Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Op de Vision Summit 2016 van Unity in Hollywood hebben Valve en Google aangekondigd het game-ontwikkelingsplatorm te gaan ondersteunen met hun vr-technieken. Valve gaat zorgen dat zijn SteamVR-techniek met het platform werkt, Google doet hetzelfde met zijn Cardboard.

vision summit 2016Valve-topman Gabe Newell was zelf niet aanwezig, maar kondigde in een korte videoboodschap aan dat SteamVR ook naar Unity komt. Daarbij krijgen ontwikkelaars van Unity toegang tot Valve's SteamVR-platform en vice versa. Ook ontwikkelde Valve een eigen rendering-plugin voor Unity om de natuurgetrouwheid en de prestaties te verbeteren. Newell sloot af met een 'Oprah-moment' waarin hij beloofde dat alle aanwezige ontwikkelaars een HTC Vive-headset zullen ontvangen.

Ook Google kondigde aan om Unity te gaan ondersteunen met zijn Cardboard-platform. Eerdere vr- of ar-apparaten die Unity ondersteunen zijn de Oculus Rift, Microsoft Hololens, Samsung Gear VR, PlayStation VR en HTC Vive. Met de bekendmakingen van Valve en Google biedt nu vrijwel elk groot bedrijf dat zijn zinnen op virtual reality gezet Unity-ondersteuning.

In het lijstje staat ook Sony's PlayStation VR. Dit systeem werkt bij iedereen die een PlayStation 4 heeft. Sony zei tijdens de keynote dat er '36 miljoen PlayStation 4-apparaten zijn'. Al die apparaten ondersteunen vervolgens PlayStation VR als de bril uitkomt. Ondanks dat de hardware in een PS4 niet zo krachtig is als die van high-end game-pc's, gelooft Sony dat ze een 'unieke en sociale' vr-ervaring kunnen gaan leveren.

Oculus-oprichter Palmer Luckey kon niet ontbreken tijdens de keynote. Hij kondigde aan dat bij een bestelling van de Rift een vier maanden durende trial-periode zit voor Unity Pro, een abonnement dat normaal 75 dollar per maand kost. Verder meldde Luckey dat er 'rond de 200.000 ontwikkellaarskits' zijn verzonden, waaronder de DK1- en DK2-apparaten. Het aantal bestelde Rifts in de voorverkoop werd niet duidelijk uit het gesprek, maar Luckey denkt dat het aantal van 200.000 in het niet zal vallen in vergelijking met de aantallen die dit jaar verkocht zullen worden.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Dus even lomp genomen heb je dus nu 3 platformen waar nu al enorme verschillen in zitten, een smartphone, een console en de PC's. (daarin heb je nu al 3 soorten, maar in de basis hetzelfde).

Vervolgens moeten devs dus binnen die 3 hun prio's gaan stellen, moet er nog ťcht toegevoegde waarde komen (de huidige youtube filmpjes van VR games.. matig op z'n best), en dat moet dan een wereldwijd succes gaan worden? Heb eerder het gevoel dat die markt in zo'n snel tempo versplinterd doordat elke grote jongen mee wil doen, je straks met een waslijst zit met wel/niet compatible apparaten.

Ik zal waarschijnlijk niet in de 'game genre' zitten waar VR de toegevoegde waarde kan bieden (buiten racegames), maar voor veel genre's vraag ik me nog steeds af waar VR z'n plaats daar moet vinden.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 februari 2016 12:03]

