Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 245 reacties

De client van de volledig gecrowdfunde space-sim Star Citizen gaat rond de 100 GB in beslag nemen na installatie op de harde schijf. Dat zegt ontwikkelaar Cloud Imperium op het officiële forum van de game van Robert Space Industries.

Naast de totale omvang van de game schrijft ontwikkelaar Jeremy Masker op het forum dat het onmogelijk is om de grootte van de client nog verder terug te brengen naar bijvoorbeeld 30 tot 40GB, door het toepassen van extra compressie of het verwijderen van game-onderdelen. Deze mogelijkheden werden gesuggereerd door een poster op het Star Citizen-forum.

Masker legt op het forum uit dat elke patch honderden nieuwe game-onderdelen zal bevatten, waarvan sommigen tot wel 200MB per stuk kunnen zijn, wat zal leiden tot patches van 2 tot 6GB. Als delen van de broncode geherstructureerd moeten worden, dan zal mogelijk 30 tot 40 procent van de content opnieuw gedownload moeten worden. Patches ter grootte van 14 tot 20GB zullen dan ook tot de mogelijkheden gaan behoren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (245)

Oke, wauw, dat is groot. Héél groot.

De grootste game die je op het moment op je PC kan downloaden is volgens dit artikel X-game 9 (70GB).(Ik weet dat het genoemde artikel uit 2013 stamt, maar over de loop der tijden ben ik geen game tegen gekomen die groter dan de genoemde 70GB is.)

Na enig Google werk ben ik er al achter dat de nieuwste versie van 'X-Game' versie 10 behelst.
De recommended specs zijn aan de hoge kant. Vrij schijfruimte wordt niet genoemd, iets met: 'Als je moet vragen hoe duur het is, heb je er niet genoeg geld voor'?
X-plane op Wikipedia leert mij dat als je deze game koopt en de DVD versie bestelt, je een doos krijgt met niet minder dan 8 DVD's waar de game op staat. Dat komt neer op 86GB uncompressed data.

Op Steam wordt bij deze game een 80GB genoemd. Voor zover ik weet de grootste game (in aantal GB's) beschikbare game op Steam.

Als Star Citizen zijn huidige grootte aan houdt dan wordt het zonder twijfel de grootste game ooit.

Andere grote games zijn:
- Titanfall met 48GB (Why the PC version of Titanfall is 48GB);
- GTA V met 65GB - to be released (GTAV PC: New Release Date, First Screens and System Specs.)
- Wolfenstein: The New Order met 47GB (Wolfenstein: The New Order File Size and PC Specs Revealed)
- NBA 2k15 met 50GB (Can your computer run NBA 2K15?)

*Zal de grootte van de bovengenoemde games nog even opzoeken*

Edit:
Game grootte e.d.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 12 maart 2015 14:42]

Ik weet niet hoe Star CItizen in elkaar steekt en of alle content ook noodzakelijk is, maar X-Plane is natuurlijk vrij groot vanwege de maps en de vele toestellen erin. Afhankelijk van je speelstijl heb je daar lang niet alles van nodig.
Geloof dat Star Citizen één grote game is. Niet een game waarbij je dingen bij kan kopen in de vorm van DLC met vliegtuigen of landschappen(zoals bij X-Plane). Neemt niet weg dat X-Plane 10 meer dan 80GB groot is en blijft ;). En eventueel alleen maar groter wordt indien er meer vliegtuigen of locaties bij komen.
momenteel is mijn SC folder 21.2 GB groot... dus die gaat nog enorm aangroeien zo te zien...

als je dan als nieuwkomer begint te spelen een jaar ofzo na release; dan ga je toch echt wel een serieuze download tegemoet...

voor sommigen in mijn landje betekent dit zelfs een aanzienlijke hap uit hun downloadlimiet (welke ik niet heb gelukkig)
Stel je voor dat steam een bug heeft waardoor je hele library opeens leeg is en je alles opnieuw moet downloaden. Dan ben je met deze game nog wel even zoet!

Is mij een keer overkomen. Gelukkig waren mijn games lang niet zo groot xD.
En toch is het nog wel te doen: Ik heb het instap abonnement bij UPC en dat is al 50mbit. Daarmee haal ik regelmatig de 5MB/sec downloadsnelheid en dan is 100GB ook gewoon binnen 6 uur binnen.
Moet je wel een nacht of werkdag geduld hebben natuurlijk - of sneller internet :P
Als ik iets van Steam pak dan gaat dat met maximale snelheid, Ziggo 18 MB p/s, zal straks dan wel 20 MB/s worden. Lukt me nergens anders eigenlijk.
Ik weet niet waar die Steam server staat en wat voor hardware dat allemaal is, maar wel gaaf. Ben erg slecht met rekenen maar eigenlijk is mijn snelheid sneller dan mijn geduld opraakt.

Waar zal de grootte van Star Citizen inzitten? De textures denk ik. Ik denk dat die allemaal al 8k zijn net als bij Elite: Dangerous. Die schalen dat nu nog terug, zodat we het spel überhaupt kunnen spelen.

Ik ben bang dat dit steeds vaker gaat gebeuren. Zulke bestandsgroottes. Hebbenw e nog meer bandbreedte nodig, betekent nog meer energie gebruik.

Het gekke is, mijn vriend in Schotland komt niet verder dan 2MB/s. Omdat er geen abonnement is dat sneller kan leveren, alleen in theorie. Het netwerk is nog steeds in handen van de BBC. En die investeren blijkbaar niet genoeg in de Highlands. Toch maar boeren blijkbaar. Een soort Gelderland, als ik 1V van gisteren moet geloven. Niet de moeite waard.

En dus... als ik Star Citizen voor hem download, het op een USB stick zet en per postduif naar hem opstuur, of gewoon met de post, dan zal ie het sneller thuis hebben dan wanneer ie het download.

