Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties

De singleplayer-campagne van Star Citizen, Squadron 42, komt niet meer dit jaar uit, maar ergens in 2017. Dat heeft ontwikkelaar Cloud Imperium Games bekendgemaakt tijdens CitizenCon. Alleen de basistechnologie zou op dit moment grotendeels klaar zijn.

Tijdens CitizenCon 2016 gaf Cloud Imperium Games een update over Squadron 42, de add-on van Star Citizen die een singleplayer-campagne bevat en waarin Gary Oldman, Mark Hamil en Gillian Anderson figureren. Er was al lang geen update over het spel en in september verschenen geruchten over uitstel, waardoor de bevestiging van de latere release niet als een verrassing komt. Op de site van Squadron 42 staat nog steeds 2016 als jaar van introductie.

Volgens de ontwikkelaar is de basistechnologie voor het grootste deel klaar, maar is er nog het nodige werk te verrichten. Onder andere moeten de software voor pathfinding en gevechten, en de kunstmatige intelligentie voor vluchten nog geoptimaliseerd worden. Daarnaast zijn er verbeteringen nodig voor object container streaming en moeten er nog cpu- en gpu-optimalisaties doorgevoerd worden.

Volgens de ceo van CIG, Chris Roberts, wordt momenteel de laatste hand gelegd aan een van de 28 hoofdstukken en zodra deze klaar is, zou het resultaat getoond worden, schrijft Kotaku UK. Roberts toonde daarnaast onder andere een video met een procedureel gegenereerde planeet en hij gaf een update over de roadmap met versie 3.1, 3.2, 3.3 en 4.1 van de software, waarbij achtereenvolgens onder andere mijnen, reparaties, landbouw en het reizen naar meerdere sterrenstelsels wordt toegevoegd.

Star Citizen CitizenCon 2016Star Citizen CitizenCon 2016Star Citizen CitizenCon 2016Star Citizen CitizenCon 2016Star Citizen CitizenCon 2016Star Citizen CitizenCon 2016

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (150)

Gamers-Nexus heeft een post-event interview met CR, waarschijnlijk gaat de SQ42 demo in November of December plaatsvinden op een live-stream.
We weren't quite there, but we have a couple live streams this year. We have a November and December one, so tune in for that and you never know what you'll see.”
https://www.youtube.com/watch?v=cHf7LOk7EJo
edit:
En ook nog een interview met de Technical Director: Sean Tracy.

https://www.youtube.com/watch?v=_TlLNCyVudc

[Reactie gewijzigd door Case_C op 11 oktober 2016 11:26]

ik speel het spel al een poos en moet zeggen dat ze flink aan het schaven zijn aan het spel in vergelijking met de eerste beta. al is het wel een zure pil om nog langer te moeten wachten ben ik nog altijd voorstander van wachten dan een half afgewerkt product hebben.
de huidige gebruikers kunnen ook goed zien welke vooruitgang er word geboekt. niet naar iedereens tevredenheid natuurlijk -dat is onmogelijk op het internet-.

alle indicaties geven wel aan dat de RTM versie wel een donders mooi geheel word. :)
Natuurlijk is het een zure pil om te moeten wachten. Ik denk dat bijna iedere backer al bij voorbaat dit had kunnen verwachten. Op het moment dat ik mijn bijdrage had geleverd, wist ik dat RTM nog jaren verderop op me zat te wachten. Het zal me niets verbazen als dit anno 2020 pas in release komt. Maar Squadron 42 lijkt wel echt in 2017 uit te komen.

Het mooiste vind ik zoals in de presentatie van CitizenCon 2016 ook werd verteld is dat dit spel volledig community driven is. Er heerst veel liefde in de community en ik heb dat in geen enkele game community zo gezien.

We krijgen elke week ATV en RTV waarin je toch echt progressie kunt zien, ze zijn gewoon bezig met de foundation van hun tech, en dit is bleeding-edge! Als software-developer begrijp ik heel goed wat voor foundation ze leggen. Ze bouwen en leveren de tools en tech om dit spel voor elkaar te kunnen krijgen, zodanig dat het onderhoudbaar, uitbreidbaar en sneller is dan de traditionele manier van het ontwikkelen van games.

Mensen blijven sceptisch en er kan natuurlijk van alles onderweg tussenkomen, zo realistisch ben ik wel. Maar ik vind het merkwaardig dat veel mensen roepen dat Chris Robert's ambitie onhaalbaar/onmogelijk is. Het is een ambitie die niemand anders durfde te maken, wat aan de ene kant begrijpelijk, omdat men geneigd is te zeggen dat het onrealistisch is. Maar zonder druk van een publisher en met de steun en liefde van de community is technologie waar zij mee bezig zijn inmiddels echt wel mogelijk anno 2016!

EDIT: tikfouten

[Reactie gewijzigd door QuantumHive op 10 oktober 2016 11:05]

Ik denk zelf ook absoluut dat het technisch haalbaar is. Wel staat of valt het geheel met name in de PU nog altijd puur op basis van hoe ze de PU inrichten en hoe ze progressie gaan inkleden. Dat is eigenlijk mijn grootste zorg - als ik zie hoe ze omgaan met de 'store' en hoe vaak en veel er nog wordt gepushed om meer geld te vangen, houd ik mijn hart vast. Pay to win ligt nog altijd op de loer, totdat er meer duidelijk is over de daadwerkelijke tijdsinvestering om zaken te verdienen in-game.
het spel bestaat uit meerdere onderdelen hÚ ..
en de single player is daar eentje van..

bovendien; moet je eens kijken hoeveel detail er in dit spel zit, de afwerkingsgraag is gewoon een pak hoger dan de meeste AAA-games.

bv de prodecural generation van planeten; heb je de video al eens gezien met de gameplay van citizencon '16? https://www.youtube.com/watch?v=nGr5KC_TPTI hier is ie ...

De planeet zelf is dus prodecural generated... ok, er zijn natuurlijk wel assets die ze niet volledig procedural laten genereren en bepaalde items zoals die voor quests hebben ze natuurlijk zelf een locatie gegeven en ervoor gezorgd dat die locatie bereikbaar is. Maar als ik die planeet vergelijk met bv hoe een planeet in NMS eruit ziet, dan gaat men hier toch echt wel een paar stappen verder.
Ik ben ervan overtuigd dat als je gfx kaart zwaar genoeg is, en je speelt het spel op een 4k scherm... dat het er beter uit ziet dan menig space-films waarin ze spacebattles gefilmd hebben... ook de dingen die je ziet zoals opgebrande of geŰxplodeerde sterren enzo; ze zouden het op NatGeo niet beter doen denk ik..

Dit spel gaat een enorm lange houdbaarheidsdatum hebben; over 5 jaar zal het er nog steeds uit zien als een topgame...

Ik ben trouwens enorm blij dat chris roberts zich aan z'n afspraak houdt; een uitgever legt druk op een ontwikkelaar om spellen zo snel mogelijk uit te brengen (met de gevolgen die we maar al te goed kennen); hier is er geen uitgever meer en chris bepaalt dus zelf wanner het spel wordt afgeleverd; en hij houdt een credo aan waarin hij liever uitstelt dan half werk af te leveren. Als backer wist ik dat het een tijd kan duren eer een spel uit is, oen ik merkte dat er veel meer geld binnen kwam dan ooit gehoopt was en er zoveel strech goals werden bijgemaakt die het spel volledige omgooiden van indie-titel naar een top class AAA game, wist ik dat het wel eens wat langer zou kunnen aan duren, en daar neem ik gerust genoegen mee... wanener dit spel uitkomt zal ik wellicht voor jaren goed zitten met spacegames.
Absoluut eens dat het veelbelovend is. Maar nogmaals, er is te weinig duidelijkheid over het verdienmodel op de (middel)lange termijn. De PU is namelijk wel 'the meat' of the game. SQ42 is leuk maar als je daar doorheen bent, is de PU waar je doorgaans 'blijft'. Ik denk ook dat voor velen SQ42 het zoethoudertje en de introductie zal zijn voor de PU.

