Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Om te vieren dat Star Citizen 1 miljoen investeerders bereikt heeft, is het volledige spel beschikbaar voor iedereen die geld heeft gestopt in de ruimtesimulator. Spelers die eerst alleen toegang tot een alfaversie hadden, hebben nu dus ook toegang tot bèta's en de releaseversie.

De 1 miljoen 'Star Citizens' van de game hebben bij elkaar ongeveer 93 miljoen dollar, of 82 miljoen euro, in de game gestopt. Dat komt dus neer op gemiddeld 82 euro per persoon. Voor dat geld krijgen ze niet alleen verscheidene mate van toegang tot de game, maar ook ingame-geld en schepen krijgen ze terug voor hun echte geld. Per direct zijn de verschillende toegangsniveaus van de game van tafel geveegd; als gebruikers toegang hebben tot de game, dan hebben ze toegang tot iedere versie.

Investeerders die meer dan het minimumbedrag in de game gestoken hebben, krijgen daar verschillende hoeveelheden ingame-geld voor terug. Iedereen met een alpha access-pakket krijgt bijvoorbeeld 10.000 credits en mensen met de Arena Commander Pass krijgen 5.000 credits. Spelers kunnen voor minimaal 43,56 euro nu dus toegang krijgen tot zowel de huidige alfa en alle versies van de game die daarop volgen.

De Kickstartergame van Chris Roberts, de man achter Freelancer en de Wing Commander-games uit de jaren '90, zit momenteel nog in de alfafase. Versie 1.3.0 van die alfa moet binnenkort uitkomen. Die introduceert multiplayer met meer spelers, functionele buggy's, verbeterde graphics en nieuwe wapens voor ruimteschepen. Daaropvolgend komt versie 2.0 van de alfa uit. Die introduceert ruimteschepen met meerdere bemanningsleden, 38 speelbare missies en de mogelijkheid om het ruimteschip te verlaten en te voet rond te bewegen.

In de singleplayermodus van Star Citizen, genaamd Squadron 42, zijn er onder andere rollen voor Hollywoodsterren Gary Oldman, Gillian Anderson en Mark Hamill weggelegd. Naast hun stemmen worden ook hun gehele verschijningen via motion capture geïntegreerd in de game. Star Citizen is sinds 2012 in ontwikkeling en heeft records verbroken met de ingezamelde bedragen. De game wordt een combinatie van ruimtevaart en -gevechten en first-person actie in een mmo-universum. De singleplayermodus kan ook in co-op gespeeld worden. De game draait op een aangepaste versie van de CryEngine en moet ook de Oculus Rift ondersteunen. De releaseversie van de game moet in 2016 uitgebracht worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Er is momenteel overigens nog steeds een gratis demo periode om het CitizenCon event van vorige week te vieren. Je kunt op de promotiepagina een gratis account aanmaken en met de code CITCONFLIGHT2K15 de huidige Arena Commander alpha downloaden en met alle momenteel beschikbare schepen spelen. De demo is geldig tot de 25e, dus je hebt nog een week de tijd.

Let wel op dat de download rond de 30GB is en dat de systeemeisen ietswat fors zijn. Het is aan te raden om de FAQ en systeemeisen op de downloadpagina te lezen voordat je de moeite doet om een account te maken.
Bedankt, ik ben 'm aan het downloaden. eerst eens checken of het me pakt. Dan overweeg ik om eventueel te pledgen.. ;)
Invalid promotion code. Helaas!
maar je kunt niks met die demo zonder dat je een schip gekocht hebt toch.? alleen in de hangar rond lopen
Je kunt op de promotiepagina een gratis account aanmaken en met de code CITCONFLIGHT2K15 de huidige Arena Commander alpha downloaden en met alle momenteel beschikbare schepen spelen.
Kweenie hoor. Zeg jij het maar..
ik heb het geprobeerd, kon alleen maar in een donkere hangar rondlopen. deed misschien iets fout...
In je hangar even de simpod opzoeken. Zodra je daarin gaat zitten kun je de verschillende speltypen opstarten en uitproberen. :-)
Zoals het er nu naar uitziet, wordt het een geweldige game.

