Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

New World is eerste succes van Amazon Games met 700.000 actieve spelers - update

Amazons mmo-game New World is dinsdag officieel uitgebracht en de game heeft een goede start, blijkt uit statistieken van Steam. Op het moment van schrijven zijn er bijna 570.000 gelijktijdige spelers actief. Het is de eerste Amazon-game die een succes blijkt.

De statistiekenpagina van Steam toont momenteel 567.918 actieve spelers van New World en dat aantal loopt nog op. Omdat de dag nog niet voorbij is en Europese en Amerikaanse spelers mogelijk pas later aan de slag gaan, kan het getal nog flink stijgen. Met meer dan een half miljoen gelijktijdig actieve spelers staat New World bij de populairste games op Steam. Enkel CS:GO doet het beduidend beter en DOTA 2 zit dinsdag rond dezelfde cijfers als de nieuwe game van Amazon.

SteamDB merkt op dat New World met de huidige piek op de vijfde plaats staat van all-time records als het gaat om gelijktijdig actieve spelers. Ook heeft de Amazon-game Valheim al ingehaald wat betreft piek van aantal spelers. Dat spel was begin dit jaar erg populair op Steam.

New World is te koop op Amazon en op Steam voor 40 euro. De game is alleen verkrijgbaar voor de pc. Het gaat om een massive multiplayer online-game die zich afspeelt in de fantasiewereld Aeternum, waar spelers vechten tegen The Corrupted. Door de populariteit zijn momenteel er lange wachtrijen om de servers in te komen. Dat melden onder andere gebruikers op het forum van Tweakers.

Update, 19.13 uur: De teller staat inmiddels op zo'n 700.000 gelijktijdige spelers. Daarmee is New World dinsdagavond de meest gespeelde game op Steam.

In de rij voor New World
In de rij voor New World

Eerste succes voor Amazon Games

Amazon begon in 2012 met het maken van eigen games en stopt daar naar verluidt ieder jaar een half miljard dollar in, maar grote successen bleven tot nu toe uit. Diverse games die in ontwikkeling waren, zijn geflopt. Zo werkte Amazon jaren aan een Overwatch-achtige multiplayershooter Crucible. Die kwam in mei 2020 uit, maar werd kort daarna teruggetrokken om verbeteringen door te voeren. In oktober datzelfde jaar werd de game geschrapt. Het team dat aan die game werkte is daarna op New World gezet.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-09-2021 • 16:32

130 Linkedin

Reacties (130)

Wijzig sortering
Zeer goeie release maar ondertussen is het weer hetzelfde liedje als elke MMO.
Er zitten momenteel 176k spelers in een wereld.
En bijna 400k in queue.
Valhalla is de top server met een player cap van 2000 en 25000 spelers in queue.
Bron: https://newworldstatus.com/
De mensen die allemaal dezelfde server willen joinen zijn mensen die de spaak in hun eigen wiel steken. Dat is gewoon dom kuddegedrag. Daarnaast heeft Amazon al snel gereageerd met het feit dat je 2 weken lang gratis server transfers (zelfs regio) mag doen. Niks houdt je dus tegen om op een andere server te gaan spelen.
Sorry maar als Amazon een limiet instelt per server van spelers tegelijk ingelogd (2000) zouden ze ook wel een limiet van max aantal characters mogen instellen (bvb 4000).
27k spelers een character is laten maken is gewoon belachelijk.
En er zijn inderdaad servers waar je vooraf wist dat daar teveel volk op ging spelen.
Maar het merendeel van de servers zit gewoon te vol. En dat is niet de schuld van de spelers.

[Reactie gewijzigd door Ryuuken op 29 september 2021 08:16]

En als je in de beta met mensen samen hebt gespeeld dan wil je toch samen blijven spelen?
Dan is t een beetje lullig om te zeggen nou Ryuuken, al je vrienden kunnen spelen, maar jij moet een andere server zoeken.

Waar nu iedereen op zit te wachten is free server transfers (voor de hele corp) zodat je samen kan blijven spelen met de mensen uit je corporation (zeg maar guild) maar op een server met een stuk mindere wacht tijden.
Heb jij gekeken in het spel?

Ik logde gisteren voor de leuk even in en bij elke server, en ik bedoel ook elke server, was er een wachtrij van minstends 970 personen, binnen de EU. dit liep op tot en met bijna 3000 wachtende per server.

