Amazon onthult robotassistent op wielen voor in huis

Amazon heeft een robot aangekondigd voor in huis. De robot Astro is een slimme assistent op wielen en is volgens Amazon in staat om verschillende taken in huis uit te voeren, zoals het brengen van objecten, muziek afspelen en vragen beantwoorden.

De robotassistent werd getoond tijdens een exclusief evenement van Amazon, waar ook The Verge bij aanwezig was. Volgens het medium is Astro in een Amazon Echo op wielen. Amazon claimt dat Astro kan navigeren naar verschillende kamers in huis, zolang deze gelijkvloers zijn. Astro kan onder andere worden gebruikt om te videobellen, muziek af te spelen of om het weerbericht op te vragen.

Astro is uitgerust met een 10"-aanraakscherm en rijdt rond op wielen met een diameter van 30cm. De robot weegt ongeveer 9kg. Het scherm heeft boven in de rand een 5-megapixelcamera waarmee videogesprekken gevoerd kunnen worden. Al zal je daarvoor wel moeten bukken, aangezien de robot bij een volwassene tot net onder de knie komt. Gelukkig krijgt de robot ook een 12-megapixelperiscoopcamera, waarmee er meer op ooghoogte gebeld kan worden als je bijvoorbeeld op een stoel zit.

Verder heeft Astro een laadbak waarin kleine objecten gelegd kunnen worden. Vervolgens kan Astro met zijn lading via een spraakopdracht naar een specifieke locatie in huis worden gestuurd. Zo kun je dus een klein object naar een huisgenoot brengen zonder te hoeven opstaan. Dat is ook meteen een van de weinige extra toepassingen die Astro lijkt te hebben ten opzichte van een gewone slimme speaker van Amazon. De robot heeft bijvoorbeeld geen arm waarmee het functies kan uitvoeren en Astro kan ook niet naar buiten of de trap op.

Amazon wil Astro blijven ontwikkelen en de robot in een volgende fase op grote schaal gaan produceren. De fabrikant verwacht dat de uiteindelijke prijs voor de consument zal uitkomen op 1500 dollar. Amazon wil later dit jaar een eerste versie van Astro uitbrengen. Deze eerste versie gaat 999 dollar kosten.

Amazon Astro
Amazon AstroAmazon AstroAmazon AstroAmazon Astro

Door Robert Zomers

Redacteur

28-09-2021 • 19:53

100

Reacties (100)

100
96
49
6
0
35
Wijzig sortering
Enige wat ik zie is een totaal nutteloos apparaat. Nou ja, ik zie eigenlijk een Apple Trackpad op een stofzuiger…en ik zie geen toepassingen voor hulpbehoevende medemens.
Enige wat ik zie is een nuttig spydevice. Alexa was niet genoeg met alleen een microfoon. Met een camera door je hele huis kan je veel beter mensen profilen.
Nee, als hij nou ook nog kon stofzuigen, dweilen, je sleutels zoeken als ze kwijt zijn, de vaat in de vaatwasser zetten, koken dat soort dingen.
Enige wat ik zie is een totaal nutteloos apparaat. Nou ja, ik zie eigenlijk een Apple Trackpad op een stofzuiger…en ik zie geen toepassingen voor hulpbehoevende medemens.
Maar dit apparaat kan niet eens stofzuigen... ;)
Was het maar een stofzuiger... :O

Wel gemiste kans. Al zou het ding een borstel hebben om iets mee op te vegen - dan is het al ietsje nuttiger.

