Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Er zijn foto's opgedoken van de eerste e-reader van iRiver. Het Koreaanse bedrijf keek voor het ontwerp van de Story goed naar de Kindle 2 van webwinkel Amazon. Het leesapparaatje kan vanaf 16 september in Korea vooruitbesteld worden.

De platte, in witte kunststof uitgevoerde e-reader heeft onderaan het scherm een qwerty-toetsenbordgedeelte, en doet uiterlijk sterk denken de Kindle-e-reader van Amazon. De onderscheidende uiterlijke feature van de Story is de omslag, die bedoeld is om het scherm van de e-reader te beschermen. Deze beschermhoes wordt volgens Mobileread-forumgebruiker 'dasony' meegeleverd. The Story wordt naar verwachting op 16 september in Korea geïntroduceerd voor een prijs van ongeveer 300 dollar.

De Story zou beschikken over een 6"-scherm en ondersteuning bieden voor de bestandsformaten pdf, epub en txt, maar ook voor ppt, doc en xls. Documenten met deze Microsoft Office-formaten zouden op het apparaat kunnen worden bekeken zonder ze eerst te moeten converteren. Daarnaast zou de Story ook beschikken over een viewer voor e-comics. De accu in de e-reader moet het volgens de specificaties, die nog onofficieel en onvolledig zijn, 9000 'bladomslagen' vol kunnen houden. De Story is voorzien van een sdhc-slot, maar de interne opslagcapaciteit is nog onbekend. Op de foto's uit het Mobileread-forum is ook een standaard koptelefoonstekker ingeplugd, wat doet vermoeden dat met de Story mogelijk ook muziek of luisterboeken kunnen worden afgespeeld.

Mogelijk gaat iRiver de Story introduceren samen met Kyobo, de grootste boekwinkelketen in Korea. Het apparaat kan vanaf 16 september in Korea vooruitbesteld worden, voor een prijs die zal liggen tussen omgerekend 200 en 225 euro. Iriver zou ook in gesprek zijn met retailers in Rusland en de Verenigde Staten om de Story in de winkel te krijgen.

Al eerder was via een Australische importeur van iRiver uitgelekt dat het bedrijf aan een e-reader werkte. Ook is iRiver bezig met de ontwikkeling van een internettablet en staat de K2-pmp op stapel. Deze laatste beschikt naar verluidt over een 3,5"-touchscreen, wifi, bluetooth, een internetbrowser, een accelerometer en een digitale tv-tuner.

Iriver Story e-reader Iriver Story e-reader Iriver Story e-reader
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Hoe verhoud dit zich nou eigenlijk tot het ouderwetse boek?

Ik heb zelf geen ervaring met e-Readers, maar ben altijd bang dat ik hoofdpijn zal krijgen van die dingen door de felheid van het backlight e.d.?

Aan de andere kant, kan ik aannemen dat deze apparaten juist ontworpen zijn voor langere leesperiodes.

Wie heeft hier meer ervaring mee?
Hoe verhoud dit zich nou eigenlijk tot het ouderwetse boek?

Ik heb zelf geen ervaring met e-Readers, maar ben altijd bang dat ik hoofdpijn zal krijgen van die dingen door de felheid van het backlight e.d.?

Aan de andere kant, kan ik aannemen dat deze apparaten juist ontworpen zijn voor langere leesperiodes.

Wie heeft hier meer ervaring mee?
Ik zou zeggen kom eens kijken in het forum:
Het eBookreader-ervaringentopic

