Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe Kindle Paperwhite met aanpasbare kleurtemperatuur verscheen bij Amazon

Er stonden tijdelijk details over een onaangekondigd Kindle Paperwhite-model op de Canadese en Mexicaanse Amazon-websites. Deze e-reader zou onder andere een scherm met aanpasbare kleurtemperatuur krijgen. De productpagina's zijn inmiddels offline gehaald.

De 2021-uitgave van de Kindle Paperwhite beschikt onder andere over een e-ink-scherm met een diagonaal van 6,8" en 17 leds, merkten Reddit-gebruikers en GoodEreader op. Daarmee is het display groter dan de voorgaande Paperwhite, die een 6"-display met 5 leds heeft. De nieuwe variant heeft daarnaast de mogelijkheid om de kleurtemperatuur van het scherm aan te passen. Die feature ontbrak in de meest recente Paperwhite uit 2019. De opslagcapaciteit van 8GB en de IPX8-certificering voor waterdichtheid blijven ongewijzigd.

De Amazon-websites toonden ook details over een hoger gepositioneerde Kindle Paperwhite Signature Edition. Die versie krijgt hetzelfde 6,8"-scherm als de reguliere Paperwhite 2021, maar beschikt onder andere over 32GB opslag. De Signature Edition krijgt ook lichtsensoren waarmee de schermhelderheid automatisch kan worden aangepast en Amazon spreekt daarnaast over ondersteuning voor draadloos opladen.

Op de Canadese Amazon-website werden ook prijzen van de nieuwe Paperwhite en de Signature Edition getoond. De reguliere Paperwhite kost 150 Canadese dollar en de Signature Edition kost 210 Canadese dollar, wat omgerekend respectievelijk neerkomt op 100 en 140 euro. De Europese adviesprijzen zijn nog niet bekend. Het is ook nog niet bekend wanneer Amazon de e-readers officieel uitbrengt. Het bedrijf houdt op dinsdag 28 september een besloten hardware-evenement, schrijft The Verge.

De Kindle Paperwhite (2021) en Paperwhite Signature Edition. Afbeelding via GoodEreader

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

20-09-2021 • 20:08

62 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (62)

Wijzig sortering
Ik wacht nog steeds op full color e-ink readers. Zodra er eentje komt die echt mooi kleur kan laten zien is het een instant buy voor mij.
Waar zijn de kleuren voor nodig?
Kookboeken, breipatronen.
Kan me niet voorstellen dat een e-ink display daar erg geschikt voor is. Als dat boeken met afbeeldingen zijn krijg je die waarschijnlijk in PDF formaat en e-ink displays zijn gewoon te traag om daar lekker mee te werken (in en uit zoomen, verslepen etc. werkt amper).

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 20 september 2021 22:13]

Wel eens van de Remarkable gehoord, die maken juist hun business uit PDF op eInkt.
Ja heb er zelfs een gehad. Die is niet noemenswaardig sneller dan andere e-readers. De grote aantrekkingskracht van de Remarkable is dat je erop kunt schrijven met een stylus, de PDF performance is niet veel beter dan die van een Kobo of een Kindle.
Voor breipatronen is dat juist wat je wilt. Ik wil zo nu en dan even terug kunnen kijken op de instructies en mijn breitempo is niet zo hoog dat ik erg veel moet omslaan naar een volgende pagina.
De boox serie kan dit best prima. Heb zelf een note air (10.3) inch. En het openen / lezen etc van pdfs of cbz/cbr gaat prima. Mijn grootste issue is dat ik net aan de textbubbels niet zo goed kan lezen zonder de zoom modus te gebruiken (split page in boven en onder). Een 13.3 inch versie (die er is) zou dit oplossen, maar die kost ook bijna drie keer zoveel als ik voor dit ding heb betaald.
Comics, vermoed ik. Maar of dat goed leest op een e-reader..
Dat leest voor geen meter op een e-ink display inderdaad.
Waarom leest dat voor geen meter?
Omdat je bij comics vaak moet inzoomen om goed te lezen (zeker bij een klein 6 of 6,8" inch schermpje) en een e-ink display daar veel te langzaam voor is. Dat wordt heel erg snel vervelend.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 20 september 2021 22:23]