Met veel mogelijkheden van spelen zonder enige voor van in-game skill training, dus ook geen vaste classes of Crafting skills.

Je zult nergens aan vast zitten en je kan alles proberen de limiet van wat jouw als speler lukt is je eigen skills en vaardigheden met de muis/keyboard, joystick en/of gamepad.

mocht je de vorige post van star citizen games con 2015 gemist hebben dan vind je deze hier
Link Tweakers

Ps: het spel is nog in ontwikkeling en zal nog even duren voor alle bugs er uit zijn, maar elke bug of mogelijk probleem in een feature, welke worden gerapporteerd, worden meegenomen door de devs in het proces om dit spel zo goed mogelijk te maken.

Mocht dit ooit op komen Pay2win is niet van toepassing voor dit spel.
De reden hiervoor is simpel, in de pledge store is niets te koop voor Euro's wat je niet in de game kunt kopen, stelen of maken. (kopen is niet letterlijk want je pledged voor de game wat in houdt dat, het geen wat jij wilt voor je geld is meer een cadeau als dank voor je steun en vertrouwen in hun capaciteit om dit geweldige spel te maken.)
Pay2win zal het misschien niet worden - als het ooit uit komt - maar ik vond het lange tijd heel erg naar een scam ruiken - flink geld uitgeven aan in-app purchases voor een spel dat niet eens bestaat? En dat wordt dan uitgegeven aan reclamefilmpjes voor een ruimteschip dat nog niet bestaat voor een game dat nog niet bestaat?

Er zit nu wel voortgang in, maar het rommelt wel; ik hoor dat er mensen weglopen / ontslagen worden, en ze passen hun voorwaarden aan. Hun eerste voorwaarden waren dat als de game een jaar na de geplande releasedatum (november 2014, een jaar geleden) nog niet uit was, de backers (sowieso die van kickstarter) hun geld terugkregen. Dat is nu opgerekt met een half jaar, of volledig van tafel geveegd.

TL;DR: ik moet het nog zien. *gaat weer Elite spelen*
Zoals je het omschrijft komt dat neer op elke Kickstarter, maar ook daar geldt: vind je het een cool, leuk en een haalbaar idee dan kan je er wat geld in steken om ze te helpen.
In dit geval of je meer uit geeft dan een starter pakket is aan de persoon in kwestie om zelf te beslissen of ze dit het waard vinden, want alles is straks te verkrijgen in het spel zelf.

De voorgang rommelt altijd maakt niet uit naar welk bedrijf je kijkt of welke branche, het grote verschil hier is dat de backers tijdens het hele proces invloed hebben om features te laten bijstellen of zelfs te verbeteren, waarbij je bij andere uitgevers hoog uit pas in de Beta fase invloed hebt, vanaf dat punt is het erg lastig grote aanpassingen door te voeren omdat alles al zo goed als vast ligt.

Bij elke bedrijf komen/gaan werknemers altijd, het maakt niet uit waar je kijkt. want iedereen heeft verwachtingen van wat ze gaan doen en mocht dat niet overeen komen dan zoeken ze wat anders of een droombaan wordt aangeboden.
Het is jammer maar toch moet je die mensen niet tegenhouden.

Je hebt gelijk, mensen die vonden dat het niet door de beugel kon, dat de Scope van het project zeer is bij gesteld door het onverwachte succes "Scope change waaronder: Grafisch veel mooier en het aantal features vergroot" die hebben gewoon hun geld kunnen terug vragen en gekregen.

Dit alles is gebaseerd op vertrouwen en dat geldt voor elk project hoe groot of klein de scope ook is.

Persoonlijk heb ik vertrouwen in het project dat ze iets heel moois gaan neerzetten, waardoor de mensen die hun geld hebben terug gekregen weer een nieuw account zullen maken zodra deze versie 1.0.0 zal zijn, ook al zal dit nog even duren.

Tot die tijd verwelkom ik iedereen of ze nu een starter pakket nemen of het gewoon willen zien en proberen met de free fly weken.

