Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Submitter: HokiPoki

Amazon heeft zijn eigen 3d-game engine uitgebracht. De Amazon Lumberyard-engine is gratis te gebruiken en is gebaseerd op Crytek's CryEngine. Voor online multiplayer biedt Amazon zijn GameLift service aan waar wel een prijs aanhangt.

Lumberyard is beschikbaar in bèta en moet uiteindelijk worden gebruikt voor de ontwikkeling van games voor pc, console, mobiel en virtual reality. De engine maakt gebruik van Amazon's eigen sdk voor C++. Met Lumberyard biedt Amazon ontwikkelaars een editor met personage en animatie-editors, interface-editors, maar ook met effecten zoals voor het weer en kleding. Ontwikkelaars hebben verder volledige toegang tot de broncode.

Amazon geeft aan dat er geen kosten aan het gebruik van de engine verbonden zijn. Ook hoeft er geen omzet gedeeld te worden met het bedrijf als verkochte games gebruikmaken van Lumberyard. De standaard Amazon Web Services-kosten moeten wel betaald worden als een ontwikkelaar daar gebruik van wil maken.

Naast Lumberyard heeft Amazon ook het bestaan van GameLift bekendgemaakt. GameLift moet dienst doen als service voor ondersteuning van multiplayer games die in sessies plaatsvinden. Via GameLift moet het voor ontwikkelaars mogelijk zijn om de servers makkelijk te vergroten en te verkleinen. Dit is voor de ontwikkelaars prettig, want Amazon vraagt een bedrag per speler.

Ook legt Amazon met de game-engine zich weer wat meer toe op Twitch.tv. Sinds de aankoop van de streamingdienst voor games heeft Amazon niet veel ermee gedaan. Lumberyard brengt hier verandering in doordat het een aantal Twitch-features heeft toebedeeld gekregen. Met Twitch ChatPlay kunnen ontwikkelaars gebruikmaken van een drag-and-drop scriptinterface waarmee gameplay-onderdelen ontwikkeld kunnen worden die Twitch-gebruikers toestaan om de game te beïnvloeden. Een game die hiervan al veel weg heeft is Choice Chamber. In die game bepalen gebruikers hoe de levels er uitgaan zien. Met Twitch JoinIn kunnen ontwikkelaars games maken waarmee streamers makkelijk hun publiek kunnen uitnodigen om met ze mee te spelen.

In de bèta is het mogelijk om te ontwikkelen voor Windows Vista en hoger, voor de PlayStation 4 en Xbox One. Aan ondersteuning voor mobiel en virtual reality wordt gewerkt. Amazon hoopt dat binnen een aantal maanden toe te kunnen voegen. Voor ontwikkeling raadt Amazon minimaal een quad-core processor, 8GB aan werkgeheugen, een high-end videokaart van 2GB die DirectX 11 ondersteunt en 200GB aan opslagruimte aan. Verder is Visual Studio 2013 Update 4 of nieuwer nodig en het Visual C++ Redistributables-pakket voor Visual Studio 2013.

Amazon Lumberyard

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Ligt dit aan mij of lijkt dit op een fork van cryengine? Op het screenshot staan zelfs dezelfde iconen in de balk. (follow terrain etc)
Ik denk dat het gaat om een 'value added' versie. Amazon verdient letterlijk bergen met geld (Q4'15: 2,4 miljard dollar omzet) aan AWS en dit 'geef x gratis weg, je betaalt voor EC2/S3'-model passen ze wel meer toe, hun private Docker registry is een recent voorbeeld wat me zo snel te binnen schiet. Zodra je eenmaal in het AWS-ecosysteem zit en al die handige gratis functionaliteit gebruikt (alerting, autoscaling, etc) heb je het ouderwetse vendor lock-in effect ;)

Wat mist in het bericht is een verwijzing naar nieuws: Gerucht: Amazon redde Crytek met miljoeneninvestering dat bovenstaand lijkt te bevestigen. Als je het vergelijkt met het model van Epic (5% van de royalties) is het een andere manier van de kosten terugverdienen.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 9 februari 2016 14:48]

