Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Amazon heeft aangekondigd dat het een nieuwe versie van de Kindle gaat uitbrengen voor de internationale markt. Met deze e-reader kan een gebruiker in de VS en in honderd andere landen draadloos content via 3g binnenhalen.

Het nieuwe model is wat uiterlijk betreft identiek aan de bestaande Kindle en heeft dus een e-ink-display met een diagonaal van 6 inch en een toetsenbord. Amazon heeft echter 3g toegevoegd en de online grootgrutter belooft dat zijn klanten daarmee in minder dan een minuut een nieuwe titel kunnen binnenhalen. Amazon heeft hiervoor met de Amerikaanse telecomaanbieder AT&T en zijn internationale roamingpartners een overeenkomst gesloten. De nieuwe Kindle beschikt echter niet over wifi.

Het 'internationale model' met 3g-functionaliteit moet 279 dollar gaan kosten. Voor de Amerikaanse markt heeft Amazon de prijs van het huidige model verlaagd van 299 dollar naar 259 dollar. Deze e-reader maakt nog gebruik van het cdma-netwerk van Verizon. De prijsverlaging wordt door analisten gezien als een logische stap, omdat het Amazons e-reader dichter bij het prijspeil brengt van Sony's nieuwe e-readers.

Internationale gebruikers kunnen kiezen uit ruim 200.000 Engelstalige e-books. Hoewel ook Nederlanders de nieuwe Kindle kunnen aanschaffen bij bijvoorbeeld een van de Europese Amazon-sites, moeten zij er rekening mee houden dat Amazon nog geen Nederlandstalige content voor zijn e-reader verkoopt. Recente titels en bestsellers hebben bij Amazon een vaste prijs van 9,99 dollar. Verder is opmerkelijk dat bij de elektrische edities van Amerikaanse kranten en tijdschriften buiten de VS geen foto's worden meegestuurd.

Kindle

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Amazon,.... dat is toch dat bedrijf wat ondertussen eigendom is geworden van het Mobipocket bestandsformaat. Hetzelfde bedrijf dat iedereen verboden heeft om Mobipocket met DRM te ondersteunen wanneer het apparaat ook andere DRM (Epub met adobe bijv.) ondersteunt. Waardoor iedereen met een Cybook of Bebook tekens van firmware moet wisselen om, of gekochte Mobipocket boeken, of gekochte Epub boeken te kunnen lezen? Het bedrijf wat dus over de rug van de klanten een formaat oorlog ontketend.

Prachtig, de Kindle ondersteunt dus ook alleen MobiPocket DRM bestanden en niet Epub. Kan je dus geen boeken van Bol.com of van andere aanbieders kopen die in ieder geval in Nederland masaal overstappen naar Epub.

ps. Ja ik weet dat DRM op ebooks te verwijderen zijn, maar dat staat los van deze discussie.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 7 oktober 2009 19:26]

" Amazon Kindle 2 supports DRM-restricted Kindle (AZW), TXT, Audible (formats 4, Audible Enhanced (AAX)), MP3, unprotected MOBI, PRC, PDF, HTML, DOC, JPEG, GIF, PNG, and BMP (through conversion) file formats. However, support for PDF is through troublesome email-conversion, which ePub support is lacking.
Bron: http://www.mydigitallife....zon-kindle-2-with-savory/

Savory is een converter voor .epub naar .mobi.
Edit: werkt alleen niet als er DRM op zit. Maar die beperking geldt voor alle ereaders.

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 7 oktober 2009 13:09]

Edit: werkt alleen niet als er DRM op zit. Maar die beperking geldt voor alle ereaders.
En hoe komt dat? Precies,... dat is dus exact waar ik het over heb. Heeft helemaal niets met technische beperkingen te maken. De Bebook bijvoorbeeld kan met verschillende firmware drm beveiligde bestanden van zowel Mobi als Epub lezen. Dat dat niet in dezelfde firmware kan is omdat dat niet mag van Amazon. Er zijn dus nu mensen die in het verleden Mobipocket boeken met drm hebben gekocht en nu bij bijvoorbeeld bol.com of studon.nl een boek willen kopen. Deze mensen kunnen dus niet gelijktijdig hun oude en hun nieuwe boeken lezen. Voor mobi moeten ze de oude firmware installeren en voor epub moeten ze dan weer terug naar de nieuwe firmware. Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben? Volledig onnodig en wat ik al schreef, "oorlog voeren" over de rug van de consument.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 7 oktober 2009 19:21]

"Waardoor iedereen met een Cybook of Bebook tekens van firmware moet wisselen om, of gekochte Mobipocket boeken, of gekochte Epub boeken te kunnen lezen? Het bedrijf wat dus over de rug van de klanten een formaat oorlog ontketend."

