Amazon Kindle-e-readers krijgen eind 2022 ondersteuning voor EPUB-bestanden

Eind dit jaar zal het mogelijk zijn om EPUB-bestanden op Amazon Kindle-e-readers te zetten. Dat werkt via de 'Persoonlijke documentenservice', waarmee gebruikers bestanden naar hun e-reader kunnen sturen via e-mail of een app.

Kindle-gebruikers kunnen vanaf eind 2022 zelf EPUB-bestanden op hun e-reader zetten, meldt Amazon. Dat kan met de functie om bestanden naar de e-reader te e-mailen of met een Send to Kindle-app. Volgens Good E-reader lijkt het niet om native ondersteuning voor het EPUB-formaat te gaan. Volgens de site converteert Amazon de bestanden naar het eigen KF8-formaat, dat ook bekendstaat als AZW3.

Nu moeten gebruikers hun EPUB-bestanden zelf naar een compatibel formaat converteren voordat dit op een Kindle gezet kan worden. Amazon zal die stap dus uit handen te nemen, maar het lijkt er niet op dat Amazon boeken in het EPUB-formaat zal publiceren.

Amazon faseert zijn eigen MOBI-formaat eind dit jaar uit, omdat dit 'de nieuwste Kindle-features' niet ondersteunt. Dat heeft geen effect voor bestanden die al op e-readers staan, maar het sturen van MOBI- en AZW-bestanden via Send to Kindle zal worden uitgeschakeld.

E-readers round-up
E-readers

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-05-2022 • 16:06

84

Submitter: ariekanari

Reacties (84)

Sorteer op:

Weergave:

Dit kan nu al. En de laatste paar jaren zelfs al.

Je kan een .epub renamen naar .png en dan naar je kindle adres mailen en hij wordt keurig omgezet. Als je hem als .epub noemt krijg je een melding dat dit formaat niet ondersteund wordt maar als je het erdoorheen sneakt met een andere extensie dan werkt het al jaren :') Kortom, het platform ondersteunt het gewoon maar ze wilden het niet ondersteunen, wellicht om commerciele redenen. Dit trucje werkt zeker al een jaar of 4 a 5.

Overigens heb ik geen geDRM'de epubs geprobeerd maar ik heb een hele hoop epubs in mijn bibliotheek die ik op die manier heb omgezet. Je kan ook omzetten met Calibre maar de omzetter van Amazon werkt prima dus ik gebruik die eigenlijk altijd. Ik vind Calibre geen fijn programma. Het kan wel veel maar de UI vind ik onoverzichtelijk en ik heb vaak rare dingen met omzetten zoals te grote regelspacing. Ongetwijfeld prima ergens in de instellingen op te lossen maar die vind ik dus zo onoverzichtelijk.

Wel raar dat het dan toch tot eind dit jaar moet duren om die blokkade op *.epub uit te zetten :? En worden ePubs met DRM dan ook ondersteund?

Ik heb dus het gevoel dat dit meer te maken heeft met het uitfaseren van .mobi waardoor ze nu schoorvoetend toch epub gaan ondersteunen, dan dat er echt werk nodig is om dit te implementeren en testen. Amazon heeft altijd een soort "not invented here" haat tegen epub gehad, helaas. Ik neem aan uit commerciele overwegingen, ze willen het niet te makkelijk maken buiten Amazon om boeken aan te schaffen denk ik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:30]

Dit kan nu al. En de laatste paar jaren zelfs al.
De laatste +10 jaar. Het heet Calibre. ;)
Die noemde ik ook al als optie, maar het artikel gaat over support door Amazon zelf.

Maar ik geef dus de voorkeur aan Amazon's conversie om de redenen die ik noemde.
Ik geef de voorkeur aan de Calibre methode.... Veel simpeler. 1x Calibre instellen, daarna de boeken gewoon downloaden en in Calibre zetten, eventuele DRM wordt verwijderd en met 1 druk op de knop kan je het boek omzetten naar een ander formaat indien nodig. Heb je gelijk een backup van je boeken die onafhankelijk is van de winkel waar je het boek gekocht hebt.
Zo heb ik het met mijn Kindle ook ingesteld. Ik heb het zelfs voor de Kobo van mijn vrouw nog extra ingesteld zodat waar ze is in een boek en of deze uit is, automatisch geregistreerd wordt. Dat is bij de Kindle wel anders jammer genoeg en ook niet eens makkelijker met de nieuwere Kindle's. Mijn vrouw kan zelfs via de Kobo browser een boek vanuit Calibre downloaden naar haar e-reader. Niet dat het heel snel werkt, maar het werkt wel als je Calibre instelt als server.

