Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Microsoft heeft bekendgemaakt dat zijn augmented reality-bril HoloLens ondersteuning voor Xbox-games gaat krijgen. Microsoft werkt zelf al aan games voor de bril, maar gaat ook andere studio's toegang geven.

Volgens Xbox-topman Phil Spencer is gaming van groot belang voor alle platformen waar Microsoft actief is en de HoloLens hoort daar volgens het concern ook bij. Microsofts eigen studio's werken al aan nieuwe content voor de augmented reality-bril en derde partijen krijgen op termijn toegang tot de api, zo liet Spencer volgens The Verge doorschemeren.

Microsoft introduceerde de HoloLens in januari. Het gaat om een augmented reality-headset met doorzichtige lenzen waarop holografische beelden worden geprojecteerd. De headset draait Windows 10 en werkt autonoom. In de bril zit een high-end cpu en gpu ook een nieuw soort 'holografische processor' om alle informatie over de omgeving snel te verwerken.

Tegelijkertijd maakt Spencer op de GDC 2015 bekend dat de draadloze adapter die de Xbox One-controller ondersteuning voor Windows moet geven, later dit jaar uitkomt. Voor de Xbox 360 bracht Microsoft ook al zo'n adapter uit.

HoloLens

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Ze hebben verder ook bekend gemaakt dat zowel Xbox one als Windows 10 één store zullen krijgen. Je hoeft een game maar eenmaal in de store te kopen om op beide platformen eigenaar te zijn.

Een volledige round-up vind je hier: http://www.windowscentral...-and-windows-10-today-gdc
Wauw, das wel cool. Hoef je sommige spellen lekker niet dubbel kopen.
Als nu ook nog savegames kunt delen wordt het helemaal mooi voor mensen die zowel op de Xbox als de PC gamen.
Met alle VR aankondigingen deze week ben ik op zich benieuwd naar de 'hologrammen' van deze bril en de realiteit van augmented reality!
Hololens is AR en VR
Laten we niet overdrijven, hololens heeft een FoV van ongeveer 40° (zowel horizontaal als verticaal). Dat is dus niet veel groter dan met typische Epson AR glasses (mocht je dat niks zeggen, Epson is één van de grote spelers in de industriële markt) en die FoV is simpelweg niet genoeg om een VR ervaring te genereren. Daar boven op komt nog dat bijna alle AR oplossingen niet totaal ondoorzichtig zijn op punten waar ze iets willen tonen (op z'n minst heb ik er nog geen gezien die totaal ondoorzichtig waren), dus ook op dat vlak zou ik niet te veel verwachten van de VR-ervaring. Hololens heeft zeker potentie als ze het goedkoop genoeg weten te maken, maar het is geen VR en AR in één.
FoV maakt niet uit dat het nog steeds VR is.
Daarbij weet je helemaal niet dat FoV 40 graden is tenzij je een hololens op gehad hebt? Prototype zegt niets over het eindresultaat.
Techjournalisten melden na dragen van prototype dat ze zich waanden op mars. Hoe is dat voor een VR dan?

