Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Ontwikkelaar Roberts Space Industries heeft meer dan 30 miljoen dollar opgehaald voor de ontwikkeling van space sim Star Citizen. De ontwikkelaar gebruikt het geld onder andere voor het maken van de singleplayer campagne Squadron 42 en nieuwe ruimteschepen.

Een jaar geleden wist Roberts Space Industries met 6,2 miljoen al een record te vestigen wat Kickstarter-inzamelingen betreft. Twee maanden geleden lag het bedrag dat RSI ophaalde al op 20 miljoen dollar, maar de teller is sindsdien door blijven lopen. Inmiddels kan de ontwikkelaar over meer dan 30 miljoen dollar beschikken voor het maken van ruimtesimulatiegame Star Citizen. Er zijn inmiddels meer dan 300.000 internetters die het project financieel steunen.

Het geld zal onder andere ingezet worden voor singleplayer campagne Squadron 42. "Het Foundry 42-team heeft grote plannen voor Squadron 42 en we gaan extra inzamelingen gebruiken om het een waardige opvolger van Wing Commander te maken", schrijft Chris Roberts van Roberts Space Industries. Roberts was ook verantwoordelijk voor Wing Commander.

Volgens de ontwikkelaar kunnen gamers straks kiezen of ze met trainingsmissies beginnen of dat ze direct in grootschalige ruimtegevechten belanden. Ook zouden er missies komen waarbij het boarden naadloos gecombineerd wordt met gevechten. Met de miljoenen dollars die nog worden toegezegd, wil de ontwikkelaar stretch targets halen: het geld zal worden gebruikt voor nieuwe schepen zoals de Origin 890 JUMP, de Aegis Surveyor, het RSI Orion-mijnplatform en andere toevoegingen en verbeteringen.

Star Citizen speelt zich af in een online universum en combineert volgens de maker elementen van Wing Commander uit 1990 en Freelancer uit 2003. Er komt ondersteuning voor de vr-headset Oculus Rift. De game komt naar verwachting eind 2014 of begin 2015 uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

SQ42 zou er zowiezo komen. In eerste instantie was crowdfunding alleen bedoeld om publishers te laten zien dat er animo voor was. CR had al geldschieters klaar staan om het overige deel te financieren. Gelukkig voor ons pledgers en CR zelf heeft ie nu niets te maken met een publisher en hoeft hij nergens concessies op te doen.
Alhoewel dat wel mooi is vraag ik me toch af? wat is nou 30 mil voor een game zo als dit? op een gegeven moment raakt de pledge kraan op en dan moet het geld ergens anders vandaan komen.

Geen publisher hebben is mooi.maar een extra geldschieter(s) zijn altijd welkom en dan wel in de zin dat ze er niet mee bemoeien maar alleen steunen.

Ik heb zelf ondertussen 110 euro ge -pledge en heb nu dus 2 schepen.
Meer zal ik er zeker niet insteken aangezien er nog andere games zijn en de LTI straks niet meer te krijgen is.
Maar de 30 miljoen die ze nu hebben kan wel allemaal in de game gestopt worden.
Ze hebben nu onder andere die eigen mocap studio en nog andere zaken wat ze niet meer in hoeven te huren waardoor ze op den duur daarop gaan besparen.
Ook hebben ze nauwelijks marketing kosten, want dat doet de zeer actieve community wel.
Tot slot ook geen greedy publisher ala EA dus al het geld uit verkoop wat straks gegenereerd wordt, vloeit direct naar RSI toe.

Ook nog belangrijk dat deze game enkel voor pc ontwikkeld wordt. Kijk bijvoorbeeld naar COD ghosts, dat zo'n 100miljoen budget had, die moest voor 5 platformen ontwikkeld worden ps3, ps4, xbox360, xone en pc.