Het prijspunt voor instappen in deze game is bijzonder laag, dus ik ben heel benieuwd waar het geld vandaan gaat komen straks.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 oktober 2016 14:20]

Maar ze zijn al jaren en jaren bezig met die tooling; op een bepaald punt moeten ze toch zeggen dat ze bezig gaan met het bouwen van het spel dat dit jaar al op de markt had moeten zijn.
Je kan natuurlijk niet aan een kant klagen dat game developers pre-orders in de markt zetten voor de volle prijs en dan een brak product vol met bugs en gaten afleveren omdat een deadline gehaald moet worden, en aan de andere kant klagen dat een developer er voor kiest een product pas af te leveren als het goed werkt.

Dat het bij Blizard langer duurt klagen mensen ook niet echt over omdat ze weten dat wat ze krijgen ook echt af is.
Wees bij dat het langer duurt ipv. dat ze beloften eruit skippen om de deadline te halen #nomansky #welearnfrommistakesothersmade
Ja als je eenmaal ge´nvesteerd hebt dan kun je moeilijk wat anders doen dan gelaten wachten.

Dit spel wilde ik in de jaren 80. Maar voor mij komt het te laat. Het is te groot, te veeleisend. Ik heb dat nu al met Elite: Dangerous. Ik ben gekoppeld aan deze tijd waarin er zo veel casual games geproduceerd worden. Effe snel je zinnen verzetten zonder meteen een heel project te beginnen. Soms voelt het opstarten van Elite als werk. En als iemand die ge´nteresseerd is in 'werk' in de zin van 'miner' (is er geen adequaat Nederlands woord dat snel en compact is?) dan is een potje Elite een kwestie van vele uren.

Ik ben bang dat SC net zo wordt. Niet een spel dat je even opstart voor een half uurtje, vooral niet als je Voice Attack er bij aan zet, mogelijk je OR of andere hardware.

Ik heb niet zo heel veel puf meer. De tech is mooi en ik ben altijd een gfx junk geweest, maar het heeft wel iets als een spel is zoals Dishonored. Dingen als cell shaded en andere abstractere semi-echte of geanimeerde gfx. Ik weet niet of ik het ultieme spel wel mooi zou vinden, waar het zo echt is als de echte wereld.

Helaas zijn we zo als mens dat we op een gegeven moment wel gewend zijn aan de nieuwe standaard van gfx. We zijn verwend. Ik zou helemaal los gegaan zijn op dit in de jaren 80 en 90. Maar nu is het te veel en te groot. Het spel probeert geen spel te zijn maar een levensechte simulatie, een alternatief leven maar dan met een groot bereik. En ik heb genoeg aan een leven.
Nee het is ook niet de bedoeling om het spel voor een half uur te spelen.

Het feit dat je het benaderd als een spel en niet een Simulator zorgt al dat je de mist in gaat.

Het hoort straks een eigen wereld te worden met een eigen currency waar je mensen in kunt huren voor je te werken, of jezelf zoekt werk. Dat houdt in dat je ook bij de organisatie waar je zit plichten hebt die je MOET nakomen wil je in de groep blijven.

Het kan dan gaan om kleine groepen bestaande uit piraten met hornets of gladiators, of grote organisaties met Idris of corvette sized schepen die mensen ( waar de bemanning van ongeveer 20 mensen tot in de 100 kan verschillen ) escorten of minen of zwarte gaten zoeken of een bio-dome beheren of .... en ga zo maar door.

Ik zag SC ook als een spel tot ik bij de community ging kijken hoe het zit, en die zien het duidelijk niet als een spel.

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 10 oktober 2016 10:16]

Het feit dat je het benaderd als een spel en niet een Simulator zorgt al dat je de mist in gaat.
Euh, het is toch gewoon een spel? Waarvan zou het een simulator zijn? Van een denkbeeldige wereld? Dan is de Sims ook een simulator. En CoD:IW ook.
Het hoort straks een eigen wereld te worden met een eigen currency waar je mensen in kunt huren voor je te werken, of jezelf zoekt werk. Dat houdt in dat je ook bij de organisatie waar je zit plichten hebt die je MOET nakomen wil je in de groep blijven.
Zo klinkt het niet leuk inderdaad. Maar dat is gewoon elke MMO die je nu beschrijft.
Ik zag SC ook als een spel tot ik bij de community ging kijken hoe het zit, en die zien het duidelijk niet als een spel.
Er zijn altijd mensen die het (imo) een stuk te serieus nemen. Bij WoW heb je ook guilds met opkomstverplichtingen enzo. Om het nog niet te hebben over hoe serieus sommige dingen als Eve Online nemen. Toch is het nog steeds een spel.
Dat is ook deel van het probleem voor mij. Ik weet niet of ik zin heb in een guild. Dat schept verwachtingen en verplichtingen en ik heb geen zin om me verplicht te voelen in te loggen.

Ik zat in Runes of Magic in een guild, ben guild leider geweest en wat een shit krijg je over je heen. Strenge regels pikt men niet, de zachte hand leidt nergens toe en als je een beslissing neemt is het nooit goed. It's like herding cats. :|

Het idee van een ruimteschip vliegen waar ieder een taak heeft spreekt me best aan. Maar dan moet je een serieuze groep volwassenen hebben die ook echt bereid zijn hun partner de middelvinger te geven want 'dit is mijn 3 uren speeltijd'. En je weet hoe dat gaat. Sorry ik kan niet want mijn vrouw wil me. Ik heb een verjaardag.Mijn oom is dood. Ik moet effe tussendoor de afwas doen anders worden moeder boos, kunnen jullie met zijn twintigen even op me wachten? :(

Mijn probleem met SC is dat het bereik te groot is. De kritiek op Elite was dat het zo ondiep was. Maar SC probeert het leven zelf te vervangen. Ik geloof dat dit Chris Roberts' natte droom is die hij heeft omdat hij dat leven wil, in het heelal, maar het alleen kan bereiken door honderd miljoen om te zetten in enen en nullen.

Een space sim is prima, maar als ik beelden zie van het enthousiasme waarmee men laat zien hoe je karakter een doos oppakt dan gaat het te ver. Dat is geen space sim, dat is een real life sim. Dat is werk. Wie wil nu dozen oppakken en sjouwen? Dat doe je met tegenzin irl, maar in een sim is het ineens leuk omdat, wat, de bewegingen vloeiend zijn?

Dat gaat nergens meer over. Dat is drie keer leuk om te doen. Maar iedereen weet dat als je in een RPG een kist opent, je op de knop drukt voor 'take all items'. En de animatie van het openen van het deksel is je soms al te veel. Schiet nu maar op, ja ja ja, het is allemaal heel erg mooi maar ik wil deze bloody fuckin' dungeon klaar hebben wat de film begint zo...

Een spel is leuk omdat het een spel is en niet het echte leven. Als het spel te veel gaat lijken op het echte leven, dan maakt het zichzelf irrelevant want dan wordt het sleur en werk en niet langer is het leuk.

Escapisme en 'immersion' is leuk maar tot een punt. Als er geen contrast is tussen een spel en de echte wereld, dan verliest het spel, haar waarde. Als spelen als doel heeft het leven leuk te maken, dan, als je de filosofie doorzet, dan moet je een spel maken dat zo ontiegelijk vervelend wordt, dat het leven weer leuk wordt.

SC is mogelijk dat spel.
Je beschrijf het inderdaad mooi, zo geldt het voor sommige mensen bij veel mmo's ook. Je maakt van gaming een verplichting en ik weet niet of dat een goed iets is. Maar goed je krijgt er wel een goeie game voor terug, of het het allemaal waard is een ander iets.
Als scholier (en sommige studenten) heb je hier uiteraard wel tijd voor. Wanneer het echte leven begint, wordt het wat moeilijker. Zelf merkte ik gewoon dat ik geen zin meer had in de onzin die bij MMOs komt kijken en speel ik liever een single-player spelletje.
In een utopische samenleving, waarin voedselproductie volledig geautomatiseerd is, en er geen incentief meer is om te werken, zijn dit soort games een heerlijke tijdsbesteding.

In een wereld waarin je elke avond "maar" een uurtje kunt besteden, kun je gewoon geen zinvolle progressie maken.
Je kan gewoon npc crew inhuren om je schip te runnen spelers zullen het alleen beter kunnen.
Grootste nadeel vind ik het MMO gebeuren.
Speel liever co- op in LAN tegen npc.
Maar ja met twee man team met AI in connie zou ook fun kunnen zijn in save space.
Daarnaast heb ook de reclaimer dus zal mij ook wat meer afzijdig kunnen houden van combat.
En ja FPS deel is ook heel belangrijk.

