Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

De Franse firma Bookeen heeft een nieuwe e-reader ontwikkeld. De Cybook Opus beschikt over een 5"-display en ondersteunt de meest gangbare beveiligde en onbeveiligde bestandsformaten voor e-books. Een touchscreen ontbreekt echter.

De 150 gram wegende Cybook Opus kan via in totaal negen toetsen bediend worden; het scherm biedt geen touchscreen-functionaliteit. Met zijn resolutie van 600x800 beeldpunten haalt de E-ink-display 200dpi. Afbeeldingen worden met maximaal vier grijstinten weergegeven, terwijl er twaalf verschillende fontgroottes gekozen kunnen worden. Door de aanwezigheid van een accelerometer past de display automatisch de weergave tussen landscape- en portrait-modus.

Bookeen heeft zijn nieuwe e-reader voorzien van een niet nader gespecificeerde 400MHz-processor en deze gecombineerd met 32MB werkgeheugen. Voor de opslag is 1GB flashgeheugen beschikbaar en deze capaciteit kan worden vergroot dankzij de microsd-kaartlezer. Naast de html-, txt- en pdf-bestandsformaten kan de e-reader ook elektronische boeken tonen die zijn opgeslagen in beveiligde of onbeveiligde epub- en pdf-bestanden.

De fabrikant beweert dat de verwisselbare li-on-accu met een capaciteit 1000mAh een uithoudingsvermogen heeft van maximaal achtduizend pagina-omslagen. De accu kan via de mini-usb-aansluiting worden opgeladen. De adviesprijs in de webshop van de fabrikant bedraagt 250 euro. Voor dat bedrag plaatst Bookeen alvast 75 'klassiekers' in het flashgeheugen van zijn e-reader.

Bookeen Cybook Opus

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

De nieuwe iRex DR800GS wordt vanavond geïntroduceerd. Helaas ziet het er naar uit dat deze alleen in Amerika gebruikt kan worden i.c.m. een 3G verbinding.

Bron: http://www.ereaders.nl/23090901_irex_dr800gs_vanavond_geintroduceerd
Alleen het formaat...

A4 is groot genoeg om het voor alles bruikbaar te maken, tot die tijd is het helaas nog niet interessant genoeg...
De iRex DR1000S doet dat heel aardig met z'n 10,2" scherm. Het idee is dat dit A4 is zonder de blanco marges. Ik heb er een en ben er erg tevreden over. Perfect voor het lezen van IT-boeken, maar ook voor pdfs van fictie.

Het A4 verhaal klopt nog niet helemaal naar mijn smaak; enerzijds zijn de marges van een A4 document in de praktijk lang niet altijd blanco en anderzijds wil je vaak ook de menubalk op het scherm zien. Toch zou ik 'm zo weer kopen; voor mij niet het wachten op een 11" exemplaar waard dus.
A4 is veel te groot om normaal te lezen. Ik moet er niet aan denken zo'n groot lomp ding te hebben. Een 6 inch reader is even groot als een normaal pocket boek. A4 is bijna 2 keer zo groot
Veel serieuze boeken worden uitgegeven in een groter formaat. Niet iedereen leest romannetjes of de Bouquet reeks.

Waarschijnlijk zullen de prijzen v.d. grote readers pas gaan dalen nadat veel mensen uitgekeken zijn op het kleine formaat (zie de ontwikkeling vd netbooks).
De meeste "serieuze boeken" zijn niet groter dan A5.
Redelijk wat "echte" serieuze komen toch uit in een afwijkend formaat (andere breedte) en dan is een grotere reader verschrikkelijk handig. Zeker als je ook aantekeningen wilt maken bij de tekst. Maar goed, dan hebben we het ook over "serieuze" boeken!

Mooi voorbeeld die in 2010 uitkomt met een groot formaat scherm en erg dun: http://www.youtube.com/watch?v=wJ44Z-g1WUU
Beetje vreemde manier om accuduur aan te duiden?
Waarom zou ik willen weten hoeveel pagina's ik kan omslaan?
Ik zou juist willen weten hoelang ik kan doen in tijdsbesef, immers, de een leest sneller door een pagina dan een ander.
En wat wordt er bedoeld met 8000 pagina omslagen? Direct achter elkaar 8000x klikken.. of 1x klikken.. en dan pagina daadwerkelijk helemaal doorlezen en vervolgens doorklikken naar de volgende pagina .. en dan DAT 8000x ? Want dat is wezenlijk wat anders natuurlijk..

