'Amazon geeft 500 miljoen dollar per jaar uit aan ontwikkeling eigen games'

Amazon stopt jaarlijks bijna 500 miljoen dollar in zijn gamedivisie, zeggen anonieme medewerkers in een interview met Bloomberg. Amazon werkt al jaren aan games, maar dat heeft tot nu toe nog geen succes opgeleverd.

Twee bronnen zeggen tegen Bloomberg dat Amazon bijna een half miljard dollar per jaar uitgeeft aan de gamedivisie. Dat bedrag staat los van de investeringen in Twitch en de nieuwe gamestreamingdienst Project Luna. Bloomberg sprak met dertig werknemers en voormalige werknemers en schetst een beeld van moeizame ontwikkeling en problemen met de bedrijfscultuur.

Het ontwikkelen van games gaat volgens het verhaal traag en moeizaam, mede doordat Amazon zijn eigen Lumberyard-engine wil gebruiken. In 2014 nam Amazon een licentie op de CryEngine van Crytek en maakte daarme zijn eigen engine. Sinds 2016 is die gratis beschikbaar, maar weinig ontwikkelaars maken er gebruik van. Amazon-medewerkers zeggen dat de engine traag is om mee te werken.

Amazon besloot in 2012 om eigen games te gaan maken. Aanvankelijk was het plan om mobiele games te maken voor eigen Fire-apparaten, maar in 2014 werd besloten om zich te richten op pc- en consolegames. Mike Frazzini heeft daar de leiding over. Hij heeft geen ervaring in de game-industrie en werkte eerder met boeken bij Amazon. Volgens medewerkers heeft Frazzini onder andere moeite met het onderscheiden van conceptbeelden en daadwerkelijke gameplay en begrijpt hij de techniek achter games niet of nauwelijks.

In de afgelopen jaren heeft Amazon tal van bekende ontwikkelaars en topmensen uit de game-industrie aangetrokken. Zo nam de techgigant Portal-ontwikkelaar Kim Swift in dienst en Clint Hocking, de regisseur van Far Cry 2. Volgens Bloomberg zijn die echter weer vertrokken, zonder dat dit games heeft opgeleverd.

Amazon heeft nog geen succesvolle game uitgebracht, maar wel diverse projecten die zijn geflopt. Zo kwam er in 2019 een consolegame uit die op de Prime Video-serie The Grand Tour is gebaseerd. De game kreeg slechte recensies en had weinig spelers waarna Amazon het spel uit de digitale gamewinkels haalde.

Ook de Overwatch-achtige multiplayershooter Crucible flopte. Amazon werkte daar jaren aan en bracht de game in mei 2020 uit, maar kort daarna werd besloten het spel terug te trekken om verbeteringen door te voeren. In oktober werd besloten de ontwikkeling volledig te staken.

Amazon heeft nu zijn zinnen gezet op mmorpg New World. Die game had vorig jaar uit moeten komen, maar werd uitgesteld naar de lente van 2021. Het ontwikkelteam van Crucible zou hier grotendeels op zijn gezet na het schrappen van die game. Ook werkt Amazon aan een Lord of the Rings-mmo voor pc en consoles. Die game komt over een paar jaar uit; een open bèta moet uiterlijk in januari 2023 van start gaan.

New World

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-02-2021 • 12:14

85 Linkedin

Lees meer

Reacties (85)

Wijzig sortering
Geld is leuk maar visie is belangrijker. Amazon wil enkel meeliften, zoals ze in elke markt ongeveer (gaan) proberen. Aasgieren zijn het.
Wie had de markt voor een online boekenwinkel en een wereldwijd cloud ecosysteem dan ontwikkeld waar ze op mee zijn gaan liften?
Hij heeft wel een punt over aasgieren, ze zijn innovatief begonnen maar om nu in Nederland een goede marktpenetratie te halen zitten ze heel vaak dik onder de opvolgende partijen qua prijs.
Als je daar in mee gaat help je volgens mij mee aan het om zeep helpen van partijen als Bol en Coolblue maar ook andere webwinkels. Uiteindelijk wordt je daar als klant zelf de dupe van want als er geen concurrent meer is zal de prijs ook omhoog gaan.

