Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: Devin19

Microsoft wil in Windows 10 diverse virtual reality-headsets standaard ondersteunen, waardoor deze direct moeten werken als ze op een pc worden aangesloten. Windows 7 en 8 zien vr-brillen nog als monitoren. Bovendien is er kalibratie nodig.

Dat zegt Phil Spencer, verantwoordelijk voor de Xbox bij Microsoft, tegenover Business Insider. Volgens Spencer zal Windows 10 standaard de Oculus Rift ondersteunen zodra deze op de markt komt. Dat zal naar verwachting begin 2016 zijn. Ook vr-brillen HTC Vive, waaraan Valve meewerkt, moeten direct werken in Windows 10, evenals de augmented reality-bril Hololens van Microsoft zelf. In alle gevallen zou er geen kalibratie nodig zijn, een proces dat tijdrovend kan zijn.

Windows 10, dat op 29 juli zal uitkomen, gaat ook tracking, waarbij bewegingen van het hoofd en het lichaam worden gemonitord, bij populaire vr-helmen standaard ondersteunen. Het is echter nog niet geheel duidelijk hoe Microsoft dit voornemen precies wil gaan uitwerken, omdat sommige systemen camera's gebruiken en andere lasers. Mogelijk komt er een api voor ontwikkelaars. Microsoft stelt ook dat de Xbox One een aantal vr-brillen zal gaan ondersteunen, waaronder opnieuw de Hololens, al ontbreken ook hier nog de precieze details.Oculus Rift

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Wat je moet begrijpen is dat dit niet betekend dat de volledige software die de Oculus Rift nodig heeft standaard op je computer zal staan. Je zult nog steeds headset specifieke drivers (en Oculus Home) moeten installeren als je de Rift wilt gebruiken, al dan niet automatisch. Het verschil zit hem er in dat vanaf Windows 10 de Rift zich als een aparte groep 'virtual reality display' zal bekend kunnen maken. Dit is nuttig omdat op verschillende plaatsen in Windows dan op een logische manier om kan worden gegaan met dergelijke gadgets. Je kunt dan denken aan de juiste icoontjes in apparaten beheer en het niet of anders tonen van deze headsets in het monitor overzicht. Op het moment kun je de rift instellen in 'Direct Display'-mode of als gewone externe monitor. In het eerste geval registreerd hij zich als custom hdmi device (of zo iets, niet mijn specialise :+ ) en in het tweede geval zie je gewoon de desktop. Als ik alles goed begrijp zit dit nieuws er vooral in dat die eerste methode nu minder in elkaar gehacked is en officieel door Microsoft zal worden ondersteund (en daardoor ook sneller zou moeten kunnen worden). Naast de externe monitor maakt de Rift ook via usb extra data zoals rotatie enzo bekend, en zover ik heb gehoord gaat Microsoft op dat vlak niks automatiseren en zul je daar nog steeds drivers voor nodig hebben (al zou het wel goed kunnen dat die gewoon automatisch zullen downloaden net zoals nu met veel mobieltjes).

Hoe dan ook, het is erg interessant te zien hoe Microsoft omgaat met de VR markt. Zo serieus als ze hem nemen in een dergelijk vroeg stadium zou je verwachten dat ze er ook wat meer in ge´nvesteerd zouden zijn. Maar goed, we hebben zeker niet te klagen en het past sowieso bij het nette karakter van Microsoft de laatste jaren, dus niks anders dan hulde! :D Nu nog wachten tot ze een volledige interface maken voor VR O-) O-) O-) .