Ik zou het persoonlijk prettig vinden om een dualscreen e-reader te hebben.
Kun je hem gewoon vasthouden zoals je een boek ook zou vasthouden, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur..
Het aanduiden van aantal pagina's slaat op het feit dat het ding GEEN energie gebruikt als er niet een bladzijde omgeslagen wordt. Door de e-ink technologie, wordt een afbeelding op het scherm geplaatst, en als het scherm niet veranderd, wordt er geen energie verbruikt. Dus in theorie kan de accu eruit gehaald worden en blijft je afbeelding toch op het scherm staan.

Onder het motto: Elk voordeel heb zijn nadeel, is dat hier ook het geval. Het verversen van het scherm duurt soms wel een hele seconde.

@ Hieronder, Klopt, ik was niet helemaal correct. Het scherm verbruikt niets tijdens het lezen, maar de cpu en het OS evengoed wel natuurlijk, al is dit slechts slaapstandniveau tot je een knop indrukt.

[Reactie gewijzigd door kemphaas op 23 september 2009 16:16]

Dus in theorie kan de accu eruit gehaald worden en blijft je afbeelding toch op het scherm staan.
In de praktijk ook :) Ik heb het wel eens gedaan.

Het is wel zo dat er een (laag) eigen gebruik is als je leest. De reader moet natuurlijk wel in de gaten houden wanneer je op het knopje drukt om naar de volgende blz te gaan. Ik heb een Gen 3 en die kan je een week aan laten staan voor hij leeg is. Als je hem 's nachts uit zet en ook overdag als je aan het werk bent doe je er zo 14 dagen mee

Ze geven bij eInk altijd het aantal wisselingen op omdat dat het enige is wat onafhankelijk is van de rest. Als je eens per dag een pagina wisselt doe je er echt geen 8000 dagen mee. Maar in de praktijk maakt het niet veel uit hoe zuinig ze zijn. Ze zijn zuinig genoeg. Mijn probleem is dat ik hem zo weinig moet laden dat ik het vergeet. Dat zal em bij mijn brandnieuwe Nokia 6300 telefoon niet overkomen. Daar mag je blij zijn als hij een dag meegaat :( Die laad ik dus iedere dag op

[Reactie gewijzigd door Ortep op 23 september 2009 16:14]

Het is niet vreemd, want als de pagina eenmaal is omgeslagen kost het geen batterijen meer. Sterker nog, ik kan de batterij uit m'n e-reader halen en dan blijft de tekst gewoon zichtbaar.

Hetgeen wat energie kost is het omslaan van de pagina omdat dan stroom gebruikt wordt om de pixels te veranderen. Hoe lang je er dan over doet de pagina te lezen doet er niet toe. Vandaar dat het aantal paginaomslagen gebruikt wordt om dit aan te geven.

EDIT: Ok volgens mij was ik niet de enige die deze 3 minuten op tweakers aan het typen was :P

EDIT2: Wat betreft dualscreen, dat heeft niet zo heel veel zin. Je kunt toch maar één pagina tegelijk lezen. Nu houd je de reader als een blocnote vast, wat ook nog eens een stuk stabieler is dan een boek, omdat het minder breed is, en comfortabeler, omdat je niet met de hoek in het midden in je hand zit.

[Reactie gewijzigd door piderman op 23 september 2009 16:11]

Eh, een dual screen heeft wel zeker een voordeel. Ik lees soms wel eens iets op de voorgaande pagina terug bij een pocketboek, en nu hoef ik daarvoor in 50% van de gevallen niet voor terug te bladeren (scheelt tijd).

Ook zijn er pocketboeken met een kaart o.i.d. die over 2 pagina's valt (denk aan het fantasy genre).

Een dual screen wil natuurlijk niet zeggen dat het direct ook de nadelen van een pocketboek moet overnemen (comfort). Ik lees meestal met 2 handen. En ik ken mensen die een blocnote van boven vasthouden en laten rusten op hun palm, en anderen die het aan de zijkant vast houden. Beiden lijken mij ook niet comfortable om uren te doen...
voor dat ene kaartje dual screen 8)7

