Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Submitter: Hans C

Game-distributieplatform GOG komt met Galaxy, een Steam-achtige client om games te installeren, te spelen en te voorzien van updates. Tevens moet het platform dienst doen als hub voor multiplayergames, het behalen van achievements, chats en het bijhouden van in-game-tijd.

Dat kondigt het Poolse bedrijf aan op zijn site. De bèta-client met de naam GOG Galaxy is nog niet beschikbaar, maar geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door achterlating van een e-mailadres. Binnen enkele dagen kunnen zij dan een uitnodiging tegemoet zien om deel te nemen aan het bèta-programma. Een gesloten alpha liep sinds afgelopen jaar.

GOG, eerder bekend onder de naam Good Old Games, bestaat sinds 2008 en richtte zich in eerste instantie op het publiceren van oudere games. Het bedrijf werd snel populair in bepaalde kringen omdat het games levert zonder drm, iets wat blijft bestaan op het nieuwe platform. Wie games koopt via het platform kan een drm-vrije backup-installer downloaden die elders opgeslagen kan worden. Ook moet het mogelijk worden automatische updates uit te schakelen, waarna middels een notificatie duidelijk wordt dat er een update van een game is.

Naast de distributie van games en het bijhouden van de bibliotheek, zullen gamers via het platform ook kunnen zoeken naar multiplayer-games en aan online games meedoen. Verder kunnen achievements behaald worden en zullen bepaalde games crossplay ondersteunen. Via die laatste optie kunnen gamers ook spelen tegen mensen die dezelfde game via Steam bezitten.

GOG zegt verder dat het platform altijd optioneel zal zijn en dat games ook zonder GOG Galaxy gespeeld moeten kunnen worden. Eerder geïnstalleerde GOG-games kunnen handmatig toegevoegd worden aan de bibliotheek, al worden games die met een van de latere installers van het bedrijf werden geïnstalleerd, automatisch gedetecteerd.

GOG Galaxy is in eerste instantie beschikbaar voor Windows 7 en hoger en Mac OS X 10.8. Veel van de GOG-games zijn beschikbaar voor Linux en derhalve staat er ook een Linux-client in de planning, al is er nog geen datum bekend.

gog.com galaxy

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Nog een client? Naast Steam, Origin, uPlay, Battlenet.... Lekker handig en overzichtelijk. Ik zie liever alles in Steam of iig in één client.
Ik zie liever helemaal niks in Steam, omdat er DRM op zit.
GOG.com heeft als speerpunt dat je spellen compleet onafhankelijk van GOG (en Galaxy) kunt downloaden, installeren, en gebruiken, nu en in de toekomst, zolang je een computer en besturingssysteem hebt waar ze op draaien.
Dus je gaat liever terug naar de tijd dat je voor elke game een losse updater had? Die er dan naar 9 maanden niet meer werkte zodat je los de patches moet installeren?

Als je geen dominant platform wilt en iets zonder DRM dan ga je maar mooi naar de kleine aanbieders die het zich kunnen veroorloven dat hun hele bibliotheek aan games ook net zo makkelijk beschikbaar is via de illegale kanalen.

Begrijp me niet verkeerd, maar de grote jongens in de game bizz gaan echt niet naar een platform toe waar geen enkele vorm van bescherming gegarandeerd kan worden tegen mensen die niet willen betalen voor die games, maar ze wel spelen. Dus wat je over houd is de kleine jongens die die gok wel aandurven.

En dan nog zie ik het voordeel niet. Wat zou het mij moeten interesseren of er iets van DRM op zit? Ik betaal voor een game en wil hem kunnen spelen. Wat ik niet wil is dat ze rare rommel er op zetten die mijn PC onklaar maken met rootkits etc, maar dat gebeurt al tijden niet meer. Het enige wat ze controleren of dat je account actief en correct is en of je game niet is aangepast om crackers en cheaters buiten de deur te houden.
En de Steam aanpak schiet daar soms in tekort. Maar door 'alweer' een platform te gaan lanceren waar je op kan gamen, vindt ik echt geen optie.

Ik was zo blij dat ik eindelijk nog maar 1 account had waar ik al mijn games op kon spelen en dat ik niet meer 100 cd's en dvd's moest verzamelen en bij houden. En nog niet te spreken over mappen met patches en 15 verschillende update applicaties, nu allemaal in 1 applicatie. Alle games worden op dezelfde manier geupdate, fatsoenlijke download snelheden, onbeperkte tijd op het downloaden van de game en de bijbehorende updates, ook als er geen patches meer uitkomen. Betere support door gecentraliseerde community en dat Valve wel degelijk soms games eruit trekt als ze echt slecht zijn. En JA ze mogen nog wel een tikje meer doen, want ze zijn wel erg 'hands off' met hun support en problemen die er zijn. Ik mis ECHT een feature om bugs te kunnen rapporteren en mis ook echt officiële reacties op soms dramatische zaken die de community teistert bij een nieuwe game en de ontwikkelaar het af laat weten.

