Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Star Citizen stapt over naar game-engine van Amazon

Door , 131 reacties

De uitgever van Star Citizen heeft te kennen gegeven dat de game vanaf versienummer 2.6 loopt op Amazon Lumberyard, als vervanger voor de CryEngine van Crytek. Daardoor kan ook gebruik gemaakt worden van de clouddiensten van Amazon.

Cloud Imperium Games, de maker van Star Citizen, maakte het nieuws bekend op de website van de game. Het bedrijf bracht onlangs versie 2.6 van de game uit, waarin de verandering van de game-engine is geïntroduceerd. Aan de switch van CryEngine naar Lumberyard is al een jaar gewerkt, maar volgens de ontwikkelaar verliep de transitie verder vrij soepel. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat Lumberyard een fork is van CryEngine.

De verandering van game-engine brengt nog een aantal veranderingen met zich mee: zo is er integratie met Amazon Web Services, de clouddienst van het onlinewarenhuis. Ook moet het door de transitie gemakkelijker worden om de gamestreamingdienst Twitch te ondersteunen.

Ook heeft Roberts Space Industries in versie 2.6 van Star Citizen, die daarmee overigens nog steeds in het alpha-stadium verkeert, nieuwe content toegevoegd. Zo is er Star Marine, een first person shooter die beschikt over twee verschillende speelmodi. Ook zijn verscheidene, bestaande features in het spel opgepoetst.

Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

25 december 2016 12:37

131 reacties

Linkedin Google+

Reacties (131)

Wijzig sortering
Meh, niet al te best artikel van Tweakers. Hier de volledige quote van Chris Roberts. (Source: https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/364217)

Lumberyard and StarEngine are both forks from exactly the SAME build of CryEngine.

We stopped taking new builds from Crytek towards the end of 2015. So did Amazon. Because of this the core of the engine that we use is the same one that Amazon use and the switch was painless (I think it took us a day or so of two engineers on the engine team). What runs Star Citizen and Squadron 42 is our heavily modified version of the engine which we have dubbed StarEngine, just now our foundation is Lumberyard not CryEngine. None of our work was thrown away or modified. We switched the like for like parts of the engine from CryEngine to Lumberyard. All of our bespoke work from 64 bit precision, new rendering and planet tech, Item / Entity 2.0, Local Physics Grids, Zone System, Object Containers and so on were unaffected and remain unique to Star Citizen.

Going forward we will utilize the features of Lumberyard that make sense for Star Citizen. We made this choice as Amazon's and our focus is aligned in building massively online games that utilize the power of cloud computing to deliver a richer online experience than would be possible with an old fashioned single server architecture (which is what CryNetwork is).

Looking at Crytek's roadmap and Amazon's we determined that Amazon was investing in the areas we were most interested in. They are a massive company that is making serious investments into Lumberyard and AWS to support next generation online gaming. Crytek doesn't have the resources to compete with this level of investment and have never been focused on the network or online aspects of the engine in the way we or Amazon are. Because of this combined with the fact we weren't taking new builds of CryEngine we decided that Amazon would be the best partner going forward for the future of Star Citizen.

Finally there was no ulterior motive in the timing of the announcement. The deal wasn't fully finalized until after the release of 2.5 and we agreed with Amazon to announce the switch and partnership upon the release of 2.6, which would be the first release on Lumberyard and AWS. If you have been checking out our schedule updates you would know that we originally had hoped to release 2.6 at the beginning of December, not Friday the 23rd!

I hope this clears up some of the speculation I have seen. We are very excited to be partnered with Amazon and feel this move is a big win for Star Citizen and by extension everyone that has backed the project.

p.s. I wont be replying to this as it is Christmas and I am meant to be enjoying a bit of time off with my family (and playing some games - you may see me pop into a Star Marine or AC match or two!)

p.p.s Happy Holidays All!
Niet te vergeten dat ze met lumberyard toegang krijgen tot de source code.

Aan de andere kant, lumberyard is nog steeds in bŤta en niet bepaald zwaar doorontwikkeld of zo. Vraag me af in hoeverre dit wel een goed idee is.

[Reactie gewijzigd door sHELL op 25 december 2016 17:10]

Heb zelf ervaring met het werken met Lumberyard. Mijn guess is dat ze gebruik willen maken van de integratie van services zoals Gamelift in Lumberyard. De core van de engine zal waarschijnlijk niet verschillen van wat Star Citizen nodig heeft. Het online brengen van een snelle multiplayer ervaring en integreren met AWS services wordt wel veel makkelijker. Het is veel makkelijker in te prikken op een fully supported online platform dan er zelf 1 vanaf de grond voor op te tuigen. Logische keuze dus ook imho die voor alle partijen goed gaat zijn.