Amazon moet even als de dolle hun infra structuur verdubbelen om die que's weg te werken en dat doen je niet zo maar, zelfs al heb je een Amazon server park(en), daar draait ook nog andere diensten op die ook plek moeten hebben.
Of ik heb gekeken in het spel? Pik ik leid samen met wat vrienden Nullify in Barri. Je kan prima stellen dat ik wel eens heb ingelogd ja :)

En ik heb het over de excessen van alle gekkies die op Valhalla willen inloggen. Die steken een spaak in eigen wiel. Overigens wel eens dat de wereld relatief wat klein is en dat ze met bv een max character creation misschien wat issues konden voorkomen.

[Reactie gewijzigd door BenJG op 30 september 2021 23:07]

Ben je toevallig ook een Discord mod?
Een discord mod? Je moet iets specifieker zijn mbt welk discord channel.
er zijn 180 servers totaal a 2000 spelers max per server

dus er kunnen zoiezo niet meer dan 360k spelers tegelijk spelen
Dat is dan wel een probleem als 700k mensen willen spelen.
Tja, gelukkig heeft het bedrijf erachter niet een van de grootste server diensten in de wereld want dan zou t beschamend zijn :+
je kan hier ook zien hoeveel werelden er online zijn en er worden wel elke dag servers bij geprikt, maar t gaat zo te zien niet snel genoeg:

https://newworldstatus.com/?sort=queue

onder t kopje 'worlds online'
Jammer dat ze nog zo ouderwets zijn met servers en server caps, ipv instanced zones en dergelijke. Je zou denken dat zeker Amazon hun spierballen zouden laten zien met hun cloud-aanbod en kunde, om een 'echte' MMO te maken die effectief oneindig kan schalen. Maar ik denk dat de stijl die ze gekozen hebben niet goed daarmee werkt.

Eve Online is de enige 'echte' MMO die ik ken met 1 persistente wereld waar spelers in theorie met duizenden tegelijkertijd in hetzelfde gebied kunnen zijn.
Ik zou het niet nu al een succes noemen. Het is de eerste dag het publiek is flink opgehyped door de beta en nieuwssites. Laten we over een maand of wat eens kijken hoeveel spelers er dan nog aanwezig zijn.
Is toch wel even minimaal €20.000.000 die Amazon heeft verdiend. Groot verschil met een f2p game waarbij iedereen en z'n moeder het een keer download om te proberen en daarna nooit meer speelt waardoor je dus niks verdiend als uitgever en developer.
Je vergeet alleen de Steamcut en BTW even voor het gemak?
Ga je er nou vanuit dat zulke bedrijven belasting betalen?

https://www.reddit.com/r/...no_federal_income_tax_in/
Ik ga er in ieder geval vanuit dat Steam 21% BTW afdraagt namens mij ja. Uiteraard is dat in elk land anders maar toch.

Inkomsten belasting weten we allemaal dat grote bedrijven daar mee sjoemelen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 28 september 2021 19:33]

Daar vergis je je dus echt in, waarom denk je dat elke developer tegenwoordig met een F2p game komt met micro transacties. Daar zit het grote geld, ze mikken op 15 jarige die hun zakcentjes uitgeven aan skins en andere waardeloze meuk zoals dansjes omdat ze dan stoer kunnen doen tegen hun vriendjes.
Dat klopt wel, maar dat zie ik meer als iets dat later komt. Is deze game een flop dan gaat ook niemand micro transacties kopen. Heb je dan door de hype wel een berg geld verdiend en flopt de game nog dan is het wat minder pijnlijk.