Daar heb je een punt zo had ik er niet over na gedacht. Dan moet je eigenlijk al een comic sized scherm hebben dan.
Ja of gewoon een tablet :) . E-ink is perfect voor normale boeken maar nog lang niet klaar voor comics.
Ja ik gebruik nu mijn ipad ervoor, maar ik zou soms wel eens niet tegen een lamp willen aankijken zeg maar. Mijn hele leven bestaat inmiddels al beetje uit van s ochtends tot s avonds naar schermen kijken. Een scherm dat even geen licht geeft zou wel fijn zijn af en toe.
Snap ik heel goed, daarom heb ik destijds ook een e-reader gekocht. Hopelijk komen er snel nieuwe die beter geschikt zijn voor comics :).
Ik heb zelfs de originele gameboy en gameboy advance ervoor gekocht omdat deze schermen ook geen licht geven. Kan je toch een beetje gamen haha.
E-ink is perfect voor normale boeken maar nog lang niet klaar voor comics.
En daarom wachten sommige mensen dus totdat dat wel zo is ;).
Maar dat staat los van de aanwezigheid van kleur. Dat is er al lang namelijk. Zelfs met kleur is e-ink niet geschikt voor comics.
Daarom zijn er dus ook grotere ereaders. Wel is het scherm redelijk langzaam.
Manga werkt wel prima, zeker als je van tevoren KCC gebruikt.

Ik heb een kobo aura one, en ik lees daar vrij veel op. Het helpt natuurlijk dat je bron zwart wit is, en het formaat is ook bijna gelijk.

Sommige comics werken ook wel met Grey's ale conversion in KCC, maar dat hangt af van de gebruikte kleuren.
Die kleuren zijn erg gelimiteerd en heel erg washed out. Echt goede e-ink color schermen lijken er nog niet te zijn
Mijn grootste probleem is dat ik er een wil die wel Android draait (deels ook omdat het Amazon ecosysteem mede dankzij Whispersync zo fijn is), en die ook warm licht kan. Maar alles wat ik eraan zie voldoen heeft enkel koud licht, en de kleurtemperatuur is ook niet instelbaar. Zelfs wanneer het een zwartwitte variant heeft die wel warm licht kan.

Ja, dat licht vertekent de al niet geweldige kleuren misschien, maar laat mij als klant kiezen wanneer ik slechte kleuren wil. Als ik in bed lig zit ik niet op blauwwit licht te wachten. Voor nu blijf ik toch maar bij zwartwit, puur omdat 's nachts lezen zo belangrijk is.
Poke3 Colour werkt prima. Ik heb zelf de non-color. Heeft alle features van een Kindle maar dan met USB-C poort, wifi 5GHz, kleurtemperatuur en felheid instelbaar en... Draait gewoon Android dus je kiest zelf je ecosysteem, bijvoorbeeld door de Kindle app te installeren.
Hoe lang doe je op een batterij? Lijkt me dat die een stuk sneller leeg is dan een Kindle.
Klopt, maar ik vind 2 weken nog altijd prima. Hoef m niet op te laden op vakantie (maar dat is wel makkelijk met dezelfde lader als m'n telefoon).
Kleuren e-ink zijn er wel maar veel te flets en te traag. Zal bijna zeker nooit in de buurt komen van een iPad. Heel andere techniek, werkt met vloeibare olie.
Jammer dat er nog steeds geen paginaknoppen op zitten (of liever: Niet meer, eerdere kindles hadden dit wel). De Oasis heeft dat wel maar die is heel erg duur. Bovendien lijkt me dat metaal niet lekker in de hand liggen (glibberig net zoals een iPad).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 september 2021 21:13]

Bovendien lijkt me dat metaal niet lekker in de hand liggen (glibberig net zoals een iPad).
Het voelt juist perfect. Ik had een hoesje om mijn Paper White. Maar de Oasis gebruik ik juist zonder omdat hij zo prettig vast houdt. Dat komt door de verdikking aan de ene kant.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 20 september 2021 21:52]

Nice, een tikkie groter dan de oude 6”.
Ik was de oasis qua prijsstelling in de gaten aan het houden, maar dan zijn deze twee modellen ook zeker interessant.
Ik lees nog wel even door op mijn oude paperwhite (2013 of zo) totdat deze echt uit zijn.
Ik ben dan vooral ook benieuwd naar de processor snelheid. Ik ben begin dit jaar geswitcht van een oude Paperwhite naar Oasis en dat ding is toch wel lekker snel. 't zal niet voor iedereen een deal breaker zijn, maar ik vind het prettiger lezen.
Ik vermoed dat die snelheid iets is dat je niet mist zo lang je het niet hebt.
Maar niet meer zonder kunt wanneer je het eenmaal hebt ervaren.

