Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Google werkt volgens een nieuw gerucht aan een opvolger voor zijn Cardboard-vr-brillen die meer lijkt op Samsungs duurdere Gear VR-bril. Ook zou Android ingebouwde ondersteuning voor virtual reality moeten krijgen, aldus de Amerikaanse zakenkrant Financial Times.

Waar Cardboard een kartonnen vr-bril is die voor het scherm en de sensors vertrouwt op de telefoon en waarbij gebruikers de bril zelf tegen het hoofd moeten houden, zou de opvolger meer op de Samsung Gear VR moeten lijken en onder meer een hogere resolutie en een lagere latency moeten ondersteunen, claimt de Financial Times. Samsung levert de Gear VR bijvoorbeeld met een hoofdband, waardoor gebruikers het apparaat langer kunnen gebruiken.

Voor vr heeft Google nu een Cardboard-app en compatible apps in de Play Store. Hoe de ingebouwde ondersteuning voor vr zou moeten werken, is vooralsnog onbekend. Het ligt voor de hand dat er een interface komt voor Android dat volledig werkt met de besturing van de nieuwe vr-bril, zodat het mogelijk wordt om Android in vr te besturen.

Google bracht zijn eerste Cardboard in 2014 uit. Er zijn inmiddels veel modellen verkrijgbaar, met prijzen vanaf een paar euro. De Financial Times noemt het waarschijnlijk dat de vr-functies in Android op Googles ontwikkelaarsconferentie I/O naar buiten komen, terwijl de nieuwe vr-bril net als Nexus-smartphones in het najaar uitkomen.

Google Cardboard

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Ik heb het nooit geprobeerd, maar hoe zit het met de latency enzo bij Android apps? Gezien mijn i7, gtx980 bij sommige oculus demos al moeite hebben, kan ik mij voorstellen dat op zo een phone je niet veel verder komt dan wat lo-res 360 youtube?
Op mijn samsung galaxy s4 heb ik ervaren dat de meeste android apps vrij weinig latency hebben. Maar je praat dan ook over een hele andere markt. Op de pc markt worden games gamaakt die bijna aleen draaien op de hi-end appratuur terwijl de android markt gericht is om een app op zoveel mogelijk toestellen te laten draaien. Om dit te bereiken word bijvoorbeeld de grafische kwaliteit omlaag gebracht om de drempel voor het vloeiend draaien van de applicatie te verlagen.
En zelfs na die grafische kwaliteit zo erg omlaag te brengen is er nog steeds een gigantisch probleem met batterijen die in no-time leeg zijn en mobieltjes die oververhit raken. Met cardboard was dat niet een dergelijk groot probleem, want het idee achter cardboard was juist dat je het niet lang achter elkaar zou gebruiken (en dus geen head straps en zo), maar met Gear VR en Google's nieuwe pogingen vraag ik me toch echt af hoe ze dat alles willen oplossen. Persoonlijk blijf ik erg sceptisch erover of mobiele VR meer kan zijn dan alleen consumptie van erg simpele media. Zelfs complexere VR films (met dus beperkte positional tracking en natuurlijk 3D) zijn eigenlijk buiten de range van wat mobieltjes aan kunnen.

Hoe dan ook, haalt niet weg dat al die problemen misschien wel gewoon binnen 5 jaar op te lossen zijn, dus als je het als lange termijn investering van Google ziet dan kan het op zich echt wel geweldig goed uitpakken nog. Alleen op dit moment blijf ik mobiele VR meer een gimmick vinden en kan het (nog) niet in dezelfde categorie worden geplaatst als desktop VR.
Mobiele VR is een kwestie van tijd. Het is een kwestie van tijd voordat smartphones worden uitgerust met de benodigde sensoren, schermverversing (90hz+), 3D camera + algoritme voor positiebepaling. Ik verwacht dan ook binnen enkele jaren een soort van "VR ready" smartphones. Google en Apple zijn hier breed op aan het inzetten. Een alternatief kan zijn dat ze, net als Samsung met de Gear VR, een bril uitbrengen waar die benodigde betere sensoren in zitten en mogelijk daarnaast positiebepaling.

Over de batterijduur: mobiele VR zal waarschijnlijk niet zo zeer gericht zijn op gaming, maar consumeren van media. Webbrowsing, films, zaken die niet zo CPU heavy zijn. De grootste energieslurper in smartphones is op dit moment het scherm en dat mag op vrij lage lichtintensiteit worden gezet als je er in een gesloten doosje naar kijkt. Browsing in VR zal wellicht wel iets intensiever gebruik maken van de CPU/GPU dan 2D browsing, maar niet veel. Ze kunnen er ook voor kiezen om de houder van een eigen accu te voorzien om die extra sensoren van stroom te voorzien.