Is een vereiste van 200GB normaal voor zoiets? Dat lijkt me echt wel absurd hoog...
Nou nee, ik snap niet waar Tweakers het vandaan heeft. De source zegt:
We recommend you use a PC with Windows 7 64-bit, 8+ GB RAM, a 3GHz+ quad-core processor, and a 2+ GB DX11+ compatible video card.
En spreekt dus helemaal niet over opslag ruimte. Het programmaDe download zelf is zo'n10 gig, waarbij je dan nog allerlei resources erbij kunt downloaden. Wellicht moet je dan op zo'n 10-20 gig extra rekenen (60 in totaal dan, voor alles compleet, uitgepakt en ge´nstalleerd).

edit;

Ok op een blogje staat het wel: https://aws.amazon.com/bl...-twitch-for-games-on-aws/
The Lumberyard development environment runs on your Windows PC or laptop. You’ll need a fast, quad-core processor, at least 8 GB of memory, 200 GB of free disk space, and a high-end video card with 2 GB or more of memory and Direct X 11 compatibility. You will also need Visual Studio 2013 Update 4 (or newer) and the Visual C++ Redistributables package for Visual Studio 2013.
Maar goed, ik denk dat je met 60 gig voldoende hebt, en terwijl je aan het werken bent zul je ook meuk moeten opslaan. Ik vind dat nou niet echt vallen onder het mom 'specs' want je zult met max 60 gig ook de applicatie kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door Douweegbertje op 9 februari 2016 12:15]

Je moet niet enkel de grootte van de Engine en de IDE rekenen. Daarnaast heb je nog opslag plaats nodig voor je project, voor het bouwen van je project enzo verder.
Een game is echt geen 140gb, in ieder geval niet de games die ik ontwikkel.
Degene die ik ontwikkel gaan daar met gemak een aantal keer overheen. En dan heb ik het puur over de source data, de intermediate build files moet je ook nog kwijt.

Dat neemt verder niet weg dat ik het een rare eis vindt. Hoeveel je game nodig heeft hangt natuurlijk van je game af. Er is niet een one-size-fits-all hoeveelheid. Ja, of je moet stellen dat je tientallen TB's nodig hebt oid 8)7

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 februari 2016 13:51]

De installatiegrootte van onze nieuwste game is zo'n 80MB, de source files komen uit op 1.8GB. Ik kan me voorstellen dat dit voor grote games zeker wel over de 140GB kan gaan.
Ja maar dat is onzin als specs van een programma en zelfs ook nog eens inaccuraat. Bij bijvoorbeeld een 'movie-editor' gaan ze toch ook niet zeggen dat je 3TB vrij moet hebben om er mee aan de slag te kunnen (voor al je raw materiaal). Als specs geef je op wat de minimale eisen zijn om het te kunnen installeren en te kunnen opstarten/gebruiken. Niet wat je nodig hebt -na- gebruik.
Het programma zelf is 40GB. De download is 10GB.
Als ik de beschrijving goed lees kun je het zien als meer dan alleen een game engine maar zitten er ook tools zoals 3Dmodelering tools en dergelijke in. Ik ga er ook van uit dat er een redelijke standaard library meegeleverd wordt met placeholder assets om zo eerst wat rond te kunnen spelen om te ontdekken hoe alles werkt. Daarbij komt ook dat dit een beta is en dat er waarschijnlijk nog wat geoptimaliseerd moet worden hier en daar.
Ja inderdaad. Mogelijk worden die assets in de toekomst on demand gestreamed ofzo
200GB voor gamedevelopmenttools, is helemaal niet zo heel veel hoor..
oh ? Ik gebruik Unity, en die gebruik volgens mij minder dan 10G. En de size van je project hangt PUUR af van wat je maakt.
Rauwe bestanden zijn vaak veel groter, ik denk niet dat de installatie zelf zo groot is, maar als je met bestanden gaat werken zullen die vele malen groter zijn dan het spel wat uiteindelijk gecompileerd is.
Mogelijkerwijs omdat er ook textures meegeleverd worden?
Dat is aan de hoge kant, maar het lijkt me niet gek dat de source bestanden van een AAA game in Unreal of Unity ook 200GB in beslag zal nemen. De engine zelf is al bijna 40GB, dus wel erg groot.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 februari 2016 18:14]

Mooi business model. Ik heb 'm ondertussen al ge´nstalleerd. Kan niet wachten om 'm even uit te proberen.