8)7 Ah, we zijn hier verwend in Nederland.
Ik woon in Overijssel en gewoon glasvezel in de straat! Schotland heeft nauwelijks inwoners per m2 vergeleken met Nederland. Een voordeel van zo'n dichte bevolking is dat het vrij snel loont om een goede verbinding aan te leggen. Neemt niet weg dat Nederland een van de beste netwerken wereldwijd heeft.
Ach, de Highlands worden overal mee gediscrimineerd. Overal zit een toeslag op, zoals bezorging. En het duurt allemaal langer.
Tijd om zich maar is af te scheiden van Great Britain. Bij de laatste stemming werd ze van alles beloofd maar ik heb nog maar weinig gezien van die beloftes na de stemming. Sowieso als de Engelsen zo door gaan is de kans groot dat die zich gaan afscheiden van de EU en dat willen die Schotten al helemaal niet.
Time to call it quits.
10MB/s heb ik zelfs :P. Ben gewoon niet meer gewend zo lang te moeten wachten voordat ik kan spelen. Als het langer dan een half uur erover doet om te downloaden dan is het Zzzz...
als mijn steamfolder plots leeg is .... dan sta ik voor een download van meer dan een terrabyte ....
daarom draai ik steam ook vanaf een aparte schijf; 3TB groot en via esata aangesloten...
Ik hoop echt dat ik nooit volledig mijn library moet herdownloaden...
Was achteraf ook niet nodig steam kon het niet vinden en dat kwam door foute directory in steam. Een of andere update foutje. Je games map andere naam geven en dan weer toevoegen was voldoende geweest maarja dat wist ik toen niet 😜.

Ik heb niet al mijn steam games geïnstalleerd sinds het incident 😜. Alleen de games die ik veel speel of gespeeld heb sindsdien 😉.
Een wat voor limiet?
Een downloadlimiet.

In België (bogy woont in Antwerpen) hebben ze geen 'vrije hoeveelheid data die je kan downloaden', daar zijn de internetabonnementen per huis geregeld zoals bij je telefoon. Je hebt een X aantal GB's voor een maand met een bepaalde snelheid, ga je daar overheen, dan kan je OF niet meer internetten, OF met een (veel) lagere snelheid (zoals veel telecom providers (in NL bijv.) ook doen.)

Zie bijvoorbeeld dit artikel van Tweakers van een paar dagen terug.
Telenet verruimt downloadlimiet 'vrij downloaden' van 300GB naar 500GB - update
Klopt. Als je de HD scenery download is het zelf 100GB compressed data. Maar je vliegt niet elek dag over elk plekje op aarde; meestal is west europa wel genoeg.
bf4 met alles dlc's is ook geen feest...had eerst 30gb over op mn ssd, nu nog geen 8gb...dus mag lekker herinstallen op andere schijf, bedankt ea...voor die heads up.
Ik kon de laatste update niet eens op mijn ssd installeren... had 25 Gig vrij gemaakt (overig is Windows 8 en flight sims) maar hij heeft stukje meer nodig om te installeren blijkbaar. Gisteren maar een 250 Gig SSD gehaald speciaal voor Star Citizen en DCS World.
Als je kijkt naar de verhoudingen dan is Star Citizen eigenlijk nog klein. Bij X-Plane vlieg je in de lucht boven aarde, bij Star Citizen vlieg je in de ruimte.
Dan zou je verhoudingstechnisch dus een paar Petabyte (of meer?) aan ruimte moeten hebben om die game te installeren :+ Ben benieuwd hoe mensen dán zouden reageren want als je 100GB al veel vindt... O-)
Dat zal ook wel mee vallen. Ik weet niet alle details maar ik geloof niet dat Star Citizen de volledige ruimte gebruikt, maar een klein deel daarvan. Dat kleine deel zal dan nog steeds immens groot zijn omdat de ruimte dat ook is.
Feit blijft dat de ruimte ontzettend leeg is, dus wat dat betreft hoeft het niet zo overdreven veel meer ruimte in te nemen dan X-Plane, wat met 100GB dus ook wel mee valt.
Oke, wauw, dat is groot. Héél groot.
That what she said!
Maar komt dat nu omdat ze gewoon heel veel grote textures gebruiken? Want wat ik tot nu toe gezien heb qua updates en dergelijke lijkt het niet alsof ze zoveel content aan het maken zijn - tenzij ze nu nog steeds in de technische opzet-fase zitten en later dit jaar (bijvoorbeeld) aan de content-fase beginnen (meer schepen, stations, planeten, noem zo maar op), een leger 3D-modelers en level designers inhuren, etc.
Het creëren van content gebeurt grotendeels achter gesloten deuren, mede omdat 90% van de content gebruikt gaat worden in Squadron 42. (De SP variant van SC) Deze heeft zijn release gepland in december van dit jaar, en daarvoor willen ze zoveel mogelijk content bewaren zodat er ook voor backers en mensen die de game actief volgen nog wat nieuws te zien is.

In dit drive bestand word redelijk bijgehouden wat de status is van de schepen waarvan zeker is dat ze ingame te vinden zijn. Nu zijn er natuurlijk naast schepen ook planeten en andere assets, maar die zijn voor de echte space-sim fanaticus minder interessant :P

https://docs.google.com/s...2HyUJU/edit?usp=drive_web

Wat ik wil zeggen is dat de content-pipeline op volle toeren aan het draaien is :) .

[Reactie gewijzigd door Case_C op 12 maart 2015 14:54]

"Deze heeft zijn release gepland in december van dit jaar"
dat zullen enkele missies zijn uit squadron 42, er volgen nog meer missies.
momenteel krijgen we eerst FPS module eind maart / begin april dan richting de zomer Multi Crew Ships en in december dus (de eerste missies van) Squadron 42.

inderdaad, op volle toeren :) kan niet wachten
Ik las dat ze standaard 4k gaan ondersteunen.. wellicht dus gewoon grote textures? Zou het zelf tof vinden als ze textures apart laten downloaden. Als je de game toch altijd in low wilt spelen download je alleen de low textures, etc.
Ze gaan zelfs 8k ondersteunen. :)
In dat geval zou het misschien nog best een mogelijkheid zijn om een 1080p te bieden. De meerderheid van de spelers heeft geen hardware (monitor/grafische kaart) om die hogere resolutie te gebruiken, voor de grootte zou het aardig wat uit kunnen maken, 1080p is immers 4^2=16 keer zo klein als 8K.
Maar resolutie heeft weinig te maken met texture quality. En die willen ze wel top notch hebben.
Er zit best een verband tussen.
Als je een vlak met een texture van 8x8 afbeeldt op 1 pixel (1080p scherm) scheelt dat nog steeds veel met het afbeelden van die texture op 16 pixels (8K scherm). Een 8K scherm zal die hogere resolutie echt nodig hebben om een blur tegen te gaan terwijl het bij een 1080p scherm al meer neer komt op de precisie van de kleur van de pixel.
Het is natuurlijk wel te merken, vooral als je dichter bij in-game objecten komt, maar ik kan me zeker voorstellen dat dat voor veel de extra download / opslagruimte en lagere framerate niet waard is.

