Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Microsoft is begonnen met het aannemen van pre-orders voor de ontwikkelaarsversie van zijn HoloLens. Volgens Fortune moet de augmented-realitybril op 30 maart uitkomen. Hij kost 3000 dollar, omgerekend ongeveer 2750 euro, en wordt geleverd met diverse games en applicaties.

Fortune legt elk van de games en applicaties uit in een artikel dat inmiddels weer offline is gehaald. In hetzelfde artikel wordt beweerd dat de augmented-realitybril op 30 maart wordt uitgebracht. Volgens de berichtgeving geeft Kudo Tsunoda, vice president van Microsoft, op een blog uitleg van alle meegeleverde applicaties van de HoloLens. Zo zou Microsofts bril uitgebracht worden met drie games: Fragments, Young Conker, en RoboRaid. Voor het helpen van ontwikkelaars zou de HoloLens geleverd worden met programma's als HoloStudio. Verder wordt de bril voorzien van HoloTour en een speciale versie van Skype.

ConkerYoung Conker grijpt terug naar Rares populaire eekhoorn Conker, bekend van games als Conker's Bad Fur Day, en plaatst hem in de echte wereld met de HoloLens. De augmented-realitygame past zich aan aan de omgeving waarin de speler zich bevindt. Volgens Tsunoda is het baseren van levels op de omgeving van de speler een goede manier om tijdens de ontwikkeling minder focus te hoeven leggen op omgevingen. In plaats daarvan kan de nadruk worden gelegd op de gameplay.

Fragments is een misdaadgame waarin spelers aanwijzingen kunnen inspecteren en misdaden kunnen oplossen. Door te praten met personages die door middel van de augmented reality op bijvoorbeeld de bank zitten, wordt het verhaal verteld. Hierdoor wordt de huiskamer de omgeving van de misdaadgame.

RoboRaid is de nieuwe naam voor Project X-Ray, een game die tijdens de E3 2015 te spelen was. Het is een first-person shooter waarin aliens door de muren komen. Door gebruik te maken van de nog niet aangekondigde Clicker kan de speler zich verdedigen. De Clicker kan vermoedelijk verbonden worden met de HoloLens door middel van bluetooth en wordt gebruikt in een video waarin het startmenu van de bril wordt tentoongesteld. RoboRaid maakt gebruik van geluid om aan de speler te laten weten waar de volgende aanval vandaan komt. Tsunoda zegt dat de game uitlicht hoe acties kunnen worden verbonden aan gebaren, oogbewegingen en stemcommando's.

HoloLens Clicker

HoloStudio is een applicatie waarmee 3d-programma's ontwikkeld kunnen worden. Hiermee heeft het wat weg van het programma van Epic Games waarmee virtual reality in de virtuele wereld kan worden gebouwd. Het programma zou ontwikkelaars leren hoe interacties via de HoloLens kunnen worden geïmplementeerd in games en andere applicaties.

Verder wordt de bril geleverd met een speciale editie van Skype, waarmee mensen via een Windows-apparaat kunnen communiceren in wat Microsoft de 'holografische wereld' noemt. Als laatste applicatie krijgt de HoloLens HoloTour mee. Met de applicatie wordt de gebruiker in plaatsen als Rome en Machu Picchu geplaatst. Daarna kan de gebruiker rondlopen op de aangeboden locaties.

In de zomer gaat Microsoft een nieuwe applicatie uitbrengen: Actiongram. Tsunoda zegt dat het een holografisch verhalend medium voor het platform is dat ontwikkelaars toestaat om holografische content te mixen met de echte wereld. Vooralsnog is de HoloLens alleen beschikbaar voor ontwikkelaars in de Verenigde Staten en Canada die aangemeld zijn bij het Windows Insider-programma.