Vervolgens moeten devs dus binnen die 3 hun prio's gaan stellen, moet er nog ťcht toegevoegde waarde komen (de huidige youtube filmpjes van VR games.. matig op z'n best), en dat moet dan een wereldwijd succes gaan worden? Heb eerder het gevoel dat die markt in zo'n snel tempo versplinterd doordat elke grote jongen mee wil doen, je straks met een waslijst zit met wel/niet compatible apparaten.
Zo gaat het altijd met nieuwe technieken. In het begin duikt iedereen er bovenop en doet iedereen z'n eigen ding. Na een tijdje wordt het kaf van het koren gescheiden en blijven er een paar grote spelers over. Tegelijkertijd zul je zien dat er software wordt ontwikkeld om de verschillen tussen de systemen te verbergen voor de ontwikkelaars achter een abstractielaag. Unity, waar dit artikel over gaat, is zo'n abstractielaag. Met Unity kun je voor zowel pc, mobile en consoles ontwikkelen zonder zelf alle details te hoeven kennen. 3d-brillen zoals de Cardboard en de Rift worden al een tijd ondersteund, je kan er zo mee aan de slag.
Ik vind het een geweldig concept, in een programeertaal je software schrijven en dan kunnen compilen voor meerdere platformen. Dat was het oorspronkelijke idee van de programeertaal C. In de tijd dat C werd ontwikkeld had iedere computer zijn eigen machinetaal en betekende multiplatform dat je je programma zo vaak moest schrijven als je platformen wilde ondersteunen.
Ik vind Unity ook een ontzettende stap in de goede richting maar qua gebruikerservaring is Unity er voor mij nog niet helemaal. Ik draai de experimentele linuxbinary van de UnityEditor en die crasht nog te vaak.
Ook de talen die Unity gekozen heeft zijn niet de beste, namelijk javascript en C#
Unity is duidelijk ontwikkeld als klik en sleep taal. Om scripts te editen adviseren ze externe editors.
Toch kies ik voor Unity. Meteen iphone app, desktop games voor linux, windows er bij is prachtig.
Ook de talen die Unity gekozen heeft zijn niet de beste, namelijk javascript en C#.
Nu is dit vrij persoonlijk, maar wat is er mis met C# als taal in Unity? Mijn punten:
1. C# is een moderne taal die vrij high level is, maar ook low level mogelijkheden biedt.
2. Voor C, C++ en Java programmeurs is het vrij makkelijk over te schakelen naar C#.
3. Unity is/was gebaseerd op mono, wat eigenlijk .net voor unix is. Veel .net voorbeelden gebruiken C# als taal.

(Van javascript ben ik persoonlijk ook niet kapot, maar dat terzijde.)
Ik had het in de eerdere post willen noemen, maar stiekem wacht ik op een opensource variant van Unity. Een schil die dan compileert naar meerdere platformen.
C#, het is zeker subjectief maar "Yellow screen of death".
Ik heb 5 jaar terug een tijdje ontwikkeld in .net en ik ben super blij dat ik daar weer vanaf ben.
wiki linkje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Unity_%28gebruikersomgeving%29
Unity is een grafische schil voor de gebruikersomgeving GNOME ontwikkeld door Canonical voor het besturingssysteem Ubuntu. Unity werd voor het eerst meegeleverd met de netbookversie van Ubuntu 10.10. Het is ontworpen om efficiŽnt gebruik te maken van de beperkte schermgrootte van netbooks.
Heh, wut? Begrijp ik je verkeerd of vergis je je?
Dat is een heel ander stuk software dat toevallig ook Unity heeft. Het heeft niks te maken met de 3d-engine.
ah, dan vergis ik me. was al verbaasd dat Canonical helemaal niet genoemd werd.
Nou geweldig GabeN. Ik mag hopen dat dat VR gebeuren een succes wordt. Anders heb je 5 jaar lang weggegooid.
Nou geweldig GabeN. Ik mag hopen dat dat VR gebeuren een succes wordt. Anders heb je 5 jaar lang weggegooid.
Volgens mij zijn de meesten inmiddels wel overtuigt van de waarde van 3d. Bij televisies is het nog steeds een gimmick die meer frustratie dan plezier oplevert maar in de computer-wereld ligt het anders. De meeste mensen zijn onmiddellijk overtuigd van de voordelen als ze 1 minuut met een goede bril mogen spelen.

Er is nu natuurlijk nog een hoop hype en worden ze te pas en te onpas gebruikt maar er zijn genoeg toepassingen waar ze enorm op hun plaats zijn. Ik heb er wel vertrouwen in.
Ik niet om de volgende redenen:

1) Pc's moeten geupdate worden
Je hebt een hele krachtige PC nodig om nu VR op te kunnen draaien dit gaat een investering worden voor mensen die te overwegen is. Daarnaast moet de VR nog worden aangeschaft met meer dan $500 wordt het toch een hele investering.

2) Kabels
De kabels blijken in alle reviews echt een probleem te zijn, je wordt direct uit de 'VR' gehaald omdat je de kabels voelt.

3) Tijd
Veel mensen worden na een tijdje misselijk.