Ps. Het in beta zijn van de engine is veel te kort door de bocht. De engine is van hetzelfde niveau als ze al hadden. Wat integratie met cloudservices betreft, die is goed en wordt waarschijnlijk flink uitgebreid zelfs in de toekomst. Aangezien Amazon dit zelf al gaat doen scheelt dit waarschijnlijk backlogwerk voor de boys van Star Citizen.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 25 december 2016 18:24]

Hoorde ook iets van volledig twitch integratie. Dat zullen bepaalde fans ook wel leuk vinden.
Yes, dat is inderdaad fully supported :)
Fully supported als in.. je kunt ook je eigen overlays enzo naadloos invoegen en je sponsorads en new subscriber/donation notificaties enzo?.. Als ik naar willekeurige twitch stream kijk staat dat beeld echt VOL met allerlei shit die nŪet uit een eventuele gamestream vandaan komt.
En audiocapture apparaat selectie? Ben zelf geen twitch streamer maar van wat ik zo links en rechts wel eens meekrijg is het hele audio/video gebeuren met overlays etc op orde krijgen nog niet zo enorm PnP als men zou mogen hopen?
Yes, dat heet Twitch MetaStream
https://aws.amazon.com/bl...able-lumberyard-beta-1-6/

Daarnaast is het ook mogelijk om vanuit Twitch input te geven aan je game. Zo kan je bijvoorbeeld in Lumberyard acties verbinden aan bepaalde woorden die langskomen in Twitchchat, Beeld je bijvoorbeeld in dat iemand #cheer typt in chat, en dat in jouw game er dan een paar feestelementen getriggerd worden.

Dit is natuurlijk een super simplistisch voorbeeld, maar je kan hier veel kanten mee op. Stel je voor dat er een ingame tv in je bar hangt, en mensen kunnen het channel wijzigen via een Twitch vote/poll. Of een in game community chess game. Het hangt er volledig vanaf hoeveel tijd je manpower je hierin wilt steken. Amazon zelf heeft wel eens een example VR game gebouwd waarin je fate als player volledig bepaald werd door Twitch chat polls :)

Geen idee of Star Citizen dit overigens gaat doen. Misschien dat Twitch players tegen een bedragje hun streams kunnen laten displayen in de in-game world van Star Citizen.
ah cool, een beetje a la Twitch plays Pokemon is dus allemaal mogelijk, dat is vet om te horen.
Het is de bedoeling dat bijvoorbeeld "arena commander" en "star marine matches (game within a game/fictional E-sports) in game gestreamed gaan worden en te zien zijn bijvoorbeeld op een scherm in een bar waar je toevallig bent als ze je spacetruck aan het volladen zijn.
Het klopt wel wat je zegt, dat ze meer willen gebruik gaan maken van bepaalde services rond lumberyard, maar GameLift hoort daar net niet bij. Er werd al aangegeven dat het multiplayer gegeven een extra layer is die CIG er zelf op zal leggen (zijn ze overigens al maanden aan aan het werk). Dit voornamelijk omdat Gamelift niet geschikt zou zijn voor grote aantallen spelers. MMO's vallen dus wat uit boot, en GameLift focust meer op snelle multiplayer integratie aanbieden aan kleinere orde games.

CIG, bouwt echter aan een massive multiplayer solution, en heeft reeds heel wat extra toegevoegd aan de Engine die vroeger CryEngine was. Zelf noemde men het daar de StarEngine vanwege de vele extras die specifiek ifv StarCitizen werden gemaakt.
Ik denk maar aan: Zoning System, 64bit Precision, the procedural planet technology, Local Physics Grids en Item 2.0

Uiteraard kunnen ze dus gewoon GameLift links laten liggen, hun eigen oplossing aanbieden, en wel degelijk gebruik maken van de vele andere integraties die lumberyard te bieden heeft.
Mja als ik begrijp is het gelijk aan wat ze hadden...? Het zal dan toch sowieso zelf ontwikkelen worden.
Dank je wel voor de extra info!
Het gaat dus in principe om een uitbesteding. Ik ga ervan uit dat het in het originele bedrijfsplan zat voor dit project, dat de engines compatible zouden zijn zodat deze transitie vlekkeloos zou kunnen verlopen en in veel opzichten gelijk veel oplevert.
Matig geschreven artikel jongens. Ten eerste is zo als al aangegeven de naam van het bedrijf Roberts Space Industries. Daarnaast is de Amazon engine en hun eigen engine (StarEngine) beiden gebaseerd op CryEngine, het is dus meer een stap zijwaarts. Ze integreren hun eigen aanpassingen weer in de Amazon engine.