Ik ga ervan uit dat die oude processors niet meer leverbaar zijn uit de jaargang die ik nog gebruik. Dus ongeacht wat het gaat worden, ga ik erop vooruit. (Aanname)
Waar zou je een snelle processor voor nodig hebben? Ik heb nog een Paperwhite uit 2015, als ik naar de volgende pagina wil hoef ik echt nergens op te wachten. Denk niet dat een snellere processor daar iets aan gaat veranderen
Ik heb hetzelfde model en de laatste tijd is hij tergend traag bij dingen als de kindle store en de algemene UI. Het laden van en wisselen tussen grote bleken gaat erg traag.

Dus ik kan mij de wens voor meer snelheid goed voorstellen.
Had de mijne ook. Die crashte zelfs af en toe als ik de store of een boek laadde. Ook bladeren ging vaak erg traag. Ik heb hem uiteindelijk maar vervangen door zijn opvolger die trouwens ook niet al te snel is.
Ik was de oasis qua prijsstelling in de gaten aan het houden, maar dan zijn deze twee modellen ook zeker interessant.
Ik heb een Oasis. Duur, dat klopt. Lekker een stukje groter dan mijn oude paper white Maar wat een verschil bij het vasthouden. Dat voelt 5 klassen beter. Hij ligt perfect in mijn hand. Geschikt voor links en rechtshandig gebruik.
Is wel even wennen die zijkant maar daarna is het briljant! Super blij met de Oasis.
Even wachten op de black Friday deals en dan je keuze maken, doet Amazon ook elk jaar aan mee met hun producten.
Nog steeds blij met mijn Kindle Voyage: handzaam formaat en prima scherm en accuduur.
En nog steeds met die button functie aan de zijkant. Niet essentieel, maar ik hou ervan. Behalve bij de oasis, niet meer gezien dat er pagina buttons gebruikt werden, helaas.
Welke e reader raden jullie aan voor uitsluitend manga's te lezen?
Persoonlijk zou ik daarvoor geen e-reader maar een tablet aanraden.
Iedere Kindle voor zwart/wit. Voor kleur altijd een iPad, dat is echt genieten en zoveel meer.
Ja dat is een beetje het ding, ik heb al zoveel devices met een back light waardoor een e reader me fijner lijkt om in bed te lezen etc. Alleen vraag ik me af hoe het zit als je een manga hebt met een tekening die twee pagina's beslaat..
Dat is het probleem niet echt, je hebt wel grotere e readers en ik de het dat ze in een "normaal" document format automatisch de pagina vulden. Had ik lig met een paar comics (die geen twee pagina's grote art bevatten).

Het grote probleem was details bedoeld voor kleur, op een zwart-wit scherm. Dit was meestal onprettig en moeilijk. Je mist nog wat in de ervaring. Sindsdien enkel nog normale boeken en die lezen heerlijk rustig aan de ogen ;)

[Reactie gewijzigd door Bastian1 op 21 september 2021 19:40]

Zou grappig zijn als ze wederom geen usb-c hebben :+
Waar heb je dat voor nodig dan? Laad over micro usb ook prima op, dat is 't enige waar je de usb voor nodig hebt.
Het is vervelend om niet overal deselfde kabels bij te kunnen gebruiken. Ik heb alles op USB-C behalve mijn ereader (Kobo)...
Same here, ereader en baardtrimmer zijn de twee items die ik graag nog USB-C zou willen hebben.
Een baardtrimmer via usb? Ik heb juist nog een baardtrimmer gekocht, een vrij nieuw model van een bekend merk ook nog, en die werkt op batterijen. Met usb heb ik er geen een gezien.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 september 2021 12:25]

Ik heb onlangs usb in mijn baardtrimmer gezet. Afgelopen vakantie is dat enorm van pas gekomen!
Als ze deze usb c geven, dan verkopen ze geen Oasis meer.
Lijkt mij dat de Oasis dan binnenkort ook een flinke upgrade gaat krijgen. misschien wel naar 8"
Denk het niet. Ik heb hier een Oasis en vooral het handzame formaat is een grote plus.
De Kindle DX heeft ook nooit een opvolger gekregen. Te weinig vraag naar.
Ik denk eigenlijk niet dat mensen 100 euro meer gaan uitgeven alleen voor een ander type USB poort :) Er moet wel meer zijn dat mensen naar dat model trekt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 september 2021 10:16]

Waarom zou dat grappig zijn?
Omdat het zo belachelijk zou zijn dat ik er alleen nog om zou kunnen lachen.
Jammer dat ze geen van allen een ergonomisch design hebben. :+
Dat design is niet veel anders dan dat van een papieren boek.
En bv de Oasis houdt aanzienlijk beter vast door de verdikking aan één kant.
Hij heeft USB-C en is compatible met Qi laders lees ik net.
https://youtu.be/ala8APwwrqg