4) Gamen
Gamen kan op VR maar niet 'goed' het is een manier van games ervaren niet DE manier om games te spelen.
Dat is wel heel erg kortzichtig en kotertermijn denken, en wel om de volgende punten:

1. Momenteel zal het inderdaad een flinke uitgave zijn voor veel mensen, Oculus (als voorbeeld) focused zich daarom momenteel ook niet op de mid-range spelers maar op de high-end spelers. Ter zijne tijd zal de benodigde hardware niet langer high-end zijn maar mid-range, misschien zelfs wel low-end zijn. De huidige benodigde systeem eisen zijn geen eens zo heel strikt. Een beetje gamer/enthousiast heeft vele malen duurdere systemen samengesteld.

De HMD is met 741 euro (om naar Nederland te halen) inderdaad aan de hoge kant, deze wordt echter nog niet op massale schaal geproduceerd. Zodra dit wel het geval is, de techniek goedkoper is, er meer producenten beschikbaar zijn en er meer geÔnvesteerd wordt in VR zal dit, zoals met alle producten, een stuk goedkoper worden. Dit is een simpele trend wat zich al jaren voordoet in de hardware wereld.

2. De kabels zijn inderdaad irritant. Dit is dan ook de reden dat Oculus zich voornamelijk richt op een seated-experience. Dit kan echter opgelost worden na mate de technieken om dit draadloos voor elkaar te krijgen gigantisch opschieten. Een, simpel en huidig, voorbeeld is momenteel de GearVR of zelfs een Google Cardboard. Zodra de hardware van telefoons nog sterker en beter worden kon VR wel eens helemaal draadloos gaan.

3. Ik werk momenteel al 3 jaar met Virtual Reality en de realiteit wat ik zelf heb ondervonden is dat mensen om 2 dingen misselijk worden: Lichamelijke afwijking (denk voornamelijk aan het evenwichtsorgaan) en een te lage framerate. Het eerste is spijtig genoeg weinig aan te doen, dat laatste echter wel. Ontwikkelaars moeten zorgen dat de applicaties, wel is waar op de minimale systeem eisen zoals gesteld wordt bij de hardware, ten alle tijden perfect loopt. …ťn enkele framedrop kan al een reactie veroorzaken. Na mate de hardware zich verder ontwikkeld zal dit makkelijker worden.

4. Wie zegt dat dit niet DE manier is om te gamen? Mijn vriendin gamed graag op de console. Ik game graag op een PC. Beide manieren van gamen zijn volledig anders. Zij speelt graag RPG's en simulatie games waar ik graag FPS en RTS games speel. Beide voorbeelden zijn volledige andere manieren om te gamen. Persoonlijk kan ik niet wachten op de game waar ik ook daadwerkelijk moet bukken of iets moet ontwijken. Over een 'virtuele' leuning moet hellen om een puzzel element op te kunnen lossen. Voor mij is dit zeker DE manier om te gamen.


Al in al probeer je hier een mening op te leggen waarbij ik zelf het idee heb dat je nog nooit VR hebt ervaren buiten een simpele Google Cardboard tijdens een presentatie met een half-gare telefoon en niet geoptimaliseerde ervaring/game om. Terwijl ik dit aan het typen ben komt er weer een zeer tevreden klant uit onze demo-room, volledig weg geblazen door wat een set-up als de HTC Vive wel niet voor elkaar kan krijgen.
1 wordt sowieso door te wachten verholpen. Over 5-10 jaar kunnen telefoons waarschijnlijk zelfs volwaardige VR renderen, dan is 2 ook meteen verholpen. Dat misselijk worden is persoonsgebonden, achtbanen zijn ook niet voor iedereen. 4 is natuurlijk ook iets wat niet VR in de weg zal staan, aangezien er ook genoeg games zijn voor mobile, dat is ook niet "volwaardig" gamen, maar er gaan miljarden in om.
Meer ondersteuning = meer toegankelijk = meer content. Dus het is best geweldig ja.
Ook Google kondigde aan om Unity te gaan ondersteunen met zijn Cardboard-platform.
Ik snap niet helemaal wat ze nog gaan doen. Unity heeft al support voor Cardboard, je kan het zo selecteren als output-platform en dan komen er kant-en-klare APK's uit rollen. Ik heb eergisteren nog een demo gekregen van een bevriend programmeur.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11 februari 2016 12:47]

