Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

HTC zou met zijn HD2-smartphone drivers meeleveren die de Snapdragon-chipset niet optimaal gebruiken. Dat zegt de Nederlandse ontwikkelaar Chainfire, die alternatieve drivers maakte. Daarmee zou de telefoon tot vijf keer beter presteren.

HTC HD2De performance van de Windows Mobile-smartphone van HTC verbetert vooral op het gebied van OpenGL ES, beweert Chainfire. Waar het benchmarktooltje GLBenchmark met de standaarddrivers 328 frames registreert, wordt met de nieuwe Chainfire-drivers 1598 frames gemeten. Ook in andere benchmarks presteert het toestel veelal beter, al is de winst niet overal zo groot.

De chipset van de HD2 is een Qualcomm Snapdragon QSD8250, die een ARMv7-core heeft en op 1024MHz draait. Volgens de ontwikkelaar zou deze chipset probleemloos 3d-graphics moeten kunnen weergeven, maar krijgt de HD2 dat niet vloeiend voor elkaar. De gewraakte OpenGL-ondersteuning wordt onder meer gebruikt voor HTC's Windows Mobile-schil Sense.

De claim dat HTC gemankeerde drivers levert, doet denken aan de ophef over smartphones met een Qualcomm MSM7200-serie-chipset. Nadat gebruikers aan de bel hadden getrokken, beloofde HTC dat er nieuwe drivers zouden komen. Deze chipsets worden nog steeds gebruikt in nieuwe toestellen van HTC, zoals de Tattoo, en de prestaties zijn inmiddels inderdaad flink verbeterd.

Chainfire kraakte eerder dit jaar de beveiliging van Windows Marketplace en bracht al een tooltje uit om de 2d-prestaties van een aantal HTC-toestellen te verbeteren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Lezen is en blijft een kunst natuurlijk. Hier is even alle verschillende info uit verschillende threads bij elkaar geraapt en in hapklare brokken samengevat:

Het is niet zo zeer een alternatieve driver als een gepatchte driver. Er zitten twee andere drivers (CL en D3D) bij voor compatibiliteit met wat andere games, maar dat is niet waar de patch echt om draait. Het draait echter vooral om de v1 CM driver ( == de meest gebruikte OpenGL driver) en de v2 driver, die middels vervanging van de libEGL module gepatched is.

De grote grap is tweeledig:

(1) GL Configuratie.

In een aantal oudere HTC modellen zat een bug in de drivers waardoor de GL configuratie (hoeveel bits RGB, alpha, dieptebuffer, etc) vaak niet goed ging, tenzij je gewoon helemaal geen preferentie opgaf - dan kreeg je wel een werkende configuratie. Als gevolg hiervan zijn er veel apps die GL dus niet goed configureren voor gebruik.

Normaliter zou dat nog steeds geen problem zijn, ware het niet dat de Snapdragon drivers opeens nieuwe GL configuraties hebben van 4 bits per R/G/B, wat zowel lelijk beeld geeft als tergend langzaam is (wellicht zit er ergens een fout in de conversie).

An sich is dat natuurlijk geen driver "bug" maar wel een onverwachtse wijziging in hoe GL werkt op HTCs. Overigens hebben veel van de apps en games van de 'grote jongens' hier geen last vast. Die proberen vaak eerste een configuratie op te geven, werkt dat niet, dan pas proberen ze 'geen configuratie'. Zo fiets je mooi langs het probleem af.

De patch zorgt ervoor dat deze 4 bits per R/G/B modes magischerwijs verdwijnen, wat dit probleem dus oplost voor een aantal apps en games.

(2) Frame skipping/lagging

Het andere - en vagere - probleem heeft met frame skipping (gebrek aan een betere omschrijving) te maken. Dit is wel een regelrechte bug in de drivers.

Er is iets heftigs mis met interne synchronisatie in of de drivers of de hardware. Het blijkt ondertussen dat de Acer F1 en de TG-01 dit probeem ook hebben, dus het is wellicht een Qualcomm probleem in plaats van een HTC issue.