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 23 juni 2015 19:58]

Palmer Luckey (de oprichter van Oculus) geeft in dit interview aan wat de partnership specifiek oplevert:
  • DirectX 12 optimisation
  • OS level optimisation
Edit: even wat netter opgeschreven

[Reactie gewijzigd door Eomer op 23 juni 2015 16:57]

Zo serieus als ze hem nemen in een dergelijk vroeg stadium zou je verwachten dat ze er ook wat meer in ge´nvesteerd zouden zijn.
Zoals de HoloLens van Microsoft? In feite is dat ook een VR bril. Of eigenlijk zou het dat 'ook' kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 23 juni 2015 14:10]

Leuk, maar ik had het ook niet erg gevonden als deze 'marge-speeltjes' gewoon een extra download nodig hadden. Deze standaard support levert per 100 gebruikers die onnodig veel mb's verspillen aan de support waarschijnlijk 1 iemand op die er baat bij heeft.

Als ms deze drivers vanuit 'de cloud' levert, is dat vooral voor tablets en laptops met beperkte opslag een sterk voordeel.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 23 juni 2015 10:06]

Waarom zou dit niet alsnog het geval kunnen zijn? Windows 8.1 download ook drivers als ze niet aanwezig zijn op het systeem maar wel beschikbaar op de Microsoft servers.

Plus MS zet zwaar in op hun eigen HoloLens waardoor dat er toch wel in gaat zitten.
Ik zie het zelf als een extra service die waarschijnlijk nog niet echt officieel ondersteunt zal worden vanuit Microsoft.

Je stopt er een standaard driver in waar je mee aan de slag kunt gaan, maar voor extra services zul je moeten vertrouwen op de drivers van de leverancier.

Tzt kan en zal MS de producenten enigszins sturen om hun standaard oplossing zoveel mogelijk te respecteren. De vraag blijft of ze vervolgens de andere partijen als google Android en Apple de driver ook mogen krijgen en/of dat het stukje software niet open-sources of variant daarvan is.
Je klinkt nu als iedereen die riep nooit een mobiel te willen hebben omdat dat toch niet nodig is. Plus nog een paar onzin argumenten.

En nu heeft zelfs je oma een smartphone en een tablet.
Ik ben niet tegen verandering,
Ik omarm het juist graag.

Net als dat de rift hololens en vive opkomende zijn, is de cloud dat natuurlijk ook. Dus waarom de drivers niet in de cloud?

Ik denk dat het juist goed bij de huidige tijd past om die drivers aan te bieden via de Cloud. Zeker voor systemen met maar 16 of 32GB is dat zeer ruimte-efficient.
Een driver op zich is echt niet groot. Het is meestal al die rommel die er rond zit die vele honderden MBs in beslag neemt. Er waren vroeger drivers van HP van 500MB, maar als je Widnows online liet zoeken kwam je met minder dan 1MB toe om diezelfde printer aan de praat te krijgen.
Klopt. De gouden truc is al jaren om de installatiebestanden van een driver te unzippen maar de installer NIET te gebruiken.

In plaats daarvan ga je in apparaatbeheer naar het onbekende apparaat en kiest vervolgens handmatig de map met geunzipte installatiebestanden uit om daar Windows naar een driver te laten zoeken.

Scheelt veel schijfruimte bij installatie van meerdere hardware, die op een krappe SSD erg welkom is. Maar nog belangrijker is misschien wel dat je al die fabrikantprogramma-zooi niet hebt ge´nstalleerd die 9 van de 10 keer je systeem alleen maar trager maken.
hp, nvidia en amd hebben nog altijd monsterlijk grote packages waar amper een paar mb effectief drivers van zijn en de rest adware, al dan niet om het ding deftig te kunnen configureren
Liever niet, dat beetje ruimte wat die drivers nodig zijn wegen niet op tegen de nadelen van het always online moeten zijn. En die 16 en 32GB apparaatjes zijn waarschijnlijk telefoons en tablets. Die hebben alleen de benodigde drivers aan boord. Daar bespaar je amper wat mee.

Voor laptops en pc`s is ruimtegebrek voor wat drivers echt een onzin argument.
Zelfs mijn HTPCtje met een SSD van een whopping 64GB heeft meer als genoeg ruimte.
Laten ze gelijk maar de BlackBerry support eruit slopen omdat die toch maar een paar gebruikers zijn....
sowieso weet je niet wat je zegt want er zit veel in Windows wat niet gebruikt woord door iedereen maar als er iemand toch gaat gebruiken er drivers voor zijn.
Om een beveiligde verbinding vanaf windows met een blackberry te maken met kun je op windows inderdaad extra software installeren, of zelf een beveiligde ftp verbinding configureren.