Update 15.20: De blog waaruit Fortune zijn informatie heeft gehaald staat nu online op de website van Microsoft. Zowel de leveringsdatum als alle genoemde games en applicaties worden daarin bevestigd. Verder wordt erin gesproken over meer ondersteuning voor ontwikkelaars door middel van documenten en videos. Daaronder valt ook informatie over hoe holografische app ontwikkeld kan worden voor Microsoft's Universal Windows Platform, waarmee ontwikkeld kan worden voor zowel Windows 10 als Xbox One.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Hoewel ik mijn bedenkingen had bij google glass. En ik er heilig van overtuigd ben dat Occulus Rift en dergelijken gaan floppen. Denk ik dat HoloLens wel echt helemaal da bomb gaat worden. Ze hebben geen van de problemen die de 2 eerder genoemde producten hebben, en biedt een zee van nieuwe mogelijkheden. Daarnaast lijkt het me als developer zijnde gewoon fijn om te weten dat het ontwikkeld is door dezelfde mensen die onze operating systemen maakt. Ik heb me laatst verdiept in Universal Apps for Windows en stond te kijken hoe aanwezig de HoloLens al in hun plannen mbt dat platform is.
De 2 hebben heel weinig met elkaar van doen. Maar dat hololens gaat floppen moge duidelijk zijn.
Marketingfilmpjes die een 3d wereld laten zien terwijl het postzegelschermpjes zijn, dat is een koude kermis nummer 1. Dan komt daar de software, die allemaal in de headset moet gaan draaien, daar kun je niet teveel van verwachten.
ik ben van een compleet andere mening. Ik heb voordat de OR aangekondigd werd jaren lang onderzoek gedaan naar VR systemen, waaronder headmounted devices. Ik heb tientallen uren zo'n ding opgehad. En ook de OR heb ik langdurig gebruikt. Het werkt gewoon niet. De theoretische bezwaren zijn al jaren bekend. En in de praktijk lijkt de theorie het wat dit betreft juist te hebben. Augmented reality heeft dit probleem niet (met name het proprioception probleem).

En met alle respect voor John Carmack (OR), Microsoft heeft developers die rondjes om hem heen programmeren. Ja het klopt dat die paar developers voornamelijk op de kernel zitten, maar het schept wel vertrouwen dat het bedrijf quantiteit en qualiteit aan developers heeft.
Maar als je dan zo alwetend bent, hoe vergelijk je dan AR vs VR? Het heeft niets, maar dan ook helemaal niets met elkaar te maken.

Het enige wat Microsoft hier doet is jou foppen. Deden ze met de Kinect op dezelfde manier.

Apart ook hoe je dan in verweer gaat over developers tegen 1 man, toevallig die ene man die dankzij Palmer betaalbare VR een toekomst heeft gegeven, alle VR headsets zijn op zijn ideeen gebaseerd.

Je hebt grote verhalen over de OR die niet zou werken, waarom word het apparaat eigenlijk verkocht ? Ik bedoel die "theoretische bezwaren zijn al jaren bekend" ... ja welke eigenlijk? Je beseft je dat VR al jaren word gebruikt ? Dat zijn alleen ietwat duurdere systemen.

Ik heb hier een DK2 liggen, heb me er uren mee vermaakt, ik zie dan ook geen "theoretisch issue". Ik denk eerder dat je dan last hebt van geen diepte kunnen zien.
Ik snap niet waarom je je zo aangevallen door me voelt om op zo'n manier te reageren, maar goed ik zal mezelf nader verklaren.

Ik heb van 2007 t/m 2011 in een Virtual Reality laboratorium gewerkt waar wij eigen VR systemen ontwikkelden en nauw samenwerkte met universiteiten in onderzoek naar virtual reality. Ik heb zelfs meegepubliceerd. Ons pronkstuk was een VR Cave, maar wij hadden ook enkele headmounted devices aangeschaft en voor ontwikkeld. Nadat ik daar wegging is er doorgegaan met de OR en ik heb er bij dat lab en op menig VR symposia veel mee mogen experimenteren.

Wat de wetenschap al langer over headmounted devices weet is dat proprioception ontregeld wordt. Proprioception is min of meer je mentale beeld over hoe jouw lichaam zich tot elkaar verhoudt. Als je op je arm ligt dan voel je dat en dan weet je dat. Doordat je weet dat je arm onder je hoofd ligt weet je lichaam welke bewegingen je wel en welke bewegingen je niet moet maken. Je zult verstelt staan hoe vaak je je eigen schouder uit de kom zou slingeren als je geen mentale block erop had. Belangrijk aspect van proprioception is een constante terugkoppeling over waar al je lichaamsdelen zich bevinden.

Met de OR op werkt dit niet. Het is nog erger dan met ern blinddoek om proberen te blijven staan. De OR voedt jou continue een beeld dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Je mentale beeld van hoe je lichaam zich staande houdt wordt verstoord en je valt na een paar seconden al bijna om door evenwichtsverlies.

Augmented reality heeft dit probleem niet. Bij augmented reality blijf je de werkelijkheid zien en behoud je de constante feedback die nodig is voor proprioception.

