Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

GOG bevestigt dat Microsoft mee gaat doen aan Galaxy-gamelauncher

De gamelauncher en -bibliotheek GOG Galaxy krijgt waarschijnlijk ondersteuning van Microsoft. Dat heeft GOG bevestigd in een interview. Hoe de integratie eruit komt te zien is nog niet geheel duidelijk, maar wel is bekend dat integratie met Game Pass mogelijk wordt.

Het nieuws kwam naar buiten via het Duitstalige Gamestar, die een interview had met GOG-directeur Piotr Karwoski tijdens de E3. Volgens Karwoski heeft Microsoft na gesprekken interesse getoond in meedoen aan GOG Galaxy, waarbij er onder meer integratie met Xbox Game Pass moet komen. Verder werden er geen details vrijgegeven, en het is ook nog onduidelijk wanneer de gamedienst van Microsoft naar GOG Galaxy komt.

GOG kondigde afgelopen maand nog versie 2 van Galaxy aan, en presenteerde de software daarbij als een soort 'refresh' van de gamehub, waarbij gekochte games van verschillende platforms geïntegreerd kunnen worden door het koppelen van accounts. Daardoor moet het gemakkelijker worden om games voor pc en consoles binnen één bibliotheek te beheren, en moet ook crossplatformgaming en -chat mogelijk zijn. Vooralsnog is GOG Galaxy 2.0 alleen nog maar beschikbaar als bètaversie.

GOG is eigendom van CD Projekt Red, de Poolse gamestudio achter games zoals The Witcher 3 en Cyberpunk 2077.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

15-06-2019 • 11:08

82 Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
Ik hoop echt dat GOG hierin slaagt. Mij maakt het niet uit als er meerdere stores zijn als het allemaal in een launcher kan is dat natuurlijk enorm fijn geen gezoek van waar had ik die game ook alweer gekocht gewoon een platform

Wat ik vreemd vind is dat er nog geen open-source variant is opgestaan ofzo
https://playnite.link/ is open source en heeft eenzelfde doel.
Of lutris voor linux
Lutris

www.lutris.net is een launcher die steam, gog, wine, steamwine, en lokale games afspeelt. Er zitten ook enkele leuke emulators in. Vele spellen zijn te installeren door een scriptje van hun website wat je kan synchroniseren met je lokale bibliotheek.

EDIT: niet gezien dat lutris al vermeld was

[Reactie gewijzigd door kmarien op 15 juni 2019 15:45]

Snap ik, maar waarom zou je die launcher überhaupt gebruiken? Ik start mijn games vanuit het startmenu of vanuit een pictogram op de taakbalk. Launcher zie ik alleen als ik een game koop of mijn library bekijk.
Omdat tegenwoordig spellen spelen meer is dan een spel spelen, of dat is iig de bedoeling van de makers/uitgevers.
Dus veel launchers hebben achievements, chatopties, workshops, winkels, etc.

En dat is waarschijnlijk waarom gog een launcher wil bouwen in daarin zoveel mogelijk spelers te vangen. Fortnite, blizzard, steak, Microsoft spelers (voor zover ze meedoen met het plan), allemaal gebruik makend van jouw launcher, jouw chat optie, bekend met jouw merk.
Ja, daar was steam voor.
Op zich nog steeds toch? Je kunt toch nog steeds games toevoegen aan steam, ook al zitten ze niet in de library van steam zelf?
Ja is geen probleem, alleen slaat hij geen prestaties op, dat had ik met Rage 2 toen ik hem aan Steam toevoegde, en klaagde elkekeer als ik hem starte, toen maar via de originele manier weer gestart.
ALs het daadwerkelijk alleen een launcher is, is het alleen handig als je een grote geïnstalleerde game library heb. Maar ik hoop echt dat ik vanuit de GOG client ook de games van bv. MS kan installeren en updaten vanuit de GOG client, heel zelfs kopen in de MS store via de GOG client zou ideaal zijn (als dat net zo makkelijk gaat als bij GOG zelf)...
Als je remote speelt via steam in-house sharing kom je eerst in je steam library terecht. Ik heb de andere launchers daar toegevoegd.
Jaren terug gebruikte ik CrosuS van ISOTX, voortgekomen uit Mod Toaster. Ik weet niet of dat open source is maar er zat wel een hele club supporters die bijdrages leverde.
www.gamesindustry.biz/articles/isotx-launches-crosus-application
Je kunt toch gewoon al je spellen op je bureaublad zetten?
Ik had een zelfde reactie in mijn hoofd maar ik heb er maar 200 :) .
Maar heb je die allemaal geinstalleerd staan? Ik heb er 65-70 geinstalleerd staan van de 2200-2300 games die ik heb. Maar 65-70 games op je bureaublad is nog steeds onoverzichtelijk, zelfs in een apart foldertje is het enigzins onoverzichtelijk...