Kijk ook maar eens naar wat ze bijvoorbeeld voor NiMh batterijen gedaan hebben. Kwalitatief zeker on par met Eneloop alleen veel goedkoper.

Intronic vind visie belangrijker maar ik denk dat Amazon best visie heeft (analyseren, namaken, goedkoop verkopen en daarmee concurrentie uitschakelen is ook een visie), alleen niet de visie die Intronic en ik kunnen waarderen.
En daarom koop ik als klant uit principe niets bij Amazon. Lego is er over het algemeen het goedkoopste maar ik steun liever de kleine lego shops in Nederland dan geldgraaiers.
helemaal mee eens. ook de hardware koop ik liever bij nl webwinkels. Veel betere service als iets niet werkt, is me wel een paar tientjes waard.
Mja misschien kopen die lego shops ook gewoon dingen aan bij Amazon die ze doorverkopen? ;-)
En bol.com en Coolblue maken dan weer lokale winkels "kapot" als je daar allemaal rekening moet mee houden.
En kleine winkel A maakt kleine winkel B kapot wanneer je exclusief bij kleine winkel A koopt..
Volgens mij is het probleem dat Amazon ondertussen zo groot is, dat er op geen enkele manier meer normaal mee te concurreren is. Het heeft al lang niets meer met marktwerking te maken. Kijk amazon kan makkelijk 5 jaar lang iets (zeg bijv. podcast microfoons) verkopen met verlies. Daardoor zijn ze dan altijd goedkoper dan alle andere (gespecialiseerde) winkels. Op die manier kunnen ze dit net zo lang doen tot het merendeel failliet gaat, daarna voeren ze de prijzen lekker op.

Wat ze ook doen, is met eigen producten komen. Nu kun je denken ja ach dat doen supermarkten ook. Dat klopt ook wel, maar Amazon heeft wereldwijd zoo ontzettend veel data over wat mensen kopen, waar ze op zoeken (filteren) enz. Dat ze precies producten kunnen maken met bepaalde specs die dan bijna altijd hoog in de resultaten komen. Als je zowel de eigenaar bent van het plein waar de markt staat en je hebt zelf ook een kraam, dan heb je sowieso een oneerlijk voordeel.
Daar heb je een punt, zeker. Maar dat is één enkel product/markt. Zoals ze omgaan met de e-commerce, en iedereen er uit drukken of opkopen vind ik geen doen. Enige die daar beter van wordt is de grote kale man. Daarnaast gaan ze met personeel om alsof het varkens zijn. Anti-vakbond, werkomstandigheden, lonen, belastingontduiking. Ik heb geen sympathie voor Amazon, en daarom kun je enkel en alleen met een bak geld niet alles winnen (wel veel helaas). Ze maken games omdat het geld oplevert en/of moet opleveren, en ze verdienen niet toevallig geld met het maken van games.

[Reactie gewijzigd door Intronic op 1 februari 2021 15:23]

Ze waren wellicht de eerste die op grote schaal en globaal self service hosting aanboden, maar verder zijn ze niet super innovatief moet ik zeggen. Ze gebruiken veel van de open source community maar dragen echt belachelijk weinig bij. Het was zelfs zo erg dat er verschillende bedrijven hun licentiemodel hebben moeten aanpassen ivm de bizarre praktijken van Amazon.

Confluent (Kafka) was voorheen open source, maar is nu 'source available' omdat Amazon doodleuk een saasdienst ervan ging bouwen zonder enige vorm van contributie aan het project. Elastic is helemaal een bizar verhaal, waarbij de CTO van Amazon doodleuk op Twitter een nieuwe dienst aankondigde "in close collaboration with Elastic", terwijl Elastic al vanaf dag 1 aan het vragen was of ze wilde stoppen met wat ze deden omdta ze anders ook moesten stoppen met OSS software.