Ik kan nog een paar bezwaren tegen de OR noemen, maar ik vind dit hier niet de plek voor. De OR is een geweldig stukje technologie dat best gevierd mag worden. Het gaat floppen als VR product, en het heeft minder potentie dan de HoloLens (als AR product). Dit is natuurlijk maar mijn mening, maar wel eentje die gebasseerd is op ervaring in de academische VR wereld en als professioneel software developer.
Misschien dat je hooguit kunt zeggen dat het nog te VROEG is voor de HoloLens en met zijn prijs voorlopig beperkt blijft tot de zakelijke markt. Als alles inderdaad (nog) alleen in de headset kan draaien, dan ontbreek nu nog even de rekenkracht om echt dezelfde toepassingen te kunnen draaien zoals in hun marketing video's. Beperkte rekenkracht is alleen slechts een kwestie van tijd.

Daarom denk ik dat de HoloLens wel een serieus grote kans kan maken. Niet als vervanging van VR maar als toevoeging. Juist doordat de content geprojecteerd wordt in je ECHTE omgeving, zijn er meer (of in ieder geval andere) toepassingen te bedenken t.o.v. VR. Misschien minder voor de individuele gebruiker maar vooral voor multi-user zoals in meetings, panel discussies, etc.

Ook op grotere schaal (+100 gebruikers gelijktijdig). Op de WMC kreeg iedereen een VR bil. Zou me niet verbazen als bezoekers bij de volgende WMC een HoloLens opkrijgen. Voor iedere bezoeker eigen ondertiteling in gewenste taal, een klein dashboard, gepersonaliseerde projecties op de powerpoint presentatie. Nadeel voor het verrassingseffect is dat het publiek dit keer Mark Zuckerberg wel zien aankomen.
De 2 hebben heel weinig met elkaar van doen. Maar dat hololens gaat floppen moge duidelijk zijn.
Marketingfilmpjes die een 3d wereld laten zien terwijl het postzegelschermpjes zijn, dat is een koude kermis nummer 1. Dan komt daar de software, die allemaal in de headset moet gaan draaien, daar kun je niet teveel van verwachten.
Vertel eens : heb jij marktonderzoek gedaan naar de Hololens? Heb jij er zelf mee kunnen "spelen"? Heb jij inzage in de trends van de toekomst?
Zo nee : waarom breng jij jouw mening als een feit?

Ik weet niet of de Hololens het gaat maken : in de huidige opzet denk ik dat de wereld hier nog niet klaar voor is. Zodra men dit echter door weer te ontwikkelen, betere schermen (met een betere kijkhoek), meer CPU / GPU power dan heeft dit product echt wel de potentie om de wereld zoals wij die kennen te veranderen, net zoals de mobiele telefoon gedaan heeft. Ik kijk dan ook vooral naar de zakelijke, educatieve en medische toepassingen.

Als consumentenproduct is de hololens nog niet klaar echter weet Microsoft dat zelf ook dondersgoed.
Totaal niet met je eens, heb het zelf geprobeerd en de ervaring is echt ongeevenaard. Omdat het zo natuurlijk aanvoelt 'vergeet' je te letten op bepaalde details. Het is echt heel goed gedaan. Zie mijn ervaring: https://familie.hoekstrao...-vandaag-op-mars-gelopen/ (oh, dit was bijna een jaar geleden)
Oh ik denk zeker dat ze niet gaan floppen, maar het zijn de eerste in een reeks die nog gaan komen :)
Het zal zeker wel de toekomst worden..

PSVR zal btw de lachende derde worden, qua gaming :>
Ik moet nog zien of dit aanslaat. Vooralsnog voorzie ik eigenlijk alleen maar corporate toepassingen. Voor het grote publiek lijkt me dit toch niet echt de oplossing en is VR als de OR of Vive toch 'leuker'.

En voor de jankerds die gaan komen: SDK Kits zijn over het algemeen veel duurder dan de uiteindelijke versie.

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 29 februari 2016 11:18]

Ik denk juist dat het een goede kans maakt omdat je er geen externe PC oid voor nodig hebt, en je kunt communiceren met je omgeving ipv een afgesloten eigen wereld.
Ben benieuwd wat de performance van dat apparaat is gezien je geen extra pc nodig hebt.

Om voor de Vive of de Oculus een VR-Ready pc te hebben, heb je volgens de specs een GeForce GTX 970 + 5e generatie i5/i7 nodig. Iets wat voor gaming wel wenselijk is.

Voor gaming vraag ik me inderdaad af of de HoloLens wel een geschikt apparaat is. Het is denk ik niet voor niets dat we alleen een minecraft demo hebben gezien.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 29 februari 2016 12:10]

De Oculus en Vive zijn ook ontwikkeld met meer Gaming in het vizier,
de Hololens heeft echter een vele breder publiek op het oog.