@lonegunner Zoals @Tokkes ook al aangeeft, veel, heel veel Steam sales, Humble Bundles, Monthly Bundles, etc. Die zijn echt niet allemaal voor de volle mep gekocht. Via Humble Monthly heb ik vorig jaar 105 spellen gekregen voor €117. Ik ben al 10 jaar lang klant bij Steam en zeker in de begin jaren is daar wel redelijk wat geld in gegaan via Steam Sales. Zelfde bij GOG en EA Origin. Ik reken net uit dat ik in 2018 €365 aan games/DLC heb uitgegeven (PC/iPad), das trouwens meer dan ik had gedacht.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 16 juni 2019 11:53]

2200 games, hoeveel banen heb je, lol
een Steam Winter sale hier, summer sale daar, humblebundletje, ...
Kocht ik het hele jaar door geen games, buiten als ik het echt wilde hebben (DOOM bv) - om er dan 2-300 euro door te jagen tijdens een sale.

En dan heb je soms bij die sale echt gemakkelijk 20 games erbij voor 50-70 euro.
Ik heb ze bijv wel alle 600-ish geinstalleerd staan op een grote iSCSI-LUN, ik vind het veel fijner games direct op te kunnen starten als op-het-moment een andere game te gaan deïnstalleren/verwijderen en te gaan wachten op het opnieuw downloaden, de trade-off is wel ietwat vertraagde laadtijden de eerste keer, maar vanuit steam zelf is het allemaal goed te categoriseren etc. naast dat ik behoorlijk wat games (o.a. Stalker CoC, Terraria, 7 Days to Die, FiveM) behoorlijk mod wat het ook ongemakkelijk zou maken ze op het moment dat ik ze wel weer speel in elkaar te gaan flansen ;)

Echter vanwege dingen als achievement-tie-ins en bijv gameseries die ik tot zover volledig op steam bezit is dat een sterke motivator voor mij om steam boven andere (tevens momenteel niet-geinstalleerde) platforms te verkiezen. Voorbeeld voor mij is bijvoorbeeld Borderlands 3; ik bezit alle borderlands én DLC al op steam en wens koste-wat-kost dat niet op te splitsen onder meerdere clients... Steam en Origin vind ik wat dat betreft al eerder te veel dan zat, ik hoef niet UPlay en Epic's Launcher er zo nodig bij; zeker gezien de lakende functionaliteit vergeleken met hoofdzakelijk Steam.
Ja, maar je speelt ze toch niet alle 600 tegelijj en je hebt ze zeker niet allemaal geinstalleerd staan.
Dan stop je er 600+ in 1 mapje :D
Ik ben zo`n knuppel die zijn bureaublad brandschoon houdt, en alles wat ik gebruik op de taakbalk plaats dus ik ben wel blij met de GoG launcher. Ik start ook altijd mijn games via Steam,Uplay ect voor updates, effe door aanbiedingen bladeren, enz.

Ik juich het alleen maar toe, meer stores meer concurrentie......maar niet zoals de Epic game store het doet.
Hahaha, herkenbaar :) Een brandschoon bureaublad.
Kan, als je graag een warboel van honderden icoontjes op de bureaublad wil hebben ;p
Missclick |:(

[Reactie gewijzigd door Verxx op 15 juni 2019 11:33]

Tof als er een samenwerking komt met game pass!
Zou het niet helemaal tof zijn dat er 1 pc spellen platform komt waar je al je games kunt downloaden? Een organisatie die het voortouw zou moeten nemen is Microsoft.
Eén platform zou mooi zijn. Stel dat alle uitgevers/ontwikkelaars zich richten op één platform/launcher die samen bekostigd wordt. De software wordt gemaakt en beheerd door een apart bedrijf zonder winstoogmerk en richt zich alleen op het doorontwikkelen en onderhouden van deze software.

EA, Ubisoft, of wie dan ook, krijgt hun volledige aankoopbedrag binnen, kan zelf beslissen nemen (bijv. korting en aankoopbedrag), maar is zelf verantwoordelijk voor de servers (bijv. vanwege multiplayer) of betaald een extra vergoeding aan het platform.... misschien ook goed voor Netflix, Disney, etc.?
......maar goed, laat ook maar, gaat nooit gebeuren :P
Het punt is juist dat de servers waar je de game downloads op host gigantisch veel geld kosten, zeker gezien de bandbreedte. Het mooie aan een platform als Steam is dat je wat inlevert, maar dan al die dingen voor jou geregeld worden. Een grote publisher kan zoiets wel betalen, maar als indie studio heb je echt niet de infrastructuur om jouw game downloads op eigen servers te hosten mocht het populair worden. Daarnaast kan het platform dan een slechte naam krijgen wanneer downloads ontzettend traag zijn omdat bepaalde studios niet veel geld in servers willen steken en zo iedere game maar afwachten is hoe snel je hem binnen hebt.