Het gevoel dat je in iets groot zit in FPS en als COD BF ARMA OFP etc. Zijn wij iig voorbereid op boarding.
Maar ook counter boarding.

Het doet mij denken aan mass effect III maar dan met space sim aandeel in zo een game.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Star_Citizen

Eerste alinea beschrijft: "Star Citizen is an upcoming space sim video game for Microsoft Windows and Linux"

Dus nee net zoals flight Simulator niet zomaar een spel is Is dit ook niet een spel. Anders hadden ze wel alleen videogame erbij gezet.

Daar komt bij dat je ook insurance moet kopen voor je schepen, munitie zou ook top zijn, reparatie kosten krijg je ook voor je kiezen en ga zo maar door. Ja meerdere spellen hebben dit, maar nogmaals dit is ook niet zomaar een spel.

Een spel wat kinderen helpt met autisten is ook niet zomaar een spel. Daar komen nog andere beschrijvingen waardoor het zich apart zet van hetgeen wat "spellen" zijn.

Je laatste alinea klopt maar dat maakt nog niet een spel.

Kerbal space program is ook niet zomaar een spel.

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 10 oktober 2016 10:54]

Wikipedia is natuurlijk een slechte bron in deze, en geeft geen officiele definitie van het spel.
Als ik kijk op de site van RSI dan wordt daar onder Game Features slecht 1 keer het woord simulation gebruikt:
In-lore Arena Commander is a simulation module that pilots can plug into and practice in. It’s served as the testing ground for much of our flight and in-combat ship experience.
De woorden game en game-play kom je echter diverse malen op de site tegen.
[...]
Euh, het is toch gewoon een spel? Waarvan zou het een simulator zijn? Van een denkbeeldige wereld? Dan is de Sims ook een simulator. En CoD:IW ook.
Ja het is een spel, maar je moet het toch wel benaderen als een simulator.
Net als Farming Simulator e.d.

Wat ermee bedoeld wordt is dat je veel tijd kwijt bent aan het 'doen alsof het echt is'. Neem bijvoorbeeld het landen en stijgen van een planeet, dat is zo veel anders dan bijvoorbeeld No Mans Sky. Hierin ben je in 10 seconden boven of beneden. Dat red je niet in ED.
In ED probeert men het 'echte' ruimte gevoel te behouden, en dan wordt opgepikt als 'simulatie'.

Ik weet niet meer of het zo is, maar SC had een g-kracht systeem waardoor je bochten niet te snel kan maken. Ik vind dat bijvoorbeeld tÚ realistisch en zal het spel minder leuk maken denk ik. Maar het is dan wel weer meer simulatie.

OT, ik ben zeker absoluut van mening dat uitstel veel beter is dan een halfbakken product. Ik ben bij CIG dan ook niet bang voor uitstel is afstel. :)
Dat valt best mee dan zit je gewoon bij een organisatie die zo hardcore is
Ik zit bij geen enkele organisatie, ik heb wel een paar aanvragen gehad of ik bij een organisatie wou. En het proces wat ze hadden om alleen aangenomen, worden was me al te veel (wel een groep van 150+ man en het waren Amerikanen misschien daarom) en dan had je nog niet eens een functie. De kleinere groepen zijn minder hardcore, maar dan moet je ook niet verwachten dat je ooit toevallig op een carrier class ship komt.

En ik aas toevallig op een carrier classed ship omdat ik zelf een retaliator heb en graag grote schepen zou willen neerhalen.
Knap dat jij al weet hoe het spel gaat worden dan. Heb jij in tegenstelling tot andere backers al die gameplay kunnen ervaren?

Hardcore groepen zitten overal maar dat betekend niet dat het spel bedoeld is voor hardcore gamers.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 10 oktober 2016 11:56]

Ik heb nergens ook gezegd dat het spel alleen voor hardcore gamers is, dat zeg jij nu en blijkbaar vind je dat ergens ook zo is. Ik heb alleen gezegd dat dit spel niet voor de mensen is die een half uur "laid back" een spel willen spelen.

En als je wat filmpjes volg of over SC streamers op YouTube die soms toegang hebben tot exclusieve content zoals een starmap of een WIP van een stad op een planeet, dan kan je een redelijk beeld krijgen van hoe het spel in elkaar zou gaan zitten. En als je een beetje kan luisteren dan hoor je ook wat de visie van de devs zijn. Daar pas ik mijn visie op aan omdat hun uiteindelijk degene zijn die de content dus zo ook het verhaal mechanis physics etc erin zetten. Kortom alles wat ik zeg of nog zal zeggen is allemaal gebasseerd op werk van developers en community leden die exclusieve content en bronnen hebben.
Wat jij omschrijft is precies de reden dat ik dit aan me voorbij heb laten gaan. Als alles volgens plan verloopt, heb ik tot mijn 67e al een baan en om in mijn vrije tijd dan ook nog aan het werk te moeten is - voor mij - simpelweg te veel van het goede.

Blijft over de single player: Ik zie het wel als ik hem in de winkel kan kopen. Ik heb geen haast (en CIG ook niet) en heb verder ook niet ge´nvesteerd/gepreordered. Ik wacht rustig af, maar vooralsnog: eerst zien, dan kopen.
Ik denk dat je niet de enigste bent die afknapt door die rede. Het gaat iets worden waar veel tijd en energie in gestoken gaat worden, willen mensen een seamless gameplay ervaring hebben.

Hardcore gamers zijn er genoeg maar niet iedereen wil zijn tijd dedicaden aan bijvoorbeeld alleen astero´de mijnen om een beetje grondstoffen te vinden waar je maar heel weinig Rec credits voor krijgt.

Of tijdens je transport het ongeluk te hebben dat je een stelletje grievers in de vorm van piraten vind op de route om je transport te volbrengen waar toevallig net geen crusader security zit of welk security dan ook hoort te zitten, wordt je schip en je cargo aan diggelen geblaast & dan mag je of opnieuw beginnen (als je geen geld hebt om de Insurance te betalen) of je betaald de insurance krijgt je schip terug (zonder de modificaties die je hebt gedaan eraan zoals een nieuwe PowerPlant of gimballed turrets) dan mag je weer gaan zwoegen om alles te krijgen zoals het was.

Je moet er maar van houden, ik denk dat in het begin er veel mensen online zullen zijn , maar dat daalt dan gelijdelijk weer omdat mensen dan gaan beseffen dat het spel HEEL VEEL MOEITE kost.

Ik ben benieuwd hoelang ik het ga volhouden, er zit 200 euro van erin dus ik zie het wel in 2017/18
De reden dat ik ook wat betere instap shipjes heb voor gedoneerd. Geen zin om te grinden met iel spacecraftje.
Broertje heeft starter pakket en ik heb wat multicrew zooi.

En Reclaimer is bakbeest een van het grotere spul.
Alleen nog in concept.
Ik vind het wel een heel vet concept en dat de community er zo serieus mee bezig is. Ik heb lang Eve Online gespeeld en daar is de community net zo. De community maakt het spel bij EVE en volgens is dat bij SC ook zo.

Tegelijkertijd ben ik ook gestopt met EVE omdat je er zo veel tijd in moet steken. Leuk als je nog studeert, maar nu heb ik andere prioriteiten :)

Blijf het volgen sowieso.
Vind ik ook hoor ! Alleen 60% van de Sim is alleen nog niet af, maar zo zie je wel of er echt mensen zijn die het gaan spelen. En zo groeit ook de Support (voor bijvoorbeeld troubleshooten) vanuit de community. Wat ook mooi is Is dat CR luistert naar wat de community wilt en beetje bij beetje in de game proberen te implementeren. Een goed voorbeeld is de mogelijkheid die we gaan krijgen om bijvoorbeeld bio-domes op planeten of in de ruimte te gaan beheren. Hoe we dat gaan doen is onze zaak als we ons maar aan de laws of physics en etc houden.

Zo zie je dat er echt wel tijd en energie in het project wordt gestopt
Mijndelver?

Maar los van jouw beleving, of de vraag of dit spel ooit af komt: het poogt grenzen te verleggen in techniek en programmatuur. Er is hier echt sprake van innovatieve gameontwikkeling, daarvoor alle hulde, want alleen op die manier kom je verder. Aan de andere kant van het gamespectrum heb je de uitzuigende repetitieve meuk, met jaarlijkse releases met daarin al jaren meer van exact hetzelfde.