Zeker aangezien Amazon nog niet zo'n goede track record heeft en een MMORPG als deze wel een erg groot risico is. Kijk maar naar hoeveel MMORPGs er geflopt zijn in het afgelopen decennium.
Dat ben ik deels met je eens, het in inderdaad een MMO, dus de staying power is belangrijk. Echter voor een studio als Amazon zal 500k+ concurrent spelers, zo vroeg op de launch day, toch echt wel als een succes gezien worden. Of het ook een succes blijft zal de vraag zijn, een Streamer waar ik gister toevallig naar keek (andere game) had het ook over deze launch en verwacht 1 tot 2 weken hype en dan de logische dropoff die je zovaak ziet bij nieuwe MMO's.
Een deel van de mensen zal de game niet leuk vinden maar deze game zal denk ik niet snel van het toneel verdwijnen. Er is niks vergelijkbaars uit op het moment zoals New World. Een MMO met een focus op PvP voor degene die dat willen. Verder zullen solo spelers die van craften en van veilingshuizen houden ook uit de voeten kunnen naast de uitgebreide wereld verkennen en hun character levelen. Er zijn 6 dungeons die ik nog niet heb gezien waavan ik betwijfel of ze als goed genoeg zijn. Ik ga ervan uit dat PvE wel wat meer focus zal krijgen in de toekomst. Ik zou voorlopig deze game overslaan als je langdurige PvE uitdagingen zoekt of een game met lore en verhaal. PvP biedt veel opties, van open wereld, tot aan gevechten om steden, soort van battlegrounds etc
is PVP te scheiden van PvE?
heb namelijk een hekel aan games waar ik questen aan het uitvoeren ben en dan verstoord wordt door PvP ubers die niet leuke vinden en noobs op hun start/mid quests die dan mogelijks door vijandelijk gebied lopen, constant af te maken.
Die PvPers hebben menig spel verbrod.
PVP mooi gescheiden of op andere servers waar je ervoor kan kiezen.
Yep, Je kan als persoon PvP uitzetten. Volgens mij, maar dat weet ik niet heel zeker, heb je wel gebieden die PvP only zijn.

Ik weet wel, maar daar leerde ze heel snel van, dat New World bedoeld was als een PvP Free For All settlement builder MMO, Je had dus gewoon vrije PvP overal en altijd, en je kon waar je maar wilde beginnen met bouwen, tja... je kan wel ruiken wat er met de eerste beta gebeurde.... Nu moet ik zeggen.. De Amazon Studio heeft wel erg opengestaan voor Feedback waar ik nogsteeds erg over verbaasd ben. Ze hebben alles veranderd op basis van feedback en dat is te merken als je de feedback leest en wat het geworden is. Dat mag best geprezen worden, als dit zo doorgaat dan zullen ze een trouwe playerbase hebben.
tnx,
Goed om te horen. Las hier onder wel van iemand "teveel focus op PVE", maar ja kan nooit voor iedreen goed zijn.
Had stiekem toch wel gehoopt dat Prime leden deze game zouden krijgen toegeschoven als onderdeel van Prime Gaming.
Hoe zouden ze de kosten eruit halen als iedereen een abonnement afsluit voor 2,99€ per maand.
Zeker als de game nog speelbaar is na opzegging.
Simpel, koppel dan toegang tot de game aan je Prime. Stop je Prime dan kun je de game niet meer spelen. Dan betaal je op éénmalig €40 of je hebt je abo waarbij Amazon na een jaar ook bijna €40 heeft verdiend.

Ik denk echter dat ze goed onderzoek hebben gedaan naar hoeveel mensen blijven spelen. Dan beter één keer €40 dan iemand die even abo van €3 pakt puur voor New World en na een maand weer opzegt omdat de game niks voor die persoon is.
Prime gaat ook niet altijd 3 euro p/m blijven. In de VS is het al 13 dollar per maand en in het VK 8 pond per maand.

Dan zou zoiets zeker kunnen denk ik, alleen vraag ik me af hoeveel mensen er prime houden. Misschien gaan ze zoiets straks wel doen voor seasonal updates o.i.d.
Ik denk niet dat de meeste mensen New World meer dan een jaar spelen en daarvoor zolang hun abonnement aanhouden. Misschien kan dat in de toekomst maar voor nu zou dat financieel niet handig voor Amazon zijn. De game heeft ze belachelijk veel geld gekost en ze zullen cosmetics oid in de toekomst introduceren neem ik aan een redelijke return te krijgen hierop. Zolang ze dit op een nette manier doen is dat voor mij best oke
Dat was een super onrealistische verwachting, zeker voor een nieuw game. Dat het wellicht een keer gebeurt in de komende jaren... Maybe... Maar nu zeker niet, Amazon heeft al genoeg geld gedumpt in zijn game divisie en het zal nog velen jaren duren (if ever) voordat ze het terugverdienen...
Hoop dat ze een streaming optie aan gaan bieden en het liefst met controller support.
Heb de open beta gespeeld en performance viel erg tegen met mijn 3800x + 6800 xt. Waarschijnlijk komt er nog een driver update of is er al een driver update? Wil deze sowieso nog een kans geven. Verder wel vreemd dat je een sword loot van een wolf bijv maar goed.
"Verder wel vreemd dat je een sword loot van een wolf bijv maar goed." - ja de overige zaken die ik zie in bovenstaande screenshots zien er ook niet heel realistisch uit, het lijkt wel een spel man :)
Ik snap je reactie, maar als je kijkt naar een MMO als World of Warcraft heeft iedere NPC een loot table die toch enigszins logisch is. Zo zou je een huid en dergelijke van een wolf kunnen krijgen maar geen zwaard.

