Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties

Razer heeft aangekondigd dat OSVR, een open platform voor virtual reality gaming, in de nieuwe versie 1.2 naast ondersteuning voor Windows en Linux voortaan ook compatibel is met Android-hardware. Ook is er een vernieuwde vr-helm-devkit voor ontwikkelaars.

Naast ondersteuning voor het Android-platform maakt OSVR 1.2 het mogelijk om direct te communiceren met externe vrpn-servers. Ook zou de Windows-installer zijn verbeterd en de documentatie is aangepast om het porten van vr-content op basis van de Unity- en Unreal Engine 4-engines te vergemakkelijken.

Verder is de opensource-vr-bril, die is ontwikkeld door Leap Motion, vernieuwd. De vernieuwde ir-tracking kit maakt het mogelijk om hoofdbewegingen over 360 graden te meten. De tracking kit komt beschikbaar voor deelnemers aan het OSVR 1.0- en 1.1-programma. Er is verbeterde herkenning van handbewegingen in de vr-bril, terwijl er ook bepaalde Android-toestellen in de helm geplaatst kunnen worden. Tenslotte is er nog een ultra wide field view kit van de firma Wearality. Dit optische element belooft een kijkhoek van 150°.

OSVR met Leap Motion

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Aan de ene kant is het mooi dat VR nu echt doorbreekt. Iets wat ik eigenlijk 20 jaar geleden al verwacht had eigenlijk. Aan de andere kant is het jammer dat het nu wel lastig wordt om een standaard op de markt te brengen..toch zet ik nog steeds ( als eigenaar van een dk2 ) in op Oculus. Zij hebben net wat meer kapitaal ( facebook ) achter zich staan om een mooie standaard neer te zetten.
Oculus zelf is echter niet een standaard, het is een product waarvan er maar n fabrikant zal zijn. Razer probeert juist een open standaard neer te zetten waar fabrikanten apparatuur voor kunnen ontwikkelen.

Wat dat betreft hoop ik dat Razer dit platform een succes weet te maken. Dan pas kan er sprake zijn van concurrentie op de hardware zonder dat de consument daar de dupe van is.
Ik had het wellicht wat lomp geformuleerd, maar ik weet dat Oculus zelf geen standaard vertegenwoordigd. Hen SDK daar in tegen is ook open-source en zover ik als leek kan beoordelen ( en zelf ervaren natuurlijk met de dk2 ) doen ontwikkelaars daar toch leuke dingen mee op dit moment. Iig beter dan de concurerende VR sets die ik tot nu toe heb ervaren.. Ik pleitte dan ook meer voor de weg die hen reeds zijn ingeslagen...
En de consument is gebaat bij het kunnen maken van keuzes?
Straks heb je honderd-en-een VR-producten , jan met de pet moet daaruit kiezen? (niet voor niets dat Apple zo populair is ;) )

Zou het zelf prima vinden hoor, wat te kiezen ;)
Er zal nu ook keuze zijn waarbij het maar afwachten is of de door jou gekozen headset ondersteuning krijgt van gamemakers. Als ze allemaal n standaard gebruiken moeten ze concureren op kwaliteit.
Een standaard is iets moois, het zorgt ervoor dat alle producten ondersteund worden en ieder dezelfde content kan ervaren. Met een standaard zal de prijs ook gaan dalen, want soft/hardware makers weten waar ze aan toe zijn. Maar toch denk ik dat het nog erg vroeg is om een standaard te hebben.

Een standaard houd namelijk ook innovatie tegen. Wijk je zwaar af van het standaard zal er minder content (volledig) ondersteund worden. Dus een hele nieuwe manier van werken dat buiten de standaarden valt zal minder snel uitbreken, zelfs al heeft het de potentie om zoveel beter te zijn.
Ik zie de grote strijd tussen de verschillende VR (en AR) systemen graag nog heel even door gaan. VR staat nog te vroeg in zijn beginfase waar enorm veel ontwikkeling mogelijk is. We hebben ook nog niet eens de eerste consumenten versies in de winkel liggen (De Gear VR, de enige die in de winkel ligt is ook maar een 'Innovator Edition')

Zelf wacht ik nog even (2 jaar of zo iets) voor ik VR aan ga schaffen. Tegen die tijd zullen de falende ideen al geflopt zijn en is er een standaard rond de goede ideen gevormd. Jammer als je een VR set hebt gekocht met zeer gebrekkige content, maar ontwikkeling gaat op deze manier wel iets sneller in de beginfase naar mijn idee.
Het is een beetje zoals destijds met 3dfx die glide had, het werkte goed, maar alleen op hun kaarten.

Persoonlijk verwacht ik dat de 1e generatie het beste werkt met de oculus sdk, maar daarna zal er wel een open aansturing komen zoals opengl wat met alle kaarten werkt en alle operating systemen, zal wel moeten als je concurrentie wil.
Maar dat is juist het punt. Een goede ontwikkelaar duld geen concurentie, die wilt juist een eigen platform/standaard in de markt brengen. Zeker op het moment dat de markt nog niet gedomineerd is zien ontwikkelaars eigen mogelijkheden, en zullen ze de aandacht verleggen van het ontwikkelen naar het zo commercieel mogelijk wegzetten van hen product. De laatste keer dat ik daar anthousiast over ben geweest...Dit zit juist de pure ontwikkeling in de weg..
maar daarna zal er wel een open aansturing komen zoals opengl wat met alle kaarten werkt en alle operating systemen, zal wel moeten als je concurrentie wil.
Dat is nu precies waar dit artikel over gaat...
Ja, maar ik denk dat het nog wel even duurt voor deze software het niveau heeft waar oculus op zit. Elke ms telt als je VR gebruikt, als het te traag is kan je er knap misselijk en ziek van worden.

Vooral timewarping zal belangrijk zijn, heeft Open VR dat soort zaken al op orde?

Dus ik denk dat het nog wel een tijdje zal duren voor ze het niveau van Oculus halen is wat ik bedoel.
De oculus kan net als vele andere headsets via OSVR aangestuurd worden. Wat dat betreft is Razer, of beter gezegd de open source community, al goed bezig.
Ook OpenVR, van Valve, kan er mee aangestuurd worden.
Het begint dus al snel een standaard te worden. En dat is ook wel eens prettig dat de verschillende spelers binnen een industrie daar zo snel achter staan.
Nog meer versplintering van de markt... Ik wens ze succes maar voor de consument wordt het allemaal erg lastig zo.
Laten we nogmaals de Standards-XKCD erbij halen: https://xkcd.com/927/ :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True