Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

De Nederlandse ontwikkelaar Chainfire heeft versie 1.2 uitgebracht van GfxBoost. Het kleine tooltje moet zorgen voor vloeiender 2d-graphics op recente HTC-smartphones. Oudere modellen zouden daar het meest van profiteren.

GfxBoost kwam afgelopen voorjaar voor het eerst uit, maar is nu aanbeland bij versie 1.2. De software activeert QTV, een videodecoder van Qualcomm, op smartphones met Windows Mobile. Door de activatie van die decoder, werken vooral zwaardere applicaties vloeiender, al geven benchmarks aan dat het toestel minder presteert.

Volgens een aan de applicatie gewijd topic op XDA Developers draaien applicaties als TouchFlo3D en SPB Mobile Shell 3 beter door GfxBoost. Ook Opera Mobile 9.5 en CorePlayer profiteren van de gewijzigde afhandeling van graphics. De software werkt op alle smartphones met Windows Mobile en een chipset uit de Qualcomm MSM7000-serie, waaronder de HTC Tytn2, Touch Cruise, Diamond, Touch HD en Sony Ericsson Xperia X1. Het effect van GfxBoost zou overigens een stuk minder zijn bij de Diamond2 en Pro2 en verschillen per gebruikte rom.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

<offtopic> diamond langzaam??</offtopic>

edit: Ik _denk_ (dit is hoe ik het in mijn hoofd had zitten, maar geen idee of het ook maar een beetje klopt:/edit

QTV is de hardware matige 'blitter' op het MSM72xx platform.

Het was ontdekt dat (voornamelijk op de Tytn2) het 'tekenen van plaatjes' op het scherm stukken soepeler ging als er een filmpje was aangezet. Dus zet een filmpje aan in de builtin-player, laat 'm doordraaien of op pauze staan en ga andere dingen doen met je telefoon.

Tadaa, gfx gingen soepeler. Het bleek dat de movie player dus bepaalde hardware-acceleration op 2d-blitting activeerde. Dit programma'tje cloont dat.

Dus programma's die veel plaatjes en kant-en-klare gfx inlezen en dat op het scherm wil toveren krijgen hier profijt van. De standaard Windows APIs voor het inlezen van bitmaps en vervolgens blitten ervan hebben blijkbaar hardware support.

Programma's die voornamelijk veel 'renderen' (vector graphics, lijntjes en zo zoals TomTom) hebben er wat minder profijt van.

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 23 september 2009 17:47]

Hmm klinkt wel plausibel, maar wat heeft het voor invloed op de accuduur?
Hoe kunnen applicaties vloeiender presteren , terwijl de benchmarks aangeven dat het toestel minder presteert?
Staat gewoon op de site:
If you will benchmark it the result will be lower FPS. However, it will actually appear faster. This is because normally, not all frames are actually drawn on-screen, and the timing of the drawing can be so it appears nothing is being actually drawn at all. This does not happen when using GfxBoost - more is actually drawn to the screen, and smoother. So, from the application's point of view, it can do less per second, but from what you actually see on-screen, more happens! If you don't understand what I mean, just take it from me: it definitely looks better.

[Reactie gewijzigd door Neus op 23 september 2009 16:28]

Dus als ik je goed begrijp zet je als het ware de V-Sync aan? Gevolg is dat je nog maar 60fps kan halen, precies wat er wordt weergegeven op het scherm.
Ik denk eerder dat je kunt stellen dat de benchmarks niet kloppen doordat de tekenopdrachten niet worden uitgevoerd.
of dat benchmark tools alleen op software niveau kunnen meten, terwijl er op hardware niveau intern meer gebeurt.
Ondanks dat het toestel minder presteert met de software erop kan het toch een verschil betekenen in het renderen van mappen (en vooral hd-mappen). De vraag is hoe goed de qualcomm chipset presteert door deze software met intensieve grafische applicaties en of hiermee een meerwaarde bereikt kan worden die de extra software rechtvaardigt.
Hmm nu is natuurlijk de vraag of TomTom hier ook beter mee presteert (eventueel in 2D mode) aangezien daar erg veel klachten over waren.
iGo in ieder geval wel:
Some good effects
Manila2D is faster/smoother [Chainfire]
PointUI is smoother [Chainfire]
CorePlayer playback in DirectDraw mode is smoother [Chainfire] *depends on version and settings*
Titanium seems to be faster [Mikulec]
Diamond Hologram seems to be much faster [aussiebum]
Opera 9.5 seems to be much faster [undac]
SPB Mobile Shell 3.0 seems to be smoother [TITAN-23]
iGo 8 feels the love [draxredd]
morphgear feels the love [draxredd]
FinalBurn feels the love [FlorentG]
TouchFlo 3D feels the love [babijoee]
XTRAKT feels the love [babijoee]
Nee, aangezien GFXboost gebruik maakt van Qtv, welke niet door TomTom wordt aangesproken.

