Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Microsoft heeft tijdens een evenement te kennen gegeven dat zijn augmented reality-headset HoloLens een accuduur van 5,5 uur zal hebben bij normaal gebruik. Ook liet het bedrijf weten dat elke applicatie die gemaakt is voor Windows 10 op het apparaat zal functioneren.

De accuduur van 5,5 uur kan teruglopen naar ongeveer 2,5 uur als de HoloLens zwaar wordt belast. Dat zei Bruce Harris, die bij Microsoft werkt als Technical Evangelist. Een video van het evenement is door een toehoorder online gezet, maar inmiddels ook weer offline gehaald. Wel heeft techsite WinBeta de uitspraken op een rijtje gezet. Zo zei Harris ook dat de HoloLens kan werken met elke applicatie die voor Windows 10 is gemaakt, maar is het uiteraard noodzakelijk om speciale 3d-apps te maken om gebruik te maken van de augmented reality-functie die de bril biedt.

Harris legde ook uit waarom de HoloLens een beperkt gezichtsveld biedt. Volgens de Microsoft-medewerker kan het beeld worden vergeleken met een 15"-monitor die op iets meer dan een halve meter afstand staat. Dat heeft te maken met de complexiteit van het produceren van het glas waarop de hologrammen worden geprojecteerd, aldus Harris. Het vergroten van het gezichtsveld met een groter stuk glas zou de bril nog duizenden euro's duurder maken.

HoloLens moet nog dit kwartaal uitkomen in de vorm van een ontwikkelaarsversie en gaat ongeveer 3000 dollar kosten. Het is aannemelijk dat de prijs in euro's uitgedrukt vergelijkbaar zal zijn, al is nog onduidelijk in welke Europese landen HoloLens uit zal komen.

HoloLens

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Twee en een half uur bij zwaar gebruik klinkt helemaal niet verkeerd in mijn ogen - daar kun je wel redelijk plezier van hebben voordat je hem aan de lader moet hangen.
Het beperkte gezichtsveld valt me wel een beetje tegen - dat is niet meer dan een laptopscherm bij normaal gebruik. Niet meer dan logisch voor een eerste versie maar ik denk dat dat er wel voor zorgt dat niet heel veel mensen tot aanschaf over zullen gaan, maar dat men wacht tot er een versie is die het grootste deel van het gezichtsveld bedekt.

Wat ik ook nog een interessant feit vond uit het rijtje van WinBeta is
The head-worn fanless device uses WiFi and Bluetooth and is not available in a wired option.
Dat maakt het voor het gebruik een stuk makkelijker, maar voor gaming en hoge framerates lijkt een kabel me toch nog een vereiste zodat de batterij wat langer mee gaat (wifichip hoeft immers niet aan het werk), en een extern apparaat kan dan de berekeningen uitvoeren. Dat de Hololens enerzijds als doorgeefluik voor zware AR-applicaties gaat dienen en anderzijds als stand-alone apparaat voor lichter gebruik :)

[Reactie gewijzigd door Evest op 16 januari 2016 10:29]

Ik ben er niet over uit waarom er een wired option zou zijn, wanneer de applicaties op de HoloLens zelf draaien.

Het lijkt mij logisch dat er Wifi en Bluetooth in zit voor peripherals and internet, maar hoe zou er sowieso een wired versie zijn? Als je een ethernet kabel erin wilt zetten? Lijkt mij een beetje vreemde statement om neer te zetten.


Ik geloof dat je het bericht hebt aangepast maar je verwijst dus naar een optie om de applicaties toch wel op een extern apparaat te draaien.

Mja, dat veranderd het toch in een totaal ander product. Het wordt al meteen een heel stuk moeilijker om meerdere HoloLensen in 1 ruimte te gebruiken bijvoorbeeld. High end gaming en hoge framerates lijken mij ook niet echt een focus, daar hebben we VR voor.