Bron: https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/364217

[Reactie gewijzigd door VortexSB op 25 december 2016 12:47]

Matig inderdaad. Net zoals Gamespot's headline op dit onderwerp ("Star Citizen Switches Game Engines After Years of Development") is de headline hier ook gewoon puur clickbait. En het artikel lijkt snel effe tussen kalkoen en kerststronk geschreven om toch maar "inhoud" te bieden.
Sterker nog, de game studio heet Cloud Imperium Games. RSI is een fictief bedrijf.
En toch was het op Gamescom Roberts Space Industries die de booth in de business area had gehuurd...
Roberts Space Industries is dan ook gewoon een daadwerkelijk bestaande dochteronderneming van Cloud Imperium Games.
In het begin was RSI een fictief bedrijf dat in de marketing werd gebruikt, blijkbaar is het nu inderdaad ook de naam van het bedrijf waarin rechten/assets zijn ondergebracht. Maar de studio blijft Cloud Imperium Games.
CIG heeft er een boeltje van gemaakt dus ik begrijp wel dat mensen in de war zijn maar inderdaad, de studio gaat als Cloud Imperium Games door 't leven.
Laat ik het zo stellen, ik speel het spel niet en lees er enkel af en toe over en ik weet zelfs dat RSI voor Roberts Space Industries staat en CIG voor Cloud Imperium Games.
Wie dan precies de rechten heeft (uitgever speelt?) en wie de game maakt weet ik dan niet altijd zo 1,2,3 maar je mag van een veredelde blogger wel verwachten dat hij meer zijn huiswerk doet...
Met dit spel zijn er wel ergere dingen om je druk over te maken (in zoverre dat het uberhaupt zin heeft om je druk te maken over een computerspelletje, maar goed, humans gonna be human 8)7), zoals de idiote bedragen, dwaze ontwikkeltijd, pure hype, et cetera.

Dit wordt nog eens een F2P mobile spelletje, als het zo doorgaat.
CryEngine bestaat uit verschillende versies.
De Starengine en die van Amazon zijn gebaseerd op dezelfde versie.
Dus relatiev makkelijke merge.
Crytech huidige versie is al versie verder. Wat moeilijkere merge is.
Kijk eens aan, dat verheldert de zaak behoorlijk, bedankt.
Hahaha! Denk je nou echt na jaren zwoegen en zweten dat ze even alles snel in een andere engine gaan zetten? Dit is geen switch, jongens, dit is meer een migratie. Jezus wat een clickbait.

Tweakers, please, where's your curation?
Die is al jaren zoek. Er word nauwelijks aan journalistiek gedaan op tweakers. Met merendeel van de nieuwsberichten is copy paste translate en post. Zonder de reacties op artikelen is de frontpage bijna volledig waardeloos.
Hier nog een bericht van de CEO Chris Roberts over de 'verandering': https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/364217
Klopt en het is niet RSI die de studio is maar dat is Cloud Imperium Games. Lekker verwarrend allemaal :+
Naar mijn idee komt dit erg slordig over van de Auteur, alsof het klakkeloos van alle andere honderden nieuwsberichten over genomen is die ook al tal van fouten erin hadden en bar weinig informatie konden vermelden. Naar mijn idee sensatie berichten, en Tweakers doet er vrolijk in mee door zijn bronnen niet te checken.

Even een simpel google werkje en het geeft een hoop meer informatie over de engine en omtrent. En dan na een halve dag nog steeds niet je post bijwerken... |:(
De transactie verliep vrij soepel omdat Lumberyard een fork is van CryEngine
Aha, dit had wel in het artikel mogen staan. Thx voor de info.
Dit is inderdaad zeer nuttig informatie.
Was een beetje bang voor een Rust-scenario, waarbij ze eigenlijk geen idee hadden en een beetje blind van engines wisselden.
Game engines wisselen in mid-development is anders een redelijk goed signaal om het niet meer te supporten.
Ze hebben dus waarschijnlijk simpelweg de extra functies van de Lumberyard fork overgebracht naar hun eigen zwaar aangepaste CryEngine. Er zullen vast wel wat conflicten geweest zijn, maar verder is het neem ik aan vooral knip-en-plak werk.
Ik merkte zelfs niet eens aan het spel dat het een andere engine was. Het artikel hierboven beweert dat het een andere engine is maar er had echt wel even bij mogen staan dat lumberyard dus gebaseerd is op cryengine en dan ook nog op dezelfde build van cryengine die star citizen gebruikt. Dat is zeker geen klein detailtje.
ah doh, ik was al puzzled
Dank voor deze toevoeging, klein maar geen onbelangrijk detail :)
Mijn eerste gedachte hierbij is: "goh, wat zonde van het werk", maar wellicht zijn er goede redenen om de overstap te maken. Heeft deze overstap nog invloed op de planning van het project?