Zoals iedereen hier wellicht snapt is de rendering speed / FPS afhankelijk van de complexiteit van de GL scene. Hoe complexer, hoe lager de FPS. Het probleem doet zich voor zodra de FPS in de buurt of over de refresh-rate van het scherm gaat, in dit geval 60 FPS. In dit geval kunnen zich verschillende dingen voordoen:

- Frames worden compleet geskipt. Dit kunnen meerdere frames achter elkaar zijn, waardoor er schijnbare lag of 'stotter' ontstaat.
- Ook kunnen frames in de verkeerde volgorde op het scherm komen. Een goede manier om dit te omschrijven heb ik niet echt, maar misschien kun je het je voorstellen als "scratchen met beeld ipv geluid".
- In sommige gevallen treedt er een vertraging op van een paar vsync's, wat ook lag en of stotter kan geven (en veel lagere benchmarks).

Met andere woorden, het lijkt alsof de drivers wel vsync willen, maar de vsync niet daadwerkelijk werkt.

De driver patch lost dit op door een frame limiter in te bouwen - die echter ook niet perfect is, maar in ieder geval een stuk beter (aangezien echte vsync detectie momenteel gewoon niet werkt). Hierdoor verdwijnt dit hele probleem zo goed als.

---

Al met al heeft dit dus allemaal niets te maken met dat de HD2 'niet in staat is tot'.

Humor is dan wel weer dat hoe complexer het spel of de app, hoe minder last je hebt van deze problemen (meestal, er zijn nog wat andere issues die spelen). Zie dus ook Electopia. Het rare hieraan is dus weer dat de mensen die hier wel lag ervaren dus het spel sneller renderen dan de mensen die hier geen last hebben (dat lijkt precies verkeerd om, maar is wel degelijk zo). Overigens als je goed kijkt zie je bij Electopia dat de startup "splash" schermen wel vloeiender in en uit faden met de patch dan zonder. In ieder geval, bij mij wel, en bij mij draaide Electopia als een van de weinige spellen ook gewoon goed zonder de patch.

Overigens is het sowieso vaag dat als je gaat benchmarken (zowel met als zonder patch) de prestaties redelijk heftig kunnen verschillen tussen twee willekeurige HD2's, ook al draaien ze beiden dezelfde ROM en zijn ze vers ge-hard-reset.

Hopelijk klaart dit wat dingen op, want zowel het bericht als een aantal van de reacties zijn een beetje vaag en/of incorrect.
Er is trouwens ook al een nieuwe rom uit voor de HD2. je kan hem hier downloaden. deze rom moet ook sneller zijn

http://htcpedia.com/forum/showthread.php?p=29607#post29607
Zouden ze dit niet expres doen? Bijvoorbeeld de grafische chipjes drivermatig onderklokken om zo de accuduur te verlengen?
Ja of om later een 'verbeterde' versie uit te kunnen brengen.
Als je je huidige toestel 'mank' houdt door software zodat de gebruikers een latere nieuwere en betere versie zullen kopen kan je dat beter doen door mindere hardware te gebruiken, hierdoor vallen de produktie kosten lager uit en pak je meer omzet/winst.
Andere kant kan zijn dat het natuurlijk om cijfertjes gaat, van wij hebben ze hoogst Mhz en dergelijke, dan kan ik het me voorstellen om via brakke software de prestatie lager uit te laten vallen
Ja en nee... Als je later de hardware veranderd, verlies je het voordeel van eenmalig de hardware ontwikkelen.

Toegegeven, software en drivers zijn niet gratis, maar wanneer je door aangepast hardware opnieuw door het FCC approval circus of een CE keuring en dergelijke heen moet, ben je ook een aardige investering verder.
Vergis je niet in de kosten die komen kijken bij het aanpassen van de hardware (al is het iets simpels als het laten plaatsen van een ander chipje voor bepaalde functionaliteit)!
CE is geen keuring, de fabrikant mag dat gewoon op zijn product schrijven als hij denkt zich aan de regels te houden.
Helaas Pussycat, was het maar zo simpel. Er vindt wel degelijk een keuring plaats. In Nederland heb je daar bijvoorbeeld de KEMA voor, in Duitsland de TüV. Deze "notified bodies" bekijken het volledige design dossier, zeg maar de technische documentatie van het toestel. Als de inhoud voldoet aan de regels zoals gesteld in de ISO standaarden, krijg je een CE-markering. De regels stellen bijvoorbeeld eisen aan de veiligheid van een product.