[Reactie gewijzigd door Prophet Steve op 16 januari 2016 10:34]

En toch hebben ze een demo gedaan met Minecraft. Ik dacht wel dat games op/met de Hololens iets voor op de lange termijn zijn, de focus zal in het begin dus wel op professionele applicaties liggen. Games zijn echter op de lange termijn zeker niet uitgesloten.
Ja, ik noem ook high end games. Het type games waar je een dedicated GPU voor gaat nodig hebben en dus op externe hardware zou moeten draaien. Er zijn wel leuke augmented games laten zien, maar ik verwacht niet dat heel erg intensieve games een focus gaan worden.
Hehe, nou, Minecraft zonder dedicated GPU gaat niet marcheren hoor.
En je CPU moet ook nog van het zeer performante type zijn, want anders is het niet vooruit te branden.
Dat Minecraft een Indy game is wil niet zeggen dat het geen high end game is die geen high end systeem vereist. Steek er maar eens een paar mods in en je zou al snel willen dat je meer vermogen in je systeem had zitten.
Ik denk dat Minecraft best wel te spelen zal zijn op een integrated GPU. We hebben nu ook een pocket edition en dergelijke.

Gezien het waarschijnlijk zo een universal app wordt zal het neem ik aan de pocket edition zijn die beschikbaar is en geloof ik al wat limitaties heeft.

En mods zijn na mijn weten niet mogelijk. Ik heb het hier niet over de standalone Java versie die wel wat kan vragen.
Ja.. Da's toch ook gewoon een kwestie van de resolutie en de kwaliteit laag genoeg zetten?
Die nieuwe Windows 10 versie is vele malen lichter dan de oorspronkelijke Minecraft. Voor alle oorspronkelijke kopers van Minecraft gratis verkrijgbaar in de Win 10 store. Vermoedelijk maakt de Hololens ook gebruik van WIndows en de bijbehorende store, en hopelijk kan je dan ook filteren op Hololens ready apps.
Toch modden mensen Minecraft graag. En met veel mods vreet het nog veel van je PC
Let wel dat dit de Universal App van Minecraft is. Deze is een heel(heeeeeeeeeeel) stuk lichter als de java versie.
Best wel. De grote bottleneck bij Minecraft is het geheugen. Er zitten nou niet echt complexe geometrische vormen in Minecraft, of gigantische HD textures, of lichteffecten.

CPU en memory zijn beide veel belangrijker in Minecraft dan een 'dikke' videokaart.
Tegenwoordig speel je Minecraft op een Raspberry Pi, niet zo goed als met een dedicated GPU maar het is wel mogelijk.
Ingress zou zo cool zijn met de Hololens.
Maar dat zou wel nooit gebeuren nu Niantic van Google is
Niantic is juist al een niet meer van Google dus het zou best kunnen.
Ik denk dat de enige reden dat Microsoft games een beetje naar de achtergrond heeft gedrukt is simpelweg de realisatie dat de Hololens te duur is voor die doelgroep. Maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd: hoe meer ze er maken, hoe simpeler het kan worden om deze apparaten te produceren, ze vinden betere technieken om dat te doen en in massa productie is alles goedkoper, etc.
Het beste hoeft nog niet te winnen. Het gaat allemaal om content. Net zoals in andere markten de aantrekking van developers juist het belangrijkste is voor je platform.

Als een ander systeem wel de content makers tot zich weet te trekken zal die winnen. Ongeacht een ander systeem superieur is.
Gaming was slechts een voorbeeld - ook voor zeer zware AR toepassingen lijkt het me wenselijk als je externe rekenkracht kunt gebruiken, maar bij nader inzien heb je daar niet per se een bekabelde versie voor nodig, als zeer hoge framerates geen vereiste zijn. Ik zat inderdaad te denken aan meerdere Hololensen in ťťn ruimte - maar met de huidige hardware kan er prima een externe pc zijn die de 3D beelden maakt en naar de Hololensen stuurt - aan de Hololens zelf dan de taak om van de data die binnenkomt en de positie van de bril te bepalen wat de juiste weergave op de schermen is. :)
offtopic:
Ik had mijn bericht inderdaad ter verduidelijking aangepast, excuses
Of gewoon meerdere accu's?
Als je onderweg heftig AR doet (ik noem maar wat: een mooie dame die met je mee hardloopt en voor je zingt als een van de beste en je onderweg veel verteld over de omgeving en je traint de namen van de mensen die je tegen komt te onthouden).

