Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

In de strijd om de virtuele wereld heeft Apple nu een virtualreality-expert ingehuurd. Het gaat om Doug Bowman, voormalig hoogleraar computerwetenschappen aan de Virginia Tech-universiteit. Bowman is expert op het gebied van volledige virtual reality en augmented reality.

Daarmee lijkt Apple zich op te maken voor een inhaalslag op Facebook, Alphabet, Microsoft en Samsung, schrijft de Financial Times. Bowman kwam onlangs in dienst bij Apple nadat hij een sabbatical had genoten. Voor zijn tussenjaar was hij directeur van het centrum voor mens-computerinteractie van de Virginia Tech.

De ervaring van Bowman omvat virtual reality waarbij de gebruiker volledig ondergedompeld wordt in de ervaring, zoals met een gesloten vr-bril en bijbehorende geluidservaring, vergelijkbaar met een Oculus Rift, HTC Vive of Cardboard-ontwerp naar Googles ideeën. Daarnaast hield hij zich ook bezig met augmented reality, waarbij informatie over de bestaande omgeving heen geplaatst wordt, zoals bij Microsofts HoloLens of Google Glass.

Vooralsnog heeft Apple enkele octrooien aangevraagd voor vr-headsets voor smartphones en heeft het enkele acquisities gedaan in het veld, waaronder emotieherkenningssoftware Emotient, het Duitse Metaio en het Zwitserse motioncapture-bedrijf Faceshift. Eind vorig jaar kreeg Bowman met Virginia Tech nog 100.000 dollar toegekend door Microsoft voor onderzoek naar het gebruik van de HoloLens.

De markt voor virtual reality en dergelijke zal volgens zakenbank Goldman Sachs in 2025 rond de 80 miljard dollar omvatten. Wat Apples plannen met vr of ar zijn, is niet duidelijk. Het bedrijf wilde niet reageren tegenover de FT en heeft nog praktisch niets losgelaten over eventuele plannen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Is dit niet gewoon jezelf indekken? Het is nog maar de vraag in hoeverre VR definitief aanslaat, momenteel is het voornamelijk nog een hype.

Gezien de vele patent aanvragen etc van Apple en kijkend naar hoeveel er daadwerkelijk gebruikt zijn voor hun producten verwacht ik niet direct een aankondiging van Apple dat ze iets met VR doen. Krijg meer het gevoel alsof ze gaan uitzoeken f en wt ze ermee kunnen.
Uiteraard is het indekken. Er is geen andere keus.
MS is te laat in de telefoonmarkt gesprongen en zie wat ze dat kost. Als een bedrijf begint met het ontwikkelen v/e product als de concurrebtie al flink aan het cashen is dan is het vaak zeer moeilijk EN kostbaar een plaatsje in de markt te veroveren.
Indekken daar doet Apple niet aan. Apple zal wel iets hebben gezien dat hen doet besluiten dat ze een beter VR product kunnen maken want dat is hoe Apple werkt. Apple kijkt rond en leert uit de fouten van anderen om een goed product op de markt te zetten. Apple verdient zijn geld door in markten te stappen waar andere fabrikanten tot nu toe niet in geslaagd zijn geld te verdienen maar waar Apple een model voor ontwikkeld waar wel geld mee verdiend kan worden.

Microsoft zat al in de smartphone business voor Apple er zich mee bemoeide. Microsoft had met UMPC al een tablet voor Apple met de iPad kwam. Maar dat waren allemaal producten die geflopt waren.

Of er ook daadwerkelijk een VR product komt is een andere zaak want ook Apple kan nog steeds tegen obstakels aanlopen.
Maar dat waren allemaal producten die geflopt waren.
geflopt is ietswat overdreven. Het waren alleen producten voor een beperkte afzet markt, waar apple mikt op iets bouwen wat bij iedereen aanslaat. (of ze daar voor je persoonlijke situatie succesvol in zijn is een tweede).
Ik heb de indruk dat het imago van Microsoft de laatste jaren zwaar is bijgeschaafd als ik zo een reactie lees. Blijkbaar zijn de rollen helemaal omgedraaid. Ik sprak vroeger over Apple zoals jij nu over Microsoft praat en vice versa. Dan doel ik niet op jou persoonlijk hoor. Alles ging toen over cijfers en over hoe dominant Microsoft wel niet was, hoe irrelevant Apple wel niet was en zo verder.