Edit: kleine aanvulling;
The studio has already been collaborating with Amazon for "over a year," so this isn't a panicked response to Crytek's financial woes. The timing is more than a little convenient, mind you. It gives Cloud Imperium more of a safety net if Crytek ever has to stop its own development -- it won't have to switch engines while it's in panic mode. It's easy to imagine frustration from backers at the thought that the Amazon switch might delay Star Citizen even longer, but that might be better than risking the entire project.

[Reactie gewijzigd door Drumatiko op 25 december 2016 12:46]

Volgens Chris Roberts heeft het 2 dagen gekost om het over te zetten, was bijna geen werk. https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/364217
Kijk dat is goed om te horen. Bedankt voor de aanvulling.
(Wellicht is het goed om dit nog toe te voegen in het artikel)
Lumberyard is een fork van CryEngine, Amazon heeft hun sourcecode gekocht.
Tja als je alles van te voren kon voorzien had het waarschijnlijk wel wat werk kunnen besparen. Aan de andere kant zou deze switch later natuurlijk ook weer tijdswinst op kunnen leveren. Met name de toegang tot AWS cloud services zou kunnen betekenen dat het in de lucht brengen van nieuwe servers en het beheer van servers makkelijker wordt. Ook de Twitch integratie is natuurlijk voor de PR van belang; zonder goede / makkelijke streaming opties krijg je toch een stuk minder aandacht online.
Wat een onzin statement over twitch intergatie. Dit is leuk voor iemand om even snel een stream te starten om zijn maat iets ge laten zien. Maar iedereen die wat professioneler aan het werk gaat gebruikt toch een programma zoals OBS.

Het heeft dus niks met PR te maken. Want iemand die even een stream online gooit om een maatje te laten kijken zal geen aandacht online verwekken.
Het is mede ook de bedoeling dat bijvoorbeeld "arena commander" en "star marine matches (game within a game/fictional E-sports) in game gestreamed gaan worden en te zien zijn op een scherm in een bar waar je toevallig bent als ze je spacetruck aan het volladen zijn.
Het heeft dus niks met PR te maken. Want iemand die even een stream online gooit om een maatje te laten kijken zal geen aandacht online verwekken.
Denk het toch wel. Twitch is ook van Amazon tegenwoordig, dus ze zullen elke kans benutten om het onder de aandacht te brengen, in de hoop meer Prime-abonnementen te verkopen.
Lijkt me een geweldig game om in te stappen, maar de reacties dat het nog te veel in alpha zit schrikt me beetje af. Hoop dat ze gauw iets moois uit brengen (als ik tweakers topic moet geloven is dat patch 3.0)
Ook heeft Rocket Space Industries in versie 2.6 van Star Citizen, die daarmee overigens nog steeds in het alpha-stadium verkeert,
Het verkeert in Alpha.
Heel Star Citizen is een heel gaaf concept. En dat concept zijn ze nu al 4 jaar aan het uitbouwen met features en opties. Elke update brengt het spel weer verder, en 3.0 zou inderdaad voor het eerst de basis functies moeten hebben van wat er beloofd is.

Feit blijft dat het spel zolang het in 'alpha' zit niet op lange termijn te spelen is. Je kan er je lol in op, maar zolang het nog geen beta is, kan je het niet als MMO gaan spelen (wat het uiteindelijk wel moet worden.)

Dus gewoon lekker afwachten, en af en toe een update bekijken om te zien wat het word is de beste manier om het geheel te volgen.
Ik zou ook niet dagelijk checken want dag in grote productie is net niet niks tov totaal
Ik hoop heel erg dat er nu wat locale servers gaan op-spoolen zodat de ping wat lager word. Star Marine is voor mij niet speelbaar. Maar misschien speelt mijn i5 3570k ook wel een rol aangezien het spel CPU heavy is.