Tot het zover is dat je er ook bij komt, veel plezier met Elite
..moet ik dit nu zien als een soort pay2win? want zoja, dat vind ik dan wel weer een beetje jammer :]
Als je niet een beetje goed kan vliegen is denk ik pay2lose (money) een betere omschrijving.
Wat is hier pay2win aan? Je kan credits kopen met echt geld of ingame verdienen door missies te doen of te 'farmen' op verschillende manieren. Die credits kan je dan weer uitgeven aan ingame items zoals wapens, schepen en munitie. Deze spullen zijn voor beide manieren gewoon te behalen. Betalen met echt geld levert buiten een tijds'winst' geen enkel voordeel op.
Dat is dan toch gewoon pay2win? Iemand kan dus op dag 1 bij wijze van spreken met 500 euro zoveel credits kopen dat er van alles aan wapens, schepen en munitie aanschaffen en de boel domineren.

Dat iemand anders dan na een half jaar een dergelijke hoeveelheid credits heeft vrijgespeeld (en dus geen schijn van kans meer heeft) doet er dan niet meer toe. Eerstgenoemde heeft gewoon door te betalen kunnen winnen.

Pay2win dus :(
Er is een max aan wat je met echt geld kan kopen, juist om het tegen te gaan dat het pay2win is. Je kan iets tijdswinst krijgen, maar niet zoals jij nu schetst.
En wat heeft die persoon dan gewonnen?

Sowieso zit er een cap aan je dagelijkse/maandelijkse (weet even niet meer welke van de twee) hoeveelheid credits die je met echt geld kunt kopen.
Ten tweede doen je ultieme superdeluxe wapens je geen goed als je toch niet kan vliegen en schieten tegelijk. Gevechten zijn skillbased, en (bijna) niet statbased.
Ten derde zijn er verschillende soorten schepen, met elk hun eigen doel. Dat jij een goedkoper schip hebt wil niet zeggen dat je het dan maar automatisch aflegt tegen dat duurdere schip.
Ten vierde is alles dat met echt geld te koop is, ook ingame te verkrijgen.
Ten laatste kun je instellen in welke mate je aan PvP wil meedoen. Als je dat niet wil, is de kans uiterst klein dat je ermee te maken krijgt.

Of is het feit dat je uberhaupt een bedrag in moet leggen om te kunnen spelen al pay2win voor jou?

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 16 oktober 2015 19:55]

Sorry maar dat is een onzin redenatie. Laten we zeggen dat we een nieuwe CoD introduceren waarbij je enkel gratis een pistool hebt, en je echt geld moet neertellen voor een assault rifle. Dan kan je ook zeggen dat gevechten skill based zijn, immers een goede spelers met een pistool wint nog steeds van een slechte met een assault rifle. En toch is het pay2win. Als je een voordeel ingame krijgt doordat je meer hebt betaald dan een ander, waarbij de ander dat niet makkelijk ingame kan oplossen, dan is het pay2win.

Wat betekend makkelijk? Om het CoD voorbeeld erbij te halen, als je alsnog in een week datzelfde assault rifle hebt vrijgespeeld valt het probleem wel mee. Duurt het 4 jaar, 8 uur per dag spelende, dan kan je technisch gezien het allemaal wel vrij spelen, maar toch noemen we dat pay2win.

Overigens de insinuatie dat je niet kan winnen omdat het open ended is, is ook nogal makkelijk. Als je (extra) moet betalen om competitief mee te doen, dan is het pay2win.
Je hebt een punt, en tegelijkertijd ook niet als we de developer moeten geloven.

Voor een MMO / persistent universe is elke tijdswinst, elke shortcut wel degelijk een verkapte vorm van Pay 2 Win. Er zijn echter in een MMO ook gigantisch veel mogelijkheden voor een developer om 'vertragingen' in te bouwen. Veel van dat soort maatregelen noemen we 'diminishing returns'. Voorbeeld: je kan duizend quests per dag doen, maar elke quest na de eerste brengt steeds minder op. De grootste winst van het doen van quests zit dan aan het begin van de curve, waardoor elke speler een grote stap kan maken, ook bij een lagere tijdsinvestering.