Mijn vrouw en ik zijn begonnen beide met de Kindle 3 (keyboard variant) een hele lange tijd geleden. Zij heeft sinds een paar maanden een Kobo Libre 2 volgens mij gekocht omdat deze ook waterdicht is en met licht.
Zelf zou ik uiteindelijk willen gaan voor de Kindle Oasis. Ik weet het niet, de huidige Kindle werkt nog steeds en ik zie ook verder geen reden om over te stappen op een ander model tot die tijd. Tuurlijk, verlichting en groter is helemaal prettig.
De huidige heeft bladerknoppen aan beide kanten, dat zie je tegenwoordig niet meer terug. Ja, je kunt hem omdraaien waardoor het beeld ook mee omdraait en je dus de knoppen aan de andere kant hebt. :+ Maar dat voelt niet hetzelfde.

Lang verhaal, maar ik heb toen al het mailen naar de Kindle nooit gebruikt en dat zal ik eigenlijk ook nooit gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Arunia op 22 juli 2024 13:30]

Precies. Dat vind ik sowieso een must have voor de enthousiaste e-reader, dan kun je vrij van Kindle naar andere ereaders springen. Bij naar de reader sturen vanuit Calibre wordt automatisch geconverteerd.
en vergeet niet om al je ebooks te backuppen met Calibre en de drm er af te halen. Amazon heeft talloze ebooks gecensureerd en haalt ze dan van je Kindle af (ze schrijven netjes het aankoopbedrag terug)
En toch verbaast het me dat de Tweakers onder jouw reactie enkel de GUI van Calibre lijken te gebruiken. Met de commandline is het namelijk gewoon simpel "ebook-convert boek.epub boek.azw3" (of .mobi als je dat om een rare reden liever gebruikt dan azw3, die ondersteuning geeft voor meer Kindle functies).

Dat is zo'n beetje even makkelijk als renamen, en dan hoef je ook nog eens niet te mailen maar kan je het bestand gewoon overgooien. Als we praten over boeken zonder DRM dan. Met DRM is het volgens mij wel makkelijker via de GUI, maar het lijkt me dat de optie met PNG's mailen dan ook niet werkt.
Hoelang moet het nog duren voordat er 1 standaard door de EU verplicht word zodat je boeken overal kan kopen los van waar je je e-reader hebt gekocht?
Dan moet die standaard ook wel voor de DRM gelden, anders zit je alsnog met onbruikbare boeken. Of liever helemaal geen DRM toestaan. De DRM voorkomt toch niet dat die boeken binnen een dag op de pirate bay verschijnen, immers.
Ik vind de DRM van die een hoop boeken bij bijvoorbeeld een bol.com hebben netjes, maar dat kan alleen als de uitgever ermee akkoord gaat: "Sociale DRM". Wat een hippe naam is voor dat er een watermerk in verstopt zit.

Oftewel je kan met je boek doen wat je wil. Op elke apparaat zetten, geen enkel probleem. Hem uitlenen aan je nicht die op je verjaardag zei dat ze die ook wel eens wilde lezen? Geen enkel probleem. Blijkt alleen dat de laatste 4 boeken die jij hebt gekocht op bol.com, ineens met jouw watermerk op Piratebay staan, ja dan komen ze bij je aankloppen.

Nog effectiever ook, want normale DRM op boeken is typisch iets om eerlijke gebruikers te pesten. Immers net als bij muziek, kan het nooit werken tegen degene die genoeg hun best doen. Je kan desnoods OCR erover halen. Als een mens het moet kunnen lezen, kan een computer een 1 op 1 kopie ervan maken. (Technisch bij een film is dat ook zo, maar een 4k Bluray kopieren met een camera voor je TV is nogal lastig met goede kwaliteit, een boek is heel veel makkelijker)
Een watermerk uit tekst halen is uitermate simpel; je schaft het boek onder drie verschillende namen aan en vergelijkt ze dan bit voor bit.