Daarentegen is wat bramseltje stelt ook niet waar. De kosten voor een CE-procedure in het geval van een kleine wijziging vallen best mee. Vaak heb je er niet eens kosten aan, als je kunt aantonen dat de functionaliteit en de veiligheid van het apparaat niet wezenlijk veranderen. Alleen als je met een volledig nieuw product komt moet je door een uitgebreide screening heen.
Hierbij ga je ervan uit dat het enige wat chainfire heeft gedaan, de core frequency veranderen is. Dat mag in mijn opinie geen alternatieve driver heten, hooguit een alternatieve versie van dezelfde driver. Ik denk dan ook dat ze wel wat meer veranderd hebben dan alleen de core frequency.
Overigens heb je wel gelijk dat als de Snapdragon op minder dan 1024MHz geklokt is, dat is gedaan om de batterij te sparen.
Je reactie is wat onduidelijk, in je tweede zin spreek je de eerste tegen;
het enige wat chainfire heeft gedaan, de core frequency veranderen is en daarna zeg je Ik denk dan ook dat ze wel wat meer veranderd hebben dan alleen de core frequency.

Maar van wat ik op XDA heb gelezen denk ik niet dat deze driver de core frequency veranderd, en in het artikel op tweakers word er ook niet over gesproken dat de ze de core frequency veranderen. Helaas verschaft het XDA topic verder weinig informatie over wat ze wel hebben gedaan om de prestaties te verbeteren, maar meestal is het een samenraapsel van settings en drivers van andere telefoons die dezelfde chipset gebruiken (TG-01). Ik denk dan ook niet dat er van de grond af een nieuwe driver gemaakt is, wat er wel gedaan is zou ik ook graag willen weten ;).

[Reactie gewijzigd door codeneos op 3 december 2009 12:19]

Lezen is ook een kunst:
Hierbij ga je ervan uit dat het enige wat chainfire heeft gedaan, de core frequency veranderen is.
Het vetgedrukte is ook belangrijk ;)
Hij zegt dat MagEgg daarvan uitgaat, niet hijzelf.
Hij zegt dat MadEgg er van uit gaat dat dat alles is wat ze hebben gedaan, en daarna zegt ie dat ie zelf denkt dat er wel meer veranderd is. ;)
Hierbij ga je ervan uit dat het enige wat chainfire heeft gedaan, de core frequency veranderen is. Dat mag in mijn opinie geen alternatieve driver heten, hooguit een alternatieve versie van dezelfde driver.
Ik denk dat je dan ook de framerate niet vervijfvoudigt (of hij moest oorspronkelijk op 200 MHz geklokt zijn ofzo). ;)
Ik denk dat dat het zelfde gebeuren is als met die wifi N ondersteuning
Dat zou natuurlijk kunnen maar toch blijft het vreemd dat je dan een toestel af levert dat problemen heeft vloeiend 3d weer te geven terwijl de chipset het wel aan kan en dat alles voor een uitzonderlijke situatie omdat maar heel erg weinig mensen zeer veel gebruik maken van 3D graphics die de batterij extra zouden belasten.

Ik denk eigenlijk dat het gewoon een kwesit is van oude drivers en dit is wat we getest hebben de nieuwe drivers zijn niet getest en het certificatie process voor nieuwe drivers is te duur om het nog eens over te doen. Hop de deur uit met die rommel en bij een nieuw model kunnen we dan de nieuwe drivers testen. Omdat het ontwerp toch niet helemala gelijk is en bug hunting erg veel tijd kost en dus duur is zullen voor deze telefoon waarschijnlijk niet snel nieuwe drivers uit komen zelfs als een nieuwe HTC telefoon met de zelfde chipset deze wel krijgt.
Is het zelf mogelijk om de drivers te updaten of een alternatieve firmware erin te zetten met nieuwe drivers? (anders hebben wij verder weinig aan dit nieuwsbericht).
Je kan hier de .cab file downloaden : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=592663 (Je moet wel een account hebben om te mogen downloaden)

