.

Iets meer on-topic:
Dit is natuurlijk relatief makkelijk voor GOG. Oude DOS spellen kunnen gebruikt worden in DOSBox. En veel oude Windows spellen werken tegenwoordig ook goed onder Wine. Een gebruiksvriendelijke wrapper eromheen en verkopen maar.

Overigens is voor DOSBox op x86 geen volledige emulatie nodig. Zie Wikipedia:
However, on systems which provide the i386 instruction set, DOSBox can use dynamic instruction translation, which results in execution several times faster than interpretive CPU emulation.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 maart 2014 08:57]

"Erg makkelijk" valt wel tegen. Ze moeten dus personeel trainen om mensen te kunnen helpen die hun games niet goed aan de praat krijgen op hun linux distro.

Vind dit wel een goede ontwikkeling.
Daarom "limiteren" ze zich dus ook aan Ubuntu en Mint (praktisch gewoon Ubuntu-based distro's dus). Valve heeft al wat aan de weg getimmert. Zij leveren gewoon een bundletje aan software, genaamd steam-runtime, mee om het op elke distro te laten werken. Dit zou GoG af kunnen kijken. Eenmaal 1 spel draaiende, dan gaat de rest vast ook snel.
Overigens hebben ze al Mac versies van veel spellen, dus een deel van het werk is al verricht.
Alleen zijn Wine en Dosbox geen emulators. Het zijn meer vertaallagen. Mits goed gedaan, leveren die vergelijkbare performance met het originele systeem.

Alleen is Wine natuurlijk nog niet af.
Alleen zijn Wine en Dosbox geen emulators.
Met Wine heb je gelijk, maar Dosbox is wel degelijk een emulator.
Ah, ff gekeken. Er zijn inderdaad een paar hardware-onderdelen die geemuleerd worden. Het scheelt wel flink in performance dat Dos in x86 was, hoeft dat in tenminste niet geemuleerd te worden.
Onder een 64-bit OS moet het wel geemuleerd worden, omdat je daar alleen 32-bit en 64-bit processen kunt draaien, en DOS is natuurlijk 16-bit.
Het kan eventueel weer wel via een VM (je kunt in een 64-bit OS een 16-bit of 32-bit OS draaien in een VM, dan draai je 16-bit code zonder emulatie, alleen virtualisatie), maar Dosbox gebruikt geen VM-technologie.
Laat ik het anders formuleren dan, je hebt extra programma's nodig die in dit geval vertalen (Wine) en bijvoorbeeld een tool die de Windows installatiemappen "emuleert" (Play on Linux). Al die extra stappen zouden weg kunnen vallen als de games op een normale manier weggeschreven worden binnen de Linuxarchitectuur. Dat zou het wat makkelijk maken om mee te beginnen.
Het is zeker makkelijker ja. Ik wilde je er alleen wijzen dat emuleren nog een heel stuk zwaarder is dan Wine. Het draaien van een spel in Virtualbox zou je min of meer emuleren kunnen noemen.

En Play on Linux stelt je alleen in staat om Wine "virtual drives" te beheren. Je beheert er dus mee wat voor softwarepakketten en voor de windows-applicatie beschikbaar zijn. Dat kun je ook niet echt emuleren noemen.
mwah vergelijkbare performance. Het hangt er vanaf of het spel erg CPU intensief is.
Als dat het geval is zal de max performence onder wine minder zijn puur om de benodigde CPU-kracht.