De reden dat je drie kopieën moet gebruiken en niet twee, is dat je met twee niet weet welke verschillen van welk watermerk zijn. Als je die verkeerd verwerkt kan je namelijk in je resultaat opeens twee watermerken hebben staan in plaats van één (als ze op verschillende posities in het bestand terug te vinden zijn).
Ik denk niet dat er een verdienmodel zit op illegale boeken zoals bij illegale filmen aangezien de markt enorm veel kleiner is. Dan kan je beter het gewoon 1x kopen ;)
Klopt dat het zeker niet 100% ook is. Maar het doet wat, zonder dat de normale gebruiker er last van heeft.
Drie keer een boek aanschaffen?
Leuke proof of concept, maar niet echt interessant meer voor de piraatjes denk ik.
Die gebruiken natuurlijk gewoon een gestolen creditcard inderdaad, maar aangezien dit Tweakers is duik ik graag de technische kant in.
Oh dat wist ik niet. Lijkt me een goede optie ja. Toen ik nog abonnee was van C'T was de digitale versie ook (zichtbaar) gewatermerkt met mijn naam.

Ik lees zelf eigenlijk nooit Nederlandse boeken (behalve tijdschriften) en als ik het al doe is het van amazon dus ik was dat niet tegengekomen. Ik vind dat een stuk netter en het gaat daadwerkelijk wat tegen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:30]

Ik vindt DRM soms best lastig als gewone gebruiker. Ik heb een abonnement bij Kobo. Maar als ik niet tijdig aan de wifi zit moet ik m'n boeken opnieuw downloaden.

Er is niet altijd wifi, dus dat gaat via m'n mobiel. Dat zet ik dus eigenlijk alleen aan als ik nieuwe boeken wil.
Dus lastig dat ik er aan moet denken als m'n abonnement automatisch verlengd dat ik lang op wifi moet zitten tijdens dat het abonnement van de ene naar de andere maand gaat.

Het leek juist zo makkelijk een abonnement dat automatisch verlengd, want dan kan ik direct nieuwe boeken kiezen, maar dat ik gelezen boeken en ongelezen boeken steeds opnieuw moet downloaden is irritant. En onnodig data vreten van m'n mobiel (draagbare hotspot komt van de 4G).

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 13:30]

Ach in plaats van DRM NFT gebruiken en het probleem is weg, en het is weer lekker hip :)
(natuurlijk wel een eigen blockchain per uitgever, laten we niet te compatible worden)
en dan ook liefst voor een lagere prijs dan een geprint exemplaar aangezien die hele keten er tussenuit is gehaald.
Je betaald voor een hele hoop dingen wat de fabrikant denkt dat jij er bereid bent voor te betalen, niet alleen maar een simpele som van kosten + beetje winst. Minder kosten voor een publisher is meer winst voor hun, niet een besparing voor jou.
Ik denk dat het redelijk duidelijk is dat men vaak niet bereid is het volle pond voor een digitale download te betalen. Piraterij van eBooks is dan ook wijdverspreid vanwege het verschil tussen de aanbodprijs en de vraagprijs (al gooit de industrie het meestal op smoesjes als "stelletje vrijbuiters willen nergens voor betalen").

Mij maakt het niet zoveel uit, ik lees toch bijna niks meer sinds de verplichte leeslijst op de middelbare. Boeken voor de opleiding heb ik altijd gepiraat omdat ik geen 50 euro ga bijbetalen alleen maar omdat de docent toch echt per se de allernieuwste editie met drie pagina's extra wil zien en daarmee de tweedehandsmarkt lekker ontwijkt. Helemaal als de docent het boek zelf ook nog geschreven heeft (komt daadwerkelijk voor, ik zou het bijna afpersing noemen) weiger ik te betalen. Jammer boekenindustrie, vraag en aanbod.
Het interessante is dat Engelstalige boeken goedkoper zijn. Dus de jongeren die nog lezen doen dat in het Engels. Dan heb je ook geen dure vertalers en Nederlandse uitgevers meer nodig.
Ik bedoel ik zou daar op zich geen bezwaar tegen hebben, mits de schrijver maar een hoger percentage krijgt.
Niet alleen de hele keten is er tussenuit gehaald, maar ook ontbreken bij elektronische boeken belangrijke 'functies' als door kunnen verkopen en uitlenen.

Maar ik zou zeggen dat de elektronische versies al bijna altijd behoorlijk goedkoper zijn dan de papieren versies, vaak wel met 50% verschil.
Het verbaasd mij enorm dat dit nog niet gebeurd is, gezien de enorm dominante marktpositie die Amazon heeft op gebied van e-books. En natuurlijk, binnen Nederland is er genoeg buiten Amazon te vinden, en de populairste Engelstalige e-books zal je er ook wel vinden. Maar wil je iets meer, kom je altijd op Amazon uit. Dat is één ding, maar dat je je legaal gekochte e-book niet op je e-reader kan gebruiken dankzij Amazon, dat is gewoon idioot.