Nee liever dit initiatief van GOG. Je kunt al jouw games van verschillende platformen verzamelen in één applicatie, terwijl je wel de servers gebruikt van die platformen. Zo blijft er concurrentie mogelijk en hoeven spelers niet te onthouden op wel platform ze die ene game alweer gekocht hebben.
Voor de gamer, ja. Maar als game developer wil je niet 1 platform die een monopolie positie heeft en enorme marges vraagt op je games. Wat je nu al ziet bij Steam. Maar voor ons als gamer zou het zeker handiger zijn ja.
Voor de gamer, ja.
Ook niet voor de gamer. Dat hindert concurrentie en dat zal je gamer direct merken. Vergeet niet dat Steam de concurrentie aanging met fysieke verkopen, games die je door kon verkopen vs. die gekoppeld waren aan je account en niet door kom verkopen. Dat betekende lagere prijzen. Nu is die fysieke game verkoop in ieder geval voor de PC bijna helemaal weg, dus als daar geen concurrentie zou zijn zouden de prijzen stijgen.

Daarnaast was van Steam de client top (eventually), maar de customer service (bagger games geld terug) gewoon bagger te noemen. Dat heeft EA Origin beter moeten gaan doen voordat Steam daarna is gaan kijken (nadat bekende Youtubers daar best wel kritisch over zijn geweest). Geen concurrentie en Steam had dat nooit uit zichzelf verbeterd.

Kijk naar EA Origin, als er geen Steam was geweest was het nog steeds een bagger client geweest.

Ik ben een groot Steam fan, goede concurrentie is goed. Wat er nu gebeurt met Epic is gewoon een gedrocht, een bedrijf met schandalig veel geld door een fluke probeert nu gewoon een exclusief aanbod te kopen ipv. gewoon een goed platform aan te bieden en natuurlijk verloop zijn gang te laten gaan.

Wat GOG nu doet is mensen makkelijker maken, een hopelijk goede client leveren die kan interfacen met andere platformen, zoals Steam dat deed voor lokaal geïnstalleerde games. Als MS meedoet kan ik het alleen maar toejuichen, de Windows gamestore vind ik een nog groter gedrocht dan Uplay...

@SWworld Simpel: kosten. Als er maar een partij is kan deze geheel zelf de prijzen bepalen zonder dat daar iemand wat aan kan doen. Denk bv. aan Nederlandse boeken, daar worden centraal van de prijzen bepaald. Kost de uitgever geld en de consument. En natuurlijk zou het zo niet hoeven te zijn, wellicht dat het zo ook niet zou beginnen, maar dergelijke constructies zorgen er uiteindelijk voor dat het wel gebeurd.

Kijk ook naar bv. TV. Heel lang betaalde je in Nederland aan 1 leverancier 1 (groot) bedrag per maand en dan kreeg je alles wat beschikbaar was. Maar je kreeg steeds meer en meer reclame, steeds meer versnippering en je moest op een gegeven moment overal apart voor betalen. Nu heb je gewoon veel meer keuze met abo's en hoe je 'tv' afneemt en hoe je het consumeert en waarop.

Met games begint dat ook steeds meer, je kan een abo nemen, maar je kan ook nog steeds los kopen. Je kan zelf het draaien of je kan het straks streamen, voor ieder wat wils. Wat GOG lijkt te doen is een soort interface die een hoop kan consolideren en dat scheelt.

Je kan ook wel willen dat al het tech news en informatie over techniek en tweaking alleen via Tweakers.net zou lopen. Gelukkig gebeurt dat niet, want er zijn gewoon sites/kanalen die veel beter zijn op hun vakgebied dan Tweakers.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 15 juni 2019 16:44]

Dit dus. Ik ben een diehard steam gebruiker, ik koop liever mijn games op steam dan op een ander platform, ook al kost me dit een paar euro meer. Steam doet tegenwoordig gewoon goed wat het moet doen, niet meer, niet minder.

De epic store weiger ik simpelweg gewoon, omdat het totaal niet fijn werkt op dit moment. Al een hoop games die ik voorbij laat gaan door dat de exclusiviteit gewoon is opgekocht.

Als deze samenwerking met Microsoft echter zijn vruchten afwerpt (de GOG launcher is al wel een redelijk ding) dan zou dat voor mij nog best eens een gamechanger kunnen zijn, waardoor ik ineens niet noodgedwongen maar uit eigen keuze een andere launcher gebruik. De Xbox store op de pc is gewoon een beetje om te lachen wat betreft games en gemak.
Want Steam is zo geweldig?

Beetje moeilijker maken om er achter te komen of een game jou geld waard is. Door veel informatie weg te halen, herinner je je nog dat de score van een game terug te zien was in je zoekresultaten? Ik wel. "Anders klikken mensen niet op slechte games"

Valve die het prima vind dat er duizenden games in die store zitten wat een regelrechte scam zijn? Zo ontiegelijk veel games met Unreal en/of Unity standaard assets. "ingame gameplay" beelden op de pagina's waar geen fuck van klopt. Zolang het maar verkoopt, en hier helpt Valve al jaren bij door die store meer en meer uit te kleden en het voor ons gamers lastiger te maken een goede indicatie te krijgen van de game die je wilt kopen. Vooral het filteren van die reviews de laatste jaren... super waardeloos. "Mostly negative" en dan zie je maar 1 nietszeggend negatieve review... juistem.