Maar Steam is echt een 100% verbetering ten opzichte van wat het was. Als Steam er niet zou zijn geweest zou ik letterlijk hebben afgezworen om nog te gaan gamen.

Consoles zijn me te duur en de lock-in trekt me echt niet. Sommige games die ik speel kun je niet met een controller spelen en de echt grafisch mooie games draaien niet eens op een console.

Daarnaast hecht ik waarde aan nostalgische games en zelfs daar hebben ze een antwoord op met alles wat ze via DosBox emulatie uitbrengen en met andere emu's voor al dat Sega spul. Ik vindt het ECHT geweldig.

En het is niet perfect. Ik heb ook nog een lijst met tientale andere klachten. Maar het is echt een verbetering ten opzichte van wat het toen was voor Steam een fatsoenlijk bruikbaar platform werd.</rant>
Dus je gaat liever terug naar de tijd dat je voor elke game een losse updater had? Die er dan naar 9 maanden niet meer werkte zodat je los de patches moet installeren?
Daar ben ik ook geen fan van. Ik heb eigen updaters ook altijd vermeden. Ik wil gewoon een file kunnen downloaden die alle fixes tot op dat moment bevat, en die dan installeren. Dat is bij GOG.com mogelijk.
Als je geen dominant platform wilt en iets zonder DRM dan ga je maar mooi naar de kleine aanbieders die het zich kunnen veroorloven dat hun hele bibliotheek aan games ook net zo makkelijk beschikbaar is via de illegale kanalen.
Ik betaal graag voor de dingen die ik gebruik. Veel spellen kosten bij GOG.com maar ¤5 of minder als er een sale is. Ik heb al spellen gekocht voor rond de ¤1. Voor dat soort bedragen doe ik me niet eens de moeite om een illegale kopie te vinden.
En dan nog zie ik het voordeel niet. Wat zou het mij moeten interesseren of er iets van DRM op zit? Ik betaal voor een game en wil hem kunnen spelen.
Je kunt hem spelen zolang de DRM ondersteund wordt. Ik speel games die (bijna) 20 jaar oud zijn. Het is volledig voor te stellen dat een spel, gekocht in 2015, door mij nog (opnieuw) gespeeld wordt in 2035. Dan wil ik niet afhankelijk hoeven zijn van het bestaan van DRM-support. Als het niet meer werkt op computers van die tijd, en ik heb geen oude computer meer waarop het nog kan draaien, soit. Dat zij zo. Ik kan er altijd wel van uitgaan dat, als de computer het spel kan draaien, het ook werkt.
Maar door 'alweer' een platform te gaan lanceren waar je op kan gamen, vindt ik echt geen optie.
Ik wel, want GOG is een ander platform, simpelweg omdat alles optioneel is. Je kunt op de 'oude' manier werken; patchfile downloaden en installeren, maar ook op de nieuwe, via een Steam-achtige client.
Daarnaast hecht ik waarde aan nostalgische games en zelfs daar hebben ze een antwoord op met alles wat ze via DosBox emulatie uitbrengen en met andere emu's voor al dat Sega spul. Ik vindt het ECHT geweldig.
Dat doet GOG ook. Spellen hebben waar nodig hun eigen versie van DOSBox of andere emulator ingebouwd en voorgeconfigureerd. Als je het spel start, zie je niet eens dat het een DOS-spel is (behalve aan de graphics dan).

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 6 mei 2015 17:06]

hele mooie reactie _/-\o_
Maar Steam is echt een 100% verbetering ten opzichte van wat het was. Als Steam er niet zou zijn geweest zou ik letterlijk hebben afgezworen om nog te gaan gamen.

Consoles zijn me te duur en de lock-in trekt me echt niet. Sommige games die ik speel kun je niet met een controller spelen en de echt grafisch mooie games draaien niet eens op een console.
Steam kan ook een lock-in gaan zijn, maak je geen illusie :) Zodra je al je games daar koopt, maak je je eigen lock-in. Want ze blijven toch echt gekoppeld aan Steam.