[Reactie gewijzigd door Jaahp op 12 maart 2015 20:19]

Je zal dit moeten downloaden. Dat is best wel even bezig.
100 GB downloaden op een 100Mb lijn is 100 / 8 = 12,5MB per seconden
100 000 / 12,5 = 8000 seconden dus 133 minuten.
Met deze snelheid valt het inderdaad wel mee, maar niet iedereen heeft zo'n stabiele snelle verbinding.
heeft iedereen ondertussen geen 100mbit of meer? ik heb 160 thuis en ik denk niet dat dit het hoogste abo is.
Nederlands gemiddelde ligt rond de 20Mbps dacht ik.
Ik denk dat de gemiddelde met 20 Mbps of niet anders kan of de computer gebruikt om te facebooken en om een email te sturen(die gaan dit denk ik niet spelen). Ik denk als je die mensen buiten beschouwing laat bij het bepalen van een gemiddelde dat je een stuk hoger uit komt.
Er zijn natuurlijk altijd nog huizen ( ik bijvoorbeeld ) waar nog steeds een oude verrotte kabel in de grond ligt waar ik niet hoger haal als 1 Mbps. :p
Hier in Rotterdam kan ik idd niet meer krijgen dan een krappe 7Mbps. :(
Hier in Rotterdam kan ik idd niet meer krijgen dan een krappe 7Mbps. :(
Lastig, maar dan laat je je PC anderhalve dag pruttelen om de initiele client te downloaden en als je een grote patch heb van 20GB is het nog steeds binnen met een nachtje slapen.

This ain't your momma's Space Sim! ;-)
10Mbps hier.
Sommigen willen nog wel eens een video op youtube of gewoon browsen voor een dag en dat gaat moeilijk als je je lijn voltrekt met een 120GB download.
Niet te vergeten dat je medebewoners daar ook moeite mee kunnen krijgen
gelukkig kan je in de client zelf een downloadlimiet instellen voor de up & downloadsnelheden (en je kan kiezen tussen P2P en/of http download)

dus dat de rest niets meer kan doen valt nog wel mee, alleen zal de download dan nog iets langer duren.
Niet miepen, je wilt het spel of je wilt het niet. Natuurlijk is 100GB enorm groot, maar kijk wat het spel te bieden heeft, als je het niet de moeite waard vindt dan vooral laten lopen. Overigens krijg ik thuis lekkere snelheden binnen van soms 100MB/s, en NVidia updates haal ik binnen met 350MB/s (wat glitched snelheden zijn maar wel realiteit zijn ondanks mijn 100Mbps-down/200Mbps-up snelheden).
Miepen? ikke? Ik heb nog geen enkele hint gegeven of ik wel of niet ga halen. Dit is ook totaal niet in de buurt van klagen. Gewoon een praktische voorbeeld gegeven.
Tja, met zo'n internetverbinding zou ik ook niet 'miepen'. 8)7
Ik zit nog steeds in het oude tijdperk waar je de computer lang laat ratelen voor een nachtje, en dan heb je alsnog een grote download/update binnen. Je raakt daar gewoon aan gewend, ook al wil ik meer.
Nou hier in Rotterdam heb ik 120/130Mbps in mijn huis uit 1936.
Hier in Rotterdam kan ik idd niet meer krijgen dan een krappe 7Mbps200mbps :)

[Reactie gewijzigd door Madshark op 12 maart 2015 15:13]

Dan neem je upc of glasvezel ipv adsl, als je ver weg van de centrale woont zal t nooit veel sneller worden.
Plus 1 ( ik ook )
Ik kan 200 Mbps van Ziggo krijgen, maar waarom zou ik precies ¤42,50 meer per maand moeten gaan betalen? Ik heb nu een dikke 20 Mbps voor ¤20 in de maand en eerlijk gezegd loop ik eigenlijk nooit tegen beperkingen aan. Die ene keer dat ik dan 100 GB zou moeten downloaden? Met 20 Mbps doe je daar 11 uur over, so what? Dan speel ik het spel morgen wel...

Hoge snelheid is leuk, maar geld is ook leuk. Ik vind het een beetje kortzichtig dat mensen met een lagere snelheid alleen maar zouden facebooken of zo. Als je niet veel upload of probeert om lokaal een halve kopie van usenet te onderhouden of iets dergelijks is 20 Mbps over het algemeen zat. Ook voor streaming, ik heb geen enkel probleem met Netflix en Youtube e.d. (al zit ik wel nog op max Full HD, wellicht dat je voor 4K meer nodig hebt maar hoeveel mensen hebben nou al 4K).