De Nederlandse wetgeving waar Valve totaal lak aan had. Totdat onze oosterburen uit Duitsland begonnen te dreigen naar Valve. Zelfs nu nog. Vergeleken met een Bart Smit waar ik vroeger zonder problemen waardeloze games kon inruilen, waar er niet gekeken werd naar "Maar je hebt 2 uur gespeeld!!!!!11!!" Meer dan genoeg games waar je meer dan 2 uur nodig hebt om erachter te komen dat het je 60 euro niet waard was. Of het doorverkopen van je games.

We zijn door Steam meerdere van onze consumenten rechten/voordelen kwijt geraakt en als de Duitsers niet moeilijk deden, zouden we 0 rechten hebben. Nu was het inruilen niet wettelijk, maar het resultaat van concurrentie tussen de fysieke winkels destijds.

Valve is niet het goddelijke bedrijf wat velen lijken te denken. Nu vind ik EPIC ook niet op de beste manier hun store aan de man brengen. Maar oh wat ben ik zelf blij dat er eindelijk iemand serieus wat aan die monopolie van Valve gaat doen. EA, Ubisoft etc. doen alleen hun eigen spul, zijn niet echt open stores.
Een aantal keuzes van Steam zijn niet optimaal, maar ze zijn nog steeds mijlen ver vooruit op de Epic store.

Daarnaas zie ik nog steeds bij mijn zoekresultaten op tumbs up, down of een '~'. Cijfer scores hoef ik niet te zien, want die zijn geheel niets waard.

En ik moet zeggen dat Steam dat veel netter doet dan veel andere winkels, die cureren de reviews (halen de slechter weg) en sturen aan op de artikelen met de meeste marge. In het geval van Steam, they don't give a Flying-F, zolang er geen manipulatie is door derden (devs/uitgevers/activisten).

Een aantal van onze 'rechten' vind ik dan ook totale onzin. In het geval van games mag je verwachten dat mensen eerst zelf onderzoek doen, reviews, playthroughs, etc. IMHO is de 14dagen en 2 uur spelen puur voor situaties dat de game niet goed werkt voor jou situatie. Je gaat toch ook niet naar de AH, trekt een willekeurige pudding uit de schappen, koopt deze en halvewege het opeten breng je het terug met de opmerking "Yuck! Ik hou niet van Vanille!" => Maar er staat met grote letters op dat het vanillepudding is...

Het doorverkopen van je games is nog maar de vraag of dat zomaar kan, want software (wat games zijn) valt onder andere copyright wetgeving dan bv. boeken of muziek. Je neemt het in licentie en verschillende rechters/landen hebben daar heel andere visies op.

Valve is zeer zeker niet goddelijk, geen van de keuzes is dat, maar zowel Steam als GOG hebben hele sterke punten, welke Epic Store, Windows gamestore en Uplay niet hebben. En wat ik goed vind, vind iemand anders weer compleet nutteloos en vice versa.

Persoonlijk verkocht ik nooit PC games door, ik ben op een gegeven moment PC games gaan verkopen (omdat ik ze in Steam had aangeschaft) en dat leverde geen hout op. Uiteindelijk heb ik tassen vol naar de lokale recycle winkel gebracht, scheelde weer een hoop ruimte in de kast.
Steam doet ook al wat jaartjes langer mee. Tot vorig jaar was die EPIC store een veredelde Unreal Engine marktplaats.

Wat je ziet is de recente mening. Niet het gemiddelde.

Slechte reviews weghalen? Troep als "Uninstall works 9/10" staat er tussen. Valve filtered op meningen zoals recent gebeurde bij de Bethesda games op Steam. Ergens is dat zo slecht niet, maar het is ook niet helemaal Valve's plek.

Niet te vergelijken. Overigens hanteerd hier de lokale AH ook gewoon een "Niet goed geld terug" regeling. Waarbij ze inderdaad hopen dat men spul probeert buiten hun comfort zone. Het inruilen zoals "vroegah" is geen wettelijk recht. Maar wel een consumenten recht waar we allemaal door middel van concurrentie e.d. voor elkaar gekregen hebben. Huppa weggeveegd.

Ook met onderzoek om je er niet altijd achter of een game onzin is of niet. Sommige partijen kennen dat spelletje wel goed spelen. En je kunt niet van elke gamer bij elke aanschaf verwachten dat ze uren aan onderzoek plegen. Het is ook de verantwoordelijkheid van de verkoper dat wat geboden wordt, de werkelijkheid is of daar in ieder geval dicht tegen aanzit. Steam zit stampes vol met "Gameplay videos" wat gewoon nul gameplay is bijvoorbeeld. Dat is gewoon misleiding en Valve doet er geen zak tegen, want het verkoopt.

