Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Microsoft heeft laten weten dat het van plan is om binnen een jaar tijd een eerste versie van zijn augmented reality-bril HoloLens uit te brengen. Deze versie zal dan vooral zijn bedoeld voor ontwikkelaars en zakelijke omgevingen.

Ceo van Microsoft Satya Nadella liet dat weten in een video-interview met de BBC. Nadella sprak onder andere over de plannen die zijn bedrijf voor ogen heeft met de HoloLens, een bril voor virtual- en augmented reality die in een eerder stadium al was aangekondigd. Een eerste versie moet binnen het jaar uitkomen en is zoals gebruikelijk bedoeld voor ontwikkelaars. Het apparaat moet echter ook te gebruiken zijn door bedrijven, al gaf Nadella hier geen nadere details over.

Verder gaf de Microsoft-topman aan dat het een vijfjarig ontwikkelplan voor ogen heeft met HoloLens. Ook daar werden geen verdere details over gegeven, maar het geeft wel aan dat het nog enige tijd kan duren voordat consumenten een HoloLens kunnen kopen. Een releasedatum is nog steeds niet bekend.

Eerder had Microsoft al veel informatie vrijgegeven over zijn bril die hologrammen kan projecteren. Het apparaat werd begin dit jaar aangekondigd en is bedoeld voor gebruik met Windows 10. Op zijn Build-conferentie in april toonde Microsoft de werking van de headset. Er zijn al verscheidene samenwerkingsverbanden aangekondigd; zo gaan onder andere astronauten van NASA met HoloLens werken.

HoloLens

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Ik zou dit systeem wel zien zitten als toevoeging op mijn dagelijkse werkzaamheden als performance Tester. Zelfs met 3 schermen kom ik ruimte te kort om zoveel mogelijk zaken in 1 oogopslag te kunnen vergelijken.

Als er dan ook nog een plugin voor Jira, datamodellen in 3D, code in 3D en mijn analyse/realtime meetpunten in 3D kan positioneren op de muren om mij heen... Zie ik mijzelf sneller kunnen werken.

Scripting, typewerk gewoon in 2D natuurlijk, want te lang met hololens werken lijkt mij niet gezond.

Ook in teamverband kan dit efficient worden, wel moet je bestaande hulpmiddelen uitbreiden met de ondersteuning van Hololens

Zie hier wel toekomst in! 😀

[Reactie gewijzigd door Falcon op 2 augustus 2015 14:09]

Nou gewoon bouwen zou ik zeggen. Dit soort oplossingen zoekt MS heel graag.
De ondersteuning van HoloLens zoals ik mij het voorstel zal native moeten worden gebouwd als onderdeel van bijv. Jira of een Visual Studio/Java Bouwtools. Zeker omdat het (nu nog) geen Universal Apps zijn.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de SDK-kit van HoloLens.. welke gui-elements van XAML/XBAP, C++, Java, HTML etcetra kunnen we straks met onze vinger oppakken en ergens plaatsen op een meubelstuk in huis. Door de hoogte van details en professionaliteit van de SDK-kit kan het developers van de bovengenoemde tools en andere applicaties makkelijker worden gemaakt om dit te bewerkstelligen. Ik hoop dan ook dat Microsoft hier echt het maximale uithaalt in v1.0.

Het begint natuurlijk al simpelweg door browser-tabbladen, applicatievensters, documenten, spreadsheets, mindmaps, Lync/OCS en Outlook deze ondersteuning als default mee te geven.. en daarna zou het mooi zijn als Microsoft gaat doorontwikkelen en hele universele 1337 acties op bestaande gui-elementen kan toepassen binnen de app's die al gemaakt zijn of worden.

Hoe dieper ik in de applicatie met HoloLens straks kan navigeren en gui-elementen kan verspreiden over mijn meubelstukken, hoe dynamischer/magischer ik mijn werk ermee kan doen. :)

[Reactie gewijzigd door Falcon op 2 augustus 2015 22:22]

jira gebruiken met de hololens klinkt als een F16 motor op een driewieler bouwen.