Overigens moet ik wel ook zeggen dat ik niks geef om TV, daarom zit er voor mij zo'n groot verschil in de prijs van Ziggo en een goedkoop DSL abo. Die TV daar betaal je wel voor bij Ziggo maar ik zou er niks mee doen.
De truc is dat je sneller download dan dat de film lang is. Dus een 1500mb film moet je binnen de 1,5 uur binnen hebben, als je dan goed programma heb kan je direct gaan kijken.
Voor de rest moet je wat meer geduld hebben.
De gemiddelde snelheid ligt nog lager dan dat zelfs, het is (september 2014) 14,3 Mbps.

http://www.breedbandwinke...ederland-gemiddeld-143-mb
het gemiddelde wat afgenomen wordt qua contract ja....wat men krijgt is waarschijnlijk minder!! ;)
Nee hoor het zijn daadwerkelijke snelheden.
Normaal kan ik sarcasme wel herkennen, maar bij jou krijg ik ernstig het gevoel dat je wereldvreemd bent.
En blijkbaar ben je niet de enige, ohnoname hier onder gaat er ook al vanuit dat iedereen 100mbit heeft.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 12 maart 2015 14:37]

Natuurlijk heeft niet iedereen in Nederland een 100Mbit lijn, maar we hebben het hier niet over iedereen in Nederland. We hebben het hier over PC gamers en Ziggo+UPC zijn beschikbaar in ongeveer 99% van Nederland, die leveren in hun hele gebied 100-120Mbit, in sommige gebieden zelfs hogere snelheden. Er zullen vast wel wat PC gamers zijn die inderdaad dergelijke snelheden niet geleverd krijgen, maar dat is een handjevol. Wellicht eens het verhuizen waard... ;-)

Vaak is het ook een kosten overweging, niet iedereen neemt dat 100Mbit abo, maar gezien de prijzen van SC en de hardware die je nodig heb lijkt me dit voor de doelgroep ook niet echt een probleem.

En als je het niet heb, dan heb je pech gehad, ik heb ook geen 1Gbit aansluiting terwijl ze dat wel in Almere hebben, hier even verderop (Zeewolde), jammer, maar geen halszaak...
Uhm, niet om moeilijk te doen, maar ziggo+upc zijn in sommige provincies (zoals hier in zeeland) nieteens te krijgen. dus 99% is 'iets' te optimistisch ;)

Ik merk hier om mij heen dat de meeste mensen 60mbit hebben (gezeinnen met kinderen/jonge mensen), en andere mensen blijven vaak op 15 tot 30mbit steken, maar dat is niet de doelgroep voor deze game.
Ook niet overal in Zuid Holland. Ik woon in een enclave zonder (en nee, niet in een klein dorp).
Je zit in Den Haag met zonder breedband?
Nee, in Gouda (tegenwoordig). Dat is een enclave zonder Ziggo/UPC. Wil niet zeggen dat er geen ander breedband is trouwens, maar geen glas helaas.
ik krijg zelf ernstig het gevoel dat ik wereldvreemd ben met alle reacties te lezen.
ik heb er nooit zo naar gekeken. ik ging er altijd vanuit dat kabel broadband is en via telefonie smallband.
maar ik wist echt niet dat er nog zoveel mensen oude dsl lijnen hadden.
anyway zo leren we elke dag iets bij :)
Er zijn nog veel (dun bevolkte) regio's waar je afhankelijk bent van 20Mbit ADSL lijntjes. En dan mag je blij zijn als je de 10Mbit haalt.
Voor deze mensen kan het wel eens een probleem gaan vormen als je 20GB moet gaan downloaden. Zéker als je niet kan spelen voordat je de patch hebt geïnstalleerd....
Zolang je op ADSL zit is in veel gevallen de limiet nog altijd 8MB/s.

Zelfs met je 20MB/s abo.
Nope. Midden in de randstad: hoogste abo geeft 40Mb/s, werkelijke snelheid ~20Mb/s.

Uitrol van glasvezel gaat veel te traag
Hier een 200/20 abbo van UPC. Alles is super snel binnen :Y)
Mijn ouders hebben 30/3 van Ziggo. :) Voor mij op zich wel genoeg snelheid, gewoon wat meer geduld hebben, haha. ;)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door OB1 op 12 maart 2015 19:07]

Ik zit op 30Mbits, Americanen en Australiers zijn fucked met hun inbelsnelheid en 100Gb data limiet :p
Nee, want een beetje nadenkend mens realiseert zich dat ze opgelicht worden met dat soort snelheden. 99.9% van de tijd heb je geen 100Mbps nodig om een beetje HTML binnen te halen. Mocht je veel Netflix/YouTube streamen dan heb je alsnog niet meer nodig dan ~5Mbps voor HD kwaliteit of ~25Mbps voor UltraHD. Maak er 40 van om een beetje een buffer te hebben en alles meer dan dat is gewoon vernietiging van je kapitaal.

Daarnaast: vergeet niet dat het heel leuk is dat jij 160Mbps hebt maar de rest van de wereld heeft dat niet. Een download is slechts zo snel als de upload aan de andere kant van de lijn; of de som van de uploads als je Peer-2-Peered.
Wij wonen met 5 mensen die allemaal tussen 6 uur en 12 uur in de avond willen internetten.
dat is dus 5x die 40 van en vergeet niet dat ik er nog een nas met torrent mogelijkheid heb staan.

beetje nadenkend mens realiseert dat niet iedereen alleen op een verbinding zit
Je doet net alsof die abo's lineair zijn in aantal MB/s per euro, dat is verre van het geval. Je betaalt bij Ziggo 20% meer om 300% meer snelheid te krijgen als je upgrade van 30Mbps naar 120Mbps. Andere aanbieders heb je iets vergelijkbaars.

Maw, per MPbs betaal je verreweg het meest bij het instap-abonnement, en dat is ook logisch, want kosten voor de infrastructuur an sich zijn (redelijk) onafhankelijk van de snelheid, bovendien zou anders niemand upgraden. Kapitaalvernietiging begint dus voornamelijk al bij je instap-abonnementje.
Ja, iedereen in Nederland heeft een 100mbit+ abo.
Nope, ik zit hier nog met 10mbit...
Er is al 1 Gbit te krijgen.
De stabiliteit hangt zelfs van de tegenpartij af. Als jij iets stabiel met 14 MB/s kan downloaden via Usenet, kan dat bij een andere partij net zo goed 4MB/s zijn.
op een 100mb fiberglass verbinding kreeg ik max 30MB/s peak moment bij (speedtest in de buurt van hun servers)

dus die snelheid zal vast wel hoger liggen

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 12 maart 2015 16:19]

Wat is het nou, Mb, MB of mb?
Want daar zit wel wat verschil in.