Mijn punt: bekijk het even los van je eigen gamebehoeftes maar in de brede ontwikkeling van de gameindustrie. Volgens mij is de ontwikkeling en de wijze van totstandkoming van SC een goede.
Hoe is het innovatief? Crowd funding was er al. Elk 'next gen' spel poogt grenzen te verleggen.
Innovatief als dat je in dezelfde scene in in FPS zit als gamer A op ship en gamer B op station en mekaar kan zien. En daarmee is de space craft FPS zone seamless met space en planet side en op space station FPS en dat binnen space " "simulatie"

Daarmee krijg je dus gevoel van je favorite Scifi show.
Firefly waar je FPS je space ship ervaard als volledig emersive ge implementeerde game asset ipv

Embarking en disembark van spacecraft gewoon van Visueel object geset wordt naar non visual of visa versa.

De hoge focus op Spacecraft detail en features spreekt mij meeste aan .
Weet niet of game dit al eerder deed. Mijn eerste tegenvallende ervaring was de skunk van X- Rebirth. Tov Normandie in ME3 een flinke tegen valler maar wel bewijs dat het kan.
De eerste keer dat ik hier aan dacht is Unreal tournament map waar je de map een spacecraft is.
Okay, maar heb je wel eens gehoord van Infinity: The Quest for Earth? Zie YT foor tech demo's, maar die hadden jaren terug al technologie van een seamless transitie. Ook Elite had dit idee al vroeg en is in ontwikkeling. Gezien de voortgang van SC denk ik dat Elite het eerder zal brengen... maar we zullen zien.

Wat wel mooi is is de integratie van ruimte, schip en plaatsen. Dat mis ik in Elite waar je nu nog te veel je schip bent.

Ik herinner me die UT map. :-) Maar long live Deck 16!
'Next gen' is vooral een marketing term, en in technische zin gaat het meestal vooral om mooiere graphics genereren.
SC is innovatief omdat het durft nieuwe dingen te doen in achterliggende technieken en gameplay: Persistent universe, procedural generation, met je eigen crew een groot ruimteschip bedienen, een eigen economie implementeren, ga zo maar door. Dat zijn allemaal heel complexe zaken om te programmeren. Jawel, enkele daarvan zijn ook al door anderen gedaan of gepoogd, maar niet in deze schaal en niet in combinatie met elkaar.
Vandaar dat ik next gen tussen aanhalingstekens heb gezet. Ik trap niet in marketing slogans.

Aan de andere kant kan een spel natuurlijk wel echt grenzen verleggen. Crysis had een grensverleggende spel motor.

Persisten universe, dat heeft Elite ook, en vele RPG's. Procedural generation is geen uitvinding van Roberts maar van David Braben (en wellicht zijn partnet destijds vroeg in de jaren 80).

Eigen crew, daar zag ik al een demo van jaren geleden toen SC nog bezig was met de funding. Wie dat idee als eerste had en uitvoerde weet ik niet. Maar SC doet het nu ook, maar niet aan het begin van de ontwikkeling stond dit op de agenda. Later toegevoegd dus.

Eigen economie? Weet ik niet. Elite heeft een werkende economie die reageert op de speler. Daar is al een hele achtergrond situatie...waar ik me niet echt mee bezig houd, maar als je wilt kun je voor een factie allerlei dingen doen die mede bepalen hoe een zonnestelsel zich verhoud tot de rest.
Ik denk niet dat Casual games per se iets is van deze tijd eigenlijk, ik denk eerder dat het aan jouw levensfase ligt, dat je nu minder tijd hebt voor gamen.

In de jaren '80 zat je waarschijnlijk nog op school en had je alle tijd om een potje te spelen. Nu heb je een baan en waarschijnlijk een gezin en andere verplichtingen.

Net zoals ik tegenwoordig ook niet tegen alle kids op kan in CoD omdat ik weinig tijd heb en zij de hele dag oefenen. Maar juist toen had je ook veel 'casual' games, denk aan pac man, space invaders, en de platform games die wat later kwamen. De hele grote tijdverslindende games met veel verhaal zijn juist later gekomen, en de MMORPG games zijn zelfs puur van deze eeuw (met als enige eerdere variant de MUDs maar die waren puur tekst based)
Als je ouder wordt wordt je trager. Zelfs Pro gamers op leeftijd worden ook minder , maar dat wordt gecompenseerd door meer tactische inzicht. Wij weinig of laat gamers hebben op hoge leeftijd te grote achterstand om niveau van even oude top veteraan te halen. Maar door regel matig gamen wordt het wel wat beter. Genoeg om in CoD in be midden moot te vallen. En COD is fun zolang je bewust bent dat er heel veel mindere spelers zijn maar ook heel veel betere.
Voor mij zijn mindere tegen spelers fun voor lekker effe knallen en de betere een uitdaging die graag aan gaat en als je ze toch regelmatig pakt bij vlagen dan geeft dat enorme voldoening. Maar ja dat je vaak verliest hoort er gewoon bij. En CoD krijg ook de mindere gamer toch ook rewards en is daarom ook enorm populair. En heel toegankelijk. Want de hard core games zijn de community en de game erg noob onvriendelijk.
Wij spelen dit seizoen vooral BF4 op PS4.
Ik heb te veel hobbies maar als wij gamen dan ook paar uren.
De laatste 1p shooter die ik heel veel speelde was de gratis Battlefield F2P. En daar had ik nog wel meestal een top 5 ranking. Met een 12-jarige is het lastig concurreren. Maar niets is leuker dan de irritatie van anderen als je ze pwned met shotguns. Waarom dat erger is als een ander wapen snap ik nooit. Want herladen gaat langzamer en ik moet goed mikken anders ben ik gesprayd. :)

Het zal wel de associatie zijn van 'being blown away'. Shotguns vereisen ook een speelstijl. _/-\o_

Tactisch inzicht compenseert inderdaad veel.
Ff on-topic, je hebt Star Citizen en je hebt Squadron 42. Waarbij dat laatste dus een single player campaign is. Sorry maar, hoe is een single player campaign gerelateerd aan werk? Ik snap dat Star Citizen zo ervaren kan worden, maar dat kun je niet zeggen voor Squadron 42. Op een gegeven moment heb je het simpelweg uitgespeeld en dit kun je dus wel om de paar dagen even een uurtje spelen. Als je een actuele televisie serie volgt, kijk je ook om de week een half uur tot een uur (behalve als je zoals ik bent en een hele seizoen achter elkaar kijkt, zo zal ik Squadron 42 ook waarschijnlijk in een korte periode uitspelen).

TL;DR
Kortom, wellicht is Star Citizen te laat voor je, maar kan me niet voorstellen dat Squadron 42 dit ook is. Je natte kinder droom uit de jaren 80 (aanname dat je toen een kind/puber was), komt toch echt uit.
Ach dat is met elke MMO het geval, maar de MMO van tegenwoordig is toch al wel een stuk meer volwassen geworden. Mijn comment hierboven gaat daar eigenlijk ook over.

Ik denk dat het prima mogelijk moet en gaat worden om in de PU van Star Citizen gewoon 'even snel een missie te doen'. Je kan dat nu al, als je naar de hub gaat kies je een missie, je wandelt naar een platform en stapt in, je warpt naar de mission area en gaan met de banaan. Het is een vrij voorspelbare en bekende manier om de MMO gestalte te geven. De missions areas zijn eigenlijk instanced.

Kortom het framework om korte speelsessies te doen is gewoon aanwezig. Wat ook aanwezig is, zijn mensen die dit spel compleet gaan nolifen om aan de top te komen. Zoveel mensen zoveel wensen. Goed MMO-design sluit echter geen van beide groepen uit. Succesvol MMO-design tegenwoordig kan er niet omheen dat mensen minder tijd hebben. Als daar geen rekening mee gehouden wordt, gaat Star Citizen jammerlijk falen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 oktober 2016 12:08]

Als je snel even Elite wilt spelen, Arena / CQC is typisch iets dat je in een los kwartiertje of uurtje even kunt spelen. Zoiets zouden ze ook aan SC toe kunnen voegen, zodat ze zowel "snel even" als "het hele weekend" kunnen ondersteunen.
Als ze de server side 25 fps cap ervan af halen zou de ervaring nu al een stuk mooier worden.