Dat is het tijdperk waar we nu over spreken. Windows Mobile ging de wereld veroveren en ook UMPC's zouden dat gaan doen. Ik werkte toen voor Intel en een van mijn taken was voorzien dat zoveel mogelijk kleine PC bouwers in de benelux UMPC''s gingen maken. UMPC's waren een big thing en zouden de wereld gaan veroveren. Echt waar. De geschiedenis leert dat het een grote flop is geworden.
De uitvinder van het wiel werd ook pas gewaardeerd toen het werd toegepast op een wagen. Het wiel is niet geflopt. Zo ook de Microsoft tablet/mobiel die te vroeg op de markt kwam met hardware die niet echt geschikt wa of instabiele software ( mobiel) die de toepassing geen goed deed en ruimte maakte voor concurrentie.

In 2015 heeft Microsoft het innovatie doel weer volledig waargemaakt maar zoals altijd krijgen ze niet de waardering daarvoor. Ik denk niet dat behalve de investeerders daar echt iemand van wakker ligt.
Maar de Lumia 950, de surface 4, de surface book en de band 2 zijn allen toonaangevend in hun marktsegment. Niet met dezelfde marketinginvasie die Apple toepast en niet met gelikte weredwijde presentaites waarin superlatieven de hoofdmoot van de teksten vormen. Dat is ook nooit de toonzetting geweest bij MS. Daar speelt zakelijkheid en specs een belangrijker rol dan design en uitstraling zoals bij Apple. Uiteindelijk hebben ze beiden hun doelgroepen.
Dit geeft het verschil op een leuke manier aan: https://youtu.be/EUXnJraKM3k
Ik volg je aardig in je bewering, en ik geloof ook dat Apple daar naar streeft, maar het mag wel wat genuanceerder. Alsof Apple niets maakt wat flopt. Ze hebben tientallen producten gelanceerd die geflopt zijn (wat op zich niet erg is, als je er maar uit leert).

Om verder te gaan op jouw voorbeeld van de UMPC en je bewering dat MS er eerder was dan de iPad. Apple was 5 jaar daarvoor gestopt met de Apple Newton wegens geflopt, veel mensen zijn hier blijkbaar te jong om zich dat te herinneren.
De markt was er toen niet klaar voor, de Newton kreeg goede reviews maar de noodzaak ervan was er niet en het was duur.
Ik ben oud genoeg om de Newton te kennen hoor. Maar je hebt gelijk hoor.Als ik spreek over Apple dan spreek ik altijd over het Apple van Jobs nadat hij terug aan trad als CEO. Het gedeelte Apple onder Sculley bezie ik niet echt als het Apple dat we kennen. Ze waren toen zelfs zo gek om MacOS in licentie te geven. Maar goed vermits Apple niet failliet is gegaan blijft het inderdaad wel Apple geschiedenis Maar het is duidelijk dat Apple helemaal van strategie is veranderd en als mensen vandaag over Apple spreken zal het vooral dan toch gaan over de vernieuwde Apple strategie en niet over die van frisdrankenverkoper die ooit Apple leidde.

Maar eerlijk is eerlijk al zwierde Jobs de Newton direct in de vuilbak toen hij terug bij Apple kwam ik haal het graag als voorbeeld aan als de originele PDA/Smartphone/Tablet ;)

Ik zal dan ook mijn originele reactie toelichten als "Indekken daar doet Apple sinds de terugkomst van Jobs en ook onder Cook niet aan". :P

[Reactie gewijzigd door monojack op 22 januari 2016 16:01]

VR is niet echt een hype, in de zakelijke/industrieele sector wordt VR al veelvuldig ingezet, alleen nu kan het allemaal nog goedkoper en is het ook 'eindelijk' wat betaalbaar voor de 'normale' consument..
Apple is een kleine speler als het gaat om patentaanvragen. Samsung doet er letterlijk 10x zoveel (4000+ vs 40000+).
Ik denk sowieso dat je geen aankondiging kunt verwachten tot ze een product hebben gemaakt waar ze n tevreden over zijn n dat binnen een paar maanden in de distributie kan gaan.

