Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

HTC heeft van een softwaremaker geŽist om een widget die erg veel op een van de HTC-widgets lijkt, uit Android Market te verwijderen. Inmiddels steken geruchten de kop op dat HTC zelf via Android Market widgets wil gaan verspreiden.

LevelUp Studio lanceerde enkele weken geleden BeatifulWidgets, een set van widgets bedoeld voor homescreens van Android. Een van de widgets, met de functie om informatie over tijd en weer op het homescreen te zetten, deed in uiterlijk veel denken aan de widget die HTC gebruikt voor onder meer de HTC Hero en HD2. HTC heeft de ontwikkelstudio gesommeerd de widgets uit Android Market te halen. De widgetmaker werkt aan een nieuwe versie, die minder op de HTC-widget lijkt.

HTC zou zelf ook widgets willen verkopen, zo gaat een gerucht dat is gebaseerd op een testapplicatie die HTC bij Android Market ingediend zou hebben. Informatie over de applicatie is te vinden op AndroLib. In de naam van het package staat 'rosiewidgets'. Rosie was de codenaam voor de Sense-interface voor de Android-toestellen van HTC.

Sense is te vinden op Android- en Windows Mobile-toestellen van de Taiwanese fabrikant. De Hero was het eerste Android-toestel met Sense, terwijl de HD2 de eerste Windows Mobile-smartphone met de HTC-interface is.

HTC SenseBeautiful Widgets

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

LevelUp Studio lanceerde enkele weken geleden BeatifulWidgets, een set van widgets bedoeld voor homescreens van Android
Ofterwel, ze hebben het gewoon nageaapt :9 .
Alles lijkt op elkaar bijna, alleen hoe de aps staan niet.
Maar vooral de clock

[Reactie gewijzigd door alaintje op 17 december 2009 14:05]

Nouja, dat heeft HTC op zijn beurt simpelweg ook gedaan, klokken zoals die bestaan al heel lang, ook als 'software' namelijk al jaren geleden op websites gezien (als Flash) en wat recentelijker ook als jQuery widgets (ook al langer dan hun interface bestaat). Als het over de complete interface gaat, of de manier van werken dan ben ik het er wel mee eens. Nonetheless heeft HTC het zelf ook niet bedacht dus in mijn ogen "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet".
Het gaat erom dat die widgets op hetzelfde platform letterlijk gekopierd zijn. Op de Apple heb je ook een HTC Sense interface app, maar die zie ik niet aangeklaagd worden.
Dan zijn alle auto's toch ook gekopieerd? Je kan moeilijk maar zeggen dat je alles maar weg moet halen als iets al wat op een ander lijkt. Er zit toch wel een redelijk duidelijk verschil tussen de twee.
Het gaat dan ook waarschijnlijk over de clock die er het meeste van weg heeft ;) Of eigenlijk voor 95% gekopieerd ;) en die widgets onder de clock zijn ook nagenoeg hetzeflde als die van HTC (waarom die niet op de linker desktop staan is beetje verwarrend).

De rest zoals achtergrond en de topbar zijn onderdeel van het systeem (theme) en dan blijft het lipje over wat nog niet is nageaapt :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 december 2009 14:04]

Die klok van HTC is anders ook direct gekopieerd.. Moeten ze niet doen alsof ze heilig zijn ;)

http://www.fallingpixel.com/products/5868/mains/Clock_01.jpg
Kopieeren is het niet, omdat ze de broncode niet hebben. Ze hebben het alleen nagemaakt, dat is iets heel anders. Ik vind dat dit mag, hoe meer concurrentie hoe meer vreugde voor de consument.
hoe moet ik dit nou zien? wat is het origineel?
Als je mouseover doet, kun je zien welk plaatje van wie is.
Ach, die van LevelUp gebruikt iig echte eenheden. Celsius ipv Fahrenheit.

[Reactie gewijzigd door psyBSD op 17 december 2009 13:47]

De echte SI eenheid van temperatuur is K van Kelvin. 273,16 Kelvin staat gelijk aan 0 įCelsius. :P

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 17 december 2009 13:56]

temperatuur heeft meerdere eenheden het is maar net welke je gebruikt

er is dus geen sprake van "echte" eenheid. in de natuurkunde is de schaal van Kelvin het meeste gebruikt omdat die het mooist weergeeft en het makkelijkst rekent, SI eenheden zijn met elkaar verbonden.


edit
sinds 1960 de officiele SI eenheid zelfs
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kelvin_(eenheid)

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 17 december 2009 14:11]

Ach, bij de Sense interface kun je dat natuurlijk niet instellen he |:(
Alleen op de screenshots is het anders, wat waarschijnlijk te maken heeft met HTC developers die in de VS zitten, en LevelUp in europa. Zo iets vermoed ik in ieder geval.
Ach, die van LevelUp gebruikt iig echte eenheden. Celsius ipv Fahrenheit.
Celsius en Fahrenheit zijn opzich geen eenheden, het is graden Celsius en het is graden Fahrenheit. Het is wel Kelvin en geen graden Kelvin.
Waarschijnlijk zal je dat ergens kunnen instellen.

Ze gebruiken ook de 24 uurs klok tegenover de 12 uurs.
En toch doet me deze 'widget' het meest denken aan Windows Mobile??? Gaat HTC daar dan ook wat aan doen?

