Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Submitter: Rutix

Crytek heeft op de Game Developer Conference in San Francisco een nieuwe versie van zijn CryEngine voor het ontwikkelen van games aangekondigd. CryEngine V krijgt onder andere betere ondersteuning voor DX12 en virtual reality en is gratis te gebruiken voor commerciŽle projecten.

In CryEngine V is een nieuwe api toegevoegd die het mogelijk maakt om direct in C# te programmeren in de engine. Ook is de low overhead renderer aangepast, wat voor significante prestatieverbeteringen moet zorgen met gebruik van huidige hardware. Ook komt Crytek met Answers, een kanaal waar de community vragen kan stellen en antwoorden kan delen. Verder is er de Marketplace, waar ontwikkelaars zelfgemaakte software kunnen verkopen. Crytek strijkt zelf 20 procent van de inkomsten uit die verkopen op.

De vorige versie van de engine, CryEngine 3, was al gratis te gebruiken voor niet-commerciële projecten. Licenties voor commerciële projecten werden verschaft vanaf 10 euro per maand. De nieuwe CryEngine V mag gratis gebruikt worden door ontwikkelaars, ook als zij geld verdienen aan hun games en bovendien hoeven er geen royalties betaald te worden. Wel vraagt Crytek ontwikkelaars om een bijdrage te betalen, ze mogen zelf beslissen hoeveel de engine hun waard is. Dit 'pay-what-you-want'-verdienmodel is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Humble Bundle. De bijdrage is echter niet verplicht.

CryEngine V

Ook zet Crytek een nieuw fonds op voor de ontwikkeling van indiegames met de CryEngine. Het bedrijf stopt zelf een miljoen dollar in het Indie Development Fund. Tijdens het 'pay-what-you-want'-betaalproces kan er gekozen worden om maximaal zeventig procent van het bedrag aan dit fonds te geven.

Crytek blijft licenties op de engine uitgeven, van 50 of 150 euro per maand. Ontwikkelaars die zo'n abonnement nemen krijgen snellere toegang tot ontwikkelversies en betere ondersteuning. Ook blijft het mogelijk voor grote partijen om een 'Enterprise'-overeenkomst te sluiten; Crytek levert dan 'oplossingen op maat'.

Ter ere van de introductie van de nieuwe engine heeft Crytek een CryEngine-bundel met 20.000 assets beschikbaar gesteld bij de Humble Bundle. Ontwikkelaars kunnen dit pakket de komende twee weken aanschaffen voor een geldbedrag naar eigen keuze.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

hoe verhoudt deze engine zich tot de UDK, heb ik niet over grafische pracht en praal.

maar meer over de usability en mogelijkheden via de editor? UDK is na jaaaren best plezierig en uitgebreid geworden. Heb 0 ervaring met cryengine, iemand die zijn beleving kan delen?

* ik wens ze veel succes by crytek vandaag; de betaling/transactie kan neit afgerond worden. njah, dan niet

udk/ue/ue4 etc. is voor mij gewoon 1 pot nat; de engine / editor van epic :)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 16 maart 2016 11:15]

Ik denk dat je UE4 bedoelt. UDK (Unreal Development Kit) is alweer wat ouder, met UE4 is een hele nieuwe engine met tools neergezet.

Ik heb zowel ervaring met UE4, Cryengine en Unity en moet zeggen dat ze allemaal hun voordelen hebben.

- UE4 heeft een hele complete toolset en is vrij flexibel. Een heel sterkt punt zijn de Blueprint tools (visueel scripting met flowcharts). Wil je wat lower-level programmeren dan is C++ nodig. De library is voor zover ik heb gezien niet heel complex, maar het blijft (een moderne variant) van C++. Wordt heel actief doorontwikkeld, updates volgen elkaar rap op.

- CryEngine is heel fijn qua landschaptools en ging in de oudere versies nog via LUA. De toevoeging van C# is wat mij betreft een groot pluspunt aangezien het een taal is die veel developers (ook diegenen die van Unity afkomen) erg aanspreekt. De laatste keer dat ik ermee gewerkt heb is al wel weer een tijd geleden, dus ik weet niet hoe het er nu qua tools voorstaat. Animatiesystemen e.d. schijnen heel goed te zijn.