Het zijn de kleine dingen, en ja het is een spel, maar een wolf dat inderdaad armor en wapens dropt breekt je toch wel een beetje uit de immersive wereld.
https://www.wowhead.com/npc=299/young-wolf

Zie daar toch echt dingen tussen staan die niet logisch zijn.
Waarschijnlijk is je antwoord 'ja', maar heb je dan WoW wel gespeeld? Bijna elke NPC heeft loot in de loot table staan die als 'volkomen onlogisch' beschouwd zou kunnen worden. Als dat de immersie zou breken, dan is dat ook zeker zo in WoW.
Ja want een beer, wolf of hert met copper coins op zak is immersive.
Rofl. Wat een onzin zeg. Het is een spel. Ik speel momenteel diablo, ik moet zeggen dat ik het ook erg vreemd vind dan een low level demoon een high end rune op zak heeft.

/sarcasm off
? Waar haal je dat? Wolven droppen wapens en pantser in wow hoor.
nvidia heeft een driver update al uitgebracht voor new world: downloads: GeForce Game Ready Driver 472.12 WHQL
Die driver is slecht ...veel mensen hebben er problemen mee.
Zwaard zat nog in de wolf van het vorig gevecht he 8)7
Nieuw game dus optimalisaties komen eraan (En is was een beta zegt ook genoeg ;), dat je een zwaard krijgt uit een wolf is niet vreemd; heb je in WoW of andere MMO`s meestal ook...
Hier ook met een 5600x + 6900xt. Grote battles zijn weer old skool 40 fps.
Welke drivers heb je momenteel? Ben benieuwd zit zelf op 21.8.2 en hier had ik dat dus ook.
Nieuwste. Heb snel geheugen besteld, hopelijk scheelt dat. De cpu heeft een aantal cores op 100% use, met langzaam geheugen (single rank 3600 cl16 + 19,19) scheelt dat een hoop fps. Morgen komt de 3600 dual rank 14,16,16 binnen.
Ben benieuwd wil je laten weten of dit helpt? Maatje van mij speelt op 1440p met een 3080 met 120+ fps zou een 6800xt of 6900xt ook moeten kunnen dan.
Heb de open beta gespeeld en performance viel erg tegen met mijn 3800x + 6800 xt. Waarschijnlijk komt er nog een driver update of is er al een driver update? Wil deze sowieso nog een kans geven. Verder wel vreemd dat je een sword loot van een wolf bijv maar goed.
Ja heel vreemd met een Radeon RX 6800 XT hoor je ook met gemak rond de zelfde snelheid te zitten als een GeForce RTX 3080, ze zijn globaal net zo snel, maar misschien is de spel meer geoptimaliseerd voor GeForce RTX 3000 series kaarten, gebeurd vaak genoeg, dat spellen geoptimaliseerd woorden voor AMD of Nvidia, ik heb zelf de Radeon RX 6800, en die zit tussen de GeForce RTX 3070 en GeForce RTX 3080 in qua snelheid, (behalve als je RTX gebruikt).

Maar welke model heb jij, die van AMD zelf of een andere mark? Want ik vind mijn AMD Radeon RX 6800 goed heet woorden, GPU 78c max, en GPU Hot Spot 101c max tot nu toe met Hellblade: Senua's Sacrifice, want ik vind die 101c hot spot temp erg hoog.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 29 september 2021 00:40]

Duurde ff. Mijn voorlopige test: massive difference tussen: 3600 cl 16,19,19,39 (singlerank) en 3600 cl14,14,35 (dual rank).

Geen stotter meer als ik de camera draai en ca +10/15 fps in towns. Let op allemaal subjectief, kon me eigen new world server niet inkomen en ben een US server gejoined waar het misschien wat minder druk is. In de town waarin ik het teste fps boven de 55 terwijl er veel players rondlipen.
Bedoel je echt dual rank of dual channel? Ik heb onlangs een post gelezen waarin gezegd wordt dat je eigenlijk beter single rank kan gebruiken omdat dit de memory controller ongeveer de helft belast tov dual rank. Welke RAM kit heb je besteld? Ben net als @Sokucho ook benieuwd naar de resultaten van je nieuwe RAM.