Het idee schijnt te zijn dat marktwerking er voor zorgt dat consumenten wat dit soort zaken betreft hun zin krijgen, maar intussen zijn e-readers niet bepaalde de enige apparaten met dit soort problemen. Maw: dat van die marktwerking is niet waar, ondanks dat het een vaak genoemd argument voor de "vrije markt" is.

Ik zie het niet zozeer als n bedrijf dat een formaat oorlog ontketent, maar dat producenten van consumentenelectronica er in het algemeen baat bij denken te hebben om hun producten (tegenwoordig een combinatie van niet alleen hardware en software, maar ook content) niet toegangelijk te maken voor concurrenten, hetgeen haaks staat op consumenten belangen.
Bedrijven willen "vendor lock-in" voor consumenten, consumenten willen dat juist niet, en het ziet er voorlopig niet naar uit dat consumenten hun zin krijgen.
Zeker, het is niet alleen Amazon die dit soort "trucs" uithaald. De enig juiste respons als consument is een concurrerend product kopen. In deze situatie zie ik Amazon wel degelijk als aanstichter van de escalatie in de "format war" aangezien zij de eis stellen dat een concurrerend formaat met DRM niet ondersteund mag worden. Die eis geld niet andersom van bijvoorbeeld Adobe, Mobipocket met DRM mag gewoon ondersteund worden op een reader die hun DRM word ondersteund.

Los van de principiele discussie lijkt me de Kindle voor de Nederlandse markt ongeschikt gezien het feit dat Epub door de nederlandse sites het meest word ondersteund. Alleen uit praktisch oogpunt is de Kindle dus al niet intressant voor de nederlandse klant door de zelf opgelegde restrictie van Amazon.
Uhh.... 3G only? Dus dan moet ik ook nog eens een 3G abo ergens gaan afsluiten? Geef mij maar WiFi dan.....

edit: Op amazon.co.uk is te lezen geen maandelijkse kosten voor 3G. Maar hoe gaan ze dat aanbieden dan? Dan moeten ze dus een afspraak maken met providers zodat er gebruik van het netwerk gemaakt kan worden. Vraag mij af of ze dat in NL al geregeld hebben.

[Reactie gewijzigd door iKremers op 7 oktober 2009 12:02]

Ik las op engadged of Gizmodo dat in de internationale versie een AT&T SIM zit waarmee de connectie wordt gemaakt.

Quote Engadget:

"This just in: the Kindle 2 is falling from $299 to $259 and they will be selling an international version with built-in AT&T SIM card for $279 on October 19."

Quote Gizmodo:

"The international version will work in "over 100 countries and territories", but Amazon doesn't specify if there are any additional charges for using it in a place other than the one where you bought it. It also looks like AT&T is the one that will be providing overseas roaming coverage for the GSM version."

Edit: Quotes.

[Reactie gewijzigd door Lukin op 7 oktober 2009 12:10]

Volgens mij is het gewoon roamen bij AT&T wat je doet, daarom betaal je hier ook 2 dollar extra per boek. Daardoor hoeven ze niet lokaal afspraken te gaan maken met telco's en zijn je boeken dus gewoon overal ter wereld even duur.