Je forceert een technologie dat een bepaalde kracht heeft op een toepassing die die kracht totaal niet benut. Daarnaast schaalt het totaal niet op qua performance. Een Titan X kopen om Microsoft Word mee te gebruiken zeg maar.

Waar jij op zinspeelt is een soort van browser applicatie binnen Hololens die normale HTML en Javascript kan renderen. Ik zeg nou juist: breek van dat concept af en begin helemaal opnieuw met je werkwijze/UX.
jira gebruiken met de hololens klinkt als een F16 motor op een driewieler bouwen.
Nou ik denk dat dat juist de toepassingen zouden zijn. White space van je office gebruiken vooral omdat je het in plaats van displays ook persoon specifiek kunt maken. Zodat een "in to the zone" developer niet gestoord wordt door plotselinge prio 1 melding.
dit met Word is ook zeker nice to have. 20 A4tjes naast elkaar op je desk projecteren en dan de docs die je wilt printen naar je printer sliden als een sjoelsteen.
ja... en als je text moet invoeren wil je zeker ook een virtuele keyboard en virtuele muis voorgeschoteld krijgen...

uhhh nee, laten we dat niet gaan doen. De muis, HTML, het desktop, ja zelfs de HUD!, allemaal zijn het toepassingen voor een 2D omgeving. Als wij echt de kracht van holographische displays will gebruiken dan zul je dat allemaal overboord moeten gooien. Geen pixels meer op een vlak, maar voxels in de ruimte. Geen kijkdoos naar een andere wereld, maar je stapt in die andere wereld. En dat heeft verregaande gevolgen. Weg muis, weg keyboard, weg HTML. Begin helemaal opnieuw met het designen van je interface en I/O methoden.

Maar microsoft weet dit al. Zij hebben 's wereld beste UX afdeling. Je zult ook nergens rare dingen zoals een virtuele keyboard zien op hun concept video's. Ja misschien als een bobo van boven het weer door gaat drukken, zoals de terugkerende startmenu (faal).
Graag! .. probleem is alleen dat het niet MIJN werkwijze/ux is. Ik zal het dus moeten doen met de hulpmiddelen die de klant mij bied.

In mijn optiek kan HoloLens er niet om heen dat er nou eenmaal bestaande applicaties zijn die hier op aan willen sluiten, maakt het dan uit dan deze applicaties niet 100% gebruik maken van de HoloLens.. denk het niet.. het gaat mij erom dat ik sneller mijn werk kan uitvoeren en dit begint bij mij met zoveel mogelijk informatie te kunnen relateren op 1 zichtveld.

Voor mij is het een kwestie van het vervangen van een multischerm-omgeving naar een AR omgeving waar ik ongelimiteerd "bureaublad" ruimte kan gebruiken.
Ga maar vast aan de slag met de huidige Windows 10 SDK, krijg je een aardig gevoel hoe straks het ontwikkelwerk in elkaar zit. (of met Unity voor het 3D gedeelte)
Ik zie mij zelf voornamelijk als gebruiker, bedenker van userstories en tester. ;)
Wat dacht je van een digitale marquette die over een leeg veld geprojecteerd wordt, en waar je doorheen kan lopen (alleen begane grond natuurlijk, holedeck moet nog uitgevonden worden :P )

Vastgoed business zal hier gretig gebruik van maken, evenals talloze andere industrieŰn.
of maak het mogelijk om met een simpel hand gebaar van verdieping te wisselen
Gezien dat ze hem alleen voor ontwikkelaars uit brengen geeft al aan dat ze het ding nog niet geschikt vinden voor consumenten.
Nu mogen de ontwikkelaars een nogal dure proef konijn zijn.