Ach in de EPIC store zitten een paar features die ik wel mooi vind. Hoe het laat zien wat het aan het doen is terwijl die een game aan het downloaden/installeren is, vind ik zelf erg mooi uitgewerkt. Het feit dat de concurrentie me weer een voorraadje games geeft zoals EA dat ook met Origin deed, is ook een win. De 'workflow' van EPIC is wat simpeler opgezet, wat ik wel prettig vind. Wel allemaal te lomp en dat mag wel wat configureerbaarder gemaakt worden. Maar het begin is nu best 'oke'. Er ontbreekt not van alles, maar meuk kost tijd.

Xbox BETA app werkt ook wel prettig en ziet er goed opgezet uit. Microsoft lijkt ook bezig te zijn met een 'los' onderdeel van de Windows Store voor hun games te bouwen.
Scheelt in beide stores toch weer 1-2 klikjes om een spel te installeren. De workflow van Steam is nogal...antiek.

Friendlist boeit me niets, heb ik liever los en dat gaat tegenwoordig prima via Discord. IRC 2.0.

Zelf vind ik het mooi dat die concurrentie een beetje opkomt en zowel EPIC als Microsoft zijn nu een beetje goed op weg in de markt van die open game stores. GOG alleen tegenover Steam zou geen kans staan. Als ze straks ook de medewerking met EPIC aangaan, moet Valve straks ook en hebben we al die meuk mooi een beetje gecentraliseerd. Op naar een markt waar het niet meer uit maakt bij welke winkel je je shit koopt! En dat de winkels echt onderling moeten gaan concurreren.
Toegegeven, de store zelf is er misschien wel wat op achteruit gegaan, maar ik kijk dus niet heel veel naar de infopagina op steam zelf. Ik maak soms eens gebruik van die aanbevolen lijst, maar zoek altijd zelf op internet/youtube/twitch info over de game en gameplay, of het de moeite waard is.

Steam en valve zijn zeker niet het einde, maar de library en het sociale systeem werkt gewoon perfect en is duidelijk en zelf te ordenen. Hier heb ik nog niet iets beters op gevonden. Ook de cloudsaves werken heerlijk, ik kan op mijn laptop verder gaan met de save van mijn PC, of zelfs de game streamen vanaf mijn pc. Steam gaat iets verder dan alleen de store.

Overigens, ik heb 1200+ games op steam, met bijbehorende achievements, dat is natuurlijk ook iets wat dan wel mee speelt :)

[Reactie gewijzigd door Kramed op 15 juni 2019 14:58]

Xbox Beta app doet het ook niet verkeerd, alhoewel dat in huidige opzet snel onoverzichtelijk wordt bij veel games. Maar dat is inderdaad wel wat Valve goed doet. Die library. Lekker simpel, basic en werkt goed. EPIC, Uplay, Battle.net etc. doen het een stuk slechter, onoverzichtelijker of zoals bij EPIC, veel te lomp.

Maar uiteindelijk maakt mij die library maar weinig uit. Laat mij de games maar lekker starten vanaf het bureaublad of het start menu. Die gameclients moeten naar mijn mening juist weer minder belangrijk worden. Ik heb nu af en toe al "Waar stond die game ook al weer" en dat ik moet gaan zoeken. Vooral bij games die je ook buiten Steam kan kopen.

Als MS nou eens die oude Windows Games map in je start menu moderniseert en daar automatisch meuk uit die stores tussen zet.
Als jij een game koopt dien je zelf te kijken of t wat is, er zijn reviews voor elke game op steam, makkelijk zat om te zien of t wat is voor je, als je elke game kan inruilen nadat je het zat bent dan was er geen gaming industrie meer geweest lekker makkelijk.
Je merkt echt totaal niets van die store. Je klikt een game icoontje aan het spelletje start op en ergens in de background is een launcher aan het werk.

Ik snap het masochisme van al die principiële tweakers niet.
Maar het gaat mij dus ook niet zozeer om de store, maar de library en ervaring eromheen, kortweg: het platform.

Als je een hoop games hebt is het een onoverzichtelijke bende en kost het moeite om de juiste game te vinden.

(bovendien lukt het me op dit moment nieteens om dat ding op te starten, blijft maar crashen, maar dat terzijde.)
Ik snap het masochisme van al die principiële tweakers niet.
Heeft niets met principiële tweakers te maken, maar met ervaring en kennis. Het is overduidelijk dat Epic nu zijn store aan het subsidiëren is met inkomen van andere bronnen, das niet heel problematisch zo is Valve immers ook begonnen. Exclusiviteit kopen vind ik echter wel weer een issue, daarnaast is de store niet denderen (functioneel) en mist een hoop features die Steam wel heeft. Maar mijn allergrootste issue is dat Epic Store niet kan blijven functioneren door 12% af te nemen zonder te subsidiëren en dat gaat er voor zorgen dat het, net als alle andere niet winstgevende projecten bij Epic, wordt gesloten. Weg games.

