Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Crowdfundingcampagne ruimtesimulator Star Citizen behaalt 200 miljoen dollar

Star Citizen, de mmo-ruimtesimulatiegame die ontwikkeld wordt met behulp van crowdfunding, heeft tot op heden 200 miljoen dollar binnengehaald. De campagne begon in 2012, maar in tegenstelling tot andere campagnes is het bij deze nog altijd mogelijk om geld te geven.

Op de website van ontwikkelaar Roberts Space Industries wordt de stand van de inzamelingen bijgehouden. Ervan uitgaande dat deze klopt, heeft het project op het moment van schrijven 200.067.498 dollar binnengehaald, waardoor het een van de succesvolste crowdfundingcampagnes aller tijden is. Iets meer dan twee miljoen mensen hebben geld in het project gestopt.

Het project heeft ook een tijd op Kickstarter gestaan, maar in die periode heeft het daar iets meer dan twee miljoen dollar opgehaald, waardoor het niet de succesvolste Kickstartercampagne aller tijden is. Dat is de Pebble Time met 20 miljoen dollar.

Voor hun bijdrage krijgen spelers niet alleen toegang tot de verschillende onderdelen van de game, maar ook meer informatie over de toestand van de ontwikkeling van het spel. Daarnaast kunnen ze bepaalde ingame schepen kopen met het geld. Sommige daarvan kosten honderden dollars en kunnen nog niet in het spel gebruikt worden.

Momenteel is de game bij versie alpha 3.3. Die is sinds een week beschikbaar. Het singleplayergedeelte, genaamd Squadron 42, is nog niet beschikbaar, ook niet voor backers. Toen de game in 2012 aangekondigd werd, was de geplande releasedatum in 2014. Echter, mede doordat de ontwikkelaars nieuwe doelen begonnen te stellen in de loop van de campagne, is die datum verschoven. Momenteel staat er geen enkele datum vast voor een release.

Een deel van de populariteit van de game is te danken aan het feit dat Chris Roberts aan het hoofd van de ontwikkeling van de game staat. Roberts werkte aan games als Freelancer en de vele Wing Commander-games.

Trailer voor het singleplayergedeelte van de game

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

18-11-2018 • 12:23

189 Linkedin Google+

Reacties (189)

Wijzig sortering
23 november begint er overigens ook een Free-fly event. Dan is het gedurende een week vrij te spelen. Dacht dat iedereen dan toegang zou krijgen tot zo'n 80 schepen om te proberen.

De volgende patch, 3.3.5 staat nu ook voor de deur met de toevoeging van inter-planetaire travel. Voorheen was alles nog rond 1 gasreus met wat manen, en daar komt nu dan een "terrestrische" planeet bij. Tijdens verschillende panels van Citizencon hebben ze laten zien hoe die technologie tot stand is gekomen, en hoe het werkt.
ik volg de game verder niet. Ziet er wel indrukwekkend uit maar blijf erbij dat je met zo veel geld veel meer had moeten doen om die game een succes te maken in de ruim 6 jaar die ze nu bezig zijn. En als ik zo die prijzen zie van die ruimteschepen dat is toch wel absurd. Kan je die schepen ook verdienen door gameplay of moet je elk toestel los kopen als je eens wat anders wilt..
Ja schepen zijn ondertussen te koop ingame, en met de volgende patch ook te huren. Omdat het grinden met een Alpha die elk kwartaal gewiped word niet echt wil vlotten. Zal ik ook eens ingame de mining-mechanic kunnen proberen.

Het grootste probleem wat Star Citizen heeft is de scope, maar dat is ook het aspect wat de game interessant maakt. Maar gelukkig werken ze daar ook aan met 5 studio's en 500 man. Het maken van de tech is een van de dingen die gebeurt, vervolgens word er een of meerdere dev-teams op gezet die met die tech volgens een vaste productie-cyclus ermee aan de gang gaat. Met de schepen is het ondertussen wel duidelijk hoe snel dat gaat.

De volgende patch geeft ook een eerste blik op planeten, met volledige biomes etc. De technologie die ze daarvoor hebben ontwikkeld is in de basis nu gereed om de planeten vlot te genereren. Toevoegingen als weer-effecten etc. komen in de toekomst nog. Momenteel vind ik het al heel wat dat ze een behoorlijke stad zonder laadschermen op zo'n planeet weten te krijgen, en de eerst volgende patch nemen ze dat een stapje verder met ArcCorp, wat een volledig bebouwde planeet gaat zijn. Daar zit nogal wat nieuw ontwikkelde tech achter, maar als ik dat allemaal op moet gaan sommen word deze reactie te lang.

December gaan ze als het is ook de roadmap voor Squadron bekend maken, met de resterende taken die daarvoor op staan. Dan krijgen we ook hopelijk een idee wanneer we dat deel van het spel mogen verwachten.
Ik zie elke keer dezelfde kritiek als er iets over Star Citizen wordt gepost. Vooral over dat het lang duurt en waarschijnlijk nooit af komt. Aangezien ik zelf game developer ben bij een bedrijf die ook tripple A titels maakt wil ik toch even een groot misverstand uit de wereld halen. Bijna geen 1 triple A game wordt binnen 2 jaar in elkaar gezet. Waarom mensen dat denken is omdat het meestal 1 a 2 jaar van te voren wel ergens in het nieuws terecht komt, of omdat het af genoeg is om op een gamebeurs te presenteren. Daarvoor is er al een heel traject doorlopen van een concept bedenken ,concepten uitwerken, engine ontwikkelen, en prototypen. Ook worden vaak na playtest allerlei zaken drastisch aangepast. En dit kost allemaal een hele hoop tijd. Star Citizen geeft wat dat betreft een goed kijkje achter de schermen en je ziet waarom dingen sommige dingen zo lang duren dankzij hun actieve youtube kanaal. Ze zijn vanaf augustus 2013 begonnen met alleen een promo filmpje en verder niks. Ik vind het dus een normale tijd. Aangezien ze ook veel meer hooi op hun vork hebben genomen dan een tripple A titel denk ik dat het inderdaad nog wel 2 jaar gaat duren. Het enige waarvan ik vind dat ze een fout hebben gemaakt is door zelf te zeggen dat het in 2 jaar af zou zijn. Wat totaal onrealistisch is ;)
2 jaar?? Zeg maar minstens 6 jaar. Lees de originele kickstarter om te zien wat voor waanzin het project werkelijk is.
Wat de kickstarter omschrijft is effectief Elite: Dangerous, die rond hetzelfde moment begonnen is met ontwikkeling en ondertussen al jaren speelbaar is. Er zijn echter zo enorm veel features bijgekomen, waarvan ondertussen momenteel minder dan 20% geimplementeerd is dat het einde nog lang niet in zicht is, terwijl die 200 miljoen wel opgeraakt. De speelbare build is een groot drama: Losse elementen waarbij het open wereld gedeelte zelfs op de meest krachtige computers worstelt om een framerate te halen met twee cijfers.
Star Citizen geeft wat dat betreft een goed kijkje achter de schermen en je ziet waarom dingen sommige dingen zo lang duren dankzij hun actieve youtube kanaal.
Het enige dat je daaraan ziet is goede marketing en absurd slecht management.
Ik heb een hele tijd Elite gespeeld. Prima spel. Ook daar zijn er mensen die zagen om 'space legs' en allerlei nutteloze features in het spel te krijgen. Dat draagt niet veel bij aan het space sim concept voor mij.
Men doet alsof dat "kijkje achter de schermen" een deel van de hele experience is; en dat is natuurlijk flauwekul. Leuk voor de geïnteresseerden, maar liever dat men die tijd stopt in het feitelijk speelklaar maken van een launch build :P
Het valt altijd wel op bij elk nieuwsbericht over dit spel, dat er een hele lawine aan criticasters komen die ontzettend hard moeten schreeuwen hoe wij als backers (of blinde "fanboys") ons laten scammen door CR en kornuiten en "gered" moeten worden door deze mensen die nog een kritische stem hebben. Maar als ze dan met zogenaamde argumenten komen voor deze kritische stem, zie je dat ze eigenlijk geen zak van dit spel af weten en er nooit in verdiept hebben. De interessante technische ontwikkelingen van dit spel worden altijd gepasseerd om maar weer dezelfde echochamber te horen van "release dates" en "400 dollar ships".

Als je je een beetje verdiept in de Roadmap en waar ze allemaal mee bezig zijn (wat ze overigens ook heel duidelijk communiceren) dan snap je misschien waarom veel mensen er nog heil in zien en dit spel graag naar een goed speelbaar product willen helpen. Ja, en ook nadat in 2014-2015 de hele scope werd overhoop gegooid waardoor praktisch alle early release dates bij lange na niet meer gehaald konden worden (overigens ging 2014 nooit gered worden, nogal dom van CR om dat als date te noemen, maarja als je op dat moment een spel had verwacht ben jij misschien ook niet de slimste...).

Dat je als early backer hierdoor zeer teleurgesteld was en je geld terug trok kan ik goed begrijpen. Hierdoor werden uiteraard kickstarter doelen niet gehaald (of eerder, ze werden irrelevant, want het werd een heel ander spel). Hier ligt ook het ingewikkelde van crowd funding: game development is een constant veranderend proces, maar als het spel dan veel gaat afwijken van de originele doelen, accepteer je dat dan nog? Je staat volledig in je recht om het niet te accepteren en je geld terug te trekken.

Maar kom niet na 4 jaar afwezigheid ons even vertellen "hoe het zit", terwijl jeeigenlijk helemaal niks van de ontwikkeling hebt gevolgd.

[Reactie gewijzigd door mac-rolec op 19 november 2018 10:19]

Dit is de nieuwe vaporware. Altijd in beta, altijd in early access. Alle content is nog niet helemaal klaar, alle bugs worden volgende maand opgelost. Ondertussen zit je als fan met een eeuwigdurend onaf product.

Zie ook DayZ bijvoorbeeld.

Even ter verduidelijking: ik zeg helemaal niets erover dat de ervaring niet ook leuk kan zijn. DayZ was als mod een van de tofste vernieuwende spelervaringen die ik in tijden had gehad. Maar het spelen van een continue niet af spel brak ons wel op.

[Reactie gewijzigd door LtMarx op 18 november 2018 12:30]

Ja het gaat Fracking langzaam... maar beetje een onzinnig vergelijk, Star Citizen is niet begonnen als gratis mod of weet ik wat. Ja het is halverwege verandert maar dat kwam omdat het te groot werd en toen zijn ze de grenzen van PC gaming gaan opzoeken. Dit zou iedereen in deze console port tijd moeten toejuichen.
Ze zijn vanaf het begin ook duidelijk geweest dat het een lang groot avontuur zou worden omdat ze wilden doen wat nog niet eerder gedaan was.
Bij de pledge word ook duidelijk vermeld dat het een aankoop is voor het steunen van het project, in ruil daarvoor krijg je een schip, hoeveel iemand kan en wil steunen is ook een ieders eigen keus.

Ontwikkelen van een pc game (top titels) duurt nou eenmaal lang, helemaal als er zoveel nieuws word gedaan.

Ik zou ook eens naar het project kijken, hoever ze nu zijn. Hoe het met de singleplayer game staat (sq42) en hoe bijzonder mooi de nu al bestaande universe is.
De planeten en hoe het eruit ziet....het is echt bizar om op een space station wakker te worden, in je schip te stappen, naar een planeet te vliegen, door de atmosfeer heen en dan te landen en door de bomen/gras/woestijn/sneeuw/maanlandschap/etcetc heen te banjeren. Planeten die draaien, zon die opkomt en ondergaat. Het is echt een (mini) heelal. Heel bijzonder om te zien.

Bekijk bijvoorbeel dit eens, en andere filmpjes van deze tuber;

https://www.youtube.com/watch?v=lcKsvaUaAYk&t=2s

edit; er posten hier ook verdacht veel backers van het "eerste uur" die een beetje overkomen als de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt..
De community is heel erg involved en komt ook heul veul kritiek uit voort. Ik zou zeggen, bekijk het gewoon zelf. Slinger youtube aan of zoek Reddit op. :) We zitten nu op patch 3.3 en 3.3.5 komt volgende week ofzo uit.

https://www.reddit.com/r/starcitizen/

En ja het duurt lang, maar je hoeft niet mee te doen met het ontwikkelproject. Ieder staat vrij om die keus voor zichzelf te maken. Je kan best over 14 jaar Tweakers aanslingeren en dan zien, STAR CITIZEN REVIEW, Finally released. En dan beslissen of je de game koopt. ;) (al hoop ik niet dat het 14 jaar duurt :+ )

[Reactie gewijzigd door Cogency op 18 november 2018 15:03]

Ontwikkelen van een pc game (top titels) duurt nou eenmaal lang, helemaal als er zoveel nieuws word gedaan.
Een hoop mensen zaten niet te wachten op iets nieuws, maar op iets 'ouds', namelijk een moderne Freelancer. Een eigen gezicht op je avatar is een leuke gimmick, maar echte klanten zaten daar eigenlijk niet op te wachten...