GoG omzeilt dit, en is dus nooit een lock-in. Je koopt het product, meer dan dat je de licentie koopt. Ik denk dat we er niet omheen moeten willen dat je van meerdere hubs gebruik maakt, dat is alleen maar goed voor de markt. Een gaming-vriendenkring onderhouden kan ook met een andere dienst die helemaal los staat van de individuele hubs bijvoorbeeld.
Ben ik ook met je eens, maar als ik op de PC game en ik kan het op Steam niet krijgen. Dan koop ik het ergens anders.
Als het niet kan krijgen op de PS of Xbox of net wat voor console dan ook die ik dan heb staan, dan ben ik klaar. En dat is het onderdeel van de lock-in die je dan hebt, die ik helemaal niets vindt.
Ik heb een leuke PS2 staan. Vindt de games die er op staan leuk en vindt Guitar Hero ook nog steeds vet. Maar ik moet nieuwe hardware en misschien een nieuwe game kopen als ik grafisch sterkere versies van die game wil. En nog niet te spreken over dat oudere Guitar Heroes niet of nauwelijks werken op een grote LCD tv, want er zit vertraging in die je niet kunt fixen middels calibratie (die er bij mij alleen op Guitar Hero 5 op zit).
Ik draag deze games een warm hart toe, maar de enige optie die ik heb om ze nog te kunnen spelen is mijn oude meuk houden en niet te ver upgraden zodat het blijft werken.
Met PC's heb ik dat probleem stukken minder, want ik heb emu's en bij Steam heb je zelfs dat ze zorg dragen voor een licentie en een voor geconfigureerde en eventueel geupdate emu.

Het is vere van optimaal, maar naar mijn mening veel beter dan een console als het gaat over alle problemen die je KUNT hebben met gaming en de mogelijke alternatieve.
Erg mooi aan GOG ten opzichte van Steam is dat zij echt zorgen voor die voorgeconfigureerde en geupdate game en zonodig ingestelde emulator, waar Valve het met Steam volledig overlaat aan de uitgevers. Ik heb meerdere *kuch* EA *kuch* games op Steam die nooit gepatched zijn, dus nog met de bugs zoals die bij release aanwezig waren ... en denk maar niet dat de retail schijf patches werken op Steam games.
Kwalijk van die uitgevers die de games nog steeds verkopen via Steam. Maar reëel niet de verantwoordelijkheid van Valve. GOG neemt die verantwoordelijkheid wel.
(Tenminste dat deden ze steeds en je weet hoe het zit met 'resultaten uit het verleden').
Geen grote jongens op GOG? Ik vind The Witcher 3 nou niet echt een klein spel, hierdoor vind ik dit juist geweldig.

Fragmentatie op de markt is er nu al, doordat steam 30% wil hebben (terecht of niet) EA had hier Origin als antwoord op.

Om mijn eigen voorbeeld erbij te betrekken, ik heb net een nieuwe PC gebouwd en ben nu een week bij mijn ouders, hier is een 2 mbit connectie en dan vond Origin het leuk om mij niet meer Dragon age te laten spelen voordat de update binnen is. Dit duurde met deze connectie 3 uur waardoor ik dagenlang het spel niet kon spelen (bedrijfsnetwerk zit hier ook op dus overdag kan ik Origin niet laten updaten.. zit zelfs geen netwerk controle op). Ik heb een hekel aan DRM, er zijn alleen maar problemen en ik betrapte mij er op dat ik zelfs voor een legaal aangekocht spel zat te zoeken naar een illegale versie om de DRM troep eruit te halen.

Nu is dit verhaal misschien bij Steam iets beter, maar ik merk nadat ik jaren geen spellen meer heb gekocht voor de PC toch steeds meer wil kopen omdat illegaal toch niet helemaal lekker voelt. Echter door de DRM troep die erop zit (geen netwerk, log in problemen en andere rotzooi) wil ik eigenlijk toch alles weer liever illegaal waar dit er niet bij is of zoals bij GOG waarbij de betalende gebruiker van dezelfde kwaliteit gebruik kan maken als de illegale variant.

Om maar te zwijgen over de 2de hands markt die door Steam en Origin illegaal wordt afgekapt, ze zijn door de EU verplicht om licenties door te laten verkopen alleen is dit nog steeds niet mogelijk.

Ja steam heeft ook goede dingen teweeg gebracht, en nee ik heb nog steeds liever DRM vrije spellen (want Steam is eigenlijk ook maar een veredeld DRM systeem).
Pssstt!
The Witcher serie is een game van CD-Project Red en dat is net als GOG.com een dochter van CD-Project.
http://en.wikipedia.org/wiki/CD_Projekt
Dus zoiets als dat Half-life via Steam verkocht wordt.

De laatste tijd komen er steeds meer nieuwe games ook uit via GOG, maar het is nog niet zo ingeburgerd dat de grote uitgevers veel verwachten mis te lopen wanneer ze hun games daar niet uitbrengen. En ookal heeft CD-Project The Witcher zonder drm uitgebracht, de meeste uitgevers zijn daar nog niet aan toe. Maar wie weet wat er nog gaat komen.
Ik gebruik zelf een werkbalk in mijn startbalk met daarin alle shortcuts naar de games. Maarja dan zie ik dus altijd die clients voorbij flitsen die vervolgens weer geupdate moet worden en vervelende pop-ups geven bij opstarten en afsluiten.