Tot die tijd blijft het waarschijnlijk een top secret project.
Er was een tijd dat Apple als eerste wi-fi in hun laptops had. Maar tegenwoordig hobbelen ze overal achteraan.
Apple is niet de koning van innovatie maar van timing.
Zelf zou ik zeggen van het uitgewerkte product. Uitvergroot zijn Microsoft en Google de techneuten die een technische oplossing maken en Apple de designers die een werkbare oplossing maken.
Vergelijk met een website gebouwd toch een techneut met veel mooi complete features die niet helemaal soepel werkt/te complex is en een website van een designer die er gelikt uitzet, soepel werkt maar wel wat features kwijt is.

En ja, ik chargeer. Ook bij Apple zitten techneuten die goed technische werk verrichten en bij Microsoft en Google zitten natuurlijk ook zeer goede designers. Het gaat me vooral om de (lekker subjectieve) sfeer van het eindproduct, vooral bij nieuwe producten...
Ik zou eerder zeggen van marketing.
Ze leveren nog steeds de trends. Ze zijn zelden tot nooit de eerste geweest, wel vaak de eerste die de trend zet door een functionele implementatie. En dat gebeurt nog steeds, van vingerafdruk tot aan pressure gevoeligde displays.
Valt mee hoor. 3D touch en Touch ID waren dingen waar Apple mee voorop liep of loopt.
Daarmee lijkt Apple zich op te maken voor een inhaalslag op Facebook en Alphabet
Daarmee klinkt het alsof ze nog niets met VR doen. Misschien zijn ze achter de schermen al wel een mooi stukje gevorderd met hun product. Ze doen immers zelden tot nooit aan "sneak previews" voor nieuwe producten.

Nu heeft FB natuurlijk al wel de Rift. Maar volgens mij is die nog niet in de verkoop.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 22 januari 2016 10:48]

De rift is in de voorverkoop.

1e levering aan de preorders is in Maart.
2e levering aan de latere preorders is in Juni
Het is niet zo zeer 2e levering, het is gewoon als je nu besteld dan krijg je het pas in juni.. Tussen maart en juni wordt ook gewoon geleverd, namelijk de mensen die nog geen dag na preorderen bestelde was de verzending al weer pas begin april, etc..
Zoals het artikel al goed aangeeft er zijn concurrenten die veel verder zijn. Apple volgt op afstand en die willen ze ongetwijfeld graag inhalen.
Zelf hebben ze kennelijk weinig inspiratie dus koop je het in. Zo werkt dat bij alle grote firmas die weinig aan R&D investeren.
Nieuwe mensen aannemen is in R&D investeren.
Knap dat jij weet dat dit de eerste move van Apple richting VR is... En niet gewoon een simpele aanvulling van een huidig team wat evt al 10 jaar bezig is.

Ergens ook best naief als je denkt dat Apple en alle ander top 10 tech bedrijven al niet 10 of zelfs 20 jaar hier mee bezig zijn op de achtergrond.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 22 januari 2016 11:25]

Tjonge, waarom zo in de verdediging voor een multinational?

Is het weer het klassieke indekken?
Als Apple de eerste is met een feature en een ander bedrijf heeft een maand later iets soortgelijks is het overduidelijk jatwerk.
Als Apple een maand of zelfs een jaar later is dan was Apple toch eerder omdat Apple er al 10 of zelfs 20 jaar mee bezig was. Als bewijs gebruikt men dan aannames, een quote van Jobs of een tekening v/e patentaanvraag die evenveel op een telefoon als op een schoendoos lijkt.