Link punt #2 : https://forum-en.msi.com/...stability-testing.363139/

[Reactie gewijzigd door Sjaakys op 29 september 2021 08:28]

De Devs zijn op de hoogte dat de game zwaar draait, en zijn er mee bezig.
Alleen was dit geen prio voor launch anders hadden ze de game pas in Nov-Dec uit kunnen brengen.
In de loop van de maanden blijven ze ook de boel updaten en patchen.
Heeft allemaal te maken met de engine versie waarmee ze gelaunched hebben en deze zullen ze over de maanden heen updaten, maar prio 1 was een relatief goed werkende game launchen zsm.
Damn dat gaat nogal, dan zal ik er maar helemaal niet aan beginnen met 3600+ rx470.
Die 3090's van evga vlogen in de fik als dit spel werd gedraaid 8)7 8)7
Er is al een driver update geweest. Mijn FPS lijkt 15-20 fps hoger tenzij in steden wat ongeveer vergelijkbaar zoals het was. De game lijkt ook smoother te draaien hoewel dat ook mijn perceptie kan zijn. Het speelt voor mijn idee een stuk smoother dan de beta,
Het probleem is denk ik de combinatie game engine + een AMD videokaart. New World gebruikt Amazon Lumberyard dat gebaseerd is op de Crytek engine en die laatste heeft al jaren problemen met AMD videokaarten. Kingdom Come is bijvoorbeeld een game uit 2018 die op mijn 6800 (non-xt) echt niet vooruit te branden is. Er zijn ook meer mensen die er over klagen, zie bijvoorbeeld deze Reddit thread
De openbeta was natuurlijk een versie van het spel die al maanden achter de daadwerkelijek rease zat he. Dat is altijd zo. De optimalisaties beginnen vaak als het spel af is, dat is het laatste dat ze doen. Ik kan met een gerust hart zeggen dat het nu veel beter is, je moet ook niet denken dat je op Very High kan spelen, dat is een optie die gewoon raar is in NW, je hebt namelijk 0 visuale verbetering tussen High en Very high. Ik snap ook niet dat t er is.

Wat betreft Loot; Ja vreemd, misschien, maar ze hebben gewoon een loot table, ik zie niet in waarom je zou definieren dat je die niet krijgt van dieren? Bedoel het is een spel, geen simulator.
Nvidia heeft de laatste tijd net zo goed driver problemen, daarnaast hangt het af van de Engine, sommige engines draaien beter op Nvidia. Was het niet zo dat FH4, met een 5700XT beter liep dan een 2080Ti die 3X de prijs had? Jaa... dat was voorbij toen Nvidia "ineens" een driver update had die dit recht trok, maar... de 5700XT zat er nog kort achter.

Het is echt niet alleen AMD die dit soort warrigheid heeft. Nvidia heeft dit net zo goed. Maar dat willen mensen vaak vergeten.
Was wel leuke game tijdens de beta, niet heel bijzonder maar wel gekocht. Zal alleen wel even duren voordat ie normaal speelbaar is aan die wachtrijen te zien :+
"wel leuk" en "niet heel bijzonder" en dan geef je daar toch € 40 aan uit? Had je nog een tegoedbon die op het punt van verlopen stond ofzo? ;)

Afgezien van de prijs ben ik nog steeds huiverig voor het genre MMORPG - volgens mij was één van mijn beste beslissingen ooit om geen WoW te gaan spelen, daar zouden te veel duizenden uren in zijn gaan zitten. (bovendien ben ik geloof ik nogal een digitale einzelganger, doe mij maar lekker single player)
€40 is een halve console game tegenwoordig, dus dat valt ook wel weer mee. Denk dat ik redelijk wat uurtjes plezier ga halen uit deze game maar geen honderden uren. In ieder geval niet zoals die nu is. Ben benieuwd hoe de game zich verder gaat ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 28 september 2021 17:12]

Een van de redenen dat ik nooit een console gamer ben geworden ;)

Sowieso loop ik bewust altijd een jaartje of 2 achter: zowel qua soft- als hardware scheelt me dat de helft van het geld - alleen games die ik echt echt wil hebben zoals bijvoorbeeld GTA V of RDR2 betaal ik maximaal € 40, maar over het algemeen houd ik het bij een maximum van € 25 en de aanbiedingen/sales/bundles waar de prijs van een spel tussen de 10 en 20 euro ligt.