Ik denk dat de mensen die hier volhouden dat Chris Roberts écht een P2W-vrije game gaat bouwen een beetje een roze bril op hebben. Je kan het standpunt niet verdedigen als je een beetje weet hoe een MMO werkt, en zeker als je weet hoe een MMO economy werkt. Hoeveel diminishing returns en gold sinks je ook hebt, spelers zijn altijd in staat gebleken om alleen of in groepen het systeem aardig te 'breken'. Dit gecombineerd met een PU waarin alle spelers factions hebben die elkaar flink kunnen beinvloeden maakt dat er P2W bestaat in SC.

Een praktisch voorbeeld. De PU van Star Citizen zal gaan over handel, piraterij, oorlogen en allianties. Clan A heeft vier tientjes p.p. geinvesteerd en vliegt met starter ships. Zij transporteren in beperkte hoeveelheden, ze vechten kleine veldslagjes. Clan B heeft flink geinvesteerd en vliegt vanaf dag 1 met capital ships. Zij pakken grotere contracten, en verdienen dus meer geld p.p. De 'assets' van Clan B zullen onvermijdelijk harder groeien dan die van Clan A. Het gat tussen B en A zal alleen maar groter worden, alle mechanics die groei moeten afvlakken ten spijt. Dan kan je nog zo'n goede matchmaking op je server hebben lopen, maar feit blijft wel dat Clan B zal domineren en dus meer zaken in de PU naar zijn hand kan zetten. Zélfs wanneer Roberts achteraf aan de knoppen gaat draaien, is het kwaad al geschied. En ja, ik heb de economy filmpjes bekeken, en die zien er heel doordacht uit, maar voorkomen dit effect totaal niet. Het blijft nog altijd zo dat er asymmetrie gaat ontstaan en dat die kloof alleen maar kan groeien.

Het uitdelen van Starter Ships en de daaropvolgende modellen, zelfs tot aan capital ships toe, deed mij altijd erg veel denken aan de manier waarop de early birds hun Bitcoins konden minen. Verder hebben al deze pledgers niet meer dan de blauwe ogen van Chris om maar te geloven dat het allemaal wel zal meevallen. Ik denk er toch anders over, en ik denk dat we nog heel wat conflictjes gaan zien. Met als voornaamste een 'conflict of interest' tussen CIG en de spelers wanneer de PU wordt gereleased.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 oktober 2015 09:52]

Voor mmo achtige games is het helemaal niet vreemd. Wow/Eve online en volgens mij nog een paar verkopen game time voor money. Werkt precies te zelfde en ja het helpt je maar iemand die het wilt kan het ook vrij makkelijk dat geld verdienen het kost gewoon wat tijd.
Dat andere het ook doen verandert het feit niet. Zelf ben ik niet heel bekend met hoe het werkt in WoW, maar bij Eve is het ook moeilijk te ontkennen dat er een pay2win invloed is. Enige wat het beperkt is dat door de wisselkoers je wel heel veel moet betalen om echt een voordeel te krijgen als je op alliance warfare gebied kijkt. Als je naar de minder legale opties kijkt (volgens de makers dan), waarbij de wisselkoers lager ligt (meer ingame money voor je echte geld), dan waren er toen ik nog speelde wel hele sterke aanwijzingen dat bepaalde groepen toch een significant gedeelte van hun slagkracht hadden door het echte geld wat ze erin hadden gestoken.
WoW vergelijken met een pay2win is wel zo ongeveer de zwakste vergelijking die je kan maken denk ik. Een spel dat je een betaald abonnement vraagt om uberhaupt te spelen waar dat nou precies pay2win is ..
Misschien moet ik het in de meest abstracte vorm zien.. als je niet betaald heb je geen abonnement .. en kan je niet winnen? [/sarcasm off]