Daarbij, het kan zijn dat je een piek hebt i.v.m. burst (p95). Maar dat neemt niet weg dat de berekening van moijamie gewoon klopt en in de praktijk goed ingezet kan worden.
Oftewel, dik 2 uur om 100GB binnen te hengelen.
Je pakt nu 100GB, maar er staat nergens beschreven hoe groot de download zelf is. Grote kans dat dit 'maar' 50 GB is.
100 GB in beslag nemen na installatie
is niet helemaal juist
dit is alleen maar de bestandsgroote
maar als het om downloaden gaat moet je rekenen dat je per data unit van 1500 bytes er ongeveer 1800 moet downloaden
dus je download is over het algemeen gezien zo een 20% meer dan je bestandsgrootte
dus je downloadsnelheid zal maar max een 10MB per minuut zijn dus 10000 seconden
dus een 166 minuten
en dan hebben we het hier over de theoretische snelheid
die bijna niemand haalt
12.5 mb per seconde is voor velen een utopie helaas... Ik zit op 4 mb per seconde.
Zit je op Rottumerplaat ofzo?
Valt mee, er vanuit gaande dat iedereen ongeveer 100Mbits heeft... is het 2,5-3 uur.


-Edit: iemand was me al voor.

[Reactie gewijzigd door ohnoname op 12 maart 2015 14:25]

Waar ga je dan van uit?
zou eerder van 20Mbit uit gaan
Ik denk dat de gemiddelde Star Citizen wel een iets snellere verbinding heeft.
Ik denk wel dat ze een soort slimme launcher bedenken, die maar een deel van de client-bestanden nodig is om de game speelbaar te maken. Denk aan Guild Wars of StarCraft 2.

Bij Guild Wars worden de bestanden die nodig zijn gedownload bij het laden van een nieuwe area. Als je niet aan het laden bent download de game de benodigde bestanden op de achtergrond. Ik weet niet of dit ook op volgorde ging van dichtstbijzijnde te bezoeken locaties of niet.

Bij StarCraft wordt de core game gedownload, waarna de launcher aangeeft dat de game speelbaar is, nog ietsje verder het aanbevolen-mark en nog 70% verder alle high quality textures.
ik vrees ervoor dat door de opzet van het spel dit niet mogelijk is ...

het is een spacemmogsim
dwz dat je van in de eerste minuten al bijna alle content kan tegenkomen; behalve mss het interstellar/interplanetary gedeelte... maar verder zal je wss op een basis beginnen en is de fps module dus nodig; vanaf je in space gaat (vrij snel normaalgezien) kan je eender welk schip tegenkomen dus dat moet er ook allemaal zijn..

dit is geen spel dat in delen kan worden opgesplitst; helaas voor sommigen...
Heerlijk gewoon, De revolutie waar iedereen op heeft gewacht.

Alleen nog hopen dat zo'n revolutie z'n vruchten afwerpt nadat het compleet klaar is.

Hoe groot zal het spel (kunnen) zijn 1 y na uitgifte?

The sky is the limit?
Exact! Laat die game maar 500gb zijn, kan mij dat nou schelen. Eindelijk de rennaissance van PC gaming. Deze game is het voorbeeld dat je oude techniek moet laten varen en moet investeren in nieuwe technieken. Ik hoop dan ook dat deze game nooit gaat luisteren naar de mensen die zeggen ooohhh wat veel etc. Chris Roberts (maker van Star Citizen) heeft gezegd: "Gigabytes are free nowadays."
Dat is een veelgehoord argument bij patches (zowel op PC als consoles) maar ondertussen vergeet men vaak de kleine lettertjes te lezen van system requirements.

Voorbeeld: Xbox Live adviseert 4Mbit downstream voor online experience waaronder multiplayer & party chat.

Dat is natuurlijk veel te weinig voor patches maar mensen "denken" maar dat alles zomaar werkt en gaan pas zeiken als de downstream te laag is en ze nu willen spelen. Gelukkig is Xbox Live de laatste tijd erg verbeterd en haal ik daar nu maximaal 18MB/s (ongeveer 150Mbit) en is een volledige retail-game dus in 3 kwartier binnen. En daarvoor hoef ik niet eens thuis te zijn of mijn console aan te hebben staan.

Dat gezegd hebbende; Star Citizen downloaden op volle snelheid kost met net een uurtje. Dat is een luxe-positie natuurlijk maar niet onoverkomelijk als je een herinstallatie moet doen of je een aantal patches moet downloaden.
Je geeft aan dat je niet eens thuis hoeft te zijn om iets te downloaden, dan lijkt me 4mbit dus ook ruimschoots voldoende. Niks mis met een beetje geduld ;)
Tjah als het spel eenmaal uit is dan download je dit natuurlijk maar 1x, af en toe zullen er wat updates zijn. Maar het is natuurlijk niet alsof je elke dag weer allemaal GB's moet downloaden :).
Achja een SSD van 512 GB kost tegenwoordig peanuts. Tijd om er een aan te schaffen :*)
Het kost allemaal inderdaad minder dan twee jaar geleden, maar net geen 200 euro (Crucial BX) vindt ik nog niet echt peanuts om eerlijk te zijn...
Geld is relatief. Wat voor de één veel is, is voor de ander weinig. 200 euro is in ieder geval voor de meeste wel bereikbaar.
Ik heb in mijn PC alleen nog maar een 512GB SSD, met zulke spellen (+ GTA V à 65GB) heb je al snel een volle SSD te pakken :+
Nou, ik vind 160-200 euro toch niet echt peanuts voor maar 512GB....
Pinda's kosten ongeveer 1,35...een 500Gb SSD kost rond de 200,- das toch een heel verschil!
Voor lekkere pinda's ben je toch wel snel 2,50 kwijt hoor
Doe mij maar 2 peanuts dan. Ik ga namelijk nooit van mn leven 440 euro voor een TB betalen!
slecht geprogrammeerd of iets anders?
Gigantisch veel high grade content/assets.
De Hornet (een relatief kleine fighter neemt al 100mb aan schijfruimte in)

Dan zijn er nog zoveel andere schepen welke vele malen groter zijn, en die blijven in detail gewoon gelijk. Op die manier krijg je inderdaad een zware game, maar dat is een gevolg als je kwaliteit hoog in het vaandel hebt.