Momenteel werkt mijn flow weer om beveiliging te strippen van mijn legaal gekochte e-books zodat ik die naar epub kan converteren en ik op mijn eigen e-reader kan lezen. Maar om de zoveel tijd lukt het Amazon om het weer kapot te maken (voor nu is bij mij de auto-updater kapot gemaakt van de Amazon Kindle PC applicatie zodat een versie die juiste versie van boeken binnenhaalt blijft werken. Maak je niet de auto-updater kapot, dan installeert hij een nieuwere versie, ook al staat in de instellingen automatisch updaten uitgeschakeld!). En mijn minder legaal gedownloade e-books werken gewoon altijd.
Let wel, het hele e-book/ereader genre bestaat dankzij Amazon. Als Amazon niet met hun Kindle gekomen waren hadden we nu nog in PDF zitten lezen op tablets. Dat de Nederlandse boekhandels zich tegen Amazon keerden en een niet-compatibel formaat kozen is hun fout, niet die van Amazon.
"maar dat je je legaal gekochte e-book niet op je e-reader kan gebruiken dankzij Amazon, dat is gewoon idioot. " het omgekeerde is dus waar, dat je je legaal gekochte ebook niet op een Kindle kan lezen is geheel de schuld van de Nederlandse aanbieders.
Euhm excuse me? Epub is gewoon de wereldwijde standaard die de hele wereld gebruikt. Amazon is echt zo goed als de enige uitzondering. Amazon heeft een eigen proprietary formaat, zo goed als alle andere gebruiken dus Epub, wat een volledig open formaat is. Overigens is het echt volkomen triviaal om een Nederlands bol.com ebook om te zetten naar Kindle formaat. Er is niks wat je tegenhoudt, ook voor de huidige ondersteuning. Dit in tegenstelling tot andersom.

Er is een reden dat geen van de andere e-reader fabrikanten ook Kindle's formaat gebruikt: Omdat het gesloten is (uitzondering zijn de op Android gebaseerde e-reader die vervolgens Amazon's Android app erop kunnen zetten).

Dat in het algemeen Amazon een stuk heeft gedaan om e-readers populairder te maken is niet te ontkennen. Maar tegelijk heb jij wel een extreem scheve kijk op wie het nou wie onmogelijk maakt om elkaars boeken te ondersteunen.
In Nederland is niet epub de standaard, maar Kobo. Kobo is een formaat van bol.com, de grote concurrent (in Nederland) van Amazon en dat is net zo goed proprietary.
Kobo triviaal overzettten naar kindle? Volgens mij heb je daar iets als Calibre of epubor voor nodig. Die werkt twee kanten op (gelukkig), waardoor je met deze tool alle vrijheid hebt om je boek te lezen waar je wil.
Je bedoelt Kepub? Ik heb net even gecheckt op bol.com, al mijn boeken die geen adobe DRM erop hebben, worden als .epub gedownload. Dus nee, niet het Kobo formaat is daar de standaard, maar gewoon epub!

En ja Kepub kan ook probleemloos geconverteerd nodig. Natuurlijk, heb je een tool nodig, maar dat werkt niet twee kanten op. Of nou ja, natuurlijk in theorie kan ik zo Kindle formaat naar (K)epub converteren. Behalve dat er bij Amazon altijd nog een laag DRM overheen zit die precies dat onmogelijk maakt. Die DRM kan je strippen, maar triviaal is anders (je moet beginnen met een oude versie van Kindle software downloaden zodat een voldoende oude versie van je boek wordt binnengehaald, waar de DRM van gekraakt is). En oké, een gedeelte van de boeken van bol.com zijn beveiligd met Adobe DRM. Maar dat is geen keuze van bol.com, dat is een keuze van de uitgevers. Alle andere boeken worden dus gewoon als .epub gedownload. En zelfs al was het .kepub, zolang die DRM er niet overheen zit kan je het zo omzetten.

Ik had dan ook geen enkel probleem gehad als ik een Kindle boek gewoon had kunnen converteren zonder het constante gezeik met hun DRM. Ook als ik een boek minder-legaal download maakt het formaat mij weinig uit, dat kan ik toch wel automatisch omzetten. Het is alleen gewoon makkelijker en betrouwbaarder dan het via Amazon kopen.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 22 juli 2024 13:30]

Bij die epub's met adobe DRM sloop ik die DRM er ook altijd af.
Puur omdat mijn OS het anders niet ondersteund (Linux).