Ik ben wel voor uitgebreide driverssupport. Traditioneel een van de krachtpunten van windows. Tegelijkertijd denk ik dat een model met drivers als DLC het besturingssysteem lekker 'licht' houdt en ook prima kan in een tijd waar breedband gemeengoed is. Daardoor houdt je meer MB's over aan opslagruimte.
Maar zoals breedbladige gemeengoed is MB dat ook en het is niet dat alleen driver support zie de probleem dat aan gehaald woord met Windows 7 & 8.
Ik zie meer dan ooit tablets, en goedkope laptopjes uitkomen met Windows en 32/64GB aan MMC.

Dat past ook bij de tijd waarin gebruikers veel in de Cloud hebben staan. Waarom dan ook de drivers niet in de cloud?
En jij denk dat die paar mb een wereld van verschil uit zullen maken?
als iemand dus mb te kort komt dan is het niet 10 mb maar 100 derden en dan is het sowieso handig om micro sd kaart te gaan gebruiken.
Op die tablets staat meestal een versie van Windows met bing, een iets kalere versie waar men dus dingen uit kan slopen. Ook kan een OEM altijd beslissen om op zijn apparaten een afgeslankte versie te installeren waarin niet alle drivers zijn opgenomen. Windows zal dan zelf online die drivers weer gaan downloaden vanaf Microsoft Update.
Microsoft ziet VR als een goede basis voor de toekomst, eindelijk een keer vooruitstrevende visie! Net zoals dat ze 3D printers standaard ondersteunen, is het slim dat ze dit ook met VR doen. Maakt het weer een stuk toegankelijker voor de massa.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 23 juni 2015 10:54]

Microsoft zou bij Windows update een dingetje kunnen toevoegen om aan te vinken waarbij iets als "extended display drivers" oid (waar dan de VR drivers inzitten) worden toegevoegd. Zo wordt het standaard ondesteunt, maar kun je het aanzetten als je het nodig hebt.
Windows 10 haalt het grootste gedeelte van zijn drivers uit de cloud tijdens de eerste windows update. In het basis image staan alleen de benodigde drivers om een grote subset van basis hardware te ondersteunen.
Het leuke is dat dit ook genoemd werd toen microsoft bekend maakte dat ze een standaard api voor een muis mee zouden gaan leveren.
Dat zou echt teveel ruimte innemen op de al zo kleine diskette's.

Zonder goede support minder klanten voor voor VR headset, Dit is echt zo'n klassiek kip en ei verhaal. Ik vind het een goede zet van microsoft om er zo voor te zorgen dat er geen wir war aan verschillende systemen ontstaat.

Dit is niet alleen handig voor de ontwikkelaars van VR-headsets, maar ook voor de game ontwikkelaars.
Vraag me niet naar de namen van alle spellen, maar er waren ook games waarbij je handmatig je joystick uit een lijst moest kiezen tijdens de installatie, om te zorgen dat deze met de game samen werkte, dit veranderde toen Microsoft besloot dat de joystciks de input aan windows door moesten gaan geven ipv de game.

zo zou het ook straks gaan met de VR-headsets, er moet een tussenlaag zijn om er voor te zorgen dat straks elke VR headset met elke game zal werken.

(nu zijn er maar een paar spelers, maar straks zullen we ook budgetmerken gaan zien, en hoe zullen deze ooit zonder groot budget genoeg PR en marketing toe kunnen passen om zichzelf te promoten bij game developers voor support)
Maar echt VR was toch niet mogelijk op de Xbox one met een fatsoenlijke resolutie?
Daarom krijg je met de Oculus rift op de Xbox one niet echt de VR ervaring maar een soort bioscoop waar je in zit en daar je Xbox one games op een groot scherm kunt spelen.
Wie heeft het hier over de Xbox One? En dan nog, de Oculus en de Vive zouden wel native ondersteund kunnen zijn, maar dat betekent nog niet dat de games erop op een leuke resolutie/fps kunnen werken.
Microsoft stelt ook dat de Xbox One een aantal vr-brillen zal gaan ondersteunen, waaronder opnieuw de Hololens, al ontbreken ook hier nog de precieze details.
Het artikel zelf wellicht?