Dat de GoG client volledig optioneel is, is leuk. Maar zoals in het artikel staat moet men in de toekomst ook multiplayer games kunnen zoeken en hiervoor moet je dus zeker wel de client nodig hebben. Dus voor sommige opties is het niet geheel optioneel maar verplicht.
Niet als je binnen het spel zelf ook opties hebt om spelers te zoeken. Dat lijkt me wel vereist, omdat je anders het spel nooit zou kunnen spelen zonder client. Dan zouden bedrijven elke client apart moeten ondersteunen, en dat lijkt me niet echt praktisch.
Ik denk dat het bij die multiplayer games ook vooral gaat om spellen die voorheen gebruik maakten van diensten als GameSpy of All Seeing Eye o.i.d. Die diensten zijn inmiddels down, en als dat geïntegreerd zit in je spel, dan kun je niet meer multiplayer online spelen op die manier.
Ik denk dat ze proberen om op deze manier een vervaringing voor de GameSpy diensten te maken, zodat die spellen toch weer multiplayer te spelen zijn.
Aan de ene kant heb je gelijk: ik wil ook niet al die clients gebruiken. Maar aan de andere kant zie ik ook liever concurrentie op de markt, want zo'n monopoliepositie (die Valve nu wel heeft) is ook echt niet goed.
Natuurlijk heb je een goed punt. Maar zolang uitgevers hun games maar op één platform uitbrengen is er van concurrentie helaas geen sprake.
Dat zijn alleen de grotere, bijna elke Publisher met meerdere MMO's heeft zijn eigen platform, Arc, gameforge, nexon, NCsoft, soms echt niet meer leuk.
Klopt. Maar een hoop kunnen zonder hun platform spelen. Ik kan prima neverwinter spelen zonder arc en steam. Had hem alleen even nodig voor de installatie.
Nog een client, maar dit is wel de eerste die de belangen op de juiste plek legt.

Steam was vooralsnog 'de minst slechte oplossing', zo zou ik het willen noemen. Het platform biedt voordelen én nadelen, en we zien ook beperkte support en lakse/vreemde policies, zoals de return policy die op Steam echt zwaar ondermaats is, en laatst nog het Mod-relletje.

Origin, Uplay en Battlenet vind ik persoonlijk geen echte spelers want ze zijn publisher-specifiek. En van die drie is alleen Battlenet een hub waarvan je kan zeggen dat die goed op orde is.

Steam heeft concurrentie nodig net zoals Intel dat nodig heeft van AMD. Het zal voor consumenten op beide hubs beter worden, sterker nog, ik denk dat GOG een markt ziet in Galaxy juist VANWEGE de matige policy van Valve op Steam. Het zijn de beperkingen van de concurrentie die de markt voor GOG creëren. Dit kan weleens groter worden dan Steam.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 mei 2015 11:53]

Juist.

Als je de features en todo's voor deze Galaxy client bekijkt zie je dat het eigenlijk allemaal zaken zijn die in de Steam-client zitten.
Er wordt al heel lang om zo'n client gevraagd, juist omdat veel mensen die de idealen van GOG waarderen veel gebruik maken van Steam vanwege de features die de client biedt. (Achievements, playtime registratie, vrienden, click-download-play, auto-update, in-game overlay met browser, etc.)
De client is geheel optioneel, dus zo'n probleem is het niet..
Hoewel het aantal clients inderdaad wat veel word heeft GOG absoluut mijn voorkeur. Gewoon ouderwets een installer zonder DRM nadat je de game hebt gekocht. Geen onzin met inloggen, internet nodig of andere onpraktische zaken. Zolang de backup-installer optie beschikbaar blijft geef ik in de eerste plaats mijn geld bij GOG uit. Dat zal alleen maar toenemen als ze meer recentere games toevoegen en hun library uitbreiden.
Leer eens lezen.
GOG zegt verder dat het platform altijd optioneel zal zijn en dat games ook zonder GOG Galaxy gespeeld moeten kunnen worden.
Overigens sta je altijd vrij om de DRM vrije software van de GOG site te downloaden, installeren en vervolgens de exe in Steam toe te voegen.
Maar het artikel zegt het: het is niet echt een Steam of Origin want je kan de games ook zonder de client spelen, wat bij Steam of andere niet zonder "speciale ingrepen" kan naar mijn idee. Normaal zou je dus al je games in deze client moeten kunnen verzamelen (mits Steam of andere DRM op de achtergrond draaien of gestart worden). Andere clients zoals Launchbox kunnen ook al naar Steam games scannen op je HD, dus ik vermoed dat een volgende versie van Galaxy dit ook wel zal kunnen. Kan je toch alles in 1 client verzamelen ;)
Ben er wel blij mee eigenlijk, want ik merk nu dat ik bijna nooit GOGgames speel aangezien ik ze nooit langs zie komen(dus geen herinnering). Natuurlijk is er de mogelijkheid ze handmatig aan Steam toe te voegen, maar die lijst is zo al onoverzichtelijk genoeg met 200+ games.