Dus alle VR games kunnen gewoon op de hololens geprojecteerd worden, doorzichtig of niet, dan dek je de bril af.
FoV maakt niet uit dat het nog steeds VR is.
Jij hebt duidelijk niet veel VR-brillen opgehad... want FoV maakt een wereld van verschil. VR is een combinatie van twee woorden, virtual en reality. En om dat tweede woord waar te maken heb je presence nodig, en dat is simpelweg onmogelijk met een lage FoV.
Daarbij weet je helemaal niet dat FoV 40 graden is tenzij je een hololens op gehad hebt? Prototype zegt niets over het eindresultaat.
De hololens is voor het moment niks anders dan een prototype, dus dat is het voornaamste waar we op af kunnen gaan en die had ongeveer een FoV van 40°. Daarnaast gebruikt de hololens een techniek die het verhogen van de FoV extreem complex maakt (al zou software based warping ook daar mogelijkheden kunnen bieden, maar dat is iets wat niet of nauwlijks tot nu toe is gedaan).
Techjournalisten melden na dragen van prototype dat ze zich waanden op mars. Hoe is dat voor een VR dan?
Laten we wel wezen, bijna allemaal waren ze onder de indruk van de AR kant, maar het zou me erg verbazen als je iemand kunt aanwijzen die de mars ervaring als VR beleving goed vond... want ik heb minstens een aantal journalisten horen zeggen dat het zich niet eens kon vergelijken met de DK2 op dat vlak.
Vreemd dat jij al weet wat voor techniek de hololens gebruikt. Verder is FoV onzin. Techjournalisten melden dat na verloop van tijd je het niet meer ziet. Je hersens passen zich aan. Sterker nog zonder bril werkt het precies hetzelfde. Daarnaast MS had het voor elkaar real time de ruimte te scannen en ook nog eens 3d objecten in te plaatsen zonder enige lag. Zelfs de huidige vr kunnen niet eens zonder lag zaken projecteren. Er zit zoveel techniek in hololens dat AR gewoon een simpel tv tje voor je ogen is. Gezien de telefoon varianten stelt het eigenlijk niet zoveel voor. Misselijk wordt je er wel van.
Vreemd dat jij al weet wat voor techniek de hololens gebruikt.
Er zijn niet veel technieken die het mogelijk maken, dus de opties zijn erg beperkt ;-) (eigenlijk komt het allemaal neer op maar één optie (of in theorie een tweede optie, maar die is hoogstwaarschijnlijk niet betaalbaar te krijgen voor consumenten))
Techjournalisten melden dat na verloop van tijd je het niet meer ziet. Je hersens passen zich aan.
Dat is aardig zeker een quote over de VR-brillen, want daar is de omgeving erom heen zwart, waardoor je het hersenen het tot in zekere mate gaan negeren. Niettemin heb ik VR-brillen opgehad met FoV vanaf rond de 50° tot meer dan 90° en dat maakt wel degelijk een wereld van verschil.
Daarnaast MS had het voor elkaar real time de ruimte te scannen en ook nog eens 3d objecten in te plaatsen zonder enige lag.
In een lab situatie. Waar ook nog eens niet gefilmd mocht worden, dus grote kans dat er ook gewoon handmatig alles is gepositioneerd en gekalibreerd en dat er dus praktisch nauwelijks image analysis hoefde te worden gedaan (en ja, dat stel ik nu in de meest skeptische vorm, maar dat doe ik vooral omdat bepaalde ervaringen te perfect waren voor image analysis gebaseerde oplossingen en de mate en manier hoe die ruimtes waren opgesteld verre van typisch waren voor AR/VR demos). En 'zonder enige lag' is natuurlijk totale bullshit... 8)7
Er zit zoveel techniek in hololens dat AR gewoon een simpel tv tje voor je ogen is.
Wat voor vergelijking is dat nou weer 8)7
Gezien de telefoon varianten stelt het eigenlijk niet zoveel voor. Misselijk wordt je er wel van.
En waar in de wereld heb je het nu weer over? Dat je misselijk word van Google Cardboard of wat? :? :?

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 4 maart 2015 22:53]

Er zijn niet veel technieken die het mogelijk maken? Kijk daar maak je al een kapitale fout. Je neemt aan te weten welke technieken MS hanteert? Nooit aannames doen en die voor waarheid aannemen.

Verder neem je de beleving van hands on in twijfel en projecteert hands ervaringen met de hololens als zijnde VR ervaring? Hoe arrogant is dat.

Labsituatie of niet er is zeker realtime gecalibreerd, anders zou het niet live werken.

Geen lag is bullshit? Hands on geeft ander verhaal https://www.youtube.com/w...&feature=youtu.be&t=8m47s

Ik vergelijk holografische AR incl handtracking met VR en ja de technieken voor het eerste zijn veel veel geavanceerder.

Laten we wel wezen. Alleen de techniek ,al is het lab, is onvoorstelbaar knap. Begrijp me niet verkeerd, VR is zeer interessant, maar hololens is kwa techniek veel interessanter. Daarbij is het wat mij betreft hololens ook VR, maar daar mag jij anders over denken.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 4 maart 2015 23:12]