Ik ben het wel eens met een hoop commentaar, feature bloat, dollar signs voor de ogen, veel te lange ontwikkel periode voor een enorm goed funded project. Natuurlijk zijn er games die een langere ontwikkeltijd hebben, maar veel meer die een kortere hebben. Latten we een van de grotere pakken: De Star Wars MMO: The Old Republic, 5 jaar ontwikkeltijd en $150-$200 miljoen in ontwikkelkosten en ook die was bij launch absoluut niet 'af'. daar hebben ze nog jaren content in gepompt.

Persoonlijk vind ik het een prachtige droom, maar de mensen die het project runnen kunnen absoluut geen prioriteiten stellen, ze proberen namelijk naar alle wensen te luisteren en iedereen de vriend te houden. #1 dat lukt natuurlijk niet en #2 als je het toch probeert faalt uiteindelijk je project, ongeacht hoeveel geld je tot je beschikking heb.
SWTOR is gewoon een WoW clone, zoals al eerder terecht door de massa is gezegt.

Totaal geen nieuwe tech, letterlijk 90% art die er anders uit ziet.

Beetje zoals alle EA games van tegenwoordig, precies dezelfde shell, beefed graphics voor huidige gen GPU's.

Kijk eens naar het zwaard vs zwaard vechten in de nieuwste EA games, of SWTOR. Het zijn letterlijk animaties die er prachtig uitzien en totaal niet met elkaar in contact komen. Letterlijk twee compleet seperate animaties die door elkaar lopen te zwaaien. Er is geen enkele code omheen gebouwd om het ook maar iets van interactie met elkaar te geven.

Ja, even super high bloom erover heen gooien, glow en flare, en dan zie je het 'toch niet'. Movement en fighting allemaal op ADHD niveau en gecamoufleerd door special effects.

En dan gaan we even naar een oude game als Jedi Academy waar je letterlijk tientallen verschillende lightsaber combinaties hebt wat betreft tegen elkaar clashen e.d. en dat voor een dated game.

Jaja, het gaat tegenwoordig alleen nog maar om de graphics, en er is totaal geen innovatie wat betreft complexe code. Star Citizen is buggy as hell, en totaal nog niet 'gamewaardig', maar ze proberen in iedergeval nieuwe dingen waar andere studios hun handen niet aan durven te branden.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 19 november 2018 03:11]

Niet te vergeten: RSI vindt het ook niet echt een probleem als je het vertrouwen opzegt en je pledges terug vraagt. Een tijdje terug was er zo'n opstootje en gingen mensen "massaal" hun geld terugvragen. En dat lukte ook nog het het overgrote deel.

Uiteindelijk viel dat allemaal wel mee, maar goed.

Persoonlijk vind ik het ook niet zo'n ramp dat ze zo lang erover doen, maar ik moet wel zeggen dat ik na de versies met enkel AC toch relatief weinig lol heb gehad met de Beta versies. Dingen die men op youtube met veel tijd voor elkaar krijgen, lukken mij voor geen meter in deze "game". Aantal keer dingen aan de issue council ingestuurd, maar persoonlijk vind ik dat erg veel op "echt werken" lijken, gezien ik dit soort dingen vroeger ook betaald heb gedaan.

Nu met 3.3 is in ieder geval de performance weer richting 2.6.1 niveau gebracht. Maar waar sommigen het doen overkomen als een speelbare "beta" ervaar ik het nog niet zo.

Daarnaast weet ik niet of "de community" wil, ook nog wel is wat ik had gewild, ook zeker vergeleken met 2012 / 2013. Maar even afwachten dus. Inmiddels kijk ik meer uit naar de singleplayer aspecten dan naar de rest. Waar ik namelijk in 2013 / 2014 nog rustig tijd in deze game had kunnen steken, ligt dat nu toch anders.

Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet, gezien het huidige tempo, dat er voor 2020 iets écht gereleased gaat worden.

Ook gezien de huidige opbrengst, denk ik niet dat je hier nog van Vaporware kunt spreken. Al met al hebben mensen denk ik toch meer uren in SC zitten dan in vele andere console port games. Die waren namelijk uitgespeeld in 12 uurtjes, terwijl je na 12u SC in huidige staat nog steeds aan het debuggen bent op de PTU. ;) }>
Ik vrees dat Star Citizen nooit het eindstation zal gaan halen. De originele goal was prima te doen, maar de nieuwe? Chris Roberts mag misschien een geweldige visie hebben over het te bouwen product, maar de man heeft weinig realiteitszin. Het project is vijf jaar onderweg en het is nog niet eens voor een kwart af, even grof gerekend dat er nog 20 tot 25 jaar nodig zal zijn, dat is een eeuwigheid in de gaming industrie. Laten we even de aanname doen dat als de fundering ligt dat de rest sneller gaat en er nog 10 jaar werk benodigd is om dit project te voltooien.

Waar gaat Chris Roberts het geld vinden om nog 10 jaar door te gaan? De mensen die wilden investeren in dit project hebben dat reeds gedaan, er zal wellicht een kleine groep blijven die wil investeren dan wel die peperdure schepen kopen die niet eens in het spel zitten. Er werken inmiddels een paar honderd man aan dit project en ik schat in dat de loonkosten makkelijk de 10 miljoen per jaar overschrijden.

Weet Cris Roberts de CryEngine Lumberyard StarEngine zodanig te verbeteren dat deze de hardware van de toekomst optimaal kan gebruiken? Kijk naar de pc die je 10 jaar geleden had in vergelijking met je huidige pc, dat zal betekenen dat de engine (fundering) een paar maal groot onderhoud moet krijgen om deze concurrerend te houden met de toekomstige engines.

Nu ziet het er grafisch goed uit, maar over 5 of 10 jaar? Kortom dat houd in dat het geen wel af is een aantal maal geupdate zal moeten worden om bij de tijd te houden.

Los van de twee voorgaande punten hebben ze nog een waslijst aan beloftes die ze nog waar moeten gaan maken zoals 106 star systems, waarvan er momenteel nul af zijn en de rij bugs en glitches die nog hersteld moeten worden zoals deze.

Ik had het graag anders gezien, maar dit project gaat het eindstation nooit halen.
Die 20-25 jaar zuig je ook zomaar even uit je duim.
Nog steeds een Vaporware noemen terwijl je blijkbaar niet weet wat "Vaporware" daadwerkelijk is? Terwijl men blijft haten zonder zich erin te verdiepen en tot op de dag blijven kniezen, zit ik daadwerkelijk Alpha 3.3.5 te spelen (3.3 is Live, 3.3.5 is volgende week live en nu alleen voor Evocati, Concierge en Subscribers).

Kijk voor de lol eens op mijn Flickr album en durf het nog Vaporware te noemen: https://www.flickr.com/photos/captain_raoul/

En daarbij is het vrij normaal in game development land dat games in development kunnen veranderen. Je hoort ook nooit iemand klagen nadat Developer X na de release Dev video's deelt waarin ze laten zien hoe de development verliep in die jaren. Hoe vaak zien we daar wel niet dat een game er totaal anders uitzag in het begin dan wat we met release hebben gekregen.

Tuurlijk gaan mensen nu klagen als het OPEN development is, Je kijkt namelijk letterlijk mee in de keuken iedere week. 6 jaar van scratch studio's opbouwen en 2 games ontwikkelen is totaal niet lang. Wat Chris Roberts niet had moeten doen is toen der tijd iets te enthousiast met datums komen, maar daar is hij vanaf gestapt en dat weet hij donders goed. Ik blijf het alleen zo treurig vinden dat er nog steeds mensen zijn die teveel in die tijd blijven hangen, en vaak zijn het niet eens backers 8)7

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 18 november 2018 13:06]

Ik heb het gevoel dat er bij veel fans een stukje informatie mist over de geschiedenis van Freelancer, wat ik overigens zelf een hele toffe game vond. Freelancer was jaren lang in ontwikkeling en werd steeds uitgesteld. Microsoft kwam er tussen, kocht de studio en dwong de ambitieuze doelen te laten varen en ervoor te zorgen dat de game uitkwam. Chris Roberts verliet de studio, maar bleef wel betrokken in een rol als consultant. Van wiki:
In June 2000, Microsoft started talks to buy Digital Anvil. Roberts admitted that his team required large sums of money, which only a huge company could provide, to continue developing Freelancer with its "wildly ambitious" features and unpredictable schedule; the project had overshot its original development projection of three years by 18 months. Roberts trusted that Microsoft would not compromise his vision for Freelancer, and was convinced the software giant would not attempt the takeover if it did not believe Freelancer could sell at least 500,000 copies when released.[38] Roberts left the company on completion of the deal, but assumed a creative consultant role on Freelancer until its release.[39] Microsoft instructed Digital Anvil to scale down the ambitions of the project and focus on finishing the game based on what was possible and the team's strengths.[13][19] Features such as the automated flight control, conversations that had different choices of responses, and sub-quests were abandoned.[12] Despite the reductions, several reviewers believed the resultant product was still true to Robert's vision.[5][13]
Geef diezelfde man een onbeperkt budget en geen enkele deadline en de huidige situatie is een logische uitkomst.

Anno 2018 is dat overigens helemaal niet nodig. Je kunt nu prima een basic game uitbrengen en daarna al dan niet betaald blijven patchen (DLC). Dan moet er echter wel iemand zijn die zo nu en dan op de rem trapt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 18 november 2018 18:21]

die pics...wow :D

heb ooit een schip gekocht paar jaar geleden, maar nooit meer iets mee gedaan. binnenkort toch maar weer is dat spul downloaden :)
Zeker doen nu de Anniversary sale & Free fly volgend week gaat beginnen, en je waarschijnlijk dan ook meteen Alpha 3.3.5 mee kan maken.
Tja, er zal niemand ooit hebben beweerd dat SC er niet prachtig uit ziet. De prachtige screenshots zijn er al jaren. Maar ik zou willen dat ze meer moeite hadden gestoken in het technische gedeelte erachter en de gameplay, als in maar nieuwe schepen releasen. Maar die kan je verkopen voor grof geld, en goede gameplay levert een stuk minder op.
Waar heb je het over? Het Technische gedeelte word vol aan gewerkt, maar als je niet verder kijkt dan de mooie plaatjes dan blijf je inderdaad hangen bij het verkopen van pixels. :)
Dan vind ik het wel heel lang duren om bijvoorbeeld speelbare framerate te krijgen. En hoeveelheid effort die in nieuwe schepen wordt gestopt lijkt significant groter dan effort die is gestoken in alles behalve de mooie plaatjes.
Het optimaliseren van een game engine neemt helaas heeeeeel wat meer tijd in beslag dan het produceren van content, en hoe meer content hoe meer tijd er ook weer in die game engine moet.
Dus kan je nagaan als je een werkend heelal probeerd te bouwen met allemaal verschillende dingen, hoeveel tijd dat allemaal wel niet kost.
Maar waarom zou de release van een werkend heelal met allemaal verschillende dingen dan in 2014 plaatsvinden? En ja, ik weet wat het excuus daarvoor is. We krijgen nu allemaal extra dingen. Joepie. Als backer had ik liever minder feature creep gezien en wel een release van een volledig spel in 2014. En als het zo overduidelijk is dat zoiets veel meer tijd kost, waarom hadden ze dan aangekondigd dat release in 2014 was? Waarom was het voor hun niet overduidelijk dat dat onrealistisch snel was? Waarom stond de release toen niet al op 2021?
Omdat de richting van de game veranderde vanwege het binnengehaalde geld en de populariteit. Het gros van de backers vond dat ook niet erg. En die het er niet mee eens waren konden toen nog een refund doen.
Anders was de game een Elite Dangerous geworden met alsmaar een uitbreiding hier en daar, en aangezien er al een Elite Dangerous is, juich ik de huidge "going all out building best space sim ever" mentaliteit alleen maar toe.
SC doet me altijd aan de covert action rule denken van Sid Meier ("So I call it the "Covert Action Rule". Don't try to do too many games in one package. And that's actually done me a lot of good."). Niemand weet precies wat het is, of zou/zal worden... is het een space*sim* (nee) of een arcade als privateer? Is het een trading game? Een FPS? Een MMO? Een world-building/mining game? Alles een beetje, en daarmee allemaal net niet. Is het uberhaupt een spel, of meer een soort minecraft? Daarom zie ik het ook nog niet zo snel slagen. Ik had toendertijd gehoopt dat ik een moderne "privateer" had gebacked.
En als het zo overduidelijk is dat zoiets veel meer tijd kost, waarom hadden ze dan aangekondigd dat release in 2014 was? Waarom was het voor hun niet overduidelijk dat dat onrealistisch snel was? Waarom stond de release toen niet al op 2021?
Omdat veel projectleiders geen realistische datums kunnen prikken. Zeker bij dergelijke crowdfunding projecten rust er enorm veel op de ego van de projectleider, mensen met realistischer kijk beginnen vaak al niet aan een project omdat het plan niet realistisch is binnen een commercieel aantrekkelijke ontwikkelperiode. Zelfs mensen met enorm veel ervaring blijven in dezelfde val trappen en Chris Roberts is duidelijk zo een manneke (zoals verschillende Tweakers hier al voorbeelden van hebben opgerakeld). Peter Molyneux en Tim Schafer zijn ook dit type project lead en krijgen ook al jaren dezelfde kritiek.