Overigens niet alleen een minecraft demo maar ook een robot invasie, zoals ook omschreven in het artikel. Echter is ''gaming'' een groot begrip, zware grafische games zullen niet draaien op de holo nee. Maar lichtere games zoals minecraft wel, bedenk wel dat er met de holo nu tal van nieuwe mogelijkheden vrijkomen om toe te passen op deze lichte games waardoor hij misschien juist geschikt zal zijn om mee te gamen.

De ''hardcore'' gamers onder ons lachen zich kapot misschien.
Maar ik denk dat hier wel een markt voor is, beetje hetzelfde met de Nintendo Wii.

Edit: En inderdaad niet te vergeten wat hierboven beschreven word.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 29 februari 2016 12:33]

Als de prijs een stuk minder is over een paar jaar dan zie ik ook veel mogelijkheden voor gezelschap spellen, je doet allemaal zo'n bril op en je kunt elke tafel/woonkamer omtoveren tot een spelbord !!

Civilization.. Axis and Allies .. Fortress America .. Shogun .. Monopoly.. etc etc allemaal spellen die in een Augmented reality jasje kunnen worden gegoten , dit kan extreem succesvol worden mits het POV groter is en de bril stukken goedkoper, maar met de huidige progressie zal er wel een Chinese kopie te kopen zijn over 2 jaar voor 10% van de huidige prijs :)
Ik denk dat je een belangrijk detail vergeet. Voor gaming hoeft de hololens geen grote complexe gedetaileerde omgevingen te renderen. Je speelt immers in de omgeving waar je loopt. Hij hoeft dus alleen maar eventuele karakters te renderen.

Waarschijnlijk kan je wel hele omgevingen ermee renderen, maar dan wordt het een VR bril en geen AR bril.
De prijs van de devkit suggereert dat je er een development pc bij krijgt, waarschijnlijk gaat het dan om een compleet ontwikkelplatform.
Het suggereert helemaal niet dat je er een development pc bij krijgt..
Maar als ik dingen lees zoals aliens die uit de muur komen, dan vrees ik wel de gevolgen daarvan :P dan schrik je de eerste paar keer echt enorm, lijkt me niet handig om dat spel vaker te spelen :+ . Dat misdaad spel is ook zo mooi, er zit gewoon iemand op je bank en praat 'casual' over een moord/misdaad, ik zou dat niet echt waarderen. Bij games weet ik dat het allemaal nep is, maar op het moment dat ik ze ook voor me te zien krijg? :o Dat is uncanny valley voor mij. Ik had ook een keer een blog/ervaring gelezen van iemand die in Japan zo'n VR had meegemaakt. Er waren twee games die hij speelde eentje was horror net als slenderman, de andere was een beetje sexueel getint(maar dus geen porno oid :+ ) dat hij een Engelse leraar/leerling was met een leerling/Engelse lerares (weet even niet meer wie wie ging onderwijzen _O- ). Hij vertelde dat hij zich erg ongemakkelijk voelde, want het leek net echt. Alle bewegingen en de manier van praten van haar. Bij een 'normale' game op een 'ouderwetse' scherm kun je desnoods wegkijken of weglopen, maar bij VR heb je die mogelijkheid niet. Daarom ben ik ook meer huiverig over het verloop van dit technologie. Op een gegeven moment denk ik dan aan de film The Matrix en Inception.

Maar goed ik vrees echt de dag dat we net als bij Wall-E op zo'n 'hover chair' liggen met alleen VR. Lang leve entertainment *O* zal ik dan maar zeggen :Y) .
En voor de jankerds die gaan komen: SDK Kits zijn over het algemeen veel duurder dan de uiteindelijke versie.
Het is niet netjes om te beginnen mensen jankerds te noemen. Als iemand het veel geld vindt, dan is dat niet per se janken. Daarnaast, de Oculus SDK was juist veel goedkoper dan het eindproduct is geworden, dus het klopt ook nog eens niet altijd.
Bij alle vorige artikelen werd er vooral over de prijs gesproken alsof het iets zei over de uiteindelijke consumentenprijs. En dat is niet per sť zo.
Hij zei ''algemeen'', de Oculus was een uitzondering.
maarja, het eindproduct is dan ook uitgebreider/geavanceerder dan de DK2...
Nou ja, die Minecraft presentatie die ze bij de E3 lieten zien lijkt mij persoonlijk leuker dan wat je met een Vive/Rift kan doen (en ik hou niet eens van Minecraft). Zelfs mogelijkheden om met de hele familie een bordspel over de hele huiskamer te spelen. Maar het prijskaartje is zo hoog dat dit onmogelijk een grote hit gaat worden.