Een gtx 970 g1 gaming in combinatie met 4k Dsr in SC laat SC er als een spel uit zijn eigen categorie eruit zien (in combinatie met cfg modificaties) alleen kom ik nooit boven de 24 fps... terwijl me pc het in arena commander Zonder enige moeite het spel op 60 fps houdt

(Nu moet ik wel zeggen dat ik een flinke overclock draai in combinatie met me cpu die ook is overgeklokt) maar het kan wel !
ik draai het met een 1080 met alle eyecandy en heb hetzelfde probleem.

ook dit hebben ze al aagegeven om op te lossen zodra ze optimalisaties hebben doorgevoerd. vroeger had je een 1080 nodig om de 25fps uberhaupt te halen...
Off-topic: *Drool* jaloerss.. ik moet wachten tot eind oktober tot ik eindelijk me laptop met een 1080 kan bestellen, hoe bevalt de kaart eigenlijk ?

On-topic: klopt duurt me allemaal alleen een beetje te lang :P maar goed. We krijgen straks wel een simulatie die zich apart zet van al het andere wat tot nu toe geprobeerd en geproduceerd is.

Ik had al verwacht dat het nog een paar keer uitgesteld zou worden. Alle wegen leiden naar Rome, maar niet al die wegen zijn recht ! Heel veel mensen onderschatten dat. Ik denk dat SC in 2018 in zijn geheel klaar is en in 2017 We de eerste RTM sample gaan krijgen (sc42) om ons zoet te houden tot de pu af is. We zullen zien! Vind het wel een toffe development
kaart bevalt goed. het is lastig om hem onder de 60fps te krijgen op 2160x1440. }:O

en ik draai nog op een overgeklokte i960 :+
Beter dat ze het meteen volledig goed doen dan absoluut die releasedatum vast te houden.

We wachten hier toch al zo lang op, daar komt het nu ook weer niet op aan.
Ik denk niet dat er iemand een probleem mee heeft dat ze een spel pas releasen wanneer het klaar is. Echter de hoeveelheid fanboys die staan te juichen elke keer als er weer een zware vertraging is blijft me verbazen. Vertragingen en uitstellen wordt gelijkgetrokken aan kwaliteit.

Ik zou me zelf eerder erover zorgen maken dat ze totaal niet kunnen plannen en voorspellen hoe lang taken duren. Toen ik het nog meer volgde (ja ben ook backer), was het rustig dat ze vertelden dat een week later iets gereleased zou worden, en dat het dan nog maanden duurde.

Als ik mijn auto bij de dealer voor een beurt breng, en ik aan het eind van de middag bel om te vragen of ik hem kan ophalen, met als antwoord dat de beurt zelf 3 dagen langer duurt, dan sta ik ook niet te springen van plezier omdat ze zo'n goede beurt geven aan de auto.
Het is de norm dat als je game vision hebt en de techniek wilt pushen dat niet accuraat kan plannen en ook voor verrassingen komt te staan.
Dit zijn producties die groot maar ook onbekend en vooral ruime budged nodig hebben. Niet te plannen en features feasability en ook R&D van technologien. Dat is niet te plannen.
En anders hak er al het lastig te plannen spul eruit waarmee je accuraat routine gedoe alleen hoefd te doen en alleen dat gene core gameplay wat er ruim in past , binnen milestones en deadline. Dat kan en kan ook kwaliteit zijn maar dan wel hele kale kip. Maar als de gameplay goed is geen probleem maar zet zal niet uitsteken tussen andere veel grotere titels.
Wordt ook gedaan dev die publisher kei hard wijzen op wat ze kunnen oplever voor dat budged en die productie tijd.
Daarin tegen heb je ook simple concepten zoals recht to recht aan FP shooter maar met " it done wenn it done " productie van 5 jaar.

Terwijl Starcitezen een genre merger is complex dus dus 5 jaar is niks. En tel dan ook vanaf ze in full productie gingen.

Als gamer heb ik geen probleem met rauwe game dat niet helemaal af is , maar kwaliteit op release is heel fijn en dat had ik alleen ervaren met Qauke. Robuste software.
Maar rushed out multi gameplay titel zoals Xseries |||
Heeft mij ook veel fun bezorgt.
Maar game die af voeld zoals Freelancer en Strike Commander. Is wel fijn dat je meteen van de goede game ervaring kan genieten.

Ik wacht liever jaar of twee langer dan vorig jaar slap aftreksel.

Of zeer kale game Elite Dangerous 1.0
Ja, in de vergelijking van software en normale producten, is er ineens een heel andere norm. Heel vreemd. Waarom pikken we allerlei zaken niet van een autodealer en worden we lid van de Consumentenbond, kijken we Radar en Kassa maar als het gaat over software dan ineens moet vrijwel alles maar kunnen.

Wel, als je een ban koopt en na een jaar is ie nog niet geleverd na drie keer uitstel, dan pik je dat niet en maak je de koop ongedaan. Als een spel steeds wordt uitgesteld is het 'geweldig, de kwaliteit wordt beter en coden is nu eenmaal moeilijk.

Wel, een bank wordt ook niet beter na een jaar levertijd en een bank maken is ook moeilijk.
Enige wat verkocht is zijn de merchandise dingen, abonnementen op de voortgang en tickets van events.
De schepen zijn allemaal 'pledges' dwz dat je de ontwikkelaar financieel ondersteund en in ruil daarvoor een concept krijgt wat je later in het spel zou kunnen gebruiken. Dat is de officiŰle versie waarmee je instemt als je een 'pledge' doet zodat de advocaten ook weer blij zijn.
In de volksmond wordt dat dan verbasterd dat je schepen zou kopen. In de praktijk zijn die schepen of in concept fase of in een hangar ready fase of in flight fase waarbij er nog van alles aan zou kunnen veranderen. Want als er heel veel klachten komen van gebruikers dan wordt daar naar gekeken en kunnen er aanpassingen gemaakt worden.
Als ik mijn auto bij de dealer voor een beurt breng, en ik aan het eind van de middag bel om te vragen of ik hem kan ophalen, met als antwoord dat de beurt zelf 3 dagen langer duurt, dan sta ik ook niet te springen van plezier omdat ze zo'n goede beurt geven aan de auto.
Da is natuurlijk geen goede vergelijking. Ten eerste weet je hoe het er in de game software wereld aan toe gaat, ten tweede betaalde je misschien maar een miljoenste deel van hun inkomsten terwijl je bij de garage 100% van het uurloon betaald. En dan nog is wat je betaalt voor SC een inverstering en geen aankoop.

Tenslotte heb ik ook auto dealers gehad die de bouten op mijn wielen niet aan draaiden, en daar kwam ik dan op de snelweg achter. En dat is maar een van de vele slechte autodealer ervaringen ;)
Precies, ze doen het veel beter dan bijvoorbeeld "Wildcard", maker van de game "Ark: Survival Evolved", wat een drama elke keer, liegen en bedriegen en betaalde DLC uitbrengen terwijl maingame nog niet eens af is. Zou Star Citizen heel graag spelen, echter trekt mijn PC het niet. ;(
Al cfg modificaties van Boredgamer geprobeerd ? Hij heeft een hele guide gemaakt, kan je nog wel een paar flinke fps schelen
Inderdaad het ergste wat ik vind zijn de bugs in het spel... Ik val van een Dino plots ok dat kan ik open een parachute ik land en ineens ben ik dood :(

Zelfs de parachute is bugged. Ik wou nog een Tapejara tamen en daar ging mijn kibble. Het werd absurd donker dat ik niet mijn lichaam terug kon vinden.