Aangezien ik de clients nog niet mee laat starten met windows maakt het me ook niet zoveel uit hoeveel het er zijn. Wat ik wel zou kunnen waarderen is een algemene client die het sorteert per genre.
15 jaar geleden had ieder spel z'n eigen gedateerde installertje op een CD, als je geluk had een updateservice en soms zelfs een auth. service.

Voorbij is de goede oude tijd van het handmatig patches downloaden en installeren direct na installatie, wekelijks kijken op de site van iedere ontwikkelaar of die ene bug nu al gefixed is om deze 120mb dan maar met 2kb/s te downloaden, iedere installer weer er op moeten wijzen om nu toch eens op D: die rommel neer te zetten in plaats van C: en natuurlijk het feit dat vrijwel ieder spel werd gebundeld met software van derden als 'lobby' voor multiplayer. (Ik haat Gamespy nog steeds!)
Dat zou zeker mooi zijn, maar ik denk niet dat die bedrijven met elkaar rond de tafel willen zitten om bv tot 1 API te komen waarmee dit mogelijk zou zijn... Of uberhaupt per bedrijf een webservice beschikbaar stellen waarmee anderen zelf de integratie kunnen doen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 6 mei 2015 10:50]

Concurrentie is goed ;) of anders wordt valve te arrogant
"Steam concurrent", met het aanbod van GOG en het gebrek aan een friends-systeem kunnen ze nooit een concurrent van Steam worden.

Een friends-systeem kan er nog in komen maar een beter aanbod van GOG zal moeilijk worden omdat ze alleen DRM-free producten willen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 6 mei 2015 10:09]

Je kunt het ook omdraaien. Met al die DRM zal Steam voor mij nooit een concurrent voor GOG worden. :P

Witcher 3 komt op GOG, zonder DRM. Hopelijk volgen er meer.
De enige reden dat Witcher 3 op GOG komt is omdat de developer (CD Projekt RED) net als GOG.com eigendom is van CD Projekt Capital Group.
Als ik kijk op de website lees ik dat er in de bèta versie al een vriendenlijst is.
Ik zie het nu inderdaad. Ik heb op dit moment de alpha versie nog, daar zit het nog niet in.

Goed dat ze een friends list hebben toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 6 mei 2015 10:51]

tja, ik zie het probleem niet hoor, een friends systeem hoeft van mij niet (maar ik verwacht dat het sowieso wel komt, immers is het ook voor gebruik voor multiplayergames dadelijk). En een beter aanbod? Ik vind het aanbod dat ze hebben goed hoor, heb ook al menig games in mijn account, inmiddels meer dan op steam..
Dus voor mij is het een perfecte 'concurrent'..
Als jij tevreden bent met games van tien jaar en ouder dan is GOG inderdaad een goed alternatief. Veel nieuwe games staan er niet op.
Goed nieuws. Meer concurrentie is altijd goed. Bij veel van de Steam concurrenten, zoals Origin, heb ik altijd het gevoel dat het platformen zijn om vooral de eigen games te promoten. GoG lijkt een volwaardig steam alternatief te zijn. Dat de games geen DRM basis hebben lijkt mij vervolgens een feature die veel gamers zal trekken.

Hoe goed de diesnt werkt is natuurlijk nog de vraag. Maar voor nu ben ik in ieder geval positief gestemd.
Klinkt leuk geen DRM, maar er is geen uitgeverij die daarmee akkoord gaat. Dus als ze een normaal aanbod willen kunnen aanbieden zullen ze daar vroeger of later vanaf moeten.
Dat gaat niet gebeuren. GOG draagt DRM heel hoog in het vaandel.
Als een uitgever niet akkoord gaat, wordt het game gewoon niet ingekocht, zo simpel is het.
En hun aanbod is zeer overweldigend. Meer dan 1000 games.

[Reactie gewijzigd door Wilibrord op 6 mei 2015 10:14]

Het zijn wel voornamelijk oude games. Met het huidige aanbod zullen ze nooit een echte concurrent van Steam/Origin/Uplay worden.
Het heet dan ook niet voor niets GoG (Good old Games). ;) Ze richten zich voornamelijk op oudere games en laten de nieuwe wat meer voor wat ze zijn. Ikzelf heb al redelijk wat games gekocht via GOG omdat ze niets hebben met drm en omdat ze ontzettend veel oude games die ik ooit speelde geschikt hebben gemaakt voor moderne besturingssystemen. De prijs/kwaliteit verhouding is ook prima op GOG en ze hebben erg vaak sales.
Dat klopt inderdaad. Tweakers schrijft hier dat GOG een Steam-concurrent zou zijn maar dat is niet correct.