Beste games waar ik de laatste jaren honderden/duizenden uren in heb gestoken waren PUBG en Minecraft, beide toen nieuw/pre-release gekocht voor 19.99 geloof ik.
Meestal koop ik games ook in de aanbieding maar MMO's zijn altijd het leukst wanneer ze populair zijn.
80 euro is hooguit als je het digitaal koopt. Op disc kosten de meeste tussen de 50 en 60 euro. En als je er klaar mee bent(in geval van SP). Verkoop je hem weer voor 40-45 euro.
80 heb ik enkel gezien voor digitale games incl. wat DLC.
Iets beter zoeken.(helaas)

https://store.playstation.com/nl-nl/concept/10000368/

https://store.playstation...1474_00-RATCHETCLANKRIFT/

https://store.playstation...3176_00-STANDARDPREORDER/

En dat is ook in lijn met de in ieder geval Sony prijs beleid.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 29 september 2021 05:41]

Ah ja, scumbag Sony. Ironisch genoeg dalen die games ook als een malle na release, waar Nintendo games veel meer waarde behouden.
Precies dit. Ik koop de meeste spellen een paar jaar later, voor tussen de 1 en 10 eurietjes.
Zoveel geld is dat toch ook weer niet. Zelfs al valt het achteraf wat tegen en heeft de game geen 'staying power' omdat bijvoorbeeld de end-game tegenvalt, dan haal je uit een MMO launch normaliter wel tientallen, zo niet 100+ uren aan entertainment voor je uitgespeeld bent.

Als ik bijvoorbeeld naar de bioscoop ga ben ik al met al ook 2 tientjes kwijt voor 2 uur film, dan valt zo'n MMO launch voor een paar tientjes relatief gezien erg goedkoop uit :)

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 september 2021 17:16]

Ander soort entertainment = andere vergelijking.

Maar 40,- valt heel erg mee inderdaad, je zou ook fifa kunnen kopen voor 60/70 8)7
Ander soort entertainment laat zich juist prima vergelijken vind ik. Het laat zien hoe selectief krenterig we soms zijn.
Krenterig of slim beredeneerd? Voor een laag tot gemiddelde inkomen is die grens soms erg vaag. 20 euro voor een keertje een bioscoop hoeft natuurlijk niet erg te zijn. Maar 40 euro voor een spel waar je 10x zo lang mee doet is gewoon een slimmere besteding. Uiteindelijk heeft niet iedereen geld genoeg om altijd maar te doen wat die wil. Als ik alle spellen die ik heb zou preorderen of op dag 1 kopen / altijd de speciale of collector's edition gekocht zou hebben had ik nu geen spaargeld. Dus tja ben ik krenterig omdat ik het wel had kunnen betalen of was ik slim bezig? Even patches niet meegerekend. Want ook een hoop spellen die ik gekocht heb hadden bijvoorbeeld geen patches (zoals Nintendo Wii en DS spellen) en hoop indie games op me ps4 die alleen kleine patches hadden.

Mensen die geen lootboxes willen kopen voor spellen kan je ook krenterig noemen omdat voor de meeste spellen 1 box maar 1 of 2 euro is. Of is het gewoon slim dit niet te doen. Vooral als het toch maar cosmetische spullen zijn?

Mensen die in de supermarkt de huismerk nemen omdat dit goedkoper is en volgens hun (bijna) net zo lekker of net zo goed als de a merk. Krenterig of slim?
Kan iemand zo vertellen waar het mee te vergelijken is?
is te verglijken met ander MMORPG zoals world of warcraft, final fantasy online, Elder scrolls online, etc.

het combat systeem voelt erg aan als bij assassin creed wat ik niet eerder heb gezien bij dit soort spellen. verder game heeft focus op crafting en traiding. heeft geen nomale vendors waar je spullen kunt verkopen.