Een techniek waar ik me al even in verdiep en waar ik veel potentie in zie ten opzichte van mobiele VR is WebVR (zie bijvoorbeeld A-frame). Met die techniek kun je lichtgewicht 'VR websites' maken en dus geen energieslurpende games. Het gaat dus vooral om VR interfaces en geen high detailed ervaringen. Dat wordt de grootste uitdaging voor VR ontwikkelaars, net als dat het voor app ontwikkelaars een uitdaging was om leuke maar eenvoudige games voor smartphones te maken.

-Edit-
Overigens werk ik zelf voornamelijk met de Oculus DK's en heb de CV besteld. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar high-end VR, maar uiteindelijk zie ik veruit grootste gedeelte van de markt vooral mobiele VR gebruiken. Die willen geen dure PC, VR bril en draden.

[Reactie gewijzigd door Shaflic op 8 februari 2016 11:42]

Het is een kwestie van tijd tot de juiste schermen en juiste sensoren in mobieltjes zitten, maar er zijn ook grotere roadblocks: enerzijds technisch: schermen worden al tijden niet meer significant energie zuiniger en batterijen worden al tijden niet meer significant beter en anderzijds praktisch gezien bied VR bij media consumptie niet heel veel meerwaarde boven een gewoon smartphone scherm. Het grootste voordeel is nog wel gewoon het efficient benutten van de resolutie, maar dat heeft in de essentie niks met VR te maken (alhoewel ik wel veel potentie zie in het vervangen van monitoren door VR brillen). Maar daar buiten om zodra je 3D (dus niet alleen die vage stereoscopische videos waar er veel van zijn maar die nooit echt diepte hebben) 360 content wilt streamen of wilt gaan browsen op een manier die VR benut (zoals met WebVR) dan hebben we het echt wel over een stuk stuk zwaardere toepassingen dan huidige mobiele applicaties. (En trouwens, WebVR is juist meer energie slurpend dan een applicatie... dus begrijp die stelling niet helemaal van je.) Veel van de huidige Gear VR content is juist daarom nauwelijks VR, want alles wat het doet is een groot 3D scherm benutten... leuk en wel, maar een relatief kleine meerwaarde vergeleken met 'echte' VR.

Laat duidelijk zijn, ik zeg niet dat mobiele VR nooit een succes zal worden, maar voor nog een hele lange tijd zal desktop VR zo erg voor lopen dat simpelweg alle ontwikkelingen die de maatschappij echt zullen veranderen op dat vlak liggen. En juist dat soort ontwikkelingen zullen de grote massa naar VR drijven, niet de zeker leuke, maar erg gimmicky mobiele VR oplossingen.

Waar ik trouwens nog wel extreem extreem veel potentie in zou zien is als Google een spec maakt om vanaf een PC via bijvoorbeeld Lifi naar smartphones het beeld te streamen. Dat zou relatief goedkopere VR headsets mogelijk maken zonder veel van de grootste nadelen van mobiel VR.
De demos die ik heb geprobeerd werken alleen als je langzaam beweegt. Of de schermen van mijn LG G2 en nu G4 zijn te traag. Het is onbruikbaar om echt iets leuks mee te doen, maar leuk als een concept. Het kan ook aan de demos liggen want de simpele Google demos doen het op zich goed, maar een beetje grafische demo is niet te volgen.

De G4 heeft dan natuurlijk wel weer een hoge resolutie wat veel verschil maakt. Ik denk dat je eigenlijk het liefst op 4k per oog wil zitten, want zelfs op de 2560x1440 van de LG G4 kun je de subpixels nog zien!