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 3 augustus 2015 19:14]

Rare statement. Het is toch vrij gebruikelijk om producten eerst te releasen voor ontwikkelaars.
Zelfde gebeurd ook bij de Oculus Rift.
En wat te denken aan software? Ontwikkelaars kunnen dat ook als eerste downloaden en gebruiken, voordat het voor het grote publiek toegankelijk is.
Hoezo is dat vrij gebruikelijk omdat een paar tech bedrijven het doen is het in eens vrij gebruikelijk.
Daarbij zie je bij elke tech bedrijf dat dit doet, heel duidelijk dat het product nog niet geschikt is voor de consument.
Vroagah gooide dan een producent zelf een berg geld tegen zoiets aan, maar tegenwoordig gooien ze het product half af op de markt en hopen dat ontwikkelaars het verder uit ontwikkelen.
Ik bedoel als apple ooit een Iphone op de markt had gegooid en hadden het alleen een bel functie gegeven en daarbij gezegt hadden: Het kan nog veel meer dus we hopen dat ontwikkelaars dit voor ons gaan uitzoeken. Dan had iedereen zoiets WTF?

Ik vind het maar een lazy manier om geen investering in R&D te hoeven doen.
uuuh... Apple doet precies hetzelfde, maar dan is het in de vorm van SDK's.
Laten eerst developers apps maken, voordat het grootschalig wordt gereleased, zodat bij de lancering voor de consumenten al veel keus is qua apps.

En ja, soms is het makkelijker om iets te ontwikkelen als je het product zelf ook hebt. Een emulator voor den hololens zou toch een andere testing experience hebben.
Bedrijven kunnen hem ook al kopen. Bedrijven liggen al in de rij om hem te kopen.

Kortom alleen voor ontwikkelaars die business toepassingen voor de hololens willen ontwikkelen

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 augustus 2015 14:16]

Ik zou zat zakelijke toepassingen kunnen verzinnen voor dit systeem (zelfs met de beperkte FOV).
Dus dat ze in de rij liggen, vind ik niet gek!
lees het artikel nog eens: "bedoeld voor ontwikkelaars en zakelijke omgevingen." Dus niet alleen voor ontwikkelaars en niks stopt de consumenten om hem te halen.
Dan heeft Microsoft nog de tijd om het field of view sterk te vergoten. In de 'meekijk' filmpjes zeg je wauw, maar in werkelijkheid zie de persoon die de hololens draagt alleen een breedbeeldscherm met de hologrammen. Als de drager met zijn hoofd draait, ziet hij keurig de hologrammen die bijvoorbeeld links of rechts van hem bevinden, draait hij met zijn ogen, dan kijkt hij naast het scherm in de bril. Met andere woorden, het scherm is nog te smal.

Maar evengoed zeg ik al wauw!

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 2 augustus 2015 13:51]

voor een eerste versie is al indrukwekkend, maar het "scherm" is inderdaad nog te klein. Ik denk dat dat het eerste verbeter punt moet worden voor een volgende versie
Dit is niet geheel waar.
In versie 1 was het een volledig scherm.
In versie 2 was het een, zoals jij zegt, breedbeeldscherm

Dus het is nog totaal niet duidelijk wat het uiteindelijke resultaat wordt.
Oei, toch een bubbel technologie ? Ik vond dit al zeer vooruitstrevend, hopelijk komt hij toch nog uit in 2016. Want een 5 jaar plan lijkt eerder op technologie die nog niet klaar is .

Die VR brillen lijken toch eerder ver weg van consumenten ondanks de vele bedrijven die eraan bezig zijn...
Want een 5 jaar plan lijkt eerder op technologie die nog niet klaar is .
Het enige wat een 5 jaren plan betekend is dat er voor de volgende 5 jaren plannen zijn. Dat kan ook betekenen dat er in jaar 1 een versie 1.0 komt, en elk jaar daarop een nieuwe versie bijvoorbeeld.
Of het product "af" is ligt helemaal aan je wensen, maar in de ICT geld dat producten meestal niet "af" zijn, men ontwikkeld vaak door aan nieuwere versies, met meer mogelijkheden en betere kwaliteit, en vaak worden hier al van te voren plannen voor gemaakt.
Wat zegt een 5 jaar pan over de release van de eerste versie? Toen Microsoft de Surface presenteerde bleken ze ook een 5 jaren plan te hebben voor het product (tijdens de Surface (Pro) 2 aankondiging zeide ze al een tijd te werken aan de 3 volgende generaties)..
Voor dit soort vernieuwende technologie is 5 jaar helemaal niks.
Wel, natuurlijk, maar ik zag reeds demo's van de hololens waardoor ik toch wel best wild van word, als dat nu nog minstens een jaar duurt voor devs er iets mee kunnen, en 5 jaar lijkt me de tijd die m$ nodig heeft om het tot bij de consument te brengen, tjah dan ben ik toch een beetje ontgoochelt, ook de andere VR brillen lijken toch niet zo super hard verkrijgbaar te zijn ...
Er zit wel even een verschil tussen een VR bril en de HoloLens, die eigenlijk een AR bril is. Bij een VR bril kun je zelf helemaal bepalen wat er weergegeven wordt. De HoloLens steekt echter zo in elkaar dat deze de zichtbare omgeving scant en de oppervlakken daarin gebruikt voor het tonen van de interface.
Gewoon een Kinect op de VR bril monteren en je kunt ook de omgeving scannen en
er virtueel objecten op 'projecteren'.
Als dev kun je al voor bouwen, maar het duurt een tijdje voordat er een versie gebouwd is die qua hardware ready is. Verder moet er ook productie gestart worden.