[Reactie gewijzigd door Case_C op 12 maart 2015 14:48]

Jeetje, iedergeval blij dat er een game uitkomt die de grenzen verlegt!
100 megabit is niet zo gigantisch veel hoor...
Het is algemeen bekend dat grote games grotendeels uit content bestaan. En Code aandeel relatief zeer klein is.
Wel niet iedereen woont in nederland :) Hier in belgie zijn snelheden boven de 6mbps praktisch nergens te vinden ( ik heb wel geen ervaring met providers in steden aangezien die niet leveren waar ik woon) Plus met 100gb aan download zal er snel een groot gebruik vlaggetje worden opgehesen waardoor de snelheid snel zal terugvallen. Het gaat pijnlijk worden maar voor deze game heb ik het er nog wel voor over :p
Zoń groot probleem is het niet hoor. Ikzelf heb een pledge waarbij mij een nette doos met DVD of misschien wel BlueRay of USB stick wordt toegezonden. Als je bij de package op de website kijkt vindt je dat wel eens waar bij de duurdere mogelijkheden. Ik had alleen geluk dat ik er echt heel vroeg bij was.
Meestal gaan die na het uitkomen van de game de deur uit. Het kan bij deze natuurlijk game natuurlijk anders zijn maar misschien moet je een dag of twee wachten terwijl de game al uit is.
Persoonlijk heb ik daar nog nooit een probleem in gezien. :)
Woon anders ook niet in een stad, maar bij Telenet zijn snelheden boven de 6mbps heel normaal en geen limiet op 100 GB...
:p bij telenet is de limiet wel degelijk 100 gb ( wel 114 en nog wat) het is niet zozeer dat je dan niet meer kan downloaden maar ze beginnen dan serieus de lijn dicht te draaien het gaat hier dan voornamelijk over downloaden tijdens hun zogenaamde high trafic hours. Door de week durft dit zelfs te gebeuren bij 60gb. Ik weet nu niet of dit per regio of per straat is bepaald wanneer dit gebeurd maar het gebeurd wel degelijk. hun unlimited is dus niet echt unlimited. ( staat ook ergens in hun gebruiksovereenkomst dat ze een normal use policy toepassen of zo iets in die trend)
Ik haal ook wel af en toe boven de 6 mbps maar 100mbps of meer zal je nooit halen bij telenet en dat ondanks het feit dat het abo bij telenet dat je die snelheden geeft een stuk duurder is dan die van onze noorderburen. Maar zoals ik al zei als je het spel wil neem je dat er bij.
Wat betreft een fysieke kopie ik denk niet dat we die de eerste weken zullen moete verwachten aangezien er in eerste instantie zelfs sprake was van het nooit fysiek uit te brengen buiten voor bepaalde pledges dan ( kan ondertussen veranderd zijn) Alhoewel het me wel leuk lijkt om eens een game op een stick te kopen in plaats van op een dvd. :)
Tegen de tijd dat deze game naar verwachting klaar is (en dat zal zeker dit jaar niet zijn) is 100GB toch niks meer? mijn NAS is vele TB groot en daarnaast heb ik lokaal 500GB SSD en 1TB HDD. Eindelijk eens een game die echt gebruik maakt van de PC voordelen en niet gelimiteerd wordt voor consoles.
Probleem zit 'm met name in de ongelukkige onder ons die geen toegang hebben tot (snel) internet. Om dit nou binnen te trekken met een 5-10Mbit lijntje.. En dan pak em beet elke maand een patch van misschien wel 10-20GB?

Hier in Nederland hebben we het vrij goed wat dat betreft, maar in sommige landen.... :o
Blijkbaar vergeten mensen dat er nog altijd fysieke media bestaat? Je mag zeker zijn dat ze wel een bluray of dvd versie zullen uitbrengen. Zal wel duurder zijn maar dat kan gerust een dag na de release aankomen in je brievenbus.

En zo een patch ... als het stabiel is is doenbaar. Ik zat vroeger op een 0.48Mbit lijn ( downstream )!!! ( 2 jaar geleden ) ergens in een klein dorpje. Op een dag kan je 3.5GB downloaden ( 24h ). Nu ... met zo een lijn moet je niet veel online gamen want je hebt sowieso te weinig upstream.

Je leert jezelf aanpassen. Ja, een PC ( zuinige ) 24/7 draaien voor het maximaal uit je lijn te halen is ook niet perfect. Maar je leert ermee leven om zaken in te plannen ( en je hamstert ook meer je data ). Nu ik zit ik op 50Mbit ( verhuist ) en dat is iets wereld van verschil.
neen, dat zullen ze niet..

want dan gaat heel het crowdfunding gedeelte naar de haaien...

crowdfunding is juist om onafhankelijk te zijn van publishers (uitgevers), en wie heb je nodig om iets UIT TE GEVEN op dvd/bluray??? jep, die partij die ze buiten spel willen laten; het is dus een internet download only game!
Je weet toch dat een publisher meerdere taken heeft:

Men kan het pre-financieren van een titel, promoten en distributie ervan doen maar men kan ook gewoon instaan voor de fysieke distributie van een titel.

Larian Studios ... de makers van Divinity: Original Sin hebben via Kickstarter ook geld binnen gehaald om de ontwikkeling van het spel te sponsoren. Ze hebben het spel digitaal uitgebracht maar ook physiek...

Je kan naar bepaalde partijen gaan en gerust je eigen spel laten drukken. Je gaat naar de drukker met je cover art / box, bepaalde drukkers waar je je cd's laat persen. Het samenvoegen en distribueren kan je ook door bepaalde partijen laten uitvoeren.

Publisher is gewoon iemand dat je leven makkelijker maakt, voor een deel van je winst. En die alles voor je doet. Je bent het blijkbaar te gewoon om publishers zoals EA aan te zien als mensen dat gans de industrie in hun handen hebben en alles voor het zeggen hebben.