Wat wel een grappig detail is, is dat het minder goed zou werken op de Diamond 2 en Touch Pro 2. De logica daar achter is dat HTC ook eindelijk wakker is geworden en waarschijnlijk een gedeelte Qtv support heeft toegevoegd aan de stock drivers.

Dankzij GFXboost gecombineerd met de driverpack werkt manila super op mijn Touch HD.
...
-snip-
En dat ga ik eens uitproberen op mijn Cruise en Diamond Touch. Beide met alternatieve rom's :)
-snip-

Niet goed gelezen :o

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 24 september 2009 21:22]

Correct me if im wrong, maar ik denk dat dit de manier is:
Normale applicaties laten bijvoorbeeld 5 frames per seconde zien terwijl er 8 worden gemaakt. met deze applicatie worden al die 8 frames op het scherm getoverd en ziet het er dus vloeiender uit. voor de applicaties lijkt het dan alsof ze minder per seconde kunnen doen, omdat er meer frames op het scherm worden gezet. Daardoor lijken de prestaties minder, al ziet het er wel vloeiender uit. Echt duidelijker als dit kan ik het niet uitleggen.
mwha, meer iets van applicaties doen 15 frames per seconde, maar het scherm kan dr 12 laten zien, waardoor een aantal frames dr precies naast valt, en je uiteinlijke framerate dr uit ziet als 8 fps. door de software word de aplicatie begrensd op 12 frames, dus vanuit de applicatie lijkt de prestatie minder te worden, maar aangezien je nu je scherm beter benut, werkt het vloeiender.

(getallen zijn verzonnen)

diezelfde instelling/software is dr ook voor de pc, dan worden je games ook beperkt op de refreshrate van je monitor, en heb je ook minder last van rare glitches zoals tearing (dat hetgeen dat op het scherm getekend word halverwege het tekenen veranderd, zodat dr n 'scheur' ontstaat in die frame op het beeld.
Ik merk geen verschil met mijn Touch Pro met de Energyrom van 20-09-09

Misschien omdat de custom rom's sowieso al performance drivers bevatten.

Vriend van me met de Diamond merkt wel duidelijk verschil in TouchFlo3D
Energy's roms bevatten GfxBoost al een tijdje. De changelog laat ook zien dat er weinig inhoudelijk is veranderd sinds versie 1.1 (mei):

1.2 - 22.09.2009
- Some changes to fix issue of GfxBoost not showing up in control panel for some users
- Slight adjustment to loader code, hopefully works for more peoples now (always a guess, if not you can always use 0.7)

Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de meeste custom roms GfxBoost preinstalled hebben.
nee hoor.. Valt wel mee.

Het truukje wat GFXBoost doet zit ook in andere drivers namelijk, vooral drivers die de OpenGL ES set implementeren. En die zitten meestal wel in de laatste custom roms.

Is ook een speciaal Topic in het development & hacking gedeelte van XDA over de ontwikkeling en boosten van 3d gfx op MSM72xx platform.

TouchFlo doet tegenwoordig met de nieuwere D3d en OpenGLES drivers het truukje zelf (waardoor de latere WinMo + TouchFlo builds van zichzelf al zo heerlijk soepel aanvoelen). Moet eerlijk zeggen, geen idee of dit Touchflo is die het 'activeert' of gewoon de nieuwere driver set. Ik heb het nooit in mijn eigen ROMs gegooid, en ik ken een hoop andere cooks die GFXBoost liever aan de gebruiker zelf overlaten.