Voor de rest ga je in de Blizzard store echt geen World of Warcraft items tegenkomen waardoor je makkelijker kan winnen.
Pay2win is als je door te betalen upgrades kunt krijgen die je anders niet kunt krijgen...
En in dit geval worden mensen die extra hebben geinvesteerd in de game gewoon extra beloond. Net zoals je een normale versie van een game kan kopen of een exclusive collectors turbo editie.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 16 oktober 2015 19:49]

Daarnaast zit er ook een limiet op de hoeveelheid credits die je kunt kopen. Je zult er dus ook niet 500e per dag in kunnen steken. Op deze manier kunnen mensen met weinig tijd dit speel af en toe ook nog spelen.
Pay2win word over het algemeen gebruikt als premium users echt een voordeel hebben. Hier is het simpelweg een shortcut naar credits, zonder extra perks etc. Niet echt Pay2Win, maar dat is enkel mijn mening.
Defineer winnen. Tuurlijk is het momenteel pay 2 win. Als je in arena commander (de huidge dogfight module) een beter schip+betere wapens hebt heb je meer kans om te winnen ja. Maar voor de uiteindelijke PU (persistant universe, het MMO deel) is dit niet het geval. In een gevecht zul je met een starter schipje waarschijnlijk wel verliezen, maar een dedicated fighter kan weer niets tot heel weinig aan cargo meenemen. Dus als veel geld verdienen gelijk staat aan winnen, dan wint degene met het kleinere schip dat wel cargo kan vervoeren.

Het is gewoon een sandbox. Als je niet wilt vechten, dan blijf je uit gevaarlijke systemen. Als je wilt exploren dan zul je zowieso weinig mensen tegen komen.

Het spel gaat ook uit 90% NPC's bestaan. De kans dat je een speler tegenkomt is dus gewoon klein. De kans dat je een vijandelijke speler tegen komt is nog veel kleiner.

Deze schepen zijn ook gewoon niet meer te koop zodra het spel uit is. Ja deze spelers hebben een voordeel tijdens de start, maar dat is net zo weinig als dat je bijvoorbeeld nu begint met een MMO die al bezig is. Er zijn er gewoon met grotere en betere schepen.

Het UEE gebied (Gebied wat beschermd word door de UEE, militair gezien) is ook gewoon veilig. Als je daar word neergeschoten door een speler krijgt deze een flinke bounty op zich waardoor hij zal moeten vluchten voor bounty hunters en sommige planeten niet meer makkelijk/vrijwel onmogelijk kan bezoeken.

Daarnaast is er niets in het spel wat achter een paywal zit. Elk schip is in game te verdienen. Net als elk wapen/schild/ed. Ja mensen die nu veel betalen kunnen sneller starten, maar dat zie ik niet als p2w. Eerder pay 2 getahead.
Er zit een zeker soort van systeem in waarmee je upgrades kunt kopen door echt geld uit te geven. Dit valt ook naar mijn mening on de noemer pay2win.

Het voorbeeld dat je geeft waarin iemand een half jaar zijn best heeft gedaan om iets ingame bij elkaar te sparen en dan geen kans maakt tegenover iemand die gewoon er even wat geld tegen aan te gooien hoeft volgens mij niet zo te zijn.
Ik heb zelf ooit deze game gesteund en heb daarom (weg geteld) 1 schip waarmee ik kan vliegen. Ik kan je vertellen dat kunnen vliegen niet iets is wat je kunt kopen. Ja, iemand die (meer) geld uit geeft zal op papier misschien de winnaar zijn maar skill gaat in dit spel ook zeker een factor spelen. Daarom denk ik dat iemand die een half jaar lang zijn best heeft gedaan en bekend is geraakt met het spel hier nog wel eens heel als winnaar van een battle uit de bus zou kunnen komen. Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen pay2win factor aanwezig zou kunnen zijn in dit spel, maar meer dat het meer is dan pvp in een gemiddelde mmo waar je iemand aan klikt en je knopjes indrukt.

