Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties

Met zijn op het IDF aangekondigde Atom Developer Program wil Intel de ontwikkeling van applicaties voor apparaten met een Atom-processor stimuleren. Ook gaf de chipfabrikant een demonstratie van zijn opensource-OS Moblin 2.1.

Intel poogt met het Atom Developer Program ontwikkelaars te prikkelen om applicaties te bouwen of aan te passen aan de beperkingen van de hardware waarin een Atom-processor is te vinden, zoals een groot deel van de netbooks die momenteel op de markt zijn. Daarvoor krijgen deelnemers aan het programma de beschikking over een sdk.

Intel wil ook op korte termijn ook een AppStore-sdk uitbrengen. Daarmee moeten deelnemers hun eigen virtuele softwarewinkels kunnen bouwen. Ontwikkelaars kunnen zelf de prijs bepalen van een softwareproduct, maar Intel wil minimaal 30 procent van het bedrag van elke verkochte applicatie zien. In ruil daarvoor belooft de chipfabrikant ondersteuning voor zijn framework. Bovendien kunnen leden zelf nieuwe onderdelen voor de AppStore-sdk aanbieden via de Developer Store. Intel zal in eerste instantie Windows en zijn op Linux gebaseerde OS Moblin gaan ondersteunen. In de toekomst moeten daar Java en Adobe Air aan worden toegevoegd.

Op de IDF gaf Intel woensdag alvast een demonstratie van Moblin 2.1. Het opensource-OS, gericht op netbooks en mid's, zou geoptimaliseerd zijn voor multitasking op het Atom-platform. De videopresentatie toonde een verbeterde grafische interface, waarbij de fabrikant veel aandacht besteed lijkt te hebben voor widgets en sociale netwerkfunctionaliteit. De opstarttijd van de uitgeklede Linux-versie is verrassend kort. Intel gaf aan dat er nog het nodige gesleuteld moet worden aan zijn OS, waaronder aan de browser, die gebruikmaakt van de Gecko-engine.

Naar verwachting zal Moblin 2.1 volgend jaar beschikbaar komen zodra Intel zijn Moorestown-platform gaat aanbieden. In de geplande Lincroft-chip zal een op 45nm gebakken Atom-processor gecombineerd worden met een gpu, een geheugencontroller en een eenheid voor het encoderen en decoderen van video. In 2011 moet Moorestown worden afgelost door het nog zuiniger Medfield-platform, waarbij de chip op het 32nm-procedé wordt gebakken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Komt op mij toch vreemd over, applicaties ontwikkelen specifiek voor een bepaalde X86 processor. Beetje omgekeerde wereld m.i., gezien alles sowieso op de X86 architectuur draait, en de vraag is of het juist wel of niet op andere architecturen draait.
Verder zie ik ook niet in waarom je als ontwikkelaar voor de Atom zou kiezen, gezien er in dat segment ook Nano processoren bevinden, of Celeron processoren (oud en nieuw), wellicht ook ander ULV spul. Voor zover het echt nuttig is je te richten op dat segment (dat niet heel specifiek is) lijkt het me een nadeel om het kader nog verder te verkleinen naar 1 processor (serie).
Een ander OS is ingrjipender, daarvoor is een app store met apps in Flash en andere generieke technieken wel weer handig natuurlijk.
Lijkt me simpel toch: de Atom zit in heel veel van de apparaten waar Intel zich met Moblin op richt, en wijkt kwa architectuur op veel punten af van andere x86 CPU's. Zo is het bijvoorbeeld een in-order architectuur en hebben niet alle Atoms standaard speedstep, en zo zullen er nog wel meer belangrijke verschillen zijn. Logisch dus dat je de software specifiek voor het doel platform wilt optimaliseren. Dat Intel niet gaat promoten om hun software beter op chips van de concurrentie te laten werken lijkt me logisch.
Ik zie niet in wat voor applicaties daar baat bij hebben. Je hebt de huis, tuin en keuken applicatie met wat schermpjes of wat dan ook, ik noem een browser of een chatprogramma, wellicht e-mail client. Applicaties in die trant, of van die orde in belasting van het systeem vragen niet al te veel van het systeem, daarvoor ga je niet optimaliseren, dat loont zich niet. Zwaardere applicaties, zoals de nieuwste first person shooter (of beeldbewerking bijvoorbeeld) zijn of simpelweg veel te zwaar voor dit platform, of zijn zo opgezet dat ze zeer goed schaalbaar zijn. Wanneer ze schaalbaar zijn ga je ook niet optimaliseren, want dan breek je met het generieke idee van schaalbaar zijn. Ik snap het dus niet erg.