Bovendien hebben ze zelf berekend dat ze bij 23 miljoen voldoende hadden om de game te maken zonder extra funding van derden. Alle stretch goals die hierna behaald zijn stonden al gepland om ontwikkeld te worden als content patches terwijl de game al uit zou zijn. Nu hebben ze echter de middelen om ervoor te zorgen dat dit er bij release al in zit.
En zoals anderen het doen, zodra het een beetje fatsoenlijk speelbaar is, de game toevoegen aan steam bv voor early access e.d.
Wat ik mij altijd wel afvraag, is in hoeverre crowdfunding zoals dit toekomstgericht is. Ze hebben een hoop geld opgehaald, en daar de ontwikkeling van dit spel mee gefinancierd. Maar (bijna?) iedereen die betaald heeft, heeft het spel ook al gekocht in weze. Dat betekend dat er na de launch eventueel minder mensen zijn die het spel op dat moment zullen kopen. Daardoor zouden de inkomsten na launch wel eens lager kunnen liggen dan bij een regulier investeringsmodel. Vervolgens komt dus de vraag of ze wel genoeg geld (kunnen) ophalen om het volgende spel te ontwikkelen, of uberhaupt onderhoud op dit spel te plegen. Of moeten ze dan weer een crowdfunding campagne houden?
Klopt, maar als je kijkt zijn er tot nu toe bijna 314.000 mensen die een pledge gedaan hebben en daar zal het overgrote merendeel dusdanig veel van gepledged hebben dat ze toegang tot de game krijgen.

Ik ben van mening dat de uiteindelijke verkoop wel in een aantal miljoen exemplaren zal uitmonden. Of stel dat ze uiteindelijk een miljoen exemplaren nog verkopen na launch à $60/¤54,99 dan pakken ze gewoon een dikke 50 miljoen en dat terwijl de hele ontwikkeling al betaald is en je haast geen marketing hebt hoeven voeren.

Bovendien komen er ook nog micro transactie in game. CR heeft herhaaldelijk aangegeven dat dit geen pay2win zal zijn en enkel basic ship upgrades / decoratie voor je hangar / standaard ships zal zijn voor mensen die geen tijd hebben om alle credits in game te verdienen.

Edit: ondertussen al op 31.255.000

[Reactie gewijzigd door mikedhanpat op 26 november 2013 08:17]

Hoe ze aan het geld komen? Gewoon op de normale manier, spellen verkopen en/of ingame content.
Omdat we in een tijd leven waarbij fysieke schijfjes toch geen must meer zijn en ze genoeg geld hebben om het spel te ontwikkelen, is een publisher gewoon niet meer nodig.
Eindelijk een ECHTE PC game.

Star Citizen IS a PC game. It will NEVER be dumbed down for a lesser platform. We will NOT limit the input options or supported peripherals to the lowest common denominator. We will NOT pass on features and technology just because they will only run on some hardware configurations.

https://forums.robertsspa...tizen-pc-ps4-and-consoles

Zojuist een "Pledge" genomen ter waarde van 100¤ ,mijn support hebben ze wel!

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 25 november 2013 14:15]

Precies, en het laat ook weer zien dat er behoorlijk wat markt is die vergeten wordt door converntionele ontwikkelaars en waar dus schijnbaar flink wat geld zit.
Misschien dat dit bedrijven weer gaat stimuleren om net als vroeger kwaliteitsgames te maken ipv filmische verhaaltjes met beperkte graphics en dlc/drm keuzebeperkingen.
*Squadron in de titel!

Ik hoop dat het wel de kern blijft houden, als je continue nieuwe stretch goals haalt kan je misschien door de bos de bomen niet meer zien. Ik wacht al sinds ik kan herinneren op een X-Wing / Tie-fighter game en deze heeft de potentie om het te worden, zolang ze zichzelf niet verliezen in het succes ( ben zelf ook een backer )
Het was een reden om nu 'slechts' een paar extra schepen toe te voegen als stretchgoals, om te laten zien dat de focus toch echt nog wel goed op het spel ligt en dat ze niet oneindig veel meer features toe willen blijven voegen. Roberts wil een rijk universum, maar wel een van een hoge kwaliteit, dus niet slechts kwantiteit.
Lees dit even:
https://robertsspaceindus...m-The-Chairman-28-Million