Eens op een andere manier bekeken;
Wat ik fijn vind is dat het niet weer zo een titel is waarbij je van alles los MOET kopen met echt geld. Zoals hier onder ook al aangegeven. Je kunt gewoon alles vrij spelen, wat ik dan ook wel weer fijn vind. Ingame spullen kopen met echt geld en dan roepen; "kijk eens wat ik heb" is niet mijn stijl. Het is pas cool als je er voor hebt moeten werken (vind ik).
Volgens jou is een spel dus:
PayMoney2win
of
PayTime2win

Tijd = geld, het maakt dus geen hol uit welke van de twee je kiest, het verschil zit alleen tussen je oren.

Het probleem van p2w is niet het geld gedeelte, het is het gedeelte dat de gameplay hierdoor beinvloed. Één van die issues is de mogelijkheid ongelijk voordeel te krijgen door bv. exclusieve powerboosts puur en alleen door financiële transacties mogelijk te maken.

Eerst maar eens kijken hoe dit gebalanceerd wordt in het spel. Bij bv. EVE Online kan je wel voor $7500 een Titan kopen, maar je kan die net zo makkelijk weer kwijt raken *poof* geld weg. In veel gevallen is een duur schip leuk, maar dat betekent nog niet dat je meteen weet hoe je er in kan overleven. Ik kan in LoL voor spelletje #1 alle heroes kopen, dat maakt mij niet direct sterker dan de rest.

Persoonlijk is voor mij veel belangrijker hoe leuk een spel is om te spelen, want het 'winnen' van een dergelijk computer spelletje is nu niet bepaald iets dat de wereld geschiedenis in gaat. Het 'win' gedeelte zit ook dus puur tussen de oren van mensen.
Dan is alles toch pay to win?
Te koopt een spel om te winnen... pay to own?
Pay to Win...
Even world of tanks als voorbeeld.

Je begint bij tier 1 en bouwt op richting tier 10, met elke tier een (nieuwere) hogere tank waar je opnieuw mee begint. Je komt over het algemeen in battle's met of 1-3 tiers hoger of 1-3 tiers lager.
Iemand die ineens met (heel) veel geld de hoogste tier tank haalt, word continue kei hard geownd omdat die persoon geen flauw idee heeft hoe je op die rank speelt.
Het heeft geen enkel voordeel in deze game, behalve het moeilijk maken voor jezelf. De speelstijlen verschillen namelijk enorm, zelfs bij dezelfde classe's van andere landen.

Ja er zijn premium tanks die meer punten krijgen, maar deze zijn minder sterk dan uitgebouwde reguliere tanks en kosten maar liefst ¤45 op hogere tiers.
Ja je hebt premium (extra credits en xp) maar dit is ook vrij prijzig, en de meeste mensen zijn hier niet echt mee bezig. Het gaat allemaal wat sneller, maar dat is het ook.
En sneller is in dit geval, dus eerder een nadeel dan een voordeel.

Geen voordelen tegenover andere spelers. Dus géén pay to win.

League of legends ook een mooi voorbeeld (hierboven) idd.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 16 oktober 2015 21:38]

Nou nee, je kan alles ingame vrijspelen.
btw, eventjes "wat" geld neerleggen om alles vrij te maken...kijk eens naar het duurste pakket. Rond de $18K dollar...en ja dat zie je goed....18.000 dollar....Als je dat soort geld uit wilt geven om meteen toegang te hebben tot alle schepen, heb je ze ook verdiend.
Het gros van de mensen heeft 45$ of minder uitgegeven en de rest heeft veel meer uitgegeven zodat het gemiddelde op ong. 93$ per persoon ligt. En ong. een kwart van de miljoen aanmelders heeft helemaal geen geld uitgegeven.
ik heb 250 uitgegeven, en heb mn metalen rear admiral citizen kaart om het te bewijzen :D
Als je dat soort geld uit wilt geven om meteen toegang te hebben tot alle schepen, heb je ze ook verdiend.
Punt is net dat niet iedereen dezelfde ingame tools heeft omdat niet iedereen zoveel geld kan of wil spenderen aan een game. Iemand met veel geld 'verdient' zoiets niet meer of minder.