Helaas zit er nog steeds always-online DRM in, net als bij CryEngine. In tegenstelling tot CryEngine hoefte ik echter niet mijn antivirus uit te zetten.
Vraag me dan ook af of de always online telt als een user op hun dienst en dus geld kost (?)
Nee, gebruik van de engine is volledig gratis.
Overigens: in het artikel staat dat GameLift (de service die je kan gebruiker voor online multiplayer) een prijskaartje heeft, maar als je registreert voor Gamelift krijg je een jaar lang elke maand gratis tijd, bandbreedte en gebruikers. https://aws.amazon.com/gamelift/pricing/
Dat is onderdeel van de Amazon Web Services Free Tier; dat is inclusief andere leuke opties voor game development zoals gratis NoSql databases en s3 storage.

Leuke basis om me te beginnen ! :9
Inderdaad. Je gaat de limiet van de gratis resources volgens mij niet snel halen als je game in development is.
Offtopic:
Is de screenshot in het artikel een game in de maak?
Dat ziet er erg aantrekkelijk namelijk!
Het lijkt mij een tutorial level om nieuwe devs te leren hoe de engine werkt en wat het kan.
Ik heb dezelfde vraag, krijg het niet gevonden.
Idem.. iemand een idee?
Wat ik me dan afvraag, wat bied dit dan meer dan de CryEngine zelf al niet bied..
Misschien niet veel maar het is wel gratis wat voor sommige nieuwelingen zoals ik het uitproberen waart is om er in te verdiepen. Ben zelf compleet nieuw in dit dus ik ben benieuwd!
Ik dacht dat Cryengine zelf ook al een gratis variant had?

Incorrect is niet gelijk aan 'offtopic'. Leer beoordelen.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 9 februari 2016 23:05]

nee, de goedkoopste is $10 per maand.. En daarom vind ik het wel vreemd dat amazon een gratis engine aanbied op basis van de cryengine..
Ah oke, dan was het Unreal Engine. Amazon biedt redelijk wat aan. Ook servers. Kan zijn dat ze een overeenkomst hebben gesloten met Crytek?
Prachtig initiatief van Amazon om talenten of hobbyisten te stimuleren of mogelijk studenten die een beperkt budget hebben voor hun school projecten :)

Op het moment zelf geen PC en als deze er wel is dan is een 950TI de max voor mij en of dat genoeg is... ieder geval dat mag de pret niet bederven voor jullie.

Die wel een aanbevolen systeem hebben en de kennis om met deze Engine te werken dus veel plezier en misschien ben jij de volgende Miyamoto of Kojima wel ;)
Mac OSX en Linux support is er nog niet, maar komt er gelukkig wel aan volgens de FAQ. Dat miste ik even in dit artikel. Ik vond het al vreemd omdat CryEngine inmiddels ook gewoon Mac en Linux ondersteuning heeft.
Bij deze http://www.indiedb.com/engines wat voer voor diegene met interesse maar excuus welke daadwerkelijk wel gratis is voor gebruik en uitbrengen en waar een addertje aan verbonden is.. geen idee.

Ik ben zelf eens met RPG Maker bezig geweest en deze is ondanks dat het gebruiksvriendelijk is best pittig maar 2D is een beter begin dan gelijk 3D toch :)
Grote van een game wordt natuurlijk heel erg bepaald door:
1. Wat voor game je maakt? Welk genre? Het ene genre heeft minder assets nodig dan de ander.
2. Welke grafische stijl? 2d of 3d? VR misschien?
3. Hoeveel scripted events?
4. Hoeveel videomateriaal?
5. Hoeveel audiomateriaal?
6. Gebruik 1 model/texture/audio-file meerdere keren of gebruik allemaal unieke assets?
7. En in welke kwaliteit gebruik je al deze assets? Lage resolutie of heb je alles op 4k resolutie etc...
8. En uit veiligheid heb je natuurlijk meerdere back-ups en versies opgeslagen op je HDD/back-up locatie. Die tellen ook mee.
9. Je documentaties, je (digitale) kladblaadjes, onderzoeken, etc.. Ook die tellen mee.
10. En dan is er vast nog veel meer wat niet genoemd is hierboven.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 9 februari 2016 14:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True