Sorry ... maar dat is niet waar. Je kan gerust als onafhankelijk partij DVD's / Blurays laten drukken voor games. Het is gewoon meer werk omdat je met verschillende partijen moet synchroniseren. Denk je nu echt dat die grote mannen gans de markt in hun handen hebben? Ik heb vroeger gewerkt voor een distributeur dat onder andere pc games verdeelde. Kan je gerust zeggen dat als er iemand bij ons aanklopte die niet gelinkt was aan één van de grote partijen, dat we die mensen hun producten ook verkochten aan de winkels etc...

En wie zegt dat men met Star Citizen niet naar EA zou stappen en een contract opstellen waarbij EA instaat voor de fysieke distributie en waarbij EA % procent van de verkochte DVD's krijgt. Denk je echt dat EA zal zeggen: "Nee, we willen alles van je onder onze voorwaarden"...

Er zijn genoeg games dat onafhankelijk ontwikkeld zijn, waarbij men daarna naar een publisher stapte. Het is niet omdat er EA of een ander logo op de doos stond dat de ontwikkeling betaald was door die zelfde mannen.

Online distributie is makkelijker ja ... maar er zijn nog altijd mensen dat uit de boot vallen. En men zal zo nodig wel hun eigen fysieke druk uitvoeren van het spel. Waarom staat World of warcraft etc te koop als fysiek spel in de winkels? Waarom zijn zoveel MMORPG's dat puur online games zijn, en dat ook mega veel patchen te verwerken krijgen, toch ook te koop als fysieke DVD releases.

Een publisher is soms wat het is ... een publisher. Het is niet omdat we nu denken dat het analoog staat met "EA"... dat zoveel game ontwikkelingsstudio's opgekocht heeft, dat we nu enkel maar denken dat publishers game ontwikkelaars zijn. Een publisher kan en zal ook onafhankelijke partijen publishen ( zo lang er maar winst te maken is )!
Er zal wel degelijk op fysieke media geleverd gaan worden, dat zit namelijk gewoon in een van de packages die ik gekocht/gesponsord heb.
Wie zegt dat je een uitgever nodig hebt om iets op schijfjes te persen? Dat kun je zelfs als particulier nog wel regelen.
Ik dank dat er vooral in de VS veel protest zal zijn. Vanwege de zegen die vrije marktkapitalisme heet (eigenlijk gewoon legale corruptie van telecom lobby bij politici) is er daar totaal geen concurrentie op de breedband markt. Ze zitten daar met belachelijk lage datacaps en de definitie van broadband is daar pas recent onder luidkeels protest van de gevestigde ISPs vehoogd van 4Mb down naar 25Mb down.

Opvallend weer dat vooral de republikeinen hard meeschreeuwden met ze zonder ook maar enig argument te noemen dat niet letterlijk van de lobby kwam. Als de republikeinen daar straks de president mogen leveren dan kunnen wij nog blij zijn met de EU en holt de VS hard achteruit.
Wat dacht je van Australie? Daar is het pas echt dramatisch.
Eindelijk eens een game die echt gebruik maakt van de PC voordelen en niet gelimiteerd wordt voor consoles.
Ik snap je niet? Dat een game 50GB of 200GB groot wordt, betekent niet per definitie dat de PC dus beter/mooier/completer is.

Daarnaast, maar dat wist je waarschijnlijk al, kunnen consoles zoals de PS4 en One gewoon grotere HDD's/SSD's aanspreken en zouden ze dus ook een game van 100GB kunnen downloaden en spelen. Mijn eigen One heeft ondertussen 290GB aan games aan boord
De grafische capaciteiten van een top of the line PC van vandaag (wat waarschijnlijk redelijk mainstream zal zijn als dit spel uitkomt) zijn vele malen groter dan van de hudige consoles die tegen die tijd nog steeds de standaard in console land zullen zijn.

Als je de details nu al ziet, dat gaat een console nooit trekken. Een console zal dus alleen al ruimte kunnen besparen op de game assets omdat al die details niet nodig zijn. Een console game zal ook niet gauw 100GB voor zichzelf gaan opeisen, aangezien 500GB op dit moment zo'n beetje de norm lijkt voor nieuwe consoles, en je wil geen console die met 4 spellen aangeeft vol te zijn. Dan krijg je geheid geemmer.
Ja, dat is niet gek als een top end PC ook veel meer kost dan een console.
Als je een PC koopt van +/- ¤400 en een PS4/XBox kan je met de PS4 langer doen zonder upgrades denk ik.

[Reactie gewijzigd door OB1 op 12 maart 2015 15:52]

Waar ik op doel is: SC is nog in ontwikkeling, tegen de tijd dat je het koopt, is de huidige high-end mid-range geworden. Het doel is een toekomstige standaard PC, niet de huidige standaard.

Bij consoles wordt altijd ontwikkeld naar de huidige standaard.
Ik snap het ;)
Als je voor echte top graphics gaat moet je een pc kiezen.
Ik heb 4 jaar geleden een PS3 gekocht en ik vind het prima zo, ik kan er Fifa en GT6 op spelen, ik ben geen fanatiekeling die heel erg let op graphics.
Want?
PC hardware wordt niet trager in absolute zin naarmate de tijd vordert. Als de pc soortgelijke prestaties levert als de ps4 kun je er donder op zeggen dat de desbetreffende computer snel genoeg blijft om cross platform games te spelen tot EOL van de huidige generatie consoles.
Hardware zelf wordt niet trager nee, maar software en games wel zwaarder. Je hebt verder overigens wel gelijk ja.
Tuurlijk worden ze zwaarder. Maar als ze worden geoptimaliseerd op hardware van de ps4 (bijvoorbeeld) en jouw eigen computer niet ver zit van die specificaties zul je denk ik niet veel hinder ondervinden. Immers is een ps4 ook maar een midrange computer van 1 a 2 jaar terug.
Dat klopt. :)
Fijn gesprek. :)
Nu is het wat minder sterk aanwezig dan voor de introductie van PS4 en XB1, maar games worden wel degelijk gelimiteerd door consoles. Daarbij gaat het juist niet echt om HDD maar om VRAM en RAM geheugen.

Op PC is het vrij simpel. Je ontwikkelt de game voor high-end PC's en mensen met minder goede hardware doen gewoon graphic opties omlaag tot het speelbaar is. En de game wordt beoordeel aan de hand van hoe het draait en eruit ziet op high-end PC's.