een blocknote vind ik makkelijker beet houden, zeker in bed :)
Volgens mij verbruikt e-paper/e-ink geen stroom om de pagina weer te geven, alleen om het te veranderen
Is het niet zo dat deze dingen bijna geen stroom verbruiken bij het laten zien van een pagina? Alleen bij veranderingen kost het stroom.
Vandaar de uitdrukking in pagina omslagen.
een e-redear verbruikt in principe alleen energie om een scherm te verversen. Als er een pagina getoond word, kun je er in principe uren naar kijken. één pagina is dus één scherm.
Dat komt omdat het met dit soort e-ink schermen bijna of helemaal geen energie kost om een bestaand beeld vast te houden en te tonen, maar wel energie om van beeld te wisselen. Het aantal wisselingen op een acculading is dus een goede maat voor de mogelijkheden.
Het is toch wel een prachtige ontwikkeling die e-readers. De prijzen van de readers zoals deze beginnen ook zo langzamerhand de goede kant op te gaan. Daarnaast ziet deze Bookeen er best wel vlot uit.
Naast de html-, txt- en pdf-bestandsformaten kan de e-reader ook elektronische boeken tonen die zijn opgeslagen in beveiligde of onbeveiligde epub- en pdf-bestanden.
Begrijp ik nu goed dat het hele riedeltje over DRM beschermd materiaal weer opnieuw gaat beginnen? Zijn de dames en heren in de muziekindustrie er eindelijk achter dat je beter DRM loze muziek kunt aanbieden gaan ze met boeken weer helemaal opnieuw beginnen. Bespottelijk! De eerlijke betaler word gestraft terwijl de "oneerlijke" downloader er niets van merkt. Er word echt niets geleerd van het verleden. Ik ga er tenminste vanuit dat de beveiligde boeken zo beveiligd zijn dat ze niet zomaar gekopieeerd kunnen worden. Wat moet ik dan wanneer ik mijn e-reader zou willen vervangen of wanneer ik mijn computer vervang? Voor mij zou dit een rede zijn (wanneer mijn veronderstelling klopt) om niet aan een e-reader te beginnen.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 23 september 2009 18:34]

ach, dat DRM verhaal moet je niet zo zwaar aan tillen. Ik heb sinds kort zo'n nieuwe Sony e-reader, en de DRM beveiliging is erg zwak. die sloop je er zo af. Zeker omdat de e-boeken nog zo schandalig duur zijn, zal er een groot circuit aan illegale en gekraakte boeken ontstaan. Voor engelstalige boeken is die er al, voor NL helaas nog niet. Maar de e-readers krijgen nu echt de wind in de zeilen. Binnen een paar jaar lezen we allemaal digitaal, zeker zoiets als de krant bijvoorbeeld. Denk je eens in wat dat voor milieu en geldbesparing op kan leveren!
Zon e-readertje leest trouwens heerlijk. ik gebruik hem vooral in bed. Hij is alleen nog wat traag met de navigatie door de menu's, maar dat wordt met een firmware update denk ik wel beter.
Het feit dat de DRM beveiliging vrij makkelijk te omzeilen is maakt het hele idee van DRM beveiliging op boeken eigenlijk nog bespottelijker dan het al is, aangezien het beoogde doel dus volledig voorbij word gestreeft.

- Wanneer je betaald word je beperkt in je mogenlijkheden of moet je onnodig moeilijk doen met opnieuw activeren, downloaden enz.
- Iemand die kwaad wil kan blijkbaar makkelijk om de beveiliging heen, dus is deze zinloos.
- Mensen die illegaal downloaden hebben geen last van DRM.
- Er word enorm veel geld gepomt in een wapenwedloop die de industrie altijd gaat verliezen. Er zullen altijd handige jongens zijn die de beveilinging kraken.

Wanneer je als uitgever en winkelier dezelfde marge neemt (in euro's en niet in percentage's) op ebooks als op gewone boeken, maar de kosten van drukken en logistiek van de kostprijs afhaalt en daarnaast geen geld stopt in een niet werkend DRM model, dan kan je de boeken veel goedkoper aanbieden dan dat er nu gebeurd terwijl je er hetzelfde aan verdiend. Waarschijnlijk dat je er zelfs meer aan gaat verdienen met een grotere afzet.

Maar goed, net als in de muziekindusrie zal het wel een aantal jaar duren voordat men dat door heeft.

Edit: Ik zit me net te bedenken dat ik de kosten van drukken en logistiek zwaar zou kunnen overschatten en dat er op dit moment mogelijk al een hele hoge marge op gewone boeken zit. Wanneer men die hoge marge wil behouden kan de prijs van een ebook feitelijk niet erg veel lager kan zijn dan een fysiek boek. Tja, dan gaat de ontwikkeling van het ebook lezen heel pijnlijk zichtbaar maken dat wij als consument al die jaren behoorlijk zijn "afgezet". Ik kan me voorstellen dat men in boekenland zich in dat geval grote zorgen maakt.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 23 september 2009 18:55]

