Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

De Unity Editor heeft een Linux-port gekregen. De build is experimenteel en vereist officieel een 64-bitversie van Ubuntu 12.04 of nieuwer, maar moet alsnog op de meeste moderne Linux-installaties draaien. Een recente gpu van Intel, Nvidia of AMD is ook vereist.

De Unity Editor-build voor Linux is gebaseerd op Unity 5.1.0f3 en ondersteunt het exporteren van runtimes naar Linux, Mac, Windows Standalone, WebGL, WebPlayer, Android, Tizen en SamsungTV. Na’Tosha van Unity stelt dat toekomstige ondersteuning nog niet gegarandeerd is, en dat "jullie gebruik en feedback voor ons bepaalt of deze versie er een is die levensvatbaar is naast onze Mac- en Windows-versies."

UnityTen opzichte van OS X en Windows heeft Linux minder tools voor gameontwikkeling. Epic Games biedt tegenwoordig wel een Linux-versie aan van de Unreal Engine 4 Editor, en Steam doet hetzelfde met zijn Source SDK. Ook Stencyl en Ogre hebben Linux-versies van hun sdk's.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Het gaat wel erg langzaam met de stappen naar het echt gamen op een linux systeem..telkens ziet het er veel belovend uit(zoals het ondersteunen van bepaalde grafische kaarten) maar dan gebeurt er weer een hele poos niets!
Dat is niet waar. Het komt dan misschien niet de hele tijd in mainstream media, maar er is zowat elke dag wel een announcement over driver performance verbeteringen, komende ports, gereleasede ports etc. Je moet alleen op een site kijken die er wel over bericht (http://gamingonlinux.com/).

Ik heb zelf een kleine ~165 games in mijn steam library, waarvan er 100 games al onder linux werken. Daar zitten knallers tussen als Company of Heroes 2, Borderlands 2 en Counter Strike: Global Offensive. Ook een groot aantal Total War games is al of wordt nog gereleased onder linux. Bedrijven als Feral, Aspyr en Virtual Programming hebben hun windows-wrappers inmiddels zo geoptimaliseerd dat de performance drop van windows games die geport zijn naar linux al bijna of helemaal niet meer merkbaar zijn.

Er zijn natuurlijk nog bedrijven die achter lopen, zoals AMD, maar die zijn ook bezig terug te komen (dmv de AMDGPU driver).

De grote push achter linux gaming komt vanaf valve, en die weten ook wel dat linux gaming niet in 1 keer uit de lucht komt vallen. Ze hebben een lange termijn gok genomen, en of die gok het waard is geweest gaan we zien wanneer steam machines gereased worden deze herfst.

Ik ben inmiddels volledig over op linux gaming, en ik heb nog niet de neiging gehad terug te gaan.
https://www.reddit.com/r/linux_gaming
http://rootgamer.com (tbh, we zijn wat inactief afgelope periode)
http://gamingonlinux.com
http://linuxgamecast.com/

maar de msm/tnet etc. geven nog beperkt aandacht aan de ontwikkelingen, maar ook daar zit een positieve lijn in. draai hier al jaaren linux als desktop, en voor gamen is windows niet direct meer een vereisten

meest concrete data is steam-survey: linux marktaandeel stijgt, windows daalt
http://store.steampowered.com/hwsurvey

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 september 2015 14:25]

Ben ik het mee eens. Nu Gamen op Linux steeds toegangkelijker word draait mijn HTPC op Ubuntu. En dan kan er ook gewoon af en toe een game via Steam gespeeld worden. Top!
niet geheel juist; de ontwikkelingen gaan laatste jaar in stroomversnelling! dagelijks nieuwe ports en releases, steeds meer RAD/DEV tools die draaien onder linux of linux binaries kan genereren.
Even leek het of Valve er een enorme slinger aan ging geven maar voorlopig vind ik het vooral akelig stil.
't nieuwtje is er een beetje af. Vijf jaar geleden was een nieuwe game voor Linux groot nieuws. Nu komen er meerdere titels per dag uit en dat haalt het nieuws niet meer.
Dit soort tools zijn wel nog nieuwswaardig. Voor veel uitgevers is Linux nu nog een platform dat ze er een beetje bij doen, de primaire ontwikkeling doen ze elders. Linux komt een keertje achteraf. Dit soort gereedschap maakt het aantrekkelijker om vanaf het eerste moment ook (of zelfs uitsluitend) voor Linux te ontwikkelen.
Nu komen er meerdere titels per dag uit
Interessant.. heb je daar een bron of link voor?
yup, de website van Steam. Het is een winkel, ze maken geen geheim van wat ze te koop aanbieden :)