[Reactie gewijzigd door Tintel op 23 juli 2024 06:14]

Lijkt me een schitterend ding om over te struikelen.
Voor ik m'n beurs trek, zul je op z'n minst de vaatwasser moeten kunnen in- en uitruimen.
Voor ik m'n beurs trek, zul je op z'n minst de vaatwasser moeten kunnen in- en uitruimen.
Dat is niet persé hoe robotisering werkt. Een melkrobot is ook niet een automatische boer die rondloopt over de boerderij, hekken open en dicht maakt en de melkmachine aansluit; hij is volledig geïntegreerd in de melkmachine en indien gewenst ook met de hekken. Een huishoudrobot zal hoogstwaarschijnlijk niet gebruik maken van dezelfde apparatuur en hulpmiddelen als wij nu doen, maar de (vaat)was op een geheel andere manier aanpakken. Denk je eens in dat je een machine hebt waar je al je vieze was ingooit en waar je op kan invoeren welk kledingstuk je morgenochtend aan wilt. Het is een stuk groter dan je huidige wasmachine, maar het neemt de behoefte aan een wasmand, droogrek en kast ook volledig over. Hoe de vaat gedaan zou kunnen worden weet ik niet, maar een androïde die porselein in en uit de vaatwasser en kasten kan halen is wel heel lastig.
Als je je vaatwasser als kast gebruikt voor je was hoef je hem nooit uit te ruimen ;)
Ik weet dus serieus van iemand die om exact die reden twee vaatwassers heeft :D
Same here! 8-)

(en ben sowieso fan van redundantie :Y) )
wij noemen onze vaatwasser ook wel "het zelfreinigend keukenkastje" :)
Ik dacht robot ... tot ik de foto's zag. Tsja een tablet op wielen, die wat kan brengen dat iemand anders er moet inzetten. Ik zie er wel nut in maar voor mensen die minder mobiel zijn. Daar kan dit echt een geschenk voor zijn. Voor de rest lijkt het mij een dure grap, natuurlijk als ze dit blijven uitbreiden kan het wel wat worden
Nou ook niet echt, want er moet iemand in huis zijn die het object erin doet. Die persoon kan het dan net zo goed komen brengen lijkt mij. Dus een geschenk is het zeker niet, eerder een te dure tablet op wielen.

Dat een robot zelfstandig objecten kan zoeken én brengen (denk aan een afstandsbediening, telefoon, huissleutels, een suikerpot of noem maar op) zonder dat je daar iemand anders voor nodig hebt, dat zou pas een geschenk zijn voor mensen die weinig mobiel zijn.
Nou ik zou het wel handig vinden als ik bijvoorbeeld in de tuin bezig ben of aan het klussen ben, je parter hoef je dan toch niet te laten lopen.
Voor ouderen best een goed ding denk ik. Koffie halen, brengen etc.
Tegelijkertijd, tja waarom niet ook een stofzuigfunctie in het apparaat? Waarom ze het niet doen? omdat de techniek/gebruikersscenario eerst moeten worden uitgevonden? LIjkt me bijvoorbeeld super irritant als opeens je robot met je kopje koffie aan het bureau komt en vervolgens gaat hij stofzuigen...
Ik denk niet dat je tuin gelijkvloers is met de rest van de woning, dus helaas :+ . Voor ouderen lijkt het me een ramp om zover te moeten bukken en de koffie mok erin te doen. Je "staat" koffie te maken in de keuken. De hoogte van de robot is mi onbruikbaar om effectief objecten van punt A naar punt B te brengen.

Wellicht moeten we nog wat iteraties afwachten (lees een jaar of 3) voordat er werkelijk een bruikbaar ontwerp is. Nu zie ik dit als een gimmick en niet als een hulpmiddel. Zodra ze dit kunnen dan gaan we de goeie kant op :+
Ja inderdaad, daar heb je gelijk in. Als je zit is het natuurlijk wel weer makkelijk. Verzorger die kan nog makkelijk bukken ;-) en kopje koffie er op zetten. Maar inderdaad het aantal bruikbare gebruikers scenario's wordt wel heel specifiek zo. Zou leuk zijn als google hun design overwegingen zou publiceren. Kan je er zoals hier over meedenken.
Maar dat stofzuigen doet een robot toch niet 'zomaar'? Dat stel je in of je geeft een commando.
Er hoeft helemaal niet iemand in huis te zijn. Robots zijn vaak gespecialiseerd. Er zou bij voorbeeld een robotarm in de keuken gemonteerd kunnen zijn die een biertje uit de koelkast pakt, de fles opent en op deze robot plaats, die dan vervolgens het biertje naar de huiskamer brengt. Vergelijk het met een productielijn. Er is niet 1 robot die een auto bouwt. Er zijn tientallen robots die samen een auto bouwen.