* the_stickie krijgt visioenen van materialistische, narcistiche rijkeluiskindjes die alvast mogen oefenen hoe geld ook in irl kan dienen tot dominantie en zelfverheerlijking.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 16 oktober 2015 20:51]

Ja maar de meeste schepen zijn nog niet klaar. Vooral de grote schepen niet. Dus daar moet men nog wel een tijdje op wachten. Maar ja. dan heb je ze wel.. Of het dan nog leuk is om doelen te stellen in het spel als het live gaat is dan nog maar de vraag. Mij lijkt het juist leuk om met een klein schip te beginnen en langzaam maar zeker upgraden en betere schepen te kopen ingame.
Da's een verkooptactiek... in een ietwat extreme vorm misschien. Zet drie producten naast elkaar, een goedkope, een normaal geprijsde (degene die je eigenlijk wilt verkopen) en een (veel) duurdere, en de mensen zijn eerder geneigd om voor de normaal geprijsde dan de goedkoopste te gaan.

En als er toch rijkelui zijn die het kunnen en willen betalen, nou ja, mooi meegenomen. Chris Robeerts & co weten ook wie hun target audience is - degenen die ~20 jaar geleden Wing Commander en Freelancer speelden, die nu een fulltime baan en "expendable income" hebben - er zullen vast een aantal tussen zitten die anderhalf ton per jaar binnenharken, en die een paar honderd aan een spel uitgeven makkelijk kunnen en willen betalen.
100 miljoen of 1 miljoen? 100 lijkt me wel erg veel.
1 miljoen moet het lijkt mij inderdaad zijn. Alsnog een gigantisch aantal pre-orders (want dat zijn het eigenlijk) voor een game. Ik ben er trots een van en heb nog steeds gigantische verwachtingen bij de game.
Overigens zijn het zover ik weet gewoon 1 miljoen geregistreerde accounts. Daarbij geeft de homepage ook nog een 'UEE fleet' statistiek dat op het moment van schrijven 773 duizend telt. Ik gok dat dit het aantal verkochte games betreft.
Je hebt 100% gelijk hoor. Tweakers is inaccuraat.

https://www.reddit.com/r/...ebsites_are_inaccurately/
Dit is correct. Overigens verkeerd overgenomen door de meeste nieuws websites.
Eigenlijk is het noch een pre-order noch een investering. Eerder een inleg.
Je geeft geld aan een bedrijf dat met dat geld een spel bouwt zonder een (harde) garantie dat dit ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt zoals aangegeven. Er is dus een mate van vertrouwen nodig.
Je kan ook meer geld geven door uit te geven aan een concept van een ruimte schip dat je kan gebruiken zodra het klaar is.
Wat dat betreft is er geen relatie tussen waarde van het geld wat je er aan uit geeft en wat je er in het spel voor terug krijgt noch dat wat je er aan uitgeeft ook weer terug (al dan niet met winst of verlies) kan terug krijgen.
Wat dat betreft is als je erover denkt om hier geld aan uit te geven raadzaam dat je eerst goed jezelf informeert en als je dan nog twijfel hebt gewoon te wachten en niets uit te geven.
Je verhaal klopt, had het anders kunnen noemen. Hoewel tegenwoordig je bij een pre-order (ik zal geen titels noemen) ook niet zeker weet dat er een half fatsoenlijk bug-vrij spel uit komt, het vertrouwen is bij de pre-orders dus net zo hard nodig.
er is 100.000.000 uitgegeven door 1.000.000 mensen...

die één miljoen is waar het artikel mee begint; dat zijn de star citizens; ik ben daar al enkele jaartjes eentje van... Ik heb btw nog originele (boxed versies) van starlancer, Wing Commander iV en V (Prophecy) die ik vroeger grijsgespeeld heb, het was voor mij dus geen seconde twijfelen toen Chris Roberts zijn (leuke) oproep deed om zijn droomgame waar te maken en het beste spacegame ever te maken; iets waar gewone publishers geen graten meer in zouden zien zitten want het speltype zou doder dan dood zijn.
Echter was het wel toevallig dat na zijn oorspronkelijke fundraiser er ineens aankondigingen kwamen van andere games in hetzelfde genre; ineens zou men Elite Dangerous weer nieuw leven inblazen en zien we andere 'space battle/travel" games verschijnen waarvan je niet ander kan zeggen dat de basis ligt bij games zoals de goede oude wingcommander reeks van vroeger (en dat de aankondiging van Star Citizen dus een grote kar is waar velen op aan het springen zijn...)