Ook zit MS waarschijnlijk vanuit marketing te kijken wat de beste launch is. En volgend jaar rond april zal er vast weer een Build conference zijn. Gratis hololens voor alle aanwezigen!

Ik denk dat Build 2016 heel interessant wordt.
Apart hoe je het artikel begrijpt. 5 jaar ontwikkelplan betekent dat MS pas over 5 jaar verwacht de technologie uitontwikkeld te hebben. Is ook signaal van Nadella dat team 5 jaar de tijd heeft om zich te bewijzen.

Hololens werkt meer dan goed, maar FOV is beperkt en daardoor alleen geschikt voor pro users. Wanneer MS FOV zodanig verbetert tot hele gezichtsveld zal het pas geschikt zijn voor de gewone man. Verder moet de mobiele hardware ook zodanig krachtig zijn dat zij de groei in gezichtsveld aan kunnen. En dan hebben we het nog niet over lagere kosten en een compactere design.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 augustus 2015 14:18]

voor professioneel gebruik is waarschijnlijk een beperktere FOV genoeg.
Ik weet niet waarom ik omlaag gestemd wordt, want de logica ontgaat me nog steeds. Professioneel gebruik is doorgaans veeleisender in plaats van minder.
Wat raar...ik was in de veronderstelling dat hij maar iets later dan de windows 10 release zou uitkomen?

Heb het duidelijk verkeerd begrepen dus :(

Stond er dus echt offtopic stemmers ^^

nieuws: Microsoft presenteert headset HoloLens voor weergave hologrammen

"De Hololens komt op de markt rond de tijd dat Windows 10 uitkomt, vermoedelijk later dit jaar."

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 2 augustus 2015 11:28]

Dat heeft Tweakers verkeerd vertaald. Wat er door Microsoft gezegd is, is dat HoloLens uitkomt "in the Windows 10 timeframe".
Ik lees vaker dat tweakers dingen verkeerd vertaald daar mogen ze wel eens op gaan Letten ...
Net zoals nu weer:

"Binnen een jaar" (titel) & "binnen het jaar" (1e alinea) zijn nogal twee verschillende dingen. Zeker nu we al in augustus zitten.
Wat is het nou?

Ik kan de Video op de BBC site niet afspelen op Windows Phone. Zie ik overigens niet vaak, maar die site heeft een vreemde player

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp« op 2 augustus 2015 13:15]

Makkelijk om naar tweakers te wijzen, maar 'in the xx timeframe' is ook wel een behoorlijk vage uitdrukking. Ik dacht zelf ook dat er 'rond de windows 10 release' bedoeld werd, en zo is het ook op veel buitenlandse nieuws-sites ge´nterpreteerd.

maw: Na mijn idee heeft de verwarring meer met Microsoft, en minder met het engels van de nieuwsredacteuren te maken.
Geen van de fatsoenlijke sites hebben aangegeven dat het rond de release van Windows 10 zou komen. Het is altijd duidelijk geweest dat het niet bij de release zou komen, dat heeft Microsoft zelfs expliciet aangegeven.
Misschien toch eens mensen aannemen die ook daadwerkelijk engels spreken en kunnen vertalen naar nederlands..?