+ het zijn boeken die ik gekocht heb. Ik wil ze over een paar jaar nog steeds kunnen lezen.
Waar haal je dat? Ik las al epubs voordat er ooit sprake was van een kindle.

Integendeel het is amazon die de uitgever in een halve wurgreep houd omdat ze zoveel verkopen via hun site. het is zo erg dat hoe auteurs boeken schrijven nu gericht is om succes te hebben in de amazon store.

Amazon is een complete ramp daar, mobipocket bijvoorbeeld opgekocht omdat het een concurent is en dan kapotgemaakt en alles gekopieerd naar hun eigen formaat AZW.

Epub daarentegen is een meer open formaat gebaseerd op OEB en natuurlijk niet ondersteund door amazon.
Waar haal je dat? Ik las al epubs voordat er ooit sprake was van een kindle.
De eerste Kindle stamt uit 2007, standaard format MOBI. (Die was in 5 en een half uur uitverkocht) Net als de Bookeen gen3 die ik kocht. Die had als standaard format PRC. Later kwam daar wel ePub bij, maar dan verloor je PRC

Epub kreeg de naam ePub ook in 2007 Een beetje mosterd na de maaltijd omdat mobi en prc toen eigenlijk de norm waren.
Het lijkt me niet dat je dus al epubs las voor er sprake was van een Kinde. Er was toen wel al OEB. Maar het was wildwest wat formaten betreft op dat moment.

ePub is eigenlijk door Europa doorgedrukt om de invloed van Amerika te dempen.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 22 juli 2024 13:30]

epub=OEB/OEBPS

Net zoals het eerste amazon formaat AZW was maar later eigenlijjk copy paste MOBI was en nog later terug aangepast naar AZW3 (wat aan doorontwikkeld mobi formaat is).

En ja vergeet niet dat er hier in het begin geen kindles waren, dat was louter voor de VS, echter had je wel al epub/mobi digitale boeken die je kon lezen . Leuke tijden, server opzetten omdat een iphone 1 niks ondersteunde om boeken erop te krijgen.

De markt nu is ten deel kapot gemaakt door een gigant als amazon die de verkoop spijtig genoeg domineert .
epub=OEB/OEBPS
En daar deed dus helemaal niemand wat mee. De enige twee die een echte ereader hadden waren Amazon en Bookeen.
Mobi en PRC
Pas jaren later begon er in Europa een beweging die vond dat Amazon te veel macht kreeg en gingen ze ePub pushen.
Ik ben het met je eens dat een enkele standaard beter zou zijn. Maar Europa heeft hier veel te laat gereageerd. En dan nog versnippert ook. Zoals het Franse Bookeen met PRC
Niettemin vind ik ze dan best veel succes gehad hebben met Epub. Ik wist niet dat het van Europa af kwam, maar ze hebben er best een succes van gemaakt. Amazon is de enige die het nog niet gebruikt nu.

Overigens, de reden dat ik niet met mijn portemonnee heb gestemd is deze: Amazon doet al veel langer e-readers dan de rest. Ik heb ze al sinds de (2e generatie Kindle) tijd dat ik ze op amazon.com moest bestellen en ze daadwerkelijk vanuit Amerika naar Nederland verstuurd werden. Verder lees ik vrijwel alleen Engels omdat ik aan Nederlandse literatuur een hekel heb gekregen door de verplichte leeslijst, en zelfs nadat in NL ebookbedrijven actief kwamen, had Amazon heel lang het beste Engelse aanbod.

Hierdoor heb ik gewoon een flinke bibliotheek opgebouwd op Amazon en dat houdt me een beetje vast. Bovendien vind ik hun hardware het prettigst en ook de sync van waar je gebleven bent tussen mijn meerdere ereaders en telefoons. Ik denk dat de anderen dit inmiddels ook wel hebben maar Amazon was ook heel lang de enige die dit bood.