En het is echt niet alleen bij video games, ik merk het ook bij mijn board game KS projecten die ik back, soms jaren te laat.
3.3 heeft speelbare frames, en nu ook stabiele servers in Europa. En die effort in nieuwe schepen, tja er zijn inderdaad development teams die aan schepen en ingame assets werken. Naast nog een hele berg dev's die aan technologie en back-end werken.

Moet je eens die citizen-con panels te kijken, dan laten ze gewoon zien waar ze aan werken. Dat is nog best interessant om te zien wat ze ondertussen met die engine allemaal kunnen.
Niet verkeerd bedoeld maar wanneer is de laatste keer dat je SC hebt gespeeld?
Sinds de 3.3 patch hebben we een stuk stabieleren/hogere FPS en zelfs mensen met een iets minder systeem kunnen nu gewoon soepel spelen door de toevoeging van OCS (object container streaming) in de engine
Aantal keer gemeld, maar goed zijn redelijk wat posts geweest. Maar al in jaren niet meer. En het is mooi dat ze na 6 jaar speelbare framerates hebben weten te krijgen. Echter gisteren heb ik wat rondgezocht naar huidige staat van het spel, en dan blijkt het voor heel veel mensen toch wel weer/nog steeds een crash fest is. Ik wacht wel mooi of het ooit nog gereleased gaat worden, en of dan de gameplay ook nog wat voorstelt. Ik heb er een hard hoofd in, maar wie weet.
Die prachtige screenshots zijn vrij recent, niet zo zeveren aub.
Wat een onzin. SC lukt het al vele jaren om prachtige screenshots neer te zetten. Ik begrijp niet waarom het als 'zeveren' wordt gezien om te stellen dat het er gewoon prachtig uit ziet. Hell zelfs de allereerste Hangar release zagen de schepen er al prachtig gedetailleerd uit.
Die prachtige screenshots zijn vrij recent, niet zo zeveren aub.
Er zijn zat 'games' en techdemo's die werkelijk prachtige screenshots produceren. Echter zijn er maar weinig mensen die daar specifiek in geïnteresseerd zijn, mensen hebben veel meer met gameplay en story/worldbuilding (als er geen story is kan er altijd nog een interessante wereld zijn). Het probleem is dat als we wat van SC zien, iedereen mooie filmpjes en screenshots laat zien, maar ik hoor mar bitter weinig mensen over de gameplay en de wereld is helemaal onduidelijk.

Echter zijn de shipdesigns vaak best heel mooi, maar over het algemeen koop ik een spel niet daarvoor...
Sinds 3.2 zijn ze er technisch sterk vooruit gegaan en de belangrijkste tech komt juist de komende aantal updates (procedural tech, Object container streaming, atmosferische vlieg model, quicktime travel, persistant universe). Als deze tech af is hebben ze een belangrijke milestone van de game behaald en is de core tech klaar voor implementatie. Het is enorm ambitieus en zeggen dat er technisch niks gebeurd of dat de gameplay niet aanwezig is, tja dat is typische dingetjes van deze tijd, mensen willen alles nu hebben, duurt het te lang is de aandacht weg.
Ik speel het met veel plezier, hoop dat ik deze wave nog kan mee maken (1tm4). Boven de 1k zat je meteen in de eerste wave :)
Ziet er inderdaad mooi uit. Prachtig zelfs.

Ik denk bij deze screenshots, nu alleen nog wat RT er over en de game kan grafisch met gemak nog 10 jaar mee.

Ik volg het spel niet, heb alleen eens een multiplayer battle gezien op youtube en dat zag er niet naar uit of het een heel bijzondere speelervaring was.
Gewoon, een 'standaard' hud met wat neon gekleurde markers en rectiles. Beetje achter elkaar aanjagen in een meteoren veld. Oogde veel te arcade in tegenstelling tot de sfeerimpressies die je getoond krijgt in afbeeldingen.
Dat zal dan ook wel een goed oud filmpje zijn geweest waarschijnlijk ;)
Als ik deze screenshots zie, zou ik mij bijvoorbeeld willen specialiseren in flora of fauna om maar wat te noemen. En dan lekker zo'n planeet ontdekken en alle 12 unieke planten ontdekken bijvoorbeeld. Lijkt me heerlijk. Het vechten boeit me niet zo eigenlijk.
Als ik het zo lees omschrijf je eigenlijk precies de gameplay van No Man's Sky
Klinkt na wat inlezen eigenlijk wel leuk, had ik nog nooit van gehoord :-)
Nog nooit van een van de meest gehypede games gehoord hebben is een prestatie :)
Haha. Is dat zo? Kun je nagaan. Ik volg World Of Warcraft nog wel, en wat Tomb Raider achtige games. Maar zo zie je maar.
No Mans Sky werd de hemel in gehyped toen ze het concept, en wat (enigszins misleidende) footage op e3 hebben laten zien.

Het kreeg veel kritiek op het nogal onafgemaakte resultaat, maar ze hebben zich sterk gehouden en blijven de game updaten met de content die ze beloofd hadden en meer (multiplayer achtig iets zit er nu ook in). Als je dus een beetje van exploren houdt, met daarbij goede muziek, is deze game ondanks de kritiek van een tijdje geleden zeker de moeite waard!
Ik ga hem deze kerstperiode uitproberen! Dank je.
En daarbij is het vrij normaal in game development land dat games in development kunnen veranderen. Je hoort ook nooit iemand klagen nadat Developer X na de release Dev video's deelt waarin ze laten zien hoe de development verliep in die jaren. Hoe vaak zien we daar wel niet dat een game er totaal anders uitzag in het begin dan wat we met release hebben gekregen.
En hoeveel gelazer hebben gameontwikkelaars hier over gehad? De meest recent was No Man's Sky, maar er zijn nog legio controversies geweest over andere ontwikkelaars die de zelfde ongein flikte.

Van de 140 KS projecten zijn er minder dan 10 software projecten (games) geweest, waarvan er 1 de funding niet haalde en er eentje nog uit moet komen. Deel van de reden dat ik er zo weinig 'back' is omdat de succes statistieken vrij bagger zijn ivm. board/card/miniature games (wat de overige 130+ zijn), dat was al heel vroeg duidelijk. En als een bordspel toch niet blijkt te zijn wat ik verwachte dat het zou zijn zou ik het altijd nog kunnen verkopen tegen een redelijk bedrag, dat kan niet met de software licentie via KS. Omdat zo een ontwikkel traject juist zo veranderlijk kan zijn van wat het in het KS voorstel was, is de kans dat ik het toch minder vind bijzonder aanwezig. Daarnaast kijk is serieus naar wat er wordt gepresenteerd en hoe veel vertrouwen ik heb in de ontwikkelaars. Bij Elite: Dangerous was er te weinig hype/marketing, bij Star Citizen te veel hype/marketing/gelklopperij, beide niet gebacked maar Elite later wel gekocht. Ik verwacht uiteindelijk SC ook wel te kopen, maar tot op heden nog niet iets gezien dat er voor zorgde dat zij "Die moet ik NU hebben!", veel beloftes, maar nog weinig waargemaakt imho. Dat heb ik eerder meegemaakt bij CCP en EVE Online, veel gespeeld/geleefd, maar een deel daarvan was teveel afwachten op jaren eerder aangekondigde features die zwaar tegenvielen of ze nog steeds op wachten.
Tuurlijk gaan mensen nu klagen als het OPEN development is, Je kijkt namelijk letterlijk mee in de keuken iedere week.
Vergeet niet dat ze alleen maar laten zien wat ze je willen laten zien, dus zo open is die keuken niet, zie het als een aflevering van een reality show (iets met boze koks of zo). Het daadwerkelijke gelazer zal je nu in ieder geval niet te zien krijgen, dit is alleen maar meer reclame om de 'hype' fresh te houden. Iedereen zit zich helemaal scheel te kijken op die $200 miljoen en 6 jaar ontwikkeltijd, maar ik zit me meer af te vragen van hoeveel hebben ze er al doorheen gejaagd en op het huidige tempo, hoe lang kunnen ze nog verder.

Star Citizen is een mooie droom, waar je imho echt niet teveel geld in moet gooien, een hoop klachten voelen aan dat mensen er meer geld in hebben gegooid dan ze kunnen missen...

Want reken uit 2+ miljoen backers, $200+ miljoen = ~$100/backer, das een hele hoop geld voor een video spelletje! Persoonlijk is dat significant meer dan dat ik over heb voor de meeste computerspellen waar ik nog jaren niets van kan spelen. Het meeste wat ik momenteel heb uitgegeven voor een computerspelletje via crowdfunding is $75 (Shards Online) en daar heb ik nu toch best mixed feelings over, meestal is het $15-$25/game.

En als laatste opmerking, omdat ik het niet heb gebacked of afgelopen week nog heb gespeeld, betekend nog niet dat ik er geen mening over kan hebben op basis van de voorgeschotelde informatie en ervaring. Het schermen dat je mening niet relevant is omdat je geen backer bent of het niet recent heb uitgeprobeerd is hele slechte beargumentatie! Wij kunnen prima meelezen/kijken met anderen...
Dat van die dev video's hoeft niet negatief te zien. Meer in de zin van dat een bepaalde game er in begin fase anders uitzag, characters anders uit zagen dan in latere iteraties. Ik had het niet over een game dat er positief beter uitzag in begin fase dan toen het uit kwam.

En je mag gerust weten dat ik al een paar duizend dollar in SC heb zitten en het voor mij en velen anderen niet gewoon een "mooie droom" is.
History repeats, enige wat ik kan zeggen, en men trapt er met ogen open in, en verdedigen de man ook nog.

Hij heeft dit eerder geflikt, abeit op kleine schaal en niet met backers, maar Bill Gates en Roberts laten we zeggen zijn niet de beste vrienden meer.

Roberts is gewoon een Media man die zelf geen twee comments in code kan programeren, en zijn gedrag heeft in het verleden al grote problemen gebracht, waarbij MS nog heel veel ellende heeft moeten verzetten om zijn mismanagement te herstellen en Freelancers alsnog uit te brengen.

SC zal pas gereleased worden in speelbare vorm, net als toendertijd met freelancer als Roberts eruit is geknikkert, en de developers eindelijk eens normaal aan het werk kunnen gaan.
Enige wat Roberts goed kan, is een Hype genereren, mensen geld uit de zak kloppen, en rad voor ogen draaien, maar, Games en Films zijn niet zijn specialiteit.

Genoeg serieuze info over zijn arbeids ethos te vinden uit die jaren, en het huidige beleid en stagnatie bij SC, doet mij serieus vermoeden die ouwe vos zijn streken nog lange na niet heeft verleerd.
Neem het vooral NIET van mij aan, maar ik raad je aan eens je zelf te verdiepen in de Persoon Roberts, en vraag je zelf af, of roberts zelf niet datgene is SC op moment tegenhoud.


History repeats is waarschijnlijk ook het gevoel wat je dan zal overkomen.
Star Citizen zal de moderne 10x duurdere versie van Freelancer worden, met ditto development chaos.
Gebeurde bij Wingcommander, gebeurde met Freelancer, gebeurde met zijn films, en te denken he niet gaat gebeuren bij Star Citizin, is naief.

Ik wacht rustig af, het spel zal er vanzelf wel komen ooit eens, wellicht..Ben alleen bang het een soort WingCommander The Movie zal worden (directed by Chris Roberts) dat zwaar tegenvalt, maar volgens Roberts niet zijn schuld is als creative director.


En dit is waarom veel wat tegen Star Citizen hebben, Roberts vooral hij in het verleden meerdere malen behoorlijk mismanagment heeft gepleegt, en de vertragingen, loze beloftes en de absurde bedragen met daar tegenover gestelde contents, doet gewoon denken hij wederom die boel mismanaged, maar door nu hij te maken heeft met backers ipv keiharde zakenmannen als Gates, komt hij er nu wel mee weg, en word door sommigen op handen gedragen..

Ah, het genot van Fandom en Hypes moet hij denken

Ik hoop begod ik het verkeerd heb, maarja na 4 jaar overdatum, 200mil budget..weinig tonen, en overdreven verkopen van items daar EA Microtransacties nog wat van kan leren, kweet niet, spreek niet in zijn voordeel allemaal.

Ik geloof er iedergeval geen ene reet van, de man was in het verleden al opgeblazen lucht, en pronkte vaak met andermans veren, ben bang hij dit vrolijk nog steeds doet.
3.3.5 is vandaag gereleased voor wave 3 en 4 :)
+1Anoniem: 1092407
@Recon2418 november 2018 15:49
Ziet er prachtig uit. Ik ben geen gamer maar ik wil me hier best wel eens in verdiepen. Lijkt me heel tof om zo'n andere realiteit te kunnen ervaren. Werkt het trouwens al met VR of is dat pas iets voor een veel later stadium?

Ik hoop wel dat ze ervoor zorgen dat dit spel native op Linux draait en met vergelijkbare prestaties. Mocht ik besluiten om een desktop pc samen te stellen voor games dan is het prima om daar een dual boot van te maken maar als het helemaal zonder windows kan dan is dat nog beter.
*Alpha.