De realiteit is vaak heel anders. Die bedrijven komen ongeveer gelijktijdig met iets op de markt omdat de componenten pas recent beschikbaar gekomen zijn. Een recent voorbeeld is de force touch van Apple. Dat heeft Apple niet uitgevonden. Ze zijn slechts de eerste die een component dat door een ander bedrijf is ontwikkeld in hun producten verwerkt. Overigens bestaat forcetouch al jaren.
Ik verdedig niemand specifiek.. Ik heb het over de "10 grote tech bedrijven"... Aangezien het bericht op Apple gaat, steek ik daar de post mee af.

Waar het mij om gaat is dat er hoogstwaarschijnlijk al 10 jaar lang patenten worden aangevraagd door allerlei bedrijven die hier al mee bezig zijn, maar vinden dat het product nog niet mature genoeg is om gelanceerd te worden. Dat er nu iemand aangenomen word zegt helemaal NIETS over wat er al ontwikkeld is.

SED schrijft "Zoals het artikel al goed aangeeft er zijn concurrenten die veel verder zijn"
Wat dus meer in jouw verhaaltje over "Is het weer het klassieke indekken?" past dan mijn post...

Overigens is ForceTouch een trademark wat in 2008 is geregistreerd door Apple.. Dus het is geen functie maar een naam.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 22 januari 2016 12:57]

Een product in productie hebben geeft niet zoveel aan over wat het doet, hoe compleet het is, hoe goed het werkt en of er een doelgroep is die winst gaat opleveren.

Er worden zat dingen met verlies of half in beta de markt opgegooid om de concurrent voor te zijn met "lanceren". Maar die producten zijn lang niet "verder" dan de producten van de concurrent die nog niet gelanceerd zijn. Lancering zegt natuurlijk niets over het product zelf.

Er is ook geen enkele aanduiding dat Samsung of Apple niet 4 prototypes heeft liggen die elk 2x beter zijn dan de RIFT, maar nog steeds niet aan hun standaarden voldoen. Dus dat argument omtrent duimzuigen werkt aan 2 kanten.

Daar komt ook mijn mening terug dat ik het erg naef vind als je denkt dat Samsung of Apple niet een eigen inhuis RIFT hebben ontwikkeld die danwel "beter" of "even goed" is als de RIFT.. Ik vind het vreemd als je denkt dat Apple en Samsung NU pas deze markt in stappen qua onderzoek.

Nogmaals ik heb niets te verdedigen, Ik vind het enkel opmerkelijk dat men denkt dat Oculus het wiel heeft uitgevonden op VR gebied. De Oculus zet een bepaalde standaard, maar wellicht vind Samsung dat die standaard te laag is....

Tevens vind ik het opmerkelijk dat je mij continu in het Fanboy kamp probeert te duwen. Ik heb het in mijn eerste reactie al over de 10 top bedrijven, en vervolgens heb ik dat nog eens voor je gedefinieerd door het uit te leggen. Daarnaast schrijf ik constant Samsung en Apple... Dus wellicht voel je je ergens in aangevallen?

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 22 januari 2016 15:05]

Ik vraag exact hetzelfde als dat jij doet, en dat is informatie die geheim is. Dus ook die opmerking heeft weer 2 kanten. Jij weet niet wat ze niet hebben, en ik weet niet wat ze wel hebben. Maar ik durf te zeggen dat de grote tech bedrijven allemaal iets hebben, en jij ontkent dit.

Vervolgens wil ik mijzelf best quoten uit mijn eerste post:
Ergens ook best naef als je denkt dat Apple en alle ander top 10 tech bedrijven al niet 10 of zelfs 20 jaar hier mee bezig zijn op de achtergrond.
Het lijkt me dat Samsung een van de 10 top tech bedrijven is... Dat ik het bij naam specifieer in mijn andere post doe ik enkel omdat ik bang ben dat jij wederom de conclusie strekt dat ik het over Apple heb. Ik specificeer het dus omdat jij telkens terug blijft vallen op Apple, en ik het je graag iets makkelijk wil maken.