Dus ik zit nu gewoon een beetje 'vast' bij Amazon.. Al zou ik ook niet weten wat ik verder zou willen. Zo'n kobo vind ik toch een minder fijn apparaat.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:30]

Gewoon alle Amazon boeken downloaden naar Calibre. Ik zit ook bij Amazon omdat ik hun Kindle Unlimited een te goede deal vind (regelmatig ook met 50% korting een 2 of 3 jaar abbo te scoren, waardoor al jaren vrijwel onbeperkt kan lezen binnen mijn genres voor ~5 euro per maand). Mocht ik ze ooit zat zijn, is mijn data in ieder geval niet gegijzeld.
Zou ik wel kunnen doen ja, op zijn minst als backup. Ik moet eens uitzoeken hoe dat DRM verwijderen in zijn werk gaat.

Ik maak me er over het algemeen niet zo heel druk over omdat het meeste dat ik lees ook gewoon online te vinden is met een beetje zoeken. Als ik ooit mijn account kwijtraak door een ban of wat dan ook, dan trek ik het wel elders weg, ik ga niet nog een keer betalen.

Maar zoals ik zei: Amazon heeft wel prettige ereaders en ecosysteem. Op zich vind ik er niet echt veel mis mee. Ik zie ook geen ander merk dat ik liever zou willen kopen.
De Pocketbook readers zijn heel erg open qua platform. Lang updates ook, en fysieke knoppen.
Dat de Nederlandse boekhandels zich tegen Amazon keerden en een niet-compatibel formaat kozen [...]
Bron?
Dat is toch geen rocketscience? Amazon heeft de ebook groot gemaakt (ik heb al een Kindle sinds model 2), toen er nog vrijwel geen enkel Nederlands ebook te kopen was. De Nederlandse boekenmarkt zit compleet op slot en is volledig beschermd (vaste boekenprijs!). De detailhandel zag destijds Amazon als een enorme bedreiging. Hier is enorm veel documentatie over, maar lees bijvoorbeeld dit onderzoek/scriptie:
file:///C:/Users/chris.boers/Downloads/Masterscriptie_Marloes_van_Dijk.pdf hoofdstuk 6 met de gehele geschiedenis van Het Nederlandse Boek en internet.

Overigens is in Nederland Kobo de standaard, niet epub. Kobo is van bol.com, de grote concurrent van Amazon (in Nederland dan).
Oh, die link is suf... Wist niet eens dat ik die gedownload had, was bedoeld als link naar het internet. https://scripties.uba.uva.nl/scriptie/636874
Waar in die scriptie lees jij dat de boekhandels zich tegen Amazon keerden en een niet-compatibel formaat kozen?
De meeste boekhandels, zagen we, hebben wel een website, maar doen verder niet bijster veel met de mogelijkheden van het internet. Toch is internetboekhandel Amazon niet onopgemerkt gebleven binnen de Nederlandse boekindustrie. Boekhandels merken de concurrentie en beseffen dat veel mensen die voorheen misschien wel naar de winkel kwamen tegenwoordig hun boeken op het web bestellen. Echter, Nederland is voornamelijk in de ban van Bol.com. Dit heeft volgens de bronnen alles te maken met ten eerste het feit dat Amazon zich (nog) niet echt gemoeid heeft met de Nederlandse markt en ten tweede dat Bol.com zich net als zijn grote broer volledig heeft gericht op de wil van de klant.
Daarmee kom ik bij de hoofdvraag van dit onderzoek. Nederlandse boekhandels zijn door de jaren heen continue voorzichtig gebleven ten opzichte van het internet. Het geloof in de absolute meerwaarde van het internet voor de reguliere boekhandel bleek lang laag en het geloof in de fysieke relatie van de mens met het boek bleef juist groot, ondanks de indrukwekkende cijfers van internetboekhandels als Amazon en Bol.
Ik las al tijden mobi boeken op mijn palm V, later vervangen door een palm Tungsten, voor de eerste Kindle.
De Kindle is 89 euro. Een stuk goedkoper dan de concurrentie. Rara hoe ze dat terugverdienen?
Een hele €10 goedkoper dan de Kobo Nia en een €20 goedkoper dan de Kobo Clara. Dat zijn nou geen gigantische verschillen.

Los ervan, vertel mij maar hoe ze het terugverdienen. Als je zegt: Via hun e-book winkel, waarom laten ze mij dan in hemelsnaam niet uit hun e-book winkel kopen als ik een Kobo e-reader heb? Dan hoeven ze niet een e-reader met verlies te verkopen, en ze maken wel winst van e-book verkopen. Dat zou toch win-win zijn?