Blijkbaar is het geen goed idee om google translate te gebruiken!
Heb je soms ook google translate gebruikt om jouw tekst te typen? Moest het twee keer lezen voordat ik doorhad wat je wou zeggen...
Het blijft wel mooie technologie. Misschien kan ik dan als civiel ingenieur over een paar jaar een 3D model van een tunnel, brug, wat dan ook maken! Ook een goede visualisatie van het netwerk van kabels en leidingen in zo'n 3D omgeving kan uitermate handig zijn! Mits de ingevoerde informatie klopt, het wil nog wel eens mis gaan. Maar als grondwerker en dan zo'n bril kunnen gebruiken waarbij het apparaat aan de hand van je locatie kan laten zien waar de leidingen lopen? Ik zeg: ontwikkelen!

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 2 augustus 2015 11:30]

Ik kan me wel voorstellen dat ze tegen uitdagingen aanlopen, maar wat is dan het nut van de propaganda die we het afgelopen jaar op ons bordje hebben gekregen? Nu kunnen concurrenten beter inspelen en tegelijkertijd zijn heel wat mensen teleurgesteld in MS.
Had het dan nog geheim gehouden. Dat is ze beter gelukt dan ooit tot de eerste onthulling.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp« op 2 augustus 2015 18:01]

Propaganda is een bepaalde vorm van communicatie waarbij de publieke opinie be´nvloed wordt om aanhangers te winnen voor bepaalde opvattingen of standpunten. Propaganda kenmerkt zich vaak door het systematisch geven van eenzijdige informatie, die al dan niet (deels) onwaar is, waarbij selectief bepaalde feiten worden benadrukt en andere bewust achterwege worden gelaten. De initiatiefnemer is meestal niet-commercieel en komt grotendeels voort uit maatschappelijke, kerkelijke of politieke stelsels.
Geen propaganda dus. Bovendien heeft MS niets belooft dus als je teleurgesteld bent dan is dat je eigen domme fout.

En verder wat het kan zijn van het showen van nieuwe tech die nog niet op de markt is? Bijvoorbeeld imagebuilding ("wow MS is ineens echt met futuristische dingen bezig") of feedback ("wat vind men hiervan? wat kan er beter?")

Lange ontwikkeltrajecten in de VR (en AR) zijn geen uitzondering, kijk naar de Oculus Rift en dat ding van HTC. Die zijn ook nog niet op de markt.
Propaganda is een bepaalde vorm van communicatie waarbij de publieke opinie be´nvloed wordt om aanhangers te winnen voor bepaalde opvattingen of standpunten. Propaganda kenmerkt zich vaak door het systematisch geven van eenzijdige informatie, die al dan niet (deels) onwaar is, waarbij selectief bepaalde feiten worden benadrukt en andere bewust achterwege worden gelaten. De initiatiefnemer is meestal niet-commercieel en komt grotendeels voort uit maatschappelijke, kerkelijke of politieke stelsels.
Wel propaganda dus.
Als kind fantaseerde ik nogal een bij het kijken van Star Trek Voyager dat ik zelf een hologram kon creŰren/ontwikkelen. Het lijkt erop dat dit nog wel eens echt uit kan komen, nu ben ik Software Engineer, en hier wil ik me in mijn vrije tijd zeker wel aan wagen. :*)

Stel je voor, mijn eigen hologram!
Als ik de kans krijg dan komt dat vliegende holo wezentje eraan. :D

[Reactie gewijzigd door TenzinNL op 2 augustus 2015 21:17]

Voor Windows 10, maar consumenten kunnen het pas over 5 jaar verwachten?
Zal dan toch voor Windows 11 of 12 zijn, mag ik aannemen?
Microsoft heeft aangegeven Windows 10 de "laatste versie" te laten zijn. Hierna zullen er upgrades van Windows 10 (10.1 etc.).

Zie het als OS X.
Maar ik zie hier wel een Google glass killer in! ;-)
Hoewel Google ook niet stil blijft zitten, natuurlijk.