En als 1 computer meerdere stukken hardware bestuurt, is het dan niet in feite 1 robot, verspreid over meerdere chassis' ?
Je hebt het nu over een hele oplossing met robot arms en dergelijke. Een vaste robotarm is redelijk onzinnig en te prijzig. Een robot die vrij kan bewegen met een grijp arm is dan wel iets om naar uit te kijken. Wat Amazon hier introduceert is een gimmick waar je werkelijk niks aan hebt. Een tablet op wielen met wat sensoren om de weg te vinden (net zoals elke willekeurige robot stofzuiger die een stuk goedkoper zijn). Dus ja, ik ben niet echt onder de indruk van deze dure "robot".
Je voorbeeld met een biertje had gelijk mijn aandacht 😆.
Het wordt ook lastig om dat biertje, wat iemand er dan voor me in moet doen, daarna 2 trappen op te brengen...
Het is nog steeds een robot. Een robot is een machine die informatie kan verwerken en fysieke taken kan uitvoeren. Dat is dit dus precies. Jij denkt misschien bij een robot eerder aan een androïde, wat een robot is maar dan in menselijke vorm. Daarvoor moet je misschien in de toekomst bij Tesla voor zijn.
De fysieke taak is in dit geval dan "rondrijden"? Want veel meer kan ie niet in vergelijking met een smart display

Edit:typos

[Reactie gewijzigd door fre0n op 23 juli 2024 06:14]

Overigens is een tablet op wielen niks nieuws:

https://suitabletech.com/products/beam

Op mijn werk hebben we er een paar van.

Die laatste is echt puur voor videoconferencing / remote presence. Het brengen van dingen is daar niet echt een ding al zou je er technisch gezien wel iets op kunnen leggen. Hij werkt ook niet autonoom, dat is wel redelijk nieuw, op de consumentenmarkt tenminste.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 06:14]

Ik dacht eigenlijk dat dit meteen dat dit een stofzuiger ingebouwd moet hebben. Die periscoop moet een arm zijn met een zeem, spons, stofdoe, dweil en poetsdoek hebben om vloer, ramen en sanitair te reinigen.

Daarnaast kan het ding geen traplopen. wat zijn functie als koerier nogal beperkt maakt.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 23 juli 2024 06:14]

In sommige landen zijn huizen wellicht vaker gelijkvloers? Een appartement is ook vaak gelijkvloers.

(maar dan nog is dit een onzinnig ding)
m&ms die weglopen als je ze wilt opeten. Goed voor het dieet ... :*) /S
Een typisch product om de markt mee te verkennen. Zie het als een proefballon, ze zullen kijken hoe de reacties online zijn en hoe het product in huizen gebruikt gaat worden. Data, data, data. Elke manier waarop data te verzamelen is zal toegepast worden.

Met dit apparaat kunnen ze letterlijk elke scheet die je laat in de gaten houden. Een privacy nachtmerrie dus.

Zelf zou ik zo'n apparaat nóóit aanschaffen. Sterker nog, ik zou een bezoek aan het huis van iemand anders wellicht afzeggen als ik weet dat zo'n apparaat er rondloopt. Kill it with fire lijkt mij hier toepasselijk

[Reactie gewijzigd door marapuru op 23 juli 2024 06:14]

Denk je nou echt dat jij zo interessant bent voor Amazon? Ze zijn echt niet bezig met jouw persoonlijke omgeving en welke woorden je gebruikt. Het gaat pas aan na het Astro woord.
Nee, ik weet dat ik specifiek niet interessant ben voor Amazon. Ze zijn niet bezig met mijn persoonlijke omgeving en welke woorden ik gebruik. Wel worden, aan de hand van spraakberichten en ongetwijfeld aan de hand van cameragegevens voorkeuren, profielen gemaakt waar ik in zou passen. En daar heb ik geen behoefte aan. Ik wil geen voorgekauwde aanbeveling. Ik bepaal dat graag zelf.