Ik zet dus sterke vraagtekens of Epic Store er nog wel is over 10 jaar, bij Valve/Steam heb ik dergelijke twijfels niet. Ik kan nu nog netjes mijn aanschaf van Mass Effect van 10 jaar geleden spelen, zelfs HL2 van 15 jaar geleden kan ik nog spelen. Er was ooit een Indie platform dat zoiets deed als Steam, daar had ik ook games op, die is weg en ook mijn toegang tot die games (not missing much there). In een EA heb ik vertrouwen dat die open blijft, in een Blizzard heb ik vertrouwen dat die openblijft, hell zelfs Ubisoft heb ik vertrouwen dat die openblijft (ook al is de client bagger), maar Epic absoluut niet (althans niet hun gamestore).
ik ben ook principieel tegen de epic store. Laats de game satisfactory willen kopen maar ik vertik het gewoon om in de epic store ook nog weer games te hebben staan. Flikker op met al die platformen! gewoon 1 goed platform is veel beter. Beter dat we op een andere manier de vinger op steam kunnen houden waardoor wij als gamers bepalen hoe het eruit moet zien.

Ik snap dat concurrentie nodig is om diensten scherp te houden. Maar je moet er toch niet aan denken dat je straks net als met games ook voor muziek 10 services moet afsluiten om alles te kunnen luisteren. Dat je 100 euro per maand kwijt bent omdat er concurrentie moet zijn... Ik denk niet dat meer spelers op de markt per definitie altijd beter zijn. Ik wordt nu al gek met uplay, origin, steam en blizzard. Tegenwoordig heeft iedere uitgever vort zijn eigen store. Je hele pc vol met gamelaunchers en je hebt geen idee meer wat je waar moet kopen. Ondertussen concurreren ze elkaar kapot met exclusives. Nee dank je wel!

En als hierbij steam monopolist is. dan moet de overheid maar optreden. Dat doen ze nogal graag is wel gebleken. Stel gewoon wettelijk een vast percentage vast. wat steam mag rekenen aan devs en je bent er.
Moet zeggen dat de epic launcher helemaal niet zo slecnt is, heb nu zowel mijn games als mijn unrealengine spullen in 1 launcher. Vind zelf de steam launcher nog steeds een gedrocht en hoop dat ze met de nieuwe refresh binnenkort toch een hoop problemen oplossen (heb zelf een gigantische library in steam, maar even simpel door je library heen zoeken naar een bepaalde genre zit er niet in, zoeken via de store en dan kijken of ik iets heb is makkelijker).
In de Epic launcher kan je ook niet zoeken op genre in de library. Ook niet in de store trouwens en in library kan je helemaal niet zoeken. In de store van Epic kan je enkel scrollen door een lijst met games en zoeken op naam. In de libraby is het enkel scrollen door mega thumbnails.
Ben het wel met je eens dat er concurrentie moet zijn, maar nu zie je dat iedereen het wiel gaat uitvinden met een abbo en het raakt meer versplinterd. Waarom zou je het niet modulair kunnen gebruiken dat er 1 programma is die al deze abb en mogelijkheden verzameld zodat je zelf kunt kiezen welke er op dat moment voor jou gunstig is. Dan kunnen de uitgevers blijven doen wat ze willen en hebben wij als consument 1 overall programma die we kunnen gebruiken een win win situatie.
het beste zou zijn GEEN platform met digitale/ always-online DRM.

net zoals vroeger dat je gewoon een Key kreeg bij je DVD/CD
Lol. En met je fietsje een cd’tje gaan kopen in een winkelstraat?

Ik moet er absoluut niet aan denken.

Edit: beter lezen, had het woordje zoals gemist.

[Reactie gewijzigd door giantgiantus op 15 juni 2019 17:14]

Zoals je een key kreeg bij je schijfje vroegâh ;)

Ik denk dat @darknessblade bedoelt, dat er ook nadelen zitten aan de constructie waarbij je per se via een online platform moet spelen. Zoals laatst die client die niet meer geüpdate werd voor oudere OS’en omdat het gebaseerd was op een browser die niet meer bijgehouden werd. Beetje sneu als je daardoor na een paar jaar je spellen niet meer kunt spelen.

aanvullingOf wat als het platform-bedrijf stopt?

Dit zou allemaal vrij eenvoudig op te lossen zijn door een ‘stand alone installatie download’ beschikbaar te maken.