NRG van de EnergyRoms zegt ook gewoon dat hij zn Roms bouwt hoe hij _zelf_ de ROM wil gebruiken op zn device(s). Dus met alle software en tweaks die _hij_ wil, en GFXBoost zit daar toevallig bij :).

Feit is, laatste officiele HTC roms voor Diamond2 bijvoorbeeld zijn net zo soepel als TouchFlo op een Diamond1 met GFXBoost of andere drivers of andere truuks. In andere woorden, HTC leert wel... alleen langzaam :).
De download link is op het XDA dev. forum te vinden.
Je moet wel een account hebben bij XDA om deze te kunnen gebruiken, nu wil ik de applicatie best ergens neer zetten, maar ik mag het programma niet verder distribueren :-)

Overigens merk ik zelf weinig verschil, zal vanavond eens kijken wat TomTom doet..
Als ik me goed herinner, wilde HTC die functie op de Qualcomm processor niet activeren in verband met de patentkosten. Of zoiets. Er loopt op internet een soort handtekeningenactie tegen HTC waar al tienduizenden gebruikers zich bij hebben aangesloten. Doel is een rechtszaak te beginnen om die functie in de telefoons toch te activeren. Ik weet niet wat de laatste stand van zaken is.

Ben wel benieuwd of Qualcomm nu achter Chainfire aan gaat. Want nu schendt niet HTC maar Chainfire dat patent op het gebruik van de grafische functie in die processor. Tenminste, zo zal Qualcomm het zien, denk ik. Dus snel downloaden die hap als je zo'n apparaat hebt (ik heb zelf al een jaar geen TYTNII meer, hoera)

Ik heb er destijds nog met HTC over gemaild en er werd me verteld dat de TYTN II niet was bedoeld als telefoon met grote grafische kunsten. Het was een zakentelefoon en daar moesten de klanten het maar mee doen. Zeer onbevredigend vind ik, bij een topmodel (wat de TYTNII toen was).

[Reactie gewijzigd door belumcukur op 24 september 2009 11:19]

dat hele gedoe ging voornamelijk om een goede OpenGL ES en / of D3D implementatie.

en / of (met nadruk op de of)

de hardwarematige decodering van film-content (mpeg4-asp / mpeg4-avc).

het heeft in ieder geval niets te maken met wat GFXBoost doet :).

En zoals je al kan lezen in de reacties hier, de resultaten lopen zo gigantisch uit een met de programma's, soms worden beter, anderen weer slechter. Dus gaat een bedrijf als HTC natuurlijk op de veilige toer.
Heb 'm net op m'n Xperia X1 gezet en ik merk nauwelijks tot geen verbeteringen... Xtract vertoont zelfs af en toe een 'scheur'.
er staat toch ook dat het voor HTC devices is?
De SE X1 is gebouwd door HTC.

En dan een quote uit het XDA topic:

Devices reported this works with

* HTC Touch Cruise / Polaris
* HTC TyTN II / Kaiser
* HTC Touch Diamond / Victor
* HTC Touch Pro / Raphael / Fuze
* HTC Touch HD / Blackstone
* Sony Ericsson Xperia X1 / Venus


Dus met je X1 moet het ook werken! (Niet gezegd dat er een merkbaar verschil is, dit is per user verschillend.)
Afhankelijk van de ROM en de geļnstalleerde programma's.
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat werken met mijn X1 (En dan in combinatie met TomTom). Als het de prestaties verbetert is het erg interessant.

Maar ik gebruik SPB wel, dus misschien eens proberen of het een positief effect heeft. Zodra ik het getest heb met mijn X1 zal ik het laten weten hier.

[Reactie gewijzigd door JamesB009 op 23 september 2009 16:35]

Is er iemand die wel effect merkt? Ik heb hm op mn Diamond staan en zie toch weinig verandering...

Overigens vraag ik mij ook een beetje af hoe groot de nieuwswaarde is van een programma dat matig-populair is op xda-developers. Vind dit persoonlijk meer iets voor het forum en niet voor de frontpage. Maar correct me if I'm wrong.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True