(Behalve natuurlijk dat ze je willen opsluiten in hun ecosysteem).
Alsjeblieft zeg, laat die gasten niet met tech bemoeien. Je hebt als EU/ NL de "gouden" tech slag gemist. :X
Dat zou inderdaad wel deels gaan helpen. Ik was er destijds als de kippen bij. Had de eerste Kindle in de VS gehaald toen ik er toch was en dus zit mijn account op de US store. Boeken van elders moeten dus eerst ge-DeDRM-ed (is dat een woord) worden. Soms zijn boeken van Amazon nl or de goedkoper. En die moet ik omzetten. echt een vreemde situatie en hoogst irritant.
Jou suggestie zou voor mij dus gaan werken maar daar zal de VS dan helaas niet bij gaan horen vermoed ik.
Pas als Apple een ereader gaat maken...
Ik heb dan ook heel bewust voor een Inkpad 3 Pro gekozen toen ik 2 jaar terug een ereader uitzocht.
Geen profilering door een big-tech bedrijf dat er achter zit. Alle gangbare formaten worden ondersteund, met name EPUB.
Ideaal in combi met Calibre en/of Nextcloud.
En dit is dus waarom ik mijn oude Kindle heb vervangen door een Kobo ebook reader. Gewoon aansluiten via USB op je laptop/pc en drag&drop files erop slepen.
Precies, maar ik zou de "send to" vanaf mn desktop/laptop wel een zeer waardevolle aanvulling vinden. Elke keer weer via USB aansluiten is wat lastiger (edoch geen onoverkomelijke actie). Ik merk dat ik daardoor vaak mn E-reader laat liggen en vanaf mn smartphone lees omdat daar gemakkelijker boeken op te zetten zijn. Oled scherm, witte letters op zwarte ondergrond is prima te doen.
Als dat voor jou werkt is dat prima toch? Hoe vaak hang ik m'n e-reader nou aan m'n computer om er boeken op te zetten - een keer of 4-5 per jaar? Iedere keer de wifi aanzetten als ik er een paar boeken heen wil sturen is op z'n minst even veel werk (ja wifi staat standaard uit, voegt namelijk niks to als ik een boek lees). Smartphone vind ik gewoon een stuk minder prettig lezen, maar mijn ogen zijn dan ook geen 18 meer.
Voor mij staat wifi toch altijd aan om leesposities te synchroniseren.
Thuis lees ik op de Kindle, onderweg onverwachts soms eens 5 minuutjes op de Kindle iphone app...

Is dit eveneens mogelijk met Kobo's?

[Reactie gewijzigd door Albi The Dragon op 22 juli 2024 13:30]

Ja, Kobo en Pocketbook hebben beide dergelijke ondersteuning via de app.
En waarom kan dat niet met een Kindle?
Dat doe ik al jaren.
Was voor mij de reden om een Kobo reader aan te schaffen ipv een Kindle vorig jaar…

Wel goed dat er ondersteuning gaat komen voor epub, alleen jammer dat het nog even duurt.
Het ebook formaat is toch volkomen irrelevant? Je kan alles in 3 seconden omzetten naar iets anders.
Daar heb je Calibre voor.
Voor jou misschien niet, voor mij een reden om voor een Kobo te gaan.

Ik wil niets omzetten, gewoon copy/paste/lezen.
Je hoeft niets om te zetten. Dat is nu precies wat helemaal automagisch gaat met Calibre.
Je moet je boeken ergens bewaren. Calibre is daar veruit de beste plaats voor. Zelfs al zou je helemaal geen reader hebben.
Dus als jij een book in DOCX formaat zou hebben in Calibre en je hangt je Kobo er aan komt hij vanzelf als ePub op je reader. Hang ik mijn Oasis er aan dan komt hij als AZW3 op mijn reader.

Daar hoef je dus niets voor te doen.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 22 juli 2024 13:30]

Ik gebruik ook Calibre, maar om nu te zeggen dat het een geweldig duidelijk, mooi en toegankelijk programma is...
Voor mijn echtgenote ben ik de calibre-beheerder achter de schermen bevoorbeeld, is voor haar te ingewikkeld ;)
Klinkt voor tweakers niet als echt groot nieuws, want je kon toch al converteren, maar ik denk dat het voor Bol of Bruna ineens veel makkelijker wordt om hun boeken aan de gemiddelde kindle-lezer te verkopen.