En inderdaad, weken.. Ik had in mei al deze weather widget op mijn telefoon staan

[Reactie gewijzigd door TokkieB op 17 december 2009 13:47]

Daar komt de sense interface oorspronkelijk ook vandaan, maar dan onder de noemer Touchflo3D. Dus HTC heeft al wat aan WM gedaan en naar mijn mening zorgt dat er ook voor dat WM een heel stuk bruikbaarder is.
HTC maakt de Sense interface voor zowel Windows Mobile als Android. Waarschijnlijk ben je daardoor in de war.
euh bedoel je het windows mobile homescreen van HTC toestellen? Want HTC heeft zijn eigen homescreen widget en die ziet er inderdaad zo uit.
Standaard ziet windows mobile er anders uit. Windows mobile 7 lijkt er dan wel weer op maar dat is gecopieerd van HTC en niet andersom...
Dan heb jij zeker een HTC toestel met TouchFlo3D, dat is door HTC gemaakt. In Windows Mobile zie je dit zeker niet als standaard tool/ applicatie.

[Reactie gewijzigd door kstang80 op 17 december 2009 14:04]

Tja. Niet zo bekend met met wie wat nou maakt. Maar inderdaad. Die WM widget die ik heb gezien was op een HD. Dus HTC. :-)
Ja. die bovenkant is inderdaad 1:1 gekopieerd.
Maar, waarom zou een bedrijf niet een applicatie met een gelijkende werking kunnen maken en verspreiden?
Lijkt me niet goed als jij iets ontwerpt/maakt hoop geld er in steekt en dan wordt dat gewoon nagemaakt. Iemand anders profiteert van jou investering (ontwerpkosten). Zo komt er ook geen innovatie als men alles van elkaar na-aapt.
Voor de vergelijking:
Hier is een screenshot van mijn HTC Hero met daarbij de widgets voor instellingen (Wifi, GPS, etc)

Zoals te zien is, zijn ook die onderste Beautiful Widgets een vrij schaamteloze rip-off. Ik vind het niet zo vreemd dat HTC het jatwerk een beetje te ver gaat. Als LevelUp Studios nu zelf nog wat aan design gedaan zou hebben, maar nee, het is gewoon jatwerk IMHO.
open source? Nou en dat het het qua looks een het zelfde is, als ze het zelf maar "gemaakt" hebben. De widgit ziet er 99% het zelfde uit, de werking absoluut niet (full screen weather, niet zo nauwkeurig met updaten). Sinds wanneer heeft HTC het patent op een flipclock met weer er onder? (als dat zo is, echt sinds wanneer; ik ben benieuwd)
Hoe iets eruit ziet valt niet onder patent/octroo-recht, dat is voor "ideeen en technieken".

Het is waarschijnlijk ook geen copyright, omdat het niet om het vermenigvuldigen van het daadwerkelijke werk van HTC gaat.

Het is wel een vorm van plagiaat: het gebruik of nauwe imitatie van de werken (meestal gaat het over tekst, maar kan ook een ontwerp zijn) van een ander en vervolgens doen alsof het van jou is.
Dat is het ook, maar daar deden ze niet geheimzinnig over. Stond gewoon in de productomschrijving.
Enkele weken?

Zeg maar enkele maanden!
Wou net zeggen...
Ik gebruik het al sinds deze zomer!
HTC zoekt duidelijk een nieuwe bron van inkomsten nu de verkopen een beetje aan het afnemen zijn.
Totdat ze zelf niet snel genoeg zijn met leveren van app's en dan mogen de 3th party's aanrukken om het alsnog een succes te laten worden. Maar als je zo begint dan jaag je beginnende projecten al gauw weg...

Ze willen zelf "te" graag en "te" veel verdienen lijkt het altijd wel. En als er dan niet genoeg intresse dan gaan ze aan de bel trekken. Je kunt niet alles zelf of je hebt zoveel mensen nodig dat het onrendabel wordt.
De gein voor de meeste mensen (tweakers en programeurs) is juist om je eigen app's te hebben lopen of uberhaupt te kunnen maken.
HTC lijkt wel op Apple!
HTC zou niet moeten bepalen wie, wat in de store set en hoe het eruit zit >D

Ach ja... zo heeft elke mobile wel wat
Haha ja dat klopt die functie van die vouwklok is ook door iemand anders verzonnen.
Hem hoor je ook niet zijken.
8)7
Waarom niet? het is toch hun ontwerp? Ik mag toch ook niet zomaar een schilderij van Rembrand namaken en dan verkopen?
Jewel zolang je maar niet zegt dat het een officiŽle Rembrand is..
Jawel hoor, dat mag gerust. Zolang je maar niet erbij vertelt dat ie echt is ;)

Bij een Brood mag het weer niet, die is nog niet lang genoeg dood.
Tsja, zoals altijd zullen de meeste mensen hier, ook hier geen gelijkenissen zien (want het kalender-rolletje is toch net even anders in de hoekjes), net als de mobieltjes die de iPhone enigzins na-aapten en dit natuurlijk onzin was. Maar dit lijkt mij in ieder geval nogal duidelijk, de eerste helft van het schem is gewoon een kopie.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 17 december 2009 13:56]

Jammer, heb hem ook op m'n G1 staan en ik vind hem wel mooi. Ik las dat HTC hem zelf wellicht in de markt gaat zetten als widget.