Niet alleen de DRM, ook het gezeur van uitgevers in de VS. Zo is het nieuwe boek van Dan Brown voor 20 euro te krijgen bij de nederlandse boekhandel in het engels, en in de VS voor 10 *dollar* in eBook. Maar die mag je niet vanuit Europa downloaden. Zo worden we weer "gedwongen" alternatieven te vinden... :(
Nu wil je iets legaal kopen,.... denken ze dat er gek op je voorhoofd staat. Natuurlijk wil je als consument niet in het ootje genomen worden en meer betalen dan een ander. In het pre-internet tijdperk kon dat allemaal. Feit is dat nu met internet de klant veel beter geinformeerd is en het heel transparant is wanneer hij of zij in de maling word genomen. Dat kunnen de heren uitgevers niet leuk vinden maar het feit is gewoon dat dit een gegeven is. Deal with it.

Er is geen enkele rede dat een Nederlander 20 euro moet betalen voor exact hetzelfde als waar een Amerikaan 10 dollar voor betaald vooral in deze situatie waarin er ook geen transportkosten en dergelijke zijn om rekening mee te houden. Kom nu niet met belastingverschillen want daar is dit verschil echt veel te groot voor. De tijd van regio protectie is voorbij en niet meer te handhaven.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 23 september 2009 19:41]

Tja, als mensen niet alles zouden downloaden wat los en vast zat was er ook geen DRM (nodig). Bij digitale auto is door de CD (en heel erge kopieerbeveiligingen) ooit de norm ontstaan dat het zonder moet maar bij digitale video (DVB, DVD, Blu-Ray) is dat helemaal niet aan de orde daar werkt DRM naar behoren en zal gewoon blijven.
Ik begrijp je redenering en dat zou ook kloppen als DRM zou werken. Echter is DRM op DVD al jaren geleden gekraakt. Volgens mij geld dat ook voor Blu-Ray en alle andere media. In ieder geval leert een kleine zoektocht op de bekende locaties dat alles zonder problemen op HD resoluties te downloaden is en daarmee is DRM compleet nutteloos en achterhaald. Opnieuw ben ik als eerlijke koper de pineut met beperkingen of in ieder geval het tot treurens toe verplicht moeten kijken naar ontploffende BREIN laptops. (Leuk he,.... legale film kijken :+ )

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 23 september 2009 20:09]

De CD was vanaf het begin af aan zonder kopieerbeveiliging en regio codering. De media bedrijven wilden dit wel maar Philips heeft dit met succes weten de kop in te drukken; men wou een systeem a compact cassette wat je overal ter wereld zonder beperking kon afspelen en b.v. regio codering stond dat in de weg.

Later, toen de media bedrijven erg groot en machtig werden kregen we dus beveiligde CD's en DVD's met regio codering en geweldige (NOT) kopieerbeveiligingen.

Het gaat me te ver om DRM goed te praten omdat 'iedereen' anders alles maar zou downloaden, het tegenovergestelde zal eerder waar zijn. Ik durf de stelling aan dat DVD's juist goedkoper zijn geworden doordat er veel gedownload word. Geen downloads, geen 'concurrentie' dus hogere prijzen. Kijk maar naar de 'belofte' die de media industrie tijdens de CD introductie heeft gedaan qua prijs en wat daar van terecht gekomen is........Precies, helemaal niets. Het liefst stoppen ze alles vol met allerlei mogelijke beperkingen en laten ze je ook graag nog extra betalen voor gebruik in de toekomst (pay-per-view ?) om maar zoveel mogelijk cash-flow te genereren. Alles om aan hun eigen zakken maar goed te vullen ten kostte van de criminalisering van hun klanten.
Als er kleurenschermen zijn voor dezelfde prijs, dan stap ik in. :)
Waarom zou je een kleurenscherm willen? Boeken zijn altijd zwart-wit. En als je tijdschriften oid wil lezen, waarbij kleur nodig is, dan is 5" veel te klein, dan moet je sowieso richting 10".
Ik mag graag amerikaanse strips lezen, en een e-reader is daar beter in dan een lcd scherm. Er zullen vast wel meer mensen zijn die ook graag strips, manga etc. willen lezen op zo'n e-reader.

kleine toevoeging @ johan hieronder; mijn reactie is bedoeld als antwoord op kemphaas, ik bedoel dus ook dat een kleuren e-reader daarom beter zou zijn. Ik hoop eigenlijk wel dat cbr/cbz ondersteund wordt op kleuren e-readers, heb geen zin om al mn iron man strips om te moeten zetten :P

[Reactie gewijzigd door TrekDude101 op 23 september 2009 16:49]