heb de beta gespeeld. voelde wel aan als een goed doordacht spel (voor de ~10 uur dat ik heb gespeeld)
Ik had al zo'n vermoeden, buiten de combat dus niet heel vernieuwend. Momenteel heb ik nog een kleine twee weken een subscription voor Final Fantasy 14, misschien hierna tijd voor wat anders.
buiten de combat dus niet heel vernieuwend.
En zelfs de combat is niet bepaald vernieuwend, dat @spelbreaker het niet eerder heeft gezien in een MMORPG betekend niet dat het er nog niet eerder is geweest...
Daar heb je een goed punt. Nou, deze sla ik maar over dan :o
Als je zo gaat redenen zal er qua games niet heel veel overblijven. De meeste spellen kan je wel van zeggen dat het niet compleet uniek is omdat er iets vergelijkbaars is op mogelijk een paar unieke features na dan. Of dat het een combinatie is van 2 of 3 spellen.
Ik speel genoeg spellen die op anderen lijken en andersom, alleen is het voor mij qua MMO wel een beetje klaar.
Ja, maar de meeste games hebben toch íets unieks. Of iets waar ze juist heel goed in zijn. Deze lijkt me dat niet te hebben.
Ik denk vooral dat het ligt aan wat je verstaat onder uniek. Ook verschilt dit gewoon per persoon. Als ik bijvoorbeeld denk aan mij en een vriend. We hebben allebei Assassin's Creed 1 gespeeld en toen krijgen we deel 2. Daarin kreeg je de hook blade. Nu kon de hook blade iets meer maar me voorbeeld gaat vooral om het volgende. Als je bijvoorbeeld over de rails van een balkon van een huis rende kon je met je hook blade op het dak gooien en ging je snel de bocht om. Dit vond hij een geweldige toevoeging en gaf de game iets unieks. Ik had zo iets van "Grappig dat het erin zit maar ik had ook zelf de hoek om kunnen lopen en zou dat niet gaan had ik wel via het dak kunnen klimmer. Het is eigenlijk niets meer dan een game die een zweep gebruikt om bijvoorbeeld over een gat te komen en via zwaaien dat je dan draaien om de bocht te maken. Het gaat wel sneller dan via de zweep of over een dak klimmen en dat is wel lekker.".

Verder heb ik wel gewoon genoten van het spel dus het was niet een geval van dat ik het spel haatte en dus negatief wou doen. Maar het is wel ern mooi voorbeeld dat uniek voor verschillende mensen anders is.

Waar jij hier dus niets unieks ziet zou ik misschien wel iets unieks zien omdat ik andere games gespeeld heb en een andere smaak heb.
Na een uurtje spelen vind ik de combat wel erg vergelijkbaar met Elder Scrolls online. Niet een vijand selecteren maar richten en vervolgens met een enkele muisklik een light attack uitvoeren, ingedrukt houden voor een heavy attack, rechtermuisknop voor block en een dodge roll om de aanval te ontwijken. Daarnaast enkele speciale aanvallen ipv 3 action bars vol (zoals WoW).

Verder kan ik er nog weinig over zeggen.
heb paar uurtjes kunnen spelen voordat ik in QUE hell kwam maar geen enkel probleem ondervonden naast de giga influx van spelers draaide alles soepel en stabiel.

que ding werken ze nu aan maar wat verwacht je op een launch day had eerder verwacht server problemen rollbacks etc maar tot nu toe niks raars
ja had toch ook verwacht dat ze op amazon elastic cloud zouden zitten en servers bij nemen naar mate het meer benut wordt.
Heb de open beta gespeeld. Het is op zich geen slecht spel, en voor de AAA-MMOs is het aspect van het kunnen veroveren van het beheer van een hele plaats wel nieuw, maar het is niet alsof het compleet nieuw voor het MMO-genre is. En de rest is ook al eerder gedaan qua elementen. Het slaat zeker aan, maar origineel? Absoluut niet.

Zelf kijk ik daarom eerder uit naar Ashes of Creation, met hoe dat lijkt te gaan functioneren zonder een 100% PvP spel te zijn.
De performance is , in vgl met de beta's, sterk verbeterd.
Ik haal met m'n i7 7700k en RTX2080 stabiel 60fps op high settings
Geen hiccups, geen lag, ...
Kan zelf streamen tegelijkertijd zonder hinder te ondervinden ingame. In de steden een stabiele 45+ fps.

De meeste NL/BE mensen zitten op 'Barri' realm. Een onofficiële NL/BE realm.
Bepaalde NL/BE guilds hebben al reeds territory/cities in hun bezit.
Queue's na 18u bedragen al gauw 2u. Met 1400+ mensen in de queue.
Gedurende de werkuren maar meestal een queue van 30man, 15min.

