Amazon en Disney kondigen Hey Disney-spraakassistent aan

Amazon en Disney hebben samen de Hey Disney-spraakassistent aangekondigd. Deze dienst gebruikt Amazons Alexa-technologie en biedt gebruikers interactieve Disney-verhalen, trivia-feitjes en grappen. Het is de eerste aangepaste Alexa-spraakassistent voor Echo-apparaten.

De Hey Disney-spraakassistent biedt ruim duizend nieuwe interacties met onder meer Mickey Mouse, Dory van de Finding Nemo-serie en Olaf van de Frozen-serie. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld naar Disney-verhalen luisteren, maar kunnen via de Disney-karakters ook wekkers zetten of het weer checken.

Hey Disney is op basis van Amazons Alexa Custom Assistant-programma ontwikkeld. Met dit programma kunnen partijen een eigen spraakassistent maken die met Alexa-technologie werkt. Zo kunnen bedrijven makkelijker een eigen assistent ontwikkelen. Dergelijke spraakassistenten hebben unieke wake words, stemmen, 'persoonlijkheden' en functies. Deze diensten kunnen samenwerken met Alexa.

De spraakassistent zal naar verwachting begin volgend jaar te koop zijn binnen de Alexa Skills Store voor ondersteunde Echo-apparaten. Welke Echo-apparaten ondersteund zullen worden en hoeveel de dienst gaat kosten, is niet bekend. De twee bedrijven maken verder bekend de Hey Disney- en Alexa-diensten te willen inzetten in hotelkamers bij het Walt Disney World Resort in Florida.

Door Hayte Hugo

Redacteur

29-09-2021 • 11:05

67 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (67)

Wijzig sortering
Klinkt heel groots "Disney een eigen spraakassistent", maar als ik het zo lees is het

a) een voice pack voor de Amazon echo
b) een paar disney-domein specifieke functies. "Disney vertel me een verhaaltje" en dan krijg je een verhaal met Disney-personages te horen.

Niet echt iets waarvan ik van mijn stoel val.
Maar dan bedoeld om kinderen (de consument van de toekomst) te laten wennen aan altijd-luisterende praatpalen van techgiganten :)
Dat klinkt wel heel erg samenzweerderig.

Volgens mij is het vooral "bedoeld" om geld in de zakken van Disney te krijgen. En wat daar de maatschappelijke gevolgen van zijn interesseert dat soort bedrijven doorgaans helaas weinig. (zie Facebook).

Ook zonder Disney vinden kinderen 'praatpalen' al machtig interessant hoor. En hebben ze weinig besef wat het betekent op de achtergrond.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 29 september 2021 12:41]

En toch klopt zijn samenzweerderige opmerking. Amazon doet dit om kinderen al te laten wennen aan die praatpalen. Tactieken die Microsoft, Google en vele anderen al sinds jaar en dag gebruiken. Zorg dat je product vanaf jongs af aan al gebruikt wordt.

Je hebt gelijk dat het om geld draait. Disney krijgt er een dikke zak geld voor en vind alles wel best zolang de derde partij zich aan hun richtlijnen houdt. Voor Amazon is dit gewoon een investering.
Maar wat is dan de samenzwering?

"Commercieel bedrijf wil zo veel mogelijk geld verdienen" is geen samenzwering, dat is gewoon een beschrijving van ieder commercieel bedrijf.
Ja - samenzwering is misschien niet het goede woord. Zwendel misschien wel.


Punt is dat ze op jonge kinderen mikken. Dat is fout en verwerpelijk. Het lijkt er steeds meer op dat alle morele overdenkingen wijken voor commerciele...
Of indoctrinatie.
Maar er wordt waarschijnlijk wel een profiel opgebouwd met de informatie die wordt opgehaald. Net als dat er voor vrijwel iedere internet gebruiker profielen zijn bij tientallen (aks het er geen honderden zijn) verschillende bedrijven met informatie die zoveel over jou zegt dat het verboden zou moeten zijn dat een privaat bedrijf dat mag vergaren en opslaan zonder expliciete toestemming.