Kort samengevat: een schip toevoegen neemt slechts een deel in van een extra miljoen. De rest gaat naar het budget voor de features die al gepland werden.
Ik kan niet wachten op dit spel heb de alpha gezien met de hanger en wat ziet dat er mooi en uitgebreid uit.

offtopic: is er in tussen nog een soort van alternatief om alvast in de sfeer te komen wanneer dit spel uitkomt(op EVE na) ?

[Reactie gewijzigd door GMavak op 25 november 2013 13:33]

Toen ik de hangar module zag dacht ik enkel: "So what? Waarom stoppen ze deze moeite niet in de game zelf. Even in de hangar rondlopen is ook maar leuk voor 2 minuten..."
In een game als SWTOR heb je ook je spaceship waar je even in kan rondlopen en met wat companions praten, in je stash kijken etc... maar eigenlijk had dit net zo goed een menuutje kunnen zijn waar je in een fractie van de tijd doorheen komt zodat je zo snel mogelijk terug naar de eigenlijke game kan. Alles aan die hangaar module was trouwens ook heel houterig, met clipping problemen etc... ok het is "alpha" maar dan toon je het misschien beter helemaal niet.

Ik heb dit gevoel eigenlijk wel met heel het project. Steeds weer stretch goals toevoegen... Waarom met het extra geld niet investeren in het afwerken van de core game oid in plaats van alweer nieuwe features?! Iets met teveel hooi op de vork nemen...

Nu komt er weer een extra focus bij, dit keer op een single player campagne... wat wordt deze game nu eigenlijk?

Al bij al kijk ik door al deze vertragende extra's niet meer zo positief naar dit project en ik hoop maar dat ik ooit iets heb aan de 59¤ dat ik besteed heb als backer.

[Reactie gewijzigd door Inrage op 25 november 2013 14:59]

De hangar is je thuis basis, waar al je spullen zijn. Die word uiteindelijk verder uitgebreid met kamers waar je je vrienden kunt ontvangen, om samen te vliegen in een van de grotere schepen. Ook wordt het uiteindelijk mogelijk om het zelf aan te kleden. Je kunt het ook als een marketing tool zien, een plaatje is leuk, maar rond lopen in een schip dat je gekocht hebt is leuker.

Verder het rondlopen in een schip is onderdeel van de game, omdat je uiteindelijk schepen zo kunt beschadigen dat ze niet meer vliegen, daarna kun je proberen het schip/lading over te nemen door in FPS stijl aan boord te gaan van het schip dat je wilt kapen. Natuurlijk kan de piloot en bemanning het schip proberen te verdedigen. Gecombineerd met het mechanisme van wat er gebeurt als je dood gaat in het spel, kan dat een zeer interessante ervaring worden.

De stretch goals stonden al op papier, alleen waren ze origineel geplaned voor later, wanneer ze meer geld hadden om het te programmeren. Met het extra geld huren ze extra mensen, en studio's in. Er werkt niet 1 studio aan de game maar meerdere. Sommige houden zich bezig met het maken van de planeten en steden waar je kunt landen, anderen met character kleding en items etc. En zo is er ook 1 studio die zich bezig houd om met wat gemaakt wordt door de anderen, Squadron 42 in elkaar te zetten.

Uiteindelijk speel je eerst SQ42, als intro, dit was overigens al geplaned vanaf het begin. Waarna je van daar in het Persisten Universe terecht komt. Alleen door al het extra geld, kunnen ze dus extra mensen en materiaal huren om het nog beter te maken. SQ42 is je training deel van het spel. Een leukigheid is dat het mogelijk word voor je vrienden om met jouw op missies te gaan door een van de wingmans over te nemen.