Maar de ereaders die op E-papier gebaseerd zijn hebben allen geen backlight en lezen eigenlijk exact hetzelfde als een papieren boek.
Het heeft geen backlight, het is gebaseerd op e-inkt. Dat vraagt slechts energie als het scherm van inhoud verandert. Vandaar ook dat de batterijduur in bladomslagen wordt geteld.
1) Er zit geen backlight op.
2) Het grote voordeel is dat deze displays veel en veel rustiger zijn voor de ogen met hele scherpe, mooie letterweergave.
Backlight? De truc is dat er in e-paper juist geen backlight zit.
Dat is juist het voordeel van de meeste ereaders.
De meeste readers gebruiken een versie van E-Ink of een concurrent daarvan.
Die gebruiken geen backlight maar de natuurlijke reflectie van omgevingslicht.
Daarnaast wordt het beeld alleen ververst als er iets veranderd, denk aan scrollen en nieuwe bladzijde openen.
In de tijd dat ik ermee heb gelezen, een week met een cybook, heb ik geen last van mijn ogen gehad.
Een nadeel is vaak nog wel de refreshrate van het scherm.
Backlight hebben ze niet, het werkt echt net als een bladzijde uit een boek. De letters lezen veel prettiger dan een LCD scherm door het gebruik van epaper. Bijkomend voordeel is de lettergrootte: Die is aan te passen. Een ebook heeft dus ook niet meer een vast aantal bladzijden (is nl afhankelijk van de tekst- en schermgrootte).

Nadeel van geen backlight is dat je er dus niet mee kan lezen in het donker, maar gelukkig hebben ze daar led-lampjes voor... Ander nadeel is het 'omslaan' van bladzijden, dat kan soms meer dan een seconde duren, de hele pagina wordt nl 'ververst'.
Wel een hele seconde ! Hoe lang duurt het om een pagina met de hand om te slaan ? Oh verrek ook een seconde. Geen verschil. Vind dat zo'n onzin klacht.
Als ik een pagina omflip staat toch echt de hele content van die pagina meteen voor mijn ogen en een flip duurt echt geen hele seconde. Voordeel van een boek is dat ik de pagina tijdens het lezen al bijna heb omgeslagen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 september 2009 15:53]

1) Qua afmetingen vergelijkbaar met een ruime pocket (alleen veel dunner)
2) Er is geen backlight :) Gewoon omgevingslicht of gewoon de zon op het strand :) Felle zon geen probleem.
3) Inderdaad, je kunt hier uren rustig mee lezen.

4) Twee jaar een ebook reader gehad. Ging uiteindelijk weg omdat ik er teveel van wilde (ik wilde zelf m'n studieboeken digitaliseren, nou dat is vrij kansloos ;) )
Een e-reader als deze heeft geen backlight, dat is precies het grote verschil met andere laptops, pda's en andere apparaten die een echt scherm hebben. Bij e-readers is het juist het idee om papier zo goed mogelijk na te bootsen. Ze zijn dan ook bedoeld om boeken, kranten en tijdschriften te vervangen. Bij grote boekwinkels (bijv. Donner en andere Selexyz winkels) worden ze verkocht, je zou daar eens kunnen gaan kijken.

Persoonlijk vind ik inderdaad dat dit soort lezers papier aardig benaderen. Ik zou het geen probleem vinden om er uren van te lezen. Ik wacht zelf alleen tot de prijzen en de mogelijkheden wat aantrekkelijker worden. Kleur heeft voor mij geen prio, de meeste boeken en kranten die ik lees zijn toch niet of maar heel beperkt in kleur.

[Reactie gewijzigd door timag op 3 september 2009 10:38]

Nou, halverwege 2010 maar eens kijken of er dan wel A4 full color e-readers zijn voor een acceptabel bedrag.
Het begin is hiermee gezet, vergeet niet dat het Bol.com en Sony pact flink zal bijdragen aan de populairiteit van het product e-reader.

Als i-River hiermee een prijstechnisch concurrerend product neerzet dan zou dit nog wel eens een hitje kunnen worden.

ik voorzie een mediamarkt actie.. nu e-readers 169,-.

áls ik al een e-reader zou kopen dan zeker geen full-colour, ik heb liever een groterscherm en "zwart-wit" met een lagere prijs dan full-colour.. maar dat terzijde.
in mijn ogen is dit echt een verarming van de wereld. Nu hebben mensen een boekenkast vol met boeken waarmee ze aan mensen die op bezoek komen, kunnen laten zien wat hun interesse is. Nu moet je de pc aanzetten en kan je kijken wat voor ebooks je gedownload hebt.
Dit systeem gaat traditionele boeken niet drastisch verminderen m.i. tenzij je een e-book voor 99 cent kan kopen! Maar dat zal wel niet.
Kranten of tijdschriften daarentegen wel. Die houd je ook niet in de boekenkast, na het lezen gaan ze de prullenbak in.