Dit begint echt lachwekkend te worden hoe weinig je lijkt te weten.
Er zijn niet veel technieken die het mogelijk maken? Kijk daar maak je al een kapitale fout. Nooit aannames doen en die voor waarheid aannemen.
Het zou kunnen dat ze een totaal nieuwe techniek hebben uitgevonden, maar dat is zo zeldzaam dat dat niet het overwegen waard is.
Verder neem je de beleving van hands on in twijfel en projecteert hands ervaringen met de hololens als zijnde VR ervaring? Hoe arrogant is dat.
Niet echt, wat ik doe is het combineren van een stuk of 6 a 10 hands ons die ik toentertijd heb gelezen en probeer op basis daarvan de technieken te begrijpen.
Labsituatie of niet er is zeker realtime gecalibreerd, anders zou het niet live werken.
8)7 Stel je hebt een prima tracking systeem (stuk of 5 verschillende technieken die dat mogelijk maken), daarna bouw je de ruimte even met de hand na en leg je de virtuele ruimte over de echte ruimte heen 'met de hand' voordat je de demos begint. Op dat moment kan de gebruiker een geweldige ervaring krijgen en loop je geen risicos dat het mis gaat omdat de tafel plots niet meer word herkend. En gezien één van de hand ons omschreef dat ze expliciet te horen kregen de objecten in de kamer niet te verplaatsen vind ik dat des te aannemelijker.
Geen lag is bullshit? Hands on geeft ander verhaal https://www.youtube.com/w...ture=youtu.be&t=8m47s
8)7 8)7 8)7 Input moet altijd naar output worden vertaald, daar zit per definitie latency (lag) tussen. De vraag is niet of er latency is, maar hoeveel latency er is. Bij de Rift is het doel die onder de 20ms te houden consequent en hoeveel die bij de Hololens is weet niemand.
Ik vergelijk holografische ar incl handtracking met vr en ja de technieken voor het eerste zijn veel veel geavanceerder.
Je beseft dat zelfs camera-based handtracking an sich verre van perfect werkt in ideale omstandigheden?
Daarbij is het wat mij betreft ook VR, maar daar mag jij anders over denken.
Dat is niet een vraag over hoe wij er over denken, maar hoe goed Microsoft het weet te maken. Als ze het volledig ondoorzichtig weten te maken (iets wat al redelijk knap is, vooral als ze het ook nog betaalbaar willen houden) dan zijn ze al redelijk ver. Als ze daarnaast ook nog eens de FoV weten te verhogen tot boven de sweet spot en de rest naar behoren werkt dan kun je inderdaad over VR spreken. Dat is dezelfde reden waarom avegant glyph zich niet voor VR in de markt zet, ondanks dat ze ook gewoon een head mounted display met een geweldige resolutie hebben.
Je vindt mij lachwekkend en doet weer aannames alsof ik niks weet van AR en VR? Maar goed dat jij hands on en Techjournalisten in twijfel trekt zegt mij genoeg.
Overigens geen lag is geen lag. Je kan een mooi verhaal afsteken over latency, maar als mensen die hands on hebben gehad aangeven dat er geen zichtbare lag is, dan is dat goed genoeg voor nu. We zullen zien wat de daadwerkelijk lag/latency is wellicht misschien bij Microsoft's build. Overigens je moet eens wat doen aan je houding, geen aannames doen of iemand ergens geen verstand van heeft, komt nogal arrogant over.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 4 maart 2015 23:27]

Overigens geen lag is geen lag. Je kan een mooi verhaal afsteken over latency, maar als mensen die hands on hebben gehad aangeven dat er geen zichtbare lag is, dan is dat goed genoeg voor nu.
Net zoals met de Oculus Rift of de HTC Vive dus... want een ongetraind oog zal sowieso geen latencies opmerken, als het onder een bepaald punt komt, maar boven die sweet spot van rond de 16ms ligt dan is het enige effect dat sommige mensen er hoofdpijn van krijgen als ze het te lang gebruiken.

offtopic:
[quote]Overigens je moet eens wat doen aan je houding, geen aannames doen of iemand ergens geen verstand van heeft[/quote]

Aannames dus...:

[quote]anders zou het niet live werken.[/quote]
[quote]Verder is FoV onzin. [...] Je hersens passen zich aan.[/quote]
[quote]zonder enige lag[/quote]
[quote]Daarbij weet je helemaal niet dat FoV 40 graden is[/quote]
[quote]doorzichtig of niet, dan dek je de bril af.[/quote]

Sorry, op een bepaald punt veranderen aannames in zekerheden ;-) Maar goed, ik hou er mee op, dit is geen productief gesprek.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 4 maart 2015 23:37]

Met VR zie je geen lag, maar voel je het en dat veroorzaakt misselijkheid. Bij AR zie je het wel degelijk aangezien je geprojecteerde beelden over live beelden ziet. Ik bedoel dus dat men bij hands on geen waarneembare lag zag. Wat jij bullshit vond, kijk dat komt raar over snap je?

Mijn quotes zijn geen aannames overigens. Het zijn hands on ervaringen die ik alleen maar doorgeef.
Het is eerder lachwekkend dat iemand denkt te weten hoe Hololens werkt op basis van andere devices.
Ben je erbij geweest? Zo niet, dan hebben je suggestieve reacties geen enkele waarde :+
Dus jij trekt hands on ervaringen van techjournalisten in twijfel op basis van hands on ervaringen die je toendertijd hebt gelezen, dus misschien al achterhaald, en zelf hebt proberen te begrijpen. En dan beweer dat dat de waarheid is en hetgeen de journalisten beweren onjuist. Ja, dat is zelfs behoorlijk arrogant.
Ik ben Benieuwd of hololens ook als VR te gebruiken is en niet alleen als AR.