Privacy vind ik persoonlijk belangrijk. Daarom zie ik niet zoveel in de zogenaamde smart apparatuur van Amazon (en FB, Sonos, etc. etc.).

En als jij daar anders in staat is dat je goedrecht overigens :)
Ja en nee, als persoon niet, maar wel als doelgroep om producten aan te slijten.
Om basis van wat je vraagt/koopt/opdrachten die je geeft maken ze een mooi profiel waaraan verkoop gekoppeld wordt. Dat is waar deze bedrijven van leven.
Dat zeggen ze ja, geloof jij deze bedrijven nog op hun woord? En zeker zijn ze bezig met jouw persoonlijke omgeving, ze willen zoveel mogelijk van jou weten om zoveel mogelijk persoonlijke gerichte advertenties aan jou voor te kunnen schotelen, Amazon die al weet dat een vrouw zanger is door middel van haar koopgedrag, voordat ze het zelf weet, zulke dingen bestaan al langere tijd.
Het gaat bij Amazon niet om de individu idd. Het gaat ze juist om groepen (die ook uit 1 persoon kunnen bestaan...) en die groepen zijn bedoeld voor reclame absorbtie. En juist dat is een probleem. We behoren welliswaar graag tot een groep (of meerdere) maar dan wel op vrijwillige basis. Ook is groepsverdeling per definitie slecht voor het individu. Want die groepsbepaling ligt dus grotendeels buiten je eigen invloedsfleer.
Zou toch te gek zijn dat de robot kan inzien dat ik zin heb ik een ijskoud biertje en dat wanneer ik er aan denk hij al klaar staat. En helemaal als ik zin heb ik een speciaal biertje welke ik nog niet gekocht had voor die avond.
Ik begrijp je intentie, een beetje gelijkwaardig met op een terras aanschuiven, een blik werpen naar de ober en dat deze je direct een koud afgetapt pilsje brengt.

Helaas zul je bij deze robot wel iemand nodig hebben die het biertje in de kuip zet, dan lijkt het mij des te leuker dat een partner of vriend mij verrast :-)
En iemand die de robot vervolgens de trap op draagt...
Ik zie de lol er niet van in, is het dan de bedoeling dat we straks niets meer zelf hoeven te doen, is dat waar we naar streven? Ik vind het helemaal niet erg om zelf mijn eten/drinken zelf uit de keuken te pakken, nog nooit van gebaald. Als ik oud ben of veel dingen niet goed zelf meer kan doen door ziekte of ongeluk, dan zou ik heel graag een robot willen hebben die mij kan helpen met van alles en nog wat natuurlijk.
Bwa na een werkdag durf ik wel al eens lui zijn of als ik aan het gamen ben ofzo. ;)
. Zo kun je dus een klein object naar een huisgenoot brengen zonder te hoeven opstaan
Dat is natuurlijk een toepassing van niets en ik heb liever geen spion van Amazon in huis, des te minder als die vrij kan rondneuzen in mijn huis, maar...

We verwachten al tientallen jaren dat huizen slimmer worden en robots ons huishouden over zullen nemen. Ik ben erg sceptisch over slimme speakers en dit soort gadgets, zeker omdat ik de fabrikanten niet of nauwelijks vertrouw, maar ik denk wel dat het een stap is naar die toekomst en in dat opzicht juich ik het toe.
Een spion in huis, is en blijft een discutabel punt.. Google heeft meer baat bij zoiets en die neem je overal mee naartoe in je broekzak.