Maar vaporware is wat anders, dat zou betekenen dat het aangekondigd is maar niet/nooit speelbaar/verkrijgbaar is. Het is gewoon speelbaar maar het is in Alpha.

Maar ik vind het knap hoor, zolang de interesse houden van de community en investors blijven vinden.
Dit is de nieuwe vaporware. Altijd in beta, altijd in early access. Alle content is nog niet helemaal klaar, alle bugs worden volgende maand opgelost. Ondertussen zit je als fan met een eeuwigdurend onaf product.
Ze gebruiken hier tenminste de propere naam voor software development status: Alpha is niet feature complete en buggy as hell.

Houd er rekening mee dat niet iedereen hiermee wegkomt en in dit specifieke geval er op het moment van beginnen van het project geen recente games waren in dit genre met deze voorgestelde 'diepgang', het waren ook nog de begin jaren van crowdfunding, alles was nieuw en spannend, iedereen zat nog vol hoop. Zes jaar later kijken een hoop van ons er toch een heel stuk realistischer tegen aan. Het is niet snugger om veel geld in een software crowdfunding traject te steken, daar zijn de KS resultaten veel te verdeeld over, andere takken van sport binnen KS (zoals de tabletop markt) hebben veel hogere succes statistieken. Een aflevertijd van 2014 was in alle gevallen niet realistisch, maar ik heb board game KS projecten die na 4 jaar vertraging braaf alles hebben afgeleverd, dus er is zeker nog hoop...

In 2018/2019 hebben we al enige tijd Elite Dangerous welke compleet en stabiel is, niet alle features heeft van SC, maar zeker in een betere staat is dan SC.
Vapore wat altijd in Beta zit ? Blijkbaar iemand die niet zo bekend is met SC.
Ten eerste is het Alfa en als je het maandelijks volgt zie bij elke Alfa release vooruitgang.
Beta houd bij veel dev in Feature complete. En dat is Alfa nog niet.

Zelf vind ik crowed funding soort van Donatie een risiko investering en risiko preorder.
Dus als ze over de kop gaan wat altijd mogelijk is in de game industry is dat risiko wat ik met mijn inbreng neem.

Daarnaast is 2014 gerelateerd aan 2mil aan $
En ik kwam er in periode van 68mil bij en met groeiende Productie kapitaal is het een
" it done wenn its done " productie.
Ook is hun streven meer om het goed te doen dan op tijd dus planning is meer een groffe estimate.
Chriss Roberts heeft geleerd dat Backers een groot deel ervan net kleine kindertjes zijn die planning zien als een promise en dan jengelen dus gaat er nu anders mee om .

Bij planning is het missen van milestone in de industry een groot probleem met uitzondering voor producties met volledige publisher backup zoals IDsoft vroeger had en dus een game die normaal dev in 2 tot 3 jaar moeten doen er " its done wenn its done " en dus iets wat 3 jaar te doen is 2 jaar extra voor hoge mate van polish voor engine en content. En daarmee uiteraard je kan onderscheiden van de competitie.

Games met groeiend Productie budged kan ook zien als volledige backing.
Houd ook in dat je feasability features kan R&D iets wat vooral niet te plannen valt.

SC is feature packed Space game de eerste van soort wat deze devs maken dus er is geen routine wat je bij Sequels wel hebt en dus planning moeilijker maakt .

Zelf Strike Commander was toen in milsim simulators.
Freelancer en Privateer gamer en Wing commander

Toen ik Mass effect 3 speelde zou ik het vet vinden om in space sim in FPS door je ruimteship te lopen.
In X series Rebirth kon dat in klein space craft en dat was unpolished rushed out buggy feature broken experience.
En SC met Hangare module kon ik al proeven hoe het in zwaar hoge detail moet aanvoelen.

Het meest fun had ik in Xserries 3 met de voor die game abstracte boarding gameplay.

In SC zou dit dus volledig in FPS gameplay mogelijk kunnen zijn.

Probleem wat ik met SC heb is dat ik MPlay in Coop zoals Freelancer prefereer en MMO niet mijn ding is.
Maar Squadron 42 singleplayer meer mijn ding is.

Gezien vooruitgang en uitrollen van features het uitbouwen van engine en toolchain.
Zijn ze druk bezig met productie.

En producties van dit formaat voor MMO is dikke 7+ jaar en gezien ze het 2 mil concept moesten omgooien naar big productie kan simple plan er vanaftrekken.
Daarnaast het opstarten van studio en op gang komen.
Een nieuwe studio zonder codebase moet dus Licenceerbare engine eigen maken en aanpassen voor productie tool chain specifiek voor type game.

Kan zo 10 jaar productie zijn
Heb je dit spel? If so, hoezo is jou mening dan toch zo afwijkend van de grote hap?
Het ligt iets genuanceerder... er is zelfs een class action lawsuit over geweest (welliswaar verloren, maar dat kwam door een slimme TOS en niet omdat de klagers geen punt hadden).

https://www.pcgamer.com/star-citizen-kickstarter-backer-loses-lawsuit-pursuing-dollar4500-refund/

https://en.wikipedia.org/wiki/Star_Citizen#Controversyhttps://en.wikipedia.org/wiki/Star_Citizen#Controversy

De ontwikkeling van specifiek dit spel gaat zo traag, dat veel mensen zich inmiddels afvragen of het niet gewoon tijdrekken is en ondertussen geld binnenharken.

Uit wikipedia:

"The game's developers have attracted criticism for continuing to raise funds enthusiastically while failing to meet project deadlines,as well as the technical feasibility and the ability of the developers to finish the game. Most of this controversy was because during the 2012 crowd-funding campaign, the game was promised to be released in Nov 2014."

We zijn dus nu 6 jaar verder sinds de crowdfunding en er is nog altijd heel weinig gameplay opgeleverd.

[Reactie gewijzigd door Ballenbakz op 18 november 2018 12:39]

Oke, maar Wiki geeft me wel info;
mensen zijn boos omdat deadlines niet gehaald worden en mensen zijn boos omdat het spel niet af is.
2 zaken die me net het misnte boeien, maar ik back ook behoorlijk wat (boardgames dan) via KS.

Maar ik lees zeker wel zaken (op gamesites) over de speelbaarheid en meer van dat spul.
Dus ergens moet dit spel zeker iets hebben.
Naast dat kickstarter helemaal geen garantie is dat het product ook daadwerkelijk op de markt komt. Sommige mensen zien kickstarter als een webshop, terwijl dat dat helemaal niet is, het is een investeringswebsite, met daarbij alle risico's van investeren.
Dat ook. Dat webshop verhaal dus. En men wil dan garanties hebben. Die heb je echt pas als je het produkt thuis krijgt.

Maar aan de andere kant (ik heb het dan wel over boardgames) zie ik steeds uitgevers (CMON) bijvoorbeeld die groot zijn maar KS wel als webshop gebruiken. Ze brenegen een produkt uit waarvan ze weten dat het absoluut zal slagen, maar gebruiken de Kickstarter als voorverkkop zodat ze niet teveel produkten maken.
Het probleem is alleen dat Kickstarter een "investeringssite" is die zich aangekleed heeft als een webshop. Het is dus niet vreemd dat mensen Kickstarter ook zou gaan behandelen.
Oke, maar Wiki geeft me wel info;
mensen zijn boos omdat deadlines niet gehaald worden en mensen zijn boos omdat het spel niet af is.
2 zaken die me net het misnte boeien, maar ik back ook behoorlijk wat (boardgames dan) via KS.
Een aantal grote verschillen, de meeste boardgames leveren daadwerkelijk, veel meer software producten falen een product af te leveren (ook al was de KS meer dan succesvol). Een boardgame die je bij aflevering toch niet zo leuk vind kan je altijd doorverkopen, dat gaat niet met de software licenties via KS. Verder ben je bij, zeker een altijd online game, 100% afhankelijk van de ontwikkelaar voor je gaming experience. Bij een bordspel kan je heel makkelijk house rules instellen, componenten vervangen/upgraden en zelfs content toevoegen/modden. Daar komt bij dat 6 jaar ontwikkeltijd, 4 jaar te laat en nog geen 1.0 release in zicht, is wel een stukkie langer dan de meeste KS projecten, zelfs voor bordspellen...
"dat veel mensen zich inmiddels afvragen of het niet gewoon tijdrekken is en ondertussen geld binnenharken."

Van waar haal je het dat veel mensen zich dit afvragen?
Dit heeft hij toch aangegeven, dat haalt hij van wikipedia. Als je wilt weten waar wikipedia dat van haalt kun je dat zelf lezen, wikipedia is over het algemeen vrij goed met links naar bronnen.
Degene die geld hebben 'geinvesteerd' in de game wisten dat de game nog niet af was en dat het nog wel even duurt voordat deze klaar is (met zelfs dus de kans dat de game nooit klaar zal zijn).
behalve dan dat er toegezegd is dat de game in 2014 klaar zou zijn....
True. Maar de influx van geld heeft er ook voor gezorgd dat de scope van het spel steeds breder kon worden, waarbij CIG met de vraag moest worstelen: Gaan we "all the way" of leveren we een barebone spacegame op die wellicht snel zal vervelen (No Man's Sky). Met de keuze van het eerste, heeft CIG verschillende grote stappen moeten nemen: Extra onwikkelingsstudio in LA, schrappen van deadlines, veranderen van engine (alhoewel daar veel meer redenen voor waren) en het transparant houden van hun ontwikkelingen. Dit hebben ze gedaan zonder eigenlijk hun eerste beloften te verbreken omrent de aard van de game. Dit ("het komt in 2014 uit" + "we hebben eigenlijk nu een kans om véél meer te doen") heeft voor veel wantrouwen gezorgd, zeker van de non-backers en game-news volgers.

Persoonlijk heb ik tot zo ver het meest genoten van het kunnen meekijken in de keuken van CIG. Het is een privilege om zo dichtbij de gameontwikking te zitten, ook met alle ups en downs.
Gaan we "all the way" of leveren we een barebone spacegame op die wellicht snel zal vervelen (No Man's Sky).
Of lever een goede basis-game en ga daarna verder met content en game updates. Anderen hebben laten zien dat je op die manier een goede game neer kan zetten in het MMO genre, en er nog steeds goed aan kunt verdienen.
Mee eens. Maar het idee is nooit "basis" geweest. Het idee is altijd "groot" geweest. Tuurlijk is de basegame + DLC + DLC + DLC + DLC een mogelijkheid, maar als niemand van je doelgroep dan interesse heeft in de basegame omdat deze niet voldeed aan de verwachtingen...?
Juist doordat het zo groot is geworden gaat het falen. Ondertussen doet het alles een beetje maar niks erg goed. Daarnaast is het door de aanhoudende verkoop van schepen en ingame credits pay2win geworden. Noem mij 1 spel met p2w dat leuk is om te spelen.
Geen idee welke games voor jou leuk zijn. Hearthstone? Warframe? Dat het "gaat falen"? - ja het zou kunnen, maar dat kan met elk project (Duke Nukem Forever). Maargoed het kan op dit moment inderdaad gezien worden als pay2win. Maar er valt toch niets te winnen. Als deze game (ooit) uitkomt, hebben we het over twee dingen:

Star Citizen - een MMORPG waar nu de Alpha zich op richt
Squadron 42 - een singleplayer game

Alleen voor de MMORPG moeten we kijken naar de mogelijkheden van Pay2win, maar daar zijn we nog lang niet. CIG zegt dit erover:

Is Star Citizen Pay-to-Win?
Currently people can purchase ships, weapons, and equipment for real money. However the developers have stated that ships and other items will no longer be directly purchasable with real money near or at the game's launch. At this time the developers have stated that it will be possible to buy UEC, the game's primary currency used to purchase most items, with real money in a limited way.

Het model kritisch bekeken: Ja het levert huidige investeerders voordeel op door ze te voorzien met betere voertuigen. Het levert ook CIG een cashflow op waar we allemaal ons plasje over willen doen. Het is ook niet echt eerder voorgekomen dat een project van dit formaat bijna volledig gefinancierd door mensen die enthousiast zijn over de visie die Chris Roberts heeft laten zien, en daarin willen investeren. Is dit waanzin? Geen idee!
Dus er zijn 1000de mensen met hele vloten aan high end schepen die straks ook nog eens UEC kunnen kopen voor echt geld. Dat er een reden is waarom ze dat gedaan hebben veranderd niks aan het feit dat het spel daarom niet meer leuk is.