Ik wou echt op dat moment stoppen met het spel haha :+ dit Is maar een van de bugs die ik gisteren tegen kwam er zijn. Nog 2 dieren zijn gisteren gestorven door bugs...
Ik zou gewoon een paar jaar wachten totdat het spel af is - je weet wel, dat het content heeft enzo. De tech / engine is ondertussen twee+ jaar oud, dus moderne graphics cards, en over een jaar of twee de middelmatige graphics cards moeten het dan wel aan kunnen.
Ja, ik begrijp je punt. Het mooie van deze ontwikkelaar is dat hij (redelijk) contact houdt met de community over voortgang. Ook komen er zo nu en dan leuke video's uit die gewoon duidelijk laten zien wat er al wel en niet mogelijk is. Als ik dit spel bijvoorbeeld vergelijk met NMS zie ik hier gewoon veel meer potentieel in, ondanks het feit dat je hier een veel krachtigere pc voor nodig hebt. Ik hou, zoals de meeste consumenten van eerlijkheid en oprechtheid. Uistel is niet zo'n ramp als er maar een goede reden achter zit en ik kan zien dat de persoon in kwestie hard zijn best doet om een kwalitatief product neer te zetten. Dat is in dit geval zo dus hoor je mij absoluut niet zeuren.
Vannacht de livestream nog live gekeken, en dat was weer volledig volgens de CIG standaard (later beginnen, en extra uitlopen :P leuk om 2 uur 's nachts :O ). Doordat ik het project al behoorlijk lang op de voet volg is het voor mij geen verassing dat SQ42 'weer' is uitgesteld. Hetgeen wat tegenviel was het ontbreken van de 'vertical slice'/SQ42 missie, en de focus op de ontwikkeling van project (afgelopen jaren) edit: Met een event voor de backers weten de kijkers echt wel wat er gebeurt is. Nieuwe dingen daarintegen zijn veel leuker :) .

De ontwikkeling van Star Citizen loopt nu al jaren op zijn eigen tempo, en daar is onderhand al wel resultaat uit gekomen. (PG planets, 64 bit systems, unified rig voor 1st en 3rd person, Local-physics grid etc) Het probleem is alleen dat de kwaliteit eisen erg hoog zijn voordat het in een build word meegenomen. Nu komt er binnenkort wel weer zicht op de nieuwe builds met 2.6 en 3.0 waarin de PU ervaring van een universum meer compleet moet gaan zijn. (Het reizen door een system kost in de dev-build momenteel 45 min van end-to-end.) Dus de speelwereld begint vorm aan te nemen.

Het probleem van de parallelle ontwikkeling van de PU en SQ42 is dat elk nieuw stukje tech in beide projecten ge´mplementeerd word. De planeten zijn daar een voorbeeld van, dat was in het originele plan niet de bedoeling. Tot de studio in Frankfurt ineens met de technologie kwam om het mogelijk te maken. Al die nieuwe implementatie zorgt ervoor dat het project nooit op een publiek bekende/gestelde datum gereed kan zijn.

Nu zullen ze intern wel een plan hebben van wat en wanneer er gereed moet zijn, maar naar die data kunnen we maar gissen. Momenteel is het voor SQ42 dus afwachten op die missie die ze wilden tonen, en hopen dat we in het voorjaar van 2017 een leuke SP te spelen krijgen.

Tot die tijd kunnen we lekker doortesten in de alpha PU, met straks 3.0 en alle systemen en gametech die er dan in gaat komen. :)

[Reactie gewijzigd door Case_C op 10 oktober 2016 12:04]

Als ik het goed begrijp is de PU het gedeelte dat je als Freelancer fan zou moeten hebben? En krijgt het ding bij release al support voor Linux?
Klopt, de PU moet als Freelancer gaan spelen. En SQ42 als Wing-Commander.

Linux support word helaas nog niet over gesproken, maar er zou wel support komen voor zowel DX12 als Vulcan. Dus dat sluit het nog niet uit. Waarschijnlijk staat het op de lange baan, net als de support voor VR.
Hmm dat was toch een stretch goal in de campagne? Lijkt me dat ze daar niet onderuit kunnen....
Ben je niet bang dat het geld een keer op is? huidige triple A games hebben een budget van z'n 80-100 miljoen, maar die zijn toch allemaal een stuk minder ambitieus dan star citizen. En je zou zeggen dat die studios meer ervaring hebben met geld te managen. Natuurlijk is het de bedoeling als squadron 42 uit komt ze weer meer geld ontvangen, wat weer terug ge´nvesteerd kan worden in star citizen.

Ik had vandaag de gameplay van de stream gezien en het ziet er tenminste heel erg veel belovend uit. Het heeft wel wat weg van halo, maar dan op een next gen xbox.

Tenminste wel heel veel respect voor de ontwikkelaar dat ze hier aan beginnen, of het nou wel of niet aan de verwachtingen kan voldoen.
Ben niet zozeer bang dat 't geld een keer opraakt. Ze hebben in het verleden al gesteld dat ze 't spel gewoon kunnen afronden wanneer de geldstroom op dat moment zou stoppen. Daarbij neem ik dan ook aan dat ze dat wel hebben meegenomen in de 'groei' die het project het laatste jaar nog heeft doorgemaakt.

De bedoeling van SQ42 gaat deels onderhoud van de PU betekenen + de ontwikkeling van vervolg-delen op de singleplayer (Die al aangekondigd zijn, dat ze komen) en winstuitkering voor de aandeelhouders van CIG. Momenteel gaat elke cent die gepledged word nog 100% naar de ontwikkeling, met de winst van SQ42 ligt dat dus net iets anders. Het geld uit subscribtions (iets wat niet meegenomen word in de funding teller) gaat naar marketing en de wekelijkse shows/filmpjes. Dat bedrag zal onderhand ook al in de miljoenen lopen.

Voor mij is Star Citizen een heel mooi en leuk project om te volgen, met een goede kijk in de keuken van een van de meest unieke ontwikkelaars van dit moment. En doordat ik daar plezier uit haal, heb ik ook geen moeite gehad om net wat extra's te pledgen :P . (Al was het maar om die Carrack vast in de hangar te hebben :+ )

[Reactie gewijzigd door Case_C op 10 oktober 2016 21:30]

Ik voorspel het nu:

Dit wordt net zo'n grote flop als No Man's Sky.

Ik mag misschien -1 krijgen door Tweakers, maar ook dit spel geniet te veel hype bij elke keer dat het uitgesteld wordt. Te veel hype = Niet voldoen aan de verwachtingen van de potentiŰle spelers.
Is het omdat het spel hype heeft op dit moment, het een flop wordt?
Ik volg het toch bijna dagelijks sinds 2013 en denk dat het prima loopt.
Prima loopt . het is een relatief begrip. Ik heb in 2015 twee schepen gekocht hopend dat ik ze snel kon testen en spelen.

Maar nee ze brengen Alpha Commander uit die voor 5 euro te kopen was. Kun je dogfighten en racen met " jippie" een paar schepen , maar niet de mijne.

En alle nieuws wat ze toen uitbrachten , check this out , nieuwe schepen , nieuwe features etc , kom KOOP het , zodat we meer geld hebben.. (die dingen die ze al hadden verkocht verder ontwikkelen ho maar.). Het lijkt dat ze te veel energie in dingen gaan stoppen die wel leuke features kunnen worden en ze te weinig bezig zijn met dingen te laten zien wat ze nu al hebben.

Begrijp me niet verkeerd , ik vind het wel leuk om af en toe eens te spelen met versie 2.5. Maar ik wil niet meer info hebben wat ze aan het ontwikkelen zijn.. Zoals de stream van gister , ging het meeste over die nieuwe Social Media Plugin van het spel. concept dat we al jaren kennen onder de naam facebook.

Ik heb al te lang moeten klagen over het feit dat ik mijn eigen schip niet kon vliegen. Nu ben ik alleen bang dat ze waarschijnelijk 3 games gaan uitbrengen.. De AreaCommander voor dogfights en racing , SQ42 voor de singleplayer en de FPS versie van de game , wat niet meer word dan we nu al zien in 2.5.

I do not care wat ze allemaal nog meer willen ontwikkelen . 3.1 3.x 4.x whatever.. Geef me de informatie waar ik wat aan heb.. Wat kunnen we jullie nu laten zien , wanneer komt 2.6 / 3 uit en dit is de single player game SQ42.

Wees open in wat je al hebt en wat werkt. DIe mooie techdemo van het landen op een planeet , is wat het is ... een techdemo..