[Reactie gewijzigd door breakers op 15 juni 2019 17:06]

dit hadden mensen ook die spellen via steam hadden gekocht en geinstaleerd waarna steam de installer van hun server verwijderde, dus niemand die het spel nog niet gedownload had kon het spelen

dit heb je ook met spellen waarvan de music license is opgeheven, deze mogen ook niet meer verkocht worden of gedownload, hiedoor is RTC1-3 niet meer instaleerbaar via steam.
Om nou het verleden te verheerlijken... Cd stuk: weg game. Fout in de software: pech, kan niet meer bij op de cd. Game gekraakt: weg inkomsten voor de uitgevers, studio's. En zo voorts. Nog even afgezien van de grafische kwaliteiten, lengte en diepgang van de games. Als je dan toch terug wilt...

Er werd echt heel erg, heel veel gepiraat!

Het is wel erg eenzijdig gedacht om terug te willen, het heeft wel een geschiedenis...

Begrijp me goed: als ik hoor dat er framedrops zijn vanwege DRM snap ik ook niet meer waar de studio's en uitgevers mee bezig zijn...
Of een platform dat het combineert, gebruikmakend van een onderling overeengekomen api.
En dat is nu juist wat GOG wilt doen. Niet perse al meteen met een standaard api, maar door samen te werken met platformen en door gebruikers community patches te laten maken voor bepaalde clients, launchers en games. Als dat een beetje aanslaat dan hopelijk een gestandaardiseerde api zodat bestaande en nieuwe platformen gemakkelijk in kunnen haken op GOG.
Een hosting platform zou voor mij beter zijn. Hosting en winkel zijn grotendeels aan elkaar gekoppeld. Wellicht is het beter dat dit gescheiden wordt zodat er wel concurrentie blijft. Hoe dit precies geregeld zou moeten worden weet ik ook niet. Community gedreven projecten zijn vaak inert i.v.m. alle belangen die afgewogen moeten worden. De banken in Nederland zijn er in ieder geval wel uitgekomen met pinpassen die je overal kan gebruiken en iDEAL.
Haha, voor mij heel logisch dat Microsoft mee doet. Veel slechter kan die store niet worden als je het mij vraagt. GoG Galaxy / launcher geeft een veel fijnere ervaring vind ik zelf.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 15 juni 2019 12:19]

Artikel niet gelezen? vergis jij je met Samsung?
Artikel wel gelezen. Het is toch een feit dat de games van de microsoft store dan in je gog launcher staan zodat je die vanuit daar kan spelen? :? Dat is wat mij betreft dus een potentieel fijne oplossing.

En, sorry, ik snap niet zo goed wat je bedoeld met vergissen met Samsung?

Zó vermoeiend om dan meteen plat gegooid te worden met -1's terwijl ik enkel mijn mening geef en niemand aanval of beledig.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 15 juni 2019 11:50]

De samsung store heet galaxy, en de oude downloader van GOG heet GOG Downloader en GOG Galaxy is gewoon de App met alles geïntegreerd zonder dat je naar de website hoeft te gaan. (GOG downloader werkt ook nog gewoon als je dat wilt)

Gog galaxy is gewoon een prima app.

[Reactie gewijzigd door stewie op 15 juni 2019 11:56]

Ok, bedankt voor de uitleg. Ik heb hierbij geen seconde gedacht aan Samsung en hun Galaxy store. Ik zat dus op de juiste lijn hier in principe :)

Ik begreep dus blijkbaar alleen niet goed (genoeg) hoe dit in elkaar zou steken, want nu begrijp ik dat je alsnog de games eerst gewoon in de Microsoft Store moet kopen voordat je ze kan opstarten via de GoG Galaxy launcher. Heb ik het zo goed begrepen?
Ik denk dat als je de Xbox Game Pass hebt je gewoon inlogt met je gelinkte Microsoft account en de games in GOG kunt downloaden en ook je games uit de MS store die op GOG staan kunt downloaden? (We zien)

Ik weet niet hoe het gaat werken.

[Reactie gewijzigd door stewie op 15 juni 2019 12:13]

Heeft waarschijnlijk te maken met de toon waarop je dat doet...
Ik geef netjes mijn mening over wat ik persoonlijk vind van deze zaken, dat is toch een prima toon?

De manier waarop ik het -1's waard vind:
M$ is k*t, gog ftw. Iedereen die de M$ store gebruikt is een sukkel.
Het is meer dat je reactie open staat voor interpretaties met een andere toon, terwijl je dat niet wilt.
Heb je de nieuwe Xbox store al geprobeerd?
Het enige wat ik mis aan de GOG launcher is een Workshop. Nu moet je nog met een omweg mods voor spellen downloaden. Hoop dat de refresh dit brengt.
Ik gebruik momenteel zelf Vortex van Nexus Mods, is nog in beta maar werkt grotendeels erg plezierig. Een soortgelijke integratie in GOG Galaxy zou geweldig zijn.
www.nexusmods.com/about/vortex/
Ergens mis ik het juist dat je mods van veel games eigenlijk alleen nog maar in die Steam workshop terug vind. Ik ben erg blij dat KSP en Factorio bv zelf hun mods regelen.

