Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Roberts Space Industries, het bedrijf dat ruimte-sim Star Citizen maakt, stelt dat de game gemaakt wordt om op 4k-resolutie te bekijken. Een video laat zien hoe de door crowdfunding mogelijk gemaakte game er in 4k uitziet.

De video die Roberts Space Industries heeft vrijgeven is volgens directeur Chris Roberts 'in real-time, op 4k-resolutie en 100 procent in-engine gerenderd'. Volgens Roberts wordt 'alles op superhoge resoluties' weergeven. De diverse onderdelen van de game worden 'ontworpen met hoge polycounts in het achterhoofd', zodat er 'geen detail in textures hoeven te worden gebakken'. Volgens Roberts is 'de volgende generatie cpu's en gpu's' pas in staat om de game op 4k weer te geven, al wil hij daar bij de ontwikkeling van Star Citizen al wel rekening mee houden.

De video, die we niet in 4k kunnen tonen, maar die hier wel in 4k te downloaden is, toont een virtuele reclame voor de Hornet F7C, een ruimteschip van het al even virtuele Anvil Aerospace. Met Star Citizen probeert Chris Roberts een game te maken die terug doet denken aan Wing Commander, de DOS-game die hij in 1990 afleverde. Roberts probeert met zijn nieuwe bedrijf RSI geld op te halen voor de ontwikkeling van de game via crowdfunding. RSI heeft inmiddels een recordbedrag opgehaald. Hij wist voor de ontwikkeling van de game ruim meer dan 20 miljoen dollar op te halen.

Official Anvil Aerospace Hornet Commercial van Star Citizen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

"Roberts Space Industries, het bedrijf dat ruimte-sim Star Citizen maakt": Ik heb dit nu al een paar keer gezien; het bedrijf heet Cloud Imperium Games, niet RSI! RSI is een bedrijf in de game zelf en wordt gebruikt in de meta-game en communicatie naar spelers.

[Reactie gewijzigd door PhoenixT op 23 oktober 2013 15:48]

Roberts Space Industries is wel degelijk een officiŽle dochteronderneming van cloud imperium games, toegegeven dat dit vooral voor marketing redenen is maar tweakers is wel correct.
Er staat "Roberst Space Industris maakt ...". Dat is moet dus Cloud Imperium Games zijn. Tweakers is dus incorrect, ook al is RSI een dochter van CIG.

[Reactie gewijzigd door GeertJohan op 23 oktober 2013 19:19]

Klopt, zie ook het SSL-certificaat wat op de naam van Cloud Imperium Games staat, de footer onderaan en de daadwerkelijke website van het bedrijf: http://www.cloudimperiumgames.com/
"RSI" wordt vanzelf toepasselijk als je het eindproduct in handen krijgt, denk ik :)
ben echt heel erg benieuwd naar deze game.
ze zitten trouwens sinds vandaag op de 24 miljoen.

https://robertsspaceindustries.com/
We zitten inmiddels al op 24 miljoen door crowdfunding, geen 20 meer. 4 miljoen lijkt misschien een klein verschil, maar ik vind het nogal wat :).

Bron: https://robertsspaceindustries.com/funding-goals

[Reactie gewijzigd door Royeboi op 23 oktober 2013 14:57]

Misschien heb ik het mis , maar het bedrijf achter Star Citizen is toch Cloud Imperium Games ( CIG ) ?

Als ik het goed heb is Roberts Space Industries een fictioneel bedrijf die ook ingame voorkomt en wordt gebruikt voor de website etc ten bate van immersie ?
De oude consoles was dit een probleem full hd voor pc nooit echt geweest als je genoeg GPU power koopt daarom is dit ook een PC Exclusive.
Dus...hogere res textures en meer kleine details in 3D modellen. Dat is toch al 15 jaar het speerpunt van de graphics van 90% van de games die uitkomt? Ik zie niet waarom er nu zo'n enorme drukte wordt gemaakt om 4k. Het is alleen maar resolutie. Leuk, maar niet revolutionair.
Nee, met de marktpenetratie van de consoles is er een gigantische vertraging gekomen in de details van textures e.d. in gaming. Je kunt zelfs zeggen dat we sinds het uitkomen van Unreal Engine 3, al jarenlang volledig stil hebben gestaan op dat gebied. Kijk voor de grap al even naar de resolutie van monitoren: kort gezegd staan we sinds het 'HD' tijdperk al jaren stil, alleen de beeldverhouding is nu 16:9 ipv 4:3 geworden. Talloze games worden uitgebracht met inferieure textures. Getuige ook de vele texturepacks voor PC games als Skyrim - de PC kŠn veel meer, maar geen ontwikkelaar die gek genoeg is om 4096x4096 textures in de PC port te stoppen. Daar is dan een modcommunity voor nodig.