4 september: (vandaag) tot nu toe 2 releases.
3 september: 6 releases
2 september: 6 releases
1 september: 9 release

Ik heb geen onderscheid gemaakt tussen "games" en andere releases zoals DLC, dat zou de getallen ongeveer halveren. Windows heeft nog steeds een stuk meer maar ze zitten wel in dezelfde orde van grote. Daarbij moet ik wel opmerken dat een hoop van die releases al eerder voor Windows zijn uitgekomen; Linux heeft nog wat in te halen. Dat vertekent de relatieve cijfers een beetje, maar absoluut gezien komen er iedere dag meerdere titels uit die nog niet eerder beschikbaar waren voor Linux.

Zelfs als je al die beperkingen mee neemt dan komen er nog meerdere games per dag uit voor Linux; meer dan wie ook kan bijhouden.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 4 september 2015 19:01]

Valve geeft het nogsteeds een slinger, en zal dat nog wel even blijven doen gezien hun investering in steam machines en daarme linux gaming. Het is alleen niet 123 zomaar zo dat iedereen van hun vertrouwde windowsomgeving afstapt alleen omdat Valve mooie dingen laat zien.
Vindt het vrij hard gaan, sinds valve linux pushed worden er behoorlijk veel AAA titels op Linux uitgeleverd, dit terwijl er officieel nog niet eens door steammachines, controller of links uitgeleverd zijn door valve.
Wat is er dan stil aan? Inmiddels is 20% van de Steam-collectie beschikbaar voor Linux en bij nieuw verschenen titels ligt dat percentage nog veel hoger, gaat richting 40%. Als je dat stilte noemt, dan is het ook stil rond spellen voor Windows. ;)
Toch verwarrend dat er niet staat uitgelegd dat het deze Unity is: https://en.wikipedia.org/wiki/Unity_%28game_engine%29 en niet deze: https://en.wikipedia.org/wiki/Unity_%28user_interface%29. Allebei gerelateerd aan grafische weergave en Ubuntu, toch compleet andere dingen.
grappig, ik had nog niet eens gedacht dat het Unity GUI zou kunnen zijn geweest, ik ging alleen maar uit dat het over Unity3D ging.. Zeker de titel geeft het goed weer, zou niet weten waarom ze voor Unity GUI ineens 'een experimentele build van devtoold voor linux' zouden komen..
Ik zou het interessant vinden om de Unity GUI aan te kunnen passen. Aangezien ik de vereiste programmeer talen niet beheers zouden (laagdrempeliger) devtools zeer welkom zijn.
Aan de andere kant is Unity normaal alleen voor Linux terwijl ik bij de kop en zeker het artikel het idee krijg dat het een port van een ander OS is ;)
Inderdaad, ik kwam er pas achter dat het om de game engine ging doordat ze het over een vereiste graphics kaart hadden. Was voor mij een lichte teleurstelling.

Edit: Waarom ik een -1 krijg begrijp ik niet. Ik hoopte op devtools om de unity omgeving binnen ubuntu wat meer naar mijn eigen hand te zetten. Off-Topic (0) begrijp ik, ongewenst niet.

[Reactie gewijzigd door Rabb op 4 september 2015 23:44]

Dit is Meer dan een week zo. (En al meer dan een maand aangekondigd)

Zelf heb ik het al gebruikt, voor een productie setting is het niet aan te raden. Maar voor de hobbyist is de linux build wel goed te gebruiken. Problemen zitten voornamelijk in de UI, en ik heb nog geen crashes ondervonden. (Arch linux)
...voor de hobbyist is de linux build wel goed te gebruiken. Problemen zitten voornamelijk in de UI, en ik heb nog geen crashes ondervonden. (Arch linux)
Ik heb wel interesse om dit eens te proberen (ook onder Arch). Onder Wine draaide het best aardig goed, maar dat had andere issues (een stel bugs deployment was bepaald niet handig). Kun je een voorbeeld geven van de UI problemen?
Hier ook Arch ;)

Het werkt allemaal vrij prima, ik kon ook een simpele game exporteren naar Windows binary, dat werkte gewoon. De MonoDevelop die Unity standaard meelevert is relatief oud, maar het is makkelijk om de system wide versie te gebruiken en dan is dat ook opgelost.

In de AUR is een package 'unity-editor', die werkt voor mij, waar de official installer los gebruiken niet goed werkte.