[Reactie gewijzigd door ? ? op 3 september 2009 11:10]

heb je een punt
Ik lees mijn boeken gewoon voor mezelf, het is voor mij geen etalage.

Toch zie ik ebooks niet als vervanger van echte boeken. Denk bijvoorbeeld maar aan de situatie dat je iets aan het uitzoeken bent. Ik heb dan op mijn bureau een aantal boeken naast elkaar opengeslagen liggen. Post-its ertussen om supersnel door die boeken te gaan. Veel boeken hebben ook afbeeldingen, nu nog een sterk minpunt van de ebooks.
Blijft over lezen onderweg. Ja, daar zitten wel voordelen. Maar voor onderweg vind ik audiobooks ook een uitkomst. Dat is ontspannender dan lezen. Helaas is het aanbod erg klein.

Ik denk dat een ebook nooit veel meer dan een aanvulling op bestaande techieken zal zijn. Dat moet je denk ik ook niet willen. Valkuil bij nieuwe technieken is vaak dat we alles met die nieuwe techniek willen doen. Je moet niet je hele bibliotheek willen vervangen voor ebooks.

[Reactie gewijzigd door ZeilDude op 3 september 2009 11:40]

Ik ben het met je eens. Het is eigenlijk hetzelfde als met het downloaden van muziek.:

- Je kast blijft leeg
- Niemand zal het ooit van je over willen kopen. Voor een oud boek of een oude cd kun je altijd nog wel een (paar) euro krijgen.
Ok, als je voor de prijs gaat zeker. Maar ook ik snap helemaal waarom Philip (en ik) er nu gewoon nog geen interesse in heeft. Velen zijn gewoon nog langzaam (en dat in 2009), hebben maar een paar grijstinten en de interfaces lijken wel uit de jaren 80 te komen. Full colour, op zijn minst een paar duizend gradaties, is wat ik wil in combinatie met de scherpe en rustige displays. Snelheid idem, ik wil er gewoon kranten op kunnen lezen met eventueel af en toe een filmpje erbij anders is de meerwaarde tov een gewone krant of boek, die wel heel snel omslaat en waar ik kleuren in kan hebben van heb ik jou daar, er niet voor mij.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 september 2009 10:33]

Iriver had in 2007 al een prototype laten zien, maar dat lijkt hier niet meer op, die had twee schermen, soort Nintendo DS op z'n kant..

Source: iriver's E-BOOk reader
Full color zal nog wel een tijd duren, tenzij je geen eInk (of soortgelijke technologie) wilt gebruiken.
Ik ben het er niet mee eens als men zegt dat e-readers de papieren boeken niet zullen vervangen.

01. Het is handiger, op reis hoef je maar 1 platte reader mee te nemen en je hebt praktisch oneindig veel leesplezier.

02. een e-reader is nu eenmaal veel minder belastend voor de natuur. Bossen blijven intact ;-)

03. de boekenprijzen zullen drastisch dalen, distributie, grondstoffen, drukkerijen worden non issues.

04. bibliotheken zullen voor een groot deel overbodig worden, je zal digitale boeken kunnen lenen/downloaden. Terugbrengen hoeft niet, maar er zal wel een tijdslimiet komen van 3 weken bijvoorbeeld. Dit doen ze nu al met mp3's in sommige belgische bibliotheken. Deze limiet komt er sowieso, anders moet je hem niet meer kopen...

05. Het bespaart enorm veel ruimte.

06. Literatuur zal intact blijven, waterschade, brand, vocht, maakt allemaal niets meer uit.
Je kan ze gemakkelijk backuppen.

07. Een boek van 600+ pagina's ligt gemakkelijker in de hand op een e-reader...

Ik kan nog een uurtje doorgaan met de voordelen ervan. Ik denk niet dat de papieren versies zullen blijven, inclusief kranten. Het zal nog eventjes duren, maar uiteindelijk zullen de mensen wel overschakelen.
.