Als je dan kijkt naar dat zo'n 40% van elke dollar in e-commerce links of rechts door de boeken van Amazon heen loopt, dan kan je op zich wel concluderen dat het misschien leuk is begonnen maar is uitgegroeid tot een ongewenste uitwas van kapitalisme.
Ik zie geen probleem in als Amazon goede services aflevert of in dit geval een toffe game.

Het is echter wel een probleem als ze hiermee iedereen van de markt afdrukken
Dat doen ze allebei nog niet, maar de concurrentie vernietigen is wel topprioriteit in Amazon.
Ik laat even in het midden of ik voor of tegenstander ben, omdat ik het gewoon niet weet.
Maar is dit zo verschillend van Microsoft?

Microsoft kwam ook guns blazing de industrie op. Eerst namen ze een shotgun, maar Phil heeft nu gewoon de rakketwerper erbij gepakt. Die gast geeft aan de lopende band miljarden uit. Eigenlijk koopt Microsoft op dit moment zijn relevantie op de markt. Dit is ook geen Xbox geld, maar de all access Microsoft credit card.

Wederom, in het midden gelaten of dit tof is of juist niet. Ik snap dat Microsoft meer wil dan elke keer op die 3e plek te blijven zitten. Er is wel een duidelijke visie (en ik denk zelfs best een goede), maar het geschut is velen malen grover dan dat van Amazon.

Dan rest nog steeds de vraag of we een prominent Amazon in de game industrie willen en wat er gaat gebeuren als ze ineens zo groot worden dat ze kunnen dicteren.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 2 februari 2021 09:58]

Het erge is nog dat als Amazon of Microsoft het niet doet dat bedrijven uit bijvoorbeeld China het wel doen.

Er zou vanuit een wereldorgaan tegen dit soort praktijken beleid moeten worden gevormd alleen dat is voorlopig nog een utopie waardoor we nog steeds destructief beleid hebben met alle gevolgen die hiervan meekomen.

Of er moet geboycot worden alleen dat aan de consument over laten werkt minder goed dan zou moeten.

[Reactie gewijzigd door -Tweakert- op 4 februari 2021 13:24]

Dit is de Amazon filosofie: pak iets wat anderen goed doen, doe het zelf beter. Met betere technieken, meer geld, een langere adem. En lock ze in je eco-systeem (zoals dat grand toer ding).

Wat mij wel opvalt is dat vele anderen clonen maken van (mobile) games, daar goede data analyse tegenaan gooien, en best ver komen. Het verbaast mij dat dit Amazon niet lukt.
Dat lijkt de Amazon filosofie maar dan wel zonder het "doe het zelf beter". Ik ken eigenlijk geen producten waar Amazon beter is dan de concurrent. Vaak wel goedkoper, dat doen ze dan wel weer.
AWS is in sommige aspecten wel echt beter dan de concurrent. Maar dat hebben ze ook niet echt gekopieerd en zijn ze redelijk leidend in geweest.
Dat was meer omdat ze technieken die ze zelf nodig hadden en ontwikkelden voor anderen open gingen stellen dan dat het bij anderen afgekeken was en ze van scratch af aan begonnen te ontwikkelen.

Het enge is datamazon zoveel data heeft en kan zien waar de krenten in de pap,zitten. Dat is toch een vorm van concurrentievervalsing. Hoe groter de bedrijven worden, hoe moeilijker het wordt mee te komen in de concurrentiestrijd dan wel als overheid tegenwicht te bieden.
Bij AWS is prijs inderdaad niet het grootste voordeel: in tegendeel het is vrij prijzig (ook in vergelijking met anderen). En een deel van de diensten zijn gewoon kopieeen van bestaande producten met een Amazon label erop zodat de vendor lock-in beter werkt. Voor ondemand compute vind ik ze te duur. Voor storage zeker. Voor andere diensten (zoals RDS) kun je beter gewoon een normale Postgres oid gebruiken om te voorkomen dat je nog jaren vast zit aan AWS.
https://gaming.amazon.com/home vind het ronduit matig/slecht/bagger*

ze hebben in verleden wet wat doekoes in bepaalde indie projecten gestopt, maar kwaltieit en replay value is meestal matig.