GOG is overigens niet meer Good Old Games (staat ook niet meer op de site), ze bieden al een tijdje een aantal moderne games aan alleen het uitbreiden gaat niet zo snel. De meeste developers en publishers zijn niet zo happig op het DRM-free idee.
Dat kan zo zijn, maar PC gaming wint terrein en is eind 2014 een groeimarkt gebleken. Nú zijn publishers misschien niet happig op DRM-free, maar er komt een moment dat ze wel moeten bewegen. Je ziet nu al dat de initiatieven voor het beperken en/of uitsluiten van DRM erg populair zijn, de DRM services van bijvoorbeeld Ubisoft vallen bij spelers niet in goede aarde (er is enorm gesleuteld aan Uplay voordat het acceptabel was) en het kost de publisher óók geld.

Het besef dat moet indalen is dat DRM gewoon not-done is, maar ook kosten met zich meebrengt die er niet hoeven zijn. Het eeuwenoude piracy argument is een eindeloze strijd waar enorm veel verspilde moeite in gaat zitten, energie en geld die de publishers véél beter kunnen steken in games die echt goed lopen en goede QA hebben gehad. Want reken maar dat EA en Ubisoft (onder andere) enorme imagoschade hebben opgelopen van de stunts van de afgelopen jaren. Ook geeft bijvoorbeeld EA gratis games weg om Origin 'bezocht' te houden. Dat doen ze echt niet omdat de klanten ze om de oren vliegen...

Een ander patroon van de afgelopen jaren is dat de grote publishers zich meer en meer primair op de consoles richten. Dat doen ze niet alleen vanwege de winstmarge - console games zijn ook makkelijker cashen omdat de console gamer minder veeleisend is en een gesloten apparaat gewend is. Deze vorm van luiheid van de grote publishers kost ze op de lange termijn óók klanten en ze prijzen zichzelf langzaam maar zeker compleet uit de PC-markt, en die gaten worden dankbaar opgevuld door nieuwe developers en crowdfunded initiatieven. Er tekent zich daardoor een scheiding af waarmee de PC zich differentieert van de consoles. Ik voorspel dat dat op den duur gaat leiden tot meer en meer PC exclusives en dat PC gaming alleen nog maar groter zal worden.

Beide ontwikkelingen maken GoG automatisch een steeds belangrijkere speler.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 mei 2015 12:02]

Ik ben bang dat de beweging richting DRM-free nooit echt op gang zal komen.

Ik verwacht eerder dat developers en publishers zullen blijven zoeken naar andere vormen van DRM die ook voor de klant minder vervelend zijn. Wat GOG doet is erg nobel maar je ziet dat het gewoon veel misbruikt wordt. Als er een GOG versie van een spel verkrijgbaar is zie je deze overal terug op Usenet en torrent sites. Dat weten developers en publishers ook. EA, Ubisoft, Bethesda en alle andere grote publishers zullen nooit voor DRM-free gaan denk ik.
Zodra het economisch interessanter is om DRM-free te gaan, zal het gaan gebeuren. Daar is bijna niet onderuit te komen. Alles hangt af van hoe sterk de consument zijn eisen neer blijft zetten en dat tot uiting laat komen in verkoopresultaten...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 mei 2015 12:07]

Daar heb je gelijk in. Ik vraag me alleen af hoe de grote bedrijven er van overtuigd moeten raken dat het interessant is om DRM-free te gaan. Ik denk dat men bang is om games zonder DRM te releasen omdat ze niet het risico willen lopen dat een game voor 90% illegaal verspreid wordt en dat bijna niemand het legaal koopt.
Precies en dat is de reden dat ze zich meer en meer zullen richten op de lekker controleerbare console-markt. Ik zal ze niet gaan missen op het PC platform, om heel eerlijk te zijn. Het aanbod verhuist en de vraag blijft bestaan, er zijn zat developers die in dat gat gaan springen :)
Ik zie meer games met DRM die gecracked zijn op usenet en torrent dan GOG games.
Ik vind het eerlijk gezegd geldverspilling... mensen die niet willen betalen betalen toch niet.
En mensen die je game kopen kochten hem toch wel.
Dus waarom zou je nog extra geld uitgeven om het je betalende klanten moeilijk te maken?
Ik bedoel zelfs die nieuwe denuvo drm was bijna meteen gecracked.
Bijvoorbeeld: bij The Witcher 2 stond alleen de gekraakte DRM versie ter download. Die 'release groepen' houden zich bezig met het kraken van DRM, de sport van wie dat het eerste kan. (?) Terwijl de game zonder DRM via GOG beschikbaar was.
GOG versies van games worden soms verspreid, maar niet echt veel en voor mij lijken het meest games te zijn die nergens anders worden aangeboden.