Het hele spel is als de bouw van een groot schip, meerder aannemers bouwen modules die dan uiteindelijk bij elkaar worden gebracht en aan elkaar verbonden worden tot je een compleet schip hebt.

Zo is er 1 studio druk bezig met de dogfight module voor eind van het jaar. Waarschijnlijk zal je eerst alleen tegen een AI kunnen schieten, omdat ze de netcode van de persisten Universe er in aan willen brengen (inplaats van de netcode van Crysis 3 die er al in zit) zodat ze dat direct kunnen gaan testen voor later. En in de maanden daarna krijgen we de mogelijkheid om op elkaar te schieten.

Een andere studio is bezig met de Ground Module, waar je kunt rondlopen op de planeten/steden. Handelaars bezoeken, naar de bar etc. Hopelijk tegen de lente word dat beschikbaar.

Voor midden volgend jaar staat de Boarding Module geplaned, en dan hopelijk ergens in de herfst SQ42. Ergens daarna zal de alpha van Star Citizen van start gaan.
Door die hangar module hebben ze wel weer 5-6 miljoen extra binnen gehaald. Niet bepaald onzin dus. Tevens is er geen extra focus op de single player. Ze kunnen nu met het extra geld het gewoon nog beter maken. Daarnaast is er niks vertraagd. Het project loopt nog altijd zo als ze beloofd hebben.
De hanger was bedoeld voor de backers als een voor proefje. En om de verschillende functies van de schepen te laten zien(die er zeer goed uitzien) het is ook echt een SIM game dus zo uitgebreid mogelijk(dus tja de wc openen hoort daar ook bij. en tja houterig het is inderdaad alpha.
Voorproefje ok, maar denk je ook niet dat daar heel veel resources in zijn gestopt voor iets wat maar een futuliteit in de uiteindelijke game moet worden?

Met dat houterige kon Chris trouwens zelf lachen, de motion capture van het personage heeft blijkbaar nogal veel de "ik zit op de wc move" gedaan.
Voor de een is zo'n hangar een futiliteit, voor de ander is het van groot belang voor de spelervaring...
Verder, in zo'n voorproefje word geen extra tijd gestoken normaal gesproken, ze gebruiken gewoon de dingen die al af zijn (of althans, ver genoeg af om te laten zien) en draaien daar in een paar minuten even een geheel van, zodat er enigszins iets getoond kan worden. Er is de laatste tijd nogal wat commentaar rond de game, dat het vaporware zou zijn, dus dat je dan iets laat zien aan je investeerders om te laten zien dat er ook daadwerkelijk iets is lijkt me niet echt tijdverspilling...
Ik zie het zo een publisher gaat ook de game checken bij bepaalde milestones. En dus ook feedback. Nu als gamer en collectieve funder wil je ook de progress in de gaten houden.

Die hangar is dus een van die eerste milestones waar je ls backer iig iets van bewijs van voortgang ervaard.

Het is normaal dat er een soort van wisselwerking tussen funder en studio is.

Het houd de gross ook gebonden aan de game. Men ziet progress.

Blijkbaar weet Criss robert goed de menigte te bespelen.

Het is ook nogal een opgave als prof dev om je game visie te pitchen. Ik denk dat Criss Roberts daar ook een kei in zou zijn. Ook blijft het nog steeds lastig. Om je eigen ding bij publishers te pitchen.
Het was al van het begin af aan de bedoeling dat er een single player campaign ging zijn hoor. ;)
Weet ik, daarmee dat ik zei "extra focus op..." Ik was misschien niet zo duidelijk.
Een single player campagne vind ik op zich heel leuk daar niet van, ik heb gewoon de indruk dat het geld misschien beter besteed was aan de core van de game. Dit zou op termijn toch de multiplayer moeten zijn.
De core van het spel was vanaf het begin om de kracht van Privateer (en Freelancer) te combineren met de kracht van Wing Commander (en Starlancer) tot een geheel. Er zijn ondertussen best veel mensen aan het werk en ze zullen zo hun eigen taken hebben om bepaalde dingen werkend te krijgen en goed te maken. Met meer geld, ook meer mankracht om alles te kunnen doen wat eerder al op een wenslijst van Roberts stond.
Waarom met het extra geld niet investeren in het afwerken van de core game oid in plaats van alweer nieuwe features?! Iets met teveel hooi op de vork nemen...
Het lijkt erop dat je denkt dat ze 'klaar' zijn met de afwerking van de core game. Dat is natuurlijk nog lang niet zo. Dat kost tijd (en geld). Je zegt ook zelf dat je begrijpt dat je nu een alpha hebt kunnen bekijken.