Ga eens tegen een muurtje staan in Mass Effect 2/3 of Fallout 3 op console, en vertel dan nog een keer dat texture detail een speerpunt van de gaming industrie is geweest :)

RSI speelt juist heel goed in op een lang gekoesterde behoefte van de old school PC gamer: maximaal detail, maximale schaalbaarheid van detail. Het mogelijk maken van 4k is dan natuurlijk een stukje marketing dat daar perfect bij past.

InB4: "Yes, but will it run Star Citizen?"

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 oktober 2013 17:03]

meer texture resolutie lost dat probleem nooit op, al ga je naar 32Khet helpt maar daar is eht ook mee gezegd. om dit probleem op te lossen hebben we slimme materials voor nodig. materials met verschillende kleinere "tiling" textures welke detail toe voegen, of beter splat maps, en dat kan ook op consoles.

Zowieso gaan de next gen consoles met 8 gb ram een stuk grotere textures en zwaardere shaders aankunnen, dus dat probleem wordt een stuk minder groot.

desalniettemin blijven slimmere materials de echte oplossing.
Dan zou je je toch eens meer moeten verdiepen in de informatie die Chris Roberts al naar buiten heeft gebracht over deze game.
De polygon count ligt al dik 10x hoger dan bij huidige triple A games.
Stel je voor dat je eind 2014 voor je 50inch 4k tv zit met een controller en deze game daarop aan het spelen bent.
Dan ben je een vermogend persoon, denk ik, want dan is bij modaal inkomen je halve jaarinkomen naar een TV met gaming rig gegaan...

We hebben nu net de eerste OLED zien langs komen, let wel, met 1080p. Voor dat halve jaarinkomen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 oktober 2013 17:05]

de triple A games van deze generatie, als deze game uitkomt dan heeft het te concurreren met Ryse, welke meer dan 150.000 polygons in haar characters heeft zitten.
(huidige polycounts zijn in de richting van 7000-10.000)
Characters in SC zitten rond de 100.000
De capital ships in de richting van 7.000.000!
Voor de volledigheid, Star Citizen is vannacht over de 24 miljoen dollar gegaan!
De nu unlockte stretch goal is openbaar vervoer, zodat je ook als je geen schip hebt toch van stelsel naar stelsel kunt gaan en ook op planeten zelf van stad naar stad kunt gaan.
Ook kun je dit systeem gaan gebruiken om bijvoorbeeld een schip naar een hangar op een andere planeet te verplaatsen.

De stretch goal voor 26 miljoen zal zijn dat er meer functies zullen komen voor de Capital Ships, zoals de constellation en freelancer. Dit om het geheel nog meer immersive te maken en je het gevoel krijgt dat je echt als leider aan boord van dat schip zit.

Edit: Hier is de commercial in full hd te zien i.p.v. 360p in dit artikel http://www.youtube.com/watch?v=g0gZES2pTWk

[Reactie gewijzigd door mikedhanpat op 23 oktober 2013 14:58]

Deze game wordt zo ongelooflijk dik. Ik denk dat het de space-sim weer volledig op de kaart gaat zetten.

RSI is nu al het allerbeste voorbeeld van een crowdfundingproject dat op alle manieren goed wordt aangepakt. De communicatie, de content die naar buiten komt, de polish, nergens heb je het idee met een inferieur product te maken te hebben, en constant word je overspoeld met triple-A content, overgoten met dat heerlijke nostalgische sausje van de tijd dat games nog probeerden om echte immersie zo ver mogelijk door te voeren. Sowieso is het geweldig dat de space-sim naar 2013 geupdate wordt, want na Freelancer is er eigenlijk vrij weinig gebeurd op dat gebied, terwijl het een ontzettend boeiende setting is.

Al wordt 4K alleen maar gebruikt om het product Star Citizen te pushen en in de schijnwerper te zetten, het is hoe dan ook een prachtige zet van Roberts. De man blijft een visionair, dit zijn de ťchte developers die tien jaar voor hun tijd denken. Ik maak me om die reden over de afwerking van het eindproduct dan ook totaal geen zorgen :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 oktober 2013 16:08]

Edit: Hier is de commercial in full hd te zien i.p.v. 360p in dit artikel http://www.youtube.com/watch?v=g0gZES2pTWk
En voor eenieder die YouTube kent, kan je in de settings van de video ook kiezen voor "Original HD" en zal YouTube proberen 4K door de lijn heen te persen. ;)
Is dat niet zonde van de centen om nu al met 4K bezig te zijn als nog vrijwel niemand daar wat mee kan?
Valt toch wel mee? Er zijn al voldoende gamers die in de buurt van 6K displays komen, zoals een triplescreen 1920x1080 setup (dus effectief bijna 6000x1000 pixels) alleen helaas niet in de "industrie-standaard" 16:9 voor breedbeelduitzendingen.