* doorhalen wat niet van toepassing is
Ja inderdaad.. Maar blijkbaar maakt dat voor de gemiddelde consument niet uit, als de prijs er ook naar is. Blijkbaar kun je lagere kwaliteit aanbieden tegen een lagere prijs, en daar groter mee worden.
Lidl, action, zeeman, blokker etc. Ja, het werkt. Maar ik ga er alleen heen als het de moeite waard is. De klantloyaliteit bij dit soort merken (en Amazon) is vrij laag. In ieder geval denk ik nooit: ik heb X nodig, laat ik kijken of Amazon het heeft. In tegendeel: als ze een van de 2 aanbieders zijn dan heb ik er extra geld voor over om het niet bij Amazon te kopen maar bij een of andere middenstander (tot op zekere hoogte).
Game productie en vermarketing vereist een specifiek DNA, Amazon bezit dit niet. Microsoft heeft de games wereld leren begrijpen en dat heeft 20 jaar gekost en vele vele miljarden. Los van dat, je bent tegenwoordig zo sterk als je gaming eco-systeem en dat heeft microsoft dik voor elkaar.

Nu wil Bezos met 500 miljoen per jaar het redden? Geloof dat de nieuwe Halo Engine dat al gekost heeft en ja, dat zag je er met de laatste demo niet aan af, maar daar wordt hard aan gewerkt. Dus het is een half bakken poging om wat van de taart mee te snoepen. Het blijft een mislukt exemplaar als je niet de juiste ingrediënten en bereidingswijze gebruikt, helaas Jef, concentreer je maar op je clouddiensten en e-commerce platform en laat de games wereld maar aan mensen over die door schade en schande en vele investeringen geleerd hebben wat er nodig is om succesvol te worden.
Je filosofie beschrijft net prakties alle grote gamestudio`s. Ze hebben hier een goede reden voor. Veel concepten bestaan al en zul je dus met een nieuwe variant moeten komen. Als je weet dat een bepaald concept al goed in de markt ligt alleen er een leukere variant van kan bedenken heb je een grotere kans op een succesvolle game waaraan je geen gigantisch verlies lijdt.

Ik zie geen probleem in het pakken van een bestaan concept en hier een leuke variant op maken die echt wat toevoegt. Natuurlijk is het nog toffer als iemand een compleet nieuwe game maakt op meerdere vlakken alleen dat is een stuk lastiger en werkt alleen als iemand een eigen visie van een game heeft ontwikkeld.
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat ze het niet kunnen fixen dmv er geld tegenaan te smijten. Misschien was het beter geweest als ze een studio hadden overgenomen.
Visie en ervaring kun je niet vervangen door ergens blind geld tegen aan te gooien.
nja gooi dat geld dan in een studio ''bestaande studio'' dan zou het nog wel kunnen.
Bethesta is al overgekocht. Hou je nog enkele andere over die hele goede IP's hebben plus Amazon is en blijft dan ''voorlopig lange tijd'' multi platform waardoor je dus geen exclusives gaat krijgen. Wat je nu ga meemaken met Bethesta games bijvoorbeeld.

Take Two een van de hele grote onder ons. RS etc etc. <- hier krijg je al je miljarden geld ook weer echt terug na een tijdje.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 1 februari 2021 12:39]

Microsoft heeft ook miljarden geïnvesteerd om mobile van de grond te krijgen. Niet alles lukt met alleen maar geld. Amazon heeft wel diepe zakken overigens en een groot cloud platform.
Ik heb toen nog een game naar Windows Phone geport. Prachtig platform om voor te ontwikkelen maar vervolgens 2 downloads 8)7
Gelukkig waren de 2 gratis Windows Pro licenties de minimale tijd van het porten wel waard.
Dan heb je toch 100% van de markt weten te bereiken :+
Je moet wel games uitbrengen, en tot nu toe doen ze dat nauwelijks.
Anoniem: 162126
@Wolfos1 februari 2021 13:28
Ik krijg bijna het beeld er bij van: zo we nu hebben we de engine, laten we wat games bouwen.
Ja top man, maar wat dan? en daarna hoor je wat krekels.
Echt lang niet alles is te koop.
Zoals Johan Cruijff ooit zei: Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken :+
Dat hebben ze ook gedaan, de originele ontwikkelaar van de Killer Instinct Remake (Double Helix Games)
Wat Amazon vooral mist, is een sterke merknaam, of creativiteit. Crucible was gedoemd om te valen omdat het zo uber generiek was: Het onderscheidde zich op geen manier van Overwatch, Anthem, Apex Legends, en dergelijke.