Qua GUI bugs:

- Context menu's (ook File etc uit het window-menu) openen bij mij op het verkeerde scherm, en mijn window manager legt focus op het window waar mijn muis overheen gaat, dus als ik erop wil klikken verdwijnt ie omdat ik onderweg een ander window focus.
- Ik splitte per ongeluk mijn Scene/Game tabs, toen crashte de editor ;)
- De colorpicker widget (context menu in unity styling) doet het wel maar laat de velden om handmatig RGB values in te vullen niet zien.

Verder krijg ik het niet voorelkaar om als ik in Unity op een script klik deze te openen in MonoDevelop, hij start steeds een nieuwe MonoDevelop instantie en dan opent deze het meest recente script, niet degene die ik aanklikte. Maar ik ga er van uit dat dit ligt aan het feit dat ik niet de builtin MonoDevelop gebruik. En ik kan niet terug want de vi-emulation in de nieuwste versie is 10000x beter dan die in de oude versie die Unity bundelt.

BTW: ik heb een AMD kaart en gebruik de open source drivers, en ik heb met betrekking tot dat geen issues ondervonden in de edtior en een paar Unity based games.
Thanks, dat is duidelijk.
Ik ben het pakketje momenteel aan het bouwen.
De GUI problemen klinken erg irritant, maar ik neem aan dat deze opgelost zullen worden.

EDIT: geinstalleerd, en het werkt aardig goed. Inderdaad wat GUI problemen. Bij mij lijken ze wat anders dan bij jou. Mijn muiscursor is om een of andere reden compleet anders (wijst naar rechts, erg irritant).

Ik mik het er wel weer af. Ik ga het nu niet gebruiken en het is 2.8 GiB (eigenlijk het dubbele, vanwege package cache). Dat is een derde van de rest van mijn OS :P
Over een tijdje nog eens installeren, om te zien of de probleempjes opgelost zijn :)

[Reactie gewijzigd door EpicEraser op 4 september 2015 20:46]

langzaam bij beetje gaat het de goede kant op met linux-gaming, echter valt er nog veel te behalen en optmaliseren, zeker voor unity.

gloom en bloom effecten hebben voor 60% invloed op de prestatie van de game(s); zet je die uit, schiet je fps enorm omhoog.

veel unity games blijfven last houden van bugs en errors specifiek voor linux.. unity lijkt daar niet veel progressie in te boeken. maar goed, stapje bij stapje komen we er wel.
De standaard post effecten van Unity zijn sowieso erg zwaar, en ook behoorlijk lelijk. Als je een goede versie wilt, dan moet je die zelf schrijven (extreem moeilijk), of iets uit de asset store kopen.
Heb 'm nu een paar dagen in gebruikt.. werkt prima. Sommige dingen werken niet... zoals bepaalde shortcuts naar acties. Erg vervelend, maar ik neem aan dat dit nog gefixed gaat worden.
Hiermee heeft Unity uiteindelijk toch 1 voordeel ten opzichte van de UDK. UDK games draaien wel op linux, maar de ontwikkeling moet nog altijd exclusief op windows gebeuren (of je moet heel wat, niet triviale, omwegen maken..). En IMO is linux een leuker platform om op te onwikkelen dan Windows. Goeie ontwikkeling, laat de concurrentie maar wat spelen!
UDK is zodra de full source werd vrijgegeven binnen enkele maanden volledig geport naar linux. Je moet enkel zelf compilen. Werkt prima. :)
Maar werkt dit 100% met met gcc of heb je de microsoft visual c++ compiler nodig? Indien dit laatste: hoe ontwikkel je dan op linux?
De microsoft visual c++ compiler werkt niet onder linux, zo ver ik weet. De code zou gewoon door gcc gecompiled moeten worden denk ik.
Bevat die de c++ compiler? Visual studio code was toch meer gericht op webdevelopment?

EDIT:
na wat research gebruikt Visual Studio Code op linux geen microsoft visual c++ compiler, volgens mij. Officiele blog gebruikt bijvoorbeeld gewoon g++ (dat is gcc).

(http://blogs.msdn.com/b/v...x-from-visual-studio.aspx)

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 7 september 2015 17:01]

In het algemeen is de meeste code, wellicht met sommige preprocessor tricks, te compilen op beiden platformen. In het algemeen zijn netcode en os calls het grootste probleem.

Het echte probleem zit hem in de library calls maar die hebben ze al omgezet.
Toen Unreal Engine 4 uitkwam hadden ze 'm binnen een week op Linux draaien. Dat is het voordeel van open source.
tja, maar de UDK is verouderd en inmiddels vervangen door de UE4 welke wel gewoon een development suite heeft voor linux..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True