Vervolgens blijft je aanhalen dat je met een gelanceerd product voor loopt op een bedrijf dat geen gelanceerd product heeft. Ik vind dat je daar fundamenteel de fout in gaat. We kunnen deze discussie dan ook beter stop zetten.

Daarnaast heb je het over erkenning van Apple zelf, en Ik ben dus in goed gezelschap.... Wellicht zou je eens wat meer onderzoek moeten doen over wanneer bv Apple al bedrijven kocht en patenten registreerde omtrent VR, en wanneer de eerste vacature open werd gezet bij Apple... Tip: Oculus begon in 2012.... Dus "Apple heeft niks" is een beetje vreemd.. niet?

Ow en... dat geld ook voor Samsung... ;)

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 22 januari 2016 16:19]

Apple heeft niets aantoonbaar en de concurrentie heeft productiemodellen. Wie loopt er voorop?
Zoals ik zeg, dat is ons fundamentele verschil ... Ik vind een productiemodel geen voorsprong.
Mocht jij iets weten wat de rest van de wereld nog niet weet dan is hier je kans om een primeur te lanceren! Go for it!
Laten we dat niet doen. Maar jij zou inderdaad wel eens iets meer kunnen zoeken op wat andere bedrijven aan het doen zijn ipv enkel blind te starten op productiemodellen.
Toch was Apple de eerste die het ergens in verwerkte in z'n producten. Waarom was het Samsung niet htc ?
Omdat het nou niet echt veel toevoegt is mijn ervaring.
En waar is de informatie op gebaseerd? Op lucht? Veel meer kan het niet zijn. Daarnaast zou je als een bedrijf ook gek zijn om het wiel opnieuw uit te vinden, terwijl je gewoon knowhow van buitenaf kan aanschaffen.
Je spreek jezelf een beetje tegen...

SED schreef: "dus koop je het in"
Jij antwoord: "terwijl je gewoon knowhow van buitenaf kan aanschaffen."

Met het opkopen v/e bedrijf maakt Apple duidelijk dat ze op VR gebied nog lang niet zijn waar ze willen zijn.
6 januari is de pre-order gestart, dus soort van in verkoop.
Inderdaad, hoe kun je spreken over een inhaalslag wanneer je niet eens weet waarmee ze bezig zijn.
Ja, maar de rift is idd een mooi startpunt.
Maar wat ik m'n interessant vindt is de lifi techniek waarmee Apple nu aan het experimenteren is. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor de zware vr brillen met die draadboom die eraan hangt.
Omdat Apple zowel het os als de hw maakt, kunnen ze zeer snel een inhaalslag maken. M'n omdat het voor Apple makkelijk is om snel eigen nieuwe standaarden te introduceren op hun eigen gesloten platform.
Hopelijk leidt dit tot hogere resoluties op de iPhones, zodat we die gewoon kunnen gebruiken als screen voor in een iGoggle of iVR :+ Maar Apple kennende wordt het gewoon een nieuw product met een erg premium prijs, mocht VR aanslaan.
Ik ben sinds een maandje een beetje met VR aan het spelen.

Waar apple historisch gezien goed in is is de gebruikers interface kiezen die prettig is en die consequent aanhouden.
Ontwikkelaars van software hebben vaak de neiging om zoveel mogelijk knopjes te proppen zodat zoveel mogelijk features makkelijk bereikbaar zijn. Gewone gebruikers hebben liever minder knopjes omdat ze al die speciale dingen toch meestal niet gebruiken.

De gebruikers interfaces van VR spellen en software staan allemaal nog erg in de kinderschoenen. Het voelt allemaal nog niet heel natuurlijk, al zijn er wel betere en slechtere.

Behalve puur de kijkrichting kan je ook nog knikken, neeschudden, en kantelen.