- Unity blijft erg fijn. Kan qua grafisch kracht niet op tegen de andere twee, maar is heel flexibel en biedt een hele fijne workflow. Je bouwt je project en kunt dan letterlijk voor elk platform builden. Wat mij betreft de keuze voor mobile development.
Interessant overzicht. Heb je ook ervaring met Blender Game Engine en Ogre3D bijvoorbeeld, om maar wat Open Source engines te noemen? Ik verwacht niet dat ze het op kunnen tegen jouw lijstje, maar misschien voor sommigen wel interessant.

En dan zijn er natuurlijk nog legio andere engines (Source (v2), iD Tech x, etc.).
Ik heb geen ervaring met Blender als game engine (wel 3d modeleren), ook niet met Ogre3d. Source daarentegen vroeger veel gebruikt (source 2). Die kan inmiddels helaas niet meer op tegen de nieuwere engines, al is het alleen maar omdat de level editor (Hammer) erg outdated is.
Ik neem aan dat je gewoon Source bedoelt en niet Source 2, wat de nieuwe engine van Valve is die zich volgens mij wel moet kunnen meten met moderne game engines zoals Unreal Engine 4 en CryEngine 5.

Waarschijnlijk bedoelde je te zeggen dat je het ook niet had over de originele Half-life engine die tegenwoordig door het leven gaat als GoldSrc.
Je hebt helemaal gelijkt, het gaat om Source (van o.a. Half Life 2). Source 2 is nog niet uit voor zover ik weet.
Jawel, de Dota 2 client draait al op Source 2. Ik weet niet of de SDK voor Source 2 al uit is, maar zo niet dan verwacht ik dat dat zeer binnenkort zal gebeuren.
Blender game engine is een prima engine om te prototypen, maar om er een volledig en polished product mee neer te zetten is relatief moeilijk. Het is namelijk gebaseerd op OpenGL versie 2 met wat gebackportte(klopt dit?) functionaliteiten van OpenGL 3. Verder is er weinig echt goede controle over management gedeelte van de engine (de executable, memory managment, windowing support/ screen support en streaming(levels inladen crasht/ is niet goed ondersteund). als je een game "build" maakt is het over het algmeen een kopie van de Blender Game engine executable met de blend file die je wilt lanceren erbij. De voordelen zijn vooral gericht op de development gedeelte, er is een erg goede community, de code is geschreven in Python en het zit in Blender zelf wat de workflow alleen maar ten goede komt.
BGE is niet echt een serieuze engine, Ogre is meer een renderer, iD Tech is niet te licensen (je bent ook gek als je dat gaat gebruiken in 2016) en Source 2 nog niet uit (daarnaast was Source 1 niet geweldig voor third parties).

Er zijn wel wat veelbelovende open source game engines, maar dat haalt het niet bij Unreal en Unity. Voorbeelden zijn MonoGame, Godot en HaxeFlixel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 maart 2016 13:11]

Kan qua grafisch kracht niet op tegen de andere twee
Tegenwoordig zit daar bar weinig verschil in. Voor de graphics moet je het niet doen, als je geen mooie graphics in Unity kan maken gaat het je ook niet lukken in Unreal.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 maart 2016 12:58]

Thanks for the share, dat komt inderdaad goed in de buurt!
Volgens mij kan je tegenwoordig ook prima in unity graphics krijgen die gelijkwaardig zijn aan die van UE4.

UE4 ziet er wel gelijk uit of the box mooi uit vooral omdat de begin scene zo is opgezet maar dat zou je ook probleemloos met unity kunnen.

