Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Apple neemt Faceshift over, een bedrijf dat onder meer de motion-capturing heeft gedaan voor de nieuwe Star Wars-film The Force Awakens. Het is nog onbekend wat Apple precies wil met de technologie van het Zwitserse bedrijf.

De overname blijkt onder meer uit de nieuwe baan bij Apple van diverse Faceshift-medewerkers, het opdoeken van de site van het Zwitserse bedrijf en een statement van Apple aan Techcrunch, een statement dat Apple in het verleden alleen gaf als het inderdaad een overname had gedaan.

Faceshift maakt technologie om gezichtsuitdrukkingen realtime om te zetten in gezichtsuitdrukkingen van avatars. Het is onder meer in gebruik geweest op de set van Star Wars: The Force Awakens. De Faceshift-sdk werd onder meer gebruikt in Intels RealSense-technologie voor camera's op laptops.

Het is onbekend wat Apple precies wil met de technologie. Het is mogelijk dat het 'live avatars' mogelijk wil maken in Facetime of gezichtsherkenning wil gebruiken als authenticatiemethode. Apple geeft geen commentaar op plannen met het bedrijf. Vanwege de vaagheid rondom de overname is het ook niet bekend wat Apple heeft betaald. Faceshift komt voort uit een universitair instituut in het Zwitserse Lausanne.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Ik denk dat het voor Apple veel interessanter is om deze technologie in haar bekende Final Cut Pro X te stoppen. Deze software wordt door enorm veel bedrijven gebruikt in de videoindustrie.

Ik kan me niet voorstellen dat Apple zo'n dure technologie gaat inzetten in een dienst als FaceTime.

[Reactie gewijzigd door Maurice_vB op 25 november 2015 12:15]

uitkleden en gebruiken voor simpele avatar zou nog kunnen maar dan meer voor iMovie.

De meer geavanceerde in Final Cut Pro X stoppen.
Niemand het idee dat dit ontzettend goed gebruikt kan worden voor videogames? En dat Apple misschien wel na de huidige Apple TV steeds krachtigere varianten wil gaan uitbrengen met als idee om over enkele jaren Xbox, PS en Nintendo dwars te gaan zitten?

Dat was het 1e wat bij mij opkwam als reden om dit bedrijf over te nemen.
Het eerste wat bij mij opkwam: Pixar!

Apple en Pixar waren ooit onlosmakelijk. Nu Pixar definitief onder de Disney-vlag valt kunnen zij nu in samenwerking de beste technologie gebruiken, en hebben daarmee een belangrijk wapen weggekaapt wat Dreamworks had kunnen gebruiken om meer kwaliteit te kunnen bieden.

Daarnaast zijn de toepassingen voor realitme capturing van gezichtstrekken ook relevant voor beveiligingsdoeleinden. Dus daar kan ik me ook nog wel iets bij voorstellen.

Apple en Console? Nee, dat zullen ze voorlopig niet doen. Dat is niet hun forté en zou erg dom zijn. De gameindustrie wordt momenteel gedomineerd door enkele uitgevers. Apple heeft stiekem gewoon middelmatige hardware - ze doen alleen alsof dat niet zo is - dus Games zullen nooit kunnen wat ze op de PS4 of Xbox1 kunnen, tenzij zij ook ervoor kiezen om een console met verlies te verkopen. Nintendo dacht dat we wel genoegen zouden nemen zonder ander pracht en praal, maar wel goede gameplay. Dat hebben ze ongeveer 1 generatie volgehouden, doordat ze destijds met de Wii een compleet nieuwe doelgroep aanboorden, namelijk de ouderen,.

Wat ze dus wél kunnen doen is bedrijven opslokken die helpen bij de ontwikkeling. Dit soort technieken zie ik ook mooi toegepast bij LA Noire2 die ooit moet gaan komen.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 25 november 2015 13:48]

Apple en Pixar? Waarom zou Apple in godsnaam iets kopen voor Disney?
PIXAR was eigelijk een hardware bedrijf, zij maakte PC's en software voor CGI.. Helaas kregen zij niets aan de man in de industrie. John Lasseter was 1 van de genieen die leuke filmpjes kon maken met hun Hardware.. (LUXO jr.) voor demonstratie doeleinde. Walt Disney had wel een machine van hun maar voornamelijk voor 2D filmpjes te automatiseren geen 3D films..

Pas toen Steve Jobs in contact kwam met PIXAR ivm om zijn eigen PC systeem daar te introduceren NeXT is het balletje Steve Jobs en PIXAR gaan lopen.. Steve heeft daarbij geholpen om een Demo te maken (Toy Story) en een verhaal lijn te schrijven.. Dit hebben ze aan Disney gegeven en PIXAR kreeg een contract voor de film van 26 Mil Dollar..

in 1997 kwam Steve Jobs terug bij Apple en nam ook PIXAR mee. PIXAR en Apple zaten toen ook gezellig op het zelfde Campus..

PIXAR mocht Toy Story 2 maken van disney.. en Steve Jobs heeft PIXAR verkocht aan Disney..