Microsoft stelt ook dat de Xbox One een aantal vr-brillen zal gaan ondersteunen, waaronder opnieuw de Hololens, al ontbreken ook hier nog de precieze detail
Waarschijnlijk kan je de games alleen maar in de native resolutie spelen.

Oculus wil koste wat kost ervoor zorgen dat de ervaring gewoon goed is. Wie weet krijg je in beeld dat je niet voldoet aan de minimale systeemeisen.

Er zijn anders zat mensen die beweren dat VR een flop is terwijl het gewoon aan hun systeemeisen ligt.
Dat was een demo. Waarom zouden developers daar niet meer mee kunnen doen? De Rift (DK2) gebruikt momenteel USB en HDMI, dat gaat ook prima bij een One. Games die het ondersteunen lijkt me dan de enige barriere. Wat de demo liet zien is dat er momenteel al ondersteuning is voor het afspelen van bestaande games (die nog geen rekening hielden met de Rift). Wat ook leuk is: dit opent wel de wereld voor 3D games en films om die met de Rift te gebruiken, want dat vind ik zelf toch wat prettiger kijken dan met een bril waar je zelf de 3D effecten bij elkaar moet puzzelen. Via zo'n Rift kijkt het veel natuurlijker.

Voorlopig lieten ze het zien icm streaming, iets wat op zichzelf ook al best knap is.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juni 2015 09:55]

Een goeie VR implementatie heeft minimaal 75 fps nodig. Ik zie de Xbone dat niet zomaar doen met de huidige en toekomstige games.
Maar wie zegt dat er geen VR-games kunnen worden uitgebracht waar dat wel bij mogelijjk is? Sure, het zal niet bij alle games lukken en mogelijk moeten er wat dingen worden uitgeschakeld, maar 75fps is zeker mogelijk. Wat je mist aan grafische kwaliteit, maakt de ervaring wel weer goed.
Denk het niet, die mindere grafische kwaliteit beinvloeden namelijk de ervaring weer. Toen ik naar een demo op youtube keek van de MK2 was mijn eerste reactie "dat ziet er maar pover uit".
Ja ik ben een grapics whore en stoor me uitermate aan slechte texturen en kartelrandjes etc. Voor mij zou dat de ervaring na 10 minuten de nek omdraaien.
Met alleen maar VR komt de occulus niet van de grond ben ik bang.