Er valt wel iets te winnen. Als ik in mijn startershipje wordt neergeschoten in een duel door iemand met een schip van 300+ dollar dan verlies ik het gevecht. Nu kan ik dat prima hebben als diegene daar hard voor gewerkt heeft ingame. Maar niet als die gewoonweg zijn creditcard heeft gebruikt om dat te bemachtigen.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 19 november 2018 10:28]

Het zal dan waarschijnlijk geen game voor jou zijn. Als je nu al een game in deze stadium veroordeeld, denk ik niet dat er iemand iets kan zeggen om het tegendeel te beweren.
Er valt wel iets te winnen. Als ik in mijn startershipje wordt neergeschoten in een duel door iemand met een schip van 300+ dollar dan verlies ik het gevecht. Nu kan ik dat prima hebben als diegene daar hard voor gewerkt heeft ingame. Maar niet als die gewoonweg zijn creditcard heeft gebruikt om dat te bemachtigen.
Wederom weer een aanname dat dit spel enkel "draait" om het PVP duel zonder enige praktische ervaring te hebben opgedaan. 8)7

[Reactie gewijzigd door DeX op 19 november 2018 10:38]

Maakt niet uit of het niet enkel uit PvP bestaat. Dat zal voor veel mensen toch wel het belangrijkste onderdeel van het spel zijn. Dat is zo bij vrijwel alle online games. Het was zelfs het eerste onderdeel dat ze hebben uitgebracht Arena commander. Maar dit is typisch gedrag van SC fans alle kritiek goedpraten. Eerst was er geen p2w dan wordt dat weerlegd dan wordt het gegooid op er valt niks te winnen. Dan wordt dat weerlegd en kom je weer met het excuus dat PvP niet belangrijk is. Benieuwd wat je nu weer gaat verzinnen.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 19 november 2018 10:51]

Maar dit is typisch gedrag van SC fans alle kritiek goedpraten.

Ho wacht luister even. Ik lever toch ook kritiek op het product en het proces? Ik probeer alleen maar te laten zien dat het verhaal groter is dan je oppervlakkige beredeneringen. Ik geef je gelijk op verschillende punten maar het is niet zo zwart wit als jij je voorstelt. Als dit dan "typisch gedrag" is van iemand die meer weet over het onderwerp dan jij, dan ga je dit denk ik vaker meemaken in je online discussievoeringen. Je pleidooi afsluiten met een ad hominem vind ik dan wel erg jammer; je leert er dan niet veel mee.

Wellicht is het raadzaam om jezelf beter te laten informeren over het product en het proces alvorens te reageren? Zelf heb ik heel veel uur zitten in SC, en ik heb tot nu toe nog geen enkele PVP actie uitgevoerd. Ben voornamelijk PVE/Co-op/Trade dingen aan het doen.

Edit: Vrijdag start een Free-weekend voor iedereen. Doe je mee? Ik ga graag met je mee door de eerste fasen van het spel.

[Reactie gewijzigd door DeX op 19 november 2018 11:05]

Ook dat is typisch gedrag, menen dat jij meer weet over SC dan ik. Ik ben al backer sinds 2012. Mijn backer nummer #56611. Ik volg het al sinds het begin, volg dagelijks de SC subreddit en doe een keer in de zoveel maanden de client updaten om te kijken hoe het spel gevorderd is. Dat ik kritisch ben op hoe het spel geworden is en hoe het originele idee verloochend is betekend niet dat ik er niks van af weet.

Dat jij het speelt zonder PvP betekend niet dat de massa daarvoor het spel gaat spelen. Misschien moet jij zelf eens gaan informeren waarom er pirate ships komen. Waarom er PVP mechanics in het spel zitten. Mensen spelen online om het tegen elkaar op te nemen. Voor enkel PvE kan je ook alleen offline gaan spelen.

Probeer je nou echt te beweren dat space battles, duels, piraterij en dergelijke geen belangrijk onderdeel van het spel zijn?! Misschien voor jou niet maar dat betekend niet dat je kritiek op dat onderdeel zo makkelijk mag afserveren als "dat is niet belangrijk, informeer je beter".

[Reactie gewijzigd door Mirved op 19 november 2018 12:11]

Ook dat is typisch gedrag, menen dat jij meer weet over SC dan ik. Ik ben al backer sinds 2012. Mijn backer nummer #56611. Ik volg het al sinds het begin, volg dagelijks de SC subreddit en doe een keer in de zoveel maanden de client updaten om te kijken hoe het spel gevorderd is. Dat ik kritisch ben op hoe het spel geworden is en hoe het originele idee verloochend is betekend niet dat ik er niks van af weet.
Wat je weet en wat je toont komt niet geheel overeen. Hele Pay2Win discussie en PVP vs PVE verschil laat dat niet zien/komt niet overeen, maar wellicht is dit mijn slechte interpretatie van wat je aangeeft. Maargoed ik ga er vanuit dat we twee verschillende overtuigingen hebben omtrent de toekomst van de twee spellen.
Dat jij het speelt zonder PvP betekend niet dat de massa daarvoor het spel gaat spelen. Misschien moet jij zelf eens gaan informeren waarom er pirate ships komen. Waarom er PVP mechanics in het spel zitten. Mensen spelen online om het tegen elkaar op te nemen. Voor enkel PvE kan je ook alleen offline gaan spelen.
Net als Elite Dangerous dus. 8)7
Probeer je nou echt te beweren dat space battles, duels, piraterij en dergelijke geen belangrijk onderdeel van het spel zijn?! Misschien voor jou niet maar dat betekend niet dat je kritiek op dat onderdeel zo makkelijk mag afserveren als "dat is niet belangrijk, informeer je beter".
Ja. Maar deze zijn niet PVP only.
Laten we erover ophouden; het is zonde van de webspace.
Waar blijkt dat ik er geen verstand van heb? Beargumenteer een duidelijk punt dat ik gezegd heb waaruit blijkt dat jij er meer kennis van hebt. Enige wat jij hebt aangedragen is dat PVP niet belangrijk voor jou is en niet het enige onderdeel van het spel is. Dat zegt natuurlijk helemaal niets erover dat er geen pay2win is noch dat PVP geen belangrijk onderdeel is voor het spel voor veel mensen.

Waarom je opeens over Elite dangerous begint is mij totaal onduidelijk ten eerste omdat we het helemaal niet over dat spel hebben ten tweede is dat spel heel anders in de markt gezet, ten derde heeft dat spel ook gewoon een PVP module.

Wat doet het ertoe of dat het niet pvp only is. Zullen we een poll opstellen en vragen aan mensen waar ze het meest naar uit kijken:
1: space battles tegen NPC's
2: space battles tegen andere mensen

Ik weet wel wat er uit komt

[Reactie gewijzigd door Mirved op 19 november 2018 13:45]

Ik hou hierover op. Even je postgeschiedenis gekeken en het is eigenlijk alleen maar hetzelfde omtrent dit onderwerp.

Denk even voor jezelf na, als je over alles met SC loopt te zeiken:
Juist doordat het zo groot is geworden gaat het falen.
[...]

Het zal je verbazen maar het boeit mij echt totaal niet wat er nog met SC gebeurt voor mij is het toch al lang duidelijk dat dit een grote flop gaat worden.
[...]
Maar vervolgens:
Ik volg het al sinds het begin, volg dagelijks de SC subreddit en doe een keer in de zoveel maanden de client updaten om te kijken hoe het spel gevorderd is.
Waarom volg je dit nog? Waarom ga je actief in op zaken waar je cirkelredenering toont (SC word kut - want ik weet meer want ik ben een backer sinds 2012 en ik kan de toekomst voorspellen - Ik weet wat iedereen wil en hoe de genre eruit ziet - Iedereen die SC verdedigt is onder mij). Heb je echt niets anders te doen? Ik denk dat de enige reden dat je meedraagt aan dit draadje is omdat je "gelijk" wil halen over iets wat nog in ontwikkeling is (. En dan mensen de grond in trappen als ze niet meer mee willen doen:
Wel grappig hoe de discussie opeens voorbij is nu je moet terug komen op je eigen punten :)
Moet frustrerend zijn hé als je op je plaats gezet wordt. Als je favoriete hobby toch niet zo geweldig blijkt te zijn maar je kan er niks tegen inbrengen.
Holy hell man.. :/ Als je gelijk halen zo belangerijk voor je is: Je hebt gelijk! In alles! Ik wacht wel op de: Ah zie je wel nu kun je niet eens meer discussiëren, je zult je zeker erg fijn voelen nu - reactie.
Leuk hé dat je in de post history ziet hoe die andere fanboys precies dezelfde cyclus doorlopen als jij net:

"nee het is geen P2W" -> o ja het is toch wel p2w
"maar er valt niks te winnen" -> o ja er valt toch wel iets te winnen
"maar dat is niet belangrijk" -> o ja het is toch wel belangrijk
"maar ik weet veel meer van SC dan jij, je moet je informeren" -> o shit ik kan geen argumenten aandragen waarom ik dat claim
"Je mag niet zeuren op mijn spelletje en nu hou ik op met praten tegen je want ik heb geen argumenten meer"

Waarom zou ik niet mogen zeiken over een spel dat zijn beloftes niet nakomt en waarvoor ik betaald heb? Als het niet waar is probeer mij dan met argumenten te overtuigen. Is dit echt je beste argumentatie waarom het spel niet kut is "als het je niet bevalt waarom volg je het dan nog?"
maar als niemand van je doelgroep dan interesse heeft in de basegame omdat deze niet voldeed aan de verwachtingen...?
Dus eigenlijk was de originele kickstarter een No Man's Sky? :P
[...]

Dus eigenlijk was de originele kickstarter een No Man's Sky? :P
Ja maar dan "fancy" :P
En je kon je geld volledig terugkrijgen toen bleek dat dat niet ging lukken.

Waarom zou die datum toch zo belangrijk zijn? De backers die bleven hacken weten 100% waar ze aan zijn blijven plakken.
Zo Joeri,, edgy hoor, ik voel me aangesproken dus ik zal even reageren. Volgens mij zit je hier je persoonlijkheid te spiegelen. Ik hoef mijn aankoop niet te verdedigen namelijk en geef er nog steeds geld aan uit. Want ik heb er ook gewoon plezier aan de huidige game. (VKB flightstick + nieuwe schepen)
Misschien ben ik niet van de (ik wil het) "NU" generatie en weet wat de ambities zijn van RSI en wat voor moeite dat kost.
De frustraties dat jij geen gamePC hebt, spat er een beetje van af, maar pcmasterrace klopt eigenlijk wel want alleen een console fanboy kan deze onzin verkondigen als dat jij hebt gedaan.
Als ik vanavond in de Hammerhead vlieg zal ik aan je denken.
Ach ja, een game als World of Warcraft is ook nooit 'af', en kost me honderden euros om te spelen. En ben er al bij sinds de allereerste release.

Interesseert me geen hol of het af is, wat telt is of ik het een leuke game vindt toch? Er zijn blijkbaar een hoop mensen die SC toch leuk vinden om nu te spelen, ondanks dat het niet af is. Wat maakt dat nou uit?

Ik haal ook veel plezier uit hardlopen. Trainen vind ik geen reet aan, maar toch doe je het voor die momenten dat je een marathon voltooit. Nuttig? Niet echt, Leuk? Vaak niet, Duur? Ja! (ik loop vooral buitenlandse marathons voor de lol). Hobbies hoed je toch niet te verdedigen, als je het OK vindt, is het goed.
Zelfde vraag. Heb jij dit spel? En ben jij er idd uitgestapt? Wanneer?
Is het trouwens nog mogelijk om deel te nemen aan het spel? Of moet ik nu wachten bv tot het spel officieel op de mark komt?

Ik heb zelf vroeger Free Lancer gespeeld, weleens waar niet super fanatiek maar heb erg genoten van de genre.
Ik zou zeggen, probeer volgende week de free-fly event. Dan kan je kijken wat ze ondertussen allemaal ontwikkeld hebben. Als 't meezit zit Hurston dan ook ingame, hebben ze de eerste implementatie
Ik ben ervan overtuigd dat dit project de grootste Kickstarter scam ooit gaat worden. Acht jaar ontwikkeling, meer dan 80% van de game is nog niet af. Het draait op een engine die geen MMO netcode heeft waardoor het instances van 50 spelers heeft, alles wat wel gemaakt is vertoond gebreken en die C. Roberts breekt meer beloftes dan hij inlost. Blij dat ik hier niet in geïnvesteerd heb.

EDIT: Dit is een voorbeeld van wat je kan verwachten voor 200 miljoen.

Dit waren in 2014 (onder andere) de Kickstarter beloften:
$6M: 100 star systems
$36M: Tamsa
$37M: Tanga
$38M: Cano
$39M: UDS-2943-01-22
$40M: Kabal & Oretani
106 star systems belooft dus.
Het aantal voltooide star systems op dit moment? De eerste is nog niet af.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 18 november 2018 12:50]

Haters blijven Haters ... dat is duidelijk.
Je spreekt over 8 jaar ontwikkeling .. terwijl de post spreekt dat ze gestart zijn in 2012 ....Dus dat is 6+ jaar ontwikkeling waarin ze de crew de programmas waarmee ze werken en de nieuwe 64Bit engine die ze nu ontwikkelen inclusief netcode in hebben gemaakt. Als je ipv te klagen eens een beetje onderzoekt, zie je dat de meeste triple A games gemakkelijk 8 tot 10 jaar hebben genomen tot release.
Dat de hype groot was en daardoor mensen het lang vinden duren, daar kan ik me wel in vinden.... maar mensen die het een beetje in de gaten houden, zien dat hier iets word gemaakt wat nog geen ander heeft gedaan.
En al dat geklaag over die dure schepen, dat doen mensen zichzelf aan ... De Alpha game starter packet is 40+ euro.... en alle schepen zijn met ingame credit te koop. dus je kan het zo duur maken als je zelf wil, maar het hoeft dus helemaal niet.
En al dat geklaag over die dure schepen, dat doen mensen zichzelf aan ... De Alpha game starter packet is 40+ euro.... en alle schepen zijn met ingame credit te koop. dus je kan het zo duur maken als je zelf wil, maar het hoeft dus helemaal niet.
Dat dacht ik ook bij aanschaf van het spel: CiG gaf aan dat de honderden euros voor een nieuw schip puur als steun aan het project moest worden gezien. Er zouden geen ingame voordelen aan zitten want alle schepen zouden immers toch ingame te verdienen zijn.