Hier denk ik dat apple dus echt een bijdrage kan leveren, omdat apple durft om wat dwingendere gui eisen te stellen. Dit kan dan weer een soort defacto standaard worden die dan ook bij de andere VR platformen de norm wordt.

De volgende stap in VR is eyetracking. Een klein cameratje dat ziet waar je pupil heen kijkt.
Dit is zeker niet een op een naar een muiscursor om te zetten maar biedt wel geweldige andere mogelijkheden.

Een ander iets waar ik op hoop is een telefoon met 2 camera's ongeveer op oogafstand. (liefst fisheye) Dat zou het aantal vr foto's en videos doen exploderen, wat ook weer vr zelrf ten goede zou komen. Geen (grote) phone fabrikant heef thet tot nu toe aangedurfd geloof ik
Waar apple historisch gezien goed in is is de gebruikers interface kiezen die prettig is en die consequent aanhouden
Ook dat hebben ze bij recentere IOS versies een beetje losgelaten, waarbij ze diverse design elementen geleend hebben van o.a. android. Wil niet zeggen dat het iets is wat slecht is (alle mobiele os bouwers spelen leentjebuur) maar het consequente aanhouden van design gaat daardoor ook niet echt helemaal meer op imho.
Eyetracking is ook al niet echt nieuw meer, daar zijn ook al meerdere groepen mee bezig.. FOVE is op dit moment een bekende..
Ow, ja, zodra de eerste webcams goed genoeg waren om pupillen te zien is er eyetracking software. Ik weet dat er mee geexpirimenteerd wordt in de VR wereld. Het punt is dat de meeste VR sets het nog niet hebben, en dat dat de logische volgende stap is in VR, zeker qua userinput.
''Mompelt iets over revolutionair.'' Apple is hier een beetje laat mee. Maar desalniettemin, door apple ontwikkelt de technologie wel sneller door alle publiciteit. Dus beter gaat er wat meer gebeuren op het gebied van VR.
Laat? Ik zie nog geen serieuze markt met serieus aanbod en de daarbij behorende diensten. Ik vind de rest eerder halve producten snel snel op de markt gooien die zeker wel leuk zijn maar ook zeker geen platform.

Ik wacht wel tot er een serieus compleet platform word gelanceerd.

Er loopt momenteel niemand echt achter.
Zou me niks verbazen dat Apple VR overslaat en direct een fulldive systeem bouwt ala Sword Art online.
Al dat hijgerige gedoe over wie de eerste is, totaal niet relevant. Laat ze de laatste zijn en flink achterlopen, uiteindelijk gaat het erom hoe goed het produkt is, en hoe het aanslaat.

Dat trucje heeft Apple al geflikt met de iPod, iPhone en iPad, en zelfs met een relatief brakke watch zijn ze inmiddels marktleider. Er is bovendien tijd genoeg in de VR markt, de komende jaren is het alleen voor game fanaten die met een darth vader helm en zestien kabels stationair op hun zolderkamertje achter een mega PC zitten.
Playstation VR al eens bekeken?

dat brengt het draadloos en al, direct naar de huiskamer. In de eerste helft van dit jaar.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 22 januari 2016 16:10]

Op dit moment voldoet nog geen enkel systeem van Apple aan de minimum eisen voor de Oculus Rift. De laatste Mac Pro stampt al weer uit 2013 en de iMac maakt gebruik van mobiele GPU's. De M395X uit de snelste iMac is nog altijd wat langzamer dan de R9 390 desktop versie (en dan heb je het slechts over de ondergrens).