Nee in mijn ogen gaat SC ten onder aan zijn eigen hype die CR steeds meer voed door meer upcomming features te presenteren en te weinig ... ach lama.. you get my point

All will be comming "SOON"tm
Welk schip heb je als ik vragen mag?
Als je een Merchantman hebt en er nog geen trading of economie in het spel zit heb je er vrij weinig aan, en ligt er dus ergens anders de prioriteit. Een arenamodus spelen met een niet-combat schip slaat ook nergens op. Naar mijn mening was het wel te verwachten dat er zo´n (extra) lange dev tijd aan zat te komen. Ondanks dat is het zwaar in development en is niks verloren.

Ik ben het ook deels met je eens hoor. Ik heb gebacked ergens in 2013 en heb het spel maar een paar keer opgestart om wat assets te checken. Het mist voor mij veels te veel om plezierig te spelen. Zowel in technisch aspect met controls en shiphandeling als met stabiliteit en optimalisatie. Ik vind het allemaal "prima" omdat ik weet dat ze eraan werken en de footage die ze van hun beeldstabilisatie hebben laten zien een tijdje terug heldert ook een stuk op.

Het grootste en meest belangrijke werk is hoe de schepen aanvoelen. Ik heb er niet veel mee gevlogen (paar minuutjes) maar Elite voelt zo veel beter aan als spacevliegsim. Dat is het enige waar ik me dan ook zorgen om maar bij SC. De rest zit allemaal goed en er zitten veel getalenteerde mensen bij CIG die te veel credits in de industrie hebben om mensen te belazeren of het bedrijf om zeep te helpen imo.
eigenlijk wat ik wilde zeggen is (in 1 zin)

Laten zich concentreren of dingen te verbeteren en af te maken en dat gewoon uit te brengen , ipv steeds nieuwe features erbij te bedenken.

Daar komt het voor mij op neer. Los gezien van het feit dat ze steeds dingen weer uitbrengen die mensen moeten kopen , ze hebben nu het geld.. doe het daar maar weer.. Kom je weer op mijn eerste zin uit. Maak af wat je hebt en richt je daarna op al die extra features

(ps sorry meer dan 1 zin)
Sorry hoor maar features staan bij starcitizen al heel lang vast. Het kost gewoon tijd om de base systems op te zetten zodat alles kan werken. Schepen bouwen wordt aan de hand van squadron 42 prioriteit gedaan. Maar de grootste schepen kosten gewoon 6 maanden tot een jaar om te ontwikkelen.
Je snapt me dus echt niet.. Ze hadden een plan . Dat plan hebben ze voorgelegd aan de community , wij zijn gaan backen.

Ipv dat plan ook te maken , adden ze steeds meer dingen . Ze moeten gewoon de beloofde game uitbrengen en dan alle nieuwe extra dingen maar later toevoegen.

Word het spel dan in het begin mooier , nee , maar we zouden nu wel al het spel kunnen spelen.. Zouden we minder blij zijn met het spel als ze het nu al uitgebracht zouden hebben , nee want ze hebben zichzelf meer stretchgoals and nieuwe features gegeven waarvan wij , als ze niets gezegt zouden hebben , niets van af zouden weten.

Ik had dit dus liever gehad.. Spel uitbrengen wat ze beloofd hadden en dan alle extra goodies en features er later bij toevoegen. Zo hou je een uitgebracht spel fris en de interesse hoog. Nu loop je de kans dat steeds meer mensen gaan afhaken omdat ze nog eigenlijk niets hebben uitgebracht wat we een spel kunnen noemen . Tevens alles uitstellen is ook geen optie.. De maat is eens vol , zelfs voor die enthousiaste backers die daar op die starcon waren .
Ik ben het met je eens dat de verwachtingen te hoog zijn. Alleen is het grote verschil met NMS dat mensen nu een beta kunnen spelen. Bij NMS werden niet eens review versies verstuurd aan de verschillende media voorafgaand aan de launch.
Hoe bepaal jij dat het "teveel hype" is? Als ik alleen al naar N4G kijk stond in de maanden voor release elke dag wel ÚÚn of twee artikels over NMS op de voorpagina. Over SC? Amper wat... Ik denk dat de hype wel meevalt.
Dat is het juist.. tot nu toe heeft het voldaan aan alle hype en de verwachtingen. Misschien niet van alle spelers maar wel van de meerderheid. Je moet hier ook rekening mee houden dat ze een heel ander budget, aanpak en veel groter team hebben dan Hello Games. Dat maakt een game niet gelijk goed maar het geeft ze wel veel meer mogelijkheden en opties om het goed te doen en ook echt aan die verwachtingen te voldoen.
Het is nu al meer dan NMS ooit zal zijn dus zo grote flop gaat het iig niet worden.
Ik snap op zich wel wat je bedoeld. Ik zie sommige mensen theory craften met features die helemaal niet bevestigd of zelfs aangekondigd zijn. Vooral die mensen die vooruit lopen op wat allemaal wel en niet mogelijk is het spel kunnen mogelijk heel erg teleurgesteld worden.

Ik ben het alleen dan niet eens met dat het dan meteen een flop wordt. Als het spel gewoon de features krijgt die officieel bevestigd zijn en worden dat zal het zeker goed ontvangen worden. Ik vraag me alleen af of het na release nog genoeg nieuwe spelers kan aantrekken. Het is namelijk leuk dat de teller op $127 miljoen staat maar als alle spelers al een package gekocht hebben en er komen geen nieuwe spelers aan dan wordt het lastig om alles in de lucht te houden. Extra betaalde single player content en microtransactions kunnen dan helpen natuurlijk.
Voor een game met zo'n laag budget en team van devs zou ik niet zeggen dat NMS een flop was. Het foute eraan was dat ze het als een AAA titel probeerden te verkopen wat het duidelijk niet is.
Het verschil tov NMS is dat door deels open development er ook early en sterke feedback is met de community en Visie van CR ook beinvloed wordt door feedback van de crowed.
CR heeft zelf beweerd dat feedback ook de dev team stuurd.
Want dev hebben bepaalde aannames van wat gamers willen en dat pas na release uitkomt dat ze dat verkeerd zagen. CR had dat ook maar door open dev en vroege feedback wordt dat vroeg gecorrigeerd.

Bij gesloten producties had CR dat voordeel niet.
Ik heb pas gehoord van Star Citizen nadat er veel backlash kwam van No Man's Sky.
Ziet er veel belovend uit. Alles wat No Man's Sky had moeten zijn of begrijp ik het verkeerd?
Please clarify :)


Nu vind ik het persoonlijk beter dat een game de nodige ontwikkelingstijd krijgt om een degelijk product te leveren ipv een half-assed game op de markt te brengen waar teleurstelling en een oneindige series aan patches elkaar ontmoeten!
Pretty much; No Man Sky is een hele simpele simulator in vergelijking met Starcitizen - wel is de learning curve van NMS een heel stuk makkelijker is, SC is een stuk minder 'arcade'.
Deze game gaat onderuit door zijn eigen ambitie. Ze willen teveel en elke keer wordt de release uitgesteld. Backers lijken de gebroken beloftes langzaam aan wel zat te worden. In plaats van elke keer nieuwe zaken te bedenken zouden ze de game ook gewoon af kunnen ronden.
Wat wil je dan? Dat ze een onvolledige game uitbrengen? Het spel is al zo lang in de maak dan maken die paar maanden ook niet uit.
Nee ze hebben doelen in het begin gesteld en deze hebben ze gewoon in de puntjes moeten uitwerken. Nu verzinnen ze constant er wat bij terwijl het andere nog niet eens af is. Het project duurt nu meerdere jaren, ze vragen voor schepen soms honderden euro's. De game is het meest gesteunde crowdsourcing game ooit. Maar het project is totaal niet goed gemanaged. Deadlines worden constant niet gehaald.
Nu verzinnen ze constant er wat bij terwijl het andere nog niet eens af is
Ja? Volgens mij zijn er sinds begin 2015 al geen nieuwe stretch goals meer toegevoegd.
Dus dan ben ik wel nieuwsgierig wat voor nieuwe dingen ze dan allemaal verzonnen hebben? Want blijkbaar ben jij beter ge´nformeerd dan mij.
Is er ergens 'de zandwormen uit Dune' als stretch goal genoemd of is er vanuit de backers een grote vraag daarnaar gekomen ?
Nee, maar dat is ook geen specifieke feature of gameplay. Dat is gewoon onderdeel van de content die gemaakt word.
Deadlines worden bij de grote jongens ook nooit gehaald of het wordt half op de markt gebracht. Geduld hebben en niet te veel rekenen op de release date is het beste wat je kan doen.
Ook nooit is echt een hele grote statement. Een hoop triple A titels zijn gewoon netjes uitgekomen en hebben hun beloftes waargemaakt. Natuurlijk zijn er games zoals Assassins creed die maar half af zijn en tjokvol problemen zitten. Maar nu wordt constant de scope verlegd en de deadline constant verplaatst. Als ze de originele scope nou gewoon afwerken tot in de puntjes kan je nieuwe ideeen voor een nieuw deel bewaren. Het project is nu zo groot geworden dat het misschien nooit echt goed uitgewerkt zal worden.
En van alle triple A games van deze grote hebben meestal een development schedule van 3-5 jaar
Je hebt wel gelijk beter hun oude ideeŰn eerst klaar maken een daarna nieuwe dingen toevoegen. Maar dan als nog is het moeilijk in te schatten of je in de toekomst wel of niet bugs of performance problemen tegen komt die wel of niet makkelijk zijn op te lossen.
Welke AAA games hebben de ambitie en innovatie die SC hebben? Ik kan er niet 1 verzinnen eerlijk gezegd. Zelfs een game als GTA komt niet in de buurt.