Een tweede generatie waar de kosten gedrukt worden door massaproductie zie ik eerder aanslaan. Voldoende potentie in ieder geval.
Met betrekking tot de prijs; kijk maar naar de Occulus Ri... oh wacht :X
Ik denk dat de hololens in het bedrijfsleven een hele grote kans gaat hebben. Hoe gaaf is het om een manual of tutrial bij de hand te hebben als je ergens mee bezig bent. Of dat je bij het ontwerpen al live kunt zien hoe iets zal staan in een ruimte. Of als skype headset. Dit apparaat heeft ontzettend veel potentie. Ik denk dat de grote slag in het bedrijfsleven ligt (enorme markt) en dat de consument maar de kerst op de taart zal zijn (veel kleinere markt). Net zoals de mogelijkheid om te gamen. Erg mooi, maar meer een bijzaak.
Alles wat je nu noemt kun je veel makkelijker doen op je reguliere Windows PC zonder een apparaat op je hoofd van een paar duizend euro. Ik lees liever een PDF op mijn tweede scherm terwijl ik bezig ben op mijn eerste, dan dat ik dat moet doen in een gesimuleerde 3D-omgeving.

Ik zie Occulus Rift nog wel een succes worden. Hololons zal net als Kinect hopefloos floppen. Een nutteloze gadget zonder de wow-factor die echte VR geeft.
PDF lezen in 3D wereld? Hoe kom je er bij dat een Hololens daar voor bedoeld is.
Heb je wel al iets van Hololens gezien? En het applaudiseren gehoord? Door het WOW effect wat een Hololens demo gaf?

Over AR vs VR. VR zorgt voor een onbalans die mensen tot aan misselijk maken. Een heel groot nadeel. Dat niet technisch op te lossen is. AR heeft dat nadeel niet. Alle huidige nadelen van AR kunnen technisch opgelost worden. Zoals PoV. De eerste tethered Hololens had bijvoorbeeld een veel grotere PoV.

En praten over succesvol of floppen is het natuurlijk veel te vroeg. Hoe kom je erbij om daar nu al iets over te roepen?
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 29 februari 2016 19:47]

Heb je de techdemo gezien? Iemand die met iets mechanisch bezig is en waarbij hij / zij via de hololens een overlay op het te monteren geheel kan zien hoe iets gemonteerd moet worden. Of bij het maken van een design. je hebt een mockup staan die je via de overlay van de hololens kunt aankleden en realtime kunt aanpassen. Dit heeft in het bedrijfsleven een enorme potentie.
Het enige wat mij tegensprak was dat het gezichtsveld mega klein was. Volgens mij vertelde ze dat ook hier op Tweakers? Anyway, voor dit soort dingen is het gewoon belangrijk dat je goed kan kijken, vind ik dan.
AR /hololens principe heeft de potentie om de pc/tablet /smartphone/tv markt volledig op zijn kop te zetten vanwege het projecteren van virtuele schermen en interfaces in je normale omgeving.

VR is een mooie toevoeging aan pc' s , consoles , hometheatre voor een betere beleving.

Over 10 jaar heb je beide in 1 apparaat/headset. Voorlopig geef ik voor dagelijks gebruik het voordeel aan AR om mainstream te worden, m'n omdat het veel meer praktische oplossingen biedt in dagelijks gebruik voor iedereen.
Dat wordt echt gezellig op kantoor. Iedereen met zo'n kap op zijn kop!
Wie zegt dat we nog in een kantoor moeten zitten dan ?
Als je een virtuele omgeving hebt is dat in potentie precies het zelfde.
Veel goedkoper voor de baas, scheelt weer reiskosten/lease auto's :)
Toch weer bizar dat het alsnog alleen voor Canda/VS geld. Je zou denken dat men graag "zieltjes" wilt winnen voor de Hololens en dus een groter gebied probeert te bereiken.

Maar net zoals met andere MS producten beperkt men vaak tot de VS en dat is gigantisch jammer.
Filmpjes over de ontwikkeling van Fragments, RoboRaid en Young Conker. En ook nieuwe filmpjes over Skype en HoloStudio.

[Reactie gewijzigd door -8- op 29 februari 2016 19:47]

Als je geen Hololens hebt, kan je toch devven en emuleren.
http://www.windowscentral...ce=wpc&utm_medium=twitter

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True