Zodra ik wat geld over heb ga ik overigens meteen zo'n apparaat aanschaffen, lees toch bijna alleen maar Engelstalige boeken dus dat is voor mij ook geen probleem. Zou alleen wel graag zien dat binnenkort het NRC of de Volkskrant een kindle versie gaan aanbieden, alleen de IHT is namelijk toch niet genoeg.
Over de Kindle is recent nog een flinke rel geweest omdat Amazone de mogelijkheid heeft om op afstand content te deleten. Ik neem aan dat dit model dat trucje ook ingebouwd zal hebben.
Ik was absoluut van plan om een ereader aan te schaffen maar nu ben ik van gedachten veranderd en ga ik eerst nog eens goed rondkijken. Het zal iig door de slechte press van recent zeer zeker geen Kindle worden.
Hopelijk zijn er nog genoeg andere merken waarbij deze walgelijke 1984 truc niet ingebakken zit.
Dan zou ik het volgende toch nog eens doorlezen: nieuws: Amazon schikt met Kindle-gebruikers in '1984'-zaak
Amazon heeft verder toegezegd nooit meer e-books bij de gebruikers te zullen wissen, behalve in een beperkt aantal gevallen: wanneer een rechter of overheidsorgaan hiertoe bevel geeft, als er malware moet worden verwijderd en als de consument er toestemming voor geeft of niet betaalt.
Lees de 'behalve' - ze reserveren nog steeds de mogelijkheid. Als een rechter of overheidsorgaan zegt dat (bijvoorbeeld) The Anarchist's Cookbook of noem eens een voorbeeld illegaal is, dan kan Amazon die nog steeds van de readers verwijderen.
Zou de Amerikaanse regering nu ook willen weten en controleren wat de internationale Kindle gebruiker leest?
Of gaat Amazon straks ook op verzoeken in van de regenringen van andere landen.
Toegezegd, leuk en aardig. Feit blijft dat het MOGELIJK is en altijd zal blijven en vooral die mogelijkheid verontrust veel mensen...
Feit blijft staan dat ze kunnen....Het blijft een beetje raar als je het vergelijkt met je eigen bibliotheek: dan zou iemand van de uitgeverij bij je langs komen om je exemplaar van bijvoorbeeld "Mein Kampf" uit je boekenkast te verwijderen.. |:(

Of nog meer WOII gerelateerde bezwaren..Een boekenverbranding zou ook niet meer nodig zijn..De overheid zal gewoon kunnen zeggen verwijder alle exemplaren van bv de Koran..best wel eng :X
Hoor zo veel wisselende reacties;
Veranderen van zoom, resulteert verspringen van regels.
Eventuele afbeeldingen worden soms vreemd / vervormd getoond.
En lezen in de zon schijnt ook lastiger te zijn dan bij een normaal boek.
Daarin tegen is er wel een (zwakke) backlight, heeft een normaal boekje weer niet
Het feit dat Amazon op afstand boeken kon verwijderen vind ik ook geen fijne gedachten
Andere kant zijn er ook weer diverse positieve berichten [...] ik weet 't nog niet zo''n digitaal boekje

//edit mijn bovengenoemde punten zijn geen persoonlijke bevindingen, dat is wat ik her en der op het web lees. Dat verspringen van regels of reflowen, wordt door meerdere als hinderlijk ervaren. Als je nu een pdf hebt, en ik zoom er op in verspringt de opbouw van de regels ook niet. Dat is bij dit device wel het geval.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 oktober 2009 12:05]

Wat een "argumenten" :?

Verspringen van regels is juist een voordeel tegenover bijvoorbeeld het pdf formaat. Wanneer je een groter lettertype gebruikt wil je immers niet gaan scrollen, de tekst moet gewoon herschikt worden, zoals bv ook op een website gebeurt.
Het grote voordeel van e-inkt is juist dat het in alle lichtomstandigheden (zelfs in volle zon) perfect leesbaar is: Even leesbaar als een gewoon boek. Dit onder andere omdat dit apparaat GEEN backlight heeft. Het is even leesbaar als letters op gewoon papier.

Voor de kindle reader ben ik echter ook niet te vinden, heb ik liever een veel meer "vrij" apparaat zoals de cybook of de readers van sony.
Papier van een boek is meestal mat een E-Book glimt (glad oppervlak) net als de meeste tijdschriften die ook moeilijker leesbaar zijn in de zon.

Ik vind e-paper een interessante ontwikkeling, maar om nu te zeggen dat ze even goed leesbaar zijn als een boek? Papier is veel witter en de letters van een boek hebben een veel hogere resolutie en zijn beter te lezen dan de letters van de huidige e-books.
Letters in een boek hebben helemaal geen resolutie maar een DPI waarde. Tekst op je computermonitor heeft meestal 96 DPI. De kindle heeft 170 DPI en is daarmee meer dan voldoende om letters haarscherp weer te geven.
Oh boy... je DPI waarde is resolutie. Het is alleen een andere manier om het uit te drukken.