Ik ben bus wel benieuwd hoe ze dit gaan doorpakken. Misschien beter om Take Two of EA te kopen, om zo een voet tussen de deur te krijgen. Zenimax ging voor 8 miljard naar Microsoft, wat in Equity ongeveer gelijk is aan Take-Two. EA is duurder in Equity, maar dat zal voor 15 miljard moeten lukken. Krankzinnige berg geld voor ons stervelingen, maar als Bezos het wilt kan hij gewoon beide kopen.

Het is natuurlijk vreemd in de ogen van gamers, maar EA heeft een eigendom waarde van zo'n 5 miljard... En Amazon 62 miljard. Amazon is dus een factor 12 groter dan de grootste game publisher op aarde, dus als ze willen zouden ze best wel het geld kunnen verzamelen om zo hun eigen streaming en service een boost te geven.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 1 februari 2021 12:29]

Als ik Amazon was zou ik Star Citizen overnemen. De intresse vanuit de consument is enorm, dat heeft dit project wel aangetoont, wel een zware druk om dit niet te laten floppen dan :P
Jeff Bezos is niet de rijkste man op aarde geworden door zijn geld in een bodemloze put te pleuren :+
Juist, hij is rijk geworden door een idee waar veel behoefte aan was succesvol op de markt te brengen. Op moment van schrijven is star citizen het op 2 na grootste crowdfunded project op aarde, dus de behoefte is er, nu de eer aan diegene die het succesvol van de grond krijgt :P
Er is veel geld ingestoken, maar dat betekend nog niet meteen dat het een goed spel is, dat het ooit af komt of dat het een goede investering is.

Het is ook een prime example van feature creep. Zo is Squadron 42 er als los singleplayer spel uit voort gekomen en worden er telkens nieuwe dingen bedacht. Ondertussen is de game nooit af en is de performance redelijk om te huilen als ik deze pagina zo bekijk waarbij het met de recommended specs pas mogelijk is 30fps te draaien.

Daarnaast heb ik ook verhalen gehoord dat zodra het geld een beetje op lijkt te zijn er maar een nieuw schip word geintroduceerd om flink wat te verkopen (en het zo mij niets verbazen als er hierdoor ook power creep ontstaat).

Ik vind het concept heel vet en mochten ze ooit een build aanwijzen als 1.0 dan ga ik ook zeker kijken of ik het het kopen waard vind, maar zoals het de afgelopen 9 jaar (!) is gegaan, maakt het niet per se een goed idee om hier in te investeren.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 1 februari 2021 12:55]

Ze bouwen nu ook meer de fundamenten van een hypercomplex spel wat pas over tien, vijftien jaar goed tot zijn recht gaat komen. Maar onder gamers is een maand of drie extra wachten al teveel gevraagd natuurlijk, waarbij ze ook geen idee hebben van de complexiteit van games tegenwoordig.
Zo is het initieel niet verkocht. De release stond bij de kickstarter gepland voor 2014. Dan is de focus dus enorm verschoven en hebben de initiele backers niet gekregen waar ze om vroegen.

En als het al zo is dat het een fundament is voor een game die pas over 10 of 15 jaar tot zijn recht komt, dan zou dat voor het eerst zijn dat het op deze manier gebeurd. Er zijn vrij weinig games die een levensloop hebben van 25 jaar. Zelf WoW zit nog niet aan de 20 jaar en daar valt de leeftijd echt wel op en de player count is over zijn top heen. Daarnaast heeft WoW in dat opzicht een stabielere inkomstenbron met maandelijkse fees dan SC met de verkoop van de game zelf en schepen.