Daarnaast denk ik dat ze er goed aan doen de technologische fundamenten en tools van de game eerst in orde te maken. Het duurt misschien wat langer maar SC is een game die een jaar of tien mee moet gaan. Het is niet zo makkelijk om na de release van (MMO) game compleet nieuwe tech te introduceren. Kijk naar Elite.
*kuch* battlefield 4 *kuch* Ja, Star Citizen is niet de enige die falen met de deadlines.
Maar uiteindelijk dwingt de publisher wel af dat er iets gereleased wordt. SC zit nu vast in een cyclus van nieuwe concept zooi > geld verdienen > nieuwe zooi proberen te integreren > meer geld nodig > meer nieuwe zooi.

Het is in een bepaald opzicht een briljant idee, je monetized je development en niet je eindprodukt.
Grappige is dat in het begin toen het project nog relatief bescheiden was en er een man of 50 a 100 aan het werken waren dat ze met moeite het project op gang kregen. Er moest nog veel uitgezocht worden en was er nog veel onduidelijk en kreeg je de indruk dat ze niet alles supergoed onder controle hadden.

Toen er meer geld binnenkwam en dus ook meer mensen en met name ervaren CryEngine mensen en zelfs mensen die aan CryEngine zelf hebben gebouwd zag je de kwaliteit van alles met grote sprongen omhoog gaan! Wat dat betreft lijkt het me juist goed dat ze die keuzes gemaakt hebben om zo een gave spel neer te kunnen zetten wat zeer goed mee kan met de rest wat ook in 2017 uit zal gaan komen.
Dat kun je nu dus ook zelf zien in hun demo's die allemaal in game/engine gemaakt zijn.
Deze game gaat onderuit door zijn eigen ambitie. Ze willen teveel en elke keer wordt de release uitgesteld. Backers lijken de gebroken beloftes langzaam aan wel zat te worden. In plaats van elke keer nieuwe zaken te bedenken zouden ze de game ook gewoon af kunnen ronden.
Het ontwikkelen van de technologie en tools kost veel tijd. Echter, als dat eenmaal af is betaalt zich dat dubbel en dwars uit. Sterker nog, zonder die tools is een game van deze schaal onmogelijk. Ze zijn nu op het punt dat het fundament en de tools klaar zijn.
Bovendien weten de backers dondersgoed dat dit misschien wel de meest ambitieuze en complexe game ooit is. Dat is mede waarom het zo succesvol is. (PC) games hebben dat verloren. Dat was nota bene een punt in de Kickstarter pitch. Men neemt graag een risico, zonder interventie van uitgevers, om weer uit te kijken naar "uncompromised" ambitie en innovatie. Dat wordt nog extra versterkt door het gebrek aan goede space sims (destijds).
Er zijn twee soorten backers de early backers die klein crowedfund projectje backten wat ook hun verwachting was dat het dus als klein projectje na jaar of twee uitkwam. Tja toen ging het hard en ik ben van tweede soort ik kwam er in toen ze voorbij de 60 mil gingen. Dus verwacht ool navenante scoop en productie tijd. Ook was er toen geen sprake van enige PCG. Er is dus groep early backers die niet eens zijn met lange productie en dat er toen ook geen sprake van was. Maar ja er grote groep die er veel later bij gekomen is en juist die grote visie en scope werkelijkheid zien worden. Dus er zijn ook redelijk groep ex backers en CiG haters samen met ED fans die alles wat CiG doet negatief zien.
Met als front man de Dev Derek Smart en aan de andere kant de hardcore hooligan SC fans.
Ik heb SC ontdekt via Frontier Elite forum dus ik volg SC eigenlijk in hun nogal anti SC thread en ervaar een flood golf aan critiek haat daar en Derek smart is daar ook bezig. Het is al heel lang de anti SC lion Den.
Was te verwachten.
2017 leek al het grote jaar te worden voor SC.
Ze hielden te lang een veelste optimistisch scenario aan.
Door het vele uitstellen hebben ze aan 2017 nu echter wel een serieuze deadline (voor in ieder geval SQ42).
Ben benieuwd.
Denk dat de productie de laaste tijd gefocused is op SQ42 . Single player deel is game op zich en ook op zich zelf al redelijk grote productie.
Jammer, maar wel logisch gezien de functionaliteiten alleen voor squadron 42 immens veel zijn, en dan word de PU nog uitgebreider.

Off-topic: het lijkt dat 2017 het jaar Word van de grote Release !
"Off-topic: het lijkt dat 2017 het jaar Word van de grote Release!"

Waar en wanneer hebben we dat eerder gehoord? :')
Duke Nukem Forever :+
200++ werkers leveren dagelijk hun bijdrage naast redelijk wat rework maar vooral ook iteraties dus evolutie van bestaand werk en nieuw uitbreidingen. Is er toch veel gedaan in de jaren en ik denk dat wij niet alles zien maar vooral de publieke branch en wat men laat zien van andere modules en branches. En op bepaals punt zijn ze feature compleet en is het resterende assets produceren.
De exacte status weten we niet kan makjelijk 2018 worden. Voor de PU maar ook SQ42.
Want als CR echt perfectionist is dan komt het er pas als hij tevreden is of de funding kelderd dat hij een eind aan moet breien.
En daar genoeg reserves voor gereserveerd heeft.
Oh ik heb al wat in de alfa gespeeld. Heb zo'n mooie gouden pass als backer. Wat de PU wordt moet ik nog zien, maar dat CR een goed single speler spel af kan leveren twijfel ik geen seconde aan. Dat is de voornaamste reden dat ik backer ben.
Ik weet niet waar jij dat gezien hebt, maar in 2017 komt de scorpio, 1080 ti, de s8 die mobiel VR weer naar een andere level tilt, maar effect andromeda komt uit en zo kan ik wel nog 10 interessante dingen ( voor mij ) opnoemen die in 2017 uitkomen.
Wow, zo veel roddels en unconfirmed release dates in 1 post :O
Ok en nu ? Misschien dat jij er niks aan hebt maar ik vind het wel interessant ;)
Nu pakken we een Biertje en gaan we zeuren over geld tekort om al het speelgoed te kopen wat we leuk vinden ;)
Het biertje klonk goed ! Maar het zeuren over geld niet zo .. geld is voor mij niet zo belangrijk dat ik erover moet gaan zeuren als er voor sommigen een te kort is. Is er een te kort, moet je maar harder werken.

Of naar een land verhuizen waar jou geld daadwerkelijk jou geld is en niet die van de regering. Als dat is wat je wilt zit je in Nederland al zoiezo verkeerd.

Edit:typo's

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 10 oktober 2016 10:25]

Ach ze moeten patent aanvragen op

"Coming Soon"tm
Leute, iedereen beslist zelf of hij of zij wilt investeren in Star Citizen.

Ja het duurt lang op het moment maar ze laten mooie vooruitgang zien.
Misschien dat ze het zelf ook een beetje overschat hadden dit project en dat het daarom wat langer duurt allemaal ... maar ik weet zeker dat als het er is we niemand meer horen over VROEGER :)

Lekker van genieten van de vele games die nog mogen komen in 2017 !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True