Of developers dat echt nodig vinden is een 2e punt. Zelf vind ik gemak eigenlijk belangrijker dan al die grafische pracht en praal en daar vind ik unity toch wel echt goed op scoren alhoewel het serialization systeem wel wat mankementen heeft helaas.
Zojuist heb ik mijzelf geregistreerd, email licht er ook denk uit. Kan niet inloggen en ontvang ook geen emailtjes.
UDK is nogal oud (is gebaseerd op UE3), beter om maar over te stappen naar de UE4..
Laatste versie waar ik met de CryEngine mee gewerkt heb was nog de 1ste, en dat was best fijn, maar een hoop nadelen in vergelijking met de UnrealEngine van toen..
Ik ga er van uit dat inmiddels een hoop veranderd is, maar dat de engine nog steeds wel 1 van de zwaardere engines is..
De vorige versie van de engine, CryEngine 3, was al gratis te gebruiken voor niet-commerciŽle projecten. Licenties werden verschaft vanaf 10 euro per maand. De nieuwe CryEngine V mag gratis gebruikt worden door ontwikkelaars, ook als zij geld verdienen aan hun games en bovendien hoeven er geen royalties betaald te worden

De vorige versie was 3 en de nieuwe versie is V, als in Romeinse 5 of V als in de letter V ? In het eerste geval : wat is er dan gebeurt met versie 4 / IV ?? )
On August 21, 2013, Crytek rebranded CryEngine (starting from version 3.6.0) to simply "CryEngine", and announced that their next CryEngine would not be advertised with a version number. The reason for this decision was the fact that this new engine bears almost no similarity to previous CryEngine versions. However, the development kits available to licensees still use version numbers. The new CryEngine version adds support for Linux[34][35] and consoles such as the PlayStation 4, Xbox One, and Wii U.[36] Subsequent appearances at events have also featured the use of CryEngine on virtual reality systems, at GDC 2015 Crytek brought a demonstration 'Back To Dinosaur Island' to the event to showcase such.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/CryEngine#CryEngine
Dat je "zelf kunt bepalen" voor de humble bundle klopt niet helemaal. Je hebt zogenaamde "tiers", waarbij je bij een hogere tier meer assets krijgt. Je kunt de hoogte bepalen, maar je moet zowiezo minimaal 1 USD betalen om toegang te krijgen tot de assets.
Dat is dus niet helemaal waar. Helemaal geen geld uitgeven bij Humble Bundle kan niet. Maar voor 0.01ct unlock je altijd de basis content. Wil je echter de premium content dan zal je wat meer moeten betalen.
In dit geval heeft mr_seeker gewoon gelijk. Als je 1 cent wil betalen krijg je de melding:
You must pay at least $1.00 to get Steam keys
Er zijn soms wel bundels waar je voor een cent al dingen krijgt, maar zeker niet altijd.
My bad. Ik heb al een aantal keer iets kunnen kopen voor §0,01. Wist niet dat dit niet bij alle bundels kon.
Dat is wel echt mega cheapo :)

Ik snap dat het kan, maar is het echt teveel gevraagd om op z'n minst meer te betalen dan je kunt verwachten dat ze kwijt zijn aan transactiekosten op je 'betaling'
Zover ik weet kun je ook 1 cent betalen, maar dan krijg je geen Steam keys, wel een download. Of ze hebben dat ondertussen weer veranderd. Eerst was het 1 cent betalen en je kreeg gewoon keys en downloads, maar nadat mensen steam keys gingen resellen hebben ze daar dat limiet van 1 dollar aan gekoppeld.
Dat is nog steeds zo. Je kan hierbij alsnog 1 cent betalen, maar je krijgt dan inderdaad zoals je zelf al zegt gewoonweg geen steam keys. Je krijgt dus nog wel degelijk die dingen uit de laagste tier.
Het klopt dat je zelf kunt bepalen wat je wilt betalen.
Maar voor het verkrijgen van Steam keys is inderdaad een betaling van 1 USD nodig

$0.01
You must pay at least $1.00 to get Steam keys Add $0.99
Aangezien ik binnenkort de Oculus rift hoop te krijgen, lijkt het me leuk om eens te gaan knutselen in een game engine.
Is deze geschikt voor beginners zonder kennis of kan je dan beter met de Unreal engine aan de slag?
Wat runi215 zegt;

Unity is vrij makkelijk in te komen en heeft vandaag een mooie VR integratie aangekondigd. Heb zelf geen ervaring met het VR deel, maar Unity kennende is dat goed uitgewerkt.
Bedankt, ga ik daar binnenkort eens induiken :)
Ik heb zelf een beetje ervaring met Unity en moet zeggen dat die engine erg makkelijk is om mee te beginnen
Als "gamer" en niet als ontwikkelaar vind ik het interessant dat ik niet echt onder de indruk ben van het demonstratie filmpje.

Bij eerdere versies weet ik nog wel dat ik met open mond naar de mogelijkheden keek. "Wow, is dat een model van een hoofd? Dat is niet een foto of filmpje van een persoon?!", "Wow, volumetric clouds, gaaf hoor!", etc.

Bij deze demo-reel heb ik toch vooral een "mja... ok..." gevoel. Mijn verwachting was dat ik nu het idee zou hebben dat ik een naar een real-life film zou kijken. Maar dat is niet geworden. Ik zie vooral een hoop rand-effecten die wat meer aanwezig zijn.

Ben ik te kritisch of is dit niet zozeer een nieuwe generatie CryEngine maar een soort van... Update?
Ik had zelf het gevoel dat de demo helemaal niet wil laten zien wat voor grafische pracht en praal het op je scherm kan tonen. Voor mijn leek het eerder een mooie demo reel waarin ze vooral diversiteit van de games (genres) willen tonen.

Grafische pracht en praal zal eerder in tech demo reels getoond worden waarin over duidelijk de nadruk daarop gelegd wordt.

o.t.: Erg mooi om te zien dat ze deze, toch enigszins gewaagde, stap nemen. Als het goed uitpakt zullen ze meer winst maken dan met het traditionele licentie model.
Het bovenstaande filmpje is een overzicht van gemaakte games. Normaal word er met een tech-demo laten zien met wat een engine allemaal kan. En daar zit het verschil, een engine kan mooie beelden uitspugen maar het moet wel gerenderd worden, en daarom zijn speller toch vaak wat minder mooi dan dat de engine aan kan.
Weet iemand of je de assets uit de humble bundle ook kan gebruiken voor andere engines?
Is nog onduidelijk. In een tweet reageert een Crytek medewerker op diezelfde vraag.

Zie de volgende Reddit thread voor meer informatie:


https://www.reddit.com/r/..._bundle_cryengine_assets/

[Reactie gewijzigd door JohnGalt op 16 maart 2016 12:23]

Bedankt.

Heb zelf ook nog even verder gezocht en Crytek zegt dat alle assets vastgebonden zitten aan CryEngine:

https://twitter.com/cryengine/status/709874255010267136

Maar in de license staat het volgende:

When you lawfully acquire our Asset Packs (listed below) as part of this Humble Bundle you are granted a non-exclusive, non-transferable, non-sublicensable, worldwide and perpetual limited license to use the acquired Assets for your commercial or non-commercial projects developed on any game engine and to use, license and exploit such projects developed on any game engine with the embedded Assets in any way and in all media.

Echt duidelijk is het nog niet allemaal
Hopelijk komt er ook ondersteuning voor Mantle / Vulcan en niet enkel voor DX12.
Ik zet een beetje mijn twijfels bij CryEngine als je ziet hoe weinig developers er gebruik van maken.

Als je kijkt naar de showreels van Unity en Unreal dan zie je toch veel meer variatie, zowel in gameplay als grafische stijlen, en daarnaast veel meer games.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 maart 2016 13:13]

Lukt het jullie om een account aan te maken?

Het gaat bij mij allemaal heel traag, en na de Account Details niks meer.

Na een half uur nog een keer geprobeerd, 'Planned Maintenance - try again in 30 minutes'.

Na weer een uur, geen verbetering...

Geeft ook niet veel vertrouwen als ze niet eens een website in elkaar kunnen flansen die 2 parallelle sessie aankan.
Chrome, Edge, FireFox maakt allemaal niks uit.
ditto denk dat hun servers oid over belast zijn ze hebben er tot nu toe 10991 verkocht dus ja ruim 10k registraties binnen hoeveel uur? zou het morgen ff proberen

edit ze hebben er nu 11k verkocht binnen een kleine 12 uur

edit 2 ik vraag me af hoeveel ze er gaan verkopen als die amerikanen wakker worden / thuis komen

[Reactie gewijzigd door Durango op 16 maart 2016 19:49]

Ziet er goed uit, misschien moet Bethesda het overwegen deze Engine te gebruiken voor onder andere Fallout.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True