Daarnaast, voor games met DRM is vaak uren na release al een crack beschikbaar... lijkt me niet dat dit echt werkt.
Los van de problemen die het de fatsoenlijke kopers soms bezorgt. *zucht*

Maar dat wil niet zeggen dat het voor uitgevers makkelijk zal zijn om hun ideeën aan te passen. Het is altijd makkelijker om een vijand te hebben.
Beter dan tegenvallende verkoop aan een afgeraffeld product te wijten. En wat dacht je van de potentiële gouden bergen die verdiend hadden kunnen worden wanneer al die downloads een extra verkoop waren geweest op het moment van release.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 7 mei 2015 15:29]

Waar is de tijd gebleven dat alles wat je nodig had een code (cd-key) eenmalig bij de installatie in te voeren?
Het is misschien wat makkelijker te kraken dan de DRM van tegenwoordig, maar ook een enorm stuk gebruiksvriendelijker.

Daarbij komt natuurlijk de prijs, hoeveel moeite wil je doen voor een game i.p.v. betalen en de publisher te supporten.

Ik ben zelf geen heilige en probeer ook graag wat uit, maar als ik echt veel uren plezier in een spel steek koop ik hem gewoon.
Sterker nog als ik echt veel uren in het spel met plezier steek, koop ik hem nogmaals voor een vriend(en infecteer hem/haar).
Da's ook helemaal hun bedoeling niet.
Ja, van 10 jaar geleden en als ze de strijd met steam willen aangaan zullen ze toch echt de nieuwste games gaan aanbieden.
Klinkt leuk geen DRM, maar er is geen uitgeverij die daarmee akkoord gaat. Dus als ze een normaal aanbod willen kunnen aanbieden zullen ze daar vroeger of later vanaf moeten.
De bibliotheek van GOG is anders al best groot, met ruim 1000 games zonder DRM, en dat aantal groeit nog steeds. Natuurlijk zijn er een paar uitgevers die DRM willen hebben, maar ook genoeg die inzien dat dat niet de heilige graal is.
Klinkt leuk geen DRM, maar er is geen uitgeverij die daarmee akkoord gaat. Dus als ze een normaal aanbod willen kunnen aanbieden zullen ze daar vroeger of later vanaf moeten.
Onzin. Er zijn zeer vele goed aangeschreven indie-ontwikkelaars die hun spellen via GOG.com uitbrengen. Zelfs bekende ontwikkelaars doen dat; Pillars of Eternity (Obsidian), The Witcher 1-3 (CD Project RED, GOG's eigenaar), en Torment: Tides of Numenera (inXile Entertainment) zijn of komen op GOG uit. Er zijn nog genoeg anderen die hun nieuwe spellen al op GOG.com hebben staan.

Tevens zijn er veel oudere spellen uit 2005-2012 die nog steeds in de winkel liggen (mét DRM / online activatie), op Steam staan (mét DRM) die ook beschikbaar zijn via GOG.com (zonder DRM). Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Enhanced Editions van Baldur's Gate en Icewind Dale (BeamDog), Neverwinter Nights 2 en expansions (Bioware).

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 6 mei 2015 10:23]

Zal die liefde voor DRM nooit begrijpen.
DRM werkt gewoon nooit, de mensen die willen piraten zullen het spel nooit kopen.
Het is mooi dat Steam een beetje concurrentie krijgt, ik hoop dat mensen hier serieus gebruik van gaan maken. Ik waarschijnlijk niet, aangezien de hoeveelheid spellen die ik op Steam heb nogal groot is...
Het is niet alsof je maar één van de twee diensten kunt gebruiken ;)

Ik heb zelf enkele games via GoG. Als ik ze in een makkelijk overzicht kan zien en installeren, zoals ook op Steam, ben ik tevreden :)
Maar in principe kan je dat toch ook gewoon op de gog site zelf..... Zie niet echt een groot verschil met een lokale client (welke ook nog eens 'spyware' bevat)..
Een lokale client die spyware bevat? Leg uit.
De steamclient heeft 'spyware', ze scannen er je computer mee om zo beter een beeld te krijgen van de gebruikers en er zitten nog wat meer van dat soort grapjes in hun client.. vroeger was het nog veel erger..
Ze verzamelen inderdaad wat gegevens op je computer, het is alleen geen spyware omdat het gewoon in de voorwaarden van Steam staat waar iedere gebruiker akkoord mee gaat. Het gebeurd niet stiekem.

Daarnaast delen ze de verzamelde gegevens niet met derden.

Een tijdje terug gingen er geruchten rond dat Steam zou verzamelen welke sites je bezoekt, dat is echter ontkracht en bleek onzin te zijn. Misschien dat je daar nog aan denkt. http://www.reddit.com/r/g...70ej/valve_vac_and_trust/

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 6 mei 2015 13:40]

Spyware hoeft niet 'stiekem' te zijn.. en zonder akkoord te gaan met de voorwaarden kun je ook niet de spellen gebruiken, dus je moet wel akkoord gaan...
Klopt. Het is dan ook een alternatief, geen vervanging van ;)
En het lijkt een goed alternatief te worden/zijn.
In tegenstelling tot Origin en Uplay.