Voor 50 euro kun je redelijk fatsoenlijke houders kopen voor je telefoon, maar ik begin er niet aan vanwege de latency.
Dat je de pixels op een G4 kunt zien ligt dat aan de resolutie van het scherm of gebruiken de app developers een lagere resolutie om de boel nog een beetje vloeiend te krijgen?
Je zit zo dicht op het scherm dat je die pixels ziet.
Daar heb je een hogere resolutie voor nodig. Dat heeft niet veel te maken met de resolutie van de apps. Al zal dat zeker niet meewerken en zul je de pixels van de beelden ook kunnen onderscheiden.
Dat ligt aan de resolutie, geeft hij ook aan. Je moet inderdaad denken aan 4k per oog voordat je het niet meer begint te zien, maar dat is zelfs voor high end PC's erg veel om daar nog mooie games/apps mee te tonen. De reden dat je voorlopig nog wel pixels zal blijven zien in alle VR oplossingen. Ik denk dat we voorlopig nog wel even ver weg zijn van een perfecte VR ervaring. Zelfs de oculus rift etc doen momenteel toch concessies om het nog een beetje beschikbaar te houden voor een breder publiek.
De founder van de Oculus rift denkt dat je zelfs ongeveer 8k *per oog* nodig hebt om geen pixels meer te zien: http://arstechnica.com/ga...nt-enough-for-perfect-vr/ en hij heeft het over 500 hz om geen lag meer te zien. Dat zal nog even duren ! Samsung is momenteel bezig om 11k displays te maken, dat zal al een flinke verbetering zijn, ze hopen in 2018 een prototype te hebben: http://www.extremetech.co...t-can-create-3d-illusions
Lijkt mij dat hij de fysieke pixels bedoeld, gezien hij heeft het over subpixels en die heeft de ingame resolutie niet ;)

Zelf heb ik een S6 met de Gear VR (veel betere lenzen dan dat Google cardboard ding) en je kan zo ontzettend duidelijk pixels zien dat ik denk dat 4k per oog nog niet genoeg is, om de pixels volledig te laten verdwijnen...

Geeft niet, de ervaring is wel heel leuk overigens, alleen de R van VR komt dan niet echt tot leven (gezien de realiteit ver te zoeken is xD).

Het trage reageren van de G4 heb ik met mijn S6 ook bij een Google Cardboard en niet bij de Gear VR dus dan zal de Google VR ook wel van extra sensoren voorzien moeten worden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 februari 2016 08:38]

Ja, dat ligt aan het scherm. Je zit er gewoon te dicht bovenop met je ogen.

Dat levert de komende jaren nog twee belangrijke obstakels op:
- De resolutie van huidige schermen is niet hoog genoeg
- De rekenkracht van GPU's is niet hoog genoeg

Het wordt overigens wel een interessant onderscheid straks, hoe een spel eruit ziet op FullHD 60fps en hoe je de details omlaag moet zetten om VR/4k 90fps te krijgen. Het feit dat VR hoge resolutie en hoge framerate vereist zal betekenen dat een spel er niet meer zo mooi zal uitzien als je overschakeld naar VR.
Ik heb een VRbox voor mijn lg g4 gekocht. werkt prima en pixels vallen niet echt op hoor.
En traag absoluut ook niet
Alleen het probleem bij mij is dat de g4 na ong 30 minuten gebruikt te hebben uit valt door de hitten (Ik kijk alleen maar een YouTube video )
Heb jij er ook last van ?
Mijn toestel is nog nooit uitgevallen door de hitte.

Als het werkt wil ik bij een aanbieding nog wel eens kijken naar zo'n houder, want het blijft echt tof.
Trouwens de genoemde resolutie is ook al op de G3 !
Ik hoop dat Cardboard VR hiermee niet verdwijnt. VR voor een paar euro is mijns inziens geniaal.
Verdwijnen gaat het zeker niet. De doelgroep voor bijde producten is namelijk vrij verschillend. En er zijn natuurlijk tal andere bedrijven die het Cardboard-concept hebben overgenomen.
Is dat niet koppijn ondersteunend zo een scherm dicht op het gezicht in het donker. Krijg al koppijn als ik in de slaapkamer met mijn mobiel in t donker aan t klooien ben en dan is de afatand toch ieta verder.
Heb zelf de cardboard en voor het geld geweldig goed. Al zoveel verbaaste reacties ermee gekregen. Met de bijgevoegde klittenband makkelijk een hoofdband te maken, en met wat schuim/ zacht materiaal een mooie rand om de doos doen. Zelf weet ik niet zeker of dit net zo succesvol gaat worden als de cardboard, want aan de headtracking van je tel zelf heb je toch genoeg?

Behalve als je wilt gaan gamen, maar dan lijkt mij een vive of oculus toch wel aantrekkelijker.
head tracking bij cardboard drift een beetje, en dat kan vervelend zijn als je niet op een draai stoel zit.

dat gebeurt een stuk minder snel met een goede 2e sensor in de headset.
Rooten je device en Xposed installeren. Deze heeft een extra module voor VR om dit driften tegen te gaan. Ik heb zelf nergens last van met een Chinese VR Box.
root zorgt er helaas op mijn telefoon voor dat bepaalde functies permanent geblokkeerd worden(beveiligings/privacy functies, betaaldiensten)
Het valt me op dat tweakers in hun berichtgeving Playstation VR nooit noemen.