Geldt helaas wel voornamelijk voor nederlandstalige epubs, want die zijn meestal met watermerk, waar de engelstalige vaak adobe DRM hebben, en dat zal amazon wel niet gaan ondersteunen op de kindle
Another change coming in late 2022 though, is that Amazon is dropping support for MOBI and AZW file formats. These are some of the older formats that used to be the main file types supported by Amazon’s Kindle eBook platform, but Amazon now uses AZW3, KF8, and KFX file formats and the company says the older MOBI and AZW formats no longer support some of the “most up to-date Kindle features” and will no longer be supported for new documents sent to your Kindle.

Any MOBI and AZW files that have already been sent to your Kindle Personal Documents account will be unaffected though, so if you’ve got a backlog of content that you’ve been meaning to read, there’s no need to re-send it.


see https://liliputing.com/20...rt-is-ending-in-2022.html


even alle boeken opnieuw door Calibre heen, klaar :-)

[Reactie gewijzigd door mfrank66 op 22 juli 2024 13:30]

Hoe gaat die omzetting van EPUB naar KF8-formaat door de Amazon Kindle e-reader om met de embedded lettertypes in EPUB?
Kun je bij die omzetting naar KF8-formaat ook het lettertype veranderen naar 'OpenDyslexic' lettertype?
Volgens mij doen Kindles niet aan embedded lettertypes. Maar op een Kindle kan je elk systeemlettertype kiezen ook als een lettertype door de uitgever geselecteerd is.

OpenDyslexic is bovendien een van de af fabriek geinstalleerde lettertypes dus dat moet gewoon werken lijkt me? Dat kan je gewoon voor elk boek kiezen dus.

Ik heb in elk geval nog nooit een boek gezien op de kindle waar ik het lettertype niet kon veranderen, met uitzondering van PDFs maar die hebben sowieso een niet aan het scherm aangepaste weergave.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:30]

Waarom is het belangrijk dat oude formaten de nieuwste features van een Amazon product niet ondersteunen? Gaan klanten spontaan verwachten dat wat ze nog niet hadden plots wel werkt? Want dan lijkt het me juist aan een fabrikant om duidelijk te maken dat er hoe dan ook met verschillende formaten verschillen zijn, niet om dus maar de mogelijkheden voor klanten nog verder te beperken dat die gekochte rechten nog beperkter kan gebruiken.
Zou er ook mee te maken kunnen hebben dat één van de manieren om je boek dat je op Amazon gekocht hebt op een niet-Amazon e-reader te lezen is, hem naar een oude Kindle reader te sturen die een versie krijgt waarvan de beveiliging gekraakt is. Die kan je dan weer naar je PC doorsturen, en vanuit daar naar je nieuwe e-reader. Ja niet ideaal, maar je moet toch iets. Dus mogelijk gooien ze hiermee die weg dicht?
Ja, zeker aangezien ze blijkbaar die epubs gaan converteren, kunnen ze toch die andere (hun eigen) formaten ook wel meenemen.
Dit kon echt al jaren, al vanaf het begin. En dan heb ik het dus over voor 2010. Je gebruikt hiervoor de 'send to kindle' methode en het document wordt gewoon direct naar je kindle gestuurd en is meteen leesbaar.
Voorheen bracht Amazon nog 10 cent in rekening voor de conversie, tenzij je zo slim was om je bij de kindle behorende email adres <naam>@kindle.com aan te passen naar <naam>@free.kindle.com, dan was het gratis.

Daarentegen, wie doet dit nog als we ook Calibre hebben?
Too little too late voor mij. Ik vind het ecosysteem van Amazon wel erg goed, vooral dankzij Whispersync waarmee je audioboeken en eboeken met elkaar kan synchroniseren. Maar de Kindle kan gewoon te weinig en heeft een te klein scherm om manga te laten zien. Zeker op mijn al wat verouderde, die ook nog een niet al te hoge resolutie had en een niet zo geweldig contrast.

Ik ben nu over op een Onyx Boox. Dan kan je nog steeds de Kindle Android app gebruiken voor het ecosysteem, maar kan je ook min of meer native (nou je, via apps) ePubs lezen, en nog veel meer. Je kan zelfs Magic Arena spelen maar dat werkt niet heel geweldig op mijn zwartwit scherm. Dan moet de kleuren eink nog iets verbeteren.
Ik gebruik een Remarkable 2. Te duur apparaat om alleen ebooks op te lezen maar ePubs kun je native lezen en het scherm is groot en scherp genoeg voor Manga. Voor mij is het echter (net als de mogelijkheden van de Onyx Book) vooral een digitaal notebook omdat het, het schrijven op papier het beste benaderd naar mijn mening. Met de laatste updates wordt het nu ook echt een volwassen product.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.