Spijtig genoeg horen we de laatste tijd ook veel gerant op SC; alsof het een oplichterij is, maar het is gewoon een zeer ambitieus project waar we nog vele jaren in gaan kunnen vertoeven; het spel wordt zo groot dat het Squadron42 singleplayer gedeelte eigenijk al een volledige AAA-game op zich is; en dat krijgen we allemaal voor het geld dat we gebacked hebben; vele jaren speelplezier en we hoeven geen abonnementsgeld te gaan betalen om te spelen.
En jah, ze hebben nu veel geld, en jah ze geven aan de andere kan ook redeijk wat uit (bv kopen een gebouw ipv het te huren; maar da's wel goedkoper op termijn + er is wederverkoopwaarde); games als WoW kosten ook veel geld, dito voor een GTA 5 of een Destiny; alleen daar is er totaal geen transparantie over welke bedragen er allemaal rondgaan
https://robertsspaceindustries.com/funding-goals

Het is wel degelijk 100 miljoen. Ze krijgen iets van 3 miljoen per maand binnen op sommige maanden.
Je link bevestigd dat het 1 miljoen is. Toch bedankt want die informatie is wel relevant en interessant.
Je hebt gelijk ik heb het totaal verkeerd gelezen. Ik dacht dat het over geld ging ipv spelers.
dus toegang tot fps,social etc.? zonder die acces passes bullshit?
klopt, het hele pass gebeuren is nu overboord gezet
Titel is een beetje misleidend, het betreft de verschillende modi die er zijn bij star citizen tijdens de ontwikkeling die dus gratis toegankelijk zijn. Voorheen was het idee dat zolang het spel in ontwikkeling was mensen voor de verschillende modi een pass moesten kopen of alpha backer moesten zijn.

[Reactie gewijzigd door Bornhald op 16 oktober 2015 20:49]

Ook hebben ze het omgedraaid in de tweede zin. Iedereen met alfa heeft nu ook recht op beta plus release. Dit was natuurlijk andersom. Iedereen met Beta heeft nu ook alfa acces. Geachte redactie gepost.
Ik heb het spel even geprobeerd vanwege de gratis speelmogelijkheid. Het zag er natuurlijk prachtig uit. Eenmaal opgestart wordt het toch wel duidelijk dat je wel heel erg van space sims moet houden als je deze game gaat spelen. Ik was al tijdens de training verveelt van dat ''klassieke op puntjes in de verte schieten''. Alle systemen voelen wel extreem gelikt en je kunt zien dat overal ontzettend veel aandacht in zit. Echter zal het mij niet kunnen bekoren.

Mooi om te zien hoe een kickstarter project zo ontzettend populair kan worden. Doet me deugd voor toekomstige game projecten.
Wat een onzin, je kunt de cockpit helemaal niet open horen gaan in de ruimte, daar is een vacuum... Onrealistisch spel ;)
Met andere woorden, dit was het dan jongens! bedankt voor jullie geld ;)
yup, 300 mensen in studios in 3 verschillende landen aan het werk zetten, stemmen inhuren zoals Mark Hammil en Gary Oldman, speelbare content uitbrengen, en er dan vandoor gaan met een die paar centjes die ze overhouden verdeeld over 300+ man...echt de beste scam ooit!


....mijn klasgenootje van 9 toen had scams waar hij nog meer aan overhield XD
Ze kunnen ook gewoon een gare versie uitbrengen en vroegtijdig mee kappen. Kassaa
denk dat ze dan onderandere een gigantisch probleem met de IRS hebben, en 300 werknemers met contracten.. -.- van het caliber nooit meer een voet zetten in een westers land

[Reactie gewijzigd door dakka op 19 oktober 2015 06:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True