Of Apple werkt aan een device die minder eisen stelt aan de hardware.
Of Apple werkt aan een device die alleen samenwerkt met de volgende generatie iPhones.
Of Apple moet snel met een update komen voor de Mac Pro (mocht die er berhaupt komen).
Apple springt wel een beetje laat op de hypetrain. Maar meer concurrentie op de markt is altijd goed. Ben benieuwd wat Apple's plannen zijn met VR. Ik gok op Apple Maps en film/media toepassingen.
Ik hoop dat Apple een prima product op de markt zet; maar zich dit keer niet als patenttrol gaat gedragen zodat de hele innovatie in de VR-markt instort.
Is het werkelijk laat? Het is nog een compleet nieuw gebied met allemaal probeersels, niks echt iets wat al een serieus product is. Het zou zo kunnen zijn dat ze er ook al een tijdje mee bezig zijn, net zoals vele anderen. De strategie om iets op de markt te brengen kan echter volledig anders zijn. Als eerste iets op de markt brengen is niet altijd een goede zet. Iets op de markt zetten wat ook direct een nuttige toepassing is, is voor sommige bedrijven verstandiger.

Concurrentie is er nog in het geheel niet op deze markt, dat moet later pas komen wanneer het werkelijk een markt is.
concureren is niet gelimiteerd tot prijs. Als iets significant beter is, is dat ook concurentie.

OF iets beter is, is een persoonlijke mening, daar hoef je dus ook geen discussie over aan te gaan. Er zijn veel mensen die Apple spullen beter vinden, en veel mensen die producten van andere merken beter vinden. Ieder z'n ding.
Het zal idd wel duurder zijn bij Apple. Maar zeker ook praktischer, mooier.
Het is mooi hoor die enorme verduisterde duikbrillen met een draadboom erachter . Maar als Apple het uiteindelijk uitbrengt zit je meer op het niveau van grote/dikke verduisterde zonnebril . No way dat Apple zo een mega onpraktisch grote duikbril gaat uitbrengen. Dan wachten ze liever tot ze wat lichters en praktischer kunnen maken en gaan ze vr mainstream maken .
En iedereen gaat dan roepen dat oculus de eerste was en dat het geen innovatie is, etc.
Hangt van de integratie met os/software af.
En daar is Apple nou net even beter in dan de rest. Omdat ze alles controleren en zelf ontwikkelen. Vindt niet iedereen leuk, maar heeft zo zij voordelen.
Daarom zijn ze ook duurder dan de goedkope concurrent die een gratis os van bijv Google erop gooit en vervolgens weinig tot geen onderhoud meer pleegt.
Wel grappig, want MS doet exact dit, maar voor een fractie van de prijs die Apple hier voor vraagt.
Ms doet dit helemaal niet.
windows 10 is nog steeds gemaakt voor een enorm scala aan hw.
Drivertjes, legacy aansluitingen, etc.
Dit is helemaal geen geoptimaliseerd os voor bepaalde hw.

En als je het hebt over de surface of surfacebook, daarop zit gewoon standaard windows 10, zonder optimalisaties.
Ze hebben deze hw dan wel zelf uitgebracht, maar de software is hiervoor niet geoptimaliseerd. Daarnaast zijn die 2 producten nu juist duur, Apple vergelijkbare prijzen.
Ik denk dat het niet zozeer zal zijn dat Apple met 'een' eigen VR-bril komt, maar dat ze gelijk stappen gaan maken die de concurrentie nog niet heeft kunnen maken. Want wat Apple heel goed kan, is een bestaand product verbeteren. Doen ze vaak, hoor. Met hardware, maar ook met software. De Apple Watch is hier een voorbeeld van. Er waren al veel smartwatches voordat Apple ermee kwam, maar hun versie is beter afgewerkt (ja ik weet het, dit is subjectief, maar velen zullen het met me eens zijn). En als we het over software hebben: Touch ID en 3D Touch zijn eveneens goede voorbeelden. Technologie was er al, maar Apple heeft het mainstream gemaakt. Want andere fabrikanten zijn ineens ook gaan kijken naar de mogelijkheden. Sinds de iPhone 5s is er een vloed aan Android-smartphones met een vingerafdrukscanner, en nu zijn er ook al de geruchten dat onder meer Samsung haar volgende Galaxy-toestel uit gaat rusten met een drukgevoelig scherm, zoals Apple dat met 3D Touch heeft gedaan.