Al dat extra geld komt ook helemaal niet alleen ten goede van nieuwe stretch goals, maar vooral voor de ontwikkeling van de vele aspecten van de gehele game zoals nieuwe extra mensen inhuren, betere tools, etc.
M.a.w.: Meer geld -> betere game.
Een betere game kun je kwalitatief bezien (=werkt als een tierelier), maar zeker ook kwantitatief (=meer en mooier spul ingame, zeg maar).
in januari gaat Elite http://elite.frontier.co.uk/ de lucht in.
Star Conflict is een F2P space combat game ala World of Tanks. Qua combat is het een aardige game om wat potjes te dogfighten. Met EVE heeft het natuurlijk weinig te maken.
De alfa (van SC, niet S42) begint misschien komende maand al. En de alfa van Elite: Dangerous ook. Jarenlang is dit genre dood geweest, en nu komen de twee grootste spelers tegelijk terug. Mij hoor je niet klagen! :)

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 25 november 2013 13:05]

Is dit dan de dog-fighting alpha of van de single player campaign? Ik dacht dat ze nog bezig waren met de dog-fighting module.
De dogfighting module zal inderdaad soon(tm) komen. Het plan was eind dit jaar. Het is dan ook gelijk het voordeel van hoe SC ontwikkeld wordt, ze kunnen delen van het spel beschikbaar stellen.

De persistent universe zou inderdaad eind 2014 alpha in moeten gaan, of beta, hoe ze het tegen die tijd ook willen benoemen.
Dog fighting komt eind dit jaar ja :)
Inderdaad dogfight module komt eind december uit. single player geloof ik rond augustus of zo. dus dat duurt nog wel even plus dogfight zal als ik het goed begrepen heb alleen nog maar single player zijn.
Ik dacht gelezen te hebben dat de dog fighting in multiplayer arena achtige omgeving plaats zou vinden.
Ik denk niet dat het waar is dat het genre jarenlang dood is geweest. EVE Online vind ik toch zeker binnen het genre passen en die is al 10 jaar nonstop online. Daarnaast zijn er tussen 2005 en 2011 drie X games uitgekomen. Het aanbod was wellicht karig, maar dood zou ik het niet noemen.

Maar nu breken er goede tijden aan. Ik ben enorm benieuwd naar de alpha van Star Citizen. Ik ben enorm fan van space games, maar de X serie heeft net te veel onduidelijkheden en onnodig lastige interfaces voor me om het te blijven spelen. Dat draaide voor mij de lol van het spel de nek om. Ik hoop dat Star Citizen dit weet te omzeilen.
Zoals veel dingen is dit maar hoe je het bekijkt. De X games vond ik nou niet bepaald lekker spelen, en EVE is veel meer gefocust op handel en economie en dogfighten speelt (naar mijn weten) geen rol. Ook is het op een hele andere manier multiplayer dan SC en ED zijn - waarbij deze twee nieuwe voor de wat meer casual gamer zoals ikzelf veel beter passen.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 25 november 2013 13:48]

EVE is spreadsheets online. Het bevat een heel uitgebreid universum maar het mist naar mijn mening teveel gameplay.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 25 november 2013 14:25]