[Reactie gewijzigd door Jan Van Akker op 3 september 2009 12:11]

01. Handig ja, maar de meeste mensen hebben geen boek omdat dat handig is, maar omdat dat nog steeds iets prettiger leest. Op reis is een ander verhaal, dan hebben de voordelen van e-readers een flinke meerwaarde, maar thuis niet echt.

02. Dat valt nog te bezien, hoe zit het met de batterijen en al die electronica als het het milieu in komt?

03. Dan houdt men de prijzen gewoon kunstmatig hoog en verdient men meer, er is geen echte reden waarom die prijzen nu plots door de vloer zullen gaan, zo prijzig zijn boeken niet en het is altijd goed als schrijvers wellicht wat meer zouden kunnen verdienen.

04. Dat zou wellicht kunnen zijn. Hoewel ik niet denk dat dat voor allemaal zal gelden, de mens zelf vind sfeer ook nog steeds heel prettig. Downloaden van boeken vind ik nu net even wat minder leuk dan mijn neus langs schappen van boeken te laten gaan. Dus ik denk eerder dat de bibliotheek zal veranderen, niet verdwijnen.

05. Granted

06. Behalve als je computer waterschade krijgt dan... of de home-servers. Boeken kan je ook gewoon vervangen.

07. Ik heb geen enkele moeite met dikke boeken, heeft ook wel wat moet ik zeggen.

Ik kan zo ook nog wat uur doorgaan. Men dacht dat e-mail ook minder papier tot gevolg had en niet is minder waar.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 september 2009 12:20]

04. Dat zou wellicht kunnen zijn. Hoewel ik niet denk dat dat voor allemaal zal gelden, de mens zelf vind sfeer ook nog steeds heel prettig. Downloaden van boeken vind ik nu net even wat minder leuk dan mijn neus langs schappen van boeken te laten gaan. Dus ik denk eerder dat de bibliotheek zal veranderen, niet verdwijnen.

Prettig of niet, nostaligie of niet, daar houdt evolutie geen rekening mee. Mensen kopen ook minder cd's in de winkelrekken, downloaden gaat veel sneller, je bespaart er benzine mee, parkeergeld. Uiteindelijk hoef je bijna je deur niet meer uit. Boeken zul je dus ook niet meer moeten reserveren in de bib!

06. Behalve als je computer waterschade krijgt dan... of de home-servers. Boeken kan je ook gewoon vervangen.

Ja inderdaad, tegen een extra kost, een backup van enkele ebooks kost niets. Oude unieke boeken worden nu gedigitaliseerd, dat is iets dat later niet meer hoeft, dus kan je die wederom gemakkelijk backuppen.


De vergelijking met emails printen gaat niet op hé, dit valt niet te vergelijken.
Je schrijft toch ook veel veel minder brieven met de hand sinds je email hebt?

[Reactie gewijzigd door Jan Van Akker op 3 september 2009 13:11]

Tegen een extra cost ja, maar ik heb daar nog nooit mensen over horen klagen, zowiezo komt waterschade en brand niet zooo vaak voor. En het parkeren van den auto is niet alleen maar bedoelt voor het kopen van een boek (vaak), daar plakt men een gezellige middag aan vast. Mensen die boeken kopen hebben dat nooit een issue gevonden.

Je laatste punt is zeker waar, maar ik doe het nog steeds en vind het nog steeds vele malen leuker om een geschreven brief te krijgen. Waarom, geen idee, maar de geschreven brief is daarmee dus niet verdwenen, drastisch vermindert dat wel.