Is het vast niet erg als je dan even een cooling down hebt met een batterij wissel. 'Sorry hoor, ik ben bek af, ik ga even achter je uitrusten, wissel jij even de batterij? Dan gaan we zo weer verder.'

[Reactie gewijzigd door djwice op 16 januari 2016 11:10]

Samsung kondigde deze week op de CES grote amoledpanelen aan waar men doorheen kon kijken. Misschien ligt de oplossing daar? Hoewel ik niet op de hoogte ben van de weergave van hologrammen op amoled...
daar kun je wel redelijk plezier van hebben voordat je hem aan de lader moet hangen. op de lader moet leggen
Hololens laadt draadloos :)
Wel, zoals in het verhaal is het maken van een groter gezichtsveld enorm duurder. Wel hoop ik dat dit het wel gaat worden als de hololens aanslaat!
Ik dacht dat deze bril ook met een draad aan een computer verbonden moest zijn, zoals de rift en vive, maar dit is dus niet het geval?
De Rift en Vive zijn verbonden met een PC die veel berekeningen doet en het doorstuurt naar de VR bril, maar in dit geval kon de Hololens volgens mij ook standalone werken. Ofja het heeft alvast zijn eigen GPU dat de berekeningen doet.
Niet alleen een GPU, veel berekeningen gaan over een "custom" chip heen genaamd de HPU. De HPU doet het overgrote deel van de berekeningen op de Hololens, waardoor het OS en de apps de CPU en GPU voornamelijk voor zichzelf hebben.

Verder is de Hololens inderdaad volledig standalone en compleet draadloos.
HPU - Hololens Processing Unit ?
Holographic Processing Unit dacht ik mij te herinneren
Oh sorry, ja wat IkEetBijen zegt :)
En die is natuurlijk niet opensource. Een goede VR standaard zal een bril zijn die door allerlei OEM vrij gemaakt kunnen worden zonder een lastig bedrijf zoals Microsoft die achter de chips enorm veel geld wil verdienen. Een grote groep OEM's moet gewoon een Open VR Alliance opzetten die dus de standaarden bepaald en bepaalde ontwikkelen binnen de VR sponsoren zodoende dus samen VR producten op de markt brengen.

Het is geen jaren 70/80 meer dat je leuk standaarden kunt gaan uitmelken. Dat is ZOOO ouderwets en niet een valide manier om je geld meer te verdienen hedendaags. Dingen uitmelken zorgt ervoor dat innovatie tegen gewerkt gaat worden.
MS doet hiermee eigenlijk hetzelfde als wat ze met de Surface tablet gedaan hebben. Een standaard neerzetten, en als dat goed lukt maken ze er een vast product van. Er zullen vast meer van dit soort systemen komen, maar om ook Windows hier goed mee aan te laten sluiten zullen ze hoe dan ook zelf bezig moeten gaan met het VR/AR.

Naast dit alles is Microsoft al tientallen jaren bezig met verscheidene VR/AR technieken en hebben ze bergen aan technieken beschikbaar en opgedaan uit hun Research afdeling.