Waarschijnlijk ben je een Titan/980Ti/Fury nodig om die Rift een beetje fatsoenlijk van data te kunnen voorzien. De ps4/sbox one zie ik dat niet doen.
Consoles krijgen pas in de volgende generatie echt goede VR implementatie denk ik.
Als graphics hoer is de Oculus sowieso niks voor je, want dan is het beeld zelf nog te onscherp. Dan moet je al wachten tot 4k-versies komen.
Je moet denken aan spellen zoals grafisch eenvoudige spellen zoals Minecraft. Die hebben niet zulke grote rekenkracht nodig vermoed ik.
Om huidige games op je VR te spelen, heb je inderdaad een soort bioscoop nodig. Maar als zowel Windows 10 als Xbox One straks native VR ondersteunen dan kun je je eigen VR setje kopen en hierop aansluiten. Dan moet je natuurlijk nog steeds VR games voor de xbox one ontwikkelen.
XBOX games kunnen worden gestreamed naar de Rift, het idee er achter gaat overigens verder, gaat om het sociale aspect dat je in de toekomst in je Rift XBOX games kunt streamen/spelen maar dat er iemand naar je game zit te kijken naast je op de "virtuele bank", het idee van twitch zeg maar maar dan zie je een avatar naast je zitten, of denk aan een grote ruimte waar heel veel mensen ineens aanwezig zijn.
Betekent dit dat ik gewoon in documenten kan werken naast elkaar met VR? Ik heb op het moment 3 schermen naast elkaar om makkelijk 6 documenten (PDF, word) te hebben, en eigenlijk zou ik er nog meer willen. Zou ik een VR bril kunnen gebruiken om 'virtueel' voor mijn neus oneindig veel schermen te openen?
Er staat hier niks over een virtuele desktop. Maar uit de Hololens demos te zien is de kans aanwezig dat het komt. Met AR willen ze al die mogelijkheid geven, daar is echter het probleem dat het geprojecteerde deel van de Hololens zelf momenteel nog te klein is. VR heeft een groter blikveld en hogere resolutie, maar ben bang dat de resolutie voorlopig niet goed genoeg is. Ook moet je goed blind kunnen typen over het hele toetsenbord (niet alleen de letters) want tracking voor je handen is beperkt beschikbaar en is de ondersteuning voor een virtuele toetsenbord de vraag.

Vraag me af hoe lang het duurt voor een goed werkende virtuele desktop zal komen. Ik zie er ook voordeel in. Voorlopig hoef je er alleen niet op te rekenen. Ik geef het 5 jaar voor dit echt bruikbaar kan worden als vervanging voor vervanging van multiscreen oplossingen.
Op dit moment nog niet. Er zijn wel een paar interresant projects, maar je zult moeten wachten op een nog hogere resolutie VR headset voordat dat het realistisch waard word. Het probleem zit hem in de combinatie van tekst + pentile layout + lichte hoofdbewegingen, maar nu geen zin om hier heel diep op in te duiken. Het komt er op neer dat we ongeveer een verdubbeling nodig hebben van de resolutie voordat ik verwacht dat VR displays monitors daadwerkelijk gaan beginnen te vervangen.

Edit: Ik moet echt eens leren te refreshen voordat ik comments schrijf (of we zouden zo'n handige '1 new comments' balk kunnen hebben). Hoe dan ook, Musical-Memoirs heeft totaal gelijk.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 23 juni 2015 12:27]

evenals de augmented reality-bril Hololens van Microsoft zelf.
De hololens is geen bril die je als peripheral aan je PC-hangt, het is een standalone apparaat.
Een apparaat dat nog altijd een verbinding met een PC zal nodig hebben voor een hoop data te kunnen verwerken. Op de E3 was er een demo met minecraft, het zou me niet verbazen dat minecraft zelf op een PC draaide en dat de 3D berekeningen van de wereld rondom de gebruiker ook worden doorgegeven aan een computer.
Een apparaat dat nog altijd een verbinding met een PC zal nodig hebben voor een hoop data te kunnen verwerken. Op de E3 was er een demo met minecraft, het zou me niet verbazen dat minecraft zelf op een PC draaide en dat de 3D berekeningen van de wereld rondom de gebruiker ook worden doorgegeven aan een computer.
Dat is niet wat Microsoft tot nu toe heeft beweerd. De PC zit in het apparaat zelf, er is geen sprake van tethering. Alles gebeurt on-board.

Ik zou ook niet weten hoe ze die datarates draadloos zouden moeten halen. Er is een reden dat de Rift en de Vive niet draadloos zijn.
Microsoft heeft nooit beweerd dat het 3D ook volledig door de hololens wordt berekend. Wat ze gezegd hebben is dat het beeld volledig door de hololens wordt gemaakt dmv een nieuwe chip. Dat kan nog steeds inhouden dat een PC de teken commando's RAW doorstuurd naar de hololens die deze verwerkt in zijn eigen chip. De hele berekening vind dan extern plaats en alleen het beeld wordt door de hololens opgebouwd.