Dus ja.. PIXAR, en Apple zijn nauw verbonden.. Daarnaast had Steve Jobs na verkoop van PIXAR ook een zetel in de Board of Directors van Disney.. Al weet ik niet of apple dat nog steeds heeft..

Apple en Disney werken dus al heel lang met elkaar samen.. Vandaar ook dat Apple mogelijk dit bedrijf heeft gekocht en heeft ingelijst voor Disney.. Als Disney meer verdient, verdient ook Apple meer.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 25 november 2015 23:45]

Ik ken heel de historie van Pixar hoor. Maar waar is de logica dat Apple een bedrijf zou kopen voor Pixar? Als Pixar dat bedrijf wil dan vragen ze dat aan Disney en dan koopt Disney het.

Apple is geen bedrijf uit de verhaaltjes van Pixar dat met thanksgiving voor alle andere bedrijfjes in LA cadeaus koopt. Bedrijfjes worden niet met een strik er rond aan andere bedrijfjes geschonken. Tim Cook zou direct op straat gezet worden door de aandeelhouders. Tim Cook ain't Willy Wonka :)
Omdat Apple op dit moment in de industry één van de rijkste bedrijven op aarde is. Zoals ik al zei, dit is niet interessant alléén voor films, maar een veel bredere toepassing.

Voor apple is dit een tool om verschillende markten van services te voorzien. Helemaal geen domme zet. En Disney hoeft niet de hele investering te doen, voor die paar films die ze pixar laten maken. En lopen toch niet het risico dat DreamWorks of Warner of Universal ermee aan de haal gaat.

Ik heb nooit gezegd dat ze het vóór Disney of Pixar kopen, ik erken echter wel meteen dat dit voor dit trio een zeer geslaagde acquisitie is.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 26 november 2015 14:56]

Maar daar schuilt totaal geen logica achter. Het is puur nonsens te stellen dat een bedrijf kadotjes gaat uitdelen aan andere bedrijven. Zoals ik al zei Tim Cook wordt onmiddellijk ontslagen door de raad van bestuur en maar terecht ook want dat zou betekenen dat Tim Cook ze niet alle vijf meer op een rij zou hebben.

Hoe goed het ook bij Pixar zou passen, Apple heeft het voor zichzelf gekocht en niet voor Pixar.
Volgens mij heb je niet helemaal goed begrepen wat ik bedoel.

Apple kan deze tak van sport veel breder inzetten dan 'een' pixar. De techniek moet zich ook terugverdienen, waardoor je datgene wat je in huis hebt ten dienste stelt van andere bedrijven die er best (flink) voor willen betalen.

Dat zijn een aantal bedrijven, waaronder zij zelf. Door alleen R&D te kopen en toe te passen, kom je er niet; als je niet exploiteert maak je verlies.

Dus het zou eerder dom van Cook zijn om niet samen te werken met Disney/Pixar, om - naast alle andere opties - de techniek ook voor film in te zetten.

Dat mag jij onlogisch vinden, maar het was toevallig het eerste waar ik aan dacht.

Net als dat geloof ik Microsoft laatst het bedrijf achter de Havok physics engine heeft gekocht. Die engine wordt ook door andere bedrijven ingezet - en niet alleen voor/door MS zelf.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 29 november 2015 18:58]

Ja vreemd dat iedere het over gezichtsherkenning voor authenticatie heeft. Het complete filmpje staat in het teken van live animated characters op basis van de gezichtsuitdrukking van de gebruiker.

Het is motion capture, geen statische capture. Toepassingen lijken me mogelijk in Facetime/chat en games idd.
Het zal dan ook meer gebruikt worden voor Voice Over in tekenfilms.. Nu spreekt in de US iemand de tekst in. in Nederland moet de tekst opnieuw ingesproken worden. Terwijl het gezicht iets in het engels zegt.. Soms is dat een beetje gek :)

Je zag het al in Wall-E dat teksten in de film Nederlands waren.. of Engels afhankelijk van de gekozen taal.

Dit zou nu dus ook beter kunnen met gesproken taal.. en minder tijd vergen.. Nu moet je een zin timen. Met deze techniek kan je alle zinnen apart inspreken zonder direct te timen. Zo kan de eind regie.. ook makkelijker en sneller bewerken.
Lijkt me onwaarschijnlijker, tot nu toe maakt Apple geen eigen tekenfilms. De kracht van het concept zit hem ook duidelijk in het real-time stuk.
Mag, Apple maakt ook geen teken films..

Echter Steve Jobs kocht wel PIXAR, die Pixar weer mee nam naar Apple van wege artistieke doelen. :) PIXAR en Apple zaten in het zelfde pand..