Als ik even vluchtig kijk naar de financien van de ontwikkelaar dan hebben ze (weer) verlies gedraaid vorig jaar. Een (groot) deel daarvan zijn ook investeringen, maar dat moet dan op een later moment terug verdiend worden. Dat zou kunnen door een overname, maar als bedrijf moet je op een gegeven moment ook gewoon een product leveren.
EVE online is nog iets ouder dan WoW en draait wel wat stabieler kwa player base, is dan ook nooit zo groot geweest als WoW ook weer. Maar het is een voorbeel van ee nspace based MMO die wel erg lang mee gaat.

Neemt niet weg dat Star citizen idd verkocht was als release in 2014 en daar niks van gekomen is.
Dat is zeker een goed voorbeeld van hoe een space MMO lang mee kan gaan. En dat betwijfel ik ook niet. Maar EVE is uitgebracht in 2003 en SC moet nog gereleased worden.

Je zou kunnen beargumenteren nu dat early access veel normaler is geworden, je dat ook al als release zou kunnen zien (waar ik zelf anders over denk) maar dat is een andere discussie denk ik. Verder waren de kickstarter objectives 3 jaar na de originele geplande release ook nog niet allemaal voltooid dus vraag mij af of je het toen al als gereleased kon zien.

En ik vind het prima als je een game meer als een service wilt gaan zien, maar breng dan versie 1.0 uit oid zoals ze dat bij andere games hebben gedaan, om aan te geven dat je fundamenteel klaar bent.
Dat het initieel zo niet verkocht is verandert alleen weinig aan de ambities.
Sinds men begon aan SC heb ik een studie afgerond, ben ik getrouwd, meerdere malen verhuisd, een mini-me verwekt en nog heel veel meer. En nog is het spel er niet. Als het pas over tien tot vijftien jaar te spelen is dan kan ik pas tegen mijn 50e eens een keertje een spelletje SC spelen. Lekker dan, heb ik mijn halve leven zitten wachten op een game.

Ondanks dat het gaat over ruimteschepen is spelontwikkeling geen rocket science. Op een gegeven moment moeten de grenzen qua features en dergelijke vastliggen en dan moet er gebuffeld worden naar de eindstreep. Het wordt gewoon tijd om een goed product op de markt te brengen en het dan te gaan uitbreiden met DLC en dergelijke. Dan zijn er in ieder geval basisinkomsten waarop je voort kan bouwen.
Je moet je niet zo blind staren op die telemetry. Ik draai het prima op 4K boven de 50fps of 1440p 80+fps most of the time.

@Nathilion SC gaat ook niet uitkomen. Die kan je al spelen en zal doorontwikkeld worden. Squadron 42 zal een officiële release krijgen, waarmee ze zich zelf op de kaart kunnen zetten.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 1 februari 2021 23:34]

Je moet je niet zo blind staren op die telemetry. Ik draai het prima op 4K boven de 50fps of 1440p 80+fps most of the time.
Wat voor systeem heb je?

edit: en het is natuurlijk mooi dat het voor jouw goed draait, maar voor veel mensen (volgens de telemetry) dus niet

[Reactie gewijzigd door Gropah op 1 februari 2021 23:48]

Voor "veel", uiteindelijk valt het redelijk mee. SC fps fluctueert gewoon regelmatig in steden van grote planeten, en dat heeft meer met de servers te maken dan hardware. Het overschakelen van vele legacy code uit de oude CryEngine naar de Lumberyard (StarEngine) zorgde al voor een hele grote performance boost, net als COCS en SSOC (onbject container streaming for client en server). Met de aankomende iCache en server meshing, zal een groot deel van dit verledentijd zijn.
Je bedoelt die game die nooit uit gaat komen? Tegen die tijd krijg je bij de collectors edition een echt ruimteschip er bij.
lol, I see what you did there :)
Ja, dus het concept is heel populair maar de huidige uitwerking is traag, de vraag is dus of Amazon denkt dit anders te kunnen doen.
Star Citizen wordt al gemaakt in de Amazon Lumberyard engine. Van wat ik begrijp is dat een kopie van CryEngine. Star Citizen en CIG zijn geen onderdeel van Amazon maar er is een aardige samenwerking, ook om hun server op AWS te laten draaien. Als Star Citizen uit komt zou dat een redelijk uithang bord voor Amazon gaming kunnen worden maar dat kan nog even op zich laten wachten natuurlijk.
En welke engine denk je dat Star citizen gebruikt?