Je hebt wel gelijk in de zin van optimalisatie, het komt wel voor, is aan de Iphone te zien. Is niet het volledige marktaandeel maar er wordt wel veel daarop gericht. Allemaal logisch, want met een Iphone kun je veel extra dingen doen, dus optimalisaties die echt lonen en het uniek maken. Bij de Atom zie ik dat niet.

De app store met platform onafhankelijke technieken (zoals flash) zie ik wel zitten, vooral omdat het dan OS onafhankelijk wordt.
Waaom de Gecko-engine als Webkit al heeft bewezen erg snel te zijn op bijvoorbeeld mobiele apparaten? Maar goed. Ik ben erg benieuwd en ook of andere distributies de versnelde sreadahead zullen overnemen.

[Reactie gewijzigd door Erhnam op 23 september 2009 16:27]

Omdat Gecko iets beter werkt met IE-only sites bijvoorbeeld? Daarnaast heeft Webkit niet zo'n groot voordeel t.o.v. Gecko dat je Gecko direct kan wegzetten. Het had altijd wat last van veiligheidsproblemen bijvoorbeeld.
Heeft te maken met de mensen die aan Moblin werken... Ze hebben gekozen voor bepaalde technologie, niet echt op basis van technische gronden maar meer ideeel. Zo kozen ze voor GTK over Qt, en inderdaad Gecko over WebKit. Ook hebben ze hun eigen wireless tool gebouwd ipv gebruik te maken van wat er al was. Zelfs op driver vlak worden ze hier en daar beschuldigd van NIH en technisch niet altijd de handigeste besluiten...

Natuurlijk is dat allemaal wel een beetje te verwachten, een groot team wat onder flinke druk iets moet opleveren heeft geen tijd uitgebreid uit te gaan onderzoeken en met de community te gaan discussieren over wat de beste oplossing is.

Maar op langere termijn gaat dat veel meer geld kosten - al het werk aan Gecko kun je weggooien als je besluit voor WebKit te gaan, idem met GTK/Qt, wireless etc etc. dus verstandig is het niet.
Nou vormen de wireless-tools al langer een probleem, waardoor er al verschillende (varianten) gemaakt zijn door verschillende partijen, dus misschien hadden ze wat dat betreft wel gelijk.
Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Er is een nieuwe markt, met kansen voor iedereen... MS moet voor het eerst concurreren op basis van kwaliteit, ipv een goede businessdeal die hen altijd gedragen heeft. iPhone, Android, WebOS.

Ik ben trouwens niet onder de indruk van het grafische jasje.
Ik ben trouwens niet onder de indruk van het grafische jasje.
Ik vind het persoonlijk juist erg mooi, lekker strak en simpel. Ik hou echt helemaal niet van al die tierelantijnen en grafische opsmuk in interfaces van mobiele apparaten, het leid alleen maar af, kost schermruimte, loopt trager of werkt de bruikbaarheid tegen.
MS moet voor het eerst concurreren op basis van kwaliteit, ipv een goede businessdeal die hen altijd gedragen heeft.
Dat moesten ze met Windows Mobile en Xbox ook al hoor. Allebei markten waar MS het tegen grote bestaande spelers moest opnemen en niet tot nauwelijks voordeel had van hun sterke positie op de desktop. Microsoft had forse tegenwerking in het begin en kreeg Windows Mobile niet op de telefoons van de grote merken (Ericsson, Nokia, Sony, Motorola, Samsung, LG, Siemens, Palm), en moest noodgedwongen met toen nog onbekende/nieuwe telefoonbouwers (Toshiba, HTC) in zee.
Wat ik teveel vind is die 30%
kijk dat Apple / google / MS 30% vraagt voor dingen die zij hosten vind ik nog te doen.
ze leveren er ook service voor.
Maar intel wil ook 30% voor zij die hun eigen store beheren, dat vind ik dan toch weer iets teveel om enkel de SDK te hebben geleverd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True