Andersom lees je wl een laatste alinea van: "Ook google, samsung en microsoft werken aan de VR oplossing. Apple zou volgens de laatste geruchten ook bezig zijn met een groot VR project."
ik vraag me af, het scherm zo dichbij je oog, komen er geen stralingen van af dat schadelijk kan zijn voor de ogen ?
ow; we krijgen dan een Google PlastiCase ipv een google CardBoard ???

op maat van een nexus? of zouden ze bv voorzien dat je zowat elke telefoon kan gebruiken met een hoog resolutiescherm dmv een soort adapter-slot waarmee je de telefoon in de headset kan schuiven?

mogelijk zelfs gewoon af te printen met een 3D printer (kan je tegenwoordig vrij goedkoop laten doen h) zodat ze die dingen bv in grote hoeveelheden kunnen leveren zonder telkens manuren te moeten steken in het bijvoegen van een adaptertje voor jouw specifieke telefoon. (maar bv dat ze wel voor de laatste nexus iets meeleveren in de doos)

van zo'n adaptertje moet je je trouwens niet teveel voorstellen, dat zou dan gewoon een stukje plastic zijn dat je om je telefoon doet zodat je telefoon + adapter als een soort van universele cartridge werken voor de bril; denk bv aan hoe de eerste CD-rom's werkten (daar moest je je cd'tje ook eerst in een speciale behuizing (adapter dus) steken, en dat ding schoof je dan in de cd-rom speler; het grote voordeel hiervan was wel dat je cd's krasvrij bleven, nadeel is dat je vaak maar een paar van die cd-cartridges had dus als je vaak wisselde van cdrom was dit niet zo ideaal; maar bij mij kwam bv de eerste c&c (cd1) nooit uit dat ding omdat ik die game zo vaak speelde; bijna constant (we spreken DOS-tijdperk, begin jaren '90). zie hier voor wat ik exact bedoel: https://www.google.be/sea...source=lnms&tbm=isch&sa=X
Als het ding op de Gear VR lijkt dan zullen er extra bewegingssensoren in zitten waardoor de tracking soepeler verloopt. Daarnaast zullen er waarschijnlijk ook hardware knoppen toegevoegd worden zodat je door menu's kan navigeren.
Als een Nexus 6P erin past, dan past vrijwel alles erin qua formaat. Google zal wel kiezen voor een generiek bevestigingssysteem ipv dit op maat te maken van 1 model, schiet je jezelf mee in de voet.

Een VR bril van Google voor enkele tientallen euro's, waarom niet? Ik heb zelf ook al op het puntje gestaan om een model van 20 via Gearbest te bestellen, maar nog niet gedaan. Niet iedereen is in de markt voor een Oculus of Vive, wegens (momenteel) te duur/overkill. Naast de headset heb je bovendien nog een killer set-up nodig om de boel te draaien, die eerste generatie zal voorbehouden blijven voor de echte liefhebbers met een flinke portefeuille.
Zow.. iets minder koffie volgende keer :P Wat een verhaal hey.
Ik snap de -1 maar moest tegelijk ook behoorlijk gniffelen.
Da's zo jammer aan Tweakers soms he. Beetje humor voegt best wat toe aan een artikel/reactie ook al is het niet helemaal ontopic. Ik heb het filter iig niet aan staan, want de leukste en uitdagenste reacties staan vaak op -1 helaas.
Terwijl humor een 0 moet krijgen. Soms is het best leuk. Zolang er niemand echt beledigd wordt vind ik een 0 meer op zijn plaats. Zeker in dit geval. Maar goed mis moderatie is dagelijkse kost.

En dan nu ontopic.

Vind het een prima zet van google. Eerst een goedkope/simpele versie uitbrengen. Zijn mensen er verslaafd aan dan een duurdere/luxere versie uitbrengen voor de mensen die willen.
aan een cardboard verslaafd geraken? die dingen zijn leuk om te ontdekken wat VR juist is, maar verslaafd zal dat je absoluut niet maken; je hebt bv je handen niet vrij wat enorm veel afdoet aan de beleving.

dit keer blijft de koffie in de kan en ga ik niet elaboreren; ;)
Hehe. Verslaafd was misschien ook niet de juiste benaming. Bedoelde ook meer kennismaken met. Komt waarschijnlijk door het gebrek aan koffie :)
hier, een redbull.. krijg je vleugels van :)
:( }:O (rode koe, damn bijna een stier)

[Reactie gewijzigd door bogy op 8 februari 2016 16:30]

Ja maar dan mag ik niet meer typen. Tenzij jij handsfree kan typen ;)

En ja mensen wij zijn minnetje aan het verzamelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True