Cab file op je toestel zetten, runnen , soft reset en klaar. Wel even thread lezen, staat nog wat intressante info
Het is en blijft een mooi toestel, al schijnt het scherm maar 65k kleuren te ondersteunen wat wel erg jammer is met zn 4" scherm. Jammer dat onder de HTC schil nog altijd het gammele winmo verscholen gaat.
Verklaar je nader?
Okay WM loopt een hele enkele keer vast maar daar heeft vrijwel elk OS last van, maar verder draait het uitstekend!
android sinds eind augustus dagelijks in gebruik, nog geen 1 keer 'vastgelopen'

verder draait het uitstekend! (android wel iig)
Met stock rom heb ik op mijn Touch Pro ongeveer 2 vastlopers gehad. Voor een telefoon die meer dan een jaar op stock rom gedraait heeft lijkt me dat geen slechte score. Zeker niet als je bedenkt dat dat vastlopen ook nog met een bepaald stukje software gerelateerd was.
Met Custom Rom niets meer vastlopers, maar dat is dan ook enigsinds te verwachten.
Android, iig op de htc hero, wordt af en toe wel sloom (incl met nieuwe rom en taskiller) en af en toe heeftie last van bugs. Bijv wordt dan in het toetsblokkeer scherm de mediaplayer niet meer goed weergegeven als je muziek aan hebt en af en toe loopt het scrollen tussen de sms- en emailberichten en de agenda vast (in de widgets) en zo zijn er nog een paar kleine dingetjes die af en toe niet naar behoren werken en alleen gefixed kunnen worden met een reboot ;)

Maar in het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn hero :)

[Reactie gewijzigd door josttie op 3 december 2009 12:34]

Dan noem je dus precies dingen op die door HTC zjin toegevoegd :P.

Het lockscherm is door HTC gemaakt, waaronder de koppeling met de Music Player die ook van HTC afkomt.

De mail + sms widgets die je noemt zijn ook van HTC.

Ik heb trouwens dezelfde issues alhoewel ze niet storend zijn (gebruik altijd wel laatste custom rom hier).
Windows mobile is niet bepaald gammel.
Het is juist de WM interface die niet optimaal is (en blijkbaar ook de driverondersteuning van HTC). De interface ondersteuning ondersteuning voor touch screens is niet geweldig omdat de interface voorheen voor een stylus ontworpen was maar windows mobile is een variant van windows CE wat een prima en zeer flexibel in te zetten OS is dat op een veelheid van verschillende platforms draait. Zeker niet gammel.
Ik heb zelf een Zune die ook draait op hetzelfde onderliggende OS en die is wel met een extreem goede en zeer snelle interface uitgerust en dat is een genot om mee te werken.

Als MS een betere touch interface op WM 7 weet te zetten zal het prima met andere mobile OS'sen kunnen concurreren.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 3 december 2009 12:14]

Windows mobile is niet bepaald gammel.
Het is juist de WM interface die niet optimaal is (en blijkbaar ook de driverondersteuning van HTC). De interface ondersteuning ondersteuning voor touch screens is niet geweldig omdat de interface voorheen voor een stylus ontworpen was maar windows mobile is een variant van windows CE wat een prima en zeer flexibel in te zetten OS is dat op een veelheid van verschillende platforms draait. Zeker niet gammel.
Ik heb zelf een Zune die ook draait op hetzelfde onderliggende OS en die is wel met een extreem goede en zeer snelle interface uitgerust en dat is een genot om mee te werken.

Als MS een betere touch interface op WM 7 weet te zetten zal het prima met andere mobile OS'sen kunnen concurreren.
Tja het is voor de gewone consument niet zo gebruikersvriendelijk als een iPhone, niet zakelijk genoeg als een Blackberry, en niet zo robuust als een Symbian. Zodra je wat verder klikt zit je uit de HTC schil in windows 3.11 achtige UI te werken die ook nog eens niet zo logisch in mekaar steekt. Ook is er nu pas eindelijk een marketplace, de laatste zo'n beetje. Dus dat was ook al een jaar lang en gammel voor de gewone consument.
"Niet zakelijk genoeg als een BB"