(Amazon heeft al jaren een deal met Roberts)
Er is zat interesse voor The New World. Alleen word deze steeds uitgesteld. Waarschijnlijk vooral vanwege de redenen die het artikel aanhaalt (Lumberyard, slecht leiderschap).
Wat bedoel je?
Amazon heeft een beurswaarde/marketcap van 1.61 triljoen en EA 41.54 mld
Ik keek naar equity value. Hoeveel 'spul' heeft een organisatie: gebouwen, servers, intellectueel eigendom. Amazon maakt super veel geld maar heeft weinig eigendom, want Amazon is een dienstverlener. EA heeft daartegenin veel kostbare merken en intellectueel eigendom.

Het is natuurlijk een lastige vergelijking, maar equity helpt ook om de situatie beter te begrijpen: Amazon heeft merken en grote namen nodig om in de game industrie aan de slag te kunnen. Die zullen ze waarschijnlijk moeten kopen dus is equity value het belangrijkst.
"Laten we iemand die nul relevante ervaring heeft de leiding geven aan een nieuwe tak van het bedrijf, dat werkt altijd heel goed"
Crucible was gewoon meeliften op overwatch, Gran tour even op het racevlak/series, meeliften in de hoop op een succes, maak wat ze denken succes te zal hebben.. Ze zien een hype, hoppa weer een poging.

Als je de markt niet begrijpt, kan je er zoveel geld tegenaan gooien, succes wordt het niet. Net als ze de hele 'hype marketing' rond New World, youtubers en streamen massaal laten vertellen over deze game, kans wordt groot dat dit een AOC niveau flopper wordt.
Het probleem staat toch gewoon in het artikel?

Slecht leiderschap van iemand die de sector niet kent of correct kan inschatten. Met de zakken geld kunnen ze denk ik wel een dreamteam samenstellen en iets bereiken. Het is in ieder geval beter dan het te blijven weggooien zoals ze nu blijkbaar doen.
Amazon didn’t give employees much financial incentive to release anything, either. Most big game companies pay staff bonuses based in part on the critical and commercial response to their games, but Amazon’s stock plan only rewards employees for time spent at the company.
Hier is de kern van de zaak. Vervang Amazon Stocks door donaties en je hebt ook waarom Star Citizen nooit uit zal komen, het loont simpelweg veel meer om eindeloos door te ontwikkelen dan iets te leveren wat alleen maar tegen kan vallen.
"Lumberyard-engine is traag om mee te werken." Bij Star Citizen weten ze daar alles van.

[Reactie gewijzigd door Rolfski op 1 februari 2021 16:56]

Laat me raden, dan moeten we nog een launcher installeren? Dan heb ik naast Steam, Ubisoft, Epic etc. nog een programma wat eventueel performance drain bied en privacy zorgen?
Die launchers moet je ook alleen maar opstarten als je één van die games wilt spelen. Ik heb de Elite Dangerous Launcher, Epic, GoG Galaxy, Origin, Rockstar, Steam, Ubisoft Connect, maar geen van deze launchers start automatisch. Net als Discord, Teamspeak, Teams, Zoom. Alles start wanneer *ik* vind dat het nodig is om te starten, niet eerder.
Daarnaast kan je met GoG Galaxy veel van deze launchers combineren, waardoor alles automatisch opgestart word wanneer je de game start.
GoG Galaxy heeft geen Big Picture Mode, en is daarom niet interessant voor gamers op de bank.

Een neutraal, opensource alternatief is Playnite, die ook GoG spellen kan starten en wel een Big Picture Mode heeft.
Dat doe ik ook, alleen is het dan soms dat er eerst weer een update gedownload en geïnstalleerd moet worden... |:(
Daar heb je 1000 Mbit glasvezel voor ;)

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee