Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Submitter: -The_Mask-

CryTek gaat vanaf CryEngine-versie 5.3 de Vulkan-api ondersteunen. De game-engine zal daardoor, behalve op Windows en Linux, ook op Android kunnen draaien. Half november komt de update beschikbaar.

CryEngine 5.3 zal ook Nvidia PhysX ondersteunen. CryTek heeft verder informatie gepubliceerd over versie 5.4, die voor eind februari 2017 op de agenda staat. Die update zal onder andere ondersteuning voor multi-gpu in DirectX 12 met zich meebrengen.

Vulkan is een grafische api die grotendeels gebaseerd is op AMD's Mantle. Net als Mantle en DirectX 12 is deze api gemaakt om minder overhead te hebben dan andere api's, zoals OpenGL en oudere versies van DirectX.

Volgens CryTek ondersteunt de nieuwe CryEngine mobiele gpu's, mits de Vulkan-api wordt gebruikt. Dat betekent dat ontwikkelaars vanaf november ook Android-games kunnen maken met de engine. In Android 7 is Vulkan de primaire grafische api. Ook sommige Android 6-apparaten, waaronder de Nvidia Shield TV en Galaxy Note 7, ondersteunen de Vulkan-api.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Persoonlijk zie ik liever de Vulkan API dan DX12 groot worden. Simpelweg omdat Vulkan op meer platformen ondersteund wordt.

Verder heb ik nog steeds de droom dat er ook triple A Games op Linux uit gaan komen... En hoewel dat wel niet zal gebeuren wordt het met de Vulkan API wel makkelijker.
Als een game op vulkan gebasseerd is zou het in principe weinig moeite moeten zijn om een game naar Linux te porten. DirectX was tot nu toe het grootste struikelblok voor game ontwikkelaars. DirectX is dan ook niet door microsoft ontwikkeld om aardig te zijn voor game developers, maar een van hun belangrijkste en grootste troefen om Windows dominant in de markt te houden.

Er is een documentaire over directX en hoe microsoft dit jaren lang heeft en nog steeds gebruikt om de hele gaming wereld op Windows only te houden. Het is hun investering om de jeugd Windows minded te maken. Als ik een linkje vind post ik hem hier wel bij. Als jonge jongen was ik er net zo hard ingetrapt als iedereen. Windows is cool en de rest is shit want Windows heeft alle games. Later leerde ik wat de werkelijke reden is dat alle games op Windows zijn en hoe microsoft hun directX gebruikt om dit zo te houden.

Ik ben ontzettend blij dat AMD dit heeft getracht te doorbreken door Mantle te ontwikkelen en dit vrij te geven. Overigens heeft dit ook weer te maken met dat nvidia en microsoft tegenwoordig steeds meer samen aan het spelen zijn. Tijd zal nu moeten uitwijzen of Vulkan opgewassen is tegen directX, ik hoop het zeer. Zodra Vulkan een beetje de standaard in gaming is geworden ben ik weg van Windows!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 15 september 2016 12:58]

Vulkan support is juist beperkt.
De grote markten consoles hebben hun eigen API en gesloten platform.
Grote markten die tripleA kunnen dragen en waar crossplatform op richt zijn
Meest interresant kwa grote | PS & XB > Windows > Mac > linux | minst interresante , voor 300mil productie.

API is een implementatie detail dat als klein stipje in de berg van zorgen een producer heeft met verantwoording voor 200 mil $ .
Het zijn gamers die totaal niet over API gaan die voorkeur hebben. En fan gedrag .

Dus zolang MS Sony Nintendo Apple voor hun eigen API gaan blijft elk ander platform over waar beherende firma Vulkan toe laat en zelf niks heeft. Bij Bepaalde Windows versie heb je de keus.
Die keus hangt meer af welke andere platformen naast windows ondersteund worden. Is daar Xb bij en geen linux dan is de keuze DX12 ivm de tool chain . Waar Visualstudio het meest gebruikt wordt.

DX12 staat sterk in de markt dat komt meer omdat naast Windows vaak XB maintarget bij zit.
met deze dingen kunnen we langzaam aannemen dat DX12 een stille dood aan het sterven is?
Dat is een beetje te vroeg gejuicht. DX12 heeft nog wel wat unieke features t.o.v. Vulkan, waaronder multi-GPU ondersteuning. Bovendien is het de API van de XBox One, dus dat verdwijnt ook niet zomaar. Het doet me wel goed om te zien dat Vulkan vrij breed ondersteund lijkt te worden in de gaming industry. Dat is goed nieuws voor de Linux en Android fans.
Betekend dit dat we toekomstige spellen die gemaakt zijn met deze engine, met bijvoorbeeld 2 gtx1060's kunnen spelen. D.m.v. Multi GPU dx12 style. En dit in gaming performance ook mee schaalt ? of heb ik dit verkeerd begrepen? Is dit zo een situatie (VULKAN API), dat als het werkt zoals het moet, twee RX480's gehakt maken van een gtx1080 ? In gaming performance termen.

[Reactie gewijzigd door killergrave op 14 september 2016 17:48]

de 1060 ondersteunt geen SLI.
Klopt, juist daarom ook de vraag, of dit in DX12 wel gaat werken. En of het zal mee schalen. Met 2 1060 Gpu's.

[Reactie gewijzigd door killergrave op 14 september 2016 18:08]

Dat gaat uiteraard werken, maar waarom zou je ooit twee keer een GTX1060 willen kopen terwijl maar een heel klein aantal spellen dit daadwerkelijk zullen ondersteunen? Je bent dan beter af met een GTX1080 of als je wat goedkopers wil twee RX480 in CF.

Zie ook dit artikel van GamersNexus, hier testen ze in Ashes of the Singularity met o.a. 2x een GTX1060.
http://www.gamersnexus.ne...chmark-in-ashes-multi-gpu
Dank! Leuk stukje, die had ik gemist! Ik hoop dat alle grote game engines explicit multi gpu gam ondersteunen. Zo te zien zal de GPU markt dan een stuk interessanter worden. Twee 1060's zijn gewoon sneller dan een 1080. (in die ene bench).

Ontopic: Leuk om te lezen dat crytek ook mobile gaat ondersteunen in combinatie met Vulkan*. Las laatst een artikel (op techradar?) dat samsung binnenkort met een gpu van amd of nvidia wil gaan werken in hun socs. Dat in combinatie met mantle lijkt me zeer interessant!


*edit

[Reactie gewijzigd door ExtendedCaesar op 15 september 2016 11:03]

Multi GPU op DX12 is iets anders dan SLI. Je kunt dan in princiepe 2 willekeurige kaarten gebruiken (dus ook NVidia en AMD samen)
Bied vulkan uberhaupt wel goede ondersteuning voor het (op een nuttige manier) renderen op meerdere kaarten tegelijk? iirc ging dat pas met de opvolger van vulkan een prioriteit worden.
Klopt, multi-GPU zoals in DX12 wordt nog niet door Vulkan ondersteund. Dit gaat overigens ongetwijfeld komen, maar het is nog niet bekend wanneer.
Goed om te horen dat ook deze engine nu opensource ondersteund! Nu maar blijven hopen dat het meer omarmt gaat worden dan DirectX.

Offtopic vraagje echter: Hoe zit het precies met Star Citizen? Daar hebben ze een aangepaste versie van de engine in gebruik maar zouden zij van deze update kunnen profiteren en het ook beschikbaar maken op Vulkan?
De engine is ondertussen zodanig aangepast dat ze dit soort updates niet volledig pijnloos meer kunnen mergen met hun eigen versie. De developers hebben gezegd dat als er verbeteringen komen zoals bijvoorbeeld VR ondersteuning en DirectX 12/Vulkan, dat ze die stukjes code pakken en vervolgens weer verwerken voor hun engine.

Helaas de bron even kwijt vanwege het feit dat ze ontzettend veel informatie vrijgeven op verschillende manieren.
Ik kan het op het moment ook niet zo gauw vinden, het is wel verschillende keren in wingman en Around the verse naar voren gehaald dacht ik. Ik kan dit bijstaan.

De vraag is of het inmiddels niet zodanig aangepast is dat het een engine van zichzelf is geworden. Ik kan mij vaag herinneren dat Chris (of oud crytek medewerker) ergens zij dat er zoveel aan de engine gerommelt is om ''awesome'' features toe te voegen dat het zo verschrikkelijk complex en uitgebreid geworden is;
Hij gaf aan dat updaten naar de laatste versie mogelijk is, maar het simpelweg zoveel moeite en tijd zou kosten dat het niet opweegt met wat ze ervoor terugkrijgen.
Wat ze willen en nodig hebben van de engine zit er in of hebben ze erin gebouwd.
Wanneer er iets cruciaals uitkomt dan zien ze dat dan wel weer.

Dit is ongeveer van wat ik nog onthouden heb van die aflevering :)
Vulkan ondersteuning zal nog geport zijn en nog niet ten volle worden benut.
Dus verwacht niet te veel performantie verschillen tov OpenGL.

[Reactie gewijzigd door TBCdevil op 14 september 2016 18:37]

vond het met DOOM Vulkan toch een aardig verschil hebben tov OpenGL.
ik geloof dat DOOM geen port is maar geschreven met ondersteuning voor multi-threading en async methoden die Vulkan ondersteund, De reden ook waarom DOOM zou goed draait op AMD [vulkan/mantle]. Volgens mij zelfs geschreven voor Mantle en daarna geport naar Vulkan.

Ik had het over "The Talos Principle" waar de ondersteuning voor Vulkan geen voordeel gaf tov OpenGL omdat het een port was.

Mijn vermoeden is dat de Cryengine wel wat legacy code heeft enhet moeilijker is om een goeie vulkan implementatie te maken zonder compromissen zoals bij DOOM.
bij mij op Doom is het verschil echt enorm
Hopelijk zien we deze implementatie dan ook snel in Star Citizen. Dat zou betekenen dat Vulkan api eerder dan DX12 erin zal zitten!
Vulkan zou wel eens meer impact kunnen hebben dan mensen denken, Voor heel veel mensen is namelijk gamen de hoofdreden om te blijven hangen aan een windows PC hoe slecht ze soms ook te spreken zijn over de nieuwste "features" die ms doorvoerd, Vulkan brengt hier drastisch verandering in, imho een zeer goede ontwikkeling.
laten we hopen dat dit de weg wordt naar linux gaming :)
Onzin , voor gamers is API iets dat achter de schermen gebeurd. Een klote API voor devs OpenGL of klote platform Die met CELL cpu is voor dev geen probleem de producer planned dat in en publisher gaat voor platformen waar de markt groot genoeg is en welke dev teammember dat moet regelen is productie detail.

Iets dat platform aanzienlijk pushed zijn grote exclusives . Dus als Valve ballen had en hun grote IP sequels exclusieve op linux releasen en dus op zo een mindererheid platform eerste jaar of twee met omzetbeperking en afhankelijk hoe sterk de groei zal zijn even mindere omzet slikken .op minderheids platform. Voor nogal dure producties.
Dan kan het hard gaan.

Maar deven doen ze niet hun core bussness is capitaal harken op windows steam libary omdat daar de grotere titels de exclusives in grotere getalen zijn.
Dus windows blijft toch aantrekkelijk omdat waar komen de meeste grote games uit. Op PC platformen.
Windows
En hoe zit het dan met Amazon Lumberyard?
@droozle

Multigpu? Klinkt alsof je CF of SLI bedoelt maar dat leg je niet goed uit. DX12 heeft als voordeel dat de GPU's van elkaars geheugen gebruik kunnen maken verglijkbaar met de Tesla-kaarten en NVLINK http://www.nvidia.com/object/nvlink.html


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True