En hoelang heb je EVE gespeeld? Het is namelijk maar net HOE je EVE speelt. De gene die zeggen dat er geen gameplay is (of weinig) spelen EVE simpelweg verkeerd. Juist de mogelijkheden zijn eindeloos en ik snap ook niet hoe je uberhaubt op 'spreadsheets' komt. Je kunt zo veel dingen doen, en in feite kun je EVE haast als een 2e wereld zien aangezien er van alles speelt zoals diplomatiek, markets, stocks en alliances e.d.
Het enige wat EVE niet heeft, is het direct met een joystick besturen van je schepen. Ik gok dat vele daarom misschien EVE wat minder vinden maar kom aub niet zeggen dat het gameplay mist.
- 2005 MMORPG.com Best Graphics, Best PvP, Favorite Company, and Reader's Choice Best Game
- 2006 MMORPG.com Favorite Graphics, Favorite PvE, Favorite PvP, Favorite Story, and Favorite Game[153]
- 2007 MMORPG.com Best Overall Game of 2007[154]
- 2009 MMORPG.com Game of the Year[155]
- 2010 MMORPG.com Game of the Year[156]
- 2011 MMORPG.com Game of the Year[157]
Daarnaast heb ik meer vertrouwen in een nieuw spel van de makers van EVE dan iemand die 'spaceships' als hobby heeft en hier een spel van maakt. Alles ziet er wel leuk uit maar hoe gaat het weg spelen? Ik hoop toch niet op domme 1 op 1 gevechtjes. Evenaar dan maar even het grootste online gevecht ooit (EVE: 5000 man tegen elkaar)... om maar over gameplay te praten :+

[Reactie gewijzigd door Douweegbertje op 25 november 2013 19:22]

Ik weet niet hoe bekend of onbekend je bent met Chris Roberts, maar een omschrijving als 'iemand die 'spaceships' als hobby heeft', doet deze man behoorlijk (zacht uitgedrukt) te kort.

Roberts was al bezig met spacegames lang voordat EVE het levenslicht zag en is gerenomeerd genoeg om hem te kunnen beschouwen als een goede game-ontwikkelaar.

Disclaimer: Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je geen plezier kunt hebben in EVE, maar achter Star Citizen zit toch echt wat meer dan een hobbyist (want een behoorlijk deel van het team zijn veteranen).
5000 man ja.. waarvan de helft wegvalt door disconnects en de andere helft enorme lag heeft. Dan heb je een of andere gefrustreerde gast die op je zit te schreeuwen dat je target nummer zoveel moet aanklikken in je lijst en allemaal daar op moet "schieten". Nou dan duw je dus F1-F2-F3 wachten en repeat dat je de volgende uit het lijstje mag kiezen... wooptidooo.

Het sociale en de wereld opzich in EVE is heel indrukwekkend. Maar dat je inprincipe alleen maar in menutjes zit te klikken de hele tijd en je schip niet eens daadwerkelijk kunt sturen. Is toch erg matig.
Ik ben blij dat je Zero Punctuation ook een toffe show vindt, maar dat is wel erg kort door de bocht. Daarnaast is een gebrek aan gameplay niet echt een reden dat het geen space sim zou zijn, want dat is het overduidelijk wel. Je kunt aandragen dat de point-and-click stijl van combat misschien niet overeen komt met de dogfight stijl van bijvoorbeeld Star Citizen en Freelancer, maar het blijft een space sim.
Zelf ook SC backer hier, maar je kunt SC (voorzover we nu weten) echt niet vergelijken met de (oude) x games (meer empire building, crappy interfaces en crappy dogfighting imho) of EVE (zelf nooit gespeeld maar wat ik hoor is het niet skill-based maar stat-based)

Moet wel zeggen dat de nieuwe X:Rebirth iets vlotter is / lekkerder speelt, misschien de moeite waard om eens te proberen totdat SC uit is?
(als ze tenminste al die bugs er eens uit patchen!)
Ik zal X:Rebirth zeker eens checken dan. Klinkt goed, zeker als het de onbegrijpelijke interfaces wat verbeterd.