De xbox kan hetzelfde met Azure. Ook hij kan bepaalde zaken door de cloud laten berekenen waarna hij zelf het antwoord verwerkt in wat de gebruiker ziet.
Microsoft heeft nooit beweerd dat het 3D ook volledig door de hololens wordt berekend.
Dat hebben ze dus wel:
"We think it's important the thing succeeds as a stand-alone device," said Phil Spencer, head of Xbox. "I think the experiences you see today are all standalone. They're running in the device itself, which is really an accomplishment. There's no tether to something else, cause what you're going to see is fairly high fidelity experiences that I think will be impressive that it's running right here. We wanted to land that first."
http://www.polygon.com/20...-could-work-with-pcs-xbox
De xbox kan hetzelfde met Azure. Ook hij kan bepaalde zaken door de cloud laten berekenen waarna hij zelf het antwoord verwerkt in wat de gebruiker ziet.
Dat klopt, maar in beperkte mate. Particle effects bijvoorbeeld, of terrein. Azure berekent niet de hele 3D-geometrie om die vervolgens naar de Xbox te sturen. En zeker niet per frame. Dat is onmogelijk qua latency momenteel, zeker over internet maar ook nog lokaal via Wifi/Bluetooth.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 23 juni 2015 11:52]

Goed lezen.. de hololens kan stand alone draaien. Dat bepaald een van de succesfactoren. Ze zeggen echter niet hoe complex het dan kan worden. Voor complexe zaken zullen ze altijd nog terug moeten naar xbox of pc.

"I think HoloLens will work out the same way. I think gaming will be important. Specific scenarios with the Xbox we're thinking hard about where people could ask about streaming solutions, use it as a display for my Xbox, we don't have answers for any of those things."


Van de minecraft demo is nooit beweerd dat het volledig op de hololens draait.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 23 juni 2015 12:33]

Hoe stel je je dit voor, qua draadloze streaming? Een miracast-achtige oplossing? Geometrie naar de hololens sturen? De hololens die positiedata terug stuurt naar de computer? En dat alles draadloos, met bijbehorende latency? Ik moet het nog zien...
de techniek bestaat al. Thinclients gebruiken met RemoteFX en zware 3d tekeningen gebruik van het zelfde principe.
De grafische kaart van de server/xbox doet het zware werk en stuurt de raw tekenopdrachten naar de client. Deze verwerkt deze in een 3d model.

Of ze gebruiken hetzelfde principe als het streamen van games van xbox naar laptop. Dat lijkt ook redelijk lag-loos te gaan.
Als Windows 10 native VR brillen gaat ondersteunen dan kan dit makkelijk naar de xbox one geport worden. Straks kun je dus ook native je eigen VR slet aansluiten op de xbox one en dan werkt het. Ik kan me voorstellen dat dit heel aantrekkelijk is voor VR developers. Een enkele API is dan ook een must voor uitgebreide support.
De Xbox One zal de OR niet kunnen gebruiken voor echte Virtual Reality, daar heeft de Xbox One gewoon niet genoeg kracht voor. Om de OR te gebruiken in combinatie met een Xbox One moet je de Xbox One game streamen naar een Windows 10 PC waarop de OR is aangesloten. Daarna zie je in de OR een virtuele bioscoop waar het spel op een bioscoopscherm geprojecteerd wordt. Je krijgt geen echte VR ervaring, geen in-game head tracking enzo.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juni 2015 10:34]

Ik zie nog steeds niet in waarom de xbox one dit niet zou aankunnen. Ja, de games zullen grafisch veel moeten inboeten. Maar that is all.

Verder is de OR niet de enige VR device op de markt.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 23 juni 2015 20:05]

De Xbox One heeft gewoon niet de kracht om een goede VR ervaring op te leveren.

De Oculus Rift heeft een resolutie van 2160x1200@90Hz. Om daar een goede VR ervaring op te krijgen moet je spel op die resolutie draaien en op 90fps of daarboven. De Xbox One heeft al moeite om de meeste spellen op 1080p te draaien, laat staan op 60fps of hoger.