Want zoals Gates in een oude jaren 90 interview eens gemeld had, het is MS's visie dat je omsingeld wordt door techniek. Niet dat jij de techniek wordt, maar alles om je heen. En daar valt AR onder, en vanwege deze meerdere renenen is MS erg proactief bezig met o.a. de hololens. (Ze hebben nog een handje vol AR technieken)
Of Cloud Computing :)
.net als de epson moverio 200
dit is ook een AR brill (met android) die een controller unit heeft ter groote van een 4.5" mobiel

-------------------------------
als ze dan ook een connectie module maken om hem aan een pc te koppelen dan kan je van ar genieten met de kracht van een PC.

of via een module die op de 5/10GHZ band werkt.
en via draadloos de data verstuurt naar de mobiel.

de 5ghz band is hiervoor beter geschikt vanwege de breede frequentie banden, en dat er nog weining apparatuur dit ondersteund is het de perfecte oplossing
-----------------------
Nee, de HoloLens draait de applicaties zelf.
Nee, dat was enkel het geval met de test exemplaren op het event van 21 januari 2015. Latere events (Build, 6 oktober, etc.) hadden volledig stand-alone HoloLenses.
In de bril zelf zit de hardware om alles te draaien. Ik vind 5.5 uur erg indrukwekkend voor zo'n apparaat, maar misschien heeft het ook wat te maken met de beperkte FOV.
Zou mooi zijn als ze dit waar kunnen maken, maar dit is duidelijk zo'n gevalletje van eerst zien en dan geloven. De Rift heeft best stevige hardware-eisen om er goed mee te kunnen werken. En dit apparaat heeft dat allemaal on-board en dan ook nog eens 2,5u autonoom kunnen werken?

Heb zelf de Rift en de Samsung Gear VR. Als ik mijn S6 in die laatste click kan ik hooguit 30 minuten autonoom met de Gear werken, dan is de accu echt leeg.
De HoloLens is dan ook geen VR, maar een AR (Augmented Reality) bril. Het verschil is dat een Augmented Reality bril doorzichtig is (zoals een gewone bril), maar er dan extra beelden aan toevoegt. Een VR-bril, is ondoorzichtig en vervangt het gezichtsveld met een volledig nieuw beeld.
Dit betekent dat een AR-bril met een veel kleiner scherm kan werken en dus minder beeld moet creŽeren. Hierdoor is er dus veel minder energie en rekenkracht nodig dan bij VR. De techniek om zo'n hologram-beeld te creŽeren is echter wel ingewikkelder en vooral duurder, vandaar dat deze bril toch veel geld kost.
Het probleem met de Samsung Gear VR is dat alle berekeningen door de CPU en GPU van de telefoon gedaan moeten worden. Dit komt bovenop de wissel die Android standaard al trekt. De HoloLens heeft voor het holografische gedeelte nu juist een speciale chip aan boord, waardoor de CPU en GPU vrij blijven voor het OS, en over het algemeen dus een lagere workload, met als gevolg een lager accuverbruik, heeft.
Met batterijgebruik let ik altijd op, meestal is het wat minder dan dat er gezegd wordt, maar dan nog... Zelfs al is het 'maar' 2 uur bij intensief bebruik, het is wel relatief lang voor een eerste versie (wetende dat alles in de behuizing rond je hoofd zit).
Ik zelf zie er totaal geen probleem in. De hololens heeft als je kijkt op de website een micro usb aansluiting, dus valt hij misschien wel op te laden met een paar battery packs. ;)

zal niet anders aanvoelen dan mijn draadloze headset met in mijn borstzakje een accu :P

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 16 januari 2016 11:42]

Dat zou inderdaad wel zeer fijn zijn :)
Is al bekend wat de Hololens ongeveer gaat kosten bij release?
Met zo'n prijs kunt je hem net zo goed niet uitbrengen. Wordt totale flop.
lees eens goed, het is een developers versie, die zijn bijna altijd duurder als de consumenten versie
Als de ontwikkelaar versie 3000§ kost
Gaat de consumentenversie dan 6999§ kosten?
Als we de oculus-formule gebruiken
De oculus situatie is uitzonderlijk. Meestal zijn sdk kits veel duurder.
Dus een zender continu naast je hersenen, een klein scherm en beperkt door interne rekenkracht.
Dit lijk me de zoveelste door microsoft misgeslagen plank te worden.
Ze zijn slecht bezig de laatste jaren.
duur speeltje ik wacht wel even
Nutteloze post, maar ik kan niet wachten op dit product..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True