Kortom, ik durf nog best wel te zeggen dat Apple van Virtual Reality iets kan maken. Oculus heeft al stappen gemaakt, en Microsoft heeft natuurlijk de Hololens. Maar Apple zou het helemaal mainstream kunnen gaan maken. Of dit ook echt gebeurt, dat is iets waar we nu alleen maar over kunnen blijven gissen. We zien vanzelf waar Apple mee op de proppen komt. Ik ben in elk geval alvast benieuwd.
Ja SED daar ben ik weer.

Onderbouw jij nou eerst een je stelling met cijfers.. Wat niet gaat aangezien die niet vrijgegeven zijn.

Maar ik geef je het voordeel. Er zijn een 20 tal Apple Analysten die goed aangeschreven staan. Als je van hun schattingen het gemiddelde pakt zouden er 5,74 miljoen verkocht zijn (dus niet meer in de schappen)

Daarnaast hebben we wel cijfers van de concurentie en daaruit blijkt dat alle bedrijven bij elkaar opgeteld er in totaal 3.5 miljoen Verscheept hebben (dus niet verkocht).

Het is uiteraard allemaal subjectief maar dat lijkt me vooral geen flop op marktaandeel... Of dat is wat Apple gehoopt had weten we beide niet.
Wat je hier schetst komt niet overeen 96% tevredenheid onder gebruikers van de Apple Watch. De reden dat er uberhaupt "teleurstelling" is is dat men onrealistische verwachtingen had. Men was op zoek naar het iPhone effect, dat gevoel dat je voor het eerst een moderne smartphone in handen kreeg. Dat was echt bijzonder. Een paradigma shift; iets wat we al jaaaren hadden, de mobiel, werd ineens een volwaardig computing platform met ook nog eens multi-touch. Dat laatste had ik een jaar ervoor in gigantishe test stellage voor het eerst gezien en ineens had je het in je hand. En het werkte enorm lekker.
Die vernieuwing gaat geen enkele wearable je bieden. Het zit er simpelweg niet in. De wearable gaat "als vanzelf", zonder erbij stil te staan, je leven vergemakkelijken.
- Contactloos betalen zonder je pas of telefoon uit je zak te halen
- Huis openen zonder sleutel
- Auto oproepen, openen en starten vanaf je pols
- je televisie ermee bedienen, harder, zachter, aan, uit etc. Zelfde voor muziek.
- Alleen "belangrijke" notificaties zien en alleen aandacht geven aan een notificatie als het nodig is. En het mooiste; je voelt alleen een tikje geen gepringel en getril. Ik vond het al hinderlijk, maar begin het ronduit asociaal te vinden als iemands telefoon trilt tijdens een meeting. Laat staan dat het geluid nog aan staat tijdens een meeting; bliep bliep ik wil je aandacht. -> Zet maar even uit anders verplaatsen we deze meeting.
- Een timer zetten tijdens het koken door het te zeggen
- Snel shazammen
- Even kijken of het zo gaat regenen, hoe warm het is, hoe laat de zon onder gaat als je 's avonds nog even wilt gaan fietsen
- Automatisch monitoren van je conditie en activiteit
- Zonder te wachten bij de kassa en zonder printje toegang krijgen bij de bios.
- Als je iemands hand schut contact info krijgen( al dan niet automatisch)

Het is de remote voor alles die je altijd binnen handbereik hebt.

En dan dus meteen het volgende punt; je omgeving is er simpelweg nog niet klaar voor.
Ik maak uit je reacties op dat je Apple het succes niet gunt en daarom graag wilt dat de Watch flopt, maar dat is simpelweg niet aan de orde. In het eerste half jaar van beschikbaarheid zijn er al meer van verkocht dan in het hele eerste jaar van de iPhone en we weten allemaal hoe dat is gegaan.

En nog de meest prettige verandering die ik sinds juni heb gemerkt. Ik let veeeel minder op m'n telefoon, hoor nooit meer bliepjes of trillingen wat me uiteindelijk tijd en irritatie scheelt. Ik ben simpelweg meer in het moment en dat is niet in geld uit te drukken.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 januari 2016 14:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True