De aangeraden specs voor OR zijn:

NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
Intel i5-4590 equivalent or greater
8GB+ RAM

Daarnaast heb je nodig:

Windows 7 SP1 or newer
2x USB 3.0 ports
HDMI 1.3 video output supporting a 297MHz clock via a direct output architecture

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juni 2015 23:06]

Slim natuurlijk, maar ik vermoed dat dit ook met HoloLens te maken heeft :)
Hololens is een andere techniek. Denk dat intergratie van VR vrij weinig voordeel voor AR zal bieden.
Andere techniek, veel overeenkomsten. De een werkt welliswaar met een volledig beeld, maar beiden werken met een soort "hologram". Die 3D weergave is niet inherent anders. Het vind bij beiden een plaats in de wereld en zal veel gelijknissen hebben om het te renderen.

Maar vooral het kalibreren en instellen van de headset wordt zo veel makkelijker. Ik had eigenlijk ook wel verwacht dat de drivers toegevoegd zouden worden, maar vraag me af of daar de ondersteuning stopt, of dat er meer mogelijk is (beetje zoals een muis of toetsenbord ook in te stellen is, in configuratiescherm).

Wat het artikel ook niet echt duidelijk maakt, is dat dus ook ondersteuning is voor de sensor die de bewegingen vertaalt. Het cameraatje van de DK2 bijvoorbeeld.

En ik dacht dat dit nieuws een tijd geleden ook al wel bekend was?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juni 2015 09:57]

VR is zwaar, een Xbox is niet zo heel krachtig. Oculus geeft aan zijn minimum aan dat het al te kort zou zijn. Maar toch is het niet raar dat ook deze VR zal ondersteunen. Xbox is het gaming platform van Microsoft. VR heeft gaming als belangrijkste content. En Xbox krijgt Windows 10, dus de ondersteuning inbouwen is zo gedaan als ze dit op de desktop hebben gedaan.
Simplistische spellen met een artstyle die licht te maken is kunnen waarschijnlijk nog steeds goed werken.

Verwacht dus niet dat speciaal voor de Xbox VR spellen gemaakt zullen worden. Maar simpele spellen die voor de desktop gemaakt worden kunnen dankzij Windows 10 ook makkelijk bij de Xbox terecht komen. Het nut hiervan is niet heel hoog, maar waarom zouden ze het niet doen als ze naar 1 Windows toe willen werken.
Het enige wat XBOX One ondersteund qua VR is dat je met je bril op de spellen in een soort bioscoopzaal kunt zien. Wellicht in 3D maar niet meer dan dat.
Denk zelf niet dat ze dat bedoelen, daar hoef je niet veel ondersteuning voor te maken lijkt mij. Haast het enige wat je daar voor hoeft te doen is het beeld streamen. Ondersteuning voor de desktopversie houdt meer in en PC/Xbox wordt beide een windows 10 variant. Dus ik geloof/hoop dat het toch meer dan alleen dat gaat worden.
Je zal toch altijd zelf nog de laatste driver versie willen downloaden?
Uiteraard. Maar als ik met mijn gekochte retail Dvd Windows installeer en niet de beschikking heb over internet zal ik nog steeds het installatie CDtje nodig hebben

Die standaard ondersteuning zal pas komen als de retail met Servicepack in de winkels ligt.
tja, op je gekochte reatil dvd staan ook niet de laatste windows updates, en je moet toch wel heel erg naief zijn om die niet te gaan laden nadat je windows opnieuw geinstalleerd hebt, hetzelfde is ook met de videokaart drivers...
Ik vraag me af hoe ze de desktop omgeving gaan implementeren als je een Rift op je hoofd hebt: gewoon plat, draaiend of volledig 3D? Ben benieuwd!
Dit gaat over ondersteuning voor de hardware zodat Windows 10 weet welke bril je hebt ingeplugged en hoe die moet worden aangestuurd zonder eerst de boel te kalibreren.

Het gaat niet specefiek over hoe de Windows GUI zal worden getoond.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True