En met de 'binnen 2 weken gaan we een gratis Realm transfer aanbieden' die New World heeft bekend gemaakt, kan je nog steeds op een minder populaire server spelen en dan na 2 weken alsnog naar Barri komen.
Gratis server transfers zijn dan doorgaans van de drukke naar minder drukke servers, he. Ze gaan zo'n overvolle server niet nog verder vol proppen
Tot er op de peak 1500 van de 2000 spelers actief zijn. En er servers zijn die maar 100 a 200 spelers op hun peak hebben. Scheelt ze toch weer een server.
De servers zijn tegenwoordig allemaal virtueel en elastisch, maakt niet zo gek veel uit of er nu 500 op A en 800 op B zitten of 1300 op A
virtueel : ja , elastisch : nee.
de wereld is niet gemaakt om elastisch te zijn.
zeker met het concept van terein veroveren of zelfs steden.
Want elastisch zou je op server(instantie) A, Amsterdam kunnen veroveren en ik op server B idem. Bij afnemende drukte worden de 2 servers samen gevoegd en wie heeft er dan Amsterdam in handen Jij of ik , of beide of niemand ? geen enkele goed emogelijkheid. tenzij je dan AmsterdamA en AmsterdamB maakt, maar waar komen die dan te liggen, op elkaar ?
Totaal anders dan een GW of WoW waar je gewoon de spelers bij veranderen van map, dungon, .... kan verhuizen naar een andere server en de niet gebruikte kan uitschakelen (= geld/performantie besparen).
Bij de start is uitbreiden geen probleem maar ga je echt 5 keer zoveel severs maken bij launch als je redelijkerwijs mag verwachten dan binnen 6 maand al die extra servers (in aantal) door een enkeling gebruikt wordt ?
Vraag me altijd af wat er nou zo vernieuwend is aan dit soort games.

Het speelt zich allemaal een beetje op hetzelfde af; medieval, middle aged, skeletons, pirates, sticks en stones, zwaarden, boogschutters, crafting, R&D, loot.

Beetje wat het gros van zulke MMORPG's al brengt eigenlijk.

Is het dan de improved graphics die het hem doen? Misschien de 2K server cap (Huidig?) ipv instancing in de meeste games?
Heel veel MMORPG's zijn leuk de 1e keer. Nieuwe gameplay, nieuwe quests, nieuwe wereld, nieuwe skills.
Er zijn maar heel weinig die de spelers daarna vast weten te houden. En dan springen ze allemaal op de volgende MMORPG als die uitkomt.

Op zich ook helemaal geen ramp. De MMORPG's die hun spelers wel jaren lang kunnen boeien hebben vaak erg verslavende elementen die misschien niet heel goed voor je zijn.
Tijdsframe, dat is het grote verschil.

Elke 'periode' kent zijn top MMO's, zijn blijvertjes en zijn harde afvallers. En op dit moment, tijd waar MMO's zich of storten op survival, PVP, arena/moba/5v5, is dit opeens een 'leuke binnenkomer'. Buiten deze game was er enkel een 'golfje' van WoW naar FF te zien, maar de rest van MMO's waren er al en hebben hun eigen publiek bereikt.

Het handjevol MMO's dat nu nog komen zijn van een compleet ander genre, is minder groot op de radar (we praten over Amazon per saldo..), of hebben gewoon niet zo'n geweldige start en zijn al afgeschoten bij start.

Met ruim 20 jaar MMO's achter de rug is het voor mij inderdaad een extreem gehalte been there done that, bovenop dat de mogelijkheden (denk action, hack&slash, non-trinity) al zoveel verder zijn, dat het ergens voor mij 10 stappen terug voelt. Maar ik denk dat er enorm veel 'nieuw' volk is, we zijn inmiddels een generatie verder van WoW, waar in die tijd voor 99% van die mensen WoW hun eerste MMO was, wat nu voor deze generatie deze game mogelijk zal zijn.
middle aged
:+

Dus geen kinderen/jongeren...? :P

...Maar ik vroeg me hetzelfde af ;)

Ik kan enkel bedenken dat sommige spellen spannend zijn (wat Valheim echt wel had/heeft).
Ik heb sterk het idee dat de MMO's allemaal beperkt zijn door de client / server techniek; ze hebben (bijna?) allemaal een tick systeem van ~1-2 seconden waarin een speler een actie kan doen. Denk dat dat de enige schaalbare aanpak is?

Ik bedoel als je naar andere MMO's kijkt dan zie je al snel dat die niet zo 'massive' zijn, of geen persistente wereld hebben waarin spelers invloed hebben op het spel (of in de praktijk: de markt / market board). Planetside is een interessante misschien.

Eve Online is een andere interessante, imo de enige echt "andere" MMO die er is, maar daarbij heb je nog minder controle over je karakter dan bij de traditionele MMO's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True