Ik heb geen unity ofzo maar kan je ook voor de gear vr content maken
Volgens mij is dat het zelfde.
Alleen de input van de bril krijgen is anders.
zeker goed nieuws. Hoop echt dat SteamVR en VR in algemeen nu goed van de grond gaat komen.
Het is elke keer geweldig gamen met de DK2 ondanks de mankementen.
Juich het alleen maar toe meer samenwerking meer support voor Game Engines(niet alleen unity)
Leuk dat ze allemaal op de Unity hype train springen maar niet iedereen zit te wachten om met Unity aan de slag te gaan. Wat met andere engines zoals Unreal of de source engine van valve zelf? Of andere kleine indie engines gaan die makkelijk gebruik kunnen maken van deze technologieŽn? Gaat een nieuwe "exclusief" oorlog worden als ontwikkelaars maar 1 VR bril gaan ondersteunen of betaald worden om dit te doen.

[Reactie gewijzigd door Grompie op 11 februari 2016 12:11]

Eerder heeft de HTC Vive Unity-ondersteuning gekregen, maar die werkt juist op SteamVR?
3 announcements van Gabe.....hl... ach ja laat ook maar.
Wel aardig van ze dat ze niet alleen voor source gaan :)

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 11 februari 2016 12:59]

Mooie ontwikkelingen Steam en Google \\ ^.^// nu is het wachten op de nieuwe processors en videokaarten en intussen zal VR op de markt en getest zijn.
Of, wachten op de nieuwe ontwikkelingen met VR. Als eye-tracking goed werkt, zal de gpu heel veel minder belast kunnen worden. Je hoeft namelijk maar een heel klein stukje scherp te renderen, de rest van het beeld kan je op veel lagere kwaliteit gaan renderen. Dit zou kunnen resulteren dat games op VR minder zwaar voor je gpu zijn dan als je het op een monitor zal spelen.
Inderdaad een goed punt en mijn eerste gedachte is ook wachten op eerst de komende techniek van AMD en dan de testen van VR op deze kaarten afwachten en dan nog kijken hoe VR zich verbeterd.

Ik wou een Intel systeem bouwen met een i5 6500T en een 750TI voor een 1151 micro moederbord maar met dit moederbord en processor kan ook wel met een 960 of 970TI draaien.

Een 980TI gaat mij te ver ook al zou deze kaart ideaal zijn voor VR op het moment maar ik wacht liever een jaar of langer en kijk naar hoe AMD en VR zich ontwikkeld :)

Welke set-up heb jij nr12 en wat verwacht jij van VR op het moment en volgend jaar ?
Gabe is toch die man die ons ook 3 episodes van Half-Life 2 beloofde?
Deze man is te vertrouwen!


( ;) Ja het zit diep.)

[Reactie gewijzigd door nexhil op 11 februari 2016 11:49]

O ja zeker , ga maar na Unity is engine 5 , Half Life 2 heeft 2 episodes gehad,
5-2 is 3 Half Life 3 confirmed :+ (heel erg slecht weet ik :9 )
Ik zag die video en er viel mij wat op:
- Gabe z'n haar in 3 'punten'. (links rechts en midden)
- Een baard als de gnome uit hl2 episode 2 (die je in de raket kon stoppen voor een achievement) en een bril die niet veel afwijkt van de bril van dr Kleiner.
-Drie announcements.
HL3 confirmed! ;)

[Reactie gewijzigd door Chicane600 op 11 februari 2016 18:14]

Gabe is toch die man die ons ook 3 episodes van Half-Life 2 beloofde?
Wellicht verkocht HL2 niet goed genoeg... ;-)
Ze hadden ook nooit HL2 Episode 1 HL2 Episode 2 moeten doen na de erg succesvolle Half-Life 2, en gewoon toen Half-Life 3 met een getwiekte engine van Half-Life 2 moeten uitbrengen, nee woord een beetje misselijk van al die beloftes en niks waar maken.

Het is al weer meer dan 10 jaar geleden toen Half-Life 2 uit kwam op de PC :-(
Strikt genomen waren er 3 episodes:
1: Half -Life 2
2: HL2 Episode 1
3: HL2 Episode 2

:-)

Maar ik denk dat je wat anders bedoelt ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True