Las trouwens dat één vd Hololens ontwerpers afgelopen zaterdag is doodgereden door een dronken automobilist.... RIP
Destijds waren mensen verbaasd dat Microsoft 2 miljard voor Minecraft betaalde maar nu met de HoloLens is het wel duidelijk waarom

Microsoft HoloLens Demonstration Shows off Holographic Minecraft, Apps, and More
http://youtu.be/QRQv74J7oSk?t=1m1s

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 4 maart 2015 21:59]

omdat ? ik snap niet precies wat dit met bovenstaand bericht te maken heeft ?
Misschien bedoeld hij dat Microsoft een prachtige video heeft laten zien met HoloLens maar dat hier weinig waar van zal zijn. Met kinect was het hetzelfde (zie volgende video:)
https://www.youtube.com/watch?v=g_txF7iETX0
Ik ben ook redelijk skeptisch over de Hololens, maar onder lab omstandigheden heeft Microsoft wel een redelijk goeie demo ervaring weten te geven aan tal van journalisten en beeld herkenning techniek is er wel flink op vooruitgegaan. Of we ondertussen ver genoeg zijn? Ik heb m'n twijfels, maar ik schrijf het zeker niet totaal af.
Redelijk goede demo? Ze hebben de beste AR en VR ervaring laten zien tot nu toe. Ben benieuwd wat je twijfel is.
Heb je enig idee waar je het over hebt? Ze zijn verre van de enige op de AR markt en ze hebben zeker niet de beste AR ervaring laten zien. Wat ze wel hebben gedaan is AR naar de consumenten markt gebracht en in een perfect gecontroleerde ruimte een AR demo gegeven. De grap van perfect gecontroleerde ruimtes is dat je niet overgeleverd bent aan de grillen van image analysis... want op dat vlak zijn we er nog simpelweg niet. Beeld herkenning is een belachelijk complex iets, en alhoewel we gestaag er beter in worden zouden de beloftes van Microsoft een sprong van minimaal 5 a 10 jaar nodig hebben. Nu, dat ze die beloftes niet waar zullen maken twijfel ik op zich niet aan, maar de vraag blijft wel hoe goed de ervaring desalniettemin zal zijn, want het zou prima kunnen dat die ervaring goed genoeg is om een nette plaats in de AR markt in te nemen.
Als je naar de Kinect ervaring van de Xbox 360 kijkt, lukt het met die oudere techniek vijf kinderen te volgen, ze allemaal een masker op te zetten, deze mee te laten bewegen met hun wilde bewegingen en ondertussen op alle meubels objecten, zoals torens, lava etc te projecteren. In dit geval zie je het op scherm, maar Alex Kidman de uitvinder van de Kinect brengt dat nu naar hololens. Ik stond er niet raar van te kijken dat alles in de halolens zo plaats vast geprojecteerd werd zonder lag....
De enige met deze ervaring? Ehm, en wat dan alle andere bedrijven in de AR markt die je even zo makkelijk negeert?

Persoonlijk ben ik meer actief met VR en is dat m'n specialisme, maar dat betekend ook dat ik op de hoogte moet blijven van alles wat er gebeurd in omliggende markten zoals de image analysis en AR markt. Hoe dan ook, mijn overtuiging is gebaseerd op het gebruiken van verschillende AR industrie HMD's en algeme kennis over state-of-the-art image analysis software... en simpelweg actief al het nieuws volgen :+
Nou enlighten me wie heeft een werkend prototype met holografische AR?
Wat dacht je van Epson zelf natuurlijk :+ En dat zijn natuurlijk niet prototypes maar industry grade oplossingen.
http://www.epson.com/cgi-...o-bt-200-smart-glasses.do
Bedoel je deze? Dit is een hud bril met klein beetje motion tracking. Niet vergelijkbaar met de hololens of bedoel je een andere?
Techjournalisten die het prototype mochten uitproberen, geven aan dat het waar is. https://www.youtube.com/w...&feature=youtu.be&t=8m47s
Was gewoon een troll reactie. Alleen degene die een Hololens hebben kunnen uit proberen, kunnen wat zinnigs zeggen over hoe succesvol Hololens kan worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True