Kijk anders even naar Our Story van Pixar :) http://www.pixar.com/about/Our-Story
en laatste alina van deze pagina ;-) https://thewaltdisneycomp...ard-directors/robert-iger
uhh, dit is niets meer dan wat Kinect al eigenlijk is, alleen weer een generatie verder.. Voor dit soort details moet de camera sowieso op dit moment nog op zo'n 30 a 40 cm van het gezicht geplaatst worden..
Toevallig precies de afstand van je telefoon naar je gezicht?
Het is in het verleden al wel eens een ambitie geweest om het merk Apple in de woonkamer te krijgen met een spelcomputer, dus de kans is altijd aanwezig dat dit een achterliggende gedachte is, maar ik denk dat Apple zich meer zal blijven focussen op de producten die ze nu al hebben, wellicht dat het op termijn naar voren gaat komen in reeds bestaande productlijnen als een toegevoegde functie, maar ik den dat het eerder te maken heeft met het sterker een voet aan de grond krijgen in de filmindustrie.
Kunnen we dadelijk een avatar van ons laten FaceTimen ipv onze eigen gezichten onder het mom van "Privacy". ;)

Het zou me in ieder geval niets verbazen als het puur voor een gimmick is. Jammer dat dit soort grapjes al heel lang kunnen (wel in mindere kwaliteit dan de huidige techniek, maar desalnietemin niet nieuw)
Deze werkte ook altijd erg tof. Zitten veel gezichten in :)
In september was hier ook sprake van, goed dat het nu echt bevestigd is.

http://www.macrumors.com/...-motion-capture-acquired/
Alle Stormtroopers in Star Wars VIII lopen straks met een i<naam wapen> rond. :P
Siri die herkent of je verdrietig of blij bent ?

Apple heeft het bedrijf primesense ook in bezit ( makers van de originele kinect)
De overname blijkt onder meer uit de nieuwe baan bij Apple van diverse Faceshift-medewerkers
Dat bleek in september al aan de hand van diverse linkedin profielen... . Ook aan het feit dat het raad van bestuur was veranderd en dat hun producten opeens discontinued waren. Het enige wat er vandaag is veranderd is het officieel karakter maar dat is niet meer dan wat gedoe over paperassen.

Best dat tweakers.net geen algemeen nieuws doet of we zouden in januari weten dat er diverse aanslagen zijn geweest in de wereld.
Dit nieuws in combinatie met alle speculaties eromheen, die, met alle respect, geen van allen een dergelijke investering zouden rechtvaardigen, doet mij vermoeden dat Apple op de achtergrond nog steeds met allerlei innovaties bezig is die wij niet kunnen bedenken. Op zich vind ik dat prettig nieuws, ik wil wel weer een paar keer verbaasd worden door Apple de komende tijd ;)
Facetime! In plaats van je eigen hoofd een trol in beeld. Zeer cool natuurlijk.
Benieuwd wat voor leuke nieuwe features dit teweeg brengt. :)
Ben ik de enige die denkt aan smiley's die je niet meer moet typen/aanklikken?
Ik denk eerder aan een mood sensor in de telefoon waar de eindgebruiker weinig aan heeft maar apple ongezien emotionele gesteldheid kan loggen van al zijn gebruikers en dat voor andere doeleinden gebruiken.
Ja want apple doet echt heel veel met je persoonlijke data, verkopen en zo http://www.apple.com/priv...-privacy/#personalization
bedrijven zijn inderdaad altijd volkomen eerlijk in wat ze met persoonlijke data doen. Ze zullen nooit je voorkeuren gebruiken om bepaalde advertenties of activiteiten voor te schotelen en data als emotionele gesteldheid gebruiken om op het juiste moment producten te introduceren.
Nee, ze zullen het misschien niet verkopen, maar zeker wel in hun eigen voordeel gebruiken.
"Ze zullen nooit je voorkeuren gebruiken om bepaalde advertenties of activiteiten voor te schotelen en data als emotionele gesteldheid gebruiken om op het juiste moment producten te introduceren."

Maar dit is niet Apple's verkoop strategie, kijk naar hun jaar cijfers, ze maken (heel heel heel) veel winst op Apperaten, maar hun Online Stores, en het iAd netwerk maakt amper winst
Het grootste verschil tussen Apple en (bijv.) FaceBook en Google is de bedrijfsstrategie. Apple richt zich op de verkoop van hard- en software. FB & Google richten zich op informatie (al dan niet om te verkopen). Vooral Google is daar heel eerlijk over.

Wat dat betreft is Apple (imo) meer te vertrouwen dan de andere bedrijven. Ikzelf heb de volgende gedachtegang hierover mbt Apple: Als ze iets expliciet melden, doen ze dat (bijv het onmogelijk maken voor alles en iedereen om bij je ApplePay betaal-info te komen). Zeggen ze ergens niets over, dan vertrouw ik Apple net zozeer als dat ik Google en FB vertrouw. Niet dus ;).
en hoeft zich niet volledig aan de europese wetgeving te houden,
Dat moeten ze wel. Dat ze niet doen wat jij en ik verwachten betekent dat hun advocaten gaten in de wet hebben gevonden (en omdat ze er nog niet om aangeklaagd zijn door de EU zal het dus wel snor zitten). Zo ging hun Mac Pro (Die op een Alu PC leek) uit productie omdat de grote kast niet voldeed aan de Europese wetgeving, en kwamen ze pas later met de huidige vorm.
ik denk aan spelen van een spel waarbij de webcam op jou gezicht staat en je uitdrukkingen overbrengt op je avatar terwijl je aan het spelen bent bijv.
Dacht hier niet meteen aan. Goeie en zeer goed mogelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True