In mijn geval met WoW :
Onder windows 170FPS, Kubuntu 75 FPS. Evengoed beide vloeiend, maar je merkt dat de CPU de bottleneck is.
Wine is dus ook nog niet bepaald optimaal. Ze moeten constant nieuwe features implementeren om nieuwe Windows-applicaties te kunnen draaien, en krijgen daardoor geen tijd om de bestaande software te verbeteren.
Heeft niet veel met optiomalisatie te maken. Wine zal altijd instructies moeten omzetten en kost dus CPU-kracht.
Als je CPU de beperkende factor in het spel is, zal de performance onder Wine minder zijn. Bij GPU-intensieve spellen geld dit niet.
Wine hoeft helemaal geen instructies om te zetten. Dan zou het een emulator zijn geweest. Wine vertaald alleen Windows function-calls naar het Linux-equivalent. Een deel van de libraries hebben ze zelf opnieuw geimplementeerd.
En jij denkt dat alle Windows en DirectX aanroepen 1 op 1 over te zetten zijn naar Linux en OpenGL instructries?

En dan heb ik nog niet eens over het nabootsen van het register en de schijven. Vergeet niet dat Wine in user-space draait he. Het heeft geen directe toegang tot het systeem.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 19 maart 2014 10:56]

Dat is allemaal niets vergeleken met het omzetten van instructies. emuleren vraagt een veelvoud van de originele handelingen.
dat beweer ik ook niet. Het kost alleen wel processor-kracht.
En dat heeft zo zijn effect op CPU intensieve applicaties/games.

Nu is WoW wel een typisch voorbeeld omdat het voor geen meter multithreaded is. Heb je 4 cores gebruikt hij nog maar 1 core.
Dat je in WoW een lage framerate behaalt komt waarschijnlijk doordat DirectX op Windows de command-stream multithreaded. In Wine is dat ook onderweg. Je zou de CSMT-patches eens kunnen proberen.

Wine op zichzelf zou nouwelijks overhead toe moeten voegen, ook in de CPU department.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 19 maart 2014 15:32]

Gezien ik wine ook nodig heb voor non-games doe ik dat maar niet.
Sowieso. 170 fps of 75. Mijn monitor kan maar 60 weergeven, dus #care

Voor andere is jouw tip zeker gebruikbaar :)
Oh, maar ik heb geen bugs met de CSMT patches gezien. Je kunt het altijd met POL proberen, die heeft een versie met de patches in de lijst staan.
Maar als je er niet veel om geeft boeit het ook niet nee.
Met mijn vorige machine zou het interessant zou geweest. Daar haalde ik maar 30 a 40 FPS mee.
Maar deze zit zelfs in drukke gebieden boven de frequentie van mijn monitors. Dus ja ik kan de performance wel verbeteren, maar ik zal er niks van merken.
Energieverbruik ^^
Op zich blijf je altijd met die emulatie zitten, gezien het gros van de games op GOG in DOSBox draaien.
Net een voordeel voor GOG, al die DOS titels kan men in DOSbox blijven draaien aangezien DOSbox multiplatform is. Zo kunnen ze op korte tijd een groot deel van hun catalogus naar Linux brengen.

Ondertussen zijn er ook al wel een hoop Windows titels beschikbaar op GOG, het DOS tijdperk ligt toch al weer bijna 20 jaar achter ons.
Op deze manier wordt een "Steam-Box" wel erg aantrekkelijk. Kan niet wachten om enkele goude ouden onderuit gezakt vanaf m'n bank te kunnen spelen :)
betwijfel het, ben zelf groot voorstander van Linux als gaming platform, maar of die steam-machines iets gaan worden ..... zie meer in de client dan pc vervanger.

De steam-machine zou een pc voorin de woonkamer kunnen zijn, maar als je al een dikke pc hebt, heeft dit geen meerwaarde; er komt ook een 'streaming client' waarmee je het beeld van de dikke pc naar de client (aan de tv) stuurt. Hierdoor heb je toch de console ervaring, en wordt de rekenkracht van jouw pc gebruikt.

Afgezien van de nog te releasen Linux client, zijn er diverse implementaties die dit reeds mogelijk maken:
Lutris open-souce, commercieel, emulatie
gogonlinux community, open-source oplossing, vereist regelmatig updaten nadat gog.com wederom hun systeem aanpast

Overigens doet steam (vaak) hetzelfde voor sommige 'linux' games; gewoon dosbox of wine-implementatie :N

De doelgroep van steam-machine is dan ook beperkt; mensen die geen pc / console hebben. Misschien is het wat zwart- wit, maar meerwaarde is nog beperkt.