Verder worden cd's minder verkocht, maar is het (correct me if I'm wrong) nog steeds de hoofdmoot aan verkochte muziek en dat terwijl we al de nodige jaren dit online kunnen doen. Ik hoor ook nog steeds de roep voor nieuwe vinyl-platen, want daar zit zo'n mooie hoes bij... ik kan ook die nog steeds kopen of doorstruinen in bepaalde zaken. Allemaal natuurlijk niet meer mainstream, maar jij gaf juist aan dat de hele boel zou verdwijnen en dat betwijfel ik.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 september 2009 14:02]

01 Het idee van e-inkt is dat het net zo lekker leest als een gewoon boek.
het enige is dat je het niet kan vouwen. maar je kan het gewoon mee nemen en overal gaan lezen. Ook zijn er reeds buigzame schermen waardoor het gevoel van papier nog verder wordt benaderd.
Vwb 03: het is mij niet bekend hoe dat in België is, maar in Nederland wordt gewerkt met een vastgestelde boekenprijs, waardoor concurreren op prijs verboden is.

Een belangrijk deel van de prijs van een boek wordt natuurlijk bepaald door de inhoud, en niet zozeer door de pure kostprijs van de drager.
Hoe zit het eigenlijk met 'reflowable PDF's', iemand daar ervaring mee? Zal met ingescande PDF's natuurlijk niet werken, maar hoe gaat dat met e-books in PDF formaat?

Edit: Heb inmiddels een redelijk bibliotheekje in PDF formaat en zou erg geinteresseerd zijn om die op een e-reader te lezen, van het scherm houd ik dat maar een paar pagina's vol

[Reactie gewijzigd door Kermit123 op 3 september 2009 11:38]

PDF is een erg onhandig formaat voor eBook readers omdat het gemaakt is voor een bepaald formaat scherm/papier. Het reflowen van PDF gaat op de Sony readers wel redelijk, alleen heb je soms een pagina met een paar regels die verder leeg is, waarna het boek gewoon verder gaat op de volgende pagina.

Een beter alternatief is ePub, wat de markt lijkt te gaan veroveren, deze is bruikbaar op alle formaten schermen.
Een beter alternatief is ePub, wat de markt lijkt te gaan veroveren, deze is bruikbaar op alle formaten schermen.
Dat is rtf ook. En doc. En txt. En html. En odt. En... en... en...

Die ePub is helemaal nergens voor nodig, het is gewoon weer zo'n onzin-ideetje van de marketingjongens, meer niet.
Beetje kort door de bocht. RTF en TXT zijn makkelijk te bewerken en niet te beveiligen.
Men zoekt naar een formaat dat net als PDF in principe niet aan te passen is en waarvan de layout door de maker bepaald wordt.
Beetje kort door de bocht. RTF en TXT zijn makkelijk te bewerken en niet te beveiligen.
Men zoekt naar een formaat dat net als PDF in principe niet aan te passen is en waarvan de layout door de maker bepaald wordt.
Met andere woorden: ze willen dus nog een keer het fiasco van Microsofts .LIT-formaat herhalen? Blijkbaar is het voor sommigen toch wel heel moeilijk om een simpel lesje uit het verleden te trekken. Nu ja, we hebben al jaren een LIT-converter, dus zo'n ePub-converter zal er dan vast ook wel komen. Leuk hoor, voortdurend nieuwe en nutteloze "standaardjes" uitvinden in de hoop er geld mee te verdienen.

ePub is je reinste marketing, het is geen noodzakelijkheid voor e-readers.
Interessant, iets meer concurrentie op de e-reader markt. Ik ben alleen wel benieuwd naar wat voor DRM hier nu weer op zit. E-readers lijken me ontzettend handig, maar voordat ze DRM hebben met voorwaarden waar ik het mee eens ben zal ik er geen kopen.
Het gaat de goede kant op met de E-readers. Prijzen zakken wat, nog niet ver genoeg maar dat gaat vast nog wel verder zakken.

Waar ik wel kansen zie zijn biblioteheken van de toekomst. Niks meer zoeken in een bieb maar gewoon thuis downloaden van een bibliotheek website. Of via een commercieel site en boek of tijdschrift kunnen huren. Moeten ze er natuurlijk wel een tijdslimiet aan kunnen koppelen. Krijg je bij de bieb ook geen boete meer dat je te laat ben met je boeken inleveren. :)

Maar dat zal nog wel een jaar of 10 a 15 duren vrees ik ...