Dit jaar bleek dat CiG het niet hoog op de agenda had staan om ook mensen met een starterpack hetzelfde te behandelen als mensen die bereid waren om meer geld neer te leggen. Een nieuwe game mechanic werd geintroduceerd waardoor spelers met 1 bepaald soort schip konden gaan minen (met een laser rotsen aan stukken blazen en de grondstoffen ervan opzuigen). Wilde je deze nieuwe tech dus testen (iets wat imho de essentie is van een early access spel), moest je óf geluk hebben dat je dat ene schip van iemand kon lenen (om vervolgens erachter te komen dat je de geminde grondstoffen niet kon verkopen, want het zat niet in *jouw* schip) of de harde euros overmaken. Met je Aurora of Mustang (starter ships) was mining niet toegankelijk op die manier voor mensen die een Prospector wilde kopen. Al met al was/is dat een zeer perverse prikkel die ook nog in de toekomst voor problemen zal gaan zorgen.

Moet gezegd hebben dat met 3.3 er nu winkels schijnen te zijn waar je met de ingame te verdienen currency een beperkt aantal schepen kunt kopen. Afhankelijk van de balans tussen prijs en inkomen zou je nu dus kunnen grinden voor nieuw ontwikkelde content.
Het spel is nu geheel pay2win geworden. Totaal niet meer leuk om te spelen.
Simpel het hele project beloofd niet wat ze zeggen. Nu heb je het over een nieuwe engine die ze aan het maken zijn, maar ondertussen mist het kickstarter stretch goals die 6 jaar geleden al zijn gehaald. Alleen maar om makkelijke dingen toe te voegen als nieuwe schepen welke je ook met cash kan kopen. Het is vooral alles wat snel geld op kan brengen waar men bij RSI zich op focused.
Het heeft nog steeds meer weg van een Tech demo dan een volwaardige game. Zelfs Hello Games met No Mans Sky heeft ondertussen vrijwel al zijn beloftes ingelost. Zij deden dat met een kleiner team en een kleiner budget in een kortere tijd.

RSI is met de armen naar binnen aan het zwemmen en de achterban verdedigd het vooral omdat ze eigenlijk gewoon weten dat ze genept zijn. Het mooiste is wel het excuus dat je een insider moet zijn om het te kunnen zien dat ze vooruitgang boeken. Iedereen buiten de community lacht ze uit dat ze hun eigen probleem niet kunnen zien en er maar geld in blijven pompen en maar blijven hopen dat start goals erin gebouwd gaan worden.

Ik heb ooit een starter kit gekocht en ja eens in de zoveel tijd kijk ik er eens naar maar echt buiten de snelle cash grabs zit er weinig beweging in. De potentie is er helaas werkt men er niet naartoe.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 18 november 2018 16:53]

Ik vind het niet vreemd dat de strech goals van de kickstarter totaal veranderd zijn.
Wat dachten ze daar binnen te halen 2 miljoen ?? 6 miljoen?? Niemand had verwacht dat het budget naar 200 mil zou lopen, en de backers bleven maar meer en meer vragen, dan moet je toch wat veranderen in je eerste aanpak.
Hoe dan ook is het nog steeds een open transparante development, waar backers kunnen voten en aangeven wat ze graag wel willen en niet willen zien.
Dus nu wil je zeggen dat de community zo toxic is dat ze 6 jaar oude stretch goals als nieuwe stelsel niet inbouwen maar wel het 80ste schip die mensen met weinig tijd of noobs voor 40 dollar kunnen kopen.

Serieus als je dat geloofd dan is het nog erger gesteld rond heel Star Citizen dan de kritiek die mensen hier uiten.
De backers kunnen voten zoals in een democratie Hakker, daar waar de meeste op stemmen, dat gaat door.
Hellaas kan je in die aanpak niet iedereen tevreden houden. Maar waar het grote gros op stemt dat gaat door.
Maar laten we deze discussie afbreken. Iedereen houd zijn recht op een eigen visie.
Ik heb in ieder geval geen problemen met zoveel verschillende schepen en vind de community niet toxic.
Onzin dat ze er niet naartoe werken, maar dat is niet gek als je het ook niet meer in de gaten aan het houden bent. Ze zijn zo transparant met een roadmap en shows, waarbij ik me ga afvragen of je niet de verkeerde media volgt dan de officiële zelf?
Het mooiste is wel het excuus dat je een insider moet zijn om het te kunnen zien dat ze vooruitgang boeken. Iedereen buiten de community lacht ze uit dat ze hun eigen probleem niet kunnen zien en er maar geld in blijven pompen en maar blijven hopen dat start goals erin gebouwd gaan worden.
Dit klinkt meer alsof ze in een cult zitten :P
jij komt echt aanzetten met 'vergelijkingsmateriaal' van Derek Smart?
En die 64-bit engine... wat willen ze daar überhaupt mee zeggen? Wat is er bijzonder aan? Buiten marketing praat heb ik er nooit een praktisch voordeel van gezien. Sowieso is het nog steeds een aangepaste Cryengine die niet de netwerk code heeft voor een MMO. Dat is waarom ze nu ook in een rechtszaak verwikkeld zijn met Crytek. Ze willen Crytek niet eens betalen...
How daar effe. Da's ook kort door de bocht, niet? (en ook helemaal niet het hele Crytek-verhaal.)

En qua 'praktisch voordeel' - 64bit precision laat de CryEngine Lumberyard engine toe om gigantische maps in-game te hebben. Zeg... grootte sterrenstelsel?
https://www.gamersnexus.n...engine-tech-edge-blending

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 19 november 2018 10:25]

Ze werken nu op basis van de Lumberyard engine van Amazon.
Crytec gaf ze een low end game engine en hoopte na ontwikkeling mee te kunnen snoepen op de nieuw ontwikkelde 64Bit engine met nieuwe netcode voor high multiplayer gaming via server meshing.

En 6+ jaar ontwikkelen is niets als je het vergelijkt met andere games.
L.A Noire 7 jaar
Too Human 9 jaar
Team Fortress 2 9 jaar
Prey 11 jaar
Diablo III 11 jaar
En dan Duke Nukem Forever 15 jaar
Letterlijk alle games die je noemt moesten minstens eenmaal van de grond af opnieuw opgebouwd worden en staan wijd bekend als extreme gevallen van development hell. De gemiddelde AAA-game wordt in zo'n 3-5 jaar ontwikkeld op een fractie van het budget van Star Citizen.

Ik snap dat je fan bent en de beloftes klinken ook heel gaaf, maar je feiten hebben wel een asterisk nodig.
Star Citizen ook, is ook halverwege verandert en bijna van de grond opnieuwe opgebouwd omdat het zo groot werd. En ze besloten "all out" te gaan om te kijken wat er mogelijk was met de PC en het heelal dat ze proberen te maken. Iets waar het gros van de community volledig achterstond.
Maar zoals ik al eerder vermelde, mensen moeten zich maar eens inlezen hoe of wat.

https://www.reddit.com/r/starcitizen/

[Reactie gewijzigd door Cogency op 18 november 2018 14:40]

Letterlijk alle games die je noemt moesten minstens eenmaal van de grond af opnieuw opgebouwd worden en staan wijd bekend als extreme gevallen van development hell. De gemiddelde AAA-game wordt in zo'n 3-5 jaar ontwikkeld op een fractie van het budget van Star Citizen.

Ik snap dat je fan bent en de beloftes klinken ook heel gaaf, maar je feiten hebben wel een asterisk nodig.
Tja nogal wiedes. Die games hebben nog niet een tiende van de scope van deze game 8)7
Je maakt je wel heel erg druk over iets waar je niet heel veel verstand van blijkt te hebben, niet geinvesteerd heb, etc. Misschien moet je je even inlezen hoe de zaken ervoor staan, wat het doel is, en hoe ze daar gaan komen. Iets dat je sinds 2014 niet meer gedaan heb volgensmij. Engines, gestelde doelen, etc. Kant nog wal slaat je stukje.

https://www.reddit.com/r/starcitizen/

[Reactie gewijzigd door Cogency op 18 november 2018 14:43]

Fantasiewereld? Je komt lekker binnen vriend.

De bedrijven die een triple A game in 4 tot 5 jaar uitbrengen zijn er zeker, maar dit zijn bedrijven die al jaren bestaan en de tools voor het maken van de game al hebben, en 1000+ personen aan laten werken misschien in combinatie met 3th party devs teams en dit alles op een al bestaande engine.... En dat wil jij hier goedkoop vergelijken met Starcitizen ... wie is er dan de grapjas?
CIG heeft moeten opbouwen vanuit NIETS. Heeft zijn personeel moeten zoeken, zijn engine moeten herschijven en uitvinden en zijn tools moeten laten maken. Hier stond geen team van bijna 1000 man klaar om een vervolg zoals GTA V BvB te maken.

Hier worden nieuwe grenzen aangesproken, de game probeerd baan brekende technology toe te passen en uit te vinden....dit alles kost tijd.
Ik ben alles behalve een fanboy .... maar ik snap wel dat dit gewoon tijd kost.
Gemiddelde AAA game duurt meer dan 3 jaar. Horizon Zero Dawn, zo’n 6 jaar. Cyberpunk is volgens mij zelfs langer dan SC in ontwikkeling. De laatste Zelda was ook meer dan 3 jaar. De gemiddelde Sony exclusive is alleen al minimaal 4/5 jaar in ontwikkeling. Vermoedelijk kijk je niet verder dan BF, CoD en Fifa.
Je vraagt je af hoeveel mensen nog zouden instappen als ze het over konden doen. Als het met 200 miljoen in acht jaar niet lukt…

Ik ben er ook een keer ingestonken. Betaald voor een nieuwe versie van Carmageddon, die ook voor Mac zou uitkomen bij een stretch goal. Stretch goal werd vlotjes gehaald maar de Mac versie is er nooit gekomen. Kickstarter doet er niets mee als je dit aankaart.

Wat me nog het meest verbaasde waren de reacties van anderen. Hoe durfde ik te klagen. het zou allemaal heus wel goedkomen etc.

Geen Kickstarter meer ‘gefund’ sindsdien.
En dat is best jammer. Het zijn ervaringen zoals jij die omschrijft die ervoor zorgen dat andere projecten nooit van de grond gaan komen. "Elite: Dangerous" (ook een space sim) is bijvoorbeeld ook begonnen met een Kickstarter rond hetzelfde tijdstip als Star Citizen. Alleen hebben zij niet teveel features belooft, hebben ze veel minder geld opgehaald en hebben ze het project netjes geleverd zoals ze beloofd hebben.

Die game is ondertussen al jaren te spelen en het team maakt nog steeds nieuwe expansion packs die spelers kunnen kopen waardoor de game na release nog steeds extra (goed werkende) features krijgt
Nou om eerlijk te zijn (en ik ben een fan en speler van Elite Dangerous), hebben ze ook wel enkele beloftes gebroken. Als belangrijkste de optie om helemaal offline te kunnen spelen. Niet dat dat mij uitmaakt maar sommige mensen waren hier niet blij mee.

Ook zijn er nog steeds geen functies die beloofd waren zoals rondlopen in je ruimteschip en het vliegen/landen op planeten met een atmosfeer.

Aan de andere kant moet ik wel zeggen: Als ze met een nieuwe functie komen dan doen ze het ook gelijk goed en compleet. Zoals de planeten zonder atmosfeer, dit werkt prima, en is behoorlijk gevarieerd, introduceerde een hoop nieuwe gameplay elementen enz.

Overigens ben ik helemaal niet tegen Star Citizen hoor: Ik ga het tijdens dat free fly weekend ook proberen. Ik ben benieuwd. Ben altijd een enorme fan geweest van de Wing Commander serie.

Ik denk wel dat de manier van Elite: Dangerous zakelijk slimmer was: Beginnen met een goede basis en langzaamaan nieuwe features introduceren. Want dan heb je een game die in produktie is met alle inkomsten van dien. Dat maakt het makkelijker om geld aan te trekken als je het nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 november 2018 15:07]

Sterker nog; Er is tot op dit moment nog maar één betaalde expansion pack geweest genaamd "Horizons". Alle verdere uitbreidingen sindsdien zijn gratis geweest. Daarbij zijn er ook veranderingen doorgevoerd voor mensen die Horizons niet hebben.