CKAN of die ingebouwde modlist van Factorio > workshop. Wat is die workshop rampzalig als je daar veel mods in hebt, zoals bij Rimworld bv. Het is pas sinds vorig jaar dat Valve de moeite nam on een "unsubscribe all" optie toe te voegen.

Zoek maar uit welke van je mods nog compatible zijn in de workshop. Vind die ene mod ook maar eens terug tussen je subscribed items als daar 300+ mods in staan. Want een zoekfunctie in je subscribed items is te veel gevraagd.

Valve is erg laks met die meuk en super traag met het toevoegen van nieuwe functionaliteit waar al vele jaren om gesmeekt wordt. Een open community oplossing fixed dit allemaal in no time. Nexus doet het ook veel beter.

Liever dat de schoenmaker bij zijn leest blijft in sommige gevallen. AIO oplossingen zijn het te vaak gewoon net niet.
Oh dat vind ik super interessant om te horen. Ik heb namelijk de schruftes hekel aan Steam puur vanwege dat ze zo'n top platform voor mods hebben gemaakt en dat vervolgens bijna helemaal dicht getimmerd hebben voor mensen die wel het spel hebben maar niet via Steam. Ik mis de grote hoeveelheden ouderwetse modding communities waarbij het niet uitmaakte via waar je het spel kocht, dat zijn er niet veel meer.

Maar zo perfect is Steam workshop dus niet begrijp ik nu. Open communities zijn idd zo veel sneller met dergelijke functionaliteiten. Misschien dat dat nu ook wel weer terug komt. Ik zie steeds meer modders die zelf grote uitbreidingen voor spellen maken en enkelen die zelfs hele nieuwe spellen gaan bouwen. Allen maken deze zeer geschikt voor modden met het oog op dit voor een zo breed mogelijk publiek beschikbaar maken.
Een paar jaar geleden kon je nog wel bij die workshop via de browser, al moest je vaak die gameid zien te achterhalen wat ook lastig is als je de game niet op Steam had.
Valve is druk bezig geweest met dat dicht te timmeren en af te schermen. Maar nieuwe functionaliteit inbouwen in die workshop, ho maar. De afgelopen jaren hebben we enkel "Unsubscribe all" gekregen.

Die moddingcommunities zijn in veel gevallen doodgebloed. En ik vind het kut dat ik inderdaad gedwongen wordt om bepaalde games via Steam te kopen vanwege die workshop.

Steam zit al wat jaartjes in een heel ongezonde monopolie situatie en Valve heeft zich helaas laten kennen door dat te gebruiken.
Ik ben vooral blij dat ze dat gedrocht van een client eindelijk de deur uit gaan doen. Als je je game library wilde managen via remote desktop kon je dat niet doen omdat de gog service crasht in een remote desktop omgeving. En dat is toch behoorlijk opvallend want iets dergelijks heb ik met geen enkel ander vergelijkbaar product meegemaakt en zegt in mijn ogen iets over de kwaliteit.

Een nieuwe launcher vanaf de grond op lijkt me dan ook een superplan waarbij ze stiekem toegeven dat die oude codebase niet voldoet. Ik mis nog wel een Linux versie en dat weerhoud mij games op GOG te kopen gezien hun grote concurent wel cloud saves en wine integrstie biedt.
Ik had juist problemen met GOG in Windows 10 user account, net als met sommigen games, Dus nu genoodzaakt onveilig admin te gebruiken.
Zolang ze de rest van de winkel er DRM vrij mee kunnen houden, heb ik er geen probleem mee. (Ik ga toch niet mee doen met de DRM Xbox Game Pass)
Fijn, dit is concurrentie die ik graag zie (i.t.t. Epic). Ik heb een kapitaal in steam zitten maar GoG is wat mij betreft het enige platform wat zich kan meten met steam. Ja er mist veel functionaliteit MAAR, GoG fixt vaak games zodat ze op moderne systemen draaien (i.t.t. Steam)
Ze willen ook dat je je dan kan zien wat je vrienden spelen.
En zo ook dat je via die client met iedereen kan chatten ongeacht hij/zij op uplay zit of battlenet steam etc dat zou zeker wel een verbetering zijn dan nu...
Zolang alle aangeboden games drm vrij blijven lijkt me dit een interessante samenwerking.
Ik wist niet dat GOG eigendom was van CD Projekt Red...

Waarom zijn ze dan in godsnaam een exclusieve deal met Epic aangegaan voor Cyberpunk 2077! :|
Excuus, ik haal CP en ToW door elkaar.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 15 juni 2019 14:08]

Dude , juist niet , CDPR houd zich ver weg van de epic store.. Learn your fact :)

https://www.gamekings.tv/...nk-2077-epic-games-store/

[Reactie gewijzigd door Stronkie op 15 juni 2019 14:06]

Ach stom... ik was in de war met The Outer Worlds... zucht, tijd voor weekend! |:(

Dankje voor de correctie

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 15 juni 2019 14:08]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 AMD

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True