Verklaar dat eens nader? Wat kan een BB wel wat een WM toestel niet kan? Met BB moet je nog aparte BB servers hebben staan wil je Exchange kunnen draaien op BB's. Ik zie op zakelijk vlak eigenlijk geen meerwaarde van een BB t.o.v. een WinMo toestel, vroeger wel ja, maar BB heeft gewoon te lang gewacht en ze zijn ingehaald door andere OS'en. Waarom BB het zo goed doet is omdat het in de VS een enorm groot marktaandeel heeft weten te veroveren vroeger en de mensen al gewend zijn aan een BB.
Eh volgens mij heeft t langgeduurd voordat Windows Mob een Unified Inbox had, ontbreekt de onwijs handige trackball, energiezuinig Os, en heeft bv BB een beter upgrade beleid voor zakelijke omgevingen dan Microsoft heeft met Wmobile waarbij je vooral afhankelijk bent van HTC, of SE enz. Ook zit er veel meer tijd tussen releases dan bij BB. Om een paar redenen te noemen.
Energiezuinig OS? Wie heeft dat gezegd? Die BB's hebben gewoon een dikkere batterij door die forse afmetingen
Inderdaad. Het is mij ook een raadsel hoe BB zo groot is geworden bij onze vrienden in de USA. Het is een leuke techniek dat al het data verkeer via het BB netwerk gaat, maar zoals je al aangeeft zijn er veel extra kosten bij de implementatie van de Exchange server. Zelf zie ik ook niet zo erg het voordeel van een BB.
Het marktaandeel van de BB zit hem denk ik persoonlijk ook in het gemak van de messaging service.
Heb sinds 6 dagen een HTC HD2 en hiervoor een iPhone 3G, ik moet zeggen ik vind het met de kleuren gewoon zo goed als niet te zien. iPhone was maybe IETS mooier.

Scherm van de HD is erg mooi, kleuren ook :)
HTC lijkt zich zelf toch redelijk makkelijk in de leuk toestel maar waardeloos in gebruik hoek te laten duwen, door steeds maar weer met apperatuur te komen die gewoon net niet dat brengt wat je als klant er van zou verwachten. Windows Mobile is en blijft een tweede rangs besturings systeem, en door het gedoe met slechte drivers en zo kan de rest van de telefoon dat ook niet echt goed maken.
Dus omdat HTC de drivers niet koopt of in gebruik neemt is WM maar tweederangs? Op de Wizard werkt hij retesnel. Als je die response ook hebt op de qualcomm htc's dan zou het prima werken, helemaal met het capacitieve scherm nu erbij.
Het koppelwoordje "en" geeft doorgaans geen oorzakelijk verband aan, dus jouw eerste zin was niet wat Rob Coops bedoelde te zeggen...
Met eerdere toestellen van HTC waren ook problemen met drivers die de hardware niet optimaal benutte. Ik noem een TyTN II. Het ging toen vooral om een licentie-kwestie, maar er leek niet veel initiatief vanuit HTC om dat op te lossen met andere drivers. Ik ga er dan ook niet vanuit dat er nu veel opgelost zal worden.

Voor meer informatie over het probleem met de TyTN II:
http://www.htcwiki.com/page/HTC+TyTN+II+Driver+Issues
Als HTC de drivers als gevolg van de vraag naar langere gebruikstijd, laat onderpresteren, vindt ik dit een slim standpunt. De gemiddelde gebruiker geeft niets om meer frames, die willen een lang bruikbare phone die doet waarvoor hij aangeschaft is. Zelf ga ik ook liever voor lange batterij duur dan voor een phone die beter presteert ten koste van gebruikstijd.


Als het komt door gebrekige developmnt van de drivers, dan is het zeer slordig. Hoewel ik dat niet van HTC verwacht, omdat ze toch wel kwalitieit nastreven.
Het is allemaal een kwestie van geld. Qualcomm kan de grafische chip leveren met volledige driverondersteuning, maar daar betaal je dan extra voor. De vraag is of dat HTC te krenterig is, of dat Qualcomm zulke absurde prijzen vraagt. Feit is in ieder geval dat HTC de Snapdragon niet volledige drivers afneemt, maar slechts met beperkte ondersteuning in eigen applicaties.

Misschien hoopt HTC wat te besparen door dit soort "onzichtbare" bezuinigingen, maar leuk is het niet voor de eindgebruiker. De gemiddelde gebruiker zal er ook niet veel van merken denk ik. Het Sense interface is al vloeiend en applicaties als TomTom doen het ook prima. Die gaan echt niet nog beter worden door betere opengl drivers.
Andren kunnen er zelf ook wat van:

http://www.slashgear.com/...-and-more-stable-0264938/

[Reactie gewijzigd door xantrex op 3 december 2009 15:14]

Zullen er dan ook meerdere devices zijn met "niet" optimale drivers? Ben hier wel erg benieuwd naar. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True