De makers krijgen juist wat klachten van mensen met een lifetime membership dat zij (tot nu toe, wie weet hoe lang dit spel blijft draaien) zo onvoordelig uit zijn.

Wel denk ik dat de komende uitbreiding de laatste van de huidige gratis reeks is.
Dan ga je kort door de bocht. Net alsof je geen kaas meer koopt als je een keer slechte kaas hebt gekocht bij Appie.

Maar tav Kickstarter ; je weet op voorhand wat voor risico je loopt. Je weet dat je het geld kunt kwijtraken. En KS doet er wel iets mee, mits de starters verwijdbaar zijn.
Wie zegt dat ik geen kaas meer koop? Alleen niet bij kaasboer Kickstarter.

Wat betreft KS: De Mac versie als stretch goal is qua financiering ruim gehaald, in 2012. Het spel is verder al lang 'klaar' voor de PC en KS stuurt alleen een mail met sussende woorden als ik erover begin. Wat doen ze er volgens jou dan mee?

Als Stainless nou failliet was gegaan of zo, of in zwaar weer was gekomen, dan hadden ze een excuus, maar ze hebben gewoon nooit meer iets over de Mac versie laten horen. Geen tijdlijn, geen alpha, geen excuses, niks. Ook niet over de beloofde Linux versie trouwens.

Intussen hebben ze wel tijd voor voor "Carmageddon: Max Damage, updated versie of Carmageddon: Reincarnation, which was released on PlayStation 4 and Xbox One on 8 July 2016".
Het was toch in 2012 begonnen? Dan zit je met je 8 jaar al zomaar aan eind 2020... Niet 2018 wat het nu is.
Heb je het spel zelf wel eens gespeeld? Wat ze al nu hebben is gigantisch, en ja bugs zullen er altijd wel zijn. Met kickstarter investeer je in een product, je koopt niet een product. En investeringen brengen altijd risico's met zich mee.
Ik heb ooit een 45 euro package gehad en deze gerefund toen ik zag hoe slecht de ontwikkeling ging van de game en hoe shit de game nog steeds was. Elite: Dangerous en No Mans Sky hebben zowel technisch als qua gameplay veel meer bereikt met minder geld en tijd.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 18 november 2018 13:49]

Misschien eerst de basis game en de systemen ontwikkelen voor je daadwerkelijk de game maakt? Zo gaat dat bij elke game, alpha = systemen, beta = game maken/uitbreiden.

En 8 jaar in ontwikkeling klopt niet helemaal op zich, ze zijn doordat ze zoveel funding hebben gekregen in zekere zin opnieuw begonnen. Of de game daadwerkelijk wat wordt geen idee, maar teveel mensen maken zulke foute aannames.
Grootste deel van je tekst is onzin.

Het spel is sinds eind 2012 in ontwikkeling, dus 6 jaar en niet 8 jaar. Daarnaast duurt het eerste "Star System" sowieso het langst, de tools om dit te maken bestonden nog niet en hebben ze dus zelf moeten bouwen. Als het 1ste "star system" voltooid is kunnen ze de overige redelijk simpel automatisch genereren.

Instances van 50 spelers op dit moment, dat klopt. Ik zie het probleem niet zo? Het is een alpha game.

"Alles wat gemaakt is vertoond gebreken"
Weer lekker overdreven natuurlijk maar inderdaad zitten er nog veel bugs in. Misschien zou je je eens moeten verdiepen wat "Alpha" betekend?
Laat hem Fallout 76 spelen en dan gaan zeuren over bugs in een game die nog in ontwikkeling is. Geen enkel game is bugvrij en dat zie je ook weer duidelijk in Battlefield 5 op dit moment.
De game is echt nog maar 4 jaar "echt" in ontwikkeling...
Het aantal voltooide star systems op dit moment? De eerste is nog niet af.
Yeah klopt volledig, maar het zit zo. CIG kwam erachter dat andere spacegames met een massale aantal sterrensystemen wel eens "saai" aanvoelen, zeker als er op vele locaties geland moet kunnen worden. Dus? Procedural generated planets. Ja No Man's Sky is fijn enzo, maar planeten met steden etc gaan lastiger.

CIG is dus nu druk bezig met het werken aan de technieken achter procedural generated systems die ook steden/starports/etc kunnen aanmaken die niet repetitief aanvoelen.
Gezien de reacties hier vraag ik me af hoeveel mensen hier überhaupt de aplha al eens gespeelt hebben, laat staan als backer iets te hebben geïnvesteerd.
Ik heb het spel en af en toe log ik eens in om te kijken hoe het staat en speel ik weer eens een paar uurtjes, voor de rest wacht ik geduldig af.

Ik hoop als de game af is en deze aanslaat bij het grote publiek ( wat zeker gaat gebeuren ) al die klagers het volle pond mogen betalen.
Deze game is eens wat anders dan het standaard geneuzel waar iedereen ( ik ook ) maar blijft betalen voor hetzelfde ( BF series, COD series enz ), maar 40,- voor iets nieuws das te veel.....
Ik ben backer, en heb alpha gespeeld. Wel al tijd niet meer. Een framerate van 0 FPS + enorme headbobbing, motion blur, geforceerde animaties, etc zorgde ervoor dat in de hangaar ik direct kotsmisselijk werd. En het daadwerkelijk vliegen viel mij zwaar tegen, vergeleken met bijvoorbeeld ED speelde ze gewoon heel erg belabberd.

En als de klagers de volle pond moeten betalen wat een significant gedeelte van de backers betaald, dan koopt niemand het. Duizenden euros voor niet gereleased spelletje is beetje veel.

Maar één ding werd me wel duidelijk toen ik me nog bezig hield met hoe de ontwikkeling ging. Geen enkele vorm van kritiek werd geaccepteerd in de community. En vooral dat elke delay en gemiste deadline een goede zaak was.
Uiteraard hoop ik nog steeds dat het een leuk spel wordt, maar ik geloof er al lang niet meer in.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 18 november 2018 14:34]

Kritiek is er zeer zeker in de fanbase, al heb je er natuurlijk altijd fanboys tussen zitten. En zo lage FPS in de hangar? Daar is het juist van je PC afhankelijk, haal daar met 1440p gemakkelijk 60+ FPS. Online was het voor 3.3 inderdaad drama waar je met geluk rond de 25 FPS kreeg. Gelukkig is het nu een stuk beter met OCS.
Ik vind 60 FPS halen nou niet heel indrukwekkend voor een hangar. Maar hangar heb ik niet meer naar gekeken na de eerste jaar ofzo naar release ervan. En toen was ik blij als ik 15 FPS erin haalde. Ik weet niet of ze geoptimaliseerd ondertussen hebben waardoor het nu beter is, of dat gewoon in 6 jaar tijd GPUs voldoende sneller zijn geworden. Ik weet wel dat ik absoluut niet de enige was die het niet meer dan een minuut of 10 kon spelen zonder misselijk te worden. (En dat was na config files editten, enkel in third person mode, etc. Zonder dat haalde ik niet de 5 minuten).

Zal vast nu wel beter zijn, maar laten we wel wezen, de hangar is nou niet iets wat interessant is. Ik ga het wel bekijken als er iets daadwerkelijk afgerond is. Tot dan ga ik er geen tijd meer aan verdoen. Dus ik weet nu ook niet hoe er met kritiek wordt omgegaan. Kijk ik in de reacties op dit bericht, en andere SC gerelateerde nieuwsberichten, dan is mijn gevoel toch nog steeds bar slecht. Het zou mij verbazen als dit ooit meer dan vaporware gaat zijn. Maar we zullen het zien.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 18 november 2018 13:40]

Veel klagen dus en geen idee hebben hoe het eigenlijk zit. Right.

Ik haal rond de 80-110 fps in het Universe gedeelte. Hangar? LoL. Het is geen 2014 meer?
Ik schreef toch duidelijk wanneer ik voor het laatst die hangar heb bekeken? Naar aanleiding van dit artikel weer eens wat rondgezocht, en het lijkt wel alsof je heel veel geluk hebt dat je zulke FPS haalt, want bij schijnbaar heel veel mensen is het nog steeds een reeks FPS drops, gevolgd door crashes en problemen. Ook een Star Marines is schijnbaar nog steeds één groot bugfest wat blijkbaar ook nauwelijks meer gespeeld wordt (klachten over lege servers enzo).
Ja het is een alpha game, elke 3 maand komen er nieuwe features bij wat inderdaad zorgt voor bugs. Helaas werkt software developement nu eenmaal zo.

Star Marines bestaat niet, Star Marine wel. Dit speel ik bijna dagelijks en ook ja daar zitten bugs in.

Niemand zei dat het spel klaar was en dus bug free.
Dat vind ik dan heel erg knap. Ik heb zelf een GTX970, 16GB RAM, en een i5-3500K en speel op een simpele 1680x1050 resolutie. Ik krijg amper 5 tot 15 frames per seconde uit de huidige alpha, waardoor ik het sinds een maand geleden al weer voor een half jaar laat liggen... om te kijken hoe de vlag er dan voor hangt.

Ik weet dat ik geen monster systeem (meer) heb, maar het spel is op dit moment absoluut onspeelbaar in de Alpha fase voor een gemiddeld systeem als de mijne, waar de details flink zijn terug geschroefd in de settings. Dus ik snap heel goed waar Sissors vandaan komt. Ik zie zelf amper voortgang, en hoop bij iedere grote patch dat er al iets meer geoptimaliseerd is...

Edit: En loop niet zo te zeuren over Star Marines vs Star Marine. Je snapt toch wat hij bedoelt of niet ?

[Reactie gewijzigd door StarWolfer op 19 november 2018 10:33]

Ik ben het met je eens! Een beetje kritiek en de hele community valt over je heen. Dat inmiddels er heel veel aanwijzingen zijn dat dit een onbegonnen project is en hun niet eens remotly close zijn tot het afmaken terwijl hun burn rate zo hoog is dat ze het niet heel lang uithouden, zelfs met 200 milioen niet. Mag je niks van zeggen.

Ik ben ook een backer van 35 dollar en ik was ooit heel entausiast, maar inmiddels geloof ik er ook niet echt meer in. Elke keer als ik inlog vind ik het moeilijk om te zien wat er nu verbeterd is. De progressie lijkt er gewoon amper in te zitten en het enige wat ik zie uitkomen zijn renders van toekomstige schepen die je kan kopen voor veel geld.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 18 november 2018 14:09]

Hoe is dat moeilijk om te zien? Leg me eens uit...het is namelijk best wel knap namelijk of roep je maar gewoon wat?

Je mag gerust kritiek hebben, maar de meeste mensen praten veel onzin over SC. Wanneer het woord "Scam" of "Vaporware" in een tekst voorkomt kan je verwachten dat men je al niet meer serieus neemt.

Mensen die kritiek geven hebben niet opeens het alleen recht op SC nieuwsberichten, wat er soms wel op lijkt namelijk.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 18 november 2018 15:04]

Mogelijk omdat je één keer in de hangar rond hebt gelopen en dat was het, dan neemt niemand je kritiek serieus nee. Er zijn zoveel verbeteringen uitgekomen, het speelt prima nu voor het formaat.
Betwijfel of je daadwerkelijk geld erin hebt gestopt, en niet gewoon een gratis weekendje hebt gepakt.
Ik heb meerdere keren in hangar rondgelopen. Nu is het wel duidelijk dat je weinig om de feiten geeft, gezien je me maar direct beticht van liegen, maar waarop is jouw idee gebaseerd dat ik maar één keer in de hangar heb rondgelopen?
En in dat ene gratis weekend die ik blijkbaar enkel volgens jouw heb gedaan heb ik blijkbaar ook nog heel aantal keer die wave shooter modus gedaan. Goed om te weten. Oh, overigens. Mag ik van jouw die €40 ofzo terug hebben die ik erin heb geinvesteerd? Gezien dat volgens jouw toch alleen mijn verbeelding is geweest heb je er vast geen problemen mee dat geld terug te sturen aan mij.
Ik vind het niet zo relevant of iemand het spel nu wel of niet backed of überhaupt speelt. Ik doe namelijk geen van beide maar ik volg het in zekere zin wel. Sterker nog; ik kan volgens mij iets objectiever iets beoordelen dan iemand die "verliefd" op het spel is...iets wat ook het probleem bij dat bedrijf is.

De reden dat ik er niet in zit is dat je namelijk helemaal niets te zeggen hebt. Uiteraard ga je nu komen met dat je feedback mag geven en dat ze naar de spelers luisteren etc. etc. maar dat is niet mijn punt. Vanuit een investering-oogpunt sta je heel zwak.

Mocht het een andere entiteit zijn die 200 mil had geïnvesteerd heb je veel meer te eisen en af te dwingen. Bijvoorbeeld in deadlines of zelfs bedrijfskeuzes. Nu staat er iemand aan het roer die misschien heel gedreven en fanatiek is; iets wat heel slecht kan zijn voor het einddoel (een product opleveren).

Als we dan gewoon de feiten erbij pakken zie je ook dat er geen fatsoenlijke deadlines zijn behaald en dat we nu echt heel wat jaartjes verder zijn. Wellicht vind jij het ok om rustig te wachten maar again; daar gaat het niet zo zeer om. Er zijn afspraken gemaakt en die worden niet nageleefd.