Hier in huis worden al best veel apparaten slim, een stofzuiger die zuigt en dweilt als er niemand thuis is, de wasmachine die aangaat als de zonnepanelen voldoende leveren (mits geladen). Verlichting die zelf aan en uit gaat als er iemand thuis is en het donker wordt, Muziek die vanzelf begint te spelen, Thermostaat die zelf de temperatuur aanpast op basis van locatiegegevens van smartphones. En als hub? 2 Amazon speakers.. Het kan al best, maar men moet in mijn ogen niet zo bang zijn voor "privacy".
A. dat zit wel goed met Amazon Echo speakers
B. veel meer dan gerichte marketing online is voor dit soort partijen niet haalbaar.
Ik geloof niet dat er (heel) veel verschil zit tussen Amazon en Google.
De een weet wat je zoekt, de ander wat je koopt, en ze willen allebei graag dat je tegen ze praat om ze te vertellen wat je wilt zien, horen of lezen...
Heb ik nieuws voor je: De nieuwere generaties Echo devices, die met de AZ1 of AZ2 chip, verwerken de audio zonder het naar de cloud te sturen! ;)
Ze zijn ook heel transparant, al jaren, over welke audio ze hebben, deze kun je afluisteren, verwijderen etc.
Het beestje kan muziek afspelen: doet 'ie dat via mijn lokale Plex, of via een andere (online) muziekdienst. En ook voor dat weerbericht is internet van belang... en voor videobellen.

Ik hou het lekker op een apparaat waar ik tegen praat.

[edit] Jouw claim (zonder link) heeft me toch even aan het zoeken gezet en ik kom dit tegen: https://mashable.com/arti...peakers-privacy-on-device
(...) In other words, the change will only apply to three models of Amazon smart speakers and only for U.S. customers. And, perhaps more notably, it sounds like the privacy feature will be opt-in — meaning smart speaker owners who don't dive deep into their settings to enable the new privacy feature won't benefit from it.
Je bedoelt dus: "De nieuwere generaties Echo devices, die met de AZ1 of AZ2 chip, kunnen, eventueel, als je hard genoeg zoekt EN in de US woont, de audio verwerken zonder het naar de cloud te sturen."
En het wanneer dat mogelijk wordt, is nog een vraagteken...

[Reactie gewijzigd door Jester-NL op 23 juli 2024 06:14]

Zo lang dat de Amerikaanse politie moordzaken oplost met opnames van Amazon Echos kan ik me moeilijk voorstellen dat dit soort apparaten alleen maar luisteren op het woordje Alexa, of om het in het absurde te trekken, als iemand de aanvalt is niet je eerste reactie Alexa, what should I do when someone is assaulting me?

https://techcrunch.com/20...rdings-judge-murder-case/
Anoniem: 30722 @amx29 september 2021 10:29
Opgelost omdat er ten tijde van de moord "Alexa...." is geroepen. :+
Geloof dat hij om 911 vroeg (wat Alexa helaas niet kan)

De huidige serie stuurt het niet eens meer naar de cloud en verwerkt het in het device.
Lees mijn edit hier nog even: Jester-NL in 'nieuws: Amazon onthult robotassistent op wielen voor in huis'

Het is, op termijn en in een beperkt aantal Amazon-devices, mogelijk om het 'phone home'-gebeuren uit te zetten... vooropgesteld dat je in de US woont.

Je stelling dat het nu alleen op het device gebeurd is onwaar...
Een Alexa of Google Home afluisteren kan inderdaad, de overheid kan inbreken op zulke apparaten. Maar dan moeten ze je wel als verdachte aangemerkt hebben om dit te mogen doen. Maar je smartphone kan het dan ook.
Het kan al best, maar men moet in mijn ogen niet zo bang zijn voor "privacy".
A. dat zit wel goed met Amazon Echo speakers
Bron?
B. veel meer dan gerichte marketing online is voor dit soort partijen niet haalbaar.
Voor nu...
De bron: https://www.aboutamazon.c...vices-news-september-2021
Privacy is foundational to everything we do

Privacy is a huge opportunity for invention. From adding new ways to ask Alexa about your privacy settings, to providing more granular information about your household’s voice history, we are continuing to give customers greater transparency and control over their data.

Soon, customers in the U.S. with the 4th-generation Echo and EchoShow 10—which use our AZ1 Neural Edge processor, can choose to have the audio of their Alexa voice requests processed directly on device and not sent to the cloud. With this setting, customers’ voice recordings are also automatically deleted after the on-device processing.
Google heeft meer baat bij zoiets en die neem je overal mee naartoe in je broekzak.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar het feit dat ik minder dan een kilometer van een snelweg woon is voor mij geen reden dan ook maar te gaan roken; het blijft een afweging hoeveel apparatuur en bedrijven je in je directe omgeving laat en ik heb liever alleen Google dan Amazon, Facebook, Microsoft én Google.
Een spion in huis, is en blijft een discutabel punt.. Google heeft meer baat bij zoiets en die neem je overal mee naartoe in je broekzak.
Klopt natuurlijk maar het een praat het ander niet goed.