Hmm ben nooit zo van upgraden voor een spel wat nog niet uit is maar zit wel erg te twijfelen...
Fans denken continu dat de volgende patch het moois gaat brengen. Voorlopig gaat het vooral om loze beloftes. Die overigens niet vreemd zijn bij Chris Roberts. Zijn naam is in het verleden op succesvolle games geplakt waar hij weinig zeggenschap in had, dat heeft hem echter wel een naam gegeven waar mensen in geloven.
Fans denken continu dat de volgende patch het moois gaat brengen. Voorlopig gaat het vooral om loze beloftes.
Waar op is dit dan gebaseerd ?
Er zijn aardig wat delays geweest maar de inhoud van de patches zijn altijd heel duidelijk geweest. Op gamescom en Citizencon is aangegeven in grote lijnen wat de planning en de inhoud is van de patches van het aankomende jaar.

Als fans daaruit kunnen constateren dat patch X een hele mooi patch zal zijn waarom zijn het dan opeens loze beloftes?

Hier kan je inhoud bekende inhoud van Patch 3.0 zien: https://starcitizen.tools/Star_Citizen_Alpha_3.0.0

Kan je zelf ook belissen of dat het een mooie patch is :)
caterpillar schip zit zelfs al in 2.6 ze hebben een paar schepen naar voren geschoven omdat die al afgerond waren en niet persee op 3.0 hoefde te wachten.
Ik denk eerder dat het crowed fund volk gewent is aan games kleine oroducties die binnen jaar op te leveren zijn.
Dit grote productie waar ze agile en ook features in R& D fase zitten en dus niet strak geplant kan woorden zoals de 5 de honderd in dozijn routine sequels van triple A caliber.

Full production is van af de gross van de studio op sterkte waren.
Pre productie en skunk works is meestal gedaan met de core team.
Dus niet vanaf Kickstarter begin.

CR is dev die groots denkt en resultaat wilt leveren en liever dus geen consesies doet.
Soort van i'ts done wenn its done mentaliteit.

Alleen met of zonder funds backing streeft hij dat na.

Dus falen is zeker mogelijk. Maar ja na 6 jaar full production komen de feiten boven.
Maar zo ver zijn wij nig niet.

StarCitizen productie lijkt erg lang omdat men en vooral de early backers deze game vanaf het aller begin al D A G E L I J K S kunnen volgen . En dat al paar jaren al.

Bij conventionele grote producties heb je dat niet die zijn gesloten.
Je krijgt door de jaren heen officiŽle pers berichten.
Concept art trailers optioneel community feedback jaar voor rekease.
Dan optioneel Beta.
Demo optineel en ook pas vask na release.

Heb je minder het gevoel van wachten.
Tot nu toe maken ze met iedere patch grote stappen dus waar die loze beloftes vandaan komen vraag ik mij dan wel af.
Hopelijk zorgt dit ervoor dat de development eens opschiet. Ik wil een rondje vliegen met mijn Aegis Reclaimer :)
Dat wil ik ook , maar ik vermoed dat Reclaimer nogal zwaar leund op salvaging gameplay. Dus zolang dat niet uitgewerkt is en geimplementeerd zal Reclaimer helemaal achteraan de ships productielijst zitten.
Dus dat wordt lang wachten.
Hij staat op de road map. Als ik me niet vergis komt trading als eerst volgende, daarna salvage & recovery incl bijbehorende schepen. Dus het zou nu te overzien moeten zijn

-edit-
Correctie, er zit toch nog een release tussen. Dit zijn de volgende releases:
3.0 bevat trading, piracy & smuggling en bounty hunting.
3.1 mining, refining en refueling
3.2 repair & salvage
3.3 farming & rescue
4.0 jump points

[Reactie gewijzigd door Sebben op 26 december 2016 15:08]

En hopen dat we de Netcode van 3.0 snel krijgen want het is nu gewoon bijna niet te doen, ook niet in Star Marine
Voor degenen die benieuwd zijn naar deze zeer ambitieuze game: Star Citizen Alpha 2.6 is tijdelijk gratis te spelen.
En waar moeten we starten met dat feest?
Ja dat is dus niet gratis te spelen.
Je moet een schip kopen en de goedkoopste kost je net zo veel als een AAA game.
Het moet dan ook een AAA game worden, ik heb ook nergens beweerd dat het gratis zou zijn :)
jij niet, maar..
Voor degenen die benieuwd zijn naar deze zeer ambitieuze game: Star Citizen Alpha 2.6 is tijdelijk gratis te spelen.
Schijf je hier in voor actieve dienst in de UEE

[Reactie gewijzigd door dakka op 26 december 2016 05:41]

Als je mijn referral wilt gebruiken (5000 gratis credits), klik hier
Zo niet, dan laat je die code weg in het invoerveld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*