En 170 dpi is niet haarscherp. Daarvoor heb je minstens 300 dpi nodig. Dan heb je het net zo scherp als papier.
Nou, kranten en andere wegwerpfolders gebruiken regelmatig 160-220 dpi, hoor :)
300 dpi is niet altijd nodig namelijk.
DPI is zeer zeker NIET gelijk aan resolutie
Als DPI gelijkstond aan resolutie waren alle HD schermen exact even groot.
Een resolutie bepaalt hoeveel pixels groot je beeldoppervlak is. Je DPI geeft aan hoeveel "dots" (let op: niet per se pixels) er in 1 inch gaan.
Het is idd nog niet perfect, maar wel een hele mooie stap in die richting!
Misschien moet je dan even zelf proberen..
Veranderen van zoom, resulteert verspringen van regels.
Dat heet reflowen. Jij wilt liever scrollen?
Eventuele afbeeldingen worden soms vreemd / vervormd getoond.
en soms niet?
En lezen in de zon schijnt ook lastiger te zijn dan bij een normaal boek.
Het is in de zon dan ook een beetje warm. Maar een normale boek verbrand, een ereader smelt. Maar gelukkig heb je nog een backup.
Daarin tegen is er wel een (zwakke) backlight, heeft een normaal boekje weer niet
backlight? op een eink-ereader OK....
wat wil je met je commentaar zeggen dan?
omg, een boek verbrand niet in de zon (ja als hij letterlijk n de zon zou zijn wel) en ik denk dat deze reader ook wel tegen 50graden moet kunnen..
De nieuwe Kindle beschikt echter niet over wifi.
Epic fail. Als er slechts 3G/UMTS/HSDPA verbindingen mogelijk zijn is er dus een sim nodig die het maakt dat het VEEL meer kost om een boek te downloaden dan via wifi/bluetooth etc...

Ik ben al een tijdje op zoek naar een e-reader maar de Kindle valt op deze manier bij voorbaat voor mij af.
Ja, er zit een SIM in. Nee, dat kost niks extra, abbo-kosten worden door Amazon gedragen (mits je in AT&T dekkings-gebied zit)
Zeker een goede ontwikkeling voor de consument, zo wordt de E-book en E-reader markt goed gestimuleerd. Alleen het ontbreken van nederlandstalige content is wat minder voor de gemiddelde consument.

Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe Bebook 2 hiermee gaat concurreren.

[Reactie gewijzigd door Lukin op 7 oktober 2009 11:48]

Met Calibre kun je allerlei e-book formaten omzetten naar andere formaten die je e-reader wel ondersteunt. Het is open source en ondersteunt zelfs DRM materiaal.
http://calibre.kovidgoyal.net/
Veel te duur: 360 EUR voor Belgi.... Amazon, kom nog eens terug als je vanuit GB verstuurt, 60 EUR import fees....

Yep, heb het juist ontdekt: 362.98 USD inclusief tax en import fees. dat maakt dus 250 EUR

[Reactie gewijzigd door t-town op 7 oktober 2009 14:15]

360 USD neem ik aan (zelfde als voor NL, 279 + 20 USD verzendkosten + 60 USB import fees). En dat is dan ong 250 EUR
Het zou best eens kunnen dat 2010 het jaar wordt waarin dit soort e-readers massaal gaan doorbreken.

Ik zie de laatste tijd steeds meer belangstelling voor dit soort apparaten in de media, ook TV-programma's zoals Kassa (of was het Radar ofzo) besteedden er pas geleden aandacht aan (en de testers waren over het algemeen positief over de e-readers).
enekant wel goed dat ze wereldwijd uitbrengen. zelf vind ik het niet fijn om van een beeldscherm af telezen dus dit word niks voor mij :p
Je leest dan ook niet van een beeldscherm maar electronisch papier.
Ik bezit zelf een Cybook Gen3 en was ik voorheen ook sceptisch, sinds ik dat ding bezit ben ik overtuigd. Het leest fantastisch ook in direct zonlicht.
Al je boeken bij je in een apparaat dat nog geen 180 gram weegt! En bijna eindeloos lezen want pas na 8000 pagina's opnieuw laden.

Jammer alleen dat hier in Nederland weer de electronische versie van een boek voor dezelfde prijs verkocht wordt.. typisch gevalletje foute Nederlandse handelsgeest.
De eerste keer dat ik zo'n ding van dichtbij zag dacht ik dat het een mock-up was met een stuk papier of plastic als scherm. Toen drukte iemand op de knop en versprong de pagina en realiseerde ik me dat e-paper wel iets anders is als een beeldscherm. :)
Heb je wel eens op een E-Ink-scherm gelezen? ;)
Of scheer je alle beeldschermen over een kam? Ik kan prima lezen op een LCD-beeldscherm. Dat kon ik niet zeggen van de hi-res interlaced CRT-monitors van 20 jaar geleden, hoewel dat ook beeldschermen zijn. Een E-Ink-scherm is nog een forse stap beter dan LCD.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 oktober 2009 13:34]

Dit is dan ook geen beeldscherm. ;)