En daar heb je opties. Je kan custom ROMmen of Apple kopen.
Het kan al best, maar men moet in mijn ogen niet zo bang zijn voor "privacy".
Het kan sowieso, ook als je privacybewust bent. Ik heb mijn hele huis geautomatiseerd met Home Assistant. Nog veel meer controle ook dan met die appjes en HomeKit of Google Home. Veel van die automatisering kan ik hier ook makkelijk doen, al draag ik niet continu mijn smartphone bij me dus ik heb het e.e.a. met PIR sensoren opgelost.

Alleen voor spraakherkenning zoek ik nog een optie, maar ik heb sowieso veel liever overal bedieningspaneeltjes. Ben nu bezig oude tablets om te bouwen naar mooie bedieningspaneeltjes met 12V -> 3.3V converters (de accu haal ik er uit ivm veiligheid).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 06:14]

Het grappige is dat alles wat je noemt eigenlijk helemaal niet zo smart is.

1) stofzuiger / dweilrobot die werkt als er niemand is? Hoe dan? Op tijd? Of kijkt deze naar smart-phone locaties?
2) Wasmachine aan indien geladen als energie beschikbaar is? Dat is 1 signaal met 1 conditie.
3) Verlichting aan/uit indien donker en iemand aanwezig? Dat is 1 signaal (bewegingssensor).
4) Muziek die vanzelf begint te spelen? Ook bewegingssensor.
5) Thermostaat die temperatuur aanpast aan de hand van locatie? Dit is wat ingewikkelder omdat het geen direct koppeling beteft maar juist het feit dat het relatief weinig data gebruikt is het eigenlijk niet smart.

ad 1) Dom aan het werk gaan als het tijd is is toch niet smart. Smart is zorgen dat het huis altijd schoon is als je thuiskomt. Dus eventueel alleen aan het werk waar het smerig is. Wellicht ook meerdere robots nodig om de tijd te verkorten en deze robots moeten dan onderling afstemmen wie wat doet.

ad 2) nauwelijks smart te noemen. Want stel dat de zon toch weer wordt geblokkeerd dan moet de wasmachine toch doordraaien. En wil je dat de was ook schoon is als je thuis komt dan werkt dit scenario niet. Een starttijd / uitsteltijd is alles wat nodig is.

ad 3) en 4) Zeker niet smart als je ook huisdieren zoals honden of katten hebt.

ad 5) dankzij energiebesparende maatregelen dient de temperatuur gelijk te blijven voor langere tijd en kan dat ook zonder rendementsverlies vanwege isolatie. Daarbij komt dat het lang duurt om de temperatuur te veranderen.
En langs / in de buurt van je huis rijden geeft dus fluctuaties in de temperatuur. En als je nu meerdere mensen in een huis hebt dan moeten dus al hun smart-phones worden gekoppeld. Nog meer kans op fluctuaties. In de buurt zijn en dan nog de temperatuur verhogen is vaak niet eens meer haalbaar.

Kortom: niets is smart.

Smart is pas als ik naar via de smartphone opdracht kan geven de was schoon en droog te hebben als ik thuis kom.

De muziek aanzetten via een commando is eigenlijk ook niet zo smart. Iets beter is al dat je kan kiezen welke muziek misschien. Maar is nog steeds niet zo heel smart. Smart is als je kan vragen rustige muziek op te zetten. Smart is ook in de gaten hebben dat je soms geen behoefte hebt aan muziek (i.p.v. automatisch aanzetten als je thuis bent).