@dograver; valve heeft net de 'dx' naar 'opengl' documentatie en toepassingen open-source gemaakt, zie; nieuws: Valve maakt vertaallaag van Direct3D naar OpenGL opensource

@ClementL: klopt, zijn diverse toepassingen maar de doelgroep lijkt me vrij beperkt

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 maart 2014 09:08]

Mensen die een zwakke pc hebben, of interesse in pc-exclusives hebben, kunnen misschien wel een steam-machine gaan halen.
Daarbij zijn er ook vast wel mensen die de Steam service in hun huiskamer willen gebruiken, maar niet de performance loss van het streamen willen.

Edit: Valve rekent waarschijnlijk ook niet op een heel grote groep early-adapters. Wat wel key is, is dat ze ontwikkelaars weten te overtuigen van de long-term value.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 19 maart 2014 09:22]

Valve wil met de steambox gewoon dezelfde markt aanspreken als bij consoles: casual gamers die bereid zijn flink in de buidel te tasten voor content, een gedeelte van die groep geeft wel om wat meer mogelijkheden en betere graphics en dat is precies de groep waar een steambox wel interessant voor is.
Herinner je: de pc is dood, iedereen heeft enkel nog een tablet.

Edit: dit is sarcasme btw

[Reactie gewijzigd door Enai op 19 maart 2014 10:24]

3D was ook dood. En VR ook.

Productgroepen doodverklaren is niet slim, de kans is erg groot dat je het fout gaat hebben, niet in de laatste plaats omdat buiten het commerciele wereldje er altijd nog een trouwe groep die-hards zal blijven bestaan.

Zelfs vinyl bestaat nog, en is weer een groeimarkt.
http://radio.nl/93961/vin...l-terug-als-geluidsdrager

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 maart 2014 10:23]

*zucht* Dat was sarcasme.

Het punt is dat je overal doom en gloom hoort over de pc omdat de verkopen dalen. Techsites als ZDnet gaan nog net niet zo ver als je als Luddiet afschilderen indien je nog geen Chromebook hebt, maar veel scheelt het niet. (Het feit dat er geen reden is om een nieuwe pc te kopen als je er al een hebt, wordt gemakkelijk genegeerd)

De Steam Box bestaat niet omdat de "pc dood is" maar omdat Valve kwaad is op Microsoft wegens de Windows Store en daarom maar probeert om Windows als geheel aan de kant te schuiven. Met de spelervaring of kwaliteit heeft het niets te maken.
*zucht* Dat was sarcasme.

Het punt is dat je overal doom en gloom hoort over de pc omdat de verkopen dalen.
Bovenstaande is precies de reden dat men het sarcasme er niet in teruglas denk ik :)
Jazeker. Valve heeft ook nog maar 75 miljoen actieve gebruikers.
[/sarcasm]

De PC-markt in het algemeen is gekrompen, maar PC-gaming absoluut niet.
Overigens doet steam (vaak) hetzelfde voor sommige 'linux' games; gewoon dosbox of wine-implementatie :N
Nee, dat is een leugen.
Meest recente voorbeeld; Duke nuke'm is dosbox
ik heb ook een aantal dosbox games in mijn lijst op steam (de oude x-com games bijvoorbeeld), dat doet steam ook op windows dus.
Het is dan ook een optie om Windows automatisch te laten inloggen en Steam in Big Picture mode op te starten. Dan heb je alle mogelijkheden van Steam OS, maar wel op een Windows basis, waardoor al je games werken. Ik heb zelf een set-up waar XBMC automatisch opstart en in het menu een "link" naar Steam staat. Werkt perfect met een Xbox Controller.
Yep maar dan komt de prijs (en kwetsbaarheid) van een Windows-licentie erbij. Natuurlijk is dat ook te omzeilen met stoutigheid en een pittige virusscanner, maar voor iets simpels als een Steambox is dat juist niet het idee. Die wil je lekker licht en simpel houden. Nu er steeds meer games voor Linux aangekondigd worden begint dat een heel goed idee te worden. Uiteraard nog afwachten wat er echt van terechtkomt...
Naja, ik heb een unlimited W8 licentie, maar dan nog, lekker boeiend dat je gamedoos slecht beveiligd is. Ik browse er niet normaal op en in het ergste geval hebben ze mijn save games!! D: Aankopen en alles doe ik lekker op een van mijn ander devices.
Dat hangt dus van het platform af, maar als je in-game aankopen wilt doen, of via iets als Steam, zul je toch echt op die computer gegevens moeten hebben.