Het feit dat het gericht is op kinderen maakt het alleen maar erger naar mijn mening.
En tuurlijk, de Disney laag is hetzelfde als het verkopen van snoep met bekende cartoon figuren daarop, niets nieuws, maar wel verachtelijk.

En dan is het mooi dat het vervolgens ook nog geld oplevert ja, want op een of andere manier betalen we graag om marekting te laten personaliseren.
Amazon doet dit om kinderen al te laten wennen aan die praatpalen.
"Te laten wennen" klinkt alsof het een doel op zich is om ze *later* iets te laten doen/geld aan te verdienen.

Volgens mij is het veel simpeler dan dat: Ze hebben een propositie voor kinderen om er *nu* geld aan te verdienen. En dat heeft niks met 'wennen' te maken, net zoals dat speelgoedfabrikanten geen autootjes verkopen zodat kinderen aan auto's kunnen wennen.

Het is gewoon iets dat kinderen interesseert en waar wat aan te verdienen valt.
Die hun ouders ook al in de broekzak hebben zitten. Ik verbaas me nog steeds over de mentale gymnastiek die mensen beoefenen in dit soort comments om het te laten lijken dat zo’n assistent erger is dan menig smartphone.
Chewbacca vertel me een verhaaltje... RRraawwwww UUwwwwaaa RRwwaaaaaa.. :D
Of Yoda waar geen touw aan te knopen is door het verwisselen van z'n woorden :P
Ever hear the tragedy of Darth Plagueis the Wise,did you ? Thought not,I did. A Dark Lord of the Sith so powerful and so wise he could use the force to influence the midichlorians to create...life,Darth Plagueis was. Have such a knowledge of the Dark Side,he did,keep the ones he cared about...from dying,he could even.
had leuk geweest als je dit gratis bij je Disney+ abbo krijgt. Als ik dan kan zeggen Hey Jarvis zou ik helemaal blij zijn ;p
De spraakassistent zal naar verwachting begin volgend jaar te koop zijn binnen de Alexa Skills Store voor ondersteunde Echo-apparaten.
Nu zijn spraakassistenten sowieso al een niche en (voor het moment in mijn ervaring met een Google Home) redelijk beperkt in hun kunnen, dus voor het moment is dit al best ontzettend niche. Om binnen die niche vervolgens nog verder specifiek te gaan zijn voor Amazon Echo apparaten en ook nog eens gekocht moet worden, vraag ik mij af in hoeverre dit commercieel gezien interessant is om te kopen.
Was een aflevering van South Park waar Alexa en Siri bij elkaar werden gezet. Leverde uiteraard een hilarisch gesprek op. Ben benieuwd wanneer ze met een update van die aflevering komen waarin alle spraak-assistenten bij elkaar worden gezet :)
Men is er maar druk mee met het uitbrengen van luistervinkjes in de privesfeer. Ze poppen aan alle kanten op in de meest vreemde configuraties.

Ik vind het nog steeds eng zo’n onzichtbaar luisterend oor.
En je telefoon vind je niet eng?
Persoonlijk voor mij wel. Ik zou niet liever een dommere phone hebben, maar er is een handvol apps (bank, mfa,...) die enkel op smartphone draait en als gevolg moet je een hoop privacy opgeven.
Op zich moeten we helemaal niets. Je kunt nog altijd internetbankieren via de website van je bank. Ik heb ook een werkgever die mijn telefoon wil gebruiken voor mfa, zolang die werkgever zelf geen toestel levert met hun eigen account er op gaan we dat gewoon niet doen. We geven al massaal veel te veel op onder deze dooddoener, een beetje opkomen voor je eigen rechten mag he.
En hoe doet een euthenticator app gebruiken je privacy scgenden? Die apps kan je behoorlijk basic gebruiken en puur codes laten berekenen.
Maakt niet uit, het blijft mijn toestel. Of moet jij van je werkgever ook je eigen pc mee leuren naar kantoor? Gebruik jij je prive e-mailadres voor werk? Of je eigen google account etc.
Ga je ook naakt naar het werk? Of heb je werk kleding? En maak je nooit een print op kantoor voor een prive reden?
Die authenticator app gebruik ik niet alleen voor mijn werkgever, maar ook voor mezelf. ;)
Anoniem: 562971
@Boy29 september 2021 11:46
Wel eens met je partner gesproken over een bepaald onderwerp? Je besluit dat eens op te zoeken op je debiele telefoon en net als je 3 of 4 letters hebt ingetikt is het (vaak) al de eerste hit.

Big Brother is watching (listening to) you...
Dat idee had ik ook altijd, maar daar is een naam voor dat fenomeen (die ik as I write even niet voor de geest kan halen).

Het is in ieder geval niet wat jij zegt.
Anoniem: 562971
@PdeBie29 september 2021 12:00
Toch blijft het vreemd… :)
Dat zijn illusies wel vaker.
Het is inderdaad heel herkenbaar. Maar het hoeft niet per definitie te betekenen dat je telefoon/apparaten continue meeluisteren. Je praat over een bepaald onderwerp met een bepaalde reden. Goede kans dat je er dus al langer mee bezig bent of dat er een soort maatschappelijk gesprek over gaande is.

Een vriend van mij heeft dit een tijdje (ludiek) getest door eens in de zoveel tijd 'echtscheiding' te roepen in de buurt van z'n telefoon. Hij kon er geen relatie vinden (pun intended) tussen de woorden en de zoekresultaten op internet.
Je zou het kunnen uittesten met je partner door spontaan over hele gesprekken over een bepaalde groentesoort of fruit te beginnen (of zo). In elk geval iets waar je normaal niet over zou praten. Maar dan dus niet van te voren een onderwerp opzoeken of inspiratie opdoen :)
Anoniem: 562971
@lenwar29 september 2021 15:18
Dank voor je nette reactie.
Mijn telefoon vind ik zeker eng alsmede mijn tv en de apple watch van mijn vrouw. Je ontkomt er niet aan. Maar juist met de invoering van dit soort vernuftigheden wordt een 1984 verhaal wel sneller realiteit. Nu wordt het gebracht als gemak voor de mens, maar wat als er in de toekomst een totalitair regime aan de macht komt welke eist dat deze luistervinken ook daadwerkelijk moeten gaan luistervinken?

Grote bedrijven krijgen en hebben al te veel macht..zou me niks verbazen als een van deze bedrijven iets evils in hun mars hebben. Ik hoop het niet, maar ik heb gekkere dingen gezien het afgelopen twee jaar.
Daar heb je zelf de "controle" over en weet je dat er een microfoon is.
Bij iemand thuis/hotelkamer ligt dat iets anders.
Bij iemand thuis of op kantoor heb je ook tig telefoons liggen.

Ik bagetaliseer het probleem trouwens niet, ik ben het ermee eens dat we hier zeker kritisch op moeten zijn. Ik heb zelf Google Home's in huis, vooralsnog vertrouw ik Google (hebben het nog niet geschaad), dus het is een keuze. Amazon/Facebook vertrouw ik minder.
Whataboutism heet dat modewoordje in dit geval toch?
Is dat zo? Whataboutism is toch als je iets heel anders erbij haalt, maar volgens mij is een ander apparaat met microfoon die kan reageren op spraak (dus een telefoon ipv aan Echo of Google Home) erg gelijk op dat gebied.
Mijn iPhone reageert toch enkel op spraak als ik specifiek de hey Siri instellingen activeer. Ik vertrouw een Apple device met een microfoon ook gewoon meer als een Amazon of Google device.
Ik vertrouw een Apple device met een microfoon ook gewoon meer als een Amazon of Google device.
Hier ligt natuurlijk de crux. Jij vertrouwt er op dat je telefoon daadwerkelijk doet wat hij pretendeert te doen. Het is voor jou (en mij) niet te controleren of die telefoon/SmartTV met microfoon/luchtreiniger zonder microfoon, maar toch stiekem met/enz niet iedere 20 minuten 30 seconden audio opneemt en opstuurt voor 'kwaliteitsdoeleinden'

Simpel voorbeeld. Ik heb een Apple Watch. Als ik een kraan aanzet in de buurt van die Apple Watch zie ik spontaan z'n microfoon-icoontje aan gaan om te controleren of ik m'n handen aan het wassen ben. Dat betekend dat hij op een één of ander niveau al aan het meeluisteren was. Of hij er wat mee doet weet ik niet. Kan ik ook niet controleren. Het feit dat je telefoon luistert naar iets wat jij roept, betekend per definitie dat de microfoon op een bepaald niveau continue aan het luisteren is.
Ik verwacht dat Android ook alleen reageert op Hey Google (klote woord om te zeggen btw iedere keer, Siri is fijner), net als bij Apple en geloof dat ook wel. Als ze er ooit achter komen dat dat niet zo is, is dat gigantische imagoschade voor Google, dus kan me niet voorstellen dat dat gebeurd.

Facebook daarentegen doet dan gewoon zeggen "sorry, was een foutje"
Bij mij staat voice activation gewoon uit, als ik Siri nodig heb, hou ik de homeknop wel ingeduwd.
In het geval van Mickey twee grote ronde luisterende oren :+
Het is duidelijk dat je Disney geen leuk bedrijf vindt en er zijn inderdaad zat dingen op aan te merken (net zoals elk ander bedrijf, maar daar hebben we het nu niet over :) ). Zo schijnt Disney geen fijne werkgever te zijn voor haar werknemers, heeft (de persoon) Walt Disney, Mickey Mouse niet zelf bedacht/ontworpen, maar alleen gemarket. Een andere werknemer heeft hem schijnbaar oorspronkelijk getekend, enz. enz. enz.

Je haalt overigens wel wat kleine feitjes door elkaar. De documentaire White Wilderness ging over het leven op de Noordpool. Niet specifiek over lemmingen. Ze hebben inderdaad een een aantal scenes gemaakt waarin het leek dat lemmingen in groepsverband zelfmoord pleegden bij overpopulatie. Dit was echter niet door Disney bedacht, maar was een al bestaande mythe. Disney heeft het idee wel zeer versterkt. Waarom ze dit in een natuurdocumentaire hebben verwerkt (dat puur observatief zou moeten) is mij ook een raadsel. (ze hebben zelfs lemmingen laten overvliegen omdat ze niet leefden in het filmgebied)

Over copyrightclaims van Disney op Happy Birthday heb ik nooit wat gehoord. Ik weet wel dat het pas sinds 2017 in de EU rechtenvrij is en in 2016 was de formele copyright voor de VS van het stuk (door Warner and Chappell) ongeldig verklaard.

(( ik denk overigens dat je niet wordt ge-min-eend door je 'feiten' maar door je toon ))
Als je zo principieel bent download en kijk je dus helemaal in niets. Als je wel illegaal hun content gebruikt ben je gewoon hypocriet bezig.
Disney, disney disney toch 🙄

https://scopeblog.stanford.edu/2011/01/24/are_happy_meals/
So, if advertising to young children is inherently deceptive, and deceptive advertising is illegal under federal law and in most states, how is it even happening? And doesn't this mean that not just food, but all marketing to young children is currently illegal? I get this question a lot. The answer is yes.
Indertijd de discussie met MacDonalds die maar al te vaak disney-figuurtjes bij de maaltijden meegaf.

10 Jaar later precies dezelfde discussie….
Keihard beboeten die handel ipv dezelfde discussie opnieuw starten.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 29 september 2021 11:14]

Dis is gewoon een product dat je moet kopen, geen gratis marketing
Irrelevant. Het gaat er om dat marketing gericht op jonge kinderen illegaal is. Of dat nou middels gratis figuurtjes is of om een betaalde dienst gaat maakt daar geen verschil in.
Het is een product dat je als ouder kan kopen waar je kinderen gebruik van kunnen maken. Het product aanprijzen is marketing, het product gebruiken niet.

Maar wees even concreet: Wat is er volgens jou, op het gebied van kinderen, mis met deze "Hej Disney" dienst.

Vooropgesteld: zo'n ding komt bij mij het huis niet in. Ik begrijp je punt simpelweg niet.
Het was niet mijn punt, maar die van Iblies :) Ik ligt simpelweg de juridische uitspraak toe
Irrelevant dus ;)

[Reactie gewijzigd door Spykie op 29 september 2021 17:31]

Dat ligt aan het niveau begrijpend lezen.
Maar dit is toch geen marketing? Dit is iets gericht op echo gebruikers in zijn geheel. Er was ook al een

https://www.amazon.com/Echo-Dot-4th-Gen-Kids/dp/B084J4QQK1

En dan moeten we ook Duplo en kinder Lego verbieden. En al het andere speelgoed. Zullen speelgoed winkels blij mee zijn.
In uw uitleg is elk speelgoed gericht op kinderen dan illegaal. Elk sinterklaas boekske illegaal zit vol marketing.
Disclaimer: Ik ben geen jurist of iets wat er in de buurt komt.

Maar ik durf met redelijke zekerheid te zeggen dat het in Nederland niet illegaal is. Althans. Anders zijn de mensen die hier op moeten waken wel HEEL erg aan het slapen. Ik zie speelgoedreclames op TV en foldertjes, Pokèmonkaarten geëtaleerd bij een boekenwinkel, 'advertenties' op Netflix van tekenfilms, enz. enz. enz. enz. enz.

Als we een kleine zijstap hiervan nemen, en kijken naar de 'kinderkoekjes' in de Nederlandse supermarkten, dan zien we dat K3, Dora, Spongebob, enz. niet meer op de verpakkingen van de 'ongezonde' koekjes komen (maar nog wel op gezonde snoepjes als tomaatjes e.d.). Dit is echter niet uit wetgeving voortgekomen, maar uit maatschappelijke druk.
https://www.rtlnieuws.nl/...ijnen-van-kinderproducten

Het door @Iblies gelinkte tien jaar oude artikel bevat een link naar een opiniestuk van een Amerikaanse 'public health advocaat'. Zij was toentertijd van mening dat Happy Meals niet alleen een culinaire misdaad zijn. (om maar even lekker te koppen).
Zij stelt dat het in een aantal staten in de VS verboden was (op dat moment) om misleidende marketing toe te passen (om consumenten te beschermen).
Zij stelt tevens dat kleine kinderen niet bewust kunnen zijn van communicatie met als doel gedragsaanpassing (bijvoorbeeld het willen hebben of kopen van een bepaald product) en meldt dat hier een aantal onderzoeken naar zijn geweest. (ze levert geen bronnen).

Zij stelt vervolgens dat het om die reden per definitie misleidend is om gedragsaanpassende marketing toe te passen op zeer jonge kinderen, en dat maakt het dus in de VS per definitie illegaal (aldus de betreffende advocaat)
https://grist.org/article...-not-just-a-culinary-one/
Uit het artikel :
Welke Echo-apparaten ondersteund zullen worden en hoeveel de dienst gaat kosten, is niet bekend.
Deze vraag snap ik niet.
Deze uitvoering is niet meer dan een uitgebreide skill voor Alexa. Elk Alexa voice assistant apparaat kan toch met elk geïnstalleerde skill omgaan?
Okee, maar wel zwaar onder toezicht, anders gaan de kinderen bij hun ouders vragen: waarom hoor ik Hey Disney gehijg... :')
Begrijp alleen niet zo goed waarom er niet 1 assistent is waarbij je je eigen commando kan opgeven. Dan heb je denk ik al een hele grote markt in handen. En ik vind die assistenten nog altijd super dom, leren ook niet van de persoon die er tegen spreekt. Als ik een berichtje wil sturen in de auto (android auto) dan moet ik soms 6 keer de naam van de persoon zeggen omdat hij anders niemand kan vinden. Kan aan mijn spraak liggen, maar sla dat dan op als ik de volgende keer het weer probeer..

En disney, tsja die proberen ook een graantje mee te pikken. snap ze wel

[Reactie gewijzigd door moonlander op 29 september 2021 12:43]

Hmmm een Alexa met een Chewbacca voice pack .. " hey Chewie what's the weather like tomorrow ?? "

antwoordt : MMrrRMRrrrrrrrrr!!!