Nu zijn sommige van die punten wel een gemaksverbetering maar slim kun je toch echt niet noemen. Dat is helaas nog steeds markteting die spreekt.
Ik zie het nut eigenlijk ook niet in. Als innovatie vind ik het ook erg matig. Eigenlijk is het niet meer dan een karretje met een groot scherm wat (min of meer) zelfstandig rond kan rijden. Zoiets kunnen heel veel hobbyisten ook wel in elkaar knutselen. De vormgeving die het karretje van Amazon heeft is beter dan dat van de meeste knutsel projecten, maar dat noem ik geen innovatie.
Ik denk dat ik toch liever mijn eigen karretje in elkaar knutsel, dan weet ik tenminste dat er geen spion bij mij thuis rond rijdt die aan Amazon doorgeeft wat ik wel en niet in huis heb staan, of wat wel eens vervangen mag worden. Amazon blijft natuurlijk een winkel.
Ik heb 2 Amazon Echo's in huis staan, welke samen mijn hele huis van audio kunnen voorzien. De meerwaarde om dit ding achter je aan te laten rijden, of iets naar een ander te brengen zie ik er niet van in.

De meerwaarde zie ik WEL als je iemand in huis hebt met een beperking hij/zij kan dankzij dit apparaat wel makkelijker dingen verplaatsen, mits er aan de andere kant iemand er iets in doet / uit haalt. Een complex voor lichamelijk gehandicapten zou hier zeker wel weer wat mee kunnen, maar dat is een veel te kleine doelgroep. Het is voornamelijk een hebbedingetje denk ik.
Eén op de acht Nederlanders leeft met een handicap; 2,3 miljoen mensen met een matige of ernstige fysieke beperking en 170.000 mensen met lichte of ernstige verstandelijke beperking.
bron: https://handicap.nl/blog/...derland-sterk-onderschat/

2,3 miljoen potentiële gebruikers in Nederland naast de mensen die het ding als hebbeding willen...
Er zijn doelgroepen die minder groot zijn.

Nu is 1 bron geen bron dat besef ik mezelf ook, maar om te zeggen dat het een te kleine doelgroep is daar durf ik wel voor te gaan liggen. Het SCP gaat er vanuit dat er 76.000 blinden in Nederland zijn en daar is een hele industrie omheen gebouwd kan ik je vertellen. bron:https://www.oogvereniging.nl/oogaandoeningen/oogaandoeningen-overzicht/blind-doofblind-of-slechtziend/#:~:text=Een%20visus%20van%20minder%20dan,Nederland%2076.000%20blinde%20mensen%20zijn.
Criteria blindheid
Een visus van minder dan 0.05 in het beste oog of een gezichtsveld van 10 graden of minder. Het SCP gaat ervan uit dat er in Nederland 76.000 blinde mensen zijn.

Criteria slechtziendheid
Visus minder dan 0.3 of een gezichtsveld van 30 graden of minder. Het SCP gaat er vanuit dat er in Nederland circa 222.000 slechtziende mensen zijn.
Mits iemand hier oprecht iets aan heeft dan is de prijs van dit apparaat als hulpmiddel nog zo slecht niet, er zijn apparaten die enkel de tekst vergroten die ook rond dat bedrag zitten.

Persoonlijk zie ik toch nog meer in een robot die ook iets van een arm heeft waarmee hij ook zelf b.v. de afstandbediening van tafel zou kunnen pakken en die kan aangeven aan de gebruiker. Maar wie weet wat er nog volgt.
Ik denk niet dat je mensen met beperkingen over één kam kunt scheren als doelgroep. Ik denk dat zelfs het overgrote deel hiervan alsnog af zal vallen.

Mensen die b.v. moeite hebben met kleine, lichte dingen verplaatsen (het enige wat dit ding kan verplaatsen) zullen erg waarschijnlijk ook moeite hebben met, laten we zeggen, bukken. Dan is dit ding al zinloos.

Als het ding nou een grijp/draag arm had welke dingen aan kon geven oid zou ik het potentiële nut er misschien van inzien.

Voor verstandelijk beperkten, lijkt het mij dan weer eerder iets gevaarlijks en/of te breekbaar.

Betreft blinden, die krijgen hulphonden. Deze zijn geloof ik aanzienlijk nuttiger voor ze dan iets als dit.