Oh, en het gaat niet alleen om je data, maar ook om je verbinding. Ongewild kun jij spambaron zijn, of helpende hand in een DDoS-aanval (of Tor-exitnode)... Dus ja, beveiliging boeit.
* of men is doodleuk aan het minen op jouw GPU :)
Oh, en het gaat niet alleen om je data, maar ook om je verbinding.
Volgens mij is dat supermakkelijk te beveiligen voor een doos die alleen Steam doet: je firewall kan helemaal dicht, op een paar IPs en poorten na die Steam gebruikt.
Dan heb je wel de nadelen van een Steambox maar niet de voordelen.

Wacht gewoon totdat er meer games beschikbaar zijn en installeer een dual boot.
Ik zal eerlijk zijn, ik heb nog geen nadelen gemerkt aangezien ik in deze setup ook nooit een muis of toetsenbord hoef aan te raken en door W8 + SSD is het opstarten supersnel. Ik heb ook SteamOS geprobeerd, maar ik merkte eigenlijk geen verschil, behalve dat mijn bibliotheek zo leeg was.
Dan heb je wel de nadelen van een Steambox maar niet de voordelen.

Wacht gewoon totdat er meer games beschikbaar zijn en installeer een dual boot.
Welke nadelen? Voor mij is het hoofdzaak dat mijn aangeschafte spellen werken, dus welk OS ik daarvoor moet gebruiken zal mij een zorg zijn. Zolang Windows alles ondersteunt en een linux variant niet, zie ik alleen maar voordelen aan een Windows setup.
Het zal waarschijnlijk op de Steambox vrij onhandig zijn om games te spelen die niet op Steam zijn aangeschaft.
Van wat ik heb begrepen is dat je Steam kan afsluiten en dan heb je in principe een normaal linux systeem. Dan kan het natuurlijk gewoon prima werken. En ik bedoelde uiteraard een zelfbouw steam-box vandaar ook de "quotes" ;)
Voor de volledigheid, je kan op GOG ook games kopen zoals op Steam, maar daar had de vergelijking dan ook op. Ze hebben niet een client die je verplicht moet draaien op de achtergrond want *alles* bij hen is DRM vrij. Je betaalt, download de originele game en that's it! Dus geen offline mode die nodig is en als je meerdere pc's hebt kun je die game daar ook gewoon op installeren en spelen, zonder authorisatie zooi.
Zijn toch ook voornamelijk oudere games?
Ik heb in ieder geval Settlers en Dungen Keeper 8-) 8-)
Inderdaad, heb zelf ook Settlers 2 em Dungeon Keeper laatst stuk gespeeld :)
Het was voornamelijk oudere games, tegenwoordig kun je er ook veel indiegames kopen. (akkoord, de meerderheid van de beschikbare games zijn nog altijd oudere games, maar die hebben dan ook zoveel jaren voorsprong :P)
GOG, een distributieplatform voor pc-games dat vergelijkbaar is met Steam
Ben ik het niet echt mee eens.
GoG richt zich vooral op oudere games, en vooral ook op het beschikbaar maken van oude DOS games onder Windows (vaak via een Dosbox-installatie).
In dat licht is de linux-ondersteuning niet zo vreemd: ze kunnen op een vergelijkbare manier games via DOS-emulatie onder linux aanbieden. In het verlengde daarvan zouden ze ook Windows games via Wine kunnen aanbieden.
Ik ben niet bekend met GOG, maar stel ik zou een oudere game kopen. Moet ik dan gaan lopen prutsen in dosbox? Of is het een kwestie van installeren en klaar?
Nee, dat is het idee van GoG: zij leveren een kant-en-klare Dosbox-configuratie voor iedere game (of wat voor omgeving/patches een game ook nodig heeft). Daarom werkt het net als Steam: gewoon downloaden en spelen.
ah top! Vanavond even spieken wat voor leuks ze allemaal hebben dan :)
Ik vind het niet eens zo een groot nieuws, ze porten (laten porten) gewoon emu software...