Star Citizen zal, net al veel andere huidige spellen, gewoon te customizen zijn naar wat jouw PC kan en welke displays je eraan hebt hangen; ook een spel als BF4 draai ik gewoon op 2560x1440 omdat mijn monitor het kan en omdat het spel het detecteert.
6000x1000 is maar 1/3e van "6k" net zoals 4000x1000 maar de helft van 4k is.
Dat is een kip of ei discussie.

Als er geen content voor word ontwikkeld, waarom zouden mensen het dan kopen?
En als mensen geen 4K hardware kopen, waarom zou je er dan content voor ontwikkelen?

Hetzelfde probleem bestond enkele jaren geleden met HD content en HD (Ready) TV's.
Niet echt Star Citizen komt pas echt uit over 2 jaar al kunnen wij backers steeds meer stukjes uitesten. Het is een spel om PCs te laten smelten :P
Er moet altijd iemand de eerste zijn. Afwachten en stilstaan is achteruit gaan.

Denk dat het de industrie alleen maar kan motiveren om 4K sneller uit te rollen voor de gemiddelde consument. Enkel toe te juichen dus!
Renderen in hogere resolutie duurt vooral gewoon langer. Verder moet je content er wel geschikt voor zijn (bijv. hires textures). Dan kost het vooral bandbreedte en extra rendertijd dus :)
OEF! 1 GB .mp4 bestand. Ik ben benieuwd! -Knip-

[Reactie gewijzigd door finniespin op 23 oktober 2013 14:54]

1GB & mp4 zegt niets over kwaliteit van de film noch de resolutie noch de bitrate noch de codec die gebruikt is. Andere demo-reels van 4K materiaal in het algemeen zijn groter/kleiner en eenvoudig op internet te vinden.

/edit: heb even wat mediainfo opgezocht:
Bit rate : 48.0 Mbps
Maximum bit rate : 79.3 Mbps
Width : 3 840 pixels
Height : 1 634 pixels

Display aspect ratio : 2.35:1
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 29.970 fps

Opvallend dus dat de 4K link in het artikel eigenlijk verwijst naar een 6 megapixel film :?

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 23 oktober 2013 15:03]

4K betekend enkel dat de horizontale resolutie van het beeld in de orde van 4.000 pixels is. Wat dus prima klopt.
Ik zag het altijd als 4 keer full HD, wat nog net iets preciezer is ;)
20Miljoen ...

da's wat shuttleworth NIET ophaalde voor de ubuntu phone :)
ik ben uiteraard een van de backers van star citizen
Inmiddels 24 miljoen!

Yes, proud backer here also :9

Btw, ze zeiden dat spel al huge aantal gb in gaat nemen op je hdd. Alleen al door het gigantische formaat van het heelal wat ze proberen te realiseren. Maar hoe groot moet het dan nu wel niet worden met 4k textures erbij? Aangezien die nieuwe cod al 50gb in beslag neemt? hiero
http://www.escapistmagazi...-Ghosts-Has-50-GB-Install.
Niet dat ik mij er druk om maak, genoeg tb tot beschikking maar niet iedereen neem ik aan? Al waarschuwen ze mensen er wel voor dat je een goede pc moet hebben, en ze zich focussen op die mensen/markt. Maar toch cod vergeleken met star citizen, als je volgt hoe groot spel gaat worden 450/460 locaties is nu wat ze in gedachten hebben. Dat moet pretty huge worden _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 24 oktober 2013 02:48]

Call of Duty Ghosts is 50GB omdat de textures uncompressed zijn.
Zodat de game zogenaamd snelere laadtijden heeft, Ik denk zelf dat ze gewoon weer te lui zijn.
Als Battlefield 4 al 30GB hoe kan Call of Duty Ghosts anders 50GB en er slechter uitzien.
Aha oke, ben wel benieuwd hoe sc dit dan gaat doen. Want ze willen maar 1 laadscherm en de rest van het universum zou onder het spelen geladen moeten worden. Hoop dat dan snel genoeg gaat...

P.s. 26 miljoen!