Op consoles moet het er sowieso al goed uitzien en draaien. Dat betekent dus dat als je een multiplatform game maakt en de game eerst voor high-end PC 's maakt je in de knel komt te zitten als je de game ook nog mooi wil laten eruitzien op consoles. Denk bijvoorbeeld aan steden met veel gebouwen/NPC's. De steden in Skyrim zijn veel kleiner dan ze hadden kunnen zijn als de game voor high-end PC's was ontwikkeld.

En dan komt er nog eens bij dat vaak de game gewoon allereerst voor consoles wordt ontwikkeld, zodat je ook nog eens het probleem hebt van slechte texture kwaliteit, veel minder goede physics dan mogelijk is etc.

Het is gewoon jammer dat zovaak gezegd wordt dat graphics niet boeien en het om gameplay gaat. Maar zijn dingen zoals veel NPC's, goede physics en grote steden niet een groot deel van de gameplay? Die zijn allemaal afhankelijk van de hardware.
Ik denk dat CR van CIG er sowieso van bewust is dat de huidige scope SC gewoon te zwaar is voor consoles. Porten is altijd mogelijk. Want dat deden ze al langer met games voor de high-end platformen tot low performance en mobile platform elk hun versie kregen.

Xbox360 == PC == PS3 =/= Wii

Maar het vereist een extreme afslanking en dus een gelimiteerde gameExperience.

Zoals BF4 op PS3.
Zo... daar gaat de optie om dit op mijn SSD neer te zetten.

Er wordt in het artikel overigens gesproken over "de client" en "de volledige game"... Zit daar verschil in dan? Oftewel komt er bovenop deze 100GB nog meer?
Release date wordt geschat op eind 2016. Goede kans dat het 2017 wordt. Dat is 2 jaar verder. Tegen die tijd zullen de 512-1TB SSD disks nog een stuk betaalbaarder worder ;)
Op de site staat het volgende:
As I have already said, I would not count on this. The game compression and asset removal is unlikely to yield such high gains that we will be able to reduce our client size to 30-40gb. The size and number of assets that are left to deliver means that our client size is much more likely to be 100gb.
Uit bovenstaand stuk kan je uit de stukken die ik schuin gedrukt heb halen dat de schrijver met 'client' de game zelf bedoelt. Ik denk dat je er dus van uit mag gaan dat de game zelf (de 'client') 100GB groot wordt.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 12 maart 2015 14:24]

Dit is wel erg extreem. Denk dat ze serieus moeten gaan nadenken om de mensen die een grote pledge hebben gedaan een Blu-Ray per post toe te sturen. Dat gaat voor mensen met een verbinding lager dan 20mbit sneller dan downloaden. =P

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 12 maart 2015 14:43]

Dit hoeft voor niemand een probleem te zijn. Als ze voordat de game gold gaat de textures die solide zijn alvast te download aanbieden kan je de download in pakkets delen. Zo kan je weken van te voren download chunks bieden en wanneer de game life gaat hoef je allen de core te downloaden.

Ik kan me met niet voorstellen dat ze ons die 100GB in 1x laten downloaden.

Maar 1 ding is duidelijk deze game zal een nieuwe standaard zetten.
Nou nee. De groter titels zitten rond de 50GB.

Sandbox games en genre merges kunnen nog groter in content zijn.
SC is toch ook een genre en gameplay merger.
Daarnaast ook een Singleplayer campaign part wat ook de content doet groeien.

Dus 100GB is zo gek nog niet.

Het is dat dit soort game er met deze scope nog niet waren.

Ze zullen met de tijd ook meer PCG gaan toepassen. Ze leren ook wel wat van de concurentie.
Spellen worden nu eenmaal mooier en daarom ook groter. Als je dit spel echt alles uit dit spel wilt halen dat heb je echt een krachtige pc nodig.
Ssd's zijn niet meer zo duur. Met de nieuwe gaming georiënteerde ssd's zullen de normale nog goedkoper worden.
Op dit moment merk ik er op mijn Plextor (770 read) er erg weinig van. Maar dit omdat het spel nog niet geoptimaliseerd is.

Even offtopic.
Jammer dat de release nog zo ver weg is. Als backer ben ik gestopt om geld hierin te pompen.
De manier van marketing staat me niet aan. Ik wil gewoon een lijst met concept schetsen van alle schepen die er bij de lancering zullen zijn zodat ik kan kiezen.
En niet elke keer een nieuwer beter schip met meer features zodat je blijft kopen. Als de constalation nu gemaakt was had iedereen meer waard voor zijn geld gehad.
Er komt zoveel geld binnen dat ze niet zo goed weten wat ermee te doen.
Ook de Constellation krijgt nog wel weer een poets beurt, dat mag ook wel want die van mij is gewoon ranzig te noemen... :) Die toiletten waren bij het eerste model veel mooier.
Ja er zijn meerdere fases.
Ten eerste de
Concept.
Hangar
Physicsflight model
Dan FPS
damage.

Er is ook terug koppeling als Concept houd mogelijk meer rekening met cockpit met redelijke view en voldoende ruimte voor de FPS eisen.

Tja dan wordt er door elke fase mogelijk meerdere keren geitereerd voor verbeteringen.

De ruimtescheepjes zijn dus heel complex en er gaat een hoop werk in zitten.

Ik ben me zeer bewust dat ik doneer en een concept eigenlijk gebakken lucht is. Uiteindelijk zal de full blown geimplementeerde eind resultaat een gevolg zijn van multiple fases en alfa en beta testing zijn en ook de nodige re-balance sessies mee maken.

Dus concept kopen omdat je het mooi vind is eigenlijk een tijd bom. Met geluk blijven de karakteristieken behouden. Maar verdure mutatie kunnen roet in het eten gooien.

Dus ik heb wat concepten gepledge maar niet dat ze oh zo mooi zijn. Eerder dat de bedoeling is dat elk een specifieke gameplay rol vervuld. Zo heb ik een paar scheepjes en maar eentje is een fighter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True