Het ding ondersteunt zo te zien geen cbz/cbr, dus dat gaat toch niet makkelijk lukken Of je moet ze allemaal naar pdf converteren (en ik ken eigenlijk alleen batchconverters de andere kant op).
Is dit een argument tegen het gebruik als strip reader? Geen ondersteuning van cbz of converter van cbz naar pdf? Een beetje zwakke reden om een kleuren versie af te raden/wijzen.
cbz en cbr zijn gewoon zip resp rar met plaatjes. Die plaatjes kan je zondermeer in een PDF zetten. Ik heb daar een tijd terug een klein Perl programma voor gemaakt: http://johnbokma.com/mexi...eg-to-pdf-using-perl.html

De PDF lezer op mijn Axim had echter problemen met de vrij grote PDF, helaas.
[off-topic]manga is zwart-wit.
Maar nu je dit zegt zou ik zeker overwegen zo een ding te kopen, en al helemaal als de prijs een beetje zakt. Ik heb zopas een ftp met een paar 100gb aan mangas gevonden :D [/offtopic]
Waarom? De kranten gaan nu ook steeds meer tabloid en in kleur. Waarom zouden tijdschriften ook niet met hun tijd meegaan?
Ik zeg niet dat kleur op zich niet handig is, maar kranten en tijdschriften zijn niet gemaakt voor een 5"scherm. Dingen met plaatjes moeten op een groter scherm, anders zijn ze niet fijn leesbaar.
Inderdaad, je zit hier ook met resolutie, een slecht gedrukt blad (weinig dpi, slecht papier) is niet leuk om naar te kijken.

boeken lees ik 99% nog in zwart wit, dus dit zal ook wel lezen.
Er zijn ook nog andere zaken dan boeken en tijdschrijften. Cursussen bijvoorbeeld. In mijn fysica cursussen staan regelmatig afbeeldingen die zonder kleur moeilijk te begrijpen zijn.

Ook voor markeren van tekst enzo is kleur handig.
8000 pagina's op een accu is leuk, maar wanneer je een setting aanpast refreshed een pagina ook. wanneer je 5 keer moet klikken voor iets geldt dat zeker ook voor 5x refresh.

zo is die 8000 pagina's een stuk minder interessant.
Zelfs al deel je het door 8, dan is het nog een hele berg. Ga maar eens naar een boekhandel en bekijk eens een boek dat 1000 pagina's heeft. Dat lees je niet in een dag hoor
1000 pagina's zal voor een fanatieke lezer te doen zijn. Maar verder wel met je eens dat of het 1000 of 8000 is, het is meer dan genoeg.
Ziet er goed uit. Je krijgt nu steeds meer keuze. En 8000 pageviews is volgens mij best wel goed.
Ik wil eerst eens 1 in handen hebben, je zult het eerst moeten ervaren of het lekker leest. Maar eens zien of ze in een winkel bruikbaar liggen .
Ga naar MediaMarkt daar liggen er een paar.
Dit zijn wel de bedragen dat het interessant begint te worden. Als ik boeken las kocht ik er eentje, en misschien toch ook wel om iets te lezen te hebben (krant oid) als ik de hond uitlaat al is e-paper dan toch iets minder handig dan echt papier als je lopend leest lijkt me. Voor 200 stap ik in - kleur is voor mij niet nodig.
Bij bol.com kun je voor €199 een sony pocket reader kopen.
5" dat is feitelijk wel heel klein. Dat is ongeveer zo groot als een A7 (pakje sigaretten).
5" is 12.5cm diagonaal of een 7 op 11 een papaerback is een 10 op 16 maar daar moet je de randen ed nog aftrekken.

Dit scherm of een paperback boek zal dus amper verschillen.
Voor dat bedrag installeert Bookeen alvast 75 'klassiekers' in het flashgeheugen van zijn e-reader.
Ik weet wel dat het hier slechts om een onhandige formulering gaat, maar ondanks dat ebooks onder het hoge btwtarief vallen (dwz, ondanks dat het door de overheid op het moment wordt geclassificeerd als software) is een ebook geen software, en kun je het - net zomin als jpegs - 'installeren' op een leesapparaat. Godzijdank overweegt men reeds om iets te doen om het btwtarief naar 6% te verlagen, maar ik had niet verwacht deze onhandige formulering hier op t.net te vinden. :/
Het is inderdaad absurd dat op ebooks 19% btw zit, terwijl op de papieren-variant maar 6% btw zit - dat terwijl ebooks waarscijnlijk ook nog eens beter voor het regenwoud zijn, maar toch betaal je meer belasting.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 23 september 2009 22:09]