20% van de games daar werkte sowieso al op Linux, er zijn zelfs collections (lijsten) met alle Linux games dei ze aanbieden...

Misschien begrijp ik het verkeerd.

Los van mijn gezeik:
Mooie ontwikkeling!! Meer oldies op Linux!!
Alleen weet mijn moeder niet hoe ze een spel in Wine werkend moet krijgen, waar ze wel met een installer van GoG om zou kunnen gaan.
Erg mooie ontwikkeling! Er komt meer en meer ondersteuning voor multi-platform systemen... Kan enkel de ontwikkeling en adoptie van Linux ten goede komen!
Kijk naar Steam OS/SteamBox/nivida+amd drivers/...
Het nadeel van de ontwikkeling is alleen dat we als consument aan steeds meer van dergelijke online diensten vast zitten en nog steeds niet gewoon al onze games bij 1 partij kunnen aanschaffen. Ik hoop persoonlijk dat ze verdere samenwerking met Steam gaan nastreven om elkaars games in beide stores te plaatsen met een soort van revenue sharing zodat ik als consument niet langer vast zit aan meerdere accounts.

Daarnaast word ik van zinnen als "GOG, dat vroeger bekend stond als Good Old Games, hoopt daarbij vooral een aantal klassieke games in Linux-variant aan te kunnen bieden." niet echt vrolijk. Nog meer oude troep of indi releases zoals er bergen van staan op Steam met minder dan 15 minuten gameplay waarde zit niemand op te wachten. Het gaat er juist om dat nieuwe geavanceerde games beschikbaar worden gemaakt op MacOSX en Linux.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 19 maart 2014 23:46]

Ik geef je gelijk wat de versplintering van de aanbieders betreft.
GoodOldGames is echter geen systeem waar je 'aan vast zit'. Zij brengen oude spellen terug tot leven door ze DRM-vrij te koop aan te bieden.
Wat ik vooral probeerde toe te juichen in mijn reactie is, dat door dit soort ontwikkelingen, dezelfde games ook beschikbaar komen op meer en meer platformen (Windows, OSX, Linux, ...)

De zin die je citeert uit het artikel geeft ook gewoon de core business van GOG aan. Ze verkopen geen nieuwe, geavanceerde games. Dus kan ik het alleen maar toejuichen dat ze hun bestaande portfolio willen uitbreiden met linux-versies.
Multiplatform ontwikkeling staat los van de fragmentatie van online game stores.
Dat heeft natuurlijk voor en nadelen, een enkele partij om je games online te halen. Geen concurrentie is niet goed voor de consument. Teveel losse aanbieders is daaraantegen vervelend in verband met allerlei accounts. Waarom geen middenweg?

Bovendien richt GoG zich vooral op DRM vrij, en Steam op integratie met friends, auto update etc. Voor ieder wat wils.

[Reactie gewijzigd door fandango op 19 maart 2014 22:02]

wellicht off-topic, en mod me maar weg, but all i can say is:

Hulde! Hulde!!!