En goed om te horen dat SC die fouten ook omzijlt. Ik hou zelf nog steeds de boot af met backen omdat ik eerst zeker wil weten dat het mijn geld waard is, maar ik moet toegeven dat het steeds lastiger wordt. Wanneer er daadwerkelijk gameplay voorbij de hangar module vrijkomt kan ik wat makkelijker beslissen.
Alpha van SC zal waarschijnlijk meer ergens herfst 2014 komen.
http://starcitizen.wikia....icipated_Release_Schedule

Elite, lijkt me ook leuk, maar als ik moet kiezen(en dat moet ik helaas) ga ik toch voor SC.
Mwah het is geen alpha van het hele spel, maar je kunt wel al dogfighten eind dit jaar hoor :)
Valt wel mee. Freelancer was een van de laatste successtitels in dit soort space sims en daar zijn een aantal mensen nog altijd mee bezig. Freelancer was (met wat moeite) moddable - ik heb daar zelf nog aan een mod gewerkt (Discovery - http://www.youtube.com/watch?v=zlZFpTN0uY0 geeft je een indruk van de stijl). Ik vermoed dat Chris Roberts met Star Citizen verder borduurt op de Wing Commander -> Starlancer -> Freelancer stijl... krijg sterk de indruk dat Freelancer nooit echt af gemaakt is.
Die indruk had ik ook met Freelancer, onwijs gave game. De enige space-sim game die mij trok voor langer dan een paar dagen.
Hopelijk word SC een goed en langverwachte Freelancer 2.

Hopelijk gaat het net zo goed als met War for the Overworld wat ook een waardige goede opvolger zal worden op Dungeon Keeper (alhoewel de bedrock beta nu nog veelste veel op DK2 lijkt, orginele gameplay is vele malen beter)

Er komen best goede tijden aan nu oude klassiekers goede opvolgers zien te krijgen (voor RTS fans, Planetary Annihilation ;) TA:3 eigenlijk gezien supcom TA:2 is)

Wou dat ik het geld had om ze alle 3 te backen, nu nog alleen nog maar WftO :'(

[Reactie gewijzigd door batjes op 25 november 2013 20:01]

Het is een mooie tijd als je fan bent van het space genre. Ik heb mijn Origin 315p al gereserveerd iig. :)
Squadron 42 was altijd al deel van het product. Met dit laatste stretch goal zal het alleen verder uitgewerkt worden.
Ben altijd supergrote fan geweest van Freelancer, ben blij dat Star Citizen komt, heb hier dus ook al een mooi bedragje voor gepledged :)
@Ragein
Van feature creep is in Star Citizen gelukkig geen sprake. Chris Roberts en zijn team hadden alle pledgegoals van 6 tot 29M al vanaf het begin van de campagne op papier staan. Bij het behalen van de goals zijn ook onmiddellijk nieuw personeel en nieuwe werkgroepen gestart om ze te implementeren. Roberts en zijn team zijn al jaren bezig met de uitwerking van SC. Roberts schatte dat hij voor de complete game 23M nodig zou hebben zonder de overhead van een uitgever.
Afgelopen week was een klapper voor Star Citizen met een 'LTI anniversairy sale'. Bijna $ 3.000.000 aan crowdfunding in één week. Als je dat vergelijkt met oktober 2013 wat de beste maand tot nu toe was met iets meer dan $ 5.000.000: duizelingwekkende getallen.

26 november 2013 is er een 4 uur durende live-stream met o.a. Chris Roberts zelf met nieuws, informatie, vragen & antwoorden en onthullingen van nieuwe schepen. Inclusief gelimiteerde verkoop van die schepen en Idris-P corvettes. Start op 11:00 AM PST = 20:00 onze tijd. Ik ben benieuwd wat er voor die live-stream onder de pet is gehouden tot nu toe.

En ik ben benieuwd of we inderdaad december 2013 de Dog Fighting Module alpha gaan zien, en zo ja, in welke staat. Ik kan niet wachten om lekker pew pew te doen!