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 3 november 2013 20:11]

En wanneer letterboxing word toegepast om een cinematische aspect ratio van 2.35 te hebben is 3840 x 1634 correct. ;)
Binnen de 4K standaard zitten ook nog verschillende resoluties die allemaal in de buurt van de 4000 pixels horizontaal zitten.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 23 oktober 2013 22:32]

Maar aangenomen dat die zo goed als het gaat gemaakt zijn, OEF! 1GB .mp4 bestand!
De video, die we niet in 4k kunnen tonen, maar die hier wel in 4k te downloaden is (...)
Handjes opsteken door mensen die hem wel in 4K kunnen zien? Ik denk niet dat het erg veel mensen zullen zijn, zelfs niet onder tweakers?
In die toekomst wel. Wanneer 4k gemeengoed is geworden.
Toekomst over hoeveel jaar? Gamen op 4k zie ik de komende 5 jaar niet eens gemeengoed worden, buiten TV's en uitzendingen uberhaubt.
Het is niet omdat TV's en pc-monitors zich aan een slakkentempo ontwikkelen dat het daarom onmogelijk is. Volgens mij gaan de ontwikkelingen op de tablet en smartphone markt de beeldschermresoluties de hoogte in sleuren. Zie hier een artikel over 4K in een 12,1" display (van Japan Display): http://www.engadget.com/2...an-display-4k-tablet-lcd/. Als het binnenkort in tablets zit, zullen er ook wel monitors zijn, en de content zal ook wel volgen. Tv-uitzendingen zitten in BelgiŽ momenteel nog op 720p, next gen consoles halen ook met moeite 1080p, maar het is niet omdat zij niet willen meevolgen dat er geen content bestaat. Pc-gamen zat altijd al voor in resoluties en wanneer dit spel verschijnt (nog wel een tijd volgens mij, het is omdat het betaald wordt met crowdfunding dat er al zo vroeg publiciteit is) zullen er wel meer mensen een 4K monitor hebben.
Kijk eens naar hoeveel Warcraft III of WoW nog gespeeld wordt. WoW kwam in 2004 uit. Dat is 9 jaar geleden en wordt nu nog volop gespeeld!

Ik denk dat Chris gewoon volop vooruit denkt. En dat is maar goed ook, want dit spel ga ik waardig wat jaartjes spelen (wss) :Y)
Ehm, hoe is WoW relevant in de discussie over resoluties? Het is niet omdat het een oud spel is dat mensen het in low-res spelen. Toen ik stopte in 2010 speelde ik op 1920x1200. Die monitor heb ik nog steeds en zal ik ook gebruiken om Star Citizen in dezelfde resolutie te spelen. En dan over een jaartje of drie misschien een 4K monitor aanschaffen die tegen die tijd wel beschikbaar zijn.
Je maakt dus zelf mijn punt. Het is simpelweg een vergelijking ter verduidelijking. Gezien m'n +1 snappen de meeste het wel.

Zijn idee is om Star Citizen zo lang (als WoW, vandaar mijn vergelijk) te hebben werken dat over 9 jaar (weer mijn vergelijking) 4K 'common good' is geworden.
Gemeengoed zal het niet zo snel worden, echter game ik zelf al een tijdje op 2560x1440.

Zal wel nog even een niche markt blijven, maar het word steeds meer betaalbaar.
Bovendien zou ik het wel mooi vinden als de textures lekker groot en gedetaileerd zijn.

Ik volg dit project, ik vind het echt ontzettend gaaf allemaal.
Ben nu al eigenlijk al verkocht... als ze het alleen maar meer futureproof maken dan betekent dat ook weer een langere levensduur van het spel. :)

Was er maar een fast forward button om even een jaar over te slaan ^^
Dat duurt nog wel even denk ik zo.
Ikke, 3x 2560x1600 schermen op hun kant.
Mensen met een 2x2 eyefinity van 1080p of beter, 3x1P of 5x1P van 1440p of beter en mensen met een 4k scherm.

5x1P 1440p hier. Zie m'n handje schudden.
over twee monitoren uitgetrokken is dat te doen. Alleen valt er dan aan de onder- en bovenkant een stukje vanaf.
*Steekt hand op* En ja, het was de 1gb download waard. Erg gaaf om in 4k te kunnen zien.
Juist wat ik dacht, hmmm hoeveel mensen gaan dit downloaden en effectief op 4K kunnen zien? Denk nog geen 1% heeft al een 4K hier..
Zit hier met 2560 x 1600 op mijn vaste scherm en een retina scherm op de MacBook. Nog geen 4K, maar zal zeker het verschil kunnen zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True