Ze hebben ieder z'n voor en nadelen, steam en GoG.
Wat ook leuk is aan GOG is dat ze de verkochte spellen ook testen en zo weet je zeker dat je het spel kunt spelen op je computer. Met Steam heb ik wel eens gehad dat het gekochte spel kapot was en met veel moeite werkend kreeg. Een beetje concurrentie zal goed voor ons zijn. Steam kan namelijk op veel punten verbeterd worden en misschien zal dit hun aansporen om dat te doen.
Ben dan benieuwd of de Syberia versie van GOG wel werkt (in volle glorie) op mijn windows 8 PC, want de originele disc die ik heb is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen helaas.. Maargoed, eerst maar weer even wachten tot die eens in de aanbieding is, want ik ga niet meer dan een paar euro uitgeven voor een game die ik al heb..
Bij mij werken de GOG games (voor zover ik gespeeld heb) wel op win8. (Ook Syberia, nog met deel 2 bezig). Al is die specifieke game sinds kort ook via Steam beschikbaar, (geen idee over werking).
Het voordeel van GOG is dat zij games wel proberen te voorzien van de nodige aanpassingen of emulators om deze op nieuwe systemen werkzaam te krijgen. (Al kan dit soms wel even duren.)
Waar Steam dit volledig overlaat aan de uitgevers.

Het is me één keer gebeurt dat een game die ik had door de uitgever van GOG werd gehaalt. Maar GOG beloofde deze wel te blijven ondersteunen voor wie hem al had. Waar ik voor de games die van Steam gehaald zijn niets buiten de download hoef te verwachten. En ik ook verschillende games op Steam heb die zelfs de meest basale eerste patch nooit gekregen hebben (en nog steeds verkocht worden).
EA... NFS: Undercover en NFS: Shift.
Wat me aanspreekt in de featurelijst is dat je een rollback kunt doen van een update. Dus als een update je spel of delen van het spel stuk maakt, kan je gewoon terug de oudere versie van het spel spelen.

Ik weet niet hoeveel invloed dit heeft op de opslagruimte, maar dit is een zéér handige feature :)
Steam is ook niet altijd in één keer klaar met updates en dergelijke. Installeer maar eens het (gratis) LOTRO via Steam: na de installatie kun je eerst nog het high texture pack downloaden en dan start de lotro client opnieuw om zelf patches te gaan downloaden en als dat klaar is worden de patchen (duizenden bestanden) één voor één geïnstalleerd. Dit kost alles bij elkaar, afhankelijk van je PC power, tot een hele dag. Ik snap dat dit een lotro probleem is, maar Steam heeft het dus niet voor me op kunnen lossen.
Het lijkt mij wel een fijne toevoeging. Ik vind GOG nog steeds een heel mooi alternatief voor Steam en gebruik dat véél liever dan Origin en Uplay.

De DRM vrije aanpak van GOG waarbij je gewoon overal op de site kan inloggen en je spellen kan downloaden / spelen vind ik echt nice.

Steam vind ik ook erg fijn werken, maar dan alleen als ik thuis ben en gewoon een vaste internet aansluiting heb. Of je nu offline mode wil gebruiken of niet, je zult altijd in moeten loggen om steam te kunnen gebruiken.

Als ik bijvoorbeeld met wat collega's na werk een spelletje wil spelen, dan kan dat niet met Steam, omdat ... iets met netwerkbeveiliging.
Hebben we die spellen op GOG? Dan kunnen we die overal gewoon downloaden en spelen. Dát vind ik zo super aan GOG.

Dat deze Galaxy client al het moois gaat bieden wat ze beloven, zonder dat het verplicht is om te gebruiken? Aww yeah, sign me up! :) Oh, wacht ik zit al in de alpha :+
Totdat je je games kan overhevelen vind ik de term concurrentie wel erg sterk. Als je een game koopt op een x platform zit je voor toegang tot die game in feite permanent vast aan dat platform. Zeker steam heb ik alweer ruim 10 jaar en bevat daarmee het leeuwendeel van mijn hele bibliotheek. GOG vind ik een fantastische site met een fantastische visie op software maar het is NOG een platform. Ik ben slechts een casual gamer maar ik heb 4 van die shopgedrochten op mijn pc staan waarvan 3 stuks voor wat enkele games. Ik wordt daar niet niet echt vrolijk van die wildgroei.
Zodra er een Linux versie beschikbaar is ga ik het zeker eens bekijken! GOG heeft toch allemaal leuke golden oldies, die mij vaak veel beter bevallen dan de nieuwe games. Wat mij betreft is dit dan ook geen concurrent van Steam maar kunnen de twee prima naast elkaar bestaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True