De kans bestaat dus dat ze zo gedreven zijn op perfectie en features dat er uiteindelijk geen product komt. Dit is iets wat je heel vaak voorbij zit komen bij startups en/of bedrijven in het algemeen. Compleet doorslaan in features en omkomen in de R&D kosten waarbij je uiteindelijk product er nog steeds niet is.

Persoonlijk ben ik van mening dat 3-4 jaar geleden het roer om moest gaan. Ik hoef geen conclusies te maken; wel vind ik het objectief gezien een risicovolle investering. Stel dat ze later in de problemen komen en een externe investeerder benodigd hebben: dan gaat de schop er doorheen en heb je binnen 2 jaar je release. Iets wat ik dus nu absoluut niet zie gebeuren.
Ik lees investering, sinds wanneer is een game kopen een investering? Ik heb deze game niet gekocht met het plan dat er voor mij iets moet uitkomen. Ik heb dit project ondersteunt met de hoop dat er iets uitkomt.
Ik ben blij dat mensen (afgezien van feedback, waar trouwens prima naar geluisterd word) geen invloed hebben op het process want weten wat je wil en daadwerkelijk weten is niet het zelfde. Ik laat de gamedevelopment zeg maar aan de gamedevelopers over.
Mocht het een andere entiteit zijn die 200 mil had geïnvesteerd heb je veel meer te eisen en af te dwingen.
Het is geen investering, nogmaals het is compleet niet relevant. Omdat jij geld neerlegt heb je opeens recht van spreken? Mensen voelen zich zelf veelte belangrijk, je backed uit emotie.
Nu staat er iemand aan het roer die misschien heel gedreven en fanatiek is; iets wat heel slecht kan zijn voor het einddoel (een product opleveren).
Wait wut? Zoals een Steve Jobs b.v. nee ik zie liever een on gedreven op resultaten gerichte inspiratie loos personage. Dat is altijd de beste product ontwikkelaar....(Amazon, dyson, tesla, apple, microsoft, google alle succesvolle bedrijven hebben bijna altijd iemand of meerderen gehad die de innovaties dreven tegen conventionele waarden in, wat je zegt is simpelweg feitelijk en onomstotelijk fout) Wat je feitelijk ondersteunt met SC is hem, want Starcitizen is zijn visie, en kennelijk wilde een paar miljoen mensen dit ook.
Persoonlijk ben ik van mening dat 3-4 jaar geleden het roer om moest gaan. Ik hoef geen conclusies te maken; wel vind ik het objectief gezien een risicovolle investering...
Ik lees allemaal (foute) aannames " ik ben objectiever" "het probleem bij het bedrijf" "investering""fanatiek persoon slecht voor eindproduct" "hoef geen conclussie te trekken"
Dit klinkt inderdaad erg objectief en geïnformeerd.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 18 november 2018 16:36]

Precies! Ik ben dit gaan backen omdat ik geloof in deze manier van ontwikkelen. Niet een grote gamepublisher die loopt te pushen op releasedate, maar voor een groots, mooi plan gaan en daar ook echt voor gaan en zelf bepalen wanneer goed goed is. Als je kijkt wat er ondertussen ook al gedaan is en al het materiaal wat beschikbaar is over de ontwikkelingen, machtig mooi toch?
En mensen, als jullie er niet in geloven, hoef je toch ook niet te investeren?

Al dat makkelijke afzeiken altijd, dat is pas goedkoop.
En mensen, als jullie er niet in geloven, hoef je toch ook niet te investeren?
Dat doen ze dan toch ook niet? (Of stomme mensen zoals mij die er wel in investeren en dan het geloof erin verliezen vanwege een combinatie van slechte gameplay en verschrikkelijk slechte planning). Maar betekend dat dan ook dat ze hun mening niet meer mogen geven? Enkel SC fanboys mogen reageren onder SC artikelen?
Ah, fanboy...nee, enthousiast over deze manier van ontwikkelen, ja. Dat staat eigenlijk los van dit spel. Dat het niet aan je verwachtingen heeft voldaan is jammer, maar dat is een van de risico's van in zo'n project investeren. Ondanks dat het lang duurt, loopt het wel nog steeds, het is geen cashcow oid, dan waren ze allang met al het geld gevlogen.

Ik vind het jammer dat de negatieven altijd de boventoon spelen, maar ook klagers mogen er zijn hoor.
40EU voor iets nieuws? Op dit moment is het niets meer dan een tech demo.. er is helemaal geen game. Ze zijn ook als eerst begonnen met assets te maken (schepen, planeten en andere models). Ze hebben ongelofelijk veel geld binnengeharkt dmv het verkopen van schepen en dat blijven ze nog minimaal 3 jaar doen. Ik voorspel 2025 als release.
Buiten of ik het gespeeld heb of niet en of het een goede game wordt of niet is 1/5 van een miljard gewoon bizar.
Wat bedoel je dat je hoopt dat wij als gamers 'het volle pond' mogen betalen? Veel van de klachten zijn gewoon terecht, het is een moneygrab geworden, en verder oneindig mooie doelen gesteld.

Ook als t de vetste spacesim ooit wordt zou ik er nooit meer dan 50€ aan uitgegeven. Dus als dat 'het volle pond' is, prima.. ik denk niet dat er gewone gamers honderden euro's voor een schip gaan betalen.

*Er is hier iemand heel vervelend aan t modereren..

[Reactie gewijzigd door millman op 18 november 2018 13:33]

die zijn er wel.. kijk maar eens naar World of Tanks of World of Warships. veel zullen zeggen dat niet iemand even 50 euro aan een tank of warship zouden betalen. maar als je online bent zie je genoeg mensen er in rond varen.
Bij een gratis game, die je direct kan spelen en dan voor 50€ een schip gekocht hebben waar je direct mee aan de slag kan. Dat kan je in de verste verte niet vergelijken.
Dit is de eerste keer dat ik erover klaag, maar ik heb de game ooit gesteund via Kickstarter. Inmiddels is ieder enthousiasme wel zo ongeveer verdwenen, maar simpelweg omdat ik na 6 jaar nog geen game heb, en er ook nog geen zicht is op een game. Althans, niet de game zoals die ooit is gepresenteerd. En hoe langer het duurt, hoe meer ik me erger aan de release van het zoveelste schip dat je voor veel geld kunt kopen.
Zo veel negatieve reacties van mensen die niet eens de game hebben gespeeld of gebacked of weten waar het overgaat, grappig.
Vervolgens wel als eerste battlefield pre-orderen, daarna zeiken dat het weer niet af is.
Ik weet wat de risico's zijn van deze game ondersteunen, als je iets weet van wie het ontwikkeld (en zijn vrouw) snap je dat hij het niet voor het geld doet, dit is zijn droom game en droom wereld. Hij is kritisch op het werk wat het project ook vertraagt (zo moet er nu een ander vlucht systeem komen omdat hij de oude niet realistisch genoeg vond).
Als dit een scam is, tja ik heb er nu meer uren in gespeeld dan veel andere games bij elkaar el update brengt nieuwe gameplay opties (bedoeld en onbedoeld) en dat maakt het leuk. Ze geven ook de technische details vrij, bijvoorbeeld bij citizencon, zie je wat de technische struikelblokken zijn en hoeveel tech er nog aankomt en gemaakt is.
Tuurlijk is het geen scam, dat geloof ik persoonlijk ook wel.

Maar ze zitten vast in een feature crawl en personeel wat meer en meer zich bezig moet houden met het ontwerpen en implenteren van schepen voor geld.

Als je bedenkt dat er destijds meerdere soortgelijke spellen zijn aangekondigd NA star citizen die ondertussen allemaal zijn uitgekomen, uitbreidingen hebben of zelfs totaal veranderd zijn van flop naar redelijk top.

Dan heb ik het natuurlijk over games als elite dangerous en no man’s sky.

Star citizen komt niet verder dan wat alpha’s eigenlijk..

200 miljoen down the drain.

Dit spel komt misschien uit ergens rond 2025 als ‘t zo doorgaat.
Ik vind het vooral kenmerkend dat men vooral op de emotie speelt van wat het allemaal ooit zal zijn, in plaats van wat het feitelijk momenteel is. Die twee moeten elkaar nog ergens gaan vinden in een verkoopbaar spel, anders is het ten dode opgeschreven.
Ik snap de reacties (van sommige) wel, feature crawl etc maar als je het een beetje volgt is het wel logisch. De belangrijkste zaken komen in de volgende updates. Een van de belangrijkste updates is toch wel 3.3 geweest (OCS) wat o.a. een aanzienlijke prestatie winst is. Eerste (nieuwe) Planeten komen nu (3.3.5 test fase voor grote stede, vegetatie en nieuwe shader effecten etc.) 3.4 nieuw vliegmodel 3.5 (q1-2019) komt met eerste procedural gen. Stad (arccorp).
3.6 Persistent item cache (goederen die je ergens achterlaat, zullen daar ook blijven tot jij of iemand anders terug keert)
Dit zijn de basis blokken voor de game de roadmap stopt ook bij 3.6, en ik verwacht ook (dat zij verwachten) dat met de basis er veel sneller content gemaakt kan worden en er meer gericht gaat worden op gameplay elementen.
De citizencon presentaties zijn lang maar de technische presentaties laten zien waar bepaalde personen mee bezig zijn en hoeveel werk dat kost (en wat voor gave sh*t er nog gaat komen) voorlopig volg ik deze ontwikkelingen en is voor mij de weg erheen ook leuk.

PTU (3.3.5) is nu ook open voor de rest FYI -> ~10GB 3x raden wat ik nu ga doen :+
Welke game, en in welk opzicht gespeeld? Vooralsnog is het niet veel meer "game" dan een collectie losse, weinig-zeggende mini-games. Elke paar maanden bekijk ik het weer eens, en elke keer kom ik snel tot de conclusie dat, ohja, er is toch eigenlijk ondanks alle tech demos and wow-factor, weer gewoon niets te doen, anders dan dodelijk saai wat rond vliegen, zonder echt doel of verhaal... of iets dat het een game maakt met wat vermaak. Het is een soort flight simulator zonder missies en zonder realisme, met een enkele kaart met wat textures; zodat ja, je kan opstijgen en ergens heen vliegen, maar er is niets te doen en je leert er ook niks van. Meestal ben ik na een half uur wel weer klaar voor de komende maanden.
Er is een reden waarom geen enkele game publisher nog met Chris Roberts wilde samenwerken. Ja hij heeft geweldige games gemaakt in het verleden maar de uitgevers moesten telkens weer Chris dwingen om zijn games uit te brengen omdat ze anders tot in de eeuwigheid in development zouden blijven.
De man kent totaal geen grenzen en blijft maar feature na feature na feature in Star Citizen proberen te proppen waardoor het spel ten eerste gigantisch z'n beoogde doel voorbij schiet en ten tweede elke keer maar weer uitgesteld word.
Nee, als backer ben je bij Chris Roberts aan het verkeerde adres. Als er niemand is om hem in bedwang te houden dan is je investering niet veilig bij hem want hij kent gewoon geen grens.
En leuke drogreden, meteen iedereen beschuldigen van battlefield pre-orderen. Ja want dat maakt het gedrag van Chris goed.
Heb een aantal jaar geleden ook een package gekocht met de freelancer erin. Maar inmiddels irriteer ik me behoorlijk aan hoe lang het allemaal duurt eerlijk gezegd. Je zou bijna zeggen dat ze geen haast maken omdat zolang het spel niet uit is ze pixel ships kunnen blijven verkopen voor idioot veel geld. Bijna...
Als je niet meer een insider bent is het moeilijk de vooruitgang te volgen, ze zijn zeer open maar het is wel wat veel. Reviewer zien het nu meer als een Early-Acces game.

Gelukkig hebben ze nu wel een Live Roadmap.
Daarop kun je het nu goed volgen, https://robertsspaceindus...dmap/board/1-Star-Citizen

Ook is er een free fly evenement, elke dag andere schepen uit ALLE klassen zijn te gebruiken, voor iedereen die een account heeft (ook zonder schepen)
Free Fly

ps; Sommigen hebben een multi-crew nodig.
Dit artikel herinnert me eraan dat ik ook al n jaar of 2 backer ben van dit spel.
Ik heb destijds mn pc met diverse obscure tweaks aangepast om hogere fps te halen.

Vond het even n leuke kennismaking , maar haakte af na een paar dogfights en vliegen door gebouwen en ringen missies ; lage fps en snelle crashes.

Ik vond de besturing tijdens het vliegen i.c.m. lage fps een (tijdelijke) afknapper.

Iemand die ervaring ook?
De performance is nu een stuk beter sinds Object Container Streaming is geïntroduceerd. Speelt nu lekker weg. Eens dat dat in eerdere builds een afknapper was.

Verder, lol @ de commentaar onder een SC artikel. Altijd weer lachen gieren brullen.
Laat ons vooral eerst bezich houden met viop in game camera face expressions daar zit toch helemaal niemand op te wachten als simpelste dingen nog niet op punt staan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True