Ik zie je punt wel en zou het opzich wel met je eens zijn (al helemaal met zo'n arm), maar om te stellen dat de doelgroep tot wel 2.3 miljoen in NL zou kunnen zijn lijkt mij gewoon een onrealistisch beeld.
Blinden krijgen nu nog hulphonden. Maar zodra zo'n robothond die een beetje kan vervangen zullen alle die dierenrechtengroepen in actie komen tegen dat "misbruik van onschuldige dieren". Kwestie van tijd.
Natuurlijk, maar on-topic, hebben we het over dit ding en of het nuttig is voor de doelgroep "mensen met beperking". Niet (nu nog) sci-fi AI powered robothonden. Het gaat vooral om hoe zinloos dit specifieke apparaat lijkt te zijn.
Ik denk niet dat je mensen met beperkingen over één kam kunt scheren als doelgroep. Ik denk dat zelfs het overgrote deel hiervan alsnog af zal vallen.
Daar heb je gelijk in.
Betreft blinden, die krijgen hulphonden. Deze zijn geloof ik aanzienlijk nuttiger voor ze dan iets als dit.
Dat is nogal kort door de bocht, mijn vriendin is visueel beperkt en heeft vooralsnog helemaal geen recht op een hulphond. Je krijgt pas recht op een hulphond als je met een blindengeleidestok kan lopen en als de hond voldoende werk te doen heeft. Voordat je zover bent ben je echt wel een jaar of wat verder.
Het zal misschien aan mij liggen maar ik snap het nut niet van dit ding, een soort novelty-project gewoon omdat het kan misschien? :?
Ik ben erg technologie-minded, maar 1500 dollar (euro?) uitgeven aan iets wat alleen maar dingen naar een ander kan brengen in een gelijkvloers huis, ik zie het nut niet. Misschien als je Bezos zijn huis hebt dat het zinnig is, maar met mijn huis waar alles op dezelfde verdieping op werpafstand van elkaar zit, nee...
Waarom reageer je op mij? Eerste stofzuiger was waarschijnlijk ook 1500 dollar en moest je zelf aan het uiteinde zuigen (bij wijze van).
Misgetikt, zat een post te laag. Maar de stofzuiger had gelijk nut, dit niet echt. Misschien is een uitbreiding van een Roomba dan logischer (stofzuiger die ook bier brengt).
Ik denk dat er iemand wel wat in ziet en de feedback van de klanten zal ze helpen in hoeverre een huisrobot bevalt en wat er absoluut mis mee is.
de eerste rol dus
Leuk als je een grote woonkamer hebt. Nog leuker als hij ook buiten kan spelen.
Puur gezien vanuit mijn interesse voor allerlei technische snufjes vind ik zoiets wel leuk maar daar houd het dan ook wel mee op. Wat ik b.v. al onpraktisch eraan vind is dat het ding zo laag bij de grond is en je telkens toch moet bukken om iets erop te zetten of eraf te pakken. Dan nog het punt dat alles gelijkvloers moet zijn wat ook zal betekenen dat er geen drempels of iets mogen zijn. Kan je elke keer dat ding weer op weg helpen wanneer die weer eens vast hangt achter een drempel of meubels.

Verder kijk ik ook naar het milieu en vind ik dit soort dingen toch ook weer een extra belasting voor het milieu. Denk dat bij velen zo'n robot in het begin leuk is omdat het nieuw is en daarna ergens in een hoek staat om vervolgens weer weggegooid te worden. Alweer een stuk extra elektroschrot terwijl aan alle kanten juist geprobeerd word afval te gaan verminderen, tja....

Ander punt waar ik ook aan zit te denken is dat wel velen naar de sportschool rennen en we vooral maar gestimuleerd worden om te bewegen. Denk dan niet dat dit soort dingen echt bijdragen aan beweging en juist het tegendeel bewerkstelligen.
Wat een goed idee! Een Amazon robot in je huis zodat je al je persoonlijke data gratis